Po přečtení tohoto článku, jsem si řekl, že by toto mohlo být zajímavé téma pro místní experty na všechno?
http://www.bikeradar.com/…nsion-44955/
Co vy na to?
Po přečtení tohoto článku, jsem si řekl, že by toto mohlo být zajímavé téma pro místní experty na všechno?
http://www.bikeradar.com/…nsion-44955/
Co vy na to?
Anketa: Je rychlejší HT nebo Full?
Takove blbosti uz davno neresim, nicmeně mě překvapilo jak maly rozdil naměřili. Hardtrail 1% rychlejší a uspora 2,5% Watu. Přitom Scott ma uplně stupid system zadní stavby. Chtěl bych vidět nějaký virtual v podobném testu protože nejvíc full ztrácel v položce uphill a tam by to virtual mohl celkem napravit, aspoň muj Lapierre s Xcontrolem je s větším stoupáním tvrdší.
Vzpomínám, že již před lety to testovali jestli se nepletu ve VELO, matně se mi vybavuje, že ten test vycházel pro full velmi dobře, ale podrobnosti nedám
To ale jezdili na RB, ne? :))
To je teda pěkná kravina. Takový test se dá udělat v laboratoři, za identických podmínek. Takto se jednoznačně nedá říci, co je rychlejší. Berme fakt, že ta kola nejela v identické stopě. Už tato nesplněná podmínka vypovídá o reliabilitě pokusu.
Nesouhlasím. Sice ten test není pořád ideální, protože by to chtělo srovnání na více tratích a daleko větší počet opakování, ale pořád je celkem vypovídající.
To nejdůležitější bylo splněno, tedy měřen výkon i čas a pak srovnáno obojí.
Berme fakt, že ta kola nejela v identické stopě. Už tato nesplněná podmínka vypovídá o reliabilitě pokusu.
S tímhle nesouhlasím už vůbec. Naopak takový test, kde by byla zajištěna identická stopa (sice nevím jak by toho šlo dosáhnout, ale to je fuk), bych považoval za špatný.
Na HT a fullu si cíleně vybíráš naopak odlišnou stopu ideální pro daný typ kola a pro každý typ kola bude rychlejší jiná stopa. A aby byl test k něčemu dobrý, tak na každém kole je potřeba jet stopu vhodnou pro dané kolo a ne stejnou stopu.
Souhlasím s tvrzením, že výběr stopy souvisí s tím, jestli je to HT nebo full. To jsem úplně netrefil.
S tím výkonem to bude taky sporné. Wattmetr je sice super věc, ale jak píšeš, chtělo by to udělat mnohem více pokusů. Pak by byl vidět rozptyl v každém bodu trasy a to by mělo teprve nějakou vypovídající hodnotu. Vsadím se, že by při měření nastaly i situace, kdy by byla měření s opačným výsledkem. Prostě s každým dalším pokusem by zajel lepší výsledky, otázka, kde jsou limity obou kol. :)
Tak když chci něco porovnávat mezi sebou, tak logicky musím za stejných podmínek, ne? Tedy to, že pro nějaké vlastnosti kola volíš jínou stopu je sice jasné, ale není to správné pro test. Tedy buď s objema jedu např. po asfaltu a nebo s oběma po schodech. Když budu na fullu vyjíždět schody, tak nemohu na pevňáku ty schody objet vedle po silnici a pak z toho dělat závěr, že je nějaké kolo rychlejší.
To jsi zvolil trošku extrémní případ, kde už jedeš úplně jinou cestu. To není jen jiná stopa.
Srovnání má smysl takové, které odpovídá reálnému použití. Pokud srovnávám jízdu v terénu, tak jak bych to v terénu použil.
Podmínky pro srovnání jsou dané tím, že se jede stejný okruh po stejné cestě, tedy tak jak by to bylo v praxi např. při závodu. To ale neznamená, že na té stejné cestě budu v rámci té cesty volit stejnou stopu.
K čemu by takové srovnání bylo dobré, když pak v reálu pojedu cíleně stopu jinou dle typu kola (v rámci dané trati)? To by bylo jen teoretické srovnání úplně k ničemu, protože pak např. v závodě by to bylo celé úplně jinak.
Ano je to extrém, ale jak zaručíš, že budeš moci volit jinou stopu kdykoli chceš nebo potřebuješ?
Jak víš, že to na tom okruhu půjde?
Ono v zásadě je takovéhle porovnávání nesmyslné, protože právě nikde nemáš definovanou tu trasu a obtížnost povrchu.
Stejně by jsi pak mohl porovnávat silničku a DH, s tím, že okruh vybereš podle konkrétního kola a druhé pak vyjde jako nepoužitelné.
To už je objektivnější testovat na fullu s uzavíratelným pružením.
Okruh je potřeba vybrat (a v tom testu mi přišlo, že byl zvolen docela dobře) takový, kde právě budu váhat které z kol použít. Samozřejmě nemá smysl zvolit celé po asfaltu nebo naopak celé těžký terén bez jediného jezdivějšího úseku.
Proto jsem psal již na začátku, že ideální ten ted zdaleka není a bylo by potřeba právě otestovat na mnoha různých tratích.
Je jasné, že nikdy nepůjde říct, že vždy je jedno z kol rychlejší a bude vždy záležet na konkrétní trase. Ale představu (na zvoleném rozmanitém okruhu, kde se střídá různý terén) je ten test dobrý.
V každém případě hezky ukazuje, že rozdíly jsou velmi malé, takže bude velkou roli hrát i preference konkrétního jezdce.
Ja myslim, ze pro spoustu lidi je ta osobni preference vubec nejdulezitejsi. Podle toho cloveka bavi jezdit, tak na to preferuje pro sebe vhodne kolo.
Tak to je jasné, ale už to nemusí nijak souviset s tím co je rychlejší. Já také klidně někdy sáhnu po fullu i pro trasu, kde bych celkově byl na HTčku rychlejší (fulla nemám úplně chrtího jako v testu) a trasu si stejně užiju více.
Já tou preferencí myslel ještě v závislosti na rychlosti. Např. někdo bude hodně blbě šlapat a full ho tak bude zpomalovat více na jezdivých úsecích něž někoho jiného.
Docela zásadní je i absolutní výkon, 85kg jezdec který má sílu využije full líp než 50 kg žena, navíc i rozdíl hmotnosti kol u něj bude míň citelný.
