Zdravím,
jak by se mělo správně postupovat při vyplítání kola?
1.protáhnout dráty nábou
2.zašroubovat niple a dotáhnout
3.vycentrovat kolo
Je nějaký jiný postup?
Zdravím,
jak by se mělo správně postupovat při vyplítání kola?
1.protáhnout dráty nábou
2.zašroubovat niple a dotáhnout
3.vycentrovat kolo
Je nějaký jiný postup?
Ještě jednodušší postup: Zajít do krámu a říct: "zapletli byste mi kolo? Pokud těch kol nemáš hodně, je zbytečné ztrácet čas, který by se dal projezdit, učením. Jinak zadej do googlu Sheldon Brown, a ten týpek ti vysvětlí všechno.
Tož to po mně chtějí 400kč,ale nehledě na peníze,tak bych se to rád naučil :-)
400 za jedno nebo za par?
Taky momentálně řeším vypletení kola a v jednom servise si účtují za jedno kolo 450 Kč a v servise o pár km dál v sousedním městě chtějí 150 Kč :)
Už to někde psal Hnoj, že levná kola se nevyplatí plést, ale je lepší koupit hotová. Třeba ty RM5, co jezdím – jen díky tomu, že vím, kolik jsem za ně dal a že je to asi nejlevnější součástka na mém kole, tak je mi jasné, na jak ukrutných šmejdech to jezdím, jinak bych to asi nezjistil :-D
proc si to nevypletes sam? :)
Jednoduchá odpověď. Protože to neumím a nemám nervy ani na běžné centrování.
bezne centrovani je otazka 2–5 min pokud človek nehraje na desetinky…
No jo, ale musí se to umě umět. Jednou jsem centrovat zkoušel a skončilo to brutální osmicou a cestou do servisu :)
NO TAK TO SES LEPSI NEZ CINANI.
protože na to mentálně nemaj, tak jsou alespoň levnější…
tak to mi vysvetli ;-)
Dík
Nejjednodužší bude zajít někam do krámu a poprosit, jestli Vás to nenaučí. S velkou pravděpodoností Vás pošlou někam a tak je lepší zkusit to u venkovskýho opraváře. Samotný postup je u základního trojitýho křížení poměrně jednoduchý a za hodinu to jde naučit, včetně vzorečku pro výpočet délky drátů, i chytřejší opici. Ovšem pak je potřeba zapletené kolo ještě vycentrovat a to naopak vyžaduje roky!! praxe, pokusů a omylů, většina mechaniků má i své vlastní fígle a grify a jen neradi je pouští ven, roli hraje i typ značka model ráfku, za nejkvalitnější co se týče přesného vycentrování platily kdysi, nevím jak dnes, Rigida DPX, prostě je toho opravdu hodně, centrování navíc vyžaduje speciální nářadí
Když si vzpomenu jak jsem někdy před 13 lety koupil ráfky se svazkovým výpletem,k tomu dráty a jen kouknul v obchodě jak že je to udělaný.Doma pak pár hodin přemýšlení jak zkloubit ráfky 32 děr a středy 36 děr ale vše se povedlo a to centrování,pokud člověk není vyloženě levej a blbej,se dá v základu naučit celkem rychle.Nikdy před tím jsem to nedělal a nikdy po tom jsem si to nenechal dělat.
mám teď doma nábu deore 32 děr a ráfek 36,šlo by to?:)
Tak to jsem nezkoušel ale když to jde naopak tak proč ne…
a nevadi, kdyz je ten vyplet trochu nepravidelnej? :-)
Asi ne když mi to tak funguje 13 let.
Nahodil sem kámošovi na uložto The Professional Guide to Wheelbuilding od Rogera Mussona, tak se to třeba eště někomu jinýmu hodí: http://www.uloz.to/…building-pdf
joo díky .
Paradna kniha!
hezke ! Prectu cele az bude cas.
tak když už jsi i ty napsal že je to hezké, tak si to stáhnu teda taky:-)
tyjo jak tam pořád upozornuje na to že by to člověk měl zaplatit, tak mám pokaždé výčitky svědomí:-D
Myslim ze za tych 9 libier stoji (mam ju uz nejaku dobu kupenu).
