K čemu je dobrý oválný převodník jako třeba tento
http://www.koloshop.cz/…-ovalny.html
Děkuji
Pokud vím, tak ke snazšímu překonávání úvratí pedálu při šlapání, resp. ideálnějšímu přenosu síly vydávané jezdcem do pohonu kola. Možná mě někdo opraví, doplní.
No asi ano, ale když si vezmu, že je oválný převodník, co já pamatuji, na světě skoro čtvrt století a žádný velký hit to stále není, tak to asi nebude zase tak moc znát. Osobně bych spíš čekal, že to bude škubat za kolena. Kolega to v devadesátkách na kole měl, ale než jsem si to stačil odzkoušet, tak ten převodník ohnul, takže nic.
Jenže tohle funguje zcela opačně než biopace. Stačí se na ty převodníky podívat a musí ti to být jasné.
„crank arm“ je klika ?
Je to tak.
Nevím jak je to u Bio....... ale tady to má docela logiku, ne ?
Asi jsem natvrdlý, jak to tedy funguje, pokud to nevyužívá proměny vzdálenosti řetězu od středu ?
Podle mne: pokud jsi s klikama v dolní a horní úvrati, mášnejmenší sílu, takže se nabízí třeba jako 50zubů, kdežto pokud jsi vodorovně klikama, máš ji maximální a tak nahoře, kde zuby táhnou řetěz můžeš mít třeba jako 56z. na silničce. Lépe to neumím vysvětlit.
No jasně, takhle přeci funguje i biopace, takže proto jsem se ptal, protože kolega Chlebovnik soudě podle jeho komentu má nějakou jinou teorii:
„Jenže tohle funguje zcela opačně než biopace. Stačí se na ty převodníky podívat a musí ti to být jasné.“
Prostě biopace byl vůči klikam natočený jinak.
To ale nic nemění na principu, to je pouze jiné provedení :-)
To je jako bys tvrdil, že tahání páky za kratší rameno, je taky to samé. Jen jiné provedeni. ;-)
Prosím, tak mi vysvětli, kde je ten zásadní rozdíl, já ho tedy nějak stále nevidím
Třeba tady 1:39 to máš shrnutý výhody ovalu.
V natočení (clocking).
AB: Největší poloměr drtíš v záběru, v úvratích taháš menší poloměr.
Biopace: V záběru máš malý poloměr, v úvratích naopak musíš drtit ten největší.
Už to chápeš?
Tak si dobře prohlédni ten můj obrázek, je to dobový nákres Biopace a vedle aktuální oval, jsou takřka stejné, možná o několik stupňů rozdíl, což by odpovídalo optimalizaci podle nových simulací.
Biopace vzniknul právě proto, aby se ulevilo šlapání v mrtvém bodě, ty o něm tvrdíš pravý opak
A ty ses na nej poradne podival?
Podíval a pokud vidím dobře, u Biopace je klika je cca 45° za vrcholem širší části, takže rozhodně netaháš za nejširší místo v mrtvém bodě, u toho nového oválu je to posunuté, a klika je asi 60° před vrchilem širší části, ale převodník nemá tvar oválu ale je to takový paskvil, nebo šišoid, nicméně také netaháš v mrtvém bodě za nejširší část, takže podle mne je to jiné provedení stejné myšlenky, podařilo se jim najít lepší umístění klik a učinnější tvar.
A mě by třeba zajímalo co s „výhodou“ oválu udělá hazka s brzdou?
Je tam malý pohyb,ale tvůrce se na mtbr.co zavázal tím,že pokud to někomu zničí hazku,tak mu koupí novou http://forums.mtbr.com/…0173-19.html
Nešlo mi o poškození hazky, ale jestli se tím nevyruší „výhoda“ oválu.
Jak by ho asi mohla vyrušit? Rozdíl mezi velkým a malým převodníkem taky nevyruší.
Počítám, že myslel jestli ten malý pohyb ramínka při šlapání.
