Napište mi prosím vaše zkušenosti, jak vnímáte plusy a mínusy jízdy na 29"kolech. (nemůžu se stále rozhodnout)
Napište mi prosím vaše zkušenosti, jak vnímáte plusy a mínusy jízdy na 29"kolech. (nemůžu se stále rozhodnout)
když jedu na 29er, tak jsou ostatní morálně o tři palce níž.
ale doopravdy je to pocit, jako když si koupíš velký auto – zpátky do menšího už se ti nechce.
Vzdycky jsem se kamasovi smal, ze ma detsky kolo :-). Ted mam zase 26", tak radsi drzim hubu :-D
:))
to bych neřekl … mě se nejlíp jezdilo v Daihatsu Copen … takže kdybych si kupoval nějaký slušný auto tak bych asi sáhl po Lotusu
mám 190 cm,šestadvacítka by mi byla malá,větší kola líp přejíždí nerovnosti,nevýhoda-nevleze se do osobního auta
ale vleze :)
Bude muset :D.
Myslím že ti ve tvém rozhodování nejvíc pomůže, když se na 29 projedeš a pak to provnáš s 26tkou. Hodně záleží na individuálním pocitu z kola.
+1
Mám 198cm, takže 29" velikosti 21"… opravdu kolos. Na 26 bych asi vypadal komicky. Aspoň, když takhle někoho potkám, tak mi to přijde divný. Z kopce to jede jak tank, menší kola budou zase logicky točivější.
Já mám sice „jen“ 192cm, ale na 26 nedám dopustit :D 29 mi připadaj jako strašně nudný kola
Já jsem nudnej cyklista :o) Jako dostávám se do situací, kdy mi to obří kolo přijde fakt velký, ale prostě si říkám velkej člověk má mít velký kolo… stejně jako třeba delší hokejku :o)
tak když jezdíš FR/AM/EN tak je pro tebe volba kol jasná, protože na trailu bys s 29er moc parády neudělal, na XC je tohle dilema už pochopitelný
přečti si název příspěvku
No pokud si vybíráš kolo dle toho, jak na něm vypadáš, tak je Tvůj názor v podstatě zbytečný. Kolo se vybírá, dle geometrie, jízdních vlastností, projevu, pak dlouho nic…pak barva a nakonec jak na tom vypadám… Jinak si nikdy nemůžu vybrat kolo, které mi sedí…
To je pak zbytečněj názor kyždýho, pač hodnocení je pouze věc subjektivní. Mě se na tom jezdí dobře. Koupil jsem to kolo se slušnou slevou, což pro mě bylo v danej moment podstatný. Cyklistikou se neživím, ale bavím a to jen, když mi na to zbyde čas. Ale ano, až si budu kupovat nový kolo za 40k, tak si jich ozkusím víc. Ale 26" vynechám.
o dost vic zalezi na geometrii nez na 29/26 imo, ale ja bych zpet nesel, lepsi pruchodnost, lepe se me klopi v zatackach, muzu jezdit jeste o chlup nizsi tlak, lepsi stycna plocha do vyjezdu
nevyhody, velky kola se precejenom o maly chlup hure roztaceji, trosku hur se me toci v prudkych vyjezdech do zatacek, ale to by mohlo byt geometrii, i kvalitni vyplet se precejenom vic prohne na 29ce, a podle me je potreba zainvestovat vic penez aby bylo pouzitelne nez 26ka, levny velky kola budou znat hodne asi
taky délka klik může lecos ovlivnit
určitě ovlivní moment setrvačnosti kliky k ose otáčení, ale moment setrvačnosti té obludné gumy k ose otáčení ovlivní asi těžko ;-)
Výhody a nevýhody jsou všeobecně známý. Hlavně se na tom musíš dobře cejtit, jinak jsou všechny výhody v khélu.
Mě osobně se hodně líbí jízdní stabilita a průchodnodst terénem. Mám celopéro viz. profil. Horší je to už s akcelerací, těžší a větší kola jsou znát (na závodění to zkrátka není). Naopak co se týče obratnosti a ovladatelnosti, tak mi žádnej zásadní rozdíl oproti 26" nepřijde, ale to je daný konkrétní geoetrií. Další věcí je vyšší posez a trošku vzpřímenější, to ale zase nebude vyhovovat závodníkům.
Já osobně přistupuju k 29" jako k takovýmu přerostlýmu krosovi. Takže z mého pohledu ideální na pohodovou jízdu. Chrtí 29" se sice taky dá postavit, ale je to už o kompromisech a velikosti postavy.
Pokud vážně zvažuješ 29" nejdřív si to projeť a né jednou, ale půjč si víc kol a některý na celej víkend. Taky by bylo dobrý si ujasnit jakej máš jízdní styl a co od 29" očekáváš.
Me treba vyssi posez a vzprimenejsi vyhovuje…a asi bych se na zavodnika pasoval, i kdyz vysledky nejsou zadna slava.
No, ale to nejsi úplně zdejší tipickej b-f uživatel/závodník, že? :-)
Jak se pozna takovej bf zavodnik?
Nemám nic proti tobě osobně, jen si stačí přečíst jiný vlákna tady a ten většinovej názor je jasnej.
Jakej?
Cože, vzpřímený posed je důsledek velikosti kol ? Cože ?
to máš samozřejmě pravdu – něco o tom vím, protože mojí specialitou je sedět jak na traktoru – vyhovuje mě to. Takže vím moc dobře že je to především věc výšky a polohy řidítek a v menší míře sedla.
Samozřejmě to tak do určité míry je.
Těch 3,5cm o co jsou delší 29tkové vidlice se někde projevit musí. Pak se u 29tky snadno stane, že když někdo chce více chrtí posed, tak nemá už jak snížit řídítka.
Zvlášť u menších velikostí rámů je to markatní.
A ne každý si s chutí dá na kolo představec –45st. + vlajdy otočené směrem dolů :-)
Hlavové trubky jsou dnes hodně krátké i na 26tkách, takže tady už rozdíl většinou žádný není.
Ale jo, souhlasím s tím ,že to určité míry to tak je.
Rozdělil bych to na dvě podkapitoly:
vedenou kolmo k povrchu, po kterém jede. Popřípadě tradičně kreslený úhel který jeho trup svírá se sedlovou trubkou. To je ta část posedu, kterou nejvíc ovlivní údaj označovaný jako „Effective top tube lenght“.
kde jsem sice natažený, ale sedlo mám na úrovni řidítek, většinou hodně pod nimi, přeci jenom znamemá, že ruce mám nad/na úrovni pasu, což není moc chrtí tak jako tak. A to je asi těch pár cm o kterých mluvíš, které u 29" přihoršují situaci. To je druhá část, na kterou bych „problematiku“ rozdělil.
PS: přikládám foto, jak by to asi vypadat nemělo. Jen tak pro ilustraci. Majitel téhle 29" je na něm sice na fotkách „sportovně natažen“, ale otázka je, odkud kam. Ruce má nad pasem a váha je hrozně nad zadním kolem.
Máš v tom pěkný guláš.
efektivní délka horní rámové trubky. Možná výška řídítek to často ovlivňuje i více než samotná délka posedu.
Ohledně těžiště je naprosto jedno kde máš ruce, samotné ruce mají zanedbatelnou hmotnost.
Rozhodující pro určení těžiště je poloha sedla (výška i předozadní) a pak právě ten úhel trupu z bodu jedna.
A k tomu ještě délka zadní stavby a rozvor kol.
Ilustrativní případ:
A ten příklad je také dost mimo. Nevím proč by to tak mělo být špatně (na fotce je úplně normální posed pro někoho zcela vhodný).
Sedlo je dost málo vytažené a ani není nijak extra posunuté dozadu.
Žádné těžiště hrozně nad zadním kolem se konat nebude.
S tou delší zadní stavbou 29tky + nízko položené sedlo + platí to o těžiště (že to určuje úhel trupu a je fuk jak jsou ruce) nebude těžiště vůbec moc nad zadním kolem, ale klidně naopak poměrně vepředu.
Naopak vysoká postava se sedlem hodně vytaženým a třeba ještě posunutým více dozadu bude mít těžiště mnohem více posunuté dozadu nad zadní kolo i když bude mít řídítka hodně nízko vůči sedlu.
Neříkám, že ten posed na fotce je pro všechny špatně, ale závodní posed to moc není.
Rozdíl v těžišti je hrozně znát. Pokud si vezmu dvě velikosti jednoho kola a na obou vytvořím stejný úhel trupu a sedlovky, pak těžiště bude pokaždé jinak. Předpokládám, že na obou kolech seřídím předozadní pozici sedla podle klasického pravidla „olovnice od kolene do osy šlapky“.
jezdec mít těžiště více vzadu. Při zpomalení kola (brzdění, jízda rozbitým terénem) bude mít váha jezdce větší tendenci tlačit do země zadní kolo.
k přednímu kolu. Při zpomalení kola bude mít váha jezdce oproti prvnímu případu větší tendenci se přesouvat na přední kolo.
Tyhle geometrie a posedy zkrátka mají svá specifika. Proboha živého, jde to říct i hrozně hulvátsky. Prostě vezmu menší velikost kola, sedlo bude nad úrovní řidítek, jedu z kopce a zabrzdím (tak poznám ten rozdíl nejvíc). Budu mít mnohem větší tendenci přepadávat přes řidítka a tlačit shora na přední kolo, než když budu v kole zasunutej se sedlem mnohem níž.
Přikládám foto pana neznámého… neviděl jsem tam ještě kohokoliv, kdo by měl posed postavený dle fotografie, kterou jsem postoval v původním příspěvku. Pořád je to na jedno brdo. Sedlo lehce nad řidítka.
Plus přikládám další fotky, random jezdci co mě teď napadli. Huříková, Hruška, Budný, Jarda .. dokonce i ta stokrát řešení Emily Batty jezdí s takhle nastaveným posedem.
Ta druhá fotka Boudase je ale šestadváca.
Zrovna ta druhá fotka mi přijde, že by měla bejt jediná 29er :D. První, třetí a čtvrtá jsou 26" určitě.
Fyzika platí i pro pětipalcová kola na tříkolku :)
no to ses dost seknul. V mateřský školce se fyzika neučí, takže pro kola na tříkolku neplatí fyzika ale maminčino slovo.