Toť jen názor, který nemáš podložený. Na závodech naopak vidím jak ženy umí lépe šlapat do kruhu a tedy méně tratí pohupováním. Kdo tedy celkově lépe využije full?
Nemají sílu, tak musí kvedlat :-)
To jo. Ale umí to vytrvale.
Nejde o pohupovani, ale spis o 1,5kg navic u fullu. Navic holky co potkavas na zavodech jsou ceska spicka. Muzi v top 10 taky umi slapat do kruhu.
Jasně, ale snad v rozbitých pasážích využijí full také, ne? Tlumiče budou mít jen menší tlaky…
ako vazne ked ides tu istu trasu na ht a fulle tak si vyberas inu stopu ?
Ano, samozřejmě jen v náročnějším terénu. Nejvíce je to znát v náročnějších sjezdíkách, které jezdím často a mám je už najeté. Stopa co jezdím na fullu je často úplně jiná.
Občas jedu jinou stopu i ve výjezdu. Tam není rozdíl jen v tom, že na HTčku se potřebuju více vyhýbat větším překážkám, ale je také rozdíl v točivosti těch kol (HTčko mám obratnější a lépe se s ním více kličkuje mezi překážkami).
Ono to také bude dané zdvihem fullu. S narůstajícím zdvihem se to bude lišit čím dál více, jak si můžeš dovolit napálit přímou stopu ve větší rychlosti i přes větší překážky a na HTčku to musíš více prokličkovat (a tím jet i pomaleji).
no dobre, kazdy to mame nejako.
nicmenej ja som otazku zakladatela pochopil tak, ze by rad vediet ci by pri teoreticky rovnakej vykonnosti vedel prejst taky maraton kde uz trocha full moze hrat rolu (aby sme nechodili daleko povedzme ze take sudety) nejak signifikatne rychlejsie na tom ci onom biku. povedal by som, ze v pripade zavodov by si inu stopu az nejak moc nevybral kedze to ani celkom dobre nejde takze by na 90% isiel tak ci tak v tej istej.
je to sice cele trocha hypoteticke ale imho sa pytal na toto.
OT: Tohle bude strasnej flame..
podstatný je, zda to je ten správný rozměr 27.5 :)
Správné rozměry nebrat!!!
Nekdy nekde HT, nekdy nekde FULL. Zalezi kdy a kde a kdo a na cem a tak dale :D
já měl HT přešel jsem na FULL pokud nezamknete zadní stavbu tak je do kopce rychlejší Ht je to spíš ale o pohodlí jízdy já bych zpět nešel ale je pravda že FULL je náročnější na udržbu a zase toho při sjezdu hodně „odpustí"ať si každý vybere co mu sedne já jsem pohodlnej člověk tak si vozim..... v "měkkým“
Jak ti ublížily tečky a čárky? Tohle skoro nejde pochopit :(
Parádní příklad slovního průjmu :-)
z kopce to je full – to je jasné. a do kopce HT. ale záleží i hodně na jezdci.
jednou jsme jeli 3 chlapi na cyklo vyjížďku do hor do terénu. já jel na favoritce s krosovýma pláštěma. a spolujezdec měl treka full a po silnici do kopce mi vůbec nestíhal. a v terénu při sjezdech se to obrátilo – já neměl vůbec šanci. ale ten kolega je na tom výkonnostně asi tak jako já.
No a co ten treti chlap?
ten měl MTB oceláka s pevnou vidlicí. v terénu při sjezdech byl na tom hůře než full a lépe než já. – což je logické a dalo se to čekat.
Do kopce v terénu bude asi vždycky rychlejší full, pokud bude stejně obutý jako HT z kopce taky tak:)
full rychlejší do kopce? To asi ne.
Pokud to bude nejaky hodne dobry a lehky full, tak v terenu by mel byt vsude lepsi.
do kopce ani nahodou
Po kluzkých kořenech a kamenech? Kdyby to taky nebylo, tak by Jarda nejezdil na fullu:)
:D
ta sedla
kolik že to stojí ten Jardův full? 400 nebo ještě víc? :-) :-) věřím že ten bude rychljesí než většina HT a pokud na něm bude sedět Jarda tak každopádně, ale to je jiná katogorie kola o jezdci ani nemluvě :-)
Řekl bych, že to bude spíš 250.
nejdražší EPIC na stránkách spešlu je za 300, tak že to jeho bude asi víc, stejně je to jen takové teoretická diskuze vzhledem k tomu že část dílů co vozí se pravděpodobně zatím koupit nedá :-)
Hmmm…nekoukal jsem na aktuální katalog. Ale stejně to je darda. :)
jojo pro mě nepředstavitelná že byc to dal za kolo, jezdím na HT za 30 tisíc a naprosto spokojenost :-)
Jenže tohle je prostě závodní top model. Totální gramařina. Využije to snad jen špičkový jezdec, který hledá kolo na svěťák. :)
no tak jasně že jo, při mých necelých 100kg by to kolo mělo třeba i problém, mimo to že tam je to vše orientované na hmotnost, životnost dílů tam nikdo neřeší :-)
takže ano, ve 2% případů může být full do kopce stejně rychlý, nebo rychlejsí, ve všech ostatních případech bude HT vždy rychlejší
Tak jestli jezdíš na mtb po silnici, tak je něco špatně:)
Ano jezdím i po silnici, neboť nějak se do terénu musím dostat. Evidentně někomu nedochází, že je nutno porovnávat kola určená pro XCM a tedy tratě typu KPŽ, Drásal apod. Enduro cesty na HT opravdu jezdí jen výjimky.
+1.
Přesně tak. Taky tu šlo o srovnání chrtí HT x chrtí full.
Jinak ale i v náročněším terénu ve výjezdu bych si vůbec nedovolil zobecňovat, že full bude vždy rychlejší. Já to mám třeba dovedené až do extrému v tomhle srovnání a to co vůbec vyjedu a co ne.
A už mám dva výjezdy v terénu plné kořenů, které jsem vyjel na 29" celopevňáku a na fullu ještě nikdy (a to více pokusů na více různých fullů co jsem kdy jezdil).
O rychlosti kol to také něco říká, protože končím vždy na fyzičku a celopevňák mi ušetří síly, abych to vůbec vyjel.
Bylo to tedy vždy za sucha, takže tam není tak velký limit trakce bez odpružení. Za mokra bych si v tom výjezdu ani neškrtnul na žádném kole.
