Ahoj,chybi mi v dilne vazelina,vzdy jsem pouzival bilou,ale pokrok jde nezadrzitelne vpred..Jakou mam koupit?Mate nekdo zkusenosti?Ruzovou,bilou,grafit…
Ahoj,chybi mi v dilne vazelina,vzdy jsem pouzival bilou,ale pokrok jde nezadrzitelne vpred..Jakou mam koupit?Mate nekdo zkusenosti?Ruzovou,bilou,grafit…
Já jsem se srovnávací metodou dopracoval k tomu, že do ložisek zadní stavby a na konusy používám grafitovou, která je určená na homokinetické klouby. Je totiž taková „soplovitá“, což je pozitivní vlastnost pro dané použití. Vždy tam vydržela nejdéle v dobrým stavu. Do tlumiče dávám bílou, na kul. ložiska.
žádnou neboť su hetero, ale tahle údajně vydrží klouzat nejdýl
;-))
Taky me to hned napadlo, kdyz jsem si precetl nadpis :-D
já používal bílou, teď jsem spokojen s "touto ":http://motorexbicycle.com/prod_detail.asp?id=7
pokud jde o barvu, je zelená.
aha. na barvu jsem zapomněl, ale asi hnědá:)
Ahoj Daniku,rekni vasim v Ostrave,at te po 16 hodine nepousteji k pocitaci.Domnivam se,ze je dost jinych adres,kde se muzes ukojit,B-F mezi ne rozhodne nepatri.Jinav vsem ostatnim dik za rady.
jsem rád, že máš smysl pro humor;-)
To je vůl :D:D:D:D
ja pouzivam Total Multis 2,zatial sa mi osvedcila ;)
napodobne :)
Ruzova Michelin
Ta ruzova je nejaka mastnejsi?Nebo ma v sobe neco specialniho?
To neviem,ale je to plasticka vazelina urcena do nabojov
biela je redsia a urcena do bowdenov a pod. … Mam obidve
Tak to urcite neudelam chybu,kdyz poridim taky 2–3 typy.Urcite bude lepsi nez ta bila,ale hodi se vsechny.Dik za radu
mam modrou EXUSTAR,na loziska naboju,cepu atd…
Tak tak aspoň tri –
Ružová na karbón komponemty
Modrá na titán komponenty
Biela na všetko ostatné :)
Čirou..
Otec je strojař a tak mi donesl na vyzkoušení z práce kelimeček vazelíny. Na otázku, zda je ta vazelína dobrá se mi dostala odpověď, že nejlepší, co lze sehnat. Pokud se tedy vazelíny dají rozeznávat podle barev.
Čirá mi vydržela všude a krásně. Nesmyje se, mažu tím veškeré komponenty a nikdy nebyl problém.
Měl jsem i červenou, ale ta stála za prd. Jednou zapršelo a vazelína byla pryč. Dával jsem jí třeba jen na šroubky do řidítek, aby se mi šroub dal povolit, ale prostě to nebylo ono.
Někde jsem dokonce četl, že bys vazelín měl mít několik na různé komponenty a využití, ale pokud koupíš rozmuný střed, tak chybu neuděláš. Lepší nějak namazanej komponent, než nijak:)
vím, datum, ale na šrouby do řidítek bych doporučil raději lepidlo na závity
Ve fabrice jsem si nabral ze sudu do „kinder vajíčka“ trochu grafitové vazelíny a pohoda. Stejně si myslím, že součástky na kole nejsou namáhány tak moc, aby člověk využil specifické vlastnosti různých druhů vazelín a tím pádem je jednou, jakou použije.
Taky si myslím..
Tím, že si koupíš třeba špičkovou vazelínu pro určité podmínky tak hned neznamená, že jsi udělal dobře. Na biku se podmínky na nejlepší vlastnosti vazelíny nemusí vůbec projevit:) Takže kup nějakou vazelínu a místo řešení pořádně jezdi :)
Podstatne nie su vobec trecie a specialne vlastnosti vazeliny,ale hlavne jej odolnost voci vlhkosti…
Každá vazelína má nějaké své speciální vlastnosti. Tedy pokud se bavíme o lepších. Jedna má v sobě kousky mědi, druhá to a to. Takže pokud koupí nějakou špičkovou vazelínu, tak její vlastnosti opravdu nemusí na biku využít.
Hlavní je vazelínou nešetřit. Kdo se stará o kolo pravidelně, tak stejně z důvodů vniknutí nečistit, či preventivně většinou vymění vazelínu dříve než pozbude své vlastnosti.
Asi tak.
Mám zkušenosti, že je lepší prostě nešetřit. Všude, kde jsou ložiska jí narvu vždy tolik, kolik se mi podaří. Vždy vše rozeberu, promažu, poskládám, jen tak v ruce popř. na chodbě projedu. Vše si maličko sedne a udělám celý servis znovu. Tím mám jistotu, že vše bude mít dostatek vazelíny. Je to pracné, ale vyplatí se.
Tu jistotu nemáš, měl bys to rozebrat ještě jednou a podívat se :-)
:D Jen do mě :D
Rád dělám věci pořádně. Když to odfláknu tak to za čas budu muset dělat znova a ještě třebas polovinu vyměnit:( :D
suhlas
To povidej gramarum:)
:)
Teď mě tak napadá, že na nových dražších kolech je pro vazelínu čím dál méně místa: náboje, středy, hlavka …vše na průmyslech.
setria nam aspon robotu…
…a vazelínu:)
Najviac sa mi osvedcila zelena Castrol LMX, na naboje -loziska atd.
Motorex, Mogul – ložisková, pak ještě dřível nějakou Texaco a Total…Mezi těma lepšíma bikovejma nevidím zásadní rozdíl, chce to ale s vazelínou nešetřit…
JJ, tie specialne na bike su balene v malych mnozstvach a riadne predrazene :-( vlastnostami sa neodlisuju od tych auto/moto a priemyselnych vazelin.
to je pravda, ale stejně ji koupím, protože, jak jsem zmiňoval výše, nějak ubývá míst na kole, kam bych ji dával, když je skoro vše na utěsněných průmyslech a velké množství bych v životě nespotřeboval, pokud by s nás nedomluvilo hodně.
Nemyslel som zrovna 5kg balenie :-) pouzivam castrol lmx, je to 300ml tuba, stoji asi stovku. Doma su 4 biky, sem-tam kamosom nieco premazat a minie sa :-)
Pokial mas len jeden bike, tak v podstate staci aj male cca 100g balenie.