Není to tak těžké. Bál jsem se toho taky, použil jsem návod na ivelo, první kolo mi trvalo dlouho. Potom až toho vypleteš víc už chytneš grif a jede to rychle pokud máš správnou délku špic. Používám kalkulačku od sapimu a funguje to, za celou svou éru už jsem vypletl celých 5 párů! No je to málo, ale nějak se začít musí,a taky není všem dnům konec…Na centrování mi stačí „centrovací stolice“ ze staré vidlice kde mám pár sšroubků. Kolo si s tím vycentruju na ± 1 mm když si s tím vyhraju. Až budu hodný koupím si pořádnou stolici.
tak nejak, az na to, ze to dotahovani delat postupne az kdyz je kolo v centrovaci stolici.
Takze 2. zasroubovat niple
a 3. dotahovat a pritom centrovat
nebo si mužeš pujcit velkou modrou knihu od park tool. Jestli ses z pha,tak to maj ve všech městských knihovnách nadoma.
pred 3tyzdnami som si povedal, ze to skusim, kedze to bolo posledne, co som na bajku nerobil (okrem naplnania/odvzdusnenia hydraulik). niekolko hodin som postudoval, aj sheldona aj ine a nakoniec som postupoval podla knizky art of wheelbuilding od gerda schranera – teda priblizne. inak prisli mi tie postupy pisane zbytocne zlozito, hlavne postup pri usporiadani spic.
robil som to pre zabavu. necentroval som, lebo nebolo velmi na com a predsalen to uz bez patricneho vybavenia az tak jednoduche nie je. centroval to servisak a povedal, ze vypletene dobre. aj som usetril, aj zrelaxoval :)
Podle Schranera sem vyplejtal první kolo, sral sem se s tim asi tři hodiny a jednou sem se dostal do slepý uličky, když sem nejdřív (přesně podle návodu) vyplet celou jednu stranu a pak zjistil, že už tam nenacpu dráty prostrkávaný do druhý strany z vnějšku, a musel sem půlku zase rozplíst.
Tenhle tejden sem vyplejtal podruhý, tentokrát zadní, a podle Mussona. Během hodinky sem měl naprosto bez problémů hotovo. Takže za mě se Schraner s Mussonem nedá srovnávat.
nemal som mussona, dnes som ho pozrel a vyzera byt rozumne pisana kniha. ale uz nemam co zapletat :)
pisal som, ze priblizne som postupoval podla schranera, to znamena, ze som dosiel po pochopenie usporiadania a napchal som spice uz po svojom.
jedno ma zaujima, pouzivate niekto tie mosadzne vlozky? moj naboj ma zevraj 2,5mm diery (asi vacsina sucasnych nabojov) a spice 2mm, cize podla literatury by som ich mal pouzit.
Já sem teda totální samouk, ale taky už sem pár kol vypletl a dá se. Většinou pletu podle předlohy (fotka nebo jiné kolo). Problém není to vyplést, ale vyplést to tak, aby niple odpovídaly sklonu vrtání v ráfku a aby díra pro ventilek vycházela mimo křížení (už sem kvůli tomu několikrát přeplétal)…největší kumšt je ale centrování – to mi pořád nějak nejde…:(
Poraď se s noxem159, podle něj to je otázka 2–5 min :)
Docentrování lehce rozhozeného výpletu není problém, to je fakt na 2–5 minut, ale vycentrování a správné dotažení nového výpletu rozhodně na 5 minut není…teď právě tu mám čerstvě zapletené Grandy/Miche Excel (přední radiál 18 děr a zadní radiál/2× kříž u kazety 24 děr) a řeším dilema, jestli to zkusím vycentrovat sám a nebo to šoupnu Nakládalovi…:D
mi delaji nejvetsi problemy niple u naboje a kdyz je do toho zadek na jedne strane radial a na druhe krizeny tak je to jebacka na dost dlouho a pokud se k tomu prida mekky rafek tak je to na zabiti :(
Pokud to jsou GRANdy s malými otvory pro niple HEXAGONAL 12mm, pak nástrčkou 5,5 mm se centrují velmi dobře. Jestli ale máš tyto ráfky vrtané pro niple 22,5 mm, pak Ti nedoporučuji bez dostatečné praxe se do centrování pouštět Je nutné kvalitně mazat hlavy těchto niplů , nejlépe lněným olejem, který usnadní centrování a po zatuhnutí fixuje výplet.