Některé jiné výjezdy v terénu, které vyjedu na obojím se mi jezdí zase lépe na fullu. Takže bych to rozhodně nezobecňoval.
Mimo sjezdy mám největší rozdíly na hodně rozbitých rovinkách, tam ztrácím na HT oproti fullu nejvíc.
Taky je docela rozdíl obratnost kol, mám velmi obratné HT – Spesl Stumpjumper a spíš tankovitého fulla Giant Anthem 29er. Tím jak je full míň obratný a víc odpustí, na něm víc využiju teleskopickou sedlovku a jedu v terénu úplně jinak. Rozdíl hmotností je asi 2,5kg, proto je HT rychlejší skoro všude.
jenže celý ten test a tedy i diskuze je o srovnatelném biku FULL/HT, tedy CHRT/CHRT, jak píše mlok, napřídkla Stump/Epic
Tak to mam taky, Anthem je taky XC stroj, vlastnostmi podobny Epicu. Je to chrt-chrt, ale abych dostal fulla na podobnou vahu jako HT, tak by me stal asi 2× tolik.
Jen rozdil v ramech je casto minimalne 1200g, casteji spis 1500g.
Dalsi zhorseni jizdnych vlastnosti v hladkem terenu zpusobuje vys polozeny stred a delsi zadni stavba u vetsiny fullu.
Do kopce, kteremu rikam Hajzl nebude – je to asfalt.
Ale do terenniho bude. Aaaa hadej proc.
viz výše
U mě to bude nastejno, stejně sesednu. Tlačím dobře, tlačím rád! :)
Jak se teď vozí 29 kola, široké pláště a bezduše, tak se ta hranice kdy je full lepší docela posunula a na HT se ztrácí výrazně míň.
HT jede pocitově v míň rozbitém terénu líp, a to je pro většinu lidí důležitější než 2% času.
Rychlejší je e-bike full
Jezdec.
42
Stejnej závodník udělá na HT větší rychlost než na full, ale vzhledem k délce trati je to diskutabilní, z full kola na delší trati nebude tak unavenej
Na kratší a většinově rozbité trati bude mít výhodu full, na dlouhé, kopcovité, ale sjízdné trati zase celopevňák :-)
A na delší trati o tom, kdy na čem dotyčnému rychleji dojde, nerozhoduje únava (protože kdo není schopen překonávat bolest a únavu, není cyklista), ale celková spotřeba energie, takže na dlouhé a sjízdné trati je ve výhodě celopevňák :-)
Skoro to tu nezaznělo, ale u fullu je zásadním přínosem to, že i když může být člověk o trochu pomalejší a je možné, že vynaloží i trochu více sil, ale spolehlivě bude v cíli ve větší pohodě, méně vytřesený , čím bude trať delší tím by tyto věci měly mít větší váhu a pomalu promlouvat i do celkového výsledku.
Pokud cestou nechytí mořskou nemoc.
Netuším, na jakém fullu si kdy jel, ale já to, že pracuje tlumič, většinou poznám pouze podle toho, kam sjede je ten gumový kroužek. takže mořská nemoc nehrozí :-)
Gumový kroužek na tlumiči vášně?
Grade!
Presne takovy typ otazek resi muj 10 lety syn. Prvni odpoved je pokazde stejna: „sracka je nejrychlejsi“. Ta druha, ze to nema jednoznacnou odpoved a zalezi na spouste okolnosti a proto nema smysl takovou kravinu resit a je nejlepsi jezdit na tom co nejvic vyhovuje me. V jeho pripade teda na tom co mu koupim ja :).
Silnicka nebo cyklokroska a je to vyreseny…
HT se vozí jen proto, že nejsou prachy na stejně lehkýho fulla ;)
při stejné váze celku a shodných kolech+pláštích je to lepší všude – na asfaltu zamčený to jede stejně i do kopce. Pokud se teda bavíme o XC chrtích fulech. Jediný co, tak v max akceleraci zadní stavba je znát, že není tak tuhá.
v tom testu byl rozdíl váhy 1,5kg to je hrozně moc
+1
Z RB CRX jsem pred tremi lety presel na Meridu 96. Prehazel jsem na ni (mimo brzdy, riditka a predstavec) veci z RB. Celkove mi vaha stoupla o cca 800g (12.5kg). Pri ceste do prace (35 km po asfaltu) jezim uplne stejny casy, jako na RB.
Kde full hodne pomuze, tak to jsou dlouhe streky, polnacky, cesty podel rek. Kde bych na HT stal v pedalech, na fullu sedim a slapu. Druhej den taky nejsem tak rozbitej.
Naopak, v prudkych rozbitych vyjezdech byl pro me lepsi HT. Full obcas propruzi tam, kde to necekam.
:-) to je právě to že při stejné váze bude stát ten chrtí full minimálně dvojnásobek toho co HT :-)
nejsou prachy na stejně lehkýho fulla
To je ale přeci špatné srovnání, tak to přeci nefunguje. I kdybych vzal neomezený rozpočet, tak nikdy nemůžeš mít stejně těžkého fulla.
1,5kg rozdílu je poměrně dost a může být bez finančního limitu rozdíl o něco menší, ale vždy tam bude. Přeci když budu mít 1kg HT rám, tak u fulla toho v současnosti prostě nemůžu dosáhnout. A o ten 1kg více to bude (pod 2kg tedy běžně rám + tlumič opravdu není).
Já to porovnával na RB, CRR v základu s tím že vyměníš ty strašně těžké gumy za scyly, to asi udělá každý, stojí cca 27 000 a má 12,45 kg, proti tomu IQ 290 ve verzi team stojí bez pár korun 60 000 a váží 12,41
jasný, mě šlo spíš o to, že tam nejsou ztráty energie pružením jak si dost lidí myslí.
u některých kol to nevyjde až tak brutálně (scalpel) dorovnat rozdíl váhy, u jiných, kde rám není úplně pírko (epic) to zase je fakt pálka.
Taky to tak vnímám. Sice jsem do kola nasypal dost peněz, ale díky lehkým komponentům a dobré konstrukci je stejně osazené HT na podobné úrovni max o kilo těžší. V rozbitých pasážích po rovině nebo odpornosti typu kořeny ušetří full dost sil, páč nemusíš furt vstávat. U maratonu, je to rozhodující. Na 24 hodinovém závodě je to slast. Tam se ty watty nasčítají.
Takže maximálně souhlasím.
Většina 24h je pohodlně sjízdných bez pružení.