Řetěz je zhruba na polovině předovníku (±) – ta část je závislá jen na svislém úhlu, ve kterém řetěz na převodník nabíhá a jak ho opouští. Ten úhel se mění jen velmi málo. Takže i ta část převodníku „obtažená“ řetězem je takřka pořád stejná – takže i délka řetězu na převodníku je takřka stejná – takže je jasné, že ramínko přehazovačky se při šlapání skoro nepohybuje.
na tohle už chvilku koukám a taky dumám… jako ani tak né sobě na kolo (jsem na 3×9 a psychicky na 1×10–11 zatím fakt nemám), spíš děckovi na kolo, kde by to teoreticky mohlo pomoct…
Soudruzi z čajny maj v nabídce šišaté převodník aktuálně za cca pětikilo, páč je 11/11 shopping festival… tak otázka je, zda do toho jít či nejít… oproti Absolute Black ale není osa kliky otočena o oněch pomyslných několik důležitých stupňů… co vy na to, jak to bude fungovat?
Ten čínský ovál mám týden, už jsem byl na 1 delší vyjížďce a musím říst, že to poznat jde, zvlášť na největší pastorky do krpca. Mám to na 1×9 a není problém to udupat.
jo, mladej si jej na děckokolu 20" s převodama 1×7 taky vychvaluje, i když to nemůže popsat… prostě je spokojenej ;-)
Biopace skončil taky na tom, že zhoršoval řazení na trojpile. Teď, když trojpila je sprostý slovo, tak tento nedostatek odpadl.
No jasně, takhle přeci funguje i biopace
Princip je překvapivě stejný, ale biopace má naopak největší poloměr v úvrati (což jsem naprosto nepochopil, k čemu je dobré – na Wikipedii píšou, že tě to nutí šlapat lehčí převody…)
Fakt by mě zajímalo, kde se objevilo, že biopace má kliky umístěné v nejšírším místě, to je přece naprostý nesmysl. Kliky jsou ve skutečnosti umístěné tak, aby nejšírší část převodu byla aktivní ve chvíli kdy má klika nejvyšší účiinost.
Což nemění nic a tom, že si myslím, že jakékoliv šišky jsou jenom komplikace a že ani Biopace ani ten nový zázrak nejsou žádná výhra
Bych s tím usudkem byl trochu vopatrnej. Před chvilkou sis ještě myslel, že šuplera počítá otáčky kolečka, uloženýho v plastový drážce.
A co to má s tím společného?
No právě to, co píšu: Tvůj brilantní technický úsudek.
Já jsem se spletl ano, ale také nejsi dokonalý, jinak si neumím vysvětlit, jak si přišel na tu plastovou drážku, já o ní nepsal :-)
A co se týká těch šišek, počkejme pár let, pokud to bude tak užitečné, určitě se to rozšíří, pokud to bude stejně na pytel jako Biopace, zůstane to na okraji :-)
Už to dělá aj sram říkaj tomu osymetric myslim,ale nemyslim tu verzi na silničku.Viděl sem to minuly tyden nekde v bikechecku na mondraker dune
Osymetric je registrovaná značka, a nevím že by patřila Sramu
Kliky jsou ve skutečnosti umístěné tak, aby nejšírší část převodu byla aktivní ve chvíli kdy má klika nejvyšší účiinost.
No podle popisu co máš na tom obrázku je to přesně naopak :-)
Chainwheel radius is decreased as the crank enters the downward power stroke. This allows the leg to push faster, much as it does naturally when walking or running.
As the leg makes the transition from the power stroke to the return stroke at the bottom of its travel, chainwheel radius increases.
Fakt by mě zajímalo, kde se objevilo
Na Wikipedii, vždyť to píšu…
Já nevím jak ty, ale ať dělám, co dělám, vídím ve chvíli, kdy mám největší sílu na kliku, největší převod. Ale asi se pletu..
Tak počítače a technika trochu pokročilá od té doby, a lze to mnohem lip spočítat.
Ovaly fungují, ale přínos je na hranici meritelnosti.