Mám tam hexagonal, nástrčku 5,5mm sem po pár dnech trápení nakonec v Brně sehnal…
Nástrčky mám k prodeji. Nemusel ses trápit.
A určitě levněji, než jsem ji sehnal já (179K)…:D
je lepsi pouzit sestihranny aji na grandy vrtany na dlouhy niple.
mluvil jsem o docentrovani rozhozeneho kola ne o dotazeni vypletu a centrovani nove napleteneho kola… ;-)
už jsem to tu jednou někde dával, zajímavé knihy nejen o vyplétání kol
No, já minulej tejden vyměňoval náboj na zadním, rozplést, naplést jsem zvládnul asi za 3 hodiny :) pak jsem to trochu dotáhnul a odvezl na docentrování. Když jsme si pro kolo přišel, tak mi řekl, že musel dostřeďovat náboj a že s tím měl celkem práci, takže to mám za 100,– Kč ale když mu příště přinesu kolo a náboj, tak mně to přeplete komplet za 150,– Kč :D
Takže příště mám jasno :)
Dobrej servis…;)
To máš fajn. U nás stojí vypletení jednoho kola 350–500 Kč, záleží na konkrétním servisu.
za tricko ti vypletu obe ;-)
Zapleť si to podle starýho kola a uvidíš, že to půjde. Spousta lidí se to tak naučila včetně mě.
Jasan, zaplést podle původního, to není zas tak těžký, ale co moc nechápu jak dobře vystředit osu, aby nebyla moc vpravo, nebo vlevo. Není to zkrátka zas taková sranda umět dobře zaplést kolo.
To chce zaplést stovky kol, než to člověk umí fakt dobře.
když máš dobrou délku drátů tak to není problém :-) a pokud necháš dráty dost volné tak už si to servis srovná
Presne tak ja jsem vytahl jednu spici podle ni koupil nove vycvakal vyplet a podle ivelo jsem zapletl chce to jiz jenom praxi docentrovat jsem to dal do servisu na tuto operaci si netroufam.
A ty si pleteš kola sám? Třeba ty na festce…?:D
zrovna ty si i sám centruju :D
ne dělám to jak sem popsal složím a dám do servisu dotáhnout, nemám na to zkušennosti a nářadí
Tu občanskou výpomoc Janě Šť. měls odvahu někomu svěřit?
co konkretně myslíš?
od těch kol samozřejmě existuje protokol z tensiometru, nebo byly podle tebe blbě složené?
Jenom si myslím , že zaplétat a centrovat umíš dobře , tak proč bys měl tutu činnost někomu jinému svěřovat Co se týká použití tenziometru , pak u zkušeného mechanika stačí pouze ke kontrole,ne k trvalému užití během operace centrování. Napětí jednotlivých druhů paprsků se dá v praxi vytvořit i bez průběžného měření během operace. Pro mne má tenziometr význam především k měření poklesu napětí po tepelné stabilizaci výpletu , kterou jsem na BF dříve prezentoval. Tato technologie však v CS praxi není vžitá a pokud vím , nikdo takové zařízení v tomto státě z mých známých nemá možnost využívat. Především bych ji doporučil Tondovi REMEŠOVI , aby jeho produkce zapletenců se dostala teprve na patřičnou úroveň.Navýšení ceny operace by mohla být nižšší , než další náklady na poštovné a balné reklamačního řízení. A zákazníci by nemuseli být nasr…í
Já to dělám stejně – vypletu, zhruba vycentruju, ale dotažení a jemné vycentrování radši svěřím servisu…;)
no jasný, ale říkám, že za rozdíl 50,– Kč mi to fakt nestojí :D
na to existuje takovej specialni instrument, ktery se prilozi ze strany ke kolu… ja jsem si ho vyrobil z kusu stareho rafku
Clovece to neni vubec spatnej napad s tim rafkem. Primo genialni:) Sice tento nastroj mam, ale ten podle tveho napadu si zkusim udelat, uz jen kvuli recyklaci srotu:)
V tý Mussonově knize co sem na ní dal link to má vyrobený z kusu kartonu.