Nevím, kolik jsi jich objel, ale pro mě je teda rozdíl, když pojedu 80 km po kořenech na fullu nebo budu muset na HT vstávat-sedat.
Koukni k nemu do profilu s timto typem zavodu ma zkusenosti dost.
No jo ale když se podíváš na nájezd Rychlého turisty a na ty vzdálenosti co jezdí tak on je to tak trochu mimozemšťan třeba to potom mají i s tím pružením jinak :-)
to si ako dost nezvladol :-)
:D klasickej hovanec :D občas mi přijde, že to musíš dělat schválně…
Jaku, Ty mě prostě nemáš rád. :)
Ale naopak… Jsi taková občas až bizarně zábavná figurka.
Kdežto Ty jsi naprosto vážný. Škoda jen, že mě nebereš vůbec vážně. :)
jj, Liberec, Bystricka, Beroun i Jihlava jsou docela hladké a netechnické, ideální pro silničáře. Stačilo by tam přidat několik rovinatých úseků po kořenech nebo kamenech a full bude dávat smysl.
Takže jsi ten letošní Liberec nejel… :)
Nejel
Tak to bys věděl o té krásné kořenaté části hned za startem, na kterou navazovaly luxusní travnaté drny. :) Nevím o nikom, kdo by si to pochvaloval. :) Jel jsem to na HT a nadával jsem každé kolo.
Mám celkem dobrý HT ale s tímto souhlasím – jezdil jsem teď poprvý na 29 full (Canyon Lux 9.9, 11kg s pedálama což je za 110K řek bych solidní deal) a už mám definitivně jasno, že HT už nikdy kupovat nebudu.
Tak počkej na výprodeje. U těch drahých modelů to jde většinou o desítky tísíc dolů. Já třeba sehnal mého Haibika (někteří mě teď začnou kamenovat, že mám Haibika) se slevou 42 %. Komplet XT, e:i systém… Je to hmotnostně srovnatelné s HT.
Canyon moc velké slevy nemá nikdy, Haibike se asi za cenu před slevou ani neprodává, nejde to srovnávat jen podle procent.
Canyon si drží cenu, to je fakt.
Teď budu o víkendu testovat Trek Procaliber, který by měl fungovat jako trochu poddajnější HT, slibuji si od toho hodně. Dám vědět jak funguje, možná bude i článek.
Ten me take docela zajima. Na Boonovi a Domane ten cep v sedlovce funguje vyborne. Full to ale nikdy nebude.
Pokud nebude o tolik lepší než bežný HT, tak si nechám Stumpjumper HT a ušetřím :) Ty máš i Domane?
Nejrychlejší je RB sjezďák. Do kopce to jede skoro jako silnička a z kopce to nemá konkurenci…
Tady se už ale dostáváme úplně na jinou dimenzi. Nemůžeš to srovnávat s RB. :)
Do prčic zase blbě zařazeno… :-)
Mam Boona ale Domane jsem jel take. Na techto kolech to pobere vibrace a nakovy ten neuvalcovany asfalt. Uvidis sam, jak ten system naladili pro MTB.
na MTB potřebuješ primárně aby ti pracovala zadní stavba na přejezdu kořenů a kamenů – snížilo se zasekávání o překážku. Ve sjezdech pak aby nekopalo zadní kolo. To ten čep nemůže přece odstranit. Může pomoci trochu pohodlí a tím kumulaci únavy.
Tak to je snad jasny.
Takže sumarum je, že výhoda bude v menší unavě? vemu-li v úvahu, že tolik terénu na fulla nejedu a procaliber se zdál jako dobrý kompromis, ale pokud jen bude tato výhoda až takový smysl tedy pro mě by to neměl..
kup si rovnou fulla, pak začneš jezdit i víc do terénu ;)
Jedině tak ;) Budu muset vyzkoušet tedy ;) … Z kopce mé kila a full byla nebezpečná kombinace ;) Bych ten sjezd z Plešivce dal přímo ;)
Full to neni a nikdy nebude. Jestli jezdi v terenu a zavodis jen obcas, sel bych urcite do fulla se zamykanim.
Toť právě ta otázka ;ú Terén jezdím, ale zas ne toliko a závody co jezdím, ale tam mě spíše zatím stačí HT. Vyzkouším a uvidíme ;)
Přidám tady postřeh, jak to vidím po přechodu s HT na Fula.
Několik let jsem jezdil (a docela dost závodil. Všechno možné od KPŽ po Sudety,Trilogy, Salzkammr 200km) na Hardtailu
Poslední 3 sezony na 29" HT Lapierre ProRace 729 hmotnost 10kg.
Letos jsem přešel na fula Lapierre XR 729, 10,5kg, Sram 1×11. Tlumič DT X313 Remote.
Stejná kola pláště a ostatní komponenty jako loni na HT.
Tak snad můžu srovnávat..
Na vyjížďky ať už tady v okolí, nebo do Rychleb a technicky těžké závody jako Trilogy, Sudety a podobně je podle mě Full jednoznačně lepší. Ale pokud máte výkon a dokážete jet 400–450 w tak vás ful do hladkého výjezdu v závodě limituje i když je zavřený tlumák, pokud je pak těžký sjezd, nebo kamenitý singl tak to doženete, jenže on dost často není…Pokud je někdo hobík a nemá ten výkon, tak ho full o proti HT do výjezdu tak nelimituje, řekl bych skoro vůbec. Pokud na to pak má ještě i z kopce a taky peněženku, je to pro něj jednoznačná volba.
Z toho mi teď vychází: Na české závody HT, na Vyjížďky Full, na Sudety Full…
Mám 80kg tak je pro mě full možná trochu lepší volba, než pro někoho kdo má okolo 60kg.
při 400–450w začně i jezdce na HT po pár minutách limitovat hlavně kyslík :)
ad český závody – Úplně stačí rovinka na konstatních 250w po rozbitý polnačce, kdy HTčkách musí vysedávat a nemůže šlapat v klidu stálou kadencí a silou. Po pár minutách snahy uviset fully je tep na maxu a když se to zvedne nebo někdo nastoupí, je problém. Jednou, dvakrát, třikrát se kousneš, počtvrté tě urvou.
Na úseku s kořenama nebo kamenama kde to i na fullu s tebou háže stačí i půl kiláku a stejně výkonný jezdec na HT si zacouvá.