To velký množství na auto bude lacinější, než to malý množství na kolo. Zbytek se vždy na něco hodí: na auto, kolečka, dětskou tříkolku. . .
…dětskou tříkolku
A je to tady, ja vedel, ze to s tim zakazem nebude tak horke :DDD
Uvažuju globálně, Halík. Mně tedy uřvanej návěs za kolem rozhodně nehrozí, takovou radost vám neudělám :-)
jen pockej, ony si te ty budouci vnoucatka pekne ochoci, jeste rad je budes vozit v navesu a hoblovat nobby nicy;D
Unmöglich !
Říkáš teď :D ale až Ti malý smrádě řekne Dědo, tak se z to pósereš :D
Vlastní zkušenost?
Dej mi pokoj :D tolik smůly mě snad potká až ve stáří :D
Narok nemat rad deti maju az ti,co sa s nimi roky trapia :-)))
Beru :D
Já si rád udělám nějakýho malýho bikera :D Ale za pár let, teď je na řadě kariéra :D
Zatial mozes trenovat… :-)
Mimochodem, nevíte někdo kde sehnat měděnou pastu, nebo vazelínu, pokud možno ve větším množství a za rozumné peníze?
Díky…
Otázkou taky je, k čemu? Klasická Ti nestačí?
Je dobrý to používat třeba pod brzdové destičky.. Nebo když rozděláváš I-drive, tak tam je taky lepší dát místo normální vazelíny měděnou…Případně když měníš kola u auta, tak se tam taky trochu dává aby to nesrostlo…
Ale i normální vazelínou Ti to nesroste. né?
Většinou ne, ale letos se nezadařilo a na autě mi to srostlo..:-/
Zvláštní je, že vazelína mi ještě nesrotla, ale jednou jsem si hrál na chytrýho a pěkně se mi to vymstilo. Montoval jsem pedály a místo vazelíny jsem tam pic jen nějakej olejíček. Za měsíc jsme ty pedály nemohli sundat!! Prostě to nešlo. Pedály jsme zničili totálně, ale nakonec se to povedlo:) takže já prostě od té doby poslouchám rady a rvu vazelínu na všechny šroubovací spoje..
Měď bude asi ok, ale pokud tam narveš hodně klasiky, tak by neměl být problém, ale můžu se plést..
na kola stačí normální, pod destičky je třeba dát tu měděnou. obyčejná se teplem vyvaří. i z té měděné zbude na deskách jen takový měděnkový potah.
Na destičky? To si nějak nedokážu přestavit kam jí tedy narvu.. Neznalost:(
Medzi piestik a spodok brzdovej dosticky :-)
jasne ze nie na brzdnu plochu :-D
na zadní stranu destičky, na tu co doléhá k pístku a třmenu. na stranu obložení, tj. směrem ke kotouči nedoporučuji. Používá se velmi malé množství.
bol som rychlejsi o sekundu :-)
jsi rychlý jako blesk
uhm, len neviem kde trafim :-D
Jááá jsem si to myslel, ale lepší je se zeptat:) Mám Véčka, takže tohle zatím nemusím řešit. Pokud bych to řešil, tak koupím malé množství. Na kolo stačí troška, Takže kilová balení. To je zatraceně moc.
Měl jsem asi tak 200g obyč a vydržela mi snad na komplet servis kola tak 3× a ještě jí maličko mám na dně. A to, že s vazelínou nešetřím a flákám ji prostě všude a tuny :D
to děláš dobře, jen nechápu, jak 200g balení někám narveš tunu vazelíny :D ale když to dokážeš tak nepotřebuješ větší, nedovedu si představit kolik tun bys tam narval z kilového balení:D
:D Krásně me chytáš za slovo :D
mám rozvernou náladu
vazelinu pod desticky slysim poprve :-) na co? :-)
LOOOOOOL
?
co kdyby si mi to misto toho vysvetlil?
„na brzdové destičky za účelem pohlcování hluku brzdových kotoučů“, tolko pisu pri brzdach na auta, moze pomoct aj na biku.
diky, zajimave… vyzkousim a uvidim :-)
No tam co normálná vazelín ua jinou chemii na auta. Otázka je co je u tebe větší množství a co rzumná cena. http://www.olejshop.cz/…pasta-500gr/
ok, díky super…jinak to kilové balení je asi moc, ale koukal jsem, že mají i menší díky
Kupoval som z olejshop.sk medennu v spreji, 300ml stalo 235,– to musi stacit na dooost dlhu dobu. Medenna je dobra aj na zavity stredoveho zlozenia a podobne spoje, zabranuje vrzganiu a roznym pazvukom.
Třeba Fabory, ale rozumný peníz-to tam asi nehrozí
Liqui Moly měděná pasta 100g
Nejakou prusvitnou silikonovou made by sachta na takove kouzavejsi veci, nejakou bezovou made by sachta do zavitu apod. :-)
myslíte si že lékárnická vazelína je vhodná na mazání řetězu? jeden cyklista říkal že ji používá a že to je to nejlepší co může být.
Je to prachobyčejná čistá vazelína, jen lékařské kvality.
Nic proti obyč vazelíně nepřináší, jen je dražší.
a nemůže to poškodit řetěz nějak? já na řetěz chvíli používal motorový olej a to mi posvinilo všechno řetěz pastorky i převodníky.
Motorový olej je pěkný lapač nečistot. Navíc má tu vlastnost, že se poměrně rychle vyplachuje.
to že je lapač nečistit je pravda, ale rychle se vyplachuje olej na kola a šicí stroje, ten motorovej držel poměrně dlouho.
No tak se zkus projet v mokru a uvidíš, jak rychle bude řetěz vrzat. ;)
já používám jako vazelinu Divinol MEHRZWECKFETT. ale na řetěz ho nedávám
Když jsme u těch značek, tak já zásadně Texaco EP-2.
Motorový tam moc nedrží. To už spíše převodový…
Obojí je z ropy, to je sice pravda, ale výsledný produkt je získáván naprosto rozdílným postupem. Taktéž výsledné mazací schopnosti jsou z pohledu strojírenství rozdílné.
Vazelína na řetěz se hodí tak možná do hustého deště na asfalt, jinak je směs poměrně služné brusivo.
Do mokra a bláta bych volil spíš nějaký vosk, který je na podobné účely navržen.