A co vyplývá z konkrétních fotech konkrétních jezdců, kteří mají nějaké konkrétní proporce (dlouhé ruce, krátké ruce, atd.)?
Vůbec nic.
A když si to chceš představit na fotce. Tak si představ, že třeba Huříková na první fotce nechá stejný úhel trupu a jen lehce změní úhel rukou vůči trupu (zvedne stejně natažené ruce o něco výše).
Na tom stejném kole toho dosáhne o trochu delším představcem a zvýšením řídítek.
A hned bude mít řídítka vůči sedlu o něco výše a přitom těžiště bude pořád téměř stejné (pohne se jen o samotné ruce, co udělá tu minimálně zanedbatelnou změnu typu o 1mm, přitom řídítka půjdou nahoru třeba i o 3cm výše).
V jejím konkrétním případě se taková změna hodit nebude, protože by měla představec zbytečně dlouhý. Také má ale pěkně dlouhé ruce.
Ono je to celé ale daleko složitější, protože do teď se řešilo vše jen v sedle.
Použitá varianta posedu pro stejné těžiště v sedě bude mít různý vliv pro jízdu ze sedla.
Když natáhne představec a zároveň ho zvedne, zůstane v sedě ve stejné poloze, to ano. Na stejné velikosti kola se dá takto laborovat a samozřejmě na to kývám.
Ale když se mění velikost rámu, mění se spoustu dalších věcí. A kdyby ten samý posed vykouzlila větším rámem, už se změní víc věcí.
Co se asi přehlíží a přišlo mi jako samozřejmost je fakt, že když se na kole hýbe a nejen sedí, poloha řidítek a délka rámu je dost znát.
Zrovna náhodou jsem našel staré dobré vidlácké video : http://youtu.be/XKx68FaicAc… ;) Stačí poslechnout si následujících pár vteřin, čas je již nastaven. Přesně takhle jsem to myslel ;)
vzdyt tam ale resi jen vysku sedla vuci pedalum prece, o riditkach nepadlo ani slovo ne ?
Slova těžiště sis nevšiml ?
O závodním posedu nikde nepadlo ani slovo.
Pokud nějaký rozdíl bude (při stejném úhlu trupu), tak proto, že se liší něco podstatného dalšího. Tedy rozvor kol nebo délka zadní stavby (nebo obojí), jak už jsem zmiňoval, že na to má vliv.
Pokud se to neliší, tak těžiště prostě bude téměř totožně a jinak to být nemůže a dál nemá smysl to řešit (nějaký rozdíl typu do 1mm posunu těžiště samotné ruce udělat mohou, to je ale zcela zanedbatelné).
Poloha sedla vůči středu + úhel trupu určí + délka zadní stavby určí jasnou polohu těžiště jezdce vůči zadnímu kolu a ta se mění změnou jen samotných rukou zcela zanedbatelně (hmotnost rukou je vůči zbytku malá a změna těch rukou navíc není nijak extra velká).
Tohle je dané a nemá smysl dál řešit, to tak prostě je.
A pak už jde pouze o rozvor, který může měnit polohu předního kola vůči těžišti jezdce.
A rozvor může a nemusí být pro různou polohu rukou stejný, to jen ty jsi vzal konkrétní specifickou situaci různou velikost stejného rámu.
Ani tam to neplatí vždy (jen když naroste rozvor pro větší velikost, což je častější případ, ale ne obecný; občas větší velikost má i větší hlavový úhel a rozvor tak narůstat nemusí).
V reálu to pro stejného jezdce je ale naopak často volba na tom stejném rámu. Jednou níže položená řídítka + kratší představec a podruhé výše řídítka + delší představec (oboje dá stejný úhel trupu vůči zemi, jen různý úhel rukou).
Úhel trupu bude pořád stejně, těžiště také (rozvor bude pořád stejný a nastavení sedla taky, těžiště jezdce se nebude měnit ani vůči zadnímu, ani vůči přednímu kolu) a hned to co jsi psal neplatí vůbec.
V prvním příspěvku máš pak fotka kola, nikoliv jak vyjde posed jezdce. Jak můžeš dělat automaticky závěr z fotky kola když nevíš jaké má proporce konkrétní jezdec?
Pro zcela totožný posed různých jezdců může být potřeba zcele odlišně nastavené kolo.
Stačí stejně vysoký jezdec, nohy ± stejné a ruce výrazně odlišně dlouhé (a nemusím pro konkrétní případ chodit daleko, manželka měří ± stejně, nohy ± stejně dlouhé, ale ruce se nám liší opravdu hodně a pro stejný posed jezdce potřebujeme naprosto odlišně nastavená kola).
Jen tak mimochodem, o kolene neznamena od cesky, coz hodne lidi dela, priplacne provazek na koleno a zmeri k ose, coz je spatne.
a odkud teda?
A ještě jeden příklad z praxe, který znám nejlépe. A to konkrétně moje 29tka.
Řídítka mám vůči sedlo podobně jako jsou na té fotce (mám konkrétně řídítka o 1,5cm výše než sedlo). Sedlo určitě o něco výše (tedy i řídítka mám o něco výše, když mám podobný rozdíl řídítka x sedlo).
Tedy díky výše položenému sedlu jsem o něco více vzadu než bude jezdec z té fotky.
Zase ale vozím sedlo předozadně spíše více vepředu (na danou délku nohou; mám spíše kratší stehenní kosti).
A výsledek je přesně opačný než tvrdíš. Tedy žádné těžiště příliš nad zadním kolem, ale přesný opak.
Snesl bych těžiště mírně více nad zadní kolo, už to ale nijak jednoduše nejde (kratší představec + delší rám vozit už nechci a stejně by to změnilo jen o málo a posed mám akorát jaký potřebuju, takže tam taky nemůžu nic měnit). A to mám 440mm zadní stavbu, tedy v rámci 29tek spíše dost krátká.
Jediné řešení by byla právě ještě kratší zadní stavba, potřeboval bych tak 425–430mm.
Není to ale nic kritického, tak jak to je se to dá, takže to neřeším (stejně není jak pokud chci zůstat u 29" u HTčka; a zkrácení o jednotky mm, což by bylo možné jiným rámem je moc malý rozdíl, aby to stálo za to řešit).
Pro menší lidi rozdodně. Pokud to teda nehodlaj prznit představcem o sklonu 17° do negativu s vlaštovkama do negativu. Taky už tady pár takovejch fotek proběhlo, že. :-)
Pro menší lidi jsou tu menší velikosti a jiné značky, kde se ta geometrie dost zásadně mění (někdy fakt k horšímu). Dost záleží na tom, jestli menší člověk má spíš menší trup, nebo menší nožičky…
Za velké plus a z toho vyplývající výhody považuju větší 29" kola.
Za velké mínus a z toho vyplývající nevýhody považuju větší 29" kola.
Asi bych se neptal jen aktuálních majitelů devětadvacítek, ale i bývalých majitelů nebo těch, co si je vyzkoušeli a nekoupili.
Mně se na tom nelíbí, že to nemá právě zmíněnou akceleraci. Protože kola mají jet, ne brzdit a kola jsou tou nejhlavnější součástí celého kola, takže za mne 29 ne. Navíc jsem z testovaných nenarazila na kola, která by vynikaly tuhostí, ikdyž vím, že takové jsou, ale také vím, že se přetahují.
Jinými slovy, až to začne nabízet PolygUn, tak to teprve bude vychytané.
No když myslíš, brát ti to nebudu.
Špatně zařazeno, patří o příspěvek výše.
zlatka na to nemá mentálně
sakra, nějak blbě to řadí :)
Už ji nechte být :)
Já bych řekl že uplně tou nejhlavnější součástí kola je řetěz :-P
Prijde mi zajimave, ze resite vyhody a nevyhody 29" kol, ale na vysku postavy se nikdo neopta..?
183 cm, to tu už skoro každý ví :-)
dobrej postřeh
ona vyška není až tak duležitá, klidně 29" doporučím jako odolnějšího treking holce na 160cm
spíš jde o to co na tom chce jezdit, pak už samo je ta výška taky důležitá, od L – 29" v pohodě, pro vyšší 29" jednoznačně
A proč? Emily Batty má nějakým 150 cm a jezdí na 29" :-)
marketing :DD
TAky ale jak na tom vypadá a v jaké poloze má třeba představec. Pochybuju, že takoví lidé si tu 29 zvolili dobrovolně.
Zase ona to bude mít lehoučký kolem 9kg… To je pak taky o něčem jiným.
Podle mě, se na tom bude trápit furt víc, než kdyby měla 26, která by třeba mohla vážit ještě mín.
29ka má svoje výhody, i když je o trochu těžší… Třeba Huřice taky vozí 29ku a nepřišlo mi, že by se na tom trápila.
sama řekla že si 29" vybrala sama, že se ji na tom jede líp:)
Kdyby řekla, že se jí jezdí líp na 26" a že jí do toho tým donutil, tak jí vyhodí… To nemůžeš brát vážně.
Věř nebo ne, ale ona ho vozí dobrovolně. Vozí ho už dost dlouho a v době kdy v týmu jezdili zcela normálně na 26. Všichni ji měli za tydýta že je malá a proč tak velký kolo a ona všem pořád dokola opakovala že se jí na tom líp jede. A votom to je. A jsou zase lidi co mají 190 a říkají že na 26 se jim líp jede. A votom to je.
Jestli ona to jakože tamto, nefasuje…
nafasuje a umí na tom – má na to, no
159cm
Jí za to platí, chápeš?
Mám 194cm a přes 100kg takže pro mne to byla jasná volba,navíc jsem měl předtím krose xla až vloni jsem přešel na horáka.než jsem ho koupil samozřejmě jsem se svezl i na 26 ale přišlo mi to takový nezvyklý,prostě mi to nesedělo.Ale jednu nevýhodu jsem teď u 29 zjistil,na novoroční vyjíždce jsem na ledu hodil pěknej bůček a z tý 29 je to přece je ktý zemi dál.
z tý 29 je to přece je ktý zemi dál
Jak jsi k tomu došel?
Vzdálenost k zemi je daná výškou středu a výšce sedla od středu (když se pad při jízdě v sedle).