Jel jsem v ČR kde co a vyloženě HT závodů není tolik – beru to z pohledu člověka co jezdí vpředu, ve skupinkách do 10 lidí na začátku, 5–6 v půlce a finiše solo nebo trojičky max. Pokud se do finálních řekněme 5ti km dostaneš ve skupince tak HT jezdec může zaútočit jen do hladkých stoupání, kde se dá točit. Fullař zaútočí z kopce, na rozbitý rovince i do rozbitýho výjezdu.
Ta první věta je bomba! :D Fakt dobrá hláška – ta se povedla. :)
Se zbytkem taky souhlasím. Ty rozbité části, kdy to rvu a nemusím vstávat jsou dost velká výhoda.
4 až 5 w/kg je normál co jezdí i hobík s nějakou slušnou výkonností, samozřejmě v závodě do 2hod a ve výjezdech…
A 250w je tak možná můj AP (a možná ještě ani ne) a tvůj taky, pokud máš 80kg jako já, tak že, na tomhle výkonu v závodě nikoho neorveš…
Jinak bych souhlasil s tím, že by to tak mohlo probíhat jak píšeš, ale pouze v závodě kde je té techniky hodně, pokud je jí málo nemá cenu skupince ujíždět a dávat si to po rovinkách sám. Pokud je to závod kde se jede vyloženě ve skupince, je taky dost problém a trochu blbost jet sám a tím se výhoda fulu zcela maže. Na tohle narážím pořád, závod bez techniky (nevím co je pro tebe už technicky náročný závod) někde ujedeš v kratším singlu a skupinka tě stejně dojede a to ještě budou šetřit silami víc jak ty, uděláš to párkrát a v posledním kopci si tě vychutnají…
Takže těch 400–450w jede vlastně asi dvacet vteřin, pětkrát za závod.
Tohle je na delsi debatu, navic takticke tipy trousit na foru uplne nechci. Ty waty byly mysleny tak, ze vestina hobiku co jezdi na bednu ma ftp kolem 4w/kg takze 250 nebo 3,4 cca se jezdi dost bezne a posekanej z toho odpadnes taky. Pointa byla ze pokud jede fular na rozbitym 250 tak ht jezdec musi jet spicky kolem 300 a do toho propady a to rozebere. 400–450 je nad anp v tom se moc nepovozis. Nad 5w/kg ma minimum jezdcu z hobby nikdo.
no jo tech 400 až 450 se jede jen na chvíli, ale na fulu je to v tomhle nasazení nejvíc ztrátové a když odpadneš v polet závodu ze skupinky, už se tam nevrátíš a můžeš tak leda počkat na další, nebo se gumovat sám… ale tyhle čísla jsou trochu zavádějící, vzhledem k tomu, že většina hoby naší urovně nemá 80–82kg jako já :) 5–5,5w/kg určitě minutu až dvě dokážu jet, i ty.
IMHO ale musíš do těch ztrát pro fulla ve stoupáních trochu zakalkulovat i styl jízdy, protože ty zrovna jezdíš ty kopce pro mě brutálně silově – těžký převody a furt ze sedla.
ale to je o tom co tu píšu, podívej jak jezdí ti na moji úrovni, nebo lepší. Když se jede zrovna ten šrot, tak nikdo nepřemýšlí jestli ti za zatáčkou sekne, musíš to rvát děj se co děj…no a furt ze sedla nebo silově rozhodně nejezdím, na to jsou tady jiní, Čert, Hamik :) do těch mám daleko…
Ti ale nemají nohy, ale pumpy ;-) A strašně to demoralizuje okolí ;-)
Kubajs a Salzka byla lepší na HT, nebo na Fullu?
Jinak jsme tema kratce nahodili ve stredu u Chovacu a Tom se zminoval, ze by po 8mi letech na Fullu nesel na HT uz ani tady.
Salz urcite na HT, aspon za me. Ale rozhodne ne bez odpruzene vidlice.
Salz na HT, ale asi ne o moc, do dlouhých kopců a na tak dlouhém závodě nejedeš takový výkon a ta ztráta vynaložené energie není zas taková, ale je tam dost asfaltu… kdybych jel 120ku bylo by to o dost horší…
Letos bych asi zajel i líp jak loni, aspoň si to myslím, ale hodně mě limitovala ten žaludeční moribundus po trylogi… :)
jo loni jsme si vyměnili kola, půjčil si moje HTčko a málem nesjel z kalvárky do kajlovce po trase silesky :) po 8 letech na fulu absolutně zapomněl… ;)
jojo, přesně tohle zmiňoval
jj, člověk zpohodlní, a to ještě občas vyvezu i starého HT-kostitřasa meridu :) Je pravda, že tak 14 dnů zvykání, a dalo by se závodit zas i na HT, ale už to zkoušet nebudu :)
Jak těžké jsou samotné rámy? Myslím, že ten rozdíl hmotností bude o něco větší, jedině že by full byl superlehký 2,0 kg s tlumičem a HT těžký 1,5 kg.
Mimochodem tvoje kolo na MTBTrilogy mě trochu motivovalo přesedlat taky na full jako jediné závodní kolo. Nejdřív jsem řešil Scalpel, teď je můj favorit Trek TopFuel, ale nejspíš to ještě posunu o rok.
Jen co to po sezoně rozeberu, tak Ti dám vědět. :) Takže tu hmotnost chceš s tlumičem, miskama a hlavkem?
to HT ProRace 729 hmotnost 1,5kg v Lku což už je dost… XR 729 jsem ještě nevážil , ale rozdíl je daný tou sadou SLX/XT oproti mixu Sram XX1/X01 tam bude tak kilo. Možná to XRko bude spíš lehčí full rám.
Řekl bych, že především záleží na trase a na systému pružení toho a toho fulla. Někde budu rychlejší na fullu a někde na HT.
Tak jsem si zajel na Kozubovou a tam jsem trošku zápasil s HT asi vím proč. Moc tuhá vidle a moc nahuštěné pneu. Jak nahoru tak i dolů mi to hodně podjíždělo kameny ostřelovali do stran. No pohodlíčko to moc nebylo je má teorie správná?
Tak je to i o nastavení v kombinaci s technikou jízdy. Roky jsem jezdil na HT, tak můžu snad i říct, že mám slušnou techniku. Na HT se toho dá odjet dost a rychle. Jen ty stejné pasáže, co jsem na HT dost nabržďoval dnes na 29" fullu přeletím. Takže tak.