Závěrem tedy dodám, že lékařská vazelína je na řetěz totální zbytečnost.
asi sem divnej, ale mažu vším co zbyde.. motorovej, převodovkovej, minerální, tlumičovej, silikonovej :) jen fritovací sem ještě nezkoušel.. :D
Ten fritovací by byl alespoň ekologický. :D Už jsem v nouzi taky namazal rostlinku a divil jsem se, jak to vydrželo. :)
Jenze rostlinne oleje jsou vysychave, ten vyschly olej nejde nicim umyt, jedine silnym louhem. Navic po vyschnuti lepi.
Vždyť jsem napsal, že v nouzi… A v terénu – bláto/voda se stejně dřív vypláchne, než stihne zaschnout.
jeden známý namazal řetěz olivovým olejem a to tak, že zhruba štamprli nalil na kazetu… Říkal kamarád, nevěřil jsem tomu, dokud mi to nedotáhl na servis, že mu to nějak chrastí a blbě řadí
No ja kdysi za komancu taky jednou nouzove namazal Favo vegetolem nebo jak se to jmenovalo, coz je asi jeste horsi svinstvo nez olivac… jeli jsme cely den v desti, zaclo to skripat a reznout, nemel jsem moral to tak nechat, byli jsme na cizi chalupe kde nic jineho nebylo, sup tam olej z kuchyne, ten vikend to prezilo – pak jsem to ovsem sam vycistil a namazal normalnim, coz ale zase byla ta vodicka na sici stroje jizdni kola, ktera se od toho oleje z kuchyne podle me lisila akorat viskozitou a chovanim za nizkych teplot :)
V nouzi dobré každé řešení. Jednou jsem byl donucen místo vazelíny použít indulonu A64 (modrá univerzální) ještě ta stará poctivá ve velké plechové tubě.
Kamarád rozšlápnul na chatě tubu s vazelínou volně položenou na zemi, ložisko už bylo rozebrané a osušené a jezdit se chtělo.
Retez se vazelinou nemaze, vazelina je prilis husta a nedostane se dovnitr clanku. Musel bys retez ve vazeline vyvarit, jak retezy do motorky. Nevymyslej nesmysly a kup si za 60 Kc nejaky olej do auta :-) Ty prtave lahvicky s olejem na kolo jsou totez, teda aspon ve vysledku, akorat ze stoji 2× tolik :-)
Super je treba namichat olej s acetonem 1:1, perfektne vzlina. Ale na to kaslo, jak rikam, litr prevodovkoveho/motoroveho oleje.
jenže tu lékárnickou vazelínu mi poradil jeden místní cyklistický veterán důchodce co říkal že si tím maže řetěz celý život a že je to to nejlepší co na mazání vůbec je. mě samotného by nikdy namazat řetěz vazelínou ani nenapadlo.
Ono stareho psa novym kouskum nenaucis.
Tak si zabehni do lekarny a zkus si to sam.
Čím mazat řetěz je to poslední čím bych se zabýval.
Mažu M6AD, vydrží tam poměrně dlouho, akorát se na řetěz lepí dost bordel, takže většinou po každé jízdě řetěz otřu do hadry a občas ho domáznu.
Bylo by dobré se zajímat co vlastně to je vazelína co je plastické mazivo a co je tam ta „mazací“ složka.
Tihle staříci zamrzli v době před 100 lety, ale technologie se neustále vyvíjí…
Radši převodového, PP 90 – 80 je tuším hustší, nebo vysomruj v autodílně.
To už to můžeš rovnou namazat Konkorem (na zbraně) a budeš mít kadenci jako kulomet ;-) Akorát dost smrdí petrolejem.
tak může řetězu pomoct, ale jen v případě, že podlehla vývaru s konopím :)
Pěkný článek o mazivech:
ale např. na závity pedálů
ale je vhodná na kuličková ložiska
Jste si jistí, že podle barvy vazelíny lze odhadovat složení?
Tak u grafitove a medene ta barva napovi:)
Plastické mazivo Madit Mol Liton 2M je skoro černé a neobsahuje grafit. Podle popisu je to vysokovýkonné lítiové plastické mazivo s obsahom molybdén disulfidu. Určené na homokinetické klouby, čepy apod. Velmi husté, na závity pedálů dobrý :-)
Používáte/doporučili byste některou z těchto vazelín na kolo (střed, hlavový, kliky/pedály atd-)?
NEdávno jsem otevřel balení motorex bike grease 2000 a jsem nadšen. Z toho co tam máš nic…
Já nerozumím tomu, proč jsou vazelíny/oleje/odmašťovače ad. na kola pětkrát desetkrát dražší než ty určená na automobily, kde dostávají mnohem větší nálož. Proto hledám alternativní náhradu jinde – nejen z finančních důvodů, ale prostě proto, že mě tenhle nevysvětlitelnej nepoměr dost dráždí.
Ale dík za doporučení – ten Motorex působí docela rozumně.
Já nerozumím tomu, proč jsou vazelíny/oleje/odmašťovače ad. na kola pětkrát desetkrát dražší než ty určená na automobily, kde dostávají mnohem větší nálož. Proto hledám alternativní náhradu jinde – nejen z finančních důvodů, ale prostě proto, že mě tenhle nevysvětlitelnej nepoměr dost dráždí.
Ale dík za doporučení – ten Motorex působí docela rozumně.
Protože cyklisté jsou trubky a 5–10 x víc jsou ochotni zaplatit.
těch 5×-10× víc je cena za to, že nechceš dělat výzkum jaký že to levnější produkt pro auta, motorky nebo něco jiného je stejný jako to co ti nabízí bajková firma. Navíc na domácí servis často stačí malá balení, poslední vazelína z kupkola mi vydržela snad 6 let.
Bohužel sem začal počítat a dopočítal sem se, že za uplynulej rok jsem promazal na řetězu asi osm kil (A to pracuju při mazání dost úsporně). To je víc, než investuju do výměny oleje v autě, vč.filtru. Proto to rozčarování.
Ale jinak souhlasím: některý „provozní kapaliny“ na kolo stačí fakt v malým množství.
Osm kil? To děláš jak?
Tak Finish Line stojí skoro dvě kila a čtyři lahvičky ročně padnou. Připadá Ti to hodně? Málo?
jedna malá ročně..?
Mel jsem pedris syn lube a to bylo husty a ubejvalo pomalu, mel jsem to snad dva roky. Nedavno jsem koupil motorex wet lube a to je ridky a mizi pred ocima, po par mesicich pullahvicky pryc. To uz by se vyplatilo kupovat velkou lahev
Mažu před každou jízdou. V zimě tak 2×týdně, během sezony klidně 5×. Prostě mi to nevydrží, i když tím řetěz nazalejvám a kapu do každýho jednotlivýho článku zvlášť.
