Můžete mi doporučit, jakou koupit GPS, která by se hodila na kolo i do auta?
Díky
Můžete mi doporučit, jakou koupit GPS, která by se hodila na kolo i do auta?
Díky
GPSmap 60CSx … v historii je toho spousta
Ano, díky, hledal jsem, jen jsem nenašel odpověď na otázku, zda se např. GPSmap 60CSx dá použít i v autě…
Jediné omezení 60CSx v autě oproti velkým GPSkám určeným speciálně do auta je velikost displeje a hlasová navigace (umí pouze pípat a signalizovat odbočku vizuálně.
hm tak to bych nevolil Raději něco co bude navigovat normalnim mluvenim… Pak mužeš mit na kole navigaci i v pouzdře a pojedeš správně… Každopadně pouze vizualně sledovat odbočky je trošku nebezpečné…v autě
Jakákoliv navigace, která umí mluvit je na kolo zcela nepoužitelná nebo jsem alespoň žádnou takovou neviděl. Mluvení na kole je na nic, stejně tam nejde v lese použít autorouting a na mapu musíš koukat často, takže je třeba mít gpsku na řídítkách. No a pak je třeba, aby vydržela na baterky a vydržela pořádně otřesy a nepřízeň počasí a to modely s hlasovou navigací nemají.
Takže buď si koupí něco jako 60CSx s tím, že v autě se dá použít, i když k ideálu má v autě hodně daleko nebo do auta musí koupit jinou druhou. Opačná cesta koupit nějakou lepší do auta a použít na kole možná není.
tak nevim v jakem terenu jezdiš ale ja jsem jel s hlasovou navigaci předem naplanovanou trasu doma a jako nestěžoval jsem si..Byla to navigace na Pda a mapou Igo… Každopadně jsou i motorkařske gpsky ktere jsou vodě odolne i otřesum vzdorne a dokažou mluvit A normalni Gpska vydrži i na jedno nabiti docela dlouho pokud ubereme jas atd… Myslim že turisticka Gps do auta neni vhodna Teda Aspon ne pro navigovani
ještě by to ale chtělo vědět kde to budeš hlavně použivat Jestli to Auto nebo to kolo…
Já jezdím v normálním terénu. Ty jsi s ní ale v terénu asi v životě nejel, protože nechápu, jak by GPSka mohla v terénu hlasově navigovat? Co by tak asi v terénu na křižovatkách hlásila a k čemu by to asi tak bylo dobré? Samozřejmě, když píšu v terénu, tak myslím v terénu a ne na silnici se zapnutým autoroutingem. A PDA je zcela nepoužitelné, to bych zrušil při první vyjížďce. I outdoorové nejodolnější GPSky, které se dají pořídit nejsou odolné jak bych si představoval. A bez minimálně Topo Czech mapy se v terénu taky nedá jezdit, protože tam nebudeš mít jedinou cestu. Ono i v té Topo jich proklatě chybí nebo některé nesouhlasí, ale nic lepšího není (tedy kromě pár lokálních map od nadšenců, kde mají perfektně zmapované malinké území po poslední pěšinku, ale to je rozsahově stejně nepoužitelné). Snad v příští verzi, kdy chtějí přidat lesní cesty z pokdladovky 1:10000 to bude o něco lepší.
A turistická do auta ideální rozhodně není, to už jsem psal, ale není problém ji tam použít. Odjezdil jsem s 60CSx (to ještě ne mojí) celou dovolenou ve Francii a žádný problém. A teď také občas svojí používám v autě a taky žádný problém. Hlasová navigace by samozřejmě v autě lepší byla, ale dá se i bez ní.
GPSka na kolo musí být také lehká a malá, jinak se ani na řídítka nevejde.
V pohodě… Věřim že v terenu najde uplatněni jedině outdoorova gpska tomu určena… Ale v úvodu o terénu moc nepíše… tak jsem nevěděl kde s tou gps bude jezdit…
ja s pda v terenu jezdim. na riditkach to mit nemusim (i kdyz nepopiram, ze v urcitych situacich by to bylo prijemne). mnohem vic ale ocenuji, ze nejsem limitovany nejakymi digitalnimi mapami, ale muzu tam dostat po kalibraci papirovou mapu kterou potrebuju…
xetron, popisuješ vlastní zkušenost nebo jen žvaníš?
vlastni zkušenost…Ale každému vyhovuje něco jiného a ja to tady nikomu brát nebudu říkám podle toho kde se víc ta gpska využívá…
… To sedí. Pochopil jsem pořadí: kolo, auto.