Je to jednoduché. Prostě zatím nejsi vyježděný a nemáš techniku. V šutrech to ujíždět bude vždycky. Kolo pod tebou může plavat, ale ty musíš řidítky a těžištěm držet směr, který jsi zvolil. Pokud máš na sedlovce rychloupínák, tak do začátků ti hodně pomůže, když se před sjezdem dáš sedlo níže. Ale učený z nebe nespadl, takže jezdit jezdit jezdit. Hory nejsou asfaltová cyklostezka. ;-)
Je taky pravda že moc to náhoru neženu cca 8km/h takže přes překážky to jde huř než bych zajížděl cca 13km/h.
já bych měl taky podobnou anketu-otázku: kdo je rychlejší: Froome na mojí favoritce anebo já na jeho kole?
Froome klidně na tříkolce.
Ale musis mu tam dat pocitac…
Dneska mě brzdil typek na fullu ve sjezdu od Slavíče hned ten kamenitý svah nad chatou Kamenitý :)
Já taky na svý šestnáctikilový full mrše občas předjedu do kopce borce na určitě o dost lehčím HT, ale věřím, že to není tím, že by mé kolo lépe stoupalo.
teď jsme se vrátili z kolegou krátké dopolední cyklovyjížďky po silnicích. já na svojí vintažni retro „silničce“ – on má 29" full spešl. on do kopce po rovině i zkopce rychlejší,kdybych jel na plno tak nemám šanci, on je ale se mnou takovým tempem aby jsem mu stíhal, kdybych měl svoje HT tak bych byl na tom hůř. on mám 100kg a já 60. takže záleží hlavně na fyzičce jezdce víc než na typu kola nebo váze jezdce. těžší jezdci sou na tom o dost líp než hubení. při sjezdech mají lepší setrvačnost a při jízdě v blátě kola tolik neprokluzují.
bud si tu robis **** alebo si neskutocny somar. sa priznam ze to aj na zaklade tvojich prispevkov i inych threadoch neviem rozoznat.
na silnici mám maximum 17 km/h. na HT 10–12 km/h. já vím že ti to příde těžko uvěřitelné že někdo může být tak pomalý. ale já nepatřím mezi fyzicky zdravé lidi ale mezi postižené. sám buď rád že jsi zdravý a máš 2×/3× vyšší prům rychlost.
a tvůj kolega má stejný zdravotní stav jako ty a nebo patří mezi zdravou část populace ? ono totiž srovnáváš nesrovnatelné, obecně samozřejmě je nejdůležitější fyzická kondice pokud je ta kondice srovnatelná tak potom záleží na kole a technice, pokud má někdo fyzičku a techniku 100leté babky tak mu ani karbonový full s lefty od cannondale nepomůže proti zdravému jedinci jezdícím na kole za 30 tisíc
jo on je zdravý.
tak co chceš porovnávat ? pokud nepojede na skládačce tak evidentně nemáš šanci
Nemluvim reci tveho kmene.
Vladexi, a co ti vlastne je? Byl jsi u nejakeho doktora? Mas dost B12?
Samozrejme nemusis odpovidat, ale treba je to jen nejaka blbost, ktera ti brani byt normalnim zdravym clovekem.
Nemělo by se to zamknout :-)
oficiálně jsem zdravý. prostě se mnohem rychleji unavím než většina jiných lidí. předci byli srdcaři (nemyslím srdcaři baníku :-DD) takže asi něco ze srdcem. to stejně při fotbale běhu. za pár minut jsem kaput. ale ten kolega co jsem s ním dnes jel říkal že nemám žádné svaly a on je dost namakaný. ale když jsem jindy jel zase s jiným – má fulla trek – taky dost dobrého ale není zdravý plně-takže do kopců po silnici zase mě nestíhal.
Svaly se dají vytvořit v rozumné míře. Mám něco podobného… A proto právě zrovna u „nás“ platí systematicky trénovat dle plánu, ab ses co nejvíce přiblížil zdravé populaci … pokud jsi soutěživý ;).
taky bych bral ohled na celkovou stavbu kola HT díky neodpružené zadní vydlici má kratší stavbu tím pádem je hravější rychleji se dá přišlápnout a v technických pasážích lepší a není tam žádná ztráta při propružení než u FULLU
pěkná teorie ;)
tuto teorii cannondale u svého fsi dovedl k dokonalosti:-) teď si eště počkat na scalpíka fsi což znamená full na 29´´ se zkrácenou zadní stavbou který má přijít v roce 2017
o zadní stavbě to není, teda kromě snah marketingu se o něco přetahovat.
tak tak, a že jde udělat krátká stavba na fullu 29" jesně ukazal Spešl
samozdřejmě když je posunutá zadní stavba o pár milimetrů jak to třeba zde zmíněný spešl kde je to právě zmíněný marketyngový tah na místo pár centimetrů jako u cannonu tak je to znát hodně máš posunuté těžiště víc dopředu kolo je rychlejší hravější jak sem psal nahoře normální člověk hobík to asi moc nepozná ale strýc 4× mistr čr v cross country a 2× v maratonu si to nemůže vynachválit a dal by za to ruku do ohně
A je tu dalsi strejda, ja se poseru:)
Tak gratuluju. Furt lepší než chronická zácpa.
Ale zveda latku. Uz to neni strejda v Octavce, ale je to mistr :-D
je to tak :-) tady si o něm něco můžeš přečíst Jan Vašek http://kolahlinsko.cz/o_nas.htm
Oni strejdove tady maji spatnou povest.
At uz poznaji, jestli maji na aute hlinikove anebo plechove disky. Anebo jezdi v Octavii tak, ze jim snad jeste sama vytvari naftu :-D.
A kua další strejda
tak jelikož se pohybuje v cyklistice 40 let a z toho 25 let závodil na profi úrovni tak věřím každému slovu co o kolech řekne:-)
Jo, a ted bychom mohli udelat soutez ktery strejda je lepsi.