Mažu cca co 150 – 200km takže tak 3× za životnost řetězu.
Životnost řetězu 600 km? To ho vláčíš po zemi, nebo co?
10sp retez mi taky nikdy nevydrzel dele..
Předpokládám na biku? To tak likviduje bahno?
jojo.. na bajku.. silnicku mam jen chvili, ale je tam 8sp a ten vydrzi dlouho..
nevim jestli bahno, ale je fakt ze jezdim casto v bordelu, mazu tak cca co 100 km a zhruba v polovine zivotnosti vyperu ve sklenicce s naftou..
Jenže za těch 600km jich tak průměrně 40 nastoupám a to je na opotřebení hodně znát.
Navíc měním asi o fous dřív než by se muselo. Ale nechci si kvůli korunové položce ničit jiný matroš za tisíce. Při mém nájezdu jsou náklady na řetěz mizivé.
+1
40 km na 600 km? Vim, ze jses z Jeseniku, ale to je 6,7 na 100, a to jeste prumerne O:-)
V okolí nemám jediný okruh přes 30 km s menším převýšením než 1km.
Spis 13m na 100m, protoze to musi vsechno jeste zklesat. V podstate jede permanentnihp wiesnera
Pro srovnání se vždy bere průměr na celou vyjížďku na okruhu se startem a cílem ve stejném místě a je jasné, že v tom jsou i sjezdy, kde se nic nenastoupá.
Já mám rád prudké sjezdy, takže tady nemůžete průměrovat výjezdy a sjezdy na poloviny. Rád jezdím padák přes 30% a to pak sestoupáš 3× rychleji než nastoupáš. Ale samozřejmě můžete pochybovat dále.
Tohle je reálné a vím, že to tak budeš mít (i když bych našel i trasy s méně nastoupáno vůči ujetu, ale nevím jestli je ještě jezdíš – třeba níže ten zmíněný Rejvíz a Zlatý Chlum). To máš jako minimum 3,3%, to není na Jeseníky ještě nic zvláštního. A věřím, že bys mohl mít průměr kolem nebo těsně nad 4% (tzn. musíš jezdit i vyjížďky s výrazně více než 4%, aby to ten průměr dalo), tedy na 600km nastoupáno kolem 25km.
Ale těch 40km nastoupáno na 600km v průměru je i na Jeseníky nereálných. I když vezmu trasu s největším poměrem nastoupané x ujeté km v Jeseníkách co jsem tam jel, tak ani ta neměla 6,7%.
Konkrétně to bylo z Horní Lipové v podstatě téměř nejkratší cestou na Šerák a zase dolu. A vyšlo to na 1km nastoupáno na 20km ujeto, tedy 5%. Je možné, že se najde sem tam něco i s více než 5%, ale určitě ne, aby to dalo průměrně 6,7%.
Ten příklad Šeráku mi přišel jako už dost nadprůměrná vyjížďka na nastoupané metry x ujeté i na Jeseníky. Ten stejný Šerák jsem také jel jinudy s 1200m nastoupáno a ujeto 35km, tedy ani ne 3,5%.
A když se občas k tomu jede něco ve stylu z Horní Lipové na Rejvíz a pak červená přes Zlatý Chlum zpět, tak na takové trase ten průměr půjde hodně dolů (tam je nastoupáno x ujeto o hodně menší poměr).
I těch 25km/600km je ale hodně. Mimo hory ve zvlněné krajině na Plzeňsku i když se jezdí v rámci místního okolí kopcovité trasy, tak jsem tak na průměru 10km/600km.
hrubej nesmysl co napsal, že to vůbec pitváš ;)
Posledních 450km nastoupano 16km. Usvědčen z podvodu. Sypu si popel na hlavu.
V pohodě, aspoň víš, jaká je realita. :)
Není nad to si někdy hezky zapřehánět. Jen jsem překvapen, že někdo ty moje kecy řeší.
Měl jsi to raději napsat do LV vlákna, tam by to prošlo bez ztráty kytičky :-)
:-D
Jenže tam nemůžu napsat, že během sezony musím vyměnit řetěz, to by mě vyloučili.
:-)))
třeba si vybereš …
Hodně, alespoň při aplikaci kapka na každou rolničku každých 100km. Ale nevím, kolik jezdíš.
Jezdím často (viz.výše), ale krátký vzdálenosti (klidně jen 30km s velkým převýšením). Dohromady to nedá víc než 4000km ročně.
S takovyma vzdalenostma nevidim jediny duvod mazat pred kazdou jizdou.. kazdou ctvrtou, patou jizdu by to melo stacit.. ja osobne mazu po jizde.. ono to ma cas zatect kam potrebuje, a oschnout + jeste otrit zvenci pred jizdou, tudis se na to tak nelepi bordel..
stejně,než to začne moc rachtat
Mazivo na řetěz kupují asi tak jednou za 5 let.
Nesmis pouzivat Finish Line. Ja ho koupil jednou, ale to snad byla jen ridka voda.
Vazelína na kolo se prodává v malých baleních, pak to je i o ochotě platit. I ložiska v náboji jsem namazal lékařskou vazelinou, zcela v pohodě. Na namazání závitů pedálů je zcela jedno, jestli to je lékařská vazelina nebo vazelina na auto. Lékařká vazelina mi přijde zhruba stejně viskozní jak vazelina na kola v tubě. Je to velmi čistá ropná frakce, nic se do ní nepřidává. U nějaké základní vazeliny na kolo taky nic přidávat nebudou, ložiska maže hlavně vazelina, ne nějaké vylepšující příměsi. Třeba u mazání řetězu nevidím rozdíl mezi nejlevnějším olejem a teflonovým olejem ve spreji. Oba jsou zhruba stejně tak vazké, když se řetěz namaže moc, tak chytá prach.
Přiznám se, že o lékařský vazelíně slyším poprvý. Ale rozhodně vyzkouším. Něco takovýho asi? Existují různý typy?
Asi ano. Já má, loupeý půlkilový balení, bylo to myslím za stovku. Já to chtěl na paty a řekl jsem si, že toho vezmu víc a zkusím i na kolo. Je to obyčejná vazelína, do které není nic dalšího přidávaného. Je to destilační frakce ropy, takže je bílá. Pokud technické vazelin mají jinou barvu, tak to je díky různým příměsím. Chemicky jde o směs uhlovodíků, některá vazelina může víc tužší, jiná zas tekutější, prostě dle toho, o jakou destilační frakci se jedná, čemuž odpovídá i složení uhlovodíků, u tužší jsou větší molekuly, u tekutější jsou kratší uhlíkové řetězce. V ložisku maže především ten olej – uhlovodíky, ne nějaké příměsi.