V autě je docela v pohodě, musíš ji přidělat někam do zornýho pole, pak do toho vždycky mrkneš jako do zrcátka.
souhlas, pane! A upozorní tě dvakrát, jednou hodný kus před odbočením s vyznačením vzdálenosti zbývající do odbočení, podruhé těsně před odbočením zároveň se zobrazením křižovatky a toho, jak křižovatku projíždíš. Je to naprosto v poho.
Nokia 6110 Navigator…
…ehm, pardon – jen pro silnici :/
60CS(x) nebo nektery z eTrexu. Na mluvici blbosti zapomen. Jelikoz se ptas tady, tak predpokladam, ze ti jde hlavne o kolo – takze outdoor model, co vydrzi a da se koupit drzak na riditka.
Obaly jsou na nic. Kdyz prsi, stejne do toho potece. Ta GPS musi byt odolna sama o sobe. I mechanicky.
A po jednoroční zkušenosti potvrdím, že 60CSx vše, co jsi uvedl, splňuje.
Tak, jako navigace na kolo je 60CSx úplně ideální. Ale pokud nás jede v autě několik a je tam někdo s PDA s TomTomem, tak jezdíme podle PDA. A už se mi také stalo, že mapa pro PDA byla daleko kvalitnější, než mapa v GPS a tak jsem jeli podle PDA i po lese.
Mapa pro PDAčko je kvalitnější jen zcela vyjímečně (teď mluvím o lesních cestách). Občas někdo PDAčko vozí a celkově je Topo Czech mapa o hodně lepší a většina lesních cest na ní docela sedí. Ověřeno už v poměrně dost lokalitách (Plzeňsko, Jizerky, Krušné hory, Šumava, Krkonoše, kolem Berounky až k Praze, už toho mám projeto poměrně dost s 60CSxkou).
S autem souhlas, tam je PDAčko jasně lepší a i TomTom je na silnici lepší než Topo mapa.
Nesouhlasím. Na České Kanadě jsem v květnu konfrontoval TOPO a placenou mapu pro PDA a byl jsem s celou TOPO v pr… Scházela většina lesních asfaltek a naopak obsahovala spoustu cest, které v terénu nebyly. Ale to bylo ještě před upgrade mapy, v upgrade mi zase, například, schází Bedřichovská přehrada v Jizerkách, některé lesy a upřimně, zákres turistických značek není vždy zdela přesně. Na PDA máš zpravidla aktuální papírovou turistickou mapu oblasti, v GPS to, co autor mapy usoudil zadat a jak to zdigitalizoval.
ALe pokud jsi na výletě déle nebo třeba začne pršet, tak PDAčka velmi rychle odpadnou. V GPS vyměníš baterie a v dešti funguje taky bez problémů.
Turistické mapy jsou v Topo úplně stejně jako v turistických Shocartech. Je to ze stejných podkladů a ta mapa je úplně stejná (nevim teda starší verze, používal jsem pouze Topo Czech V1 a teď Czech V1.2, původní Topo 50ku ne a ta byla možná horší) jako turistické papírové. K tomu pro plánování používám aktuální turistické od KČT i Shocartu a žádná z těch map není lepší, jsou všechny cca stejné. Na každé je něco špatně a něco navíc a na každé něco chybí. KČT má o chlup lepší turistické značky, ale taky je nemá dobře. Lepší běžné dostupná mapa pro ČR neexistuje vůbec žádná.
Jediná lepší mapa jsou 1:10000, které mají některá GIS pracoviště a běžně dostupné nejsou a kterou mám k dispozici pro Plzeňský kraj. A v praxi to lepší stejně není, pokoušeli jsme dostat jí do GPSky a testovali to pro malou oblast. Cest lesních tam je sice mnohem více, ale většina těch navíc je stejně nejetelných a přibude hodně těch, které v reálu nejsou vůbec. Přišlo mi to horší než když jich tam mám méně, ale častěji jsou jetelné.
S PDA co jsem srovnával, tak neměl dotyčný placenou mapu, takže to mohlo být tím a proto byla značně horší. Ovšem lepší být nemůže, protože lepší mapa pro ČR neexistuje (pokud ano, tak někdo uvděďte jaká, to by mě moc zajímalo).
Rastrová mapa 1:10 000 běžně dostupná je, např. na geoportal.cuzk.cz/, ale není zadarmiko. S nedostatky, které má, souhlasím.
Nic ti nebrání nafotit nebo oskenovat papírovou mapu a pak ji používat je v PDA uplně stejně jako Topo mapy…
Nevektorová mapa je na malém displeji nepoužitelná, protože je nutné často měnit měřítko ve velkém rozsahu. S naskenovanou mapou se nepracuje nic moc ani při nižším rozlišení na PC (při 800×600 už velká bída).
