Uvažuji o koupi vidlice maverick duc 32 zajímali by mě sní zkušenosti jak maká v terénu a servisování
Uvažuji o koupi vidlice maverick duc 32 zajímali by mě sní zkušenosti jak maká v terénu a servisování
zkušenosti zprostředkované od 2 kamarádů, co ji jezdí.
Za sebe bych to považoval za dost riskantní investici.
proč bys to považoval za riskantní investici
v čem vidíš největší riziko, nemáš nějaký kontakt na toho Lukáše
co chceš servisovat na vidli která se skládá asi z 10ti součástek..tlumič má jak předpotopní maruna a pak už jen nohy......servis ti udělá každej středně zručnej zemědělec…spíš by mě vadil ten její projev, jako sofistikovaný tlumení z dnešní dony bych to teda rozhodně neoznačil.
TAK co bys mě doporučil potřebuju plynule stavitelnej zdvih 160–1OO nechci žadný předpotopní šrobování zdvihu a komfortní žehlení terénu v každý rychlosti foxe talase už jsem měl a nic moc
jestli ti talas přišel nic moc tak budeš muset ubrat na požadavcích…budto oželíš stavění zdvihu nebo něco jinýho..krom toho ten DUC taky nemá stavění ale takovou kombinaci zajetí se zamkem(vevnitř je to řešeno jako extremní nastavení odskoku) žehlí dobře pružinovky, štelovaní zdvihu maj zase lepší většinou vzduchovky…
mě právě vyhovuje jak to pěkně sjede dolu a pak se nemusí nadlechčovat a zase vyjede do plnýho zdvihu při jízdě do kopce je snižování pro mě zásadní u foxe se musí zastavit aby to vyjelo ,ale hlavně mě zklamal 32 talas projevem nežehlí tak jak bych chtěl nevíš jaká je 36 talas rc2
jo je to *****, mel jsem aj r aj rc2..36tku talase nebrat
Proč by se u Talase muselo zastavovat při zvyšování zdvihu? Já tedy nezastavuju a nemám se zvyšováním žádný problém (maximálně se mi sem tam stane, že při zvyšování ze 100 na 140 musím zvednout přední kolo dvakrát; a podotýkám, že po zadním kole kvůli tomu nejezdím a s nášlapy bych to ani nezkoušel).
Jakou verzi Talase 32 jsi jezdil? Ročníky 06,07,08 tři dost rozdílné vidlice. 06 příliš progresivní, 08 má příliš zvýšenou high speed kompresi, čímž se trošku zhoršila citlivost. 07 jedznačně nejlepší. Spousta lidí pak Talas přefukuje aby chodil do zdvihu méně při brždění a pak se diví, že nežehlí.
Oproti 07 (pokud je v dobrém stavu) není na trhu v originálním stavu skoro žádná citlivější vidlice (Vanilla do 07 je citlivější a tím to pomálu končí + pár vidlic na podobné citlivosti, pak ještě některé pružinovky třeba od RS, ale jak kdy, někdy jsou na tom cca stejně, sem tam výjemčně lépe a velmi často hůře).
Jiná situace je pak u upravených vidlic. Talas 07 se úpravou nedostane na o moc lepší výsledek (protože už v originále byl velmi dobrý tak ze 7–8kg na 5–6kg odtrhu). A na 5kg se úpravou může dostat větší množství vidlic (příkladem Reba, RVL, Pike, Epicony, Axony, R7 vše vzduchové verze, pokud u dané vidlice je i pružinová). No a pak upravené pružinové verze některých vidlic se dostanou mohou dostat u některých kusů až na 2–3kg (Pike, Vanilla).
Talas 36 býval od výroby nastavený tak, že vůbec moc ciltlivý nebyl, o hodně horší než Talas 32. Ale nevím jak to je u posledních modelů, jestli se to už zlepšilo.
Všechny vidlice se snižováním zdvihu jsou i po úpravě nepatrně na tom hůře s citlivostí, protože snižování zdvihu jsou prostě nějaké pasivní odpory navíc. Neudělá to nějak extra moc, ale tak cca 1kg rozdíl v odtrhu tam bude (na 5kg odtrhu to je pak i trochu znát ten rozdíl 1kg).
Pokud chceš úplně maximálně citlivou vidlici (tedy někde kolem 2–3kg, což je úplný limit, kam se vidlice s citlivostí mohou dostat), tak jediná volba je upravená pružinovka a to ještě ne všechny.
A pokud chceš 160mm zdvihu + snižování + dobrou citlivost, tak asi jedině Lyrik 2-step a ještě ho nechat upravit. A možná Talas 36 kdyby se upravil, tak by se mohl dostat také na výbornou citlivost (tady by se ale musel vyjádřit Milan, tady jen odhaduju).
o jakým zpusobu upravy pořad mluviš
tuning-test.cz/ o téhle
maš to vyzkoušený funguje to
MlokCZ – je ten který o tom tady ví asi nejvíc. Já to zkusil taky a můžu jen doporučit.
o svých zkušenostech s vyladěným Epiconem jsem tu už taky něco málo napsal… zkus vyhledávání. Pokud nemáš čas/chuť, pak stejně věz, že funguje zatraceně dobře.
Lidí s upravenou vidlicí od Milana tu je spousta. Já mám třeba teď doma 3 upravené vidlice od Milana a to Talase, Rebu, Skareba. U každé vidlice úprava něco přinese, u některé více, u některé méně. Spousta vidlic je vyzkoušených a u nich se dá přesně říct, co úprava může přinést a na jakou citlivost se může po úpravě dostat. Ale u Talasu 36ky nevim o nikom, že by ho měl upraveného, ani jestli už Milan nějaký upravoval a tedy možnosti zlepšení přesné netuším, jen odhaduju.
dík za odkaz ale nevíš ještě něco dalšího
moc už toho nebude, bikecafe je Lukáš Klezl a potom dělal Mavericka Race Bike, ale to nevím přesně.
dvakrat jsem kratce jel na tyhle vidli. vidle maka, nori se pri brzdeni vic nez bych si pral a je torzne hodne mekka. chod mi pripomina levnou dobre zajetou pruzinovou marzochu z dob, kdy to este byly poctivy vidle bez zbytecnejch udelatek.
vadila by mi mizerna moznost servisu, ta tuhost a asi i to, ze to je dvojbrejle… imho je hodne lepsich a levnejsich vidli.
doporuč mě něco lepšího se zdvihem 160 a perfektním žehlením v terénu a potřebuju to snižování zdvihu abych vyjel taky pořádný stoupaní
jestli chceš mermomocí zdvihovat tak 36talas ale ten zrovna nežehlí nebo lyrik 2step ale ten je taky podle mě dost tupej…pokud chceš žehlit tak 36 VAN R ale ten zase nezdvihuje.....osobne nevidím důvod ale proč bys nevyjel na VANu všechno co má smysl ještě ject…jestli chceš závodit a vyject aj nesmysle tak se koukáš po špatným zdvihu.....ty hledáš vlastně vidli co se dá zamknout, co se nehope, co super žehlí, co se dá snížit, co nic neváží.....:-), budeš muset ubrat, to co hledáš neexistuje.
marzocha 55 by možná byla dobrá ale má to šroubování zdvihu prudkej kopec vážně bez toho snížení nevyjedeš ja chci jezdit všechno prudký kopce i pořádný sjezdy
no hele ja teda nejsem extra odbornik,ale myslim ze kopec kterej nevyjedes kvuli tem 5cm vepredu, tak ho tezko vyjedes kdyz to bude o tohle snizene…
a krome toho kolo ktere bude mit geometrii ze si na nem uzijes poradne sjezdy … zase nebude mit geo na to abys vyjel nesmyslne kopce… osobne mi snizovani prijde jako absolutni zbytecnost, ale dost mozna je to proto ze mi fyzicka konci driv nez by za to mohla technika…
Měl jsem Totem 2Step a to snížení jsem použil jednou, dvakrát? Těch pár centimetrů je sice fajn, ale jak píše assassin, pokun není fyzička, tak je to na prd a kdo tu fyzičku má, tak to nepotřebuje. Navíc se to sralo, takže Totem už je na pružině.
mam na tebe dotaz:) je na tvem totemu nejak vyrazne citit rozdil v utazene a povolene low speed kompresi? na brchovo to poznam jen kdyz skoro vypustim vzduch a pak subjektivne za jizdy, ale na miste ve zhoupnuti absolutne ne… jak se to chova tobe?
