Nevim zda jit do jednoplacky nebo dvouplacky. Konkretne SOOT 50 nebo 70.
Jsem hobby jezdec jezdici ted 3 × 9 sram
Nevim zda jit do jednoplacky nebo dvouplacky. Konkretne SOOT 50 nebo 70.
Jsem hobby jezdec jezdici ted 3 × 9 sram
Tohle za tebe nikdo nerozhodne. 105 resp. klasické Silniční/CX sady s dvouplackou mají jemnější odstupňování a větší rozsah, ale těžko se převod snižuje víc pod 1:1 (na silniční kliky je minimální převodník 34 a vyjímečně 32, 105 přehazka zvládá max 34/36z kazety). 1×11 opak. Menší celkový rozsah, hrubší odstupňování ale jde tam celkem jednoduše vymyslet jakýkoliv převodník po dvou zubech (…,36, 38, 40 ,42, 44…) a tim si vyladit nejlehčí převod.
Pokud ti nevyhovujou silniční převody, osobně bych počkal na kola osazená novým Shimanem GRX, které má převodníky menší, ale zůstává tam rozsah a odstupňování.
Záleží taky na použití. Pokud je to gravel plánovaný jako těžká silnička na horší silnice a polní cesty a lehčí terén, pak bych já osobně volil dvouplacku kvůli jemnějšímu odstupňování převodů. Pokud by to mělo být spíš nářadí na traily a těží terén, pak jednoplacku.
Já mám gravela jako těžkou silničku a jednoplacka mě neoslovila.
Přesně. Osobně jsem pro mě zbytečný 46T převodník sundal a ze 105 2×11 udělal 1×11. V současnou chvíli jsem spokojený s 36/11–32. Jestli to budu předělávat, tak rozhodně směrem k lehčím převodům okolo 1:1. Jak tu psal někdo dole prostě při sjezdu z kopce šlapu do 50km/h a pak to nechám gravitaci.
Fascinuje me, za vam staci 36/32 na nejaky stojky. Mam 34/50 na XC biku, ano, asi to je do urcite miry „neporovnatelne“ ale i tak.
Je to v nohách. Já mám 34/34 a občas raději tlačím, protože to je u železa :)
To by ses divil, jak to najednou jde, když prostě lehčí převod není. :-)
Nebo ti hlavou proletí „nebudu, nebudu to dělat!“ :)
Jj
Taky se obcas nestacim divit co vsechno lze vyjet na 42/32, ktere mam na cyklokrosce. Ale jsem musi vaha, tak to neni zas takovy problem.
a co máš vzadu ?
Vepředu 42 a vzadu 32.
uff..ale dle mého je někdo prostě „dýzl“ a jiný „točák“…já se učil držet i do kopce alespoň 80 ot/min a zůstalo mně to dodnes, tedy jezdím relativně lehčí převody. A taky jsme měl zlozvyk sedět na zadku (hodně se mi ohýbaly osičky u pedálů)-dnes už jsou přece jen ke koupi kvalitnější pedály než za mých starých časů..(SH 105-to bylo nejlepší co jsem v 90. letech jezdil na silnici)
Taky kopce jedu vetsinou kolem 80, pokud teda nejedu zamerne siloveji. Roviny kolem 80–90, nekdy i vic. Jen na krosce holt obcas lamu tezsi prevod, kdyz je nejaky prudky vyjezd, ale s mymi 63 kily to neni pro ty nohy takovy zahul. Spis bych videl jako limitujici to, ze kroska nema v terenu takovy grip jako bike. Na biku mam ale porad 2-prevodnik, tam jsem rad ze si muzu i prudsi kopce vyjet na pohodu, kdyz je potreba.
tak rozdíl 25 kilo je znát :-) a třeba i na převodech – řetězu !
vytáhnout i tu moji tukovou „baterku“ navíc do kopce není žádná legrace!