Skupenství se mění dle teploty, takže vazeliny těkutější bude vhodná spíš na zimu, v létě zas nějaká tužší, která ovšem za vyšších teplot bude tekutější. Myslím, že lékařské vazeliny od různých výrobců se moc lišit nebudou, maximálně nějakém mírném rozmezí. Na namazání závitů u pedálů je vážně jedno, jestli tam dám lékařskou nebo speciální vazelinu. Jediný snad pozorovatelný rozdíl by mohl být v ložickách nábojů. Tam by ovšem vadila vazelina moc tuhá a nebo naopak taková, co vyteče. Rychlost otáčení v ložisku je ale dosti malá, obvod kola je přes dva metr, jenže v ložisku jedno otočení znamená několik centimetrů. Na styčné ploše mezi kulačkami a ložiskem je poměrně velký tlak na malé ploše. Tužší vazelina vy jen zpomalovala volné otáčení kuliček. I tak by byla energetická ztráta minimální, těžko srovnatelná např. s nárůstem odporu za jízdy, pokud si člověk na kolo nasadí např. svítilnu.
Dík za podrobný rozbor.
Jo, jsem asi trošku ukecanej. Krom toho jsem původní profesí chemik. A hlavně jsem to taky řešil.
Pokud se domníváte, že více písmenek = více pravdy, tak mohu říct, že to tak není a plácáte nesmysly. A jenom lituji toho, kdo by to vzal vážně.
Dřív se prodávala vazelina na kola v plechové krabičce, vzhledem a zřejmě složením se nelišila od té lékařské, ta lékařská je pouze dokonaleji předestilovaná. Co se týče dalších příměsí, těch mýdel, tak ta jistě v řadě maziv jsou. Obávám se, že v té vazelina ně kola nic jinéh nebylo, než prostě tuk vyšší viskozity než tekutý olej. Nakonec u vazeliny jde především o to, ab v ložisku více zůstala než při promazání olejem. Což zaručí i jiné chemické složení, tj. vyšší uhlovodíky. Další přísady jen zlepší některé vlastnosti, ale v zásadě nutné nejsou. Stejně jako řetěz promaže i minerální olej bez silikonové příměsi. Tvrdím že na namazání závitů pedálů před našroubováním žádná aditiva nejsou třeba, kdo má šroubovací vícelkolečko, taktéž. Je to zcela jedno i u hlavového složení. Co se týče nábojů, tak ty by šly promázávat i olejem, vazelina jen zajistí, že tam zůstane, nemaže lépe než olej.
Aditiva do mazacího tuku se začla dávat kvůli jiným ložiskům, než jsou ta u kol. U kol jde spíš o marketing. Dřív někdy cyklisté mazali i vepřovým sádlem, taky to fungovalo.
Tak dříve jsi také jezdil starou škodovkou po okreskách.
taky pak zalezi v jakych teplotach jezdis a v jakem terenu… protoze beznou vazelinu po par kilometrech vyklepes, nebo se ti v horku vypari, nebo vymyje vodou…to plati hlavne pro stred, hlavko,naboje, atd… na pedaly je to fakt jedno
Moc této reakci nerozumím… Argumentuješ Wikipedií?
Pokud někdo není schopen rozlišit vazelínu a plastické mazivo :-(
blbě zařazeno
Ten motorex znam, je dobrej a u toho me napadlo, ze jde zrejme o preznacenej Agip TOP2000. Pouzivame jej v praci, brandovany jako Autol Top2000 a tvari se naprosto stejne jako ten Motorex.
To vypadá dobře a je to navíc v kartuši
u toho Motorexu je největší devíza, že se snáší s gumovými těsněními (narozdíl od lithiových vazelín)
Určitě půjde, ale třeba vybírat. Viděl jsem tam nulnulku a tu používám na bushingy. Na střed atd může být něco tužšího co se nevymyje, klidně lithiové. Na vidlici silikonovou.
Hodil sem dotaz a odepsali mi následující:
*Dobrý den, známý co opravuje kola od nás odebírá tuto vazelínu:
Mazivo Mogul A 00 je řídčí mazivo, ale asi by se také dalo použít.
S pozdravem Stanislav Bydlo*
Když to někdo vytáhl. Dá se ještě někde sehnat Shimano Durace vazelína. Osobně jsem zatím na nic lepšího nenarazil ale mám jen malé balení a asi brzo dojde.
Podle obrázku má podobnou barvu jako ten Motorem 2000 tak jestli to není stejný vyrobek?
Sehnat se v pohodě dá, např. tady píšou skladem
http://www.biketunel.cz/…a-ace-100gr/
Ale už ji nemají úplně všude jako dříve. Také mi dochází a už ji pár měsíců kupuju. Samozřejmě by nebyl problém objednat někde, kde ji mají. Pořád se ale snažím jen přihodit do většího nákupu bez poštovného a to se mi nedaří, jak ji už nemají v eshopech, kde nakupuju často.
Právě, že už není běžně tam kde kupuju. Nějak vymizela. Já ji používám skoro na všechno, najlepší jsem zatím nenarazil. Pak už jen silikonovou na určité části a víc na kolo nepotřebuju.
Tipoval bych, že by to mohla být stejná vazelína, protože Shimano ji nejspíš používá i na své díly. Když koupíš nové středové složení shimano, tak ta zelená vazelína, kterou je to namazaný, vypadý přesně stejně jako Motorex Bike 2000.