Ani jedno nezávisí na tom, jestli to je 26" nebo 29".
Já to např. mám konkrétně na 29" celopevňáku k zemi blíže cca o 2cm než na 26" fullech (samozřejmě u fullu již se započtením sagu).
176cm. Měl jsem HT 29. Šel bych do toho znova. Akorát aby to bylo dostatečně tuhé, tak to chce investovat trochu víc peněz. A taky už bych šel do karbon rámu. Komplet minimálně pod 10,5kg.
Srovnávám s karbon HT co mělo komplet 9,95kg. Kdybych se na takovou váhu dostal s 29 tak to klidně jezdím.
Pod 10,5 kg a na karbonu to už bude tak ± 45tis,nebo máš typ na něco rozumnějšího.
No, hlavně počítám s pořádnýma kolama. Takže bych asi přidal. Minimálně 55k. Ale tip nemám. 29er momentálně nehledám. Ale určitě bych koupil bazarovku a poladil. (těch 55 je myšleno „bazarově“)
Dobrý kola u 29er tak min.± 15tis.
např TD Swiss XR 1501 SPLINE, solidni hmotnost 1500g,
15ková osa.
Kdes to nabral? Tak málo nemaj mít ani 29er 1450ky, navíc nevěřím, že by se vešly do 15 tisíc… A DT Swiss ráfky taky nic moc, ale ty nový náby na přímý dráty bych taky chtěl, ale tentokrát si asi budu muset ještě vystačit s 350 nebo 240 s klasickejma :(.
Již jsem je objednal,ale budou jen na stavbu,nebo v setu.
Na to jsem se tě neptal… Mě by zajímalo, kde jsi vzal, že existujou nějaký 1501 Spline, na stránkách vidím akorát 1450 a 1600, navíc i ty 1450 maj udávanou váhu 1555g.
navíc jsou to udaje pro 26" že :D
Nene, 29er má 1555, 26" 1460 podle stránek… A hlavně ta cena 15k by mě zajímala, to by DT hodně zlevnilo…
XR 1501 SPLIINE® ONE 26"" //27,, 5"" //29""
front: 1 00 mm / 5 mm TA
27,5", 29er 1 5mm TA
back: 1 35 mm / 5 mm QR
SPLINE® One 240s hub
Nipples: DT Pro Lock®, aluminium, silver
IS 6-bolt
Spokes:Straight pull, DT competition, black
weight: 1 390 / 1 435 / 1 500 g set
including tubeless tape & valve
Ale 2014 budou zatím pouze do výroby a montáží.
Vzhledem k číslování DT Swiss se mi nechce moc věřit, že by 1501 vážily míň, než 1450. Navíc by musely bejt z hodně lehkejch dílů, aby se na těch 1500g dostaly a to se mi pak nechce moc věřit těm 15k ceny, když těžší 1450 stojí 25 tisíc…
15 tak VOC bez daně nebo nějaká šmelina
No, ale z čeho by to na 1500g muselo bejt poskládaný? 240s, DT Aerolite a nejlehčí hliníkový ráfky budou počítám právě ty 1450ky… Jestli oni ty váhy nebudou všechny o 100g vyšší, to by pak odpovídalo i číslování a cenou dílu pro montáž ± taky.
S daní,ale jsou to OEM pro výrobu a tak je k běžnému prodeji inzerovat nebudu.Ale nějaká cestička se vždycky najde /stavba kola,prodej setu,nebo s montáží/
jj prostě OEM cena tak nějak mě to vychází při ofiko ceně těch kol
Prosil bych jedny 950T 29er za OEM cenu :).
já to neumím :-( ale bodlo by to
Tak nevěř a nech si znich postavit kolo,pak si je můžeš převážit.
Já je zatím taky neviděl a nevážil,ale fabrickejm specifikacím věřím – tam si nemusejí vymejšlet jako prodejci kol.K ničemu by jim to nebylo.
:))
viš…
spletl sis vlákno, vtipy jsou vedle :D
Proč vtip ? Jen trocha oživení českého trhu. Větší nabída maloseriovek a staveb dle specifikací zákazníka. Tak jako to dělá třeba Scalar, jen v mnohem širším záběru a s větším zázemím.
U 29er a 27,5 tady snad trochu prostoru v nabídce je.Lehký 29er/kolem 8kg/ jsem tady za rozumnou cenu zatím neobjevil a i vtom levnějším snad nějaké zákazníky/kteří se budu chtít odlišit/ najdu.
lehky 29er kolem 8kg to by mě zajímalo – nešlo by trochu popsat co by to bylo a cca za kolik?
taky jsem zvedavy:)
Tak začneme na 8,8 kg a v ceně do 90 tis.
např toto
frame Carbon 29er
fork DT Swiss XMM 100
crank SRAM XX or XX1
trigger SRAM XX or XX1
derailleur SRAM XX
derailleur SRAM XX or XX1
cassette SRAM XX or XX1
chain SRAM XX or XX1
saddle carbon
handlebar Carbon 3K flat 620
stem Carbon 90mm
seatpost Carbon
wheelset DT Swiss XR1501 One Spline 2014
brakes Avid XX (160mm/160mm)
wheels
Schwalbe Rocket Ron
others Chain stay protector, replaceable hanger, delivered without pedals
wheight 8,8 Kg (without pedals)
Odlehčit lze ještě pevnou karbonovou vidlicí XRR 445 skoro o 1kg a samozřejmě tak o 4 tis levnější.Někomu na určité závodní tratě varianta s pevnou vidlicí vyhovuje.
Asi jiné gang.
nechces hodit odkaz? pochopil jsem, ze je to katalogova vaha…
Je to jen příklad,že se kola dají postavit i za rozumnou cenu.Stavby budou na různých rámech a konkrétních specifikací dle požadavku zákazníků.
Na rozdíl od nás se Němci umí spojit a společně nakupovat komponenty za rozumné ceny a ověřit si i kvalitu OEM rámů,aby nemuseli kupovat jen předražené značkové.
priklad?
neuvedl jsi zatim nic… Jen vycet komponentu a pak nejakou vahu vycucanou… POkud se bavime o 9kg s pedalama, pak OK, ale 8 dost tezko… teda pokud to ma byt kolo na jezdeni a ne do vitrinky…
hlavně by mě zajímalo co je to zač ověsit XX muže člověk na cokoli
tak tak…
Co asi, když tam je „saddle carbon“ :).
Pod 8kg jsi tam měl uvedenou variantu s pevnou vidlicí,na některých tratích tuto variantu někteří upřednostňují/např olypiáda v Londýně/
Kdo jí na OH vez prosímtě?
a tam jel taky nekdo bez pedalu?
Koukám,že jste šprýmaři. Kdo uvádí váhy bez pedálů si ověřte sami. Někdo je dokonce i bez pedálů prodává/např. Canyon/ a prodává se tak i většina silniček. Proto je i jednodušší porovnání takových vah.
Ale my ti na porovnání kol bez pedálů serem, už to pochop… Napsal jsi, že 8kg 29er. Vyhodil jsi nějakej paskvil, kterej nejspíš bude mít dost přes 9kg i v nejmenší velikosti a operuješ v tom s váhou kol, která je vysoce nepravděpodobná. Na těch 8kg by ses nejspíš nedostal ani s pevnou, která z toho dělá vysoce kompromisní kolo a jeho použití hodně omezuje.
Pytlíka stejně nepřesvědčím a tak si počkej,budeš si to moct převážit.
Vždyť jsi ty kola ještě ani neměl v ruce :D. No, už to vidím, OEM kola, který jsou podle označení i použitejch drátů horší varianta 1450tek, budou o 55g lehčí :D. Trochu tuším, co obnáší postavit na 29er 1500g kola a DT ráfky ani Competition dráty k tomu nejsou vhodný komponenty, musel bys dát hodně lehký náby a pochybuju, že na tom jsou za 15 litrů 180 Carbon-Ceramic, co samotný stojí 25 :).
Btw, to by mě zajímalo, co je na 1450 za náby… Na 180 nebo 190 mi to přijde celkem levný, na 240ky zase pekelně drahý.
240 na prime draty
Jo, tak to je ta cena tak drsná, tušil jsem to :D. Myslíš, že to bude funkčně nějak výrazně lepší? Sapimy CX Ray jsou už straightpull v nabídce a zaplýst s nima kola na FRM 309 Tubular by taky nemuselo bejt marný… Z logiky mi přijde, že by to tužší bejt mělo a srovnat to část ztráty proti zápletům typu Fulcrum a Mavic, v tom ohybu asi bude mít drát největší ohyb, koneckonců na ZTR mi jedinej drát prasknul právě tam.
A taky když si nevezmeš sedlovku se sedlem jako to udělal Fontana tak se takových 400 g taky ušetří.
uved nejaky konkretni priklad, at se tu muzem bavit, takhle je to jen snuzka kecu… Predpokladam ale, ze z tebe nic kloudneho nevypadne, je to tak?:)
Nebudu tady něco blábolit,počkejte,až si budete moct kola osahat a otestovat. Předpokládám že v březnu na For Bikes v Praze bude již na ukázku pár modelů.
jsou ty kola uz aktualne slozene, nebo jeste vubec realne nejsou a ty si tady vlastne vymýšlis co bude, jak bude, kolik to bude vazit..? :D
Reálně ty komponenty ještě ani neexistujou… Má tam mít nějaký 1500g OEM DT kola s označením 1501, který by měly být levnější a lehčí, než ofiko nejlehčí hliníkový DT 1450, který maj 1555g a jsou na lehčích drátech a stojí o 10 tisíc víc…
Z těch DT Swiss 2014 zatím složené nejsou,dodání bude až v březnu,ale na 2013kách jsou a měl jsem možnost je převážit. Výrazně se od katalogu DT Svissu liší jen kola XR 1501,což je jeden z modelů nové řady.
Ale hlavně to je jen příklad,těch variant a možností bude více,dle poptávky a zájmu.
jo ono to je „DT Sviss“ :D Tak to jo, to se k těm čínskejm mrdkám rámu a kokpitu bude velmi hodit…
Spousty čínskejch rámů jako luksusní značku kupujete,jen se správným nápise za mnohonásobný ceny. Já si alespoň nechám poradit od těch co ty rámy mají již prověřený a dokážou je koupit za rozumnou cenu. Ale postavím klidně i na značkovejch.