No neviděl bych to tak dramaticky… na kole zas nejedu tak ukrutně rychle, abych potřeboval za jízdy měnit oddalovat mapu pro větší přehled a vzhledem k nutnosti si tu trasu předem naklikat, nepotřebuju vědět ani x kilometrů dopředu, co bude.. A pořád si myslim, že přece jen tu mapu líp zobrazí PDA s rozlišením 640×480 či 320×240 než turistické navigace..
No ale je to zbytečná diskuze, každej si stejně bude hájit to svý :)
Na zoomování a změnu trasy, když je nějaký problém (třeba předem naklikaná cesta už neexistuje nebo je zcela nesjízdná) samozřejmě musím zastavit. A i se zoomováním na vektorové mapě (ale zase ještě menším displejem než má PDA, i když ne zase o tolik) to není nic moc. Zrovna teď v Krušných horách jsme museli přeplánovat na trase dost dlouhý úsek a tím zoomovat oblast asi 20km, aby přeplánovaná trasa zase byla pěkně celá lesem a navazovaly cesty na sebe a nebyla po silnici. Pokud není třeba přeplánovávat a jede se celé podle připravené trasy, tak je to fuk a v podstatě není třeba pak mapa žádná.
Pro tuhle situace je nejlepší stav větší displej PDA + vektorová mapa.
Za jízdy normálně měřítko neměním vůbec nebo jen sem tam a jen sem tam mrknu do mapy na křižovatce, to je ale ideální stav a ne moc často se podaří, když se plánují trasy pořádným terénem.
osobne bych tuto zkusenost takto neformuloval. na planovani na malem displeji to skutecne neni idealni, ale to neni ani na outdoorovych modelech. na to je nejlepsi papir.
Normálně plánuju předem na velkém monitoru na počítači. Ale když plánovaná cesta v reálu neexistuje nebo je zcela nesjízdná dlouhý kus a musí se přeplánovat (což je dost často, protože jezdím hodně po neznačených pro mě neznámých cestách), tak zlatá vektorová mapa (samozřejmě to také není ideální, ale pořád to celkem jde). A nebo nepřeplánovávám a rovnou zkusím jinou cestu, která vede podobným směrem a pak stále hlídám jestli se moc neodchyluju od původní trasy a snažím se na ní vrátit. Tohle je bez GPSky na řídítkách nemožné. Dá se pak sice použít papírová mapa, ale hrozně nerad sundavám camel, vyndavám mapu. Já jsem právě hrozně rád, že jsem se papírových map zbavil a vůbec je nevozím. A také je nemusím pořád kupovat pro všechny oblasti a řešit, zda je po pár letech aktuální nebo ne (případně kupovat další novou).
Ale chápu, že každému to může vyhovovat jinak. Já měl s GPSkou dva cíle:
Tyhle požadavky s jinou než outdoorovou nesplním, protože je zcela nutné ji na to mít na řídítkách a tam by u mě žádná jiná nepřežila.
Taky jsem před časem řešil GPSku na kolo, nejdříve jsem si říkal, že by mě stačila jako vždy papírová mapa a jenom určovat pozici pomocí nějakého obyčejného GPS. Nakonec stejně zvítězila 60scx koupená v USA za výhodnou cenu+mapa TopoCzechv1.2 a ježdění má úplně jinou dimenzi. Jedu trasy, které jsem ještě nikdy nejel, ačkoliv jsem kolem projížděl mockrát, jak psal Mlok. Vždy vím jakou mám pozici a směr, kde je jaká nejbližší cesta bod apod..Navíc mám z každé trasy zaznamenaný log trasy,který můžu rozkouskovat po metrech, sekundách, minutách a samosřejmě ještě výškový profil. Vš se dá pohodlně naplánovat a dále zpracovat na počítači.
Díky. A v čem je GPSMAP 60CSx lepší než např. eTrex Vista Cx? Má slot na microSD kartu?
Slot na microSD kartu mají obě. Vozím v 60CSx gigovou kartu.
Hlavní výhody 60CSx. Má Sirf III + externí anténu a tedy lepší příjem signálu při horších podmínkách a o malinko větší přesnost určení polohy. Vista Cx na tom ale také není tak špatně. 60CSx má větší displej s nepatrně větším rozlišením. I tak není ten displej nějak moc velký. Na Vistě mi přijde už hodně malý. A pak má 60CSx o malinko rychlejší procesor (porovnáváno v reálu překreslování mapy) a i tak by mohl být ještě rychlejší.