Ten kartonovy pripravek jsem sem vkladal uz pred par mesicema v jine debate o vyplitani.
neni to sice moc pekny, ale funguje to naprosto presne. Uprostred vyvrtas diru, kterou nasadis na osu. Rafek vatvarujes do potrebnyho tvaru. Je dobry, udelat to 2× – pro predni i zadni kolo.
jinak souhlas, je to genialni, vymyslel jsem to ja :-)
No mam to namysleny trochu jinak. Ve stredu udelat diru se zavitem, treba nytovaci matici a tou provlict zavitovou tyc. Aby to bylo univerzalni na predek i zadek a na ruzne sirky nab a rafku.
to bude skoro profesionalni naradi :-)
ale je ti jasny, ze takhle to bude fungovat presne jen v pripade, ze bude osa vycuhovat na obou koncich stejne?
To moje reseni se neopira o osu, ale o tu matku, ktera zajistuje konus…
Jasne, musi se to opirat o matku. stacilo by na konec te zavitove tyce navarit treba kousek trubicky ap.
pak to bude OK
Nevěř na stovky kol. Jde o obecnou zručnost. Pokud ji máš tak je to dobré, pokud ji nemáš, tak musíš do servisu :-)
Obecná zručnost je jedna věc, ale praxe druhá, bez praxe jsou zručný ruce uplně k prdu :)
Asi tak…zručnost, praxe a u výpletů taky představivost…:)
Občas člověk narazí i na opačný případ. Sice to dělá už dlouho, ale pořád na prd.
nejhorsi je jak se neco nauciš, maš to zažité… a pak dostaneš do ruk kola u kterych se špice ( niple ) dotahujou naopak :D to pak nad kazdym utažením/ povolením přemýšlíš pul hodiny :D
Bez praxe ale se šikovnýma rukama ti to bude trvat jen déle. Bez šikovných rukou je ti i praxe k ničemu. A věř tomu, že pr takových servisáků jsem už také viděl :-) Kdysi jsem dělával s jedním starým chlapem a když jsme mu říkali že něco nejde, tak on nám vykládal následující příběh. Byl ze Slovenska a na zimu k nim chodil dráteník / mladší ročníky možná nebudou vědět, že šlo o ovazování prasklých hliněných nebo kameninových nádob drátkem / a protože se jim to drátování zdálo strašně složité tak se ho ptali jestli je těžké se to naučit. A on jim odpovídal. Když se chce tak za tři dny a když se nechce tak nikdy.
Když se chce tak za tři dny a když se nechce tak nikdy. – to jsi napsal pekne ;-)
To jen tlumočím slovenského dráteníka a když se mě někdo snaží přesvědčit, že něco nejde, tak si na něj vzpomenu a jen žasnu kolik energie jsou lidé ochotni věnovat tomu, aby zdůvodnili že něco nejde, než aby se pokusili to udělat :-)
Hm, tak to jsem se svými 260,– za vypletení a centrování žabař.
:(
Asi budu muset zdražit – až teda bude co dělat.
to je presne duvod, proc mne prijde nesmysl donest vypleteny povoleny kolo do servisu. dodelavat po nekom polovicni pracu je kolikrat pracnejsi nez zacit vse od nuly.
Souhlasím.Od koho máš ráfky?Jacek ml. ještě má?