Záleží na každém,jestli chce mít kvalitní kolo za rozumnou cenu a nebo jen pozovat.
Lol :D. Zase meleš o něčem, o čem tušíš kulový… Schválně, postav mi něco, co pro mě bude za „rozumnou cenu“. Chci XTR, vidli s chytrým systémem zamykání, Hope brzdy, karbonový kola na galdy, FRM doplňky a co nejlepší rám.
A vůbec, zajímalo by mě, jestli to ještě fakt někdo žere, že ty čínský rámy jsou to samý, co velký značky, jen za 20% ceny :D.
takze ty uz znas vahu kompletniho kola ktere jeste ani neexistuje? to jsi teda dobry vazne, pises tady o plno variantach ale realne neexistuje zatim ani jedna?
pak nevim kdo je tady špřýmař? :D
a jak zjistiš, že je poptavka a zajem.Nejake bližši info, web nebo tak neco máš ?
Hledej a najdeš obyčejná polepená čína… Váha 8,8kg ve velikosti 15,5" a bez pedálů a to ještě když počítaj s dost podezřelou váhou zápletů :). Reálně bych to tipoval komplet kolem 9.5kg, celkem nuda a balík prachů za čínu. Za ty prachy by se dalo postavit teda líp…
takže všechno co je z karbonu dáme noname a hejla nalákáme na XX a nějaký to DT, přestože jejich vidle jsou spolehlivostí a trvanlivostí, vzhledem k ceně úlet jako prase.
ale pro ty, kteří si to neumí objednat z ebay asi dobrá nabídka. Já bych teda ještě dal carbon ráfky na joytech nábách, bay to bylo už ultra malinový :)
Ty tomu nerozumíš, on má přístup k OEM dílům, který jsou lehčí, než nejlehčí oficiální verze, byť stojí o 10k míň a je na těžších drátech. S vidlema to je určitě podobně :). A ten karbon je úplně to samý jako značkovej, jen ty značkový dělaj přes den a tohle v noci a prodávaj to za pětinovou cenu :).
Aha, takže to bude polepená čína, co si bude hrát na luxusní značku… To už tu dloouho nebylo.
Hlavně si tady včas založ víc účtů, ať můžeš diskutovat sám ze sebou na téma jak úžasné kolo, co jezdí samo i do kopce a za zlomek ceny konkurence, jsi pořídil.;)
hmm, tak to jsem opravdu zvedavej na cem postavis 8kg 29er s pedalama bez kompromisu… Zrejme kosmicke materialy jake svet nevidel…
A poradim ti, zaplat si reklamu:)
Viz vyse prispevek od JakeF.
jj, cetl jsem, bohuzel porad se s tim nedostane na 8kg, tak jsem zvedavej kde chce ubrat:))
a kdyz postavi chinu za 100litru, se nedivim, ze to bude docela lehky, kdyz ram bude mit cca za desitku, tak za 90 tycek vybavu sezene moc peknou:)
To nedostane. Nechame se prekvapit s cim ten baron Prasil jeste prijde.
Aha, takže jsme s pedálama přes 9 (a to ještě bůhví jestli, ty kola už jsme řešili, že ta váha je nepravděpodobná) a to ještě v nejmenší velikosti. A funkční kompromisy už tam jsou, na 29er úzký řidítka, karbonový sedlo, Avid XX brzdy, rám nejspíš Čína…
Já tě přesvědčovat nehodlám. Někdo už se tady nedávno o to pokoušel a nakonec tě nazval Broukem Pytlíkem a tak by to bylo asi donekonečna.
Jen nevím kde hmotnosti uvádějí s pedálama ? A čemu jinému věřit,než specifikacím pro výrobu. Pokud řešíš dvě veličiny hmotnost/cena,tak vždycky skončíš u kompromisů,ale nesmíš je dělat na úkor funkčnosti.
Taky můžeš začít nazývat, až ti dojdou argumenty :).
Ale jak tak koukám, tak to už se stalo… Váha se snad bere kompletního kola, ne? Udávaná výrobcem je mi u sedacích partií… Jak sám píšeš, skončíš u kompromisů na funkčnosti, což je přesně příklad 8kg 29eru, kterej jsi navíc ještě ani neukázal, akorát 9kg a to ještě kdoví jestli, protože ty kola jsou dost nepravděpodobný, že by měly 1500g, což by bylo lehčí, než o 10 tisíc dražší sestava stejnýho výrobce s lehčíma drátama a nižším číselným označením :). A navíc už i tam byly ty funkční kompromisy.
a ty jezdis na kole bez pedalu?!?
evidentně i bez sedla :)
29er kolem 8kg bude o funkčních kompromisech a ceně atakující čtvrt milionu :).
Asi to není tak strašný co jsi čekal a celkem funkční.
Zatím jsi žádný nenavrhnul :D.
8,3 s pedálem postavíš plně funkční bajk na XX1 na normál gumách;) to bych se nebál… Letos plánuju 8,8kg a to tam bude šimako:)
No, ale normální smrtelník bez nějakých výhod už v tom je za 200 tisíc… A ono pak těch zbylejch 300g už tam budeš hodně těžko stahovat.
8,8kg je pěkný, víc to hrotit už je stejně zbytečný… Já počítám, že bych moh být v závodním setupu někde kolem 9.5kg, ale zatím to je hodně hrubej odhad.
Btw, psal jsem ti ohledně Tufa mail, došel ti? Jsem si říkal, že pod tou fotkou už bys to asi nenašel…
jj, vidime, mas vylozene takovy lowcost stavby:))
A prosim tě, Canyon to řeší jak? Když je zároveň fabrika i prodejce.
Nevím jak to řeší Canyon,ale na západ od nás si netroufají tolik lhát/o hmotnosti/ a v nabídkách pro výrobu vůbec. Není problém si váhu ověřit při kontraktech,před uzavřením smlouvy.
Třeba ten „Canyon“http://www.canyon.com/mountainbikes/bike.html?b=3125#tab-reiter2 má nejlehčí 29 HT za 150tis kč o hmotnosti nejšpíše nejmenšího M-ka 8,7kg ;)
Takové váhy s DT Competition dráty? To asi DT 2014 nejen brutálně zlevní, ale také odlehčí náboje a ráfky.
Jo tam jsou dokonce Competition :D. Asi to je na DT 180 Carbon-Ceramic nábách a ráfky jsou přelakovaný ZTR Gold.
Za mě – daleko lepší pocit z jízdy v terénu , lepší vlastnosti při výjezdech , ovladatelnost a akcelerace vpohodě – nepoznal jsem rozdíl.
já mám radši rychlejší pasáže a jezdím spíš polňačky a stezky podél řeky a tak, nejezdím krkolomné sjezdy a prudké vracečky a tady je 29 vyloženě doma. Mám jeden oblíbeý hodně prudký kopec a do něho to na 29 vyšlápnu ok a na 26 jsem občas prohrábnul zadek a šel málem …
Mám 29" od RB.Naprosto spokojenost a to měřím 176cm.Je to o zvyku ale 26" už nechci.Nejlépe vyzkušet na delší a oblíbené trase.
To je diškriminácia !! :)
Takhle já bych to shrnul asi takhle očima normálního bělocha nezavodnika:).
Mám 26 staryho fulla a teď novou 29. 29 je z mého pohledu proste pohodlnější a rychlejší + pocit větší stability. Ale možna je to jen subjekťivni pocit.
Pokud člověk nezkusi nemůže hodnotit.
Na těžké technicke pasáže asi bude 26 obratnější ale dobrý biker sjede vse na všem:) proste si myslím ze pro nezavodniky co se radi svezou rychle a pohodlne bude 29 příjemnější.
A proč teda skoro všichni závodníci vozí 29" když to je lepší jenom pro nezávodníky? :)
On nenapsal, že to je lepší jenom pro nezávodníky a pro závodníky ne ;-).
Taky pravda, já to ale pochopil tak, jak to napsal :) Jinak jsem taky víceméně nezávodník, co rád jezdí rychle a 29" mi nesedí, třeba k tomu ale časem dospěju :)
zavodnik zajede na cemkoliv, hobik ktery ma prachy si uzije jizdu taky na cemkoliv, hobik ktery prachy nema, ale podlehne medialni masirce se na 29" šeredně nadře, pokud si to i tak bude uzivat je to typ jezdce ktery by si uzil jizdu i na skladacce :)
Jsem hobík, podlehl jsem masírce a na 29 se mi jezdí líp. Dětská kola jsou pro děti :-D
Já jsem ale nic nehodnotil :). Na HTčku 29 jsem neseděl a nejel, ale asi si dovedu představit 29tku HT.
Nicméně jsem měl možnost několik let zpátky vyzkoušet 29" fulla GF Superfly nebo něco takového to bylo. Strašné kolo. Líné jak veš, nejelo to, akorát to byl tank, který projel skoro vše. Fakt bych si něco takového nekoupil při mých 185 cm výšky :).
Nakonec jsem šel do fulla 26" Spec. Stumpjumper FSR Elite a jsem s ním fakt plně spokojen.
plusy:výjezdy terénem(pokud to není na 80km ve vedru)jinak asi nic mínusy:je to lenošné na rozjezd,heblo při nakládání do auta,blbě se s ním přeskakují např.odvodňovací struhy,aby za něco stálo(lehčí rám,kola,vidlice)musíš dát víc peněz jak u 26ky. Mám skládaného Authora Instinkt 29 (Reba RL 2012,kola Noxon,pneu Rubena Scyla 2,25,LX brzdy,X0,X9 řazení)váha cca 13kg.S fullem co mám v profilu je to jiná písnička a to váží zhruba stejně.Zkušenosti po roce mého ježdění.Jak píšou jiní radši si těch kol projeď víc a uvidíš podle pocitu. Štastný výběr.
29" je pohodlnější. V rozbitých pasážích má lepší prujezdnost a člověk není tak vyštsvený jak z 26". Lepší ve výjezdech. Stabilnější.Ovladatelnost mi příjde stejná jak u 26".
Hodně ale záleží jakou má kolo geometrii. Než jsem koupil, projel jsem si více 29" kol. Některé byli super co se týká ovladání, nekteré mi ale přišly že umí jezdit jen rovně.