A pak se liší ovládáním, které mi přijde u 60CSx lepší, protože za jízdy se postraní tlačítka mačkají na Vistě blbě. Ty tlačítka jsou ale subjektivní dojem, někomu to třeba vadit nebude.
… používám taky 1GB microSD. Pro ilustraci: TOPO Czech v 1.20 má včetně routování cca 75MB, silniční Atlas CR10R v6 vč routování cca 53MB, silniční City Navigator Europe v8 Německo včetně routování cca 396MB, Rakousko 57MB, Itálie 267MB, atd.
Pokud jde o přístroj samý, mrkni třeba sem: www.cetoraz.info/…/index.shtml?…
S dovolením přidám foto z dalšího možného způsobu použití GPS60CSx, vyfoceno během jedné minuty.
…
…
1… čekáme, až to přejde. Na zastávce v Jonsdorf, cestou z Luže na klášter Oybin, 07.06.2007
2… déšť jí opravdu nevadí :-)
Já naštěstí zatím jinou než Topo Czech v1.2 nepotřebuju. Docela se bojím koupit víc dražších map, protože u mě ta GPSka asi moc let nevydrží. I když lepší řešení na trhu pro mě není, tak bych si představoval, aby byla mechanicky odolnější na otřesy (viz jak jsem tu popisoval problémy s vypínáním). Z USA za 7tis. to není ještě tak strašné, kdyby po pár letech odešla, ale v tu chvíli mít více map a kupovat všechny znovu…
Je to tak, že jsem koupil jen tu City Navigator Europe v8 a Topo 50 v3 za 1.500,– (v Mountfieldu), tu jsem za myslím 600,– upgradoval na TOPO Czech, a tu zdarma na TOPO Czech v 1.20. Silniční Atlas CR10R byl zdarma k TOPO. K poletování používám ještě italskou TOPO, kde jsou jen vrstevnice. Jinak City Navigator je samozř silniční mapa, ncm obsahuje (tedy alespoň v Německu) i lesní, většinou šotolinové, „silnice s nezpevněným povrchem“ (zobrazeno čárkovaně), podle kterých se dá v poho jezdit. Můžeš porovnat: 1
2
… a taky se o projeté trasy podělit…! www.gps-tour.com Co ta na to, Matony!?
Ono to je těžký. Třeba já teď z týdnu v Krušných nemám žádnou ideální trasu na podělení. Na všech byl nějaký háček, který by chtělo pořešit. Třeba Komáří vrch jsme vybrali sice výjezd, který se dal dát, ale bylo tam strašně polomů, takže to byla stejně velká přelejzačka, dolu to bylo po zelený sjízdný, ale opět hodně polomů. V další trase přes Luby, Oloví a Jindřichovice zase bylo tak trošku příliš přelejzání ohradníků a i pár úseků v ohradě přímo kolem stáda krav. V další vyjížďce do Německa zase kousek trasy naplánovaný předem v mapě chyběl, tak improvizace a tím zase vzniknul nejdřív kus přes brutální bahno (kde to bude hodně hnusný i až to uschne, pokud to tam někdy uschne) a pak následoval problematický kus i pěšky dolů, jak byl prudký sráz, kde pod ním 200m už byla pěkná cesta (a přeci se nebudem přes to hnusný bahno vracet do kopce zpět). Mě se trasy i přes ty problémy líbily, ale kdybych si takovou trasu stáhnul od někoho jiného, tak by se mi to také nelíbilo.
Takové ideální trasy jako tam máš přes Špičák ty se u mě prostě nenajdou, to by bylo moc fádní :-)
Mloku, jseš moc skromný. V profilu mám rekreační cykl, a beru to jako cykloturista. A letos to tak (ty hezké učesané trasy) hlavně kvůli kolenům zůstane. Jednou bude ale v lese uklizeno, a ty tvé šťavnaté trasy bych si určitě nejen já rád projel!
Až bude nějaké deštivé období, tak tam něco hodím. Ono se mi taky nechce k tomu nic moc psát, takže ne skromný, ale líný :-)
Tak zítra a pozítří :-) Mně se chce psát málokdy, ale tracklog, myslím, zcela postačí, pane!
Rád se klidně podělím, ale jsem rád že vůbec vyjedu, natož to někde reportovat. Možná někdy v zimě něco zpracuji z vysočiny, žďárské vrchy. Dneska jsem vyjížďěl ve 3/4 na 7 musel jsem to o něco zkrátit, abych se za světla vrátil ;-)
To je pěkné! Já dnes místo ježdění vyměňoval kuchyňskou vodovodní baterii, ne a ne tu starou povolit. Tak snad o víkendu.