Jelikož jsem na tom už dlouho neseděl, co je to na pružině tak vůbec, tak ti teď neřeknu, jak moc to je poznat. Zkusím s tím až budu doma poštelovat a napíšu. Ale na místě to myslím moc poznat není, spíš při jízdě.
S tou fyzičkou nesouhlasím. Právě když fyzička není, tak snížení hodně pomůže. V technických prudkých výjezdech jsem limitovaný především fyzičkou a když jedu už na vysokém tepu, tak jsem rád, že jedu a že nemusím v tu chvíli více pracovat s těžištěm (což bych bez snížení zdvihu musel). Se snížením zdvihu tedy pak vyjedu dost věcí celkem ok, bez snížení bych některé nedal vůbec a některé s mnohem větší námahou (a přitom technicky bych to dal i bez snížení, kdyby to byl jen krátký úsek a nebyl problém s fyzičkou).
Je to tedy spíš o stylu jízdy o tom, jestli si člověk užívá i výjezdy a jestli raději všechno vyjede nebo už raději tlačí.
A pak je tu ještě jedna situace, která opět asi souvisí i se stylem jízdy a to dlouhé kopce v horách, které jedu třeba 2 hodiny nebo někdy i více. Kopec třeba není nijak prudký a není problém to tedy jet i na plném zdvihu, ale když dubeš ten výjezd 2 hodiny, tak se sníženým zdvihem je to mnohem pohodlnější, už jen kvůli pozici sedla, kdy není špička sedla tak zvednutá (a nastavit sedlo jinak není možné, to by na rovině a sjezdu bylo nepoužitelné). Ale chápu, že při FR se asi běžně nejezdí 2 hodiny do kopce a že v takovém případě se bude hledat spíše lanovka nebo jiná možnost jak se na kopec dostat.
Takže chápu, že u FR je pohled na to výrazně jiný a že tam málokdo snižování vidlice požaduje. Pokud ale nejezdíte nahoru lanovkou, tak přeci musíte strávit ve výjezdech také času většinu a proč tedy nemít výjezd pohodlný, když zabere vlastně většinu vyjížďky (i když může být primární důvod vyjížďky sjezd).
s tim se da souhlasit…
ale treba u totema existenci 2step a locku nechapu… 180mm vidlice se 40kama nohama … to si nikdo normalni nemuze dat na kolo na kterym by se jezdilo do kopce takovyho aby bylo nutne snizovat zdvih a na typ jizdy kde by se vyuzil lock…
Jasně, tady zase souhlasim já.
S tou fyzičkou jsem to blbě napsal, je to jak píšeš. Jinak k těm výjezdům, já v nich trávím dost času, na kole mám dvoutalíř. I tak jsem to využil jenom když jsem to zkoušel. Když nemám naježděno, tak mě nězachrání ani snížení o 10cm, takže ty 4cm to nemá smysl vůbec. :)Znám i tříhodinové výjezdy/výstupy na kopec a vím, že by to asi pomohlo, ale už ze solidárnosti ke klukům co mají čistokrevné sjezďáky to stejně nepoužiju. Navíc jak už jsem tu několikrát psal, mě po použití toho snížení vidlice zůstala asi 3cm ve zdvihu, takže fakticky zdvih pak byl jenom ±150mm a ve sjezdu je to poznat. A ten sjezd je to, proč se na ten kopec škrábem, takže radši budu skučet jak ostatní, ale dolů se to vyplatí. :)
tomu popisu docela odpovídá ten maverick nemyslíš
Přesně tak. Jen ještě u některých variant by to výrazně mohla vylepšit úprava vidlice, právě hlavně u Talasu 36. Tam je prostor ke zlepšení citlivosti největší a možná by se dostal až skoro na úroveň upraveného Talase 32 07 (nepatrně horší bude kvůli většímu průměru vnitřních nohou, tady bude prostě o malinko větší pasivní odpor s kterým se nic nedá dělat).
Jinak taky bych chtěl takovou vidlici s podobnými požadavky jako on, tedy stačila by mě se 140mm zdvihu. A úplně by mě stačilo, kdyby měla následující parametry :-)
Nevíte někdo o nějaké? :-)
objednaj 2× ak taku najdes :-) vlastnim talas 07 RL a ta pevna osa by bodla spolu s mensim norenim pri brzdeni
To si musíš vybrat. Není možné aby existovala vidlice, která je supercitlivá na malé nerovnosti, dobře brala střední i větší a současně se nenořila při brždění.
Noření při brždění se dá eliminovat jen několika málo způsoby. Navýšením komprese, což povede vždy ke snížení citlivosti. Lineárnějším průběhem s tvrdší pružinou/přifouknutím, tohle zase bude mhohem hůře žehlit středně velké a menší překážky, protože při dané síle podnětu půjde vidlice méně do zdvihu (stejně jako při brždění). Udělátkem typu terralogic, ale to opět má neblahý vliv na citlivost.
Nevim proč tolik lidem vadí, že při ostrém brždění jde vidlice více do zdvihu. Samozřejmě, že v tu chvíli pak funguje hůře a ideální by bylo, aby do toho zdvihu nešla, ale jak často potřebuju perfektní funkci vidlice při ostrém brždění? Já tedy minimálně a při hodně ostrém brždění mi jde upravený Talas 32 07 klidně i něpatrně přes polovinu zdvihu, ale nijak moc mi to nevadí. Rozhodně bych ho kvůli tomu nepřifukoval, abych přišel o výborně žehlení.
Tedy možná jednou taková vidlice existovat bude, ale leda s nějakou zcela jinou konstrukcí, kterou zatím nikdo nevymyslel (aby splňovala i ty ostaní výhody současné konstrukce).
no myslim ze takova ta extra lehka paralelogramova vidlice co se tu obcas objevi se pod brzdenim neponoruje…
nebo pokud by se na kole zacal pouzivat system „duolever“ jako maji motocykly bmw… ten timto take netrpi… ale je to spis vec pro nejake „pohodlne“ jezdeni, protoze pro ostre tereni stroje stejne bmw pouziva teleskopickou klasiku…
na starsich motorkach byli i systemy ktere zavirali tlakem brzdove kapaliny i kompresni tlumeni… ale taky se to asi neosvedcilo protoze se to v soucasnosti nepouziva… jsou to proste podpurne prostredky ktere jsou pro „obycejneho“ jezdce prijemne, ale zkusenej pilot je rychlejsi a jistejsi bez tehle „chytrejch“ systemu…
mal som Talas 06 a riesil som to dofuknutim – strata citlivosti a tak som sa mozno po mesiaci vratil k povodnemu tlaku, laboroval som utlmom, ale to tiez nebola cesta. Pri 07 uz to nebol taky velky problem a bol som zvyknuty takze som dokonca skusal jazdit aj nizsi tlak (opat docasne). Nemam s tym akutny problem, ale hovorili sme o „idealnej“ vidlici.