Pamatuji dobu, kdy malý převodník byl 47 zubů a největší pastorek 20 nebo 21 zubů. Pak jsem měl malý převodník 42 zubů a velký pastorek 26 z, byla to příjemná změna. Dřív i cyklistické příručky radily do kopce jezdit na těžší převody. Prostě proto, že tu nic lehčího pro kopce nebylo. Vyjet to šlo, ale řada jezdců, co jede do kopce kadencí 100 a více ukazuje, že lehký převod neznamená pokles výkonu. Jistě, někteří i dnes to jedou silově, ale i tak myslím mají lehčí převody než v době, kdy ty rozsahy byly jinde, kdy malý převodník pro závodníky míval 42 z.
stndardně jsem jezdil pouťáky , i do Krkonoš (Špindlerovka) nejlehčí převod 42 / 24. -obyčejné české šestikolečko a vepředu Waltera-a taky to šlo!
Na gravelbiku se úplně nepředpokládá že se budou drtit stejný kopce jak na mtb.
Jasny, ale prece se musite i na gravelu setkat rel. casto s tezkym kopcem, ne?
Občas jasně. A je třeba říci, že jezdím moravskou placku. Ale dají se i traily v Jedovnicích a v Mar. údolí (uvádím spíš kvůli známosti). Občas je prostě stojka, která se musí vydrtit a samozřejmě totálně mimo správnou kadenci. Ale ty případy jsou promile z celkových km. Ale hlavně dvouplacka těžký kopec neřeší! Tedy pokud není malý převodník 32T a méně, což není moc časté. Nebo pokud nemá mtb kazetu se 40 a více zuby a k tomu patřičnou hazku.
Když ti nic jiného nezbývá, tak vyjedeš. :-)
Třeba v neděli jsem se škrábal do kopce 16–17% na bajku na převod 22/30 a přemýšlel, jak jsem tohle mohl dávat kdysi na silničce na 42/22.
Dost hraje roli rozdil asfalt vs teren. Ve stoje na asfaltu vyjedes dost veci. V terenu by zadni kolo klouzalo.
Na cx/gravelu nemas takovou adhezi.
Ale dá se to dohnat nadšením pro věc:-)
Proč? Víš kolikrát jsem už šlapal kopec v lese a objížděl borce co tlačí své horské kolo?Je ale pravda že to tady po těch kopcích mám za ty roky natrénovaný a baví mě to
„borec co tlačí horské kolo“…a seš si jistý , že neměl nějakou technickou závadu nebo se jen nekochal?
já si stále hraju na to, že všechny asfalty na kole vyjedu..v loni jsme poprvé musel slézt..stav těsně před infarktem.a tam ,kde bych ani nečekal (ze Zdobnici v Orl Horách nahoru na Kunčinu ves..tuším to bylo)..
Ne, byli líný dřít přes kamínky do kopce.To jsou ty co jezdí dva měsíce v roce a nakonec si koupí El kolo.Máš Sequoiu a tak mi neříkej, že sis ještě nevšiml, že to kolo zvládne stejné věci co mtb v devadesátých letech.Já nedám 200 kiláků po silnici, ale v terénu mi to prostě hrozně baví.Na horským kole mě to už tak nebavilo
je fakt, že já ho využiju spíš jako cesťáka, na zpevněné cesty i lesní a polní. do terénu to moc není …musel bych tam dát širší pneu (42–45)..teď jezdím na 37) a hlavně lepší vzorek.
PS: ale ta lesní cestička na fotce vypadá vcelku sjízdně-tam bych se se svojí "černou vdovou " nebál :-)
No těch 40mm je podle mě minimum.Ty Sawtooth jsou balóny, že projedeš všude.Já cestuju na pohodu o víkendu, ale po práci právě týrám kolo po lese atd.
Mě je jasný, že spíš gravel berou tady lidi jako odolnou silničku, ale já myslím, že to může být jak si to člověk přizpůsobí:-)
No vždyť jo.Já si kolikrát říkám, když jedu po silnici, jak tady můžou jezdit na těch užovkách vždyť je to samá díra a šutr.Ta silnice je snad horší než lesní cesty
já jezdím po okrskách a „bunkrovkách“ a ty 37 jsou ideál…
Nešlo o sjezd té cesty, ale že to jde normálně vyšlápnout na ty převody co jsou na gravel kolech i když to není tvrdá silnice
45 gumy, to uz tam muzes dat rovnou bajkovy.
to je fakt…ale v tomhle si stejně asi nechám poradit od zkušených. ta 42 by mohla stačit.