No já mám Luccu 3.3, ale že bych podle ní jel na kole si dost dobře představit neumím.
My zvolili PDA s integrovanou GPSkou. Sice ho převážně používáme v autě, na kolo většinou pro záznam trasy, protože zatím nemáme držák na řidítka, ale použitelné to je bez problému. PDAčko nemá žádné na otřesy náchylné části jako třeba disk, takže o něj nemusíš mít strach. Dají se pořídit přimo držáky na řidítka, kterým ani déšť nevadí.
Myslim, že by splňovalo všechno co chceš – v autě na tebe bude mluvit ( nechápu, jak někdo může říkat, že je to zbytečnost, radši si poslechu, že mám odbočit tehdy a tam, než zkoumat situaci před křižovatkou a ještě čučet na displej, abych věděl kam mám jet ), trasu na kolo si do ní nacvakáš a pak pojedeš podle vyznačené trasy, není to jednoúčelový přístroj jako většina navigací, mapy si vybereš podle sebe.
Z PDAčka v terénu strach mít musí. Sice tam není disk, ale na otřesy náchylnější je, vyzkoušeno z praxe. Samozřejmě záleží, co kdo jezdí za terény. Ono na otřesy není ideální nic, ani ty outdoroové modely jako 60CSxko. Stačí když držák na řídítkách má nepatrně vůli (a opravdu stačí nepatrně, že si toho nejdřív ani nevšimneš) a i 60CSxko se občas při pořádném sjezdu vypne. Ověřeno v minulém týdnu v Krušných horách na dovolené. Jezdili jsme pořádné terénky a měli sebou 4 kusy 60CSx a s vypínáním už také problémy byly. Po naprostém vymezení vůle v držáku zase vše ok. S PDAčkem tyhle problémy byly časté a kamarád jedno PDAčko úplně v terénu zrušil. Navíc výdrž na baterky je u PDAčka už nedostatečná.
Pokud někdo jezdí převážně silnice, tak PDAčko už bez problémů, ale do pořádného terénu rozhodně ne.
V autě pak bude samozřejmě lepší PDAčko.
No já jen nevim, proč by PDA mělo být náchylnější, pořád je to jen tišťák. Je jasný, že na nějaký pády na zem to nebude, tam už absence pogumování a náchylnost velkého displeje znát bude, ale jinak mi důvod stále uniká.
PDA jsem neměl rozebraný, takže nevim co způsobuje problémy, ale v praxi v rozbitých sjezdech jsem viděl v praxi, že PDA problémy má mnohem větší (od častého vypínání po úplně zrušené PDA; vše bez pádu a většího deště). Na to stačí cokoliv uvnitř, co se může nepatrně pohybovat, třeba jen pružností tišťáku a problém je na světě. V držáku na řídítkách dostává zařízení v rozbitém sjezdu pěkný záhul. Pokud se vozí v camelu, tak tam je to v pohodě i s PDA, ale to by pro mě nebylo.
Je možný, že turistické navigace mají tišťák uložený na nějakém pružném materiálu, aby se všechny vibrace nepřenášely přímo… ale kdo ví. Každopádně je fakt, že je lepší zrušit navigaci za 2k z mountfieldu než PDA za 12…
Ani u těch turistickách to není úplně ideální, jak jsem psal, s nepatrně uvolněným držákem na řídítkách jsem minulý týden několikrát v těžkém sjezdu vypnul i tu 60CSxku. Po vymezení vůle v držáku tedy zase ok, ale jak dlouhe u mě ta GPSka přežije nevim. Myslím, že mnoho let to asi nebude.
Asi zásadní rozdíl bude v tom, že píšeš, že nevozíš PDAčko na řídítkách a taky nevím jak moc si dovolíš těžké sjezdy s GPSkou. Já jakékoliv jako bez ní, GPSka mě nesmí nijak omezovat. A pak na řídítkách je tu déšť, teď jsem jí 2× úplně utopil minulý týden a v pohodě. A kdybych ji neměl na řídítkách, tak pro mě by to ztratilo téměř všechny výhody. Často jezdíme trasy mimo jakékoliv značení a na displej se potřebuju dívat pořád na každé křižovatce nebo často musíme i operativně měnit trasu.