Poraďte jak 36d náboj na 32d ráfek, nemáte někdo foto?
Jen svazkovej výplet,první co jsem dělal sám.
potřebuju opak!32 náboj na 36 ráfek,nemá někdo foto?:))))
Proste vynechas na kazde strane naby 2 draty. Ale je to drbacka, jednak potrebujes ruzny delky dratu a jednak se nemuzes pri naslednem dotahovani vypletu ridit poctem otacek niplem, coz bezne usnadnuje takovy preplet.
Jeste dodam foto, jak to mam provedene. Asi by bylo lepsi ty dirky vynechat do krize, na kazde strane naby, ale v tomto pripade mi to blbe vychazelo na odlehceni prirub a mel jsem strach, aby nebyly nadmerne namahane.
Tak jsem to nakonec vypletl tak jak je na fotu. Zatim to funguje:) Jen dodam, ze jsem tuto variantu volil proto, ze tu nabu jsem mel za 300,– a tak jsem ji chtel vyuzit.
Tak z toho by mě asi jeblo…radši jsem splašil 36 d ráfek :-) Jako přemýšlel jsem nad tím, ale zbytečné se s tím drbat když je to na festku a ráfek jsme měl prakticky zadarmo.
Ahoj, zaplétám si pouze nerezovými dráty z Hvězdonic (32–36ks.)a dráty protahuju jednotlivě. Neumím si představit, že bych si vše nejprve potáhnul všechny dráty nábou a pak lovil ten správný drát pro potřebou díru. Možná u jiných drátů to jinak než všechny najednou nejde. Jinak máš postup vcelku správný. Jen ještě je dobré hned myslet na to, že dráty u kolečka jsou utažený znatelně víc a pohlídat si ideální střed náby.
len tak mimochodom tie tzv. fabricke zaplety (zera, cmax atd.) robi stroj ci ludia?
Jednou jsem viděl dokument snad ze Shimana a tam zaplítaly ženský ručně a centroval to stroj.
Tak to musely být asi nějaké TOP modely. Většina (skoro všechno) se dělá strojně.
Jinak japonci si strašně zakládají na tom, když něco dělají ručně – znám to třeba z výroby strojů. Fotka dělníka ručně zaškrabávajícího lože stroje je v reklamním letáčku většinou hned za fotkou z návštěvy císaře v jejich firmě.
:)
A to ruční zaškrabávání dřív uměl každý učeň od černého řemesla :-) Když to japončíkovi řekneš, tak padá do mdlob :-)
A také si ten „šábr“ dovedl nabrousit pro vlastní specifické držení. A takový kalič určil tvrdost materiálu dle tvaru a barvy jiskry.
jj, to dnes už je velký problém sehnat někoho, kdo bude aspoň ochotný přijít do práce na šestou a nenadělat tam víc škody jak užitku.
Hlavně, že máme dost ekonomů, managerů a kdoví čeho a to ještě další a další studují.
Nezbývá, než jedno velké Onuceho ACH JO.
Taky k tématu. Poradíte, kde sehnat zadní náboj s ořechem campa a 32 děrami /nebo 36/? Na netu se objevuje Campa Record, ale protože už mám jeden doma, tak mně přijde cena vzhledem k provedení dost natažená. Hmotnost je dobrá, ale třeba ochrana proti vniknutí vody – nic moc. Ani ložiska ve mně nebudí nějaké nadšení, průmyslová by se mi líbila víc. Vůbec mám pocit, že silniční náboje mizí z trhu a hotová kola mně nelákají, věřím klasice.
dík, novatec bude asi jediné řešení
Myslim, ze je toho povicero. Jen letma zkouska googlu mi vyplivla neco od Pellsu, Token, Formula, AC. Jinak novatecy za pekne ceny maji na strankach dema.sk.