Jo, je to stejná vazelina jakou máš na dílech když ti přijdou domů – třeba na klikách. Právě že podle barvy mi přijde identická jako ten Motorex, ale barva není všechno.
tuhle, je super
Opravdu obyčejnou, běžně dostupnou vazelínu? Jsem šokován :-O
Tak fšelék je fšelék že…:))
Za totáče jsem kola (nejen) mazal Ciatimkou :-) http://www.oos.army.cz/…%205-7-L.pdf
U nás jsme používali zase EP2 na mazání ložisek podvozků BVP, T-72 a všemožné další techniky. :)
A jaký je váš názor na Mogul LA2 na kuličková ložiska?
jakou bych mel koupit vazelinu? Ted ji potrebuji na namazani sedlovky(vrze), ale do budoucna celkove na udrzbu, tak nejaky takovy univerzal…nechci nic draheho…
diky za rady…
ty si fakt nedas poradit, ze to sedlovka neni nebo jsi ji tou montazni pastou namazal blbe:))
pouziv bike grease 2000, ale sedlovku jsem naposledy mazal tim od canyonu
blbe? spis jde o to, ze ji tam moc neni…to zaprve…za druhe rad si poradit necham, ale jak muzes rict, ze to neni sedlovka, kdyz si to kolo nezkusil? Ja na nem sedim kazdy den a mel sem spoustu sanci to testovat..prost kdyz utahnu objimku, tak to chvilu nevrze a pak zase zacne..ted sem koupil novou objimku a vyrazne se to zlepsilo…kdyz sedlo dam niz, tak to nevrze…uplne vse naznacuje tomu, ze to je sedlovka…
Ja jako vazelinu pouzivam zelenej motorex. Do sedlovky jsem to smichal se zubni pastou cca 1:1 (= udelas z toho vpodstate pastu na karbon) a od te doby po problemech s vrzanim.
Teď jsem na zkoušku koupil RSP Slick Kick, a to je nejlepší vazelína pod gufera a nad pistek u SA,DPA, kterou jsem zkoušel. Doporučuji
Dneska jsem vybalil Sram vazelínu na gxp středy a docela mě překvapilo, že je o něco hustější než motorex 2000. Ta hustější mi připadá na mazání okolí zapouzdřenejch ložisek vhodnější a rád bych ji příště použil do hlavovýho složení, ale maj ji jen v 10ml balení. Používá někdo nějakou hustější vazelínu do hlávka než tu 2000 bike grease?
Tak hustší než motorex je třeba A00, ta je tak hustá, že se táhne jako tavený sýr :), voděodolnost excelentní (maže se tim lesní, zemědělaská, stavební technika atd.), přímo do ložisek bych jí nedával, ale okolo nich jako ochranu proti vodě, proč ne (osobně jsem jí zatim použil jen na závity pedálů). Navíc v porovnání s tou SRAM stříkaččičkou úplně zadarmo. :) 10ml za 200Kč, to je fakt drsný, kilo za ±20 táců, to nevymyslíš… Kam se oproti tomu hrabe PM600.
Tak jsem dokoupil ještě PM600 s nadějí, že budu mít něco hustšího než Motorex 2000 pro použití zvenku kolem ložisek (hlávko, šlapací střed apod.) A po natlačení do stříkačky a promnutí hustotou vypadá hodně podobně jako zelená Motorexka, ale asi bude každá na jiný bázi, tak uvidim časem jak se bude chovat. Vazelíny, kterejma se mazaly Škodovky (A00, A4), jsem dřív používal, ale když jsem ji po pár letech musel vydloubávat, protože ztuhla v hlávku, tak jsem k nim ztratil důvěru.
Pm600 prave moc husta neni, dobre klouze proto se pouziva do odpruzeni ale do lozisek je imho lepsi ta motorex.
A00 je super odolna ale musi se casteji menit.
Spíš než o vazelínu přímo do ložisek mi šlo spíš o vazelínu mezi ložisko a víčko/kryt, jako to má Sram na kladkách hazky, gxp středu a do hlavovýho složení. Ale jak se ty víčka/krytky otáčej, tak se dovnitř stejně dostane bláto s vodou a smíchá se vazelínou a jestli bude vazelína hustší nebo řidší asi na množství nečistot uvnitř nijak výrazně nepoznám (třeba bude moc hustá i na škodu, protože v ní zamíchaná voda nevyteče ven, težko odhadnout). Jinak co jsem hledal po zahraničních fórech, tak hustá by mohla bejt blue marine grease.
Mažu parktoolkou a ta nepustí jedinej bordel nikudy a blbě se sundava.. jako ta mastnota :)
Používám ji všude.. mimo odpruzeni a ořechu..
Je hodně vodeodolna a má krasnou tmavě zelenou barvu takže je i krásně vidět kde je to namazany když můžeš jen tenouckou vrstvu :) jinak hustou bych taky bral na ten střed nebo hlavko no.. ale to je jen detail :)
Tak nakonec jsem objednal ještě Mobilgrease XHP 222, která by měla bejt doporučená pro mazání Hope ořechů, takže ji použiju tam a při tý příležitosti zkusim i na pár dalších místech. Jen nevim jestli nebude až moc hustá, viskozitu v datasheetu udávaj v jinym formátu, takže se nedá srovnat s Motorexem ani PM600.
Do ořechu moc hustá být nemůže. Tam většinou jsou dost řídký (DT-Swiss např.), často jen lehký oleje (Mavic například). Hustá vazelína v chladu zhoustne ještě víc a volnoběžka by se mohla protáčit.
Prilepit spíš..:)
Přilepit né, i když taky se to může stát, nicméně se to vždycky odtrhne a s trochou štěstí nespadne ani řetěz. Ale když zůstane zalepená ve volnoběhu, tak si šlápneš do prázdna což může být dost nebezpečný.
no jako že se ti přilepí praporky.. ale nevím co používá HOPE v ořechu.. třeba DT se nemaže skoro vůbec jen hustej olej ne ? nebo ta spešl vazelka.. to nevím, to bych nechal bejt.. měl jsme na mysli, že se ti přilepí praporky a nevycvaknou se ti tak rychle a zakřupe to v tom trošíčku.. :) taky se mi to dělo v zimě když jsme já blbec namazal hustější vazelínou… :D :D ale taky dobrá zkušenost :D
V Hopech je asi opravdu ta Mobilgrease XHP 222 určená pro vyšší zátěž podobně jako molykot do DT, našel jsem to v několika fórech a i v nějakym mtb eshopu. Minulej tejden jsem ten ořech čistil a vypadala dost hustá, ale zároveň ji tam bylo málo, takže je ořech hlasitější. 400g kartuše nestála tolik, takže to za pokus stojí.
Nějakou hustou Mogul mam, ale to je jen pozustatek z mládí a už ji nepoužívám. Tu Sram (byla za €5) asi nechám jen na ty Sram věci a do hlávka dám zase ten Motorex 2000. Kdyby se to hlávko rozebíralo jen jednou za rok, tak by asi šla použít i tam Sram, ale když se to rozebere častějc, tak by asi zmizela docela rychle.