Ono je nejlepší jak píšou výše, si půjčit více kol a otestovat.
jj přesně, svezl jsem se na Superioru a pak hned na Specialized a Sup prostě chce jen rovně a Spešl byl proti němu jak ještěrka. Hodně mi připomínal 26 tím, jak je ovladatelný.
.
Jezdil jsem dvě 29ky (Gary Fisher Cobia a Superior Team 29) oboje v poměrně lehký konfiguraci, nicméně nějakou dobu už jezdím zase spokojeně 26ky.
Bez vyzkoušení nikdy nebudeš vědět co je pro tebe to pravý ořechový a rozhodně ti v tom nepomůžou řeči kecálistů na nějakým fóru.
Tak s tímto musím souhlasit.
Naprostej souhlas.
Tak to neřeš a chvíli si posečkej na 650B jako mnoho lidí zde.
A dostaneš kolo jen s o malinko většíma kolama než 26" :) Takže velmi výrazný rozdíl!
No ono to není zas tak málo, aby se to nazývalo malinko a tvrdilo se navíc, že to neznamená žádný výrazný rozdíl. ;)
Někteří muži taky dokážou 1cm navíc okomentovat jako 8cm. Ale že by už i ženský? Njn. emancipace ;-)
Nekaž mi to, taky na to čekám :o))
WTF?
Vzpomínáte si když Cannondale tak před 20ti lety vymyslel silniční TT kolo na 26 kolech ? No rychle se na to zapomnělo. U MTB se na to bude zapomínat o něco dýl, ale zapomene se ;-). Prostě velký kola líp jedou. A proč původně se začalo na 26 u MTB? Jak psal GF. Protože na tendle rozměr byly jediný rozumný terénní pneumatiky co se dělaly na nějakej offroad cruiser a když se to pak rozjelo tak se nějak zapomnělo řešit že ty malý kola bylo provizorium ;-).
Nestraš, Kudláková.
A prošč se u silničních kol používá v podstatě stejný obvod kola jako u 26" MTB. Když teda 29" kola líp jedou, proč se nezačínají dělat i větší obvody na silnici? :)
muhehe ta sedla
Má pravdu předsedo!
Na silnici to lepší překonávání překážek moc nevyužiješ, ne? :)
Aha, takže 29kola mají vlastně jedinou výhodu v překonávaní překážek? Zajimavý, slyšel jsem tady mnoho jiných argumentů, taky že to prej líp jede po silnici :)
A i tak, spousta silnici není v ideálním stavu a ve spoustu cyklistických závodů se jezdí i po hodně rozbitých cestách, tam by stálo za to mít víc toho pohodlí, jak se tady o větěím obvodu pořád píše.
Ono kdyby byl tlak od výrobců i u silnic, tak by to taky časem určitě povolili jako u mtb.
Ale to je fuk, každému co jeho jest :)
To ti přijde jako „jediná výhoda“ málo? Třeba odpružený vidle a zadního odpružení je to taky „jediná výhoda“ ;-). A samozřejmě je s tím spojený trochu vyšší pohodlí.
Co se týče asfaltu, tak může být, že když si někdo koupí 29er za srovnatelný prachy, co 26", tak bude mít těžší kola a tedy na rovinkách lepší setrvačnost… Ale osobně bych tomu výhoda teda neříkal :).
jo, příjde mi to málo, páč ten rozdíl v nějakým „pohodlí“ je z mého hlediska minimální, řekl bych asi tak jako mezi silničníma pneu 23 nebo 25 :) Pro mě například rozdíl toho zlepšní pohodlí nebyl tak velkej abych u 29 kvůli tomu zůstaval, asi tak 100× víc udělá full :)
Full určitě udělá víc, zato je těžší, hůř jede, dražší a má vyšší provozní náklady… Všechno je o nějakým kompromisu, jen IQ6 jede jako silnice a v terénu jak DH.
je těžší, ok, to 29ka taky :)
dražší, ok může být
hůř jede – nerozumím, vysvětli, nezaleží v jakém terénu?
vyšší provozní náklady – ok, čepy a tlumič, to je něco navíc.
pruzení je ztráta energie takže hůř jede, neresim o kolik ale i min než málo je něco :-)
Sakra jaký přízemí? :)
muhehe wtf?
dobře's ho vytrollil :D
No ani teď to nedává smysl :)
Neměl jsi na mysli pružení? :)
hrajes to na remizu co :-)
Nechápu kde jsi tam vzal to přízemí :) Jsi zrovna myslel na to že musíš jít dolů do přízemí do kuchyně viď? :)
Kde vidíš jaký přízemí? :D
muhehe :-)
Tak schvalne, kde jsi ho vzal ty?
My dva s Kubadem víme, není třeba to dál rozvádět :)
:D muhehe
29ka je těžší o trochu a pohodlnější o trochu, full je těžší o víc a pohodlnější o víc…
V terénu zase to samý, má o něco lepší prostupnost, než 26ka, ale při stejný ceně bude o něco línější. Full bude při stejný ceně ještě víc línej, ale v některých situacích pomůže zase o něco víc.
Prostě jsou to všechno kompromisy, každý z těch kol má svoje výhody a svoje využití a nemůžeš říct, že full je lepší, než 29er HT. Ty některý lepší vlastnosti jsou za cenu zhoršení jiných a každej musí vědět, který jsou právě pro něj důležitější.
S tímhle se dá souhlasit.
Já jsem reagoval jen na to pohodlí který jsi zmiňoval.
Když si kvůli pohodlí místo 26ky ve stejný cenový pořídim 29ku, tak bude skoro o kilo těžší.
Když si pořídím kvůli pohodlí fulla bude taky tak o cca kilo a něco málo těžší. Počítám průměrnou hmotnost obyč HT rámu cca 1.7 a hmontost full rámu cca 3kg.
Takže rozdíl mezi 29 a fullem bude cca 300g, ale pohodlí neporovnatělně vyšší u fulla.
Srovnávám jen to tvoje „pohodlí.“
Pro někoho kdo jezdí dlouhý štreky bude o kilo a půl těžší full pořád lepší než ht.
Takže záleží kdo a na co to chce.
To kilo rozdílu jsi nabral kde? :) Rámy jsou dneska rozdíl tak 100g, kola + pláště 250g (stejně drahý ZTR + Schwalbe), vidle 65g (Reba), o pár gramů lehčí převodníky, tak řekněme těch 400g proti 26" HT. Full je proti HT 29er většinou dražší, takže na horší výbavě, která cca vyrovná ten rozdíl 26vs29 a rám je těžší většinou o něco málo přes 1kg.
Vychází mi to 26 vs 29er HT cca 400g při maličko vyšší ceně (i když ty ceny 26 vs 29 komponentů už se dost srovnávaj, dneska už to je rozdíl v řádu stokorun).
29er HT vs full cca 1kg při stejný ceně, ale bude mít horší výbavu.
Při stejné ceně jsou 29ky co se běžně prodávají cca o kilo těžší, pokud bereme nějakou průměrnou releaci za ktero use nejvíc kol prodává tedy 15 – 25 tisíc.
Schválně jsem kouknul na stránky Authoru a píšou 0,8kg. Ale tak to už je hodně marketing, na 29er si můžou s jejich popularitou dovolit nasadit vyšší cenu, když to budeš stavět, tak ty rozdíly budou menší. Každopádně full je pak u nich těžší o 1,4kg a dražší o 5 tisíc, za který bys na tom dalších 200g sundal v pohodě… Takže ty poměry stejně sedí blíž tomu, co jsem psal já, že je výrazně menší rozdíl mezi 26 a 29er HT, než mezi 29er HT a fullem.
Tak jo, ty máš stejně vždycky pravdu, nemá cenu s tebou se o čemkoliv bavit.
Nechtěl jsi dneska na kolo? :)
Hned, až mi řekneš, kde je ten o 300g těžší full :D.
když vezmeš nějakou Al 29" a carbon scalpela, tak to dáš
a ted hybaj na trénink :) :)
Problém je, že ten Scalpel je samotnej rám za 90, to můžeš tu hlínu vyšperkovat XXkem a AX Lightness :D. Ale nojo, už jdu :).
***** vy s tou váhou naděláte…
Přece nebudem bajkovat na klustým bajku..
****** do krku :) hlavní je na to mít mentálně.
otazka je ale jina, budes za stavbu 29" uctovat stejne jako za fula ? pokud ano a bude to 1500,– tak to mas slusny hodinový vydelek si mysli Jakef :D
Za 29er je příplatek, musí se vykompenzovat zdravotní náklady po tahání o tolik těžších komponentů :).
Tak určitě :o)).
Zajímavý, jak někteří reagují na něco kde je smajlík. Zajímavý ;-). Ale pokud jde o věci „technické“, má se to takto. Protože to u silničních kol regule UCI zakazují stejně jako regule zakazují turbodmychadla do F1. Říká se tomu rovnost podmínek. A taky u silničního kola na silnici to nemá až tak velkej význam jako v marastu. Něco jinýho jsou jarní klasiky, a možná výhoda větších jezdců na 30p kolech, ale viz. reguke UCI. Regule MTB umožňují i jinou velikost kol než 26 už nějakej ten rok, dřív to tam taky bylo, ale tlak výrobců je tlak výrobců a argument o větších jezdcích byl na místě, když jde o jízdu „v marastu“. Něvím jak to je třeba teď u DH kol, ale když jsem to ještě před čtyřmi lety dělal, tak v regulích bylo že kola musí mít rozměr buď 24 nebo 26.
Já bych se klidně u větších obvod kol u silniček přimlouval, zdají se mi malá, když občas přesednu na silničku. Proti je asi aerodynamika, hmotnost a tuhost kol, ale technologie jsou poslední dobou dopředu. Bohužel je silniční cyklistika dost konzervativní, ale když se podívám na silničku pro 190 cm chlapíka (a populace se zvětšuje), tak jsou kola směšně malá, takže myslím, že se větších kol dočkáme i tady .