Když jsem jezdil po polňačkách a turistických kamenitých cestách s MTB (hobíci jako já) jezdci v pohodě jsem jim stačil, ale jak jsem si tu 37 podhustil (cca 2 atm) na první větší díře jsem blbě skočil a cvakl si duši o ráfek-na duši byli dvě malé dírky, jak po zubech hada :-)
normálně jezdím 3,5 až 4 atm
Zkuste to bez duse, mily Marconi.
já zatím nějak nemám důvěru v bezduše. Plácat se někde s mlíkem ?
… no jedině mlíko do tý duše :.-)
Zkoušeno – nefunguje.
…na pomalý defekt mlíko v duši nefunguje? Nemám s tímhle zkušenosti
Ne.
V davnych dobach, kdy se zadny tmely do bezdusi nepouzivaly, jsem daval do duse tufo tmel a ten na maly trny ap fungoval. Nic vetsiho nepobral, ale kdyz clovek vyndaval dusi z plaste, tak byla misty prilepena k plasti a byly na ni bily tecky, v mistech vpichu.
Přesně! Jezdit gravel s dušemi je jako sex přes šprcku. Taky to jde, ale nikdy to nebude ono:)
Já teď čekám na toto : https://bikerumor.com/…shes-gravel/ a jsem zvědav, jak se to bude chovat.
“Tlacil sve elektrokolo” :-)
v tom případě , ale vyvinul větší výkon než ten biker se samohonem :-)
Zalezi jak a kde jezdis?
Pokud vic po silnici, tak 2×…, pokud vic teren, tak 1×…
Ani jednu z jich, Shimano GRX.
Záleží na tobě, kde zamýšlíš jezdit. Pokud chceš co nejuniverzálnější použití na asfaltě i mimo asfalt, roviny i hory, tak si počkej na nové modely 2020, dá se předpokládat, že Soot 50 bude na dvojplackovém Shimanu GRX s širokou škálou převodů do všech podmínek.
SOOT 50 má na 2020 převodníky 46×30
Mám štěrkolet s Apexem 1×11 a i když nemá tak jemné odstupňování, jako mám na silnici (Sh 105, 2×11), zvykl jsem si na to. Pokud jde o rychlost, dělal jsem test na trase 75 km – Brno – Hustopeče – Velké Bílovice – Mikulčice a prakticky ve stejných podmínkách a se stejnýma nohama jsem byl na silničce rychlejší jenom o pár minut (asi o deset). Jinými slovy, i když má gravel převody do pomala, s mýma nohama mě to v rychlosti omezuje maximálně ve sjezdu, kde to prostě rozjedu na 50 kmh a pak je to na gravitaci a větrech.
taky jsem takto uvažoval…ale přece jen , při delším sjezdu ti vytuhnou nohy a je dobré si někdy přišlápnout.
Mám Soota 70, bral jsem ho právě kvůli pohonu, přesmykač už bych nechtěl. Těžký převod je pro mě těžký dostatečně, lehký 44–42 bych ještě trochu lehčí snesl, tak teď řeším, zda vyměním převodník za 40 nebo jen 42z… Jinak SRAM doubletap je naprosto pohodový systém.
Také preferuji 1×11 Mám placku 40z s XD kazetou 10×42. Na silnici sice točím jen spodní tři pastorky, ale v terénu je to převod tak akorát.
Mám soota 50, jednoplacku si na gravel moc neumím představit. Resp. umím, ale s kompromisy. Vozím vzadu kazetu 11–42 SLX s origo 105 hazkou a jde to. Nicméně i přes to, je to na některé stojky tak akorát. Na silnici málokdy kdy využiju nějtěžší převod, poslední pastorek zřídkakdy, spíše bych uvítal lehčí. Nicméně pokud na to hodím silniční kola, tak to můžu použivat jako silnici bez omezení převody, to by s jednoplackou nešlo.