A jen tak pro zajímavost jaký jezdíš teď tlak a kolik vážíš? Samozřejmě, že je tu faktor geometrie kola, takže je to jen orientační pro porovnání. Já jezdím na 07 Talasu na svojich 70kg pouhých 45psi. Pak ta vidlice chodí přesně jak by chodit měla (mám tedy navíc upravenou tu vidlici, takže citlivost je ještě o něco lepší než u neupravené – samozřejmě beru neupravenou v perfektním stavu, zanedbáním údržby snadno jde citlivost úplně do háje).
musim doma pozriet, ale mam rovnaku vahu. Pamatam si, ze som zacinal na 65psi a bolo to vela takze urcite niekde pod 60psi. Vecer odmeram. Servis je pravidelne.
tak som to premeral – ten nizsi tlak vozim na tlmici, je to taky kompromis, aby som mohol menit zdvih na mensi a nebolo to uplne ako beton. vidlu mam na 70psi, tzn 35% viac ako ty…skusim otestovat cca 50psi
neřeš hodnoty duležitý je jestli ti to vyhovuje v terénu
A na jaký to máš kolo, že chceš takový zdvih a chrtit i hodně prudké výjezdy?
lapierre 160 O7
o tom Mavericku ještě někdo něco ví
DUC 32 má jenom 150mm, až DUC 36 by údajně měla bejt 165mm. Pod brzdama a v „DH“ se určitě víc noří, na vzduch je to docela žehlička, má lineární chod, torzní tuhost bude slabota, ale já to zatim za jízdy nijak nezaznamenal. Pokud jezdíš spíš agresivně, tvůj cíl je jízda dolukopcem, skoky a nastoupání metrů je jen nutný zlo, tak asi nemá cenu vybírat mezi vidlema s váhou kolem 1,5kg. DUC 32 je pohodlná vidle s dobrou váhou a jsem s ní spokojenej, protože nestojim o vidli která funguje až když dělám stojku na řídítkách. Další nevýhodou může bejt, hlavně pro bikery s nestandardní hmotností, interní nastavování, kdy prostě musíš vidli rozebrat, pohrát si s množstvim a viskozitou oleje, pístkem a třeba negativní pružina je prachsprostá vinutá:o(
já jezdím celodenní vyjíždky nahoru dolu a chci něco pohodlnýho a citlivýho zaroven pruchodný terénem ten zdvih je udajně 160 řikali to dovozci.Jel jsi nějaky pořádný sjezd je dost stabilní a pruchodná
Ten zdvih je 6 palců a to většinou bejvá kolem 15cm. Slovo pořádnej sjezd je dost relativní. Byl jsem s ní třeba v Cortině, nebo na Božáku, ale jsem spíš zastáncem houpavějších tras.
Ty maš celího mavericka vypadá dos dobře kupoval jsi ho v čechach nebo někde jinde, nevíš kde je nejlepší to kupovat
Díky:o) Rám jsem koupil náhodou tady na B-F barárku od někoho ze Zlína, byl za zajímavou cenu, tak jsem ho prubnul, a vidli mi sehnal kamarád od českýho dovozce. Venku ho seženeš určitě levnějc, ale i tady máj jít ceny docela dost dolu, tak možná vydrž než se rozeběhne Bicyclecafe.
Jen abychom si ujasnili, co je to docela žehlička. Mavericka jsem nikdy v ruce neměl a měření pro něj také žádné nemám, takže by mě docela zajímalo, jak na tom ve skutečnosti opravdu je. Mohl bys prosím změřit odtrh té vidlice? Klidně stačí jen přibližně, tedy klidně i s nasazeným předním kole (což je pak otázka tak 30s práce).
Když totiž jeden napíše, že je něco slušná žehlička, tak tím myslí třeba odtrh kolem 7–8kg a je to opravdu velmi dobrá žehlička v absolutním srovnání vidlic, jiný to samé dokáže napsat u vidlice s odthrem klidně kolem 15–20kg, kde to pak s žehlením nemám nic moc společného.
A když mluvíš o nestadnardní hmotnosti, tak tady je nutné dodat, že pak je v případě negativní pružiny nutné ji vyměnit opět pro danou váhu jezdce, jinak nikdy nebude vidlice chodit ideálně jak by měla (tohle platí pro všechny vidlice s negativní pružinou nevzduchovou).
ja myslím že tyhlety ruzný tabulkový hodnoty nejsou až tak duležitý spíš jako pocit při jízdě a schopnosti si to naladit podle sebe
Už to tu bylo probírané x krát. Změření je jediná objektivní metoda, jak se dobrat skutečné citlivosti vidlice a srovnání vidlic mezi sebou (a to pro konkrétní kus vidlice, ono i mezi jednotlivými kusy stejné vidlice mohou být značné rozdíly). A tohle není žádná tabulková hodnota, ale skutečně změřená hodnota pro danou vidlici v realitě. Ale nemám už náladu tu podrobněji pořád dokola vysvětlovat tuhle problematiku. Kdo to objektivní srovnání nechce a měřit nechce, tak ať neměří, nikdo ho do toho nenutí. Pak ale nikdy nebude moct objektivně srovnávat vidlice mezi sebou a s vidlicemi, které třeba nikdy nejel.
Tahle hodnota je zcela jednoznačná a jasně se z ní pozná jak na tom vidlice je. Narozdíl od subjektivního vyjádření kohokoliv když vidlici jezdil. Drobné rozdíly v citlivosti se dají při praktickém testu poznat pouze při okamžitém přímém srovnání, když srovnání je s nějakým časovým odstupem, tak pokud není někdo super zkušený tester (se zkušenostmi s testováním civlivosti mnoha desítek vidlic se znalostí měřeních těchto vidlic, aby měl srovnání, jak se přesně chová daná hodnota odtrhu), tak ani nemá šanci tohle rozlišit.
Citlivost se naladit nedá, ta prostě taková je a bez úpravy vidlice lepší být nemůže (a u některých vidlic ani po úpravě se není možnost dostat na lepší hodnoty než u jiných vidlic).
Změřit to určitě můžu. Sice neslibuju, že to bude hned dneska, ale snad si vzpomenu. To s výměnou negativky jsem nějak bral jako samozřejmost, proto jsem na ní upozorňoval a dal sem i tabulku s konkrétníma hodnotama pro různý styly pilotáže a hmotnosti jezdců.
nemohl by mě ten kámoš od čes.dovozce ještě taky jednu vidli sehnat
Já měl mít původně jeho jetou, ale nějak se to zašmodrchalo..:o) Zeptat se ti můžu, ale moc nadějně to nevidim. Než se pro něco rozhodneš, tak ještě malý varování. DUC 32 je vysoká 545mm a to neni moc. Nevim s čim se počítá u Lapierre 160, ale aby ti to nenabouralo geometrii, pak by se možná vyplatilo počkat a zauvažovat nad DUC 36.
momentik,545 mm je standart pro 160mm vidle ne?podle meho ma ale duc 32 mene…
Duc 32 : 517 mm SC 32 : 496 mm
36 Talas(2006) 110mm : 495mm 150mm : 535mm
Sorry, jsem čuměl blbě:o( Je to jak píše Kubad
v originalu tam byl rock shox domain318 zdvih 160 já tam dal toho talase 32 taky pro menší váhu,ale ted chci ten větší zdvih abych tu geometrii spíš srovnal mám to na lonský model vouilloz 160 letos to předali a je to obyčejnej čtyřčep
Jsem se juknul a Domain je prej vysokej 565mm. Talas by měl bejt 510,9 a DUC 32 těch 517,4. Si myslim, že jestli hledáš novou vidli kuli srovnání geometrie, tak s DUC 32 si moc nepolepšíš. Jestli stojíš o Mavericka a nevadí ti karbon, tak zkus počkat do léta jaká bude DUC 36.
ja bych řekl že tu geometrii nemusím uplně dodržet ten novej maverick ma snad mit až 200 zdvih to je asi už na to skákání a čím delší ta vidlice je zase pak horší to ovládání já to chci mít dostatečně točivý
První info sice znělo 180 a 200mm, ale nedávno byla na ofiko stránkách zmínka o „pouze“ 165mm verzi a to by mohlo docela odpovídat.
UŽ JSEM TADY SCHÁNĚL INFORMACE O MAWERICKU A DÍKY BOHU ŽE TADY TORPEDO NEVAŘÍ Z VODY. ŘEŠÍM NOVÝHO FULLA A KDYŽ VYDÍM TU TVOJÍ BOMBU TAK MNE NAPADÁ JEDINÁ VĚC. S KÁMOŠEMA JEZDÍME PO CELÍ REPUBLICE TAK KDYBYS MĚL NÁLADU NĚKDE SI ZAJEZDIT TAK DEJ NA SEBE KONTAKT DÍKY. SPITY HO LAPIERRA JSEM JEL A OPRAVDU JE TO PRŮSER S TOU FOXKOU. V ZADU VPP ŽEHLÍ JAK MÁ PROSTĚ NEVÍŠ O PRÁCI ZADNÍ STAVBY A VEPŘEDU FOX 07 NESTÍHÁ. MIMOCHODEM OD 07 FOX I V ZAHRANIČNÍCH TESTECH PROPADÁ. ALE KDYŽ SI V ZÁDU NĚKDO POMÁHÁ PROPEDALEM A PODOBNOU PÍČOVINOU TAK MU BUDE FOX 07 VYHOVOVAT. ALE POZOR NA FOX 06 JINÁ LIGA. A MLOKU KDYŽ NĚCO ŽEHLÍ TAK TO ZNAMENÁ ŽE O TOM NEVÝŠ ŽE TO PRACUJE A NIC TĚ NERUŠÍ V JÍZDĚ. ALE SE ŠPITYM KUPOVALI LAPIERRA JEŠTĚ DVA NAŠI SOUDRUZI A ŘEŠEJ STEJNEJ PROBLEM S FOXEM 07. CHTĚLI BY SE TĚ ZEPTAT JESTLI PO TVÉ ÚPRAVĚ BUDE FOX 07 ASPOŇ FUNGOVAT JAKO 06. DÍKY.
Žádná vidlice nemůže nikdy žehlit tak, že nevíš o tom, že pracuje. I nejcitlivější vidlice, která existuje pořád nemůže vyžehlit ty úplně nejmenší nerovnosti i když k tomu má blízko. Žádná vidlice nemůže pobrat zcela trošku větší překážku při každé rychlosti. Takže to co píšeš o vidlici, že znamená, že žehlí, tak taková vidlice neexistije. Teď jde jenom o to, jak k tomu ideálu má daleko nebo ne.
Zcela zásadní je v jakém mají stavu vidlice. 06 Talas na tom není obecně lépe než 07, ale vždy se musí srovnávat konkrétní kus vidlice. Já žádné úpravy vidlic nedělám (a ani bych toho nebyl schopný), úpravy vidlic o kterých se tu mluví jsou úpravy Milana (tuning-test.cz). Pokud není Talas 07 ve špatném stavu, tak chodí 07 určitě lépe než 06. Citlivost je podobná (ale jak píšu hodně se může lišit kus od kusu), ale 07 není tak příliš progresivní jako 06 a tohle je jediná změna u těch vidlic v konstrukci.
Pokud chtějí vědět, jak moc by pomohla úprava jejich vidlic, tak si snadno mohou změřit odtrh, hned se uvidí, jak ten jejich kus je citlivý nebo ne a jak moc si mohou pomoct úpravou. Protože na jakou hodnotu se po úpravě lze dostat, to se ví, to je těch cca 6kg odtrhu.
Takže záleží jaké mají verze Talase. Pokud je Talas R, tak je to značně odlišná vidlice než RL a RLC verze (pravá noha s tlumení má úplně jiná střeva.
Dále nevím, jaké zahraniční testy myslíš, např. v Bike magazinu dopadl Talas 07 dobře a to je jeden z mála testů, který je celkem dobrý, protože vychází i z měření a ne jen ze subjektivních dojmů, které jsou někdy nic neříkající.
Pokud máš fulla s dobře žehlící zadní stavbou, tak vždy zadní stavba bude žehlit a vidlice na tom bude hůře, protože na zadní na zadku je mnohem větší část váhy než na vidlici a v tomhle ohledu to pak má zadní stavba mnohem lehčí. Neznám jedinou vidlici, která by v originálním stavu se vyrovnal dobře žehlícím zadním stavbám. Ani Vanilla 07 a starší tohle nedokáže.
JEDEN MÁ FOX 07 R DDRUHÝ RL. DÁ SE STÍM NĚCO DĚLAT. DÍK. OTOM ŽEHLENÍ JE TO STEJNÝ JAKO VAUTĚ VE VOLVU NEVÝŠ ŽES NĚCO PŘEJEL U TRABANTU VÝŠ PŘESNĚ CO A PAK JSOU TAKY AUTA KDE SI NASTAÍŠ PODVOZEK PODLE SEBE. BOHUŽEL U FOX RLC TOČÍŠ A CITLIVOST SE HNE TAK MÁLO ŽE SI KAŽDEJ ŘEKNE ŽE TO TAM JE NA PÍČU A TO PÍŠOU I U TESTŮ ŽE JE STÍM ZBYTEČNÝ TOČIT.
Co takhle si vypnout capslock.
Čím bys prosím tě chtěl točit u Talasu RLC, abys zvýšil citlivost? Jestli máš na mysli nastavení low speed komprese, tak to je tam proto, abys navýšením low speed komprese mohl trošku omezit noření vidlice při zabrždění a trošku eliminoval houpání vidlice při šlapání. Zvýšit tím citlivost samozřejmě nejde a žádné nastavování citlivosti u žádných vidlic není (citlivost je daná konstrukcí vidlice a především pasviními odpory vidlice; maximálně může mít vidlice některá nastavení, které tam jsou tam kvůli něčemu jinému a které mohou mít negativní vliv na citlivost; typicky nastavení high speed komprese, které Talas 32 nemá; high speed kompresi má nastavenou na pevno). Maximálně pokud low speed kompresi dáš na max, tak tím můžeš citlivost zhoršit, protože ta low speed ovlivní i high speed kompresi.
Pokud někdo tedy ani netuší na co ovládací prvky na vidlici jsou, tak to je pak těžký… A jestli někdo potřebuje navyšovat low speed kompresi nebo ne, tak to je na něm a měl by vědět proč to dělá a rozhodně nelze tvrdit, že to štelování je na p..u.
Nejsem expert na auta, ale taková vidlice u které nevíš, žes něco přejel prostě neexistuje. U některé budeš o tom, že jsi něco přejel vědět více, u některé méně, ale k tomu abys o tom nevěděl má i ta nejlepší vidlice na trhu stále daleko. Tohle ale nesouvisí pouze s citlivostí, ale i s průběhem vidlice (který ovlivní jak snadno jde vidlice do zdvihu a zda na konkrétní překážce půjde do zdvihu odpovídající velikosti překážky nebo třeba jen polovině její velikosti), nastavením vidlice (u Talase a nejen u něj časté přefukování vidlice).
Už jsem psal, že netuším v jakém mají stavu jejich vidlice a že jediná snadná metoda, jak zjistit, kolik se jejich konkrétní kus může zlepšit úpravou je změřit současný stav (tedy změřit odtrh). Pokud mají dobrý kus v perfektním stavu (o čem dost pochybuju), tak úpravou nedojde k velkému zlepšení (ale stále ke zlepšení dojde). Pokud jejich kus je v horším stavu, může být zlepšení až propastné.
Rkovou verzi jsem nejezdil a nemám zkušenosti, jak se chová ošizená verze tlumení (oproti verzím RL a RLC) a jaký je její celkový projev.
navrhujem niektore vysvetlenia zoskupit do separatnej sekcie – zakladne odpovede. Tato pod sekciu – fungovanie low speed kompresie pre FOX a jej vztah k high speed. Raz som tu cital eleborat od Milana na tuto temu a ak tomu niekto nerozumie aspon na urovni 75% jeho vysvetlenia potom moze dat vyssie uvedeny vyrok ohladom tocenia bez efektu.
KDO JEZDÍ TAK CHCE ABY SI VIDLICI NASTAVIL KDYŽ TO NEJDE TAK TO NEJDE ALE NEMÁ CENU POPISOVAT A HRÁT SI S POJMI KDYŽ KAŽDEJ KDO ROZĎÁL JEDNOU VIDLICI VÝ ŽE JEDNO OVLIVŇUJE DRUHÝ TAKŽE KDYBY ŠLA SNÍŽIT low speed komprese TAK BY SE NAVÝŠILA CITLIVOST A NA TO JSEM SE PTAL A TO PÍŠOU PRÁVĚ V TESTECH MINIMÁLNÍ NASTAVENÍ low speed komprese STAČÍ AŽ AŽ VIDLE JE STABILNÍ A PŘI DALŠÍM PŘIDÁVÁNÍ low speed komprese SE CITLIVOST MNĚNÍ K HORŠÍMU. ALE UBRAT low speed komprese VE PROSPĚCH CITLIVOSTI !!! TAK ŽE ZAHOĎ BROŽURY A ROZDĚLEJ TO PAK POCHOPÍŠ A NEBUDEŠ PSÁT ŽE NĚCO NEJDE! OPRAVDU SI TO VYSKOUŠEJ NA VIDLICI CITLIVOST SE MNĚNÍ A NEBO ZAVOLEJ DOVOZCI TAM TI TO VYSVĚTLÍ!!!!
jj dovozce to vetsinou bejva nejvetsi odbornik na vidle…
nevim co si otviral za vidli, ale vetsina vidlic ktere disponuji jak low tak high speed kompresi (at uz napevno nebo seriditelnou) maji tzv kartridgeovou konstrukci (patrona) ktera vetsinou ani neni rozebiratelna … takze kdyz „KDO ROZĎÁL“ takovouhle vidli, videl tlustejsi valecek do kteryho se teleskopicky zasouva tenci valecek, ale funkce a vzajemne ovlivnovani z toho nikdo nepochopi…
btw stelovani low speed koprese nema na citlivost prilis vliv.. protoze vetsina „drncnuti“ na kterejch se citlivost vidlice projevi maj charakter „high speed narazu“ tzn tlumeni jde pres high speed okruh komprese (to ze ten je nakym zpusobem ovlivnenej tow LOW bych sem nepletl… )
stelovani ma smysl pro nekoho kdo vi co tim docili/chce docilit …
je jasny ze pro cloveka kterej neumi nastavit sofistikovany tlumic s hi/lo kompresi je vidlice vpodstate bez kompresniho utlumu s jednoduchym tlumicem ala duc vyhoda…
Přesně tak. Jen bych řekl, že ne větišna, ale v podstatě každá nerovnost má charakter „high speed rázu“.
V reálu pak k mírnému ovlivnění high speed komprese u RLC verze Talasu dojde u maximálního přitlumení low speed. Od střední hodnoty (která odpodídá nastavení RL verze) k minimální hodnotě je ovlivnění už neznatelné, u minimální hodnoty zcela (u té střední by se o nějakém hrozně malém ovlivnění dalo hovořit, ovšem na celkovou citlivost oproti těm zásadním faktorům jako high speed komprese a pasivní odpory zcela zanedbatelné).
U R verze si nejsem jistý jak to vůbec je. Jisté je, že ji chybí high speed expanze, ale jestli má oddělenou (a jako RL verze napevno nastavenou) low a high speed kompresi nevim a je dost možné, že stejně jako high speed epxpanze tohle zcela chybí.
no, bracha ma Rkovyho floata 32 .. a tak nejak nedokazu rict jestli to tam je nebo ne:) podle me by se musela dat nastavit lo komprese(pritahnout) aby to slo poznat (asi jako kdyz si pritahnes lo expanzi a zkousis jestli se pri odlehceni roztahne rychle)
ale na druhem kole ma totema kterej ma lo i hi expanzi a prijde mi ze kroutitko lo ma temer nepatrny vliv.. tak nevim jestli ta lo komprese nechodi.. nebo je proste nakym blbnutim na miste nezpozorovatelna…
Jasně, já bych to také bez možnosti většího přitlumení (jako je u RLC blízko maxima nebo úplné maximum, kde je to výrazně už znát) jen testem na místě jen těžko rozlišoval. Kdybych měl k přímému testu RLC a R současně, tak možná by se dalo, ale i tak by se to s jistotou nedalo říct bez rozebrání.
Já jsem chvíli měl doma také Rkového Talase, ale nejezdil jsem s ním na kole a na místě jsem poznal prd ohledně komprese, pouze bylo zcela okamžitě poznat, že chybí ta high speed expanze.
A přímé srovnání na místě bylo neobjektivní a nedělal jsem z něj závěry, protože R byl 07 model a RLC 08 s už navýšenou high speed kompresí.
presne tak… jeste bych potreboval nekoho kdo mi rekne jestli ta lo speed komprese na tom totemu je takhle OK:)
nechce se mi cist debaty o vidlicich, ale zrovna dovozce Mavericku tomu asi celkem rozumi, navic na Mavericku uz celkem dlouho jezdi, takze bych asi volala nejdriv jemu a pak az resila na BF co s tim dal:)
I kdyby to tak bylo (což je klidně možné, já dovozce Mavericku neznám), tak ta debata, kde doporučil volat dovozci se týká Talase, tedy Cyklošvec.
S Cyklošvec mi naposledy odpovídali ohledně tlumiče, odpověď byla slušná a jasná, ale to co tam psali už bylo horší: Jen stručně shrnu o co šlo. Mám RP23 od výroby nastavený na rebound na minimumu a kompresí na maximu a chtěl bych verzi s rebound na minimu a kompresí také na minimu. Tak mi potvrdili, že skutečně prodávají pouze jedinou verzi a to s nastavením komprese na na max a rebound na střední hodonotu a jinou mi neprodají. Upravit stávající také nechtějí, protože by jednak vyšla úprava příliš draho vůči ceně nového tlumiče (pro srovnání třeba anglická firma Push si účtuje za poštelování komprese a reboundu při servisu tlumič 15 liber navíc k ceně servisu) a druhak protože nastaveních je více než ty tři polohy, kterými se označují na těle tlumiče a že by zákazník mohl být s novým nastavení nespokojený. Takže raději bude zákazník nespokojený s tou verzí, která se jediná prodává a žádná jinou možnost nemá. Takže do cyklošvec bych volal/psal z dotazem tak leda ve chvíli, kdy bych potřeboval vysvětlit, co nedokážou sehnat nebo upravit.
Naštěstí jsou jiné cesty (a to nejen to posílat do Anglie do Push) a tlumič už je v řešení úpravy.
Tlumic je u Milana nebo nekde jinde?Kdo to v Cr dokaze predelat?
Skoda, ze Cyklosvec to nechce delat :(
To je opravdu pro tebe tak složité vypnout capslock, že tu na nás musíš křičet?
Dík že jsi nám to vysvětlil a hned běžím volat dovozci a zahazuje všechny manuály (v kterých sice nic není, ale pro jistotu je hned rychle zahodím).
Pro zlepšení citlivosti je třeba snížit pasivní odpory, tam je větší nebo menší problém u všech vidlic a ne v příliš vysoké kompresi (v příliš vysoké kompresi je problém pouze u 08 verzí Foxek, kde došlo k zvýšení napevno nastavené high speed komprese, která citlivost přímo ovlivňuje a to nastavení je pro tenhle zdvih příliš vysoké).
A ty pasivní odpory opravdu u žádné vidlice nastavit nemůžeš a tady je právě různě velký prostor pro úpravu (různě velký v závislosti na vidlici a pak konkrétním stavu dané vidlice).
Možná u RL verze mi byl nepatrný rozdíl, protože tam je low speed komprese nastavená na střední hodnotu rozsahu RLC verze, ale rozdíl bude minimální. Já to mám vyzkoušené, dlouhodobě jezdím jak Talase RL, tak Talase RLC (každý mám na jednom kole).
Další snížení low speed komprese (než je u RLC minimum by nebylo platné vůbec, tam problém žádný není). U 08 je třeba trošku snížit na pevno nastavenou high speed kompresi, nikoliv low speed.
A jak dlouho si na Talasu RLC jezdil, že to máš tak dobře vyzkoušené?
ako je to s navysovanim hi-speed kompresie u modelov fox 08? mari sa mi ze u 32 modelov bola zvysovana ta napevno nastavena hi-speed kompresia pre vsetky typy, okrem typov R. ale nie som si tym isty, nevie niekto ako to je? vedel by si/niekto porovnat vplyv tej zvysenej kompresie medzi 08 a napr 07/06 modelmi na citlivost? mimochodom tvoj talas 08 je na uprave prave kvoli tej hi-speed kompresii?
co ma ale zaujima viac je modelova rada 36. neviem sa dopatrat ci doslo k zvyseniu (dolnej medze pri RC2, kedze ta ma nastavitelnu kompresiu, resp. celkovej hodnoty pri R) hi-speed kompresie, a ak ano, ci len pri typoch RC2 alebo aj R. oproti 32 maju myslim iny cartridge, fox ho vola FIT, zacali ho pouzivat (aspon na papieri :) v modeloch 07. preto sa mi nezda ze by 2 roky po uvedeni noveho cartridgu nieco v nom menili. okrem toho, netusi niekto ci ta hi-speed kompresia pri 36 je na urovni minimalnej z RC2 alebo skorej niekde v jej strede? budem kupovat 08 van36, tak trocha ma to zaujima…
U modelové řady nevím k jakým změnám došlo.
U 32 verzí i když mám obě se mi to těžko porovnává. Talase RL 07 už mám upraveného, takže to porovnání stěžuje a už byl na úpravě, když mi dorazil Talas 08, takže porovnání bez úpravy se nekonalo.
Tedy můžu říct jediné a to že Talas 08 neupravený je méně citlivý než 07 neupravený, ale rozdíl není tak velký a přesně ho nedokážu říct, když nebylo přímé srovnání.
Rozdíl mezi Talasem RL 07 upraveným a neupraveným byl menší než teď mezi Talasem RL 07 upraveným a 08 neupraveným. Tedy vše nasvědčuje tomu, že je tam zhoršení citlivosti kvůli navýšení high speed komprese. Ale jak je přesně velké jen díky té high sp. kompresi prostě říct nedokážu. Musel by být přímý test mezi Talasem 07 upraveným/neupraveným a neupraveným 08.
Talas 08 jde na úpravu ze stejného důvodu jako 07 (tedy snížení pasvních odporů co je možné; tady není až takové zlepšení před a po úpravě ale je stále jasně znatelné) + navíc pokud půjde snížit i ta high speed komprese, tak to bude dobře. Šel by na úpravu tedy i kdyby nebylo té high speed komprese.
A nastavená high speed komprese je na pevno a asi to tak bylo opravdu pro všechny typy 32mm vidlic kromě R verzí (ale zatím jinou 08 Foxku než Talase jsem v ruce neměl). Jestli u všech je navýžení té napevno nastavení high speed komprese netušim.
porovnanie upr/neupr 07/08 by bola velmi zaujimava zalezitost, skoda ze sa uz k tomu nedostanes.
inac co konkretne sa upravuje pri znizovani pasivnych odporov? (ak to nie je priemyselne tajomstvo) a o kolko (kg) dokaze tato uprava znizit pociatocny odtrh, ked tvrdis ze je to zretelne rozpoznatelne? a ak som to spravne pochopil, zatial nie je jasne ci sa bude ta hi-speed kompresia dat znizit?
este jedna vec-nevies nahodou na akej urovni je nastavena kompresia typu R vzhladom na RLC? ci na minimu, resp niekde v strede. alebo inak povedane, ci sa da povolenim hi-speed kompresie na RLC nastavit teoreticky nizsia hodnota ako na R. ono by prakticky mohli byt v rovnakom vztahu aj 36mm verzie RC2 a R…
Nastavení těch Rkových verzí netušim.
Některé úpravy u některých vidlic tuším, některé ani netuším a ví jen Milan. Změna může být ohromná i menší jako třeba u Talase. Hodně závisí na počátečních hodnotách odtrhu dané vidlice.
Pro některé vzduchové vidlice se Milan dokáže dostat někam na hranici 5kg. Sem určitě patří např. Reba (ta v originále má odtrh kolem 10kg), Epicon (ten taky cca 10kg v originále), R7 (ta má třeba odtrh přes 20kg). U vidlic, které mají rychlé snižování zdvihu je ta cílovou hodnota o chlup horší, cca o 1–2kg. Tedy upravený Talas nebo upravený Epicon TAD na tom bude o píď hůře než ty jmenované bez rychlého snižování zdvihu. Ten systém snižování zdvihu si vyžádá nepatrně pasivních odporů navíc se kterými se nedá nic udělat. Pružinové verze se některé občas dostanou až ke 2–3kg, což je pak pohádkový chod. Ale ne všechny, třeba Pike ano a Recon třeba ne (tam třeba i přes pružinu je opět cca 5kg po úpravě).
U Talase 07 to byla nejmenší změna u všech vidlic, co máme doma. Bylo to z cca 7–8kg na někam kolem 6kg, i když tady se ty odtrhy měří u těch nižších hodnot blbě a tedy přesný rozdíl v odtrhu se nedá říct. Při jízdě to bylo i u Talase každopádně poměrně znatelné. Samozřejmě, že třeba u Reby, která šla právě z těch 10kg na 5kg to bylo znát více (když se dostala z horší hodnoty než byl Talas v originále na o píď lepší než je upravený Talas).
Ta komprese snížit teoreticky jde určitě, jenže je otázka, co k tomu bude potřeba a jestli to tedy bude jednoduše realizovatelné za přiměřenou částku.
Třeba u Pushe www.tftunedshox.com/…/pushfox.htm ti u Talase klidně úplně předělají celou noho s tlumením, kde část součástek zcela nahradí a mohou úplně změnit funkci locku a přitom libovolně upravit kompresi i expanzi dle požadavků. Háček je v tom, že i přes větší série v kterých to dělají to stojí příslušnou poměrně vysokou částku.
Pokud by tedy jednoduchá úprava Talasu 08 v kompresi nebyla možná (se uvidí), tak stále časem můžu uvažovat o upgradu u Push za těch 110 liber, co to u nich stojí pro RLC verzi (pro RL verzi je to dražší a pro R verzi od 05 to nenabízí vůbec, protože tam by se muselo vyměnit v pravé noze úplně vše, když od 05 jsou R verze úplně ošizené a třeba pro R verze do 04 to stojí už 210 liber).
Tady podrobnosti co dělají při úpravě Push: www.tftunedshox.com/…hfoxforx.htm
U Push se ale zabývají především upgradem některých funkcí a nastavením všeho na individuální požadavky (takže tady je u nich třeba mnohem větší prostor v úpravě tlumičů, kde o pasivní odpory tolik nejde a jde především o správné nastavení kompresí a expanzí a sladění pro daný styl ježdění a váhu jezdce a danou zadní stavbu). Ale už nekladou žádný velký důraz na snižování pasivních odporů. Takže pokud některou úpravu by náhodou Milan nedokázal provést a dávala by se upravit vidlice k nim, tak i po úpravě u nich bych dával vidlici poladit k Milanovi kvůli lepší citlivosti. Milan tady v té oblasti mnohem víc experimentuje a tak dokáže najít to správné řešení pro danou vidlici pro co nejlepší citlivost.
dik za vycerpavajucu odpoved. ked mi dojde ta 36 skusim ju premerat na vahe (ak nebudem lenivy a najdem vahu :) potom nieco pojazdit a zas premerat. zaujima ma totiz aj to, ako sa zmeni prave citlivost po akom-takom zabehu. na byvalej vidle sa mi zdalo ze po +/- 500km sa to nepatrne zlepsilo, keby som si ju nechal dlhsie mozno by bol rozdiel vacsi. potom to pripadne hodim na net, bo 36 som zatial v grafoch nikde nezaregistroval. aj ked na druhu stranu, rozmyslam komu by pri takej vidle akou je 36 islo prave o pociatocnu citlivost… :) zdalo sa mi totiz, ze byvala vidlica v tejto oblasti (pociatocna citlivost) mierne zaostavala za prejavom zadnej stavby na mojom biku, a to uz nehovorim ze tlmic ma propedal na medium, takze mal som iste zajacie umysly s upravami. vo vyssich rychlostiach a na vacsich nerovnostiach vsak bola uplne paradna.
este ma napadlo-kompresia by sa mala dat ladit podobne ako expanzia-viskozitou oleja, nie? cim redsi olej, tym mensia kompresia a naopak…
36 Vanilla má v originále citlivost výbornou. Talas 36 ne. U něj je to dané ale hodně naladěním vidlice s kterým by se snad něco dalo dělat (není to tam jen o pasivních odporech; podobná situace jako u R7).
Zajetím se to může více zlepšit u vidlic, které mají menší vůle v pouzdrech když jsou nové (to je také jeden z pasivních odporů).
Zadní stavba je vždy v citlivosti ve výhodě v tom, že je výrazně více zatížená (tedy pro stejný pocit a chování ji stačí tolikkrát vyšší odtrh, kolikrát je na ní více váhy).
s tím milanovo vrtáním v upravených vidlicích typu push, bos, akira
nebo pitkan atd bych byl opatrnej. Naladění na určitý vlastnosti bývá
spojeno s nalitím „vlastniho“ oleje. Vím že milan kdysi používal
aditiva do oleju které mužou mít velký vliv na výsledne vlastnosti oleje,
tudíž na celej projev vidle.Nalití aditiva do oleje ohlins třeba zpusuboje
následnou pěnivost což třeba u otevřený lazně nepotěší.
Ale u tlumičů třeba push dává svoje tesnění jak na píst tak aj na
pístnici, jestli něco podobnýho dělá aj u vidlic netuším. Když by
někdo chtěl upravovat tak bych nejdřív u milana nechal odstranit odpory a
následně někde jinde nechal naladit tlumič.
To je pravda, ale muselo by se to asi konkrétně u nich zjistit, co přesně dělají pro danou úpravu. Přeci jen mi přijde, že úprava by neměla vázat tu vidlici na doživotní servis u nich a že je možná většina úprav s použitím standarního oleje.
Ono totiž i úprava u Milana často znamená použití jiného oleje s kterým se dosáhne lepší citlivosti, takže pokud by v Push (nebo jinde) použili svůj olej, tak by to byl začarovaný kruh.
Já se zatím snažím té kombinaci vyhnout a doufám, že ani jedno do Push posílat vůbec nebudu muset (já ani u vidlice ani tlumiče nepotřebuju žádnou jejich specifickou funční úpravu, pouze u obojeho snížení komprese).
ja budu asi posílat do pushe tlumič, je to potom funkčně jinej level, daji cele svoje střeva.
co servisovatelnost takeho riesenia? posielat to za kazdu drobnost do GB…
Na to také možná jednou dojde, to uvidím časem. Je fakt, že v Push úpravě i pro RP23 mají mimo jiné: Push Multi-Phase Compression and Rebound Valving
V tuhle chvíli ale mám zatím jediný požadavek a to snížit kompresi (mám verzi s továrním nastavením compression tune na maximu). Ale je fakt, že nevim, co v praxi celá ta jejich komplet úprava přesně přinese, takže zatím nedokážu říct, zda ocením její přínos.
Také by mě ale zajímalo, jak to pak bude se servisem. Sice i každoroční poslání do Push na servis by se úplně v nejhorším dalo, ale už by ten servis vycházel proklatě draho. U neupravené verze RP23 07, která mí vyhovuje (to asi proto, že mám verzi propedal na minimální hodnotě, tedy komprese malá) mám servis po ruce a za velmi levno (oproti Švecovi za pakatel). A teď by servis vyskočil na 40–80 liber dle potřeby výměny těsnění + poštovné, což je cca včetně poštovného 2–4tis. Kč)
co sem zkoušel coil PUSh na dh tak měl dost vysokou hranici LOWspeed C která při DH nevadí ale mě jde hlavně o ten jejich reboundvalving…ALE u tlumičů na dh při upravě píšeš aj jakej rám máš, jakou pružinu vozíš atd…co se týče servisu sem to ochoten podstoupit jednou za čas. v příloze pístek Push a origo
origo
Jasně to jim vše napíšeš, to jsem tam četl. Kromě toho i vlastní priority, co za vlastnosti bys požadoval a co ti na současné verzi nejvíc vadí.
hm, a neobavas sa norenia pod brzdou v pripade tej vidlice? alebo je ta kompresia zdvihnuta tak velmi, ze jej pripadne znizenie nebude z tohto hladiska problem? samozrejme, je to vecou preferencii bikera, resp. stylom jazdy a zrejme vies preco to robis…
Toho se neobávám vůbec. On jednak Talas 07 při mojem foukání jde pod brzdou do zdvihu také dost. Ale hlavně high speed komprese na tohle nemá vliv, na to má vliv low speed komprese, která je externě štelovatelná. A tedy Talas 08 pod brzdou nechodí do zdvihu méně ani neupravený.
jasne, neuvedomil som si ze sa bavime o hi-speed kompresii. mea culpa. to mas tak, ked clovek rozmysla nad BF a zaroven nad vypinacou charakteristikou istica :)
Zkusil jsem zjistit en odtrh a bude někde kolem 11kg. Co mi ale přijde důležitější je linearita chodu, tak jsem vytvořil graf pro začátek zdvihu. Přední kolo zůstalo ve vidli, zadní bylo podložený, tlak 80 psů pro 75kg bachora.
Ještě ta parodie na graf
nevíš ještě něco o tom novém mavericku 36 kdy má přijít nebo cenu a bude jenom karbonovej
Tenhle tejden bych měl mluvit s člověkem co je dováží, tak se ti můžu poptat. Poslední info co jsem slyšel, jak jsem už psal, bylo o pouze 165mm verzi a co vim tak jenom v karbonu.
tak mě dej prosím vědet kdyby jsi něco zjistil
Tak jsem se v pátek ptal dovozce a DUC 36 by snad mohl dorazit někdy červen/červenec a prej pořád platí původní info, takže vnitřní nastavení zdvihu na cca 165, 180, nebo 200mm, váha pod 2kg. Cena zatim vypadá kolem 35kKč za vidli bez horní korunky, představce a náboje, ale bude se prodávat i jako zvýhodněnej set. Jakmile dorazí, tak bude na předváděcim kole a někde po Evropě se snad už 5 testovacích kousků poflakuje.
dík za info rozhodně si na to počkám i když jak to znám bude to trvat zajímalo by mě to i pro tu tuhost kterou skoro každej u 32 kritizuje a zajímavej by byl i ten vyšší zdvih pro tu geometrii zatím zkusím otestovat u Milana toho duroluxe kterýho tady ted začli vychvalovat hodil by se i pro tu geomet. ale přeci jenom suntour…
11kg je slušná hodnota na originální provedení vidlice, to je cca na úrovni Reby/RVL v originálním stavu (jak už jsem tu uváděl záleží na konkrétním kusu, některá Reba/RVL na tom může být lépe, některá i hůře). Rozdíl odtrhu 5–6kg (což je přibližná maximální hranice kam se dokáže Milan dostat úpravou u některých vzduchový vidlic; v originálním stavu takhle dobrý odtrh nemá vzduchová vidlice žádná, jen se sem tam nějaký výborný konkrétní kus této hodnotě přiblíží) a 11kg je ale pořád hodně velký (a rozdíl jak to pak žehlí je pořád velký a pozná ho okamžitě každý).
Do těhle hodnot bude lineární každá vidlice. U progresivnější vidlic začíná progresivita stejně až na vyšších hodnotách.
Pro srovnání graf Talase RL 07 (což je lehce progresivní vidlice, pro mě přesně ideální průběh), který tu už párkrát byl. Tentokrát jsou tam dvě křivky, jedno měření z německého časopisu (tam je výhoda, že oni to dokáží změřit až do velkých hodnot zatížení a tedy je krásně vidět, kdy začíná být Talas progresivnější ke konci zdvihu). A druhé měření je moje při 50psi a hezky odpovídá tomu jejich (až na ten jejich zlozvyk počátku grafu v nule, což je v reále nesmysl a není z toho vidět pak odtrh.
Průběh vidlice je samozřejmě důležitý a měl by odpovídat požadavkům jezdce. Ale tady není takový problém ho najít u většího množství vidlic (třeba Talas, vzduchový Pike, RVL mají všechny průběh velmi podobný; kdo chce lineární průběh v celém zdvihu tu má pružinové vidlice a progresivnější vidlice než Talas by se také našly a hlavně zvýšit progresivitu většinou není u vidlice problém při úpravě; se snížením to bývá horší a nelze to vždy).
da se upravit tlumič fox float rp23 z modu higt volume na medium nebo light
Teoreticky určitě dá, otázka je ale kolik to bude stát, pravděpodobně bude třeba vyměnit celou komoru a finančně to bude nerentabilní. A také tohle málokdo udělá, můžeš zkusit se zeptat na detaily a cenu tady a jestli by to mělo vůbec kvůli ceně smysl: www.tftunedshox.com/…/pushfox.htm
A jestli pak není třeba lepší prodat současný tlumič a koupit verzi jakou potřebuješ. A nebo třeba by někdo rád udělal výměnu a chtěl naopak high volume. Samozřejmě pokud budete mít stejné délky tlumiče. Zkus třeba Listera, ten na svojeho Marina by chtěl větší komoru. Netušim ale jestli máte stejné délky tlumičů.
blbý dotaz, ten odtrh měříte jak ? Přidáváním závaží na řídítka až vidlice jde do prvního zdvihu ?
Na osobní analogové váze (sem tam některé digitální to jde taky, ale musí to být typ, který ukazuje průběžně okamžitě a ne typ, kde to zatížíš a až se to ustálí, tak ukáže číslo).
A jsou dvě metody, přesnější se sundadným předním kolem, kde postavíš vidlici přímo na váhu (dávám pod ní většinou dřevěné prkýnko) a pak rychlejší s ponecháním předního kola.
Vidlici před měřením je třeba pomoct do maximálního vytažení (tedy do rovnovážné polohy při nezatíženém kole), protože při velmi dobré citlivosti už vahou kola jde vidlice do zdvihu pár mm a tedy není v rovnovážné poloze, když kolo stojí).
V případě měření bez předního kola se váha nijak neupravuje a váha kola už se počítá do zatížení vidlice. Položíš tedy vidlici na váhu a zatlačíš a sleduješ hodnotu na váze, kdy se vidlice už viditelně pohne do zdvihu (většinou to dělám tak, že si pomáhám kroužkem, tedy zkusim třeba 5kg a pak vytažením zase vrátím vidlici zpět do té rovnovážné polohy a pokud je rozdíl oproti kroužku, tak vím, že už se pohla; takhle zkouším a postupně zatížení zvyšuju; pokud se jen kouká okem kdy se pohne, tak to je dost nepřesné). Odtrhy kolem 5kg (a ty nižší, které je možné dosáhnout jen u pár upravených pružinovek kolem 2–3kg už jsou takhle úplně neměřitelné) už se měří takhle už trošku blbě a není to už tak přesné. V případě nesundání předního kola (což na přibližné změření stačí a je to tak rychlejší) by se něco málo z té naměřené hodnoty mělo odečíst za váhu předního kola).
5–6kg už je určitě velkej rozdíl, kterej nabude těžký poznat. Když jedu po rovině kde je vidlice v klidu, tak je někdy první náraz trošku znatelnější proti normálně mechovýmu projevu. Přihodil jsem křivku do tvého grafu, je vidět ten rozdíl odtrhu, ale taky že DUC se drží většinou pod křivkou Talase a to by si ho ještě musel přifouknout o 10psi, aby byly obě vidlice katalogově nastavený pro stejnou hmotnost jezdce. Talas je určitě skvělá vidle, upravovanýho jsem nikdy ani neviděl, ale co jsem se zatim zhoupnul, tak mi DUC přijde pohodlnější.
talas v originale mě zas tak skvělá vidlice nepříjde protože je dost tvrdá a když jí podfouknu tak ztratí zdvich a stejně není citlivější předtím jsem jezdil pružinovou marzochu a ta žehlila
Ono by to chtělo, abys změřil odtrh toho konkrétního Talasu. Už se to tu řešilo hodněkrát, že někdo něco tvrdil o dané vidlici, že je taková a taková a ona skutečně byla, jenže ve skutečnosti se tak chovala jen ta jeho a standardně stejná vidlice v dobrém stavu na tom byla mnohem lépe. Nevim o žádné pružinové Marzoche, která by v originálním stavu byla citlivější než můj Talas (záměrně píšu můj, protože ten vím jak chodí a je tu i změřený a jiný může chodit úplně jinak).
Někdo je nejšťastnější, když může s čerstvě oholenym lítkem v co nejtěsnějším dresu s Powerbarem v zadní kapsiučce a pirátskym šátku závodit se silničářema, sledovat svou výkonnost, tepy a nastoupaný metry na displayi cyclocomputeru s úhlopříčkou domácího kina, někdo zase schovává ochlupení pod holení chránič, pro jistotu ještě vymění velkej převodník za rockring, aby se mu chloupek nezamotal do pohonu a nasoukán do brnění s helmou zapůjčenou od Travise Pastrany vyrazí od horní stanice lanovky volným pádem pěšinkou, který se bázlivě vyhybaj i kamzíci. Zatim co jeden bude jásat na různejma Terralogicama, Brainama, SPVčkama a podobnejma „antifunkcema“ druhej se třeba najde ve vinutejch pružinách, pevnejch osách a každej bude tvrdit že skvělá vidle je ta jeho. Jsou bikeři nadšený ze stability Foxe, ale taky zoufalci jako já, co jsou šťastný s vidlicí o 10ti dílech, pruženim předpotopní Maruny, ale hlavně že je pohodlná:o)
taky zkusím vsadit na tu předpotopní marunu jménem maverick, hlavně doufam že pak nebudu řešit nějaké nekonečné tuningování
+1
To že je v první části zdvihu křivka tvé vidlice níže, tak opravdu bude v reálu znát a bude tak lépe žehlit střední nerovnosti, protože při stejném podnětu půjde více do zdvihu. Ale pro srovnání musíš vzít v potaz, že Talas má nižší zdvih, tedy níže položenou křivku by už mít zase nemohl.
A pokud se spitovy nelíbí podfukování Talasu, tak ten průběh DUCu je jako by Talase ještě výrazně podhustil oproti mě (a já vozím dost nízké tlaky, aby chodil Talas jak má). A to už není možné pro reálné použití, to by i přes mírně progresivnější konec byl pořád na dorazu. Ale uvádím to jen pro představu pro ně, aby věděl, jak se bude ten DUC chovat.
Průběh počátku zdvihu z toho tvojeho měření se mi líbí (pro jeho zdvih), tak si také představuju průběh vidlice. Spousta lidí by tu takový průběh zavrhla, protože pokud současně nebude přetlumená, tak bude při brždění chodit dost do zdvihu.
Mlok, prosím a, možno sa mýlim, ale čím nižší odtrh má vidlica, tým ľahšie ju rozhúpem vplyvom šlapania a pohybovania telom pri jazde…čo je vlastne nežiadúce…ako to vlastne je?
To se nemýlíš, to tak samozřejmě je. Ale nevidím v tom žádný problém. V sedle se slušnou technikou šlapání je to v pohodě i se těmi nejcitlivějšími vidlicemi (tedy minimálně já s tím žádný problém nemám, možná někdo při silovějším šlapání ano, to ale nedokážu posoudit, nevim jak se chovají vidlice ostatním). A ze sedla je už pak skoro jedno, jestli je odtrh 5 nebo 10kg, tam když máš vidlici 140mm a více, tak se stejně rozhoupe několik centimetrů tak jako tak.
A komu to vadí, tak od toho je tu lock.
jasné, fatty čo som mal na canone bola dosť citlivá, išla super do zdvihu, ale bola to 80 mm, ale využívala zdvih lepšie ako niektoré 100 mmm vidlice, a páčka lock-u bola na dosah, fox ma ten lock dosť od ruky, rock shox to má super, mne osobne citlivosť nechýba, mám rad vydlicu, čo ide dosť do zdvihu, ale nerozhúpem ju telom a pri šlapaní, malé nerovnosti ma nezaujímajú, osobne považujem terralogic, keď je nastavený správne, za geniálnu vec, nemusím sa obťažovať otváraním a zatváraním, ale to je vec vkusu
Každý má jiné priority, to je jasné. Ale citlivost vidlice není jen o tom pohodlí. Ono to má velký vliv i na držení kontaktu předního kola s povrchem. U terralogicu ten kontkat s terénem je ale celkem v pohodě, protože když už je to rozbitý sjezd, tak vidlice se udrží otevřená. Tedy pokud je prioritou rychlá jízda, závody, tak citlivá vidlice + terralogic je asi nejlepší řešení (rozhodně mnohem lepší než otevřená necitlivá vidlice).