Od roku 2001 jezdím na krosových kolech. Napřed jsem měl Leader Fox Šumava (rok 2001, cena 11 000 Kč, 3×8 spd), teď mám Pells Crono Absolut z roku 2009 (cca 21 000 Kč, véčka brzdy, deore 3×9 spd). Jezdím hlavně po silnici, cyklostezkách, polních cestách. Terén minimálně. Rozdíl mezi Pellsem a Leaderem byl značný. Pells po silnici doslova letěl. Jen mi na Pellsovi nevyhovují moc převody. S největším převodníkem používám pouze 3. a čtvrté nejmenší kolečko. Ty dvě nejmenší kolečka jsou tak na jízdu z kopce s větrem v zádech. Musím často měnit mezi prvním a druhým talířem vpředu. Na Leaderu jsem toho víc odjezdil na nějvětší tác.
Půjčil jsem si kdysi horské kolo, byla to nějaká šunka, ale při jízdě v terénu to sedělo o poznání líp. Nemusel jsem se bát, že mi kolo podjede do strany a natáhnu se na zem. Říkal jsem si, že až si budu kupovat další kolo, chtěl bych zkusit horáka. Nikdy jsem ho ale neměl, tak bych chtěl poprosit o pár rad. Ne ve smyslu, jakou značku, či konkrétní kolo koupit, ale spíš popsat rozdíly a ujasnit si co potřebuju. Tak díky moc předem za ochotu :-)
- Velikost kol – 26 vs 27,5 vs 29 palců? Co doporučujete? Kdosi mi říkal, že má kolo MTB 29 palců a je to naprd při prudkém stoupání i sjezdu – vysoko těžiště a přepadává. Mám 185 cm a 78 kilo a spíše delší nohy než je průměr. Při mé výšce mám dost vysoko sedlo a mám strach, že bych taky přepadával.
- Kotoučové brzdy – nikdy jsem je neměl, na horáku zřejmě budou. Na co je třeba si dávat pozor? Co třeba když kolo bude cestovat vlakem, cyklobusem, vložení do stojanu na kola. Je třeba mít strach o ohnutí, poškození kotouče v těchto případech?
- Viděl jsem klasifikaci horských kol na downhill, trail, XC, CX a já nevím co všechno. Nevyznám se v tom. Snad jen že DH jsou kola specializovaná na sjezd… Může mi tyhle pojmy někdo objasnit?
- Jak s převody? Je lepší troj, dvoj nebo dokonce jednopřevodník a kolik koleček na kazetě? Na krosu mi asi víc vyhovovalo 3×8 než 3×9. V prvním případě jsem akorát nestíhal v rychlostech nad 40 km/h. Převody 1×11 se používají jen na downhill? 2×10 se mi na horáka moc nezdá… Osobně bych volil 3×8 nebo 3×9, ale třeba se pletu.
- Ať jsem měl jakékoli kolo, při jízdě z kopce a nešlapání mi většina lidí prostě ujížděla… Dal jsem kolo do servisu ať se mi na to podívají, hlavně na ložiska. Prý vše v pořádku. Ale mě ujížděli z kopce na asfaltové silnici i lehčí borci na MTB 26 palců když jsem jel na
krosu 28 palců. To už se mi nelíbilo. Mám podezření, že za to mohla nekvalitní ložiska s větším třením. Tato komponenta se moc neuvádí v popisech kol. Co byste mi doporučili v tomto směru?
6. Jak s odpružením kola – jen vidlice / celoodpružené? Jaký typ vidlice volit (olejová, vzduchová, pružinová) a jakou vyžaduje vidlice údržbu?
7. Jakou by kolo mělo mít max. hmotnost? Cenový limit mám tak 22 000 Kč.
Účel použití kola: Na kole bych jezdil asi pořád dost silnice (tady jsou rozbité dost), polní a lesní cesty, ale když už bych měl MTB, zařadil bych více lesních a turistických pěších cest. Rozhodně by to ale nevypadalo: nejkratší cestou do lesa a tam přes kořeny a kameny nonstop v terénu.