Myslím že hned tak ne. Problémem je aerodynamika celkem dost. Proto i ten Connan udělal tu silničku na 26, bylo to aerodynamicky o dost lepší, ale nerozšířilo se to, neb to UCI hned v pravidlech zamázla a tak se to ještě chvilku vozilo na duatlonech kde velikost kol nikdo moc neřešil (a možná neřeší dodnes). A protože od toho dal zipp ruce pryč tak na to nebyly žadný rozumný kola (jako ráfky) – rozumný na primární určení toho kola … prostě konec zvonec. Myslím že 30p kola se na silnici hned tak nedočkáme. A nějak si neumím představit jak to hrnu v bočním větru na takový obludě. Nechtěl bych to.
Myslím, že když se vše promyslí a odladí v tunelu, tak by u 30" kol nemusela být aerodynamika problém, geometrie se nemusí moc lišit, poladilo by se to jako u 29er, jezdec by byl víc „v rámu“. A při bočním větru záleží spíš na výšce ráfku než na jeho průměru.
No jasný, ale proč ladit v tunelu 30p kolo, když i na 28 je co k ladění když je dost peněz a chuť to dělat a ten zbytek pak dohoníš laborací s ráfkem. Na MTB to je něco jinýho, nejezdí se tak rychle a hlavně nejezdí se po silnici.
29 NEBRAT!
no konečně
***** tady to jaksi blbě třídí… tenhle post byl na hyňase
Ale kdepak, už dávno ne…masa příznivců 29tek mě dávno udolala. Už to není jako dřív.
Teď se už zmůžu jen na plané výkřiky do stáda obrkolistů…
měl by ses dát na sixfifty, tam ti pšenka pokvete :)
650B NEBRAT!!!!
Kliknutí šipkou na nadřazený příspěvek to ukáže ten od Hynase.
Asi nějaká nová fičurka BF :-)
matení nepřítele. naší vesnicí imperialistický agent neprojde.
v dnešní době…to je srdcař!
je potřeba se fakt projet..jsem v tomto klubu velkých kol od července..jednou jsem musel vlézt zpátky na mého 26tkového poníka..a to mi hned bylo jasné,že jsem vybral správně..
192cm/115kg – první podmínka
pohodlí – je to full
a ty větší kola prostě jednou…jsem absolutně spokojený
můj subjektivní pocit..je bezpečný..
ha! always
To už se probralo milionkrát. 29" kola sama o sobě rychleji nejedou. Pokud vykonáš stejnou práci na obou rozměrech, dojedeš ceteris paribus stejně daleko. 26" kolo při stejném záběru nabere vyšší rychlost, ale nemá takovou setrvačnost.
Na 29" pozor na zpřevodování, aby člověku sedělo, zejména nejlehčí převody bývají problém. Pokud je plán jezdit s kolem v horském prostředí a šlapat krpály, pozor na kombinaci nejlehčích převodů.
29" je o hledání specifických jízdních vlastností, které člověku vyhovují. Má to mnoho různých využití. Pro mě je 29" ideální Hardtail stroj na zdolávání maratonů. Na takovém maratonu se nenajde příliš technického terénu, ale kořenů, kamenů, děr a dalších je tam hodně. Člověk na kolo na startu nasedne, kvůli terénu nemusí často brzdit a kola zase roztáčet, přejezd přes překážky kolo výrazně méně brzdí.
Další vlastnosti ? Jednoznačně necitlivost. 26" pláště přeci jenom zapadají do terénu lépe a zpětná vazba je citelná. Pro mě je to pozitivní vlastnost, protože technické terény nejezdím. Pro někoho negativní. S touhle necitlivostí souvisí i pocit směrové stability kola. Zkrátka vám šutry tolik nemluví do řízení.
Víc mě nenapadá.
Edit: vlastně ještě něco. Výška postavy je přeci jenom na 29" znát, ale trochu jinak, než by si člověk myslel. 29" bývají v běžných cenových relacích opravdu těžší. A čím vyšší je člověk postavy, tím lepší je pro něj poměr svalstvo/vlastní váha/váha kola. Tím méně ho to ovlivňuje na výkonu (poměrově).
A čím vyšší je člověk postavy, tím lepší je pro něj poměr svalstvo/vlastní váha/váha kola.
To je sice pravda, jenže je potřeba také dodat, že s narůstající hmotností a silou jezdce se také současně více projeví menší tuhost větších kol.
:))) Tak jeste jednou:))) neda mi to nenapsat kousek laickeho matematickeho postrehu:)).
Pro normalni belochy kdy ma clovek vetsinou cca 80–90kg (chlapi- u zenskych tuhle vahu moc nepredpokladam:)), tak co se tyce vahy si myslim, ze jestli ma kolo 13,5 nebo 14,5 tak celkova hmotnost cele jizdni soupravy je rekneme 94,5–104,5 pricemz vahovy rozdil je tedy mezi 26" a 29" mezi 0,8% az 1% celkove vahy:)Cimz chtel basnik rici, ze vahovy rozdil mezi 26 a 29 je zanedbatelny pro normalni belochy:) Pokud se budem bavit o lidech co zavodi tak tam je to ku*va rozdil. Ty lidi budou vazit neco okolo 75–80kg max. Kola vazi cca okolo 7,5–8,5 kg a tam uz je vahovy rozdil vec, ktera na urcitou vzdalenost muze hrat roli:).
A verim ze i ta akcelerace je ciste subjektivni pocit:). Kolik z nas akceleruje kolikrat za vyjizdku tak casto aby to resil?:)))) Je to proste o pohodli a o co nejprijemnesi zazitek. Dneska nam doba umoznuje si vybrat a dokonce si to vse i vyzkouset, takze at si to kazdy zkusi a sam zjisti na cem se citi lepeji.
Takze ja bych nezavrhoval vubec zadnou variantu. Verim, ze kazda verze kola ma jen + pro sve majitele. Na ostatni se muze hrdy majitel vykaslat:)
PS:Mne se na kole musi jet dobre, pohodlne a nebat se to pustit z kopce a hlavne kolo se mi musi i libit, poac kdyz uz jedu tak musim prece dobre vypadat abych se libil zenskejm na zahradkach pred hospodou kde parkuju po vyjizdce i pri ni:))))))
Jen k té akceleraci… Na 29er je naprd zastavit v prudkém kopci (z jakéhokoli důvodu), pač se pak sakra blbě rozjíždí :)
tech wattu na roztoceni 29kovyho kola na 5–10km/h do kopce neni potreba o tolik vic nez u 26ky, pocitat to nebudu, ale vsadim se ez to normalni clovek skoro nemuze poznat…spis muze poznat mekkost vypletu
No právě, že já to poznal a dost mi to vadilo :-/
Když sedláš nějakou levnou verzi (čti těžkou verzi), tak to poznáš zatraceně. Lehké kolo to dost eliminuje, ale poznat to stále je. Aspoň takhle to mám já.
V historii to to už počítané bylo. Pro spíše už lehce dražší kategorii, kde se počítalo s rozdílem 0,5kg (a vzalo se to na rotačních částech) to vycházelo pro 70kg (nebo 75kg už si to nepamatuju) rozdíl 1% potřebné energie.
Chápu to dobře, že když budu mít stejně těžký kola a jen o něco těžší obutí, tak rozdíl bude skoro zanedbatelnej? To by se mi celkem líbilo :D.
V takovém případě (když o něco těžší obutí bude znamenat třeba 200g na obou pláštích navíc), tak reálný rozdíl potřebné energie nebude ani zdaleka 1%, ale pod 0,5%.
A ať si udělá závěr každý pro sebe jaký chce, co pro něj znamená ušetřených (nebo navíc vydaných méně než 0,5% energie).
Jo jo…analytická čísla jsou super :) Nicméně pocit jezdců je důležitější :)
Jo, jo, pocity jsou nejvíc
http://www.bike-forum.cz/…vacitek.html#…
Každý ať si vybere na ježdění co chce podle čeho chce (klidně i podle pocitů typu jako v tom odkazu). Ovšem vydávat takové pocity za obecně platná fakta, to už je jiná…
Ten rozdíl váhy by měl být cca 60g na obou kolech :D. Pokud to teda tak řešit budu… Plus ještě uvažuju nechat svázat křížení drátů, pak to v kombinaci s pevnějším ráfkem nejspíš bude i tužší, než moje 26" ZTRka :D.
Vypadá to, že to bude v pohodě a že by to bylo nějak líný se bát nemusím… Těch kopců jsem se docela bál podle pocitů z testovaček…
Registroval jsi v reálu nějaký rozdíl když máš nově doplněný tmel a když dochází? To je podobný rozdíl.
S tmelem to bude zrovna peklo, když už jsi to nakous :(. Nenašel se už nějakej, co slušně funguje a nevysychá? Uvažoval jsem do obou kol dát tak 75ml toho klasickýho Tufo a modlit se, že to nebude vysychat jak NoTubes… A pak vozit jeden Extreme pro opravu většího defektu. Zkušenosti s tím nikde nejsou…
Mně stále NoTubes tmel nijak přehnaně nevysychá (ani nevysychal), ani neježkuje, takže nemám potřebu hledat jiný.
To musí ti, co s tím problém mají.
Hm, tak vyzkouším ten Tufo a uvidím…
já tam jednou za 4–6 týdnů dám 25ml stříkačkou přes ventilek, když už neslyším, že to šplouchá.
Jak vozím TLR a často foukám tak to celkem jde pryč.
po sezoně to chce co nejvíc vyrýpat jehlou bordel z ventilku a když už je hodně zaflákanej, tak dám nový
Já to vždycky sundal a dolil normálně, případně vyndal ježka, když se stihnul udělat… Jakmile ti tam zůstane ježek, tak pak vychytá ty pevný částice a zůstane tam akorát bílá voda. To prostě u galdy nepřichází v úvahu…
mě se ježci netvoří. Menší shluky přilepený na plášť po obvodu to jo, ale velkýho ježka co by se volně pohyboval to jsem ještě nezažil.
Ale zase nutno říct, že mě nevydrží plášť déle než pár měsíců, to taky dělá hodně myslím.
Bych řek, že nám pláště vydrží tak podobně, jezdíme oba TLR Schwalbe, ale mně se prostě ježci dělali, i když taky ne vždycky. A do galdy NoTubes prostě nenaleju, zvlášť pokud budu mít dvoje MTB záplety + silnici a na těch galdách odjezdím tak 10–15% ročního objemu, takže pokud je někde nerozřežu, tak vydrží v pohodě minimálně na sezónu…
Z galdy ježka nevyndáš :) takže se s tím budeš muset smířit.