Jo, to jo. Bral jsem ji na zkoušku s eaglem, takže jsem cenu moc neřešil. Dává se stejně jen někam ke středu a ke kladkám, takže by měla vydržet x. Motorexku 2000 mam 100g v tubě už asi 3 roky a nejvíc jsem ji vyplácal, když jsem si hrál s konusovym středem a ořechem s kuličkama a rozebíral to snad 4×. Kupodivu ta 100ml white motorex na šrouby je po 3 letech skoro prázdná, ale to asi tim, že ji dávám do pantů u dveří, ale teď asi po půl roce začly jedny skřípat, tak dám zelenou.
Tak ty dveře teda neskřípaly kvuli vazelině, ale byly nějak nakřivo. Jak se najednou ty M10 vymezovací podložky ke konusovejm nábojům hodily :)
Bikeworkx je v pohodě
„Ty a Já“ příp. Durex
Dohledávám ještě nějaký informace k vazelinám a objevil moc hezkej přehled vazelin co se dávaj do Enduro ložisek, třeba někomu pomůže…
Dík
Vazelíny už přišly, takže momentálně mam modrou XHP 222 do ložisek kol, Hope nábojů apod., CRC (Speedplay) Marine Grease do hlávka a Motorex White Grease jako anti-seize na šrouby. Modrá XHP 222 je hustší než zelená Motorex, CRC Marine je hustá olejovitá pasta. Do 20ml stříkačky jdou snadno přendat 10ml stříkačkou s ustřihnutym vrškem, stačí nabrat z kartuše a vymáčknout do větší stříkačky. Spokojenost veliká, jen k nim časem z Ali objednat stříkačky se závitem a plastovym nástavcem/špičkou.
Posles plz odkaz na ty veci z Ali, co zminujes?
Dik
Stříkačky se závitem se daj najít pod názvem Luer Lock, maj je i někde v ČR, na Ali mi ten produkt zmizel, ale půjde snadno dohledat. Objednával jsem je za 2×$0,6 a teď jsem zahlýdnul jen 10ks po $6. Zkus vyhledat „Luer Lock syringe“ nebo „Screw type syringe“. Plastový nástavce a 10ml stříkačky s prodlouženym koncem maj tady. Jestli na ty stříkačky pasujou nemam vyzkoušeno, ale prodávaj to i v sadě, tak snad to půjde.
Tak ty plastový nástavce už přišly, namáčknul jsem je na obyčejnou 20ml stříkačku z lékárny za 2,50 Kč a krásně držej i při mačkání tý marine vazelíny. Stačí jen trošku zkrátit podle požadovaný velikosti otvoru. Doporučuju.
Jo, ale závit na stříkačce je jištěním úplně jinde… Zase tobě maximálně odletí špička, poškození třeba pacienta nehrozí :). Jinak jdou koupit i normálně v ČR.
Já teda cpu Motorex 2000 úplně do všeho, mít víc různých vazelín (když nepočítám silikonovou) mi přijde trochu overkill.
já mám zase na 90% věcí silikonovou military grease. Do vidlice se bojim cpát cokoliv jiného a tak jí mám i na vše ostatní. Neni tak drahá, tak je to fuk. Do ložiska dávám silikonovou bikewoxx, docela se osvědčila. DT ořech mažu jejich origo nebo mocolite s minerálním olejem.
Přesně tak.
zrovna včera když sem čistil a mazal tlumič jsem si říkal, že se tu musim zeptat, jestli něčemu náhodou nevadí, tu Motorex 2000 cpát úplně všude na kole (včetně právě vidle a tlumiče)… :) ?
mno do vidle ani tlumiče bych to nedával… tam se dávaji řidší…
nevím co ta motorex 2000 je.. ale tak odhadem tipuju že to bude lithiovka a tu do tlumáku, vidle opravdu né.. tedy pokud chcete mít vidlici funkční delší dobu.. :)) mě to třeba sežralo gufera i plastový futra u takový trošku shit vidlice.. a šlo to rychle do kopru.. :D
radši všude tu silikonku než obráceně.. :)
Kdybys radši neodhadoval, a kouknul se raději do technického listu: https://www.motorex.com/…_2000_EN.pdf
Není to litiovka, je na bázi vápenného mýdla. Dle listu by měla být neutrální vůči těsněním.a zabraňovat galvanické korozi.
Furt ale nechápu, proč jí dívat do vidlice. vnitřní těsnění a povrchovka eloxu je na nesprávnej servis docela náchylná, nehledě na to, že když ti tam při reklamaci najdou zbytky špatný vazelíny, máš smůlu.
Já nic o vidlici nepsal ;)
hlinitá mýdla ? tak to je bláto.. :D strejda co dělá zámečničinu říkal, že bahno do ložisek nepatří.. že lithiovka tam vydrží trojnásobně dýl
strejda je znalec :)
tak každá vazelína se hodí na něco jinýho.. žejo.. hlinitá, vápenatá bych řekl že je dobrá leda na mazání šroubů kovových spojů a takový to „né do ložisek“ prostě je teplotně nahovno.. zahřeje se cca na 90°C a teče když se tam dostane troba voda, tak jí to vyplaví.. takže do ložisek asi nic moc… kdežto lithiovka nesteče.. jen na vzduchu prej hutne takže nemusí mít úplně nejlepší těsnící schopnosti proti prachu ale proti vodě chrání nejlíp..
třeba motorex bike 2000 (zelené mazivo) je do 110°C, vodě odolné, určené pro valivé ložiska
Co to blekotáš o hlínitých mýdlech? Měl bys raději šoupat nohama v koutku, nejsou tam lithná mýdla, ale vápenatá ;)
hm, tak sem zas chytřejší. dík všem. seženu ještě jinou teda.
Myslim že má vápníkovej základ, lithium neobsahuje. Ale i tak jí do odpružení nedávám, je dost hustá a akorát bych přicházel o citlivost. A jestli žere vidlice… :D
Používám PM600 + motorovej olej.
Motorex je dobrá vazelína, použití snad všude, nepoškozuje gumové těsnění oproti lithiové vazelíně. Jen pokud ji použiješ do tlumiče/vidlice, tak ji doporučuji naředit olejem, vidlice bude mít lepší chod. Jinak na vidlice/tlumiče doporučuji RSP, má ideální konzistenci, výborné mazací vlastnosti.
Ve Foxce se ta vazelína podle mě používá jen k zakonzervování některejch částí, píst by se měl při chodu mazat olejem ze vzduchový komory případně z nohou. Ale nejjednodušší je při servisu i výběru maziva postupovat podle návodu.