Myslel jsem to všeobecně, ne zrovna porovnání toho, kde vozim navigaci já a kde ty…
Přidám jeden čerství postřech s 60CSxkou. Rozhodně to na kolo chce nějakou GPSku s kvalitní turistikcou mapou. Jeli jsme na závěr bikové dovolené do Německa a naklikal jsem předem trasu podle turistické 50ky od KČT. V Německu jsme tedy měli naklikanou trasu, ale neměli mapu, protože Topo Czech končí přesně u hranic. Většina trasy ok, protože to sedělo s mapou, takže jsme jeli přesně po naklikané trase. Ale kousek neseděl a jen jsme se volbou cest v terénu snažili držet přibližně naklikané trasy a to byl docela problém. Bylo to zrovnat v těžším terénu a ještě současně na prudkém svahu kopce. Kdyby jsme měli pořádnou turistickou mapu německa, tak přeplánování by bylo bez problémů.
Kde se dá sehnat dobrá mapa do 60CSx pro Německo a Rakousko?
To nevim, já zahraniční nekupoval a právě proto jsme bloudili. Ale pro většinu státu je k sehnání turistická Topo.
Koukám, že je pořád co vylepšovat
Nový, čipy SiRFDiRect mobil.idnes.cz/nova-technologie-slibuje-presnejsi-navigaci-za-nizsi-cenu-pni-/navigace.asp?c=A070608_091131_navigace-gps_ram
Lepší čip za stejnou cenu je samozřejmě vždy dobře, ale citlivost současných čipů je zcela dostatečná. V tuhle chvíli jsou největší brzdou mapy (lesní cesty), které se snad trošku zlepší, ale ideální nebudou nikdy.
HTC PP3000
Imho budeš jediný zařízení na oba účely hledat dost těžko a jen za cenu velkých kompromisů. V autě potřebuješ kvalitní routování, hlasovou navigaci atd., na kole úplně jiný typ map a celkovou odolnost zařízení. Když vezmeš turistickou gps, bude obtížně použitelná v autě, a naopak. Takže si asi vyber podle toho, co budeš používat častěji. Osobně si myslím, že gps v terénu stejně využiješ málokdy – studovat mapu na prťavým displeji prostě na kořenech stejně nemůžeš, takže by mi jako schůdnější přišlo nějaká odolnější auto/moto navigace, kterou na kole strčíš do batohu, aby ti to ukázalo správnej směr, kdybys někde zabloudil :)
Právě v terénu na kole GPSku využiješ hodně. Od té doby, co jí rok vozím jsem projel nespočetně nových cest navíc, které bych bez ní nejel. Předem vždy připravím trasu v klidu u počítače a naklikám, často téměř celou po nových (pro mě) a neznačených cestách. Pak jen v terénu sem tam mrknu na mapu a celou vyjížďku si vychutnám terén a ne studování kam mam jet a zastavování a luštění mapy. S normální mapou je tohle zcela nemožné, protože už nejde ani tu trasu naplánovat, protože si ji nemáš jak poznamenat, abys věděl jak se má jet. A navíc pak když je tam 50 rozcestí neznačených cest a pořád vyndavat mapu (něco řeší mapník, ale jen částečně) a studovat kam. Hlavně pak bez GPSky netuším vůbec kde přesně jsem (tím myslím vím třeba ± 1km) a to je pro správné odbočení po neznačených cestách rozhodující. Když se k tomu navíc přidá nepřesnost map… Dále je GPSka neocenitelná, když se cesta zvrtne na nesjízdnou nebo i neschůdnou a okolo hustý les, kde nejde projet (což je u mě dost často). V tu chvíli vidím v GPSce, že na další lepší cestu to mám třeba 200m a že to má smysl pracně přenášet a nebo že to je třeba celý 1km a je lepší se raději vrátit a objet.
Tohle vše oceníš ale až ve chvíli, kdy projedeš velké množství super tras, které bys jinak nikdy nejel.
Měl bych dotaz k tomuto tématu. Má někdo praktické zkušenosti a jaký je funkční rozdíl mezi GPSMAP 60Csx a eTrex Vista Cx? Podle jednoho katalogu má snad i Vista Sirf III. Jedná se mi zejména o rychlost překreslování a citlivost na signál. Zkušenost mám pouze se zapůjčeným Legendem a tam je obojí dost tristní. Na kolo by se mi víc líbila Vista, je menší a lehčí. Jiné použití (auto) jen vyjímečně. Dík za každou informaci.
Vista SIRF III nemá !!!! Jinak je to stejné, ale rozdíl v ceně mezi novou Vistou cx a 60CSx je tak malý, že bych do Visty nešel.