Doufám, že ten Tufo bude fungovat, když už je drahej jak prase :D. Ale tak snad by měl, když je stavěnej, aby pobral defekty v tenoučký silniční galdě při 12atm, jen toho vysychání se bojím…
Tufo tmel je super :-) krasne prska a prska a prska
Tufo tmel je super :-) krasne prska a prska a prska
Ten extreme nebo ten základní? Jak to je ve srovnání s NoTubes? Ono v lehkých TLR gumách toho NoTubes taky nepobere zrovna moc.
hele pro tebe to bude ok. Kopce ti šli na 26 hodně dobře, takže jestli jen maličko ztratíš, pořád tě nebude v kopcích nikdo parkovat. Na rovinkách orazíš víc jak na 26 a ve sjezdu to pomůže dost, i když na pohárovým XC ne tolik jako na maratonech nebo půlmaratonech
Nemůžu pochopit jak s těmi trochu těžšími koly má u 29" tolik lidí problém.
A přitom spousta lidí někdy jezdilo opravdu těžká kola na 26" a problém to nebyl.
Já tedy jezdil v minulosti na 26" daleko těžší kola (jak samotná kola včetně levných plášťů, tak celek) než teď mám na 29" a taky jsem na tom v klidu jezdil.
Na lehčím kole je to samozřejmě o něco příjemnější, tady to ale vypadá, jako by to na tom těžším vůbec nešlo.
protože na to nemají mentálně – prostě placebo efekt…
že by to bylo tím, že 29er má větší obvod a při stejné váze jako 26 se bude vždy hůř roztáčet.. :)
Tak teď už jsi napsal naprostou blbost. Abys to pochopil, tak pohledej v historii, tam je to podrobně včetně výpočtu.
Rozhoduje pouze hmotnost, na poloměru nezáleží (při srovnání potřebné energie k roztožení obvodové hmotnosti nebo jiné hmotnosti ve stejné poměrové vzdálenosti od středu k obvodu).
Stručná nápověda. Větší kola mají při stejné dopředné rychlosti soustavy menší úhlovou rychlost (tedy roztáčí se u větší kol na menší úhlovou rychlost).
Už zas výpočty :D.
O výpočtech to je… Psychika udělá hodně, někdo je zas spokojenej, když vymění nejtěžší převod 36/11 za 39/12 a tvrdí, jak to je lepší na rychlý přesuny, přitom ten převod je lehčí :). S tou 29kou je to podobně, hromada lidí říká, jak to je pomalý, pak se to změří na čas a hele, ono ani není :D.
Njn, já vím, že tady plno lidí dokáže pocity zcela obejít zákony fyziky…
Problém je v tom, že pokud by se lidi neřídili pocity a jen a jen počítali jako Ty tak všichni jezdíme ve stejných autech, chodíme ve stejném oblečení, bydlíme ve stejných domech…Protože přece dle počtů, existuje vždy to nejlepší…:)
Jak jsi k tomu došel? Každý má jiné požadavky, jiné použití, jiné předpoklady (ať fyzické, finanční či jiné) a dle toho je pro něj optimální něco jiného (v jakémkoliv oboru) i jen dle čísel, nezávisle na pocitech.
A já nikoho nenabádám, ať se neřídí pocity. Každý ať se řídí čím chce.
Já se také do určité míry řídím pocity, to je normální.
Problém je v dělání obecných nesmyslných závěrů jen dle pocitů, které jsou často velmi zkreslené.
Jako počítat to nebudu, nicméně je zvláštní, že prakticky mi teda přijde těžší roztočit větší obvod kol. Nicméně i pokud je to jak říkáš, tak ale 29er má větší styčnou plochu s podkladem a tudíž větší valivý odpor :) Promin, počítat to nebudu.
budeš muset víc jezdit, abys měl silnější nohy a roztočil 29" kola ;)
Asi si nechám někde na zakázku udělat 32er kola… to už pojede samo :)
to už neroztočíš vůbec :D
Ty kola se ale při stejný rychlosti netočí tak rychle ;-).
Valivý odpor nejde tak jednoduše spočítat. To by šlo pro nějaký ideální jednoduchý materiál a podklad.
Tady se nejvíce blíží měření. Ta jsou ale jen na testovací válci, takže také neodpovídají přesně realitě (hlavně v reálu je to jinak dle povrchu, takže o to složitější).
A dle těchto měření, tak je to jak kdy. Většinou jsou 29" pláště nepatrně pomalejší (stejný typ pláště), rozdíly ale naprosto minimálně. Za mě tedy nepodstatné.
A už jsem to tu psal několikrát v historii. Na 29" celopevňáku nedokážu změřit rozdíl v rychlosti při stejném výkonu (dlouhodobé srovnávání). Tedy je to pod rozlišovací schponost toho co dokážu reálně naměřit.
A mám na to ideální srovnání. Srovnatelná 26" a 29", tedy totožná osazení, úplně stejný posed, stejné pláště. A hmotnost taky téměř stejná (na kolech jsem lehce přidal, na pláštích ubral za přechod z UST na snake skin verzi, zbytek nastejno).
Takže mám právě tu hmotnostně srovnatelnou variantu a rozdíl není znatelný v ničem (ani na průměrech, ani v akceleraci).
O ten obvod nejde. Jde jen o tu hmotnost. A za stejné prachy budou větší kola těžší, takže bude potřeba o trochu více energie na jejich roztočení. To samé u pláště pokud to bude zcela totožný plášť.
Já byl nucený opustit těžší UST verze (protože ve 29" neexistují), takže ve výsledku mám rotační hmotnost nastejno (kola +100g, pláště –100g, takže je to ve výsledku ještě o chlup lepší i když zanedbatelně, když ubylo na obvodu a přibylo někde mezi).
hmm, iksprt… 8o)
On to není problém, je to prostě fakt. Záleží na každém, jestli s tím problém má nebo nemá, jestli to pozná nebo nepozná, jestli dá na pocit nebo na měření a graf. A někomu je to naprosto šumák a zkrátka na tom jezdí.
Druhým odstavcem jsi to shrnul dostatečně, myslím.
Nerozumím reakci, mám pocit, že jsem napsal úplně to samé.
Asi bych se rozhodně nerozhodoval dle rad zde… Každý Ti řekne něco jiného… Já třeba tvrdím, i když mám 190cm a 110Kg, že bych nikdy 29 nechtěl. Několik jsem jich zkusil a naprosto mi nesedí jízdní projev. Osobně jsem nezaznamenal nějakou lepší prostupnost terénem, každopádně nijak výrazně. Co jsem výrazně poznal je akcelerace, která je u 29 prostě horší a co mě štvalo na 29 nejvíc, tak se naprosto vytratila hravost toho kola. Prostě je to tank. Vše je takové těžkopádné, pomalé. Třeba co jezdím s borcem co má 29er tak stačí nějaký techničtější sjezd a už má problém, to kolo není prostě tak obratné. Ano 29 má své výhody. Na čisté XC asi ano, z kopce po asfaltu to jede samo, stejně po krásné rovné cestě po rovině. Ale v terénu mi to nesedí. Osobně bych chtěl 29er pouze jako druhé kolo místo crossového.
Ale jak jsem zmínil na začátku, co člověk to názor a hlavně každému sedí něco jiného a každý jezdí něco jiného. Jak už bylo několikrát řečeno, je třeba si půjčit několik kol 26er 27,5er 29er na delší dobu a projet to v situacích, v kterých budeš jezdit.
Před rokem jsem řešil to samé, a nakonec vybral a věřím že štastně. Takže vypni comp, běž půjčit kolo a zkoušej :)
Přeji šťastný výběr:)
jak uz tu bylo hodnekrat receno, ta „obratnost“ je mnohem vic ovlivnena geometrii nez 26/29…moje 29 je o dost obratnejsi nez moje 26ka
Ne že bych nesouhlasil, nicméně dle mě pokud budu mít dvě kola jedné značky stejný model a jedno bude na 29 a druhé na 26 tak dle mě musí být 29 bud delší, nebo s větším hlavovým úhlem (rozvor bude vždy větší) a to ovlivňuje obratnost dost. Osobně jsem zatím nejel 29ku, která by mi obratností seděla.
A které jsi už jel?
RB IQ29 RB CRR 29, Pells (nevím přesně který), TREK (taky si nepamatuju označení), GT Karakoram (bo tak nějak), MRX(taky nevím) a jen lehké svezení na Epicovi. Ale předpokládám, že jsem jel samé mrdky a S je přece dokonalé :)
ale při výběru nejde vždycky o to najít to nejlepší. obvykle stačí vybrat to, co je pro dané použití dostačující. což 29er třeba pro KPŽ splňuje, tj. ta menší obratnost se tam neprojeví.
můj dojem je takový, že fully vyšších zdvihů plynuje přejdou na 650B, HT a fully nižších zdvihů na 29". dělící linií bude určení pro maratony (29"). uvidíme, co přinese budoucnost. :-)
No moc dobře si nedovedu představit ženskou (možná i chlapa) kolem 150 – 160 cm a 50 – 60kg jak zápasí s 29er … to je holý nesmysl a nemyslím si, že by něco 26er mohlo poslat do propadliště dějin…
hehe
http://www.bike-forum.cz/…vacitek.html#…
Jinak ale vůbec nikde netvrdím, že 29 je ta správná cesta. Ať si to každý vyzkouší a jezdí co mu vyhovuje.