móc pěkné!, dík, poštovné 4 eura, už jsem si jeden kousek objednal, uvidíme jak to bratia zrátajú
výsledek – přední náboj Novatec na průmyslech 8 EUR/u nás cca 400 a víc/, zadní Novatec campa – 4 ložiska plus jehlové – 39 EUR /u nás nejlevněji kolem 1900/, dovoz UPS 4 EUR – celkem 1251,– Kč, kdyby si někdo chtěl taky zaplést kola …
Podle toho návodu na ivelo.cz jsem si minulý týden vypletl kolo a na centrování jsem to dal mechanikovi. Nebude s tím mít takou práci, tak to nebude stát moc.
no tim si nejsem jisty…
jeste kdyz to nekdo vyplete blbe udela neco spatne mechanik to musi kontrolovat, nemusi sedet delka spic, kdyz to dotahne hodne tak to pak musi povolovat…
Máš dobrý nick:-) ale snoxem musím opět souhlasit, to je asi tak když mně někdo dával na kontrolo jeho „vycentrované“ kola, bylo s tím hodně práce…
Tak jsem si kdysi vypletení a vycentrování zkusil doma taky, a od tý doby si pletu sám i bez centrovací stolice, prostě přímo v rámu a jde to v pohodě.
Má z vás někdo zkušenost s radiálním výpletem? myslím tím pevnost výpletu vs. rozbití si úst…
Obrať se na uživatele Joseph de Sax :-))
Dotaz na odborniky. Co byste rekli servisakovi, kterej vam vypletl kolo tak, ze ventilek nevychazi mimo krizeni? To znamena, ze se tam blbe strka pumpa.
Tezko rict, zda to nebyl zamer. Zalezi kam ten ventilek umistil, ale z hlediska pevnosti je idealni aby u ventilku a ve spoji rafku bylo maximalni krizeni.
Že je blbej a ať to grátis předělá. Taky to na jednom výpletu takhle mám, ale pletl sem si ho sám (jeden z mých prvních zápletů), tak sem se s tím naučil žít…:)
To je špatně, předělat. Přesně takhle blbě jsme zapletl svoje první kolo. Přinesl jme to ukázat jednomu servisákovi, jestli to mám v poho a bylo to to první čeho si hned všimnul :)
No tak jsme to předělal a od tý doby už vím. Ono stačí mít stejnej postup na začátku a nemůže se to stát. Divím se, že se to nějakýmu servisákovi stalo.
A teď ta důležitá otázka: „Když se podíváš dolů dírou na ventilek, vidíš logo na nábě?“ :D
Ne = Amatér
Ano = Taky amatér, protože kříží dráty u ventilku
Ahoj. Chci se zeptat na nesouměrný výplet (RM5), kde je na jedné straně 16 a na druhé 8 drátů. Znamená to, že na té řidší straně budou dráty pod větším napětím? Popraskal mi léty ráfek, tak jsem si ho vyměnil. Byl to můj úplně první počit v této činnosti. Najel jsem asi 1000km a otrhl se mi jeden drát v té řidší straně z niplu. Než jsem to stihl opravit, utrhl se druhý. Opravil jsem to a po asi 150km mi praskl asi jeden z těch dvou u náboje. Asi budu muset celé kolo povolit začít od začátku (i když tady možná došlo k tomu, že jsem vložil drát, co byl původně v kole zasazen z vnějšku nově zevnitř a změna namáhání mu nevyhovovala). Máte někdo zkušenost, jak u tohoto výpletu ideálně postupovat? Které dráty jak moc utahovat? Děkuji.
Tenzometr jsi pouzil? Cim min dratu, tim je to nachylnejsi na spravne a hlavne stejnomerne napnuti.
Tenzometr nemám. Píšeš stejnoměrné napětí, obecně mi to je jasné ale lze to vůbec, když je na každé straně jiný počet drátů?
Mysleno stejnomerne napnuti na kazde strane výpletu, ne stejnomerne mezi stranami. Proste aby jeden drat nebyl napnut nejak vyrazne jinak nez draty sousedni.
to je spis tak u noveho rafku cim vic buchlej rafek tim vacsi odchylky
„Popraskal mi léty ráfek, tak jsem si ho vyměnil.“