Záleží, kde se koupí. Pokud dovoz z USA, tak bych do Visty Cx taky v žádném případě nešel. Pokud ale kupovat u nás (když někdo nemá možnost z USA), tak na skyfly je cena US verze Visty Cx jen 8tis. a to už je velký rozdíl oproti 14tis. US verze 60CSx (nechápu proč je ta US verze tak drahá). V USA ovšem 60CSx do 7,5tis., což je bezkonkureční.
Máš pravdu, že Vista Cx SIRF Star III chipset skutečně nemá, na druhou stranu ztráta signálu vlivem např. stromů není zase až tak tragická. Výhodou Visty proti 60 CSx je kromě ceny také třeba velikost (ta u mě rozhodla). Navíc bych si teď už počkal na novou Vistu HCx, která už má i SIRF Star III, to je podle mě momentáně nejlepší outdoorová varianta.
řešil jsemobdobný problém a zjistil, že je to kvadratura kruhu. Požadavky jsou zcela odlišné, jak na fyzikální vlastnosti zařízení, tak na vlastnosti SW. Do auta potřebují navigační SW, který umí routovat a mapový podklad dotažený na jména ulic a čísla baráků. Na kolo do terénu nepotřebuji routování, ale spíše mapový SW, který pracuje s pozicí GPS a umí zaznamenávat trasu. Takže nakonec jsme skončil tak, že mám mobilní telefón HTC Artemis s Windows Mobile. Pro navigaci do auta tam mám Tomtom 6 a na kolo tam mám Oziexplorer. Na kole to mám v kapse a když si nejsem jistý tak zastavím, šáhnu do kapsy a podívám se na turistickou mapu, kde jsem a vidím tam i trasu, kterou jsem si naplánoval. Proti papírové mapě nesmírná výhoda v tom, že okamžitě vidím detail pozice, kde stojím. Zatím asi nejlepší universální řešení.
GPSmap60cs/x umí samosřejmě taky routovat až na čísla baráků, můžete si vybrat ze tří způsobů zobrazení 2D pohled, pak textové znázornění jednotlivých akcí(zatoč doleva na palackého s iformacemi o km a čase do akce + když se přiblíží akce, tak vyskočí popup okno s mapkou konkrétní situace a znázorněnejma šipkama. A třetí je možnost pohled z ptačí perspektivy. Není to až tak komfortní jak třeba TomTom GO....., ale myslím si že dostačující. Na kole to trasy zaznamená, znázorní na mapě v různých barvách, body můžete zaznamánavt v různých intervalech(metrech,stopách a čase, nebo automaticky, dále výškový profil 60csx, azimut..)
Nikdo netvrdil, že 60csx neumí routovat, ale do auta je nepoužitelná, protože neumí mluvit. Další nevýhodu vidím v tom, že tam nejde dát obyčejnou rastrovou mapu a pracovat s ní ala Ozi. Routovací mapa a routování je v terénu k ničemu, alespoň tam, kde jezdím já. Topomapa routuje na silnicích a tam já nejezdím. Až začne routovat alespoň na trsách KČT, tak o ní začnu uvažovat.
Kup si mapník (ať nemusíš vyndavat mapu na každym rozcestí), buzolu a hodinky pro orientaci polovina času tam, polovina do setmění zpět, . Na kole mě právě baví, že prostě nic neplánuju a jedu kam mě napadne, odbočim kdy chci a jedu kam se mi zlíbí. Baví mě pocit adrenalinu z kola skombinovanej s nejistotou kde jsem, kde asi vyjedu z lesa,..kdy se vrátim, kam to vede (nikam). Displej gps i pda je malinkatej na to, abych viděl dopředu kam se blížim v detailu. Na to neni nad mapu. Přesná poloha mě moc netrápí, nějaký kilometr navíc neřeším. Tak zkusím prostě daný směr a za čas najdu orientační bod. S mapníkem mapu nemusíš lovit z batohu na každym rozcestí. Pravda je, že přesná poloha vzhledem k mapě je výborná věc z hlediska právě odboček apod. Ale kdybych jezdil podle fahrplánu a odbočoval kde jsem si u compu stanovil, tak v životě neuvidím co jsem viděl a a nezažiju co jsem zažil. A o tom to je. PS: Moje rada je možná trochu offtopic a zřejmě budu v brzké době rozcupován, ale berte to jako takové popíchnutí, co Vás na biku bavilo dřív a kde jste teď. Se slavnou GPS. (Jen to trasování mě vážně láká)
Ale za ty peníze to nestojí. (Zvlášt když nějaký blbec jako já skoro koupil Garmin Vistu C za ok cenu, nafocenou, se všim atd..A poštou mu přišel romlácenej mobil a pak výsměšná sms „Je všechno v pořádku, že nepíšete…“) Proto varuju, obchod jen z ruky do ruky a i to nese svá rizika. Zlaté USA. Na GPS rezignuju, dokud nebude na trhu odolné zařízení s přesným výškoměrem a nerozbitným displejem aspoň 15×15cm použitelné plně i v autě… A co vy?