Jeden muj strejda je treba malir pokoju :-)
Tak ho pozdravuj:)
To je fajn ale s kolama to nemá nic společného:-Daž tu někdy bude diskuze o malování pokojů můžeš se přidat:-D
hele ten tvůj Cannondale Fsi má 429mm zadní stavbu Spešl umí 430 na Enduru 29" / 422mm na Enduru 650B
kdyby si mysleli že je to potřeba dají to i na Epica, ano na XC to může být přínos, na maraton už si to nemyslím
jinak inženýrům od Cannondale nevěřím ani nos mezi očima za ty roky už nám předvedli kopec kotrmelců a omylů
už jen tvrzení že nepotřebují na HT 2015 Fsi pevnou osu , a ejhle najednou 2016 :
ASYMMETRIC INTEGRATION (Ai) DRIVETRAIN
Our Ai design shifts the drivetrain and rear triangle to the right by 6mm. This creates an ultra stiff rear wheel by reducing dish, and delivers the shortest chainstays on the market, dual chainring compatibility, tons of mud clearance, and a super responsive rear end.
takže chtějí tužší kolo :D pročpak když to bylo tůhe dost podle nich a klidně tam serou jen 28drátů hehe
No ale nemůžeš srovnávat enduro a xc to je uplně jinak postavené kolo s uplně jinou geometrií pro uplně jiný terén a potřebu a už vůbec ne 650 b menší průmě kola bude mít samozdřejmě kratší zadní stavbu navíc to není jen o zadní stavbě u fsi je tam změněná celá geometrie kola přední vidlice má jiný úhel a přední kolo je posunuté více dopředu a v neposlední řadě je tam sedlovka save a celé dohromady to hraje srovnej srovnatelné a kdyby to samé mohly udělat na epicu proč už to tam nemají? samozdřejmě cannon je první kdo s tímto přišel a nějaký mouchy je určitě potřeba vychytat
Pouzivej, prosim, carky v souveti a pripadne odstavce (enter).
Reka slov nedava smysl a je tezka na cteni.
to musíš číst jedním dechem… :-)
Celá tvá debata začala v podstě tímhle:
taky bych bral ohled na celkovou stavbu kola HT díky neodpružené zadní vydlici má kratší stavbu tím pádem je hravější rychleji
proč bych to nemohl srovnávat?
ty tu meleš jak dokázal cannondale udělat mega super kratkou stavbu, ja ti jen píšu, že to umí i Spešl, jen prostě to použili u kola kde to má smysl, a když to jde u fulla s 165mm zdvihu tak by nebyl problém to použít i u XC rakety.
jinak ve velikosti 650 Cannondale má 425mm a Spešl 422mm.
a pokud chceš tedy srovnávat srovnatelné tak HT STUMPJUMPER od Spešlu má tu zadní stavbu jen o 1mm delší tedy 430mm :D
tak co vlastně u Cannonu vymysleli?
Proste to ma uplne novou geo :-). Ta stavajici asi od noveho roku nebude fungovat
přesně
a navíc strejda říkal že je to mega super
Myslel jsem to tak třeba zadní stavbu epic 448mm full vs stuntjumper 430 ht.
A s tím Cannonem to zas tak zkrácený není to je fakt :-D tam už jde asi pak spíš o ty věci okolo
jako je přední vidle, zadní kolo ta sedlovka atd......
Sedlovka – to si radeji poridim Fulla.
Zadni stavba – to bude praskaaaaat. Ale s tim uz ma C'dale zkusenosti, ze. BMC tam dava elastomer, ktery to pohlti (ty razy).
Naštěstí ma cannon celoživotní záruky na rámy pro takové nehody. :-D
co je to doživotní?
Že i když po 20ti letech praskne rám tak by ho měli vyměnit ovšem jestli to tak je nevím. :-) Jo a je to na prvního majitele ale když se jeté prodá i s waranty card tak nikdo nezjistí že kupec není první.
A není třeba kolo registrovat na webu ;) … ? Trek to tak má … takže u něj nepochodíš.
Právě že cannon se registrovat nemusí stačí právě jen ta waranty card samozdřejmě s účtenkou z nějaké prodejny na které je výrobní číslo rámu
užs to někdy zkoušel po 6 letech reklamovat?
Já ne :-D říkal sem si po 20 letech ty rámy už asi dělat nebudou, ale kamarád reklamoval scalpel myslím že 2010 a v pohodě mu daly nový
system zadního kola (boost 148×12mm) bude mít spousta dalších firem, ale je to spíš otázka vyšších zdvihů
u Fsi mě zaráží proč se pořád drží rychloupínáku,
přední vidle je hodně specifická věc, ale zjednodušeně řečeno kromě image Lefty nic moc extra nepřinese
ale proč ne dlouho sem ji vozil
Tak lefty je o proti jiným vidlicím lepší váhou v torzní tuhostí a lepší funkčností při větší zátěži ne? Ale když srovnám cenu, údržbu a drahý servis tak se to snad ani nevyplatí o proti vidlím stejné cenovky.
to platilo v době kdy měli vidlice 28 nebo 30mm nohy
dnes v době Tapered a pevných os je tuhost srovnatelná
váha ano ale zase o tolik lepší není k uváděné váze musíš ještě přidat krk co je na představci
lepší funkčnost o tom se dá bavit, ale na XC to až tak nebude podstatné, a ty náklady to dost poserou
„u Fsi mě zaráží proč se pořád drží rychloupínáku“
Kvůli rychlejší výměně kola v závodu.
aha on se závod vyhrává díky o pár vteřin rychlejší výměně zadního kola při defektu?
tak v tom případě proč ji Scalpel má? to je taky závodní raketa
kdyz vidim Šutrův pitstop, tak by ten rozdil nebyl ani par vteřin snad, ti to maji zmaknuty pekne
kdybys nepapouškoval co ti kdo nabulíkuje bylo by to lepší.
přední vidle – dneska už to dávno není tak markantní rozdíl.
zadní kolo – myslíš těch 28 kulatých drátů jo? LOL
Sedlovka CD – předraženější jebku abys pohledal. Bohužel jsem si ji koupil a dva roky už na ní závodím. Nejhorší investice do kola za dlouho dobu…
Já to myslel tak že to kolo funguje dobře jako celek:-) s tou zkrácenou satvbou větším úhlem vidlice od rámu posunutým předním kolem širší náby v tom zadním kole symetrický výplet sedlovka a cele to dohromady
https://www.youtube.com/watch?… tady je lepší vysvětlení
A teď nám vysvětli v čem to tak dobře funguje jako celek.
Já bych tedy kombinaci 69,7° hlavový úhel + 55mm offset nechtěl ani omylem. To je už i na 29" pěkně nestabilní kombinace. Pokud o to má někdo zájem, tak proč ne. Já bych se tomu vyhnul velkým obloukem.
I s běžně používaným offsetem na 29" kolem 46mm (to jsou RS, jiné značky se ale moc neliší) vozím hlavový úhel 69,5° a je to tak akorát (pro HTčko).