Na biku jednoplacku mám, a to bych neměnil. Takže jako vždy – je to o preferencích. Za mě ale na gravela stále 2 placky.
Mám to podobně. Na MTB jednoplacku jsem si docela zvykl, ale přesto mi leze na nervy řazení na horizontu, když si chci dolů přišlápnout. S vícepřevodníkem bych jen zařadil větší pilu a hurá dolů, s jednoplackou musím řadit o víc převodů na kazetě, což i s novým XT 8100 není úplně to pravé ořechové. Na bajku se to přežít dá, ale když jsem měl na testování gravely s jednoplackou, tak mě to přivádělo k šílenství. Halt je to otázka preferencí.
Přehazovačka 105 a kazeta 11–42, jak ti to funguje? Zrovna přemýšlím o upgrade na hydrauliky a i GRX s 11sp. je zase jen kompromis nebo bastl ( přehazka RD-RX812 umí 11–42T rozsah 31T , ale jen na jednoplacku , RD-RX810 je na dvojplacku, ale max. pastorek 34 s tím, že 36T asi dá, rozsah 40T).
Teď mám Soru, vepředu 48/32 ( to bych chtěl zachovat, vyhovuje mě to), vzadu 11–36T a občas i to 32/36 je už dřina ( je mě přes 50, tak radši točím než to rvát silou).
Za mě na gravel bez diskuse dvojplacka, i když nejtěžší převod s mojí výkoností použiju max. tak z kopce, ale už jsem se i hecnul s nějákými echt silničáři a 10 km jim vysel za prdelema v háku :))).
Ono uviset záleží spíš na kondici, než na převodech. Já do rychlosti 42km/h převody mám, výš už to honím zvyšováním kadence, nad 47 jsem v koncích i s kadencí. Bez přispění větru nebo kopce nejsem schopen rychlost 42km/h delší dobu udržet. Takže pokud se nebavíme o dlouhých sjezdech nebo jízdě po větru, rozhodně mi v háku dřív dojdou síly, než převody.
Mám sadu force 1×11 11–42 a 42, silniční štreky dělám kolem 300 km ± něco a na pohodu (silniční kámoše uviset nepotřebuju) a přes léto jsem nahodil druhé kola a střihl mtb maratonek přes beskydy. No když se chce, tak to jde :)
Mám převody stejně a přijde mi to jako ideální, ale nechápu jak může mít někdo jednopřevodník jen 34 nebo 36 zubů
PS: jak to dopadlo s tím ložiskem pro vidli?
Já vím že je to k neuvěření, ale pořád to řeší a shání na centrále.V pátek jim zavolám a doufám, že se to někam pohne, už to trvá dva měsíce minimálně.To bych nikomu nepřál takovou zkušenost.
jsem myslel, že jim hradečáci poradí!
Zapomněl jsem: Ještě jednou díky za nabídku a zájem:-)
To taky nechápu, když je Sram podle mnohých zde horší než Shimano, tak proč jsou kola s Shimanem levnější a ty osazené Sramem a jednoplackou dražší…
No tak ono ne vždy platí, že dražší musí být zákonitě lepší :-)
Je to i o tom, jaký kdo preferuje projev řazení a taky je to o tom kdo si třeba dělá sám údržbu…
Já nejsem spokojen ani s jedním na 100%.Shimano se dobře drží, ale způsob řazení mi vadí.Sram double tap je supr, ale špatně se drží páky.
Teď mám poprvé hydraulické brzdy Shimano a budu se to muset naučit opečovávat.
Svy udelaj taky dovozni cla.
to je přesně ono-mít ještě druhou sadu kol na silnici-s užšími plášti a jinými převody a jen to prohazovat.
Teda musí se trochu více hlídat opotřebení řetězu a pastorků-aby si sedli.
Když tahám bágly a jezdím větší kopce mám vzadu kazetu 12–36, jinak 11–32 (9 )