Co se týče zelený Motorexky, tak koukat po jiný jsem začal protože jsem několikrát po pár měsících našel kolem ložiska v hlávku dost bláta a změna vazelíny neni až tak nákladná věc, teda až na to, že vám doma zustane ležet ta stará.
Na hlávko je super A00. Je levná a dost voděodolná (je to ten svinčik čim se třeba mažou lesnický stroje). Takže opatlat celej prostor hlávka a voda nebo bahno se tam nemá šanci dostat.
A00 nebo A4 co ležela doma jsem používal před xy lety, když nebylo tolik financí, takže se nědělala ani rozborka kola a komponenty se měnily, když už to opravdu jinak nešlo. Jenže pak jsem kolo po x letech rozebíral a v hlávku a na šlapacim středu našel takovou vyschlou ztuhlou hnědou hmotu. Takže teď na hlávko mam tu Marine Grease, ale i tak ho radši tak jednou za půl roku zkontroluju.
Trochu oživím vlákno.
Mám v úmyslu si pořídit řekněme „universální“ vazelínu na kolo. Přesněji SRAM Butter.
Myslíte že je mimo RS vidlice vhodná i na náboje, spodní a hlavová složení? Máte s ní někdo zkušenosti?
Na běžné věci jako pedály používám LA2
Myslím, že ne. Není dost „vláknitá“, určitě to není vazelína na točivé součásti a ložiska. Nebude dost trvanlivá. Jako univerzální spíš zelenou Motorex nebo něco podobného, v jiném vlákně doporučovali levnější Divinol. V podstatě vlastnostmi bude cokoliv univerzálnější (a levnější) než SRAM Butter.
(Dohledej si v Cykloservisu rozhovor s Nacházelem o vazelínách, trochu si tím rozšíříš obzory.)
Jo mě jen jde o to abych nemusel kupovat Motorex na náby a hlavu, Butter na vidlici a něco dalšího na spodek… Ale asi se tomu nevyhnu.
Co se týče motorexu… Je rozdíl mezi
http://www.2hmoto.cz/…00-400g.html
a tímhle?
https://www.spoke.cz/…grease-2000/
Teda kromě poměru cena/objem
Je. V té stogramovce je pod víčkem integrovaný patlací štěteček :-) .
Takže asi není.
Vazelíny na ložiska s lithiem nejsou vhodné do vidlice. Tato je ale s kalciem a tam si nejsem jistý.
SRAM Butter je doporučený na stírací kroužky RS vidlice… Jesli obsahuje lithium nebo calcium to se nikde nepíše (nebo jsem to nenašel/nehledal).
Sram davam jen na vidli a na teleskop. Rozhodne to neni montazni vazelina, pripadne do stredu.
Jedu „dvojboj“ Sram butter a Motorex ;)…
Jo asi to budu řešit stejně… Jen uvažuju jestli to malinkaté balení Butteru bude dost
Tim mas na mysli jak veke baleni?
Těch 29g.
To je něco kolem 2kil, ne? Tu mám taky a docela to vydrží, pokud to máš jen na vidli a tlumič ;) … Zase tak často sborku a rozborku neděláš ne? Pokud je to na více kol a děláš to několikrát ročně, tak bych vzal samozřejmě 500g :)
Dvě kola, rozborka a sborka 2–3× ročně (předpoklad). V zimě nejezdíme (kola „zazimujeme“).
Tak to bych možná uvažoval o větší pixle ;)…
Asi fakt vemu obojí ve velkém balení.
Dík
Motorex 2000 / Zéfal / DT Swiss na náboje
resp. ořechy
Do ořechu bych si teda M.2000 nedal.
No on ji tam taky nedává:-D
Speciální DT Swiss ale snad jo, ne? ;o)
No tu jo, ale tou bych zase neplýtval do ložisek.
Potrebuju novou Motorexku, premyslim nad nejvetsim baleni, nejlepsi pomer cena vykon, 850g:
https://oleje-vazeliny-cistice.heureka.cz/…grease-850g/
Predpokladam, ze je stejna jako tato klasika v tube, muze nekdo potvrdit, plz?:
https://bikersplanet.cz/…00-100g.html?…
Mel by nekdo zajem o cast te 850g? Jen osobne Praha
Diky
Já teda taky doufám, že všechna balení jsou stejné (pokud jsou značená jako Bike grease / bike grease 2000).
Teda 850g pixla, 400g kartuš, 100g tuba a 100g pixla se štetečkem.
Je to to same… proc se ji chces zbavovat, to se neskazi …
Tak 850g mam tak na 10 let :)
Ma to po x letech stejny vlastnosti?
Napíšu svoji zkušenost s Motorexem, jsem vášnivý rybář a mám několik navijáků značky Shimano a ty potřebují občas rozebrat, vyčistit a znovu namazat. Zkusil jsem snad všechny vazelíny co jsem sehnal a ani s jednou to nebylo ono a když ano, tak v zimě ztuhly. Originální vazelínu nebylo možné sehnat, tak jsem tenkrát koupil za 199kč Motorex v tubě a až ten fungoval a vypadal jako ta původní a asi byl. Na podzim jsem začal jezdit na kole a nakoupil nářadí i mazání 100g Motorex a ta je úplně stejná jako ta stará cca. 12let.
Dik za info. Pises, ze je stejna, takze vzhled konzistence, vune atd?
Jde mi o to, jestli to nejak fyzikalne degraduje. A pokud ano, za jak dlouho.
Hele, mam pixlu tak 7 let starou a funguje porad stejne ;) … Myslim, ze je to neznicitelny.
Jop, mam ji cca 7 let a stejny jak na zacatku. Jsem cca na polovine a uvazuju, ze si koupim plnici kartus. Na nektery aplikace je lepsi mit spicku, nez to natirat prstem / stetcem.
Zase s ni nemusis setrit ;).
Dik, o kartusi taky uvazuju, mas neco vyhlidnuteho?
10/20ml strikacku za par korun a pomoci drivka od nanuku naplnit. :)
V jednoduchosti je krasa, dik.
Beru tu 850g dozu za 544, doprava free, takze kdo ma zajem, tak 100 g vyjde na krasnych 64 Kc, osobne predam na Nam. Republiky nebo Vrsovice, Bajkalska ul.
Digitalni vahu mam.
Pořád platí? Kdyžtak bych trochu dal kolu koštnout a zajímá mě, co se na ní tak chválí.
Kolik a za kolik? :)