A co se týká zkracování zadní stavby, tak i když jsem byl vždy velkým zastáncem, aby se pro středně velké a malé jezdce nepoužívala příliš dlouhá zadní stavba, tak pro středně velké jezdce (180cm) považuju za zkracování pod 435mm zbytečné a pod 430mm dokonce na škodu (pro XC kolo). Pro hodně malé jezdce je to ještě určitě plus, v nejmenší velikosti to ale stejně není 29", takže tam není co řešit.
Ono už řešení Treku (tedy původně GF) je diskutabilní. Tím myslím 51mm offset ke kterému ale dávají aspoň o 0,5°menší hlavový úhel než má Fsi.
tohle je hrubě nad jeho rozlišovací schopnosti
promo video uděláš na libovolný kolo, aby to znělo jako nejlepší nabídka na světě…
a jel vůbec na tom kole někdy někdo z vás?
:D
a ty?
já jo
A jel jsi na nejakem jinem kole?
ano jel no a jezdil tu teda někdo na tom fsi?
Ne ani FSI nepojedu, protoze to neni kolo pro mne.
By ho museli zacit delat v 26, maximalne v 27,5.
Ale nepisu tady o kolech, ze jsou super a hraji apod.
Moje kolo mi hraje a nepisu to tady ;)
na scalpelu i pevným flashi, závodím za shop co prodává S, Treky a CD. Docela se dostanu i ke Giantu.
Ale neutíkej od tématu. Když si porovnáš geometrie – řekněme Spešl, Scott, Trek, Giant, CD tak co je na tom CD tak unikátního? Rozvorem je z delších, má nejvíc podkopnutou vidli -což sice pomůže v technice ale zase to ubere na stabilitě, horní trubku má efektivně taky spíš delší a zadní stavbu rozhodně nemá výrazně kratší. Jsou kola co mají i kratší ale bavíme se tady o 5–10mm ±. Sedlovku jako argument výjimečnosti neberu, stejně jako dráty ve výpletu ten si stejně dělá každý podle své závodní preference. Vidle proti top DT nebo Foxu nemá moc navíc, USD RS jsem ještě nejel, ale Solo Sid nebo Brain Sid uznávám, že proti Lefty jsou chodem pozadu.
ve finále mě to je fuk. Jen mě sere, když tady někdo slepě propaguje bez ohledu na relevanci argumentů. Jak jsem psal, kola to jsou suprový.
Však já nic nepropaguju já tu neřek že cannon je bezkonkurečně nejlepší a nic jiného na něj nemá. Akorát se bráním vyvracečům co tu píšou že to kolo je nahovno a nikdy na něm neseděli. Cannon umí dělat kola stejně tak jako spešl, scott, trek a spoustu jiných značek.Samozdřejmě jak řikáš ta vidle posunutá dopředu je lepší na ovladatelnost a techniku ale je to řádově asi cenťák takže jsou to minimální rozdíly. Nahoře jsem psal že normální hobík ten rozdíl snad ani nemůže poznat.
Ale pokud vidím nikdo nepíše že je Cannondale FSI nahovno, jen ti tu rozporujem tu výjimečnost
Tak to ctem asi kazdy neco jineho, nebo spis ty si to co ctes vykladas po svem.
ty budes nieco ako reinkarnacia brouka pytlika ne?
TVL, já nevěděl, že mít víc jak dva strejdy leze na mozek, asi bych si měl zajít k doktorovi, než mě to začne ovládat :-)
vzdyt ma pres 430, to ma kazdy „druhy“ kolo, co je na ni tak kratkyho?
42,9 píšou
ja koukal na vetsi velikost, pod 430 ma jenom Sko ne? nebo jsem to prekoukl
musíš na 2016 model
Jak někdo může napsat marketyng a vydlice…?
vyraž na jarní testy a udělej si vlastní názor. Jinak tahle debata je o hovně.
Neříkám, že Cd nejsou super kola, to bez diskuze jsou. Ale není to nic super speciálního.
To, že to někdo vychvaluje je logický. Stojí to ranec, je to premiová značka a jezdí se na tom dobře.
Jenom by to chtělo méně fanatismu
já na tom jezdil jak na scalpíku tak na fsi i na triggrovi
ten novej scalpel už je hotovej, ne? Alespoň podle fotek…
hotovej je ale přijde na trh až na rok 2017
Takže čekat… výborně… ;)
já ti nevím, scalpel 2016 – „skladem“ :-)
to jaký bude scalpel 2017 dneska neví kromě top lidí z CD nikdo.
Nebo že by strejda :) :) :)
A taky cestina na vYdlich.
V pindělí jsem byl na Lysé v B-kydech a jednoznačně nejrychlejší, co jsem potkal, byl důchodce na elektrokole. Byl tak rychlý, že ani nevím jestli bych mu stačil z kopca. Takže kdo chce být všude první, měl by každopádně uvažovat o elektrokole. To je myslím nevyvratitelné!
Dobry postreh :-)
Jen bych upresnil tvrzeni, ze kdo chce byt vsude prvni mel by spise uvazovat o benzinokole :-). Neco od KTM, Hondy, nebo treba Yamahy
nejlepe o obsahu 600ccm+ ze :-)
pri mizernej vykonnosti to plati, ti najlepsi obiehaju aj ebiky takze trenuj.
záleží kdo na tom ebiku jede a kolik přišlápne.
pokud motor dává do kopce 250–300w v plným zatížení, je to už docela hukot. Duchodce k tomu 100–150w přišlápne a jsi na 400w cca. Jediná klika že elektrokola jsou těžký a většinou na nich jede někdo kdo má i pár kilo navíc. I tak ho předjet znamená jet celkem slušný w/kg
tak ale už to přečipovávají a upravujou, takže za chvíli to bude jak motorka… pak je bude limitovat jen kapacita baterie…
jako možná z toho dostaneš něco na 5–10 minut, ale ani těch 250–300 to není schopný podávat dlouho. Dobrý tak na trolení když bydlíš v Ostravici a jezdíš na pivo na Lysou ;)
tak jasne ze len ta sirsia spicka nicmenej co som bol na zavodoch kde boli aj ebiky tak prvych 10 klasikarov vzdy bolo pred ebikermi.
btw to bolo myslene viac menej ako for
OK, tak já budu trénovat. Patnáctikilové kolo se 160mm vzadu je v pohodě, to bych měl dávat :-)?
jasne :-)