Ideální kombinované zařízení na kolo i do auta nebude nikdy, protože do auta bude mít vždy velký displej. A tak velké zařízení na kolo nikdy chtít nebudu. A přesný výškoměr už dávno všechny slušné modely mají (kombinovaný barometrický s inteligentními korekcemi s GPS signálu je s maximální chybou do cca 5m a v reálu spíš chyba jen 1–2 metry).
Objednávat z netu není problém, pokud to je z obchodu. Tam stačí si najít nějaké reference a žádný problém. Na inzerát použité zboží bych u dražší ceny poštou od neznáméno člověka nikdy nekoupil.
A kde se dá třeba 60CSX koupit levně na netu?
Našel jsem třeba dobrou cenu na www.elektro-partner.cz/…rgpsmap60cx/
Ale je zvláštní, že je až o 4 000,– levnější než na www.garmin.cz/index.php?…
U nás nikde, 60CSx je v Evropě šíleně předražená. Ten první odkaz je na 60Cx model, který je trochu ošizení, proto ta cena. Nejlépe si nechat přivést z USA. Aktuální cena kolem 320–340$, tedy cca 7,5tis (tenhle týden zrovna kamarád si nechal od někoho jednu přivézt). Já kupoval loni ještě asi za 380$ nebo za kolik to přesně bylo, ale pořád proti ČR pohoda.
U nás je asi nejlevnější US model na www.skyfly.cz Akorát nevim, proč 60CSx US model je tam tak drahý, když třeba u Visty Cx mají oproti evropskému modelu mnohem větší slevu.
Tady přímý odkaz na skyfly www.skyfly.cz/…e-gps-garmin?… Ale pořád stojí přes 14tis., to je šílený, to bych za ní nedal.
Tuhle metodu zkoumání nových tras jsem provozoval právě před pořízením GPSky a bylo to o ničem. Nutnost se velmi často vracet nebo když jsem nechtěl, tak příliš dlouhé prolejzání nesjízdných úseků lesem. Prostě postupně jsem téměř rezignoval na nové trasy, protože už mě to lezlo krkem. Tohle se právě s GPSkou radikálně změnilo a nalézám nespočet nových tras a přitom sem tam vracení a prodírání stále zbylo, protože mapy zdaleka neodpovídají realitě. Ale už se to dostalo na rozumnou mez, že převážnou část trasy jedu a neřeším problémy.
Naplánové trasy pak taky jezdím, když chci dát něco delšího a třeba polovina trasy je vlakem pro delší dojezd (tak tam na ten vlak nebo z vlaku až domů dojet musím a bez plánované trasy bych to nestihnul časově a nevzládnul fyzicky) nebo jezdím poprvé na území, kde jsem nikdy nebyl (tak zkouším osvědčené místní trasy a nepotřebuju hledat zatím nové neznámé trasy, když tam neznám nic).
A pak se postupem času dá vytvořit více skvělých tras, které složím z projetých tracklogů předchozích tras, kde vyberu ty nejlepší úseky. A protože to je hodně mimo značené cesty, tak tohle také bez GPSky nejde, protože tam kde jedu jednou v životě si nezapamatuju kudy to přesně bylo.
už by bylo na čase udělat na bike foru záložku, kam bychom dávali projeté trasy. Žádné detaily, pouze jméno oblasti a gpx soubor.
To máš pravdu, to by se hodilo. Zatím se dá použít, co sem dával stan.zak, tedy: www.gps-tour.com/
Tam už těch tras pro ČR je docela dost a přibýváají a dá se vložit pouze tracklog.
Já tam něco určitě hodím, až bude nějaké delší deštivé období. K těm tracklogům chci napsat vždy 2, 3 krátké věty, aby třeba upozornil na nesjízdný úsek a jen stručně napsal jaký je povrch. A pak ty ideální trasy některé teprve dosestavuju postupně jak mi přibývají projeté trasy. A kromě tracklogu bych hodil i routy, které jsou lepší pro navigaci (u nejlepších tras zpětně routy podle tracklogu opravuju ať jsou přesné). Na fotky a dlouhé popisy se nedostanu nikdy, ale tohle postupně aspoň na nějaké trasy udělám.
Dobrý je i mtb-guru.com