Já si dokážu představit oba exterémy. Tedy tu 150cm ženskou, které sedne více 29tka i 2m chlapa, kterému sedne více 26tka.
hehe 165 cm a 60 kilo :)
obvykle stačí vybrat to, co je pro dané použití dostačující.
tzn:
misto sexu staci masturbace
misto vlastniho domu staci ubytovna
misto klasickeho jidla staci konzervy
řidíš se tim když to zde radíš? ;-)
:D
Místo kola, koloběžka
Místo biku, silnička
Místo piva, Gambrinus
:)
Uprostřed je to špatně. Správně má být: místo silničky bike ;-)
když ti to stačí? ;-)
moje potřeby jsou evidentně zcela jiné. čili ano, řídím se tím.
ale vždyť je to tady tisíckrát → je to jen o pocitu :)
jak rikam, moje kolo je obratnejsi nez asi mozna i vsechny 26ky co jsem jel, a ja vim ze to je geometrii (ja jsem proto si vybral taky orbeu), takze rikat ze 29 je min obratna nez 26 obecne neplati…stejne tak ty kecy o tom jak 29 je vhodna na kpz a skryte se tim snazi sdelit ze jako do terenu 29ka nejni
Koukám na geometrie tvojeho kola. Ta Orbea by pro mě byla už dokonce lehce za hranicí točivosti co bych snesl, tedy byla by už moc točivá.
Zadní stavba ± totéž jako mám na Scalu 29 (1mm rozdíl je nic), k tomu ale ještě 71,5st. hlavový úhel s odpruženou (já mám 71st., ale ještě s pevnou, tedy rozdíl poměrně velký).
zezacatku jsem stim mel trosku problem, i pakrat me to poslalo k zemi, ale ted uz na to nedam dopustit a libuju si, ale clovek si to musi hlidat
Obecně ne, ale pokud se jedná o kola s podobnou geo ale na jiných rozměrech kol, tak to mu tak nejspíše většinou bude.
a nesnažíš ty se _skrytě_ naznačit, že na KPŽ vhodná není? ;-)
(jinými slovy, nevkládej mi do úst / klávesnice slova, která jsem neřekl / nenapsal. ostřejší úhel nájezdu na překážku, větší styčná plocha pneu s podkladem, atd. mají svůj přínos, ale já jsem se zabýval negativy.)
setrvačnost v přímém směru nemáš jak eliminovat. pomůže kratší představec a delší řídítka, ale totéž můžeš s menším průměrem kol udělat taky.
podobné je to v případě, že situace vyžaduje opakované brždění a roztáčení kol. pak prostě tu vyšší setrvačnost opět pocítíš. zda to konkrétnímu jezdci vadí nebo ne, to neřeším, ale fyzikální zákony platí a porušit je není plně jednoduché. :-)
takze co tim chces vlastne rict?
Ten rozdíl setrvačnosti je hodně malý (pořád nejvíce dělá hmotnost jezdce). Pro srovnatelná kola tam ale nějaký bude, to souhlas.
Musíš ale pak srovnávat vždy celek.
Takže třeba setrvačnost x grip. Tedy třeba něco můžu projet o chlup rychleji díky lepšímu gripu a klidně to může ve výsledku energii ušetřit i přes mírně vyšší setrvačnost. Ale taky nemusí.
Hezky je to znát ze všech těch testů z praxe (měření výkonu nebo časů na okruh s různou velikostí kol). Ve výsledku to nakonec stejně vychází ± nastejno nezávisle na velikosti kol. Všechny vlivy dohromady se nakonec stejně vyruší a je o tom co komu více sedí.
rozvor bude vždy větší
To rozhodně vždy pravda není. U 29" HTček s krátkou zadní stavabou (v rámci 29tek) je za zadní stavbu navíc třeba jen 1cm (u větších velikostí to občas nemusí být ani tolik, některé 26tky HTčka mívají pro větší velikosti 430–435mm, takže to klidně může být i stejné v některých případech).
Trochu větší hlavový úhel může zkrátit rozvor i o 2cm u 29tky.
Zase se vozí u 29tek někdy o chlup delší rámy s o chlup kratším představcem.
Záleží pak na konkrétním případu.
A jeden hned dodám a to svoje kola.
Teď mám na 29" celopevňáku rozvor 1080mm, k tomu 600mm dlouhý rám + 75mm představec + 400mm zadní stavba + 71st. hlavový úhel.
Na předchozím 26" celopevňáku kde jsem měl úplně stejný posed, tak jsem měl rozvor 1075mm, k tomu 588mm dlouhý rám + 90mm představec + 425mm zadní stavba + 69st. hlavový úhel.
Ta 29tka je mírně točivější a obratnější. Tedy samozřejmě až na situace, kde se někde zaseknu o větší kola (tam to točivost nevyřeší).
A je to u mě na hraně, točivější kolo už bych nesnesl (ze začátku jsem dokonce chvíli uvažoval jestli nedám mírně delší pevnou, abych lehce snížil hlavový úhel, že mi přišlo, že je to točivé až skoro moc).
Vždy chápej ve většině případů.
Přijde mi ale, že srovnáváš dvě kola různé geometrie, jiné značky. Já ve svém příspěvku psal, že se bavíme o kolech stejné (podobné) geo jako na příklad RB IQ a RB IQ29 – rozumíme si?
To co jsi srovnával, je jako srovnávat 71 hlavový úhel a 67 hlavový úhel. Ano v tomhle případě Bude možná 29ka mít menší rozvor. Ale už jsme u jiné geo.
Dále pokud bychom měli zacházet do čísel a počtů, dostaneme se k tomu, že 29er má větší styčnou plochu a větší průměr, čímž při stejné délce řidítek a představce bude s předním kolem těžší manipulace, samozřejmě otázka, jak moc to člověk pozná.
No a takhle bychom mohli pokračovat dále, ale asi by to nemělo smysl :) I když možná bychom se dostali ke všem + a – pro různé rozměry kol :)
Srovnávám dvě kola, které jsem obě vybíral tak, aby mi chováním seděla.
U 26tky bych mohl sehnat ještě daleko točivější kolo, ale k čemu by to bylo, když by bylo akorát děsně točivé a nestabilní.
A jaké „jako“ srovnávat 67° x 71°? Srovnávám 69° x 71°, což bylo oboje vyhovující pro danou velikost kol. Kde jsi vzal 67°?
Manipulaci osobně nevnímám vůbec. Řídítka vozím stejně široká a představce mírně kratší. Takže zřejmě ten rozdíl v představci stačí na pokrytí toho rozdílu 26" x 29".
Dost lidí ale vozí kvůli tomu lehce širší řídítka na 29tce.
No ale to srovnání v mém původním příspěvku bylo trošku jiné…
No, zase určitě budeš počítat, ale dle mě úhel hlavové trubky dost závisí na výsledném chování kola. A moc si nedokážu představit, kam až bych musel za sedlo s kolem, které má hlavovou trubku 71 stupňů.. Příklad jsem uvedl jen proto, aby byl vidět ten rozdíl.
No a vidíš to, Ty nevnímáš manipulaci, i když, pokud bych to počítal jako Ty, dle čísel, musí být při stejné konfiguraci těžší manipulace s 29er.
No a prostě mi někteří zase horší obratnost a akceleraci u 29er cítíme.
Ale jak říkám, nemá cenu to řešit. Ty vše spočítáš, já jsem hloupý a co člověk to názor.. takže tak :)
Za sedlo nemusím nijak více, naopak spíš ménědíky 75mm představci (což je na chrtí HTčko dost krátký představec).
Rozhodně je to lepší než na té předchozí 26tce. Geometrií je to ± nastejno (ten kratší představec se vyrovná zhruba tomu rozdílu těch hlavových úhlů + o pár mm většímu offsetu u 29" vidlice) a větší kola to usnadní (při přejezdu stejné překážky ve stejném sjezdu stačí jít za sedlo o něco méně).
A proč by to mělo dle čísel být horší na té 29" co se týká manipulace? Tady se přiznám, že tohle jen tak spočítat nepůjde a hlavně bude různé pro různé situace dle konkrétního terénu.
Jak jsem psal, to co manipulaci zhorší větší kola, tak něco kompenzuje kratší představec.
Na obou kolech byl zvolen takový představec, aby to sedělo nejlépe danému kolu.
Jel jsi vůbec někdy adekvátně stejně postavený 26" a 29" kola?
Já tak mám najeto pro srovnání na těch dvou totožně postavených kolech už skoro 10tis. km (na každém z nich).
No vidím, že jeden o voze a druhý o koze:)
…je to hodně o vhodnosti terénu. To je důvod proč odpůrci tvrdí, že je nudná. Ten kdo v terénu na 26 nemá problém sjet cokoliv, může být pak zklamán(pokud jezdí rád na hraně) – nebo si najít jiný terén… Druhá klíčová věc je poměr váha + cena a odolnost výpletů a zvolení plášťů. U HT to bude (asi) více o kompromisu než u 26. O geometrii rámu se tu píše často. V terénu je trochu tak, že tam kde 26 ‚končí‘ 29 ‚začíná‘(díky velikosti kol) a naopak tam, kde 29 ‚končí‘ 26 začíná být zábavná. Proto je pak u 29 důležitá geometrie(obratnost),odolnost lehkých výpletů (pro vyšší rychlost – větší zábavu v terénu)…
Nebudu vyjmenovávat vlastnosti 29er, protože už to udělali jiní, zato ale zmíním další malou výhodu:
Když se v terénu poroučím k zemi, protože jsem něco prostě a jednoduše zmastil, můžu to svést na 29er (a ne na svoji neschopnost) a většina ostatních bikerů jen chápavě potřese hlavou :-)).
no konečně to někdo napsal na plnou klávesnici
Jednou vyzkoušel na závod a od tý doby už jen 29". Velký kola prostě jedou, je to fakt paráda :).
větší průměr tady je pro měkoty co jim to moc kope do zadku na kořínkách a pro ty co neumí sjet větší kamínek aniž by šli na hubu :)
Navíc – Mistr světa jezdí 27,5" takže cokoli jiného je mimo, nebo ne?
Neřekl bych že mimo, olmypijský vítěz přeci vyhrál na 29".
Říkáš, že letos jedeš do Pece se mnou? :) Stejně na tom budeš za rok jezdit taky, tak ať máš snazší rozhodování :D.
kdo víc co bude za rok :)
28,5ky…
Pořád naštěstí platí, že rozhoduje hlava, nohy a srdce.
Zbytek je marketing pro ty co rádi utrácí :)
hell yeah.
Třeba jako ten týpek z vedlejšího vlákna :D
On Blacky stejně moc dobře ví, že na 29eru za chvíli skončí :). Bys ho měl slyšet, jak o něm zalíbeně vyprávěl :D.
Ještě vedlejší vlákno :D
Jen dál, jen dál…konverzujte!