No spíš se někdo podíval na starou myšlenku trochu jinak :-)
Když myslis
Vyhrál na tom TdF treba
Jo, jak píšeš „přínos je na hranici meritelnosti“ to asi rozhodlo :-)
Vsak ti ho nikdo nenuti.
Na jednom kole ho mam a je to prijemny.
To je ten 6% rozdil, kterym maskoval 5% rozdil v dopingu:-). Jedna se jen o marketing a oblbovani lidi.
a?
čekal bys zázrak?
Co chceš na tom počítat?
Kupodivu tvar oválu a místo kde je to efektivní, ale klidně si to kreslli na prkně :(
to co jazdi froome nie je totiz obycajna elipsa ci oval, je to kadejaky nepravidelny mnohouholnik, a presne to bolo treba dokladne spocitat.
dobrá divočina :-)
Doporučuji spíše obdélník, teď to jezdím a nemůžu si to vynachválit.
+1 pobavils
A co takhle teleskopický převodník? Někdo tu už psal něco o nábojích s proměnnou šířkou a nafukovacích ráfcích…
a teleskopicke rajdy a teleskopicky predstavec.
tie rajdy sa hodia napriklad pri prejazde pomedzi stromy, alebo pri ceste uzkym vytahom.
teď přes zimu budu jezdit kosočtverec
Jestli ale není za léto vojetej, když jsi jezdil kruh…
Léta jsem jezdil Biopace, když skončil, přešel jsem aktuálně na španělský Rotor. Nastavování úhlu je ve 3 krocích. Dle dohadů se servismany a prodejci, se lišil Biopace tím, že šiška byla natočená na jiný úhel a využívalo se spíš švihu, kdežto Rotor má úhel tak, aby využíval horní a spodní úvrať na menší půměr a větší průměr převodníku v max záběru nohou. Aspoň tak mi to vysvětlovali, nejsem strojař, ani ing přes mechaniku.
Osobně mi připadá, jako bych měl proti kulatému trochu vyšší počet zubů, takže to asi nějak funguje, každopádně znát to je.
Taky mi to tak přišlo,s menším počtem zubů to jelo jako kulatej s větším počtem zubů.
tak to ti to přišlo opačně ne? ;)
A to se vyplatí! :D
Napíšu svojí osobní zkušenost: mám cca 3 roky po operaci kolene ( přetržený křížový vaz ). Jako nejlepší rehabilitace se ukázalo jízda na kole sice jen po silnici ze začátku, ale byl jsem na kole to bylo hlavni :) Teď po těch 3 letech ježdění s normálním převodníkem jsem pořídil oval, jelikož jsem četl recenze, že především pro lidi s nějakou operací kolene to je velký přínos. Nevěřil jsem ale chtěl jsem to zkusit tak jsem si ho objednal. S normalnim převodnikem mě koleno začalo bolet po zhruba 40km s oválným najedu 70km a žádnou bolest necítím nevím zda je to jojoefekt :D ale myslím si že převodník opravdu funguje za mě určitě vyzkoušet :)
To by nebyl jojoefekt, ale placebo efekt, ale když to funguje, neřeš..
Tak jsem našel toto video:
https://www.youtube.com/watch?…
popisuje tam výhody a rozdíl mezi dnešním oválem a biopace.
Dělaj skvělý produkty, ale někdo by měl říct týpkovi, co má na starost marketin, že 17min video, kde se nic neděje, není úplně způsob, jak to propagovat.
presne, uz jsem to „videl“ drive, ale po 3 minutach jsem to poposouval do konce a vypnul…
Proč hned na začátku (po přetočení keců) ukazuje, že dodáváme sílu od 3 do 5 hodin (úhel) – a přitom to drží vzhůru nohama?
Máte někdo zkušenost s převodníky od ukrajinské firmy Garbaruk? Docela by mě zajímal Garbaruk Melon má navíc oproti třeba AB oval vyšší zuby a by mělo ještě pomoct proti spadnutí řetězu. Nebo je lepší jít do osvědčené značky jako je absoluteblack třeba?
mam absoluteblack oval 34z ted jiz na obou mtb a retez nepada (nevim, nakolik se na tom podili i hazka s brzdou?)
ty zuby na tom melounu uz mi prijdou moc drasticke … navic se mi nelibi, jak z tehle ovalu hned jde ta barva dolu
Mě odrazuje od toho jen ta slizajici barva,jinak za zkoušku by to asi stálo. Viděl jsem jeden ten převodník i na bazaru. Ale nikde nejaka popsana zkušenost.
Ad barva: jak jsem teď jezdil v bahně, tak mi barva ze zubů slezla (či spíše byla obroušena) i z toho absoluteBLACK. Stačilo na to cca 100 km ježdění v bordelu :-(
Napis uzivateli becis, myslim, ze sice nema oval ale kulatej.
Tak už jsem najel pár km s AB šišatým převodníkem 32z a mám pár postřehů.
Na řazení nemá žádný vliv, do kopce se s ním jede o dost lépe – obzvláště pokud je bahno a kořeny jsou pěkné mokré.
Vliv na kolena zatím nemůžu asi hodnotit, ale do kopce jim člověk uleví. Trochu zvláštní pocity pak mívám na rovinkách, nebo když si člověk přehodí na lehčí převod, než aktuálně potřebuje. A taky mi přijde, že se hůře zrychluje ve stoje, třeba před skokem. Zatím ještě nejsem rozhodnutý jestli ho budu jezdit trvale, nebo se vrátím k obyč 30z.
A jak se ti jevi ten skok z kulate 30 na sisatou 32? Vyjedes do kopca ± stejne, nebo jak se to projevuje?
jo, je to dost podobné
Po prohození kulatého 30z převodníku za absoluteBLACK OVAL 30z (28–32z) jsem úplně spokojen. Pocitově zabírám jako s tím kulatým 30z převodníkem a přitom jezdím rychleji :-)
Kvantifikuj „rychleji“…
nerozjizdej flame, vsichni vime ze jede stejne, ale asi se mu pocitove jede lip, tak mu to nech :-)
Tak když říká rychleji, asi to má nějak vysledovaný… Já jsem se rozhod to sám vyzkoušet a mám ho připravenej v poličce, ale přesně jak píšeš, očekávám od toho spíš pocitový změny, než reálně na rychlosti.
Pokračuj, rozepiš se.
Netušil jsem že se tu tak rozeběhne diskuze :-)
ad) Kvantifikuj „rychleji“…
Jezdím platformy a nešlapu do kruhu, takže zabírám primárně v té části převodníku kde je více zubů (těžší převod). Když vyrážím z města někam ven, tak většinu trasy po asfaltu jedu na nejtěžší převod, který díky tomu jak zabírám odpovídá spíš 32×10 než průměru 30×10. Po přehození 32–28z OVAL namísto 30z kulatého jsem koukal, že tu trasu jezdím malinko rychleji (jak podle rychlosti na tachometru tak podle času – jsem venku z města o trochu dříve).
ps: krom toho úseku městěm to jsou subjektivní pocity protože tachometr ani čas na kole normálně moc nesleduju :-)
kolik zubu mas teda na tom ovalu? 30?
Jo 30z.
Tak po roce ježdění s oválným převodníkem musím konstatovat že to s tou rychlostí bylo jen placebo :-) (nerad bych tu někoho uváděl v omyl).
Jezdím zhruba stejně rychle jako předtím s kulatým, jen ten OVAL je do kopců příjemnější…
Dneska budu nahazovat absoluteblack 36z, tak pak napíšu.
Sheldon Brown píše o šišoidech toto:
The major problem is that this design tends to hurt people's knees. The high gear when the cranks are horizontal encourages the rider to push too hard, and we all know that pushing too high a gear is a common cause of knee problems. In addition, the low gear when the cranks are vertical means that the knees are moving extra fast when they are changing direction from going up to down and vice versa. This „whiplash“ effect caused most users to abandon elliptical chainwheels. Ever since the chain driven bicycle was invented, elliptical chainwheels have been re-invented and re-abandoned for the same reason every ten or fifteen years.
Líbí se mně ta poslední věta:
eliptické převodníky byly znovu objeveny a znovu opuštěny ze stejného důvodu každých deset nebo patnáct let.
+1
ale biopace a aktuální trend šišoidů je opačný, ne?
„Aktuální“ myslíš třeba Rotor Q-Ring 2012? :)
Mám pocit, že právě v té první části píše o opaku Biopace. To probírá později. Pokud to tak není, budu rád, když budu vyveden z omylu.
Ten text následuje po tomto obrázku což fakt není Biopace :-)
Proto jsem to sem dal.
Myslel jsem to tak že ten článek chápu stejně (o Biopace mluví později), takže tě nění treba vyvádět z omylu ;-)
Jinak když porovnám ten old-style elliptical s absoluteBLACK OVAL, tak ten novější je mnohem méně „šišojidní“ a o několik stupňů pootočený oproti klice. To zryhlení/zpomalení tam je stále ale menší → problémy s kotníky ani koleny zatím nepozoruju…
:D tak proti tomu je i ten Rotor poslední výstřelek techniky…
Takže moje dnešní dojmy. Když jsem sedl na kolo, tak jsem nechápal co to je. Takže první pocit divný. Postupně jsem si na to rychle zvykl. Mám 36z absoluteblack. V kopci je to trochu poznat. Nejvíc jsem to poznal když jdu do kopce ze sedla, jakoby mě někdo tlačil. Berte ale s rezervou. Nevýhodu vidím ze sjezdu, kde prostě tak dupat nejde. A ti co umí šlapat do kulata s tím taky trochu budou mít problém.. Uvidíme jak to bude až zítra sednu na silnici.
Každopádně to určitě není horší. A pro mě dobré, protoze zatím nikdo nedělá na M8000 36 zubů
Já mám na ovalu cca 150 km a první pocit byl jak píšeš , trochu divný, ale ted už mi to divné nepřipadá, zvykl jsem si.Mám 32z a kazetu 42z na klikách XT M8000. Ve stoje mi to také přijde lepší, takové lehčí a vydržím jet déle, otázka jestli je to oválem.Celkově jsem spokojený, jede se mi dobře. Pro jistotu jsem si ještě nechal přesmyk a převodníky, kdyby náhodou, ale už teď jsem si jistí že to nebudu potřebovat.
Mám 30z převodník , nějak jsem se uklepl
OVAL NEBRAT!
Tak tu jelikož už mám s ovalem nejeto celkem dost, tak si myslím že sem mužu hodit poznatky.
Takže zase taková pecka to teda není. Nejlepší je zvýšení trakce, to je opravdu poznat a je to určitě posun. Na druhou stranu, rozhazuje to plynulý šlpaní, což pro někoho kdo se naučil hodně dobře šlapat, je rozhodně spíš nevýhoda. Při jízdě v tahu po rovině mě to vyloženě zpomaluje a v dlouhým kopci to taky není nic extra hlavně pocitově, ve skutečnosti dle wattů asi stejný, navíc mě to nutí točit míň než jsem zvyklý, což je pro mě dost naprd. Další věc je výrazně horší zrychlení při jízdě ze sedla. souvisí to s tím zlepšením trakce, prostě tam kde máš největší sílu ti to ubere a trochu přídá tam kde ji máš menší, ale když člověk umí šlapat, tak je to zase negativní. Rozdupání před skokem apod. jak tu někdo už psal dřív, je opravdu horší. Co se týká výkonu, tak mi stages háže čísla zcela stejná jako s kulatým, akorát mi pocitově příjde jízda divnější. Jediný kde jsem pocítil opravdu výhodu, mimo zmiňované trakce jako takové, jsou hodně prudký stojky co člověk musí jet dlouho v sedě v nízkých otáčkách a na nějakým horším povrchu, který nejede. Což na XC skoro není a proto se vracím ke kulatýmu. Po závodech mužu říct, že kulatej byl lepší, alespon pocitově. najeto na něm mám skoro 1500, takže myslím že dost na to abych si zvykl nebo nezvykl…každopádně ještě to muže být tím že kulatej jsem vozil 36ku aoval 34ku a mě se celkově s vetší plackou jezdí líp, takže to ještě otestuju…
(ještě co si myslím je, že to místo kde je převdník největší, je až moc v dolní uvrati záběru, kde je sice noha nejvíc natažená, ale to neznamená že má nejvíc síly, což by mohlo vysvětlovat, proč se mi nezdá, že to funguje, jak bych čekal, ale to je jen spekulace…)
dík za nezávislou recenzi, to se v dnešn době všemožných internetových a facebookových influencerů cení
Souhlasím úplně se vším co jsi napsal. Jak jsem psal asi ideální pro člověka co se vyškrábe na kopec lesem a pak se spíš veze dolů, než na nějaké přesuny.
Od jakého výrobce byl ten oval co jsi jezdil? Přijde mi že každej má ten oval trochu jinak natočenej oproti klice…
Absolute Black
Také mám teď jeden ovál na testování, tak jsem zvědav, jestli mi z toho vyleze stejný závěr jako tobě.
Super, díky za zhodnocení!
To ten svůj ani nebudu nasazovat a hodím ho na bazar :D.
ještě bych měl jeden poznatek zřejmě pozitivní a to ten že mám pocit že mě i z dost brutálně těžkých tréninků nebolí tolik svaly, ale to právě nevím jestli není tím, jak píšu, že MĚ OSOBNĚ oval trochu brzdí…
Mno nedá mi to a napíšu svůj názor vozil jsem ovály na dvou mtb přímo od rotoru ještě na trojplacce a krom konstatování že rotor dělá velice kvalitní převodníky tak přínos byl samozřejmě nejvíc znát na největší pile a při vyšší frekvenci šlapání osobně nevidím důvod vozit to na pilách okolo 30z naopak na silničku jako velkou pilu bych si to dal bez váhání hned :)
prave zvazuju pri konverzi z dvouplacky na 1 jestli dat 32z oval od absolute nebo 30 zubu klasiku… pouziti univerzal – od endura, delsich vyjizdek, po tahani voziku…
Taktéž… Jezdím 30 klasiku a zvažuji 32 ovál, pac z kopce mi uz chybí rychlost.
Můj dotaz je na rozdílnost úhlu, elips od jednotlivych výrobců. Mám pocit, ze dobre vymyšlené to ma Absolute Black a OneUp, ale co ostatní Superstar, CZ produkce, je to okopirovane nebo se liší i ty elipsy po výrobcích?
Diky.
Osobní pocit je , že s 32z oválem z kopce nezrychlíš oproti 30, nebo jen minimálně.
a nahoru pocitove?
Trochu těžší než 30z, ale na kořenech,bahně se ti málokdy stane, že prohrábneš nebo se kousneš. Osobně jsem to vnímal tak, že v terénu do kopce super, ale všude jinde spíš horší než kulatý. Pokud bys to třeba chtěl na traily se skokama, kde si občas přišlápneš, tak bych to nedoporučoval. Všechno bráno pocitově, ale vesměs se schoduji s biker jura.
jak řikáš…
Jak tak ctu nazory tak to vypada, ze budu muset koupit oba a vyzkouset to… Jezdim platformy, nejradeji technicky pasaze v lese, na nasich trailech ale sem tam poskocim (obcas jedem kouty, koprivna, rychleby apod)…
Pokud je to ale bonus pro vyjezdy, tak by to nemuselo byt uplne blby (vozik a vyjezdy jsou u nas taky dlouhy a prudky)… Enduro zavodu jedu par za rok bez ambici, takze tam by me to horsi slapani z kopce az tak nevadilo…
Už jsem to tu psal, třeba pro mě to bylo super. Většinu výjezdů máme lesem a dolů víc pumpuju a méně brzdím, než abych se snažil šlapat, takže nahoru pomohl a dolu nepřekážel. Ale když jsem jel víc v XC stylu, už mě to moc neoslovovalo, hlavně na Ačkových přesunech. Třeba známý mi ho daroval, protože mu to vůbec nesedlo.
tak otestovano – 32 AB, s 11–42, platformy, vyjezdy jsou fakt zajimavy – vzdycky kdyz jsem myslel ze uz to nedam se najednou nohy protocili, to mi prijde super. Na velky stojky to ale pro me ani s 42 vzadu neni ideal (otazka fyzicky), Pri normalni jizde do kopce to moc nevnimam, ve stoje je to takovy divne nepravidelny. Rovina a z kopce – u me nezvyk na jednoprevodnik, ale nejak me to neobtezuje. Rozjezdy na skok mi to tak zle neprislo. Pravda je ze se ale stale seznamuju s jednoprevodnikem a kazetou… Finalne ale s ovalem celkem spokojenost, ale zas takovej zazrak to neni.
tak ony 2 zuby na převodníku josu dost málo, na to aby to dalo nějaou veětší rychlost při stejné kadenci, ať už je to oval nebo ne…
A vyplatí se investovat do AB či 1up nebo za usetrenou 500 dostanu od superstaru stejne uhlovany převodník? Neberu ted v potaz kvalitu zpracování, vydrž…
trochu OT: lupoval někdo od přímo od AB? jaká je zhruba doba doručení a cena pošty a dopravy komplet? díkec (nechce se mi čekat na tu 38ku až bude i u nás dostupná)
Trvalo to cca 3–4 dny (na webu mají 2 – 4), hned druhý den po objednání to odcházelo. Myslím, že to vozí DHL. Cena dopravy 10 euro.
Trvalo to cca 3–4 dny (na webu mají 2 – 4), hned druhý den po objednání to odcházelo. Myslím, že to vozí DHL. Cena dopravy 10 euro.
dík oběma, nakonec jsem objednal z bike24 o něco levněji než od AB
Přišlo to tak za 3 dny.
Máme za sebou Nové Město a tak by mě zajímalo kolik závodníků jelo s oválem, já bych řekl, že žádný .......
Ty jsi takový hnidopich, že?
Ale ne, jenom když jsem byl malý, tak mi táta řikal, že když si u nějaké „novoty“ nejsem jistý, ať se podívám jestli to používají profíci …
Profíci ale dneska nepoužívají to „nejlepší“. Používají produkt toho, s kým mají smlouvu.
Jasně, já si hned řikal, že zatím bude nějaké spiknutí, když se to za těch 30 let furt poŕádně nechytlo ☺
Andrea Tiberi třeba…
na tour taky nic moc, vsiml jsem si jen u zluteho pavouka…
Ono to ani není tak moc zamýšleno pro silniční cyklistiku a dlouhodobé podávání stabilního výkonu, jako spíš pro horská kola, kde se intenzita zátěže diametrálně kolísá v rozmezí desítek vteřin, jednotek vteřin, často je špička jen na jedno nebo dvě šlápnutí. Proto mi to poukázání na svěťák v XC připadá mnohem zajímavější.
právě při tom neustálým zrychlování je oval horší než kulatej, odzkoušeno u mě sobně s wattmetrem na mnoha závodech i trénincích, proto bych naopak viděl smysl pomoci v konstatním tempu
Poradí niekto ovál prevodník na kľuky XT M8000? Chcel by som to len vyskúšať či nejak pocítim výhody(momentálne mám 32z), ale na tento rozteč(96BCD) som na aliexprese nič nenašiel…
Prípadne oplatí sa ísť rovno do Absoluteblack XT 32z oválu za 1300,– z hľadiska životnosti a kvality oproti lacnejším?
Ďakujem.
AB oval mám 34z zatím jen 700km až na tu posunutou řetězovou linku co sem musel vypodložit to jde bez vodítka a nikdy nespadl řetěz ještě sem koukal po převodníku od leonardi factory jen je mi divný že by rákos pro m8000 v ovalu na ali nic neměl
blbe jsem to predim zaradil
https://www.aliexpress.com/…4206420.html?…
rosomak ? o kolik jsi to vypodkladal ? resim asi tedka ten stejnej problem
sehnal sem podložky 1,5mm jako posun je rozhodně k lepšímu ale myslím že by to tak 0,5mm ještě klidně sneslo ale nechtělo se mi tam dávat dvě po 1mm a 2mm sem podložku nenašel
Jaky podlozky jsi tam daval? Ja nakonec skocil u klasickejch M8, ale maji hrozne sirokou obrubu. 2mm ma tusim perovka…
Dobry jsou podlozky pod panty dveri.
no jestli je tenhle převodník uplně rovnej co tak na něj koukám tak posune řetezovku ješte o 1mm víc než AB
Ja som zase blbo hľadal…tie prevodníky sú kvalitou OK? Neviem ako majú čínanci zmáknuté uhly a podobne…
Diki
K AB prevodníku treba nejaké podkladanie a skúšanie? U kvalitného 1300kč prevodníka som to nečakal…
AB mi posunul řetězovou linku ven píší tam že má řetězovou linku zlepšit o 1mm a ano mají tam 1mm navíc ale oproti plochému převodníku a to origo shimano není ten je myslím 3mm oproti plochému ale ruku do ohně za to nedám
Máš pravdu, origo XT8000 prevodník je akoby ,,zapustený´´ smerom dnu k rámu, zmerať to neviem.
Dúfal som že AB to majú zmáknuté a sadne to ako riť na šerbeľ…pri tej cene by aj malo…
1×11, M 8000, šaltr xtr, AB 32oval, nikdy řetěz nespadl.
ja jsem objdnaval tady na zkousku
To, ale nepasuje na shimano kliky, ne?
Na XT by malo, rozteč je 96. Ale už z fotiek to vo mne dôveru nevzbudzuje :-)
jo mas pravdu nepasuje to – ted sem to zkousel – takze mam tyto dva na prodej – pokud nekdo chce :D 32 a 34 na le xt 8000 to nepasuje :S
tohle na kilky XT-M8000 nenasadis, potrebujes asymetrickej 110° :
tady to maj dobre popsany
Komplikuje sa to viac ako som čakal :-) Je teda nejaký kvalitný ovál na XT8000 ktorý skrátka našróbujem a jazdím, bez laborovania so stupňami, podložkami atď…?
Taky me to podkladani převodníku štve ale jednu chvíli sem koukal po aerozine klikach s ovalem jedine ještě napsat někam do obchodu kde mají oval od leonardi factory jak ten maji zmaknuty z fotek po netu fakt tězko říct se to tam tak divně láme nebo se vyprdnout na oval ale treba ja sem s ním tak spokojenej ze ho uz nesundam
Ten Leonardi je už dosť drahý a na okolí ho nemajú. Zo zahraničia objednávať nechcem kvôli prípadnej reklamácii.
Ten AB vyzerá že má tiež určitý ,,offset´´ ako originál Shimano prevodník, hádam to bude ok…
Hele mam nasazenej oval od AB 32z na shimano XT8000 klikach a zadnej problem radi to krasne dnes cca 50 km v Jedasu na trailech a pohoda. Jedine kdyz na 42z motam dozadu tak asi po 4×komplet otocenim klik dozadu sjede na retez o pastorek niz
Nic sem nepodkladal kliky na 2 placku srouby origo shimano
Asi ten AB teda risknem, a ak to bude blbnúť tak vrátim. Pri točení dopredu žiaden problém?
Taky vozim. Na enduru uz 2 sezonu a v pohode.
ne otestovan celej rozsah prevodu a nikde nic nedrhne nestrili, pri skocich nic nepada, a to predpokladma ze si to jeste trosku sedne casem
retez mam 114 clanku kazeta SRAM 1180
Dik chalani, vezmem AB 32z v zlatej farbe :-)
dúfam že to bude bez podkladania podložkami…
Napadla ma taká vec…ak mením 32z klasiku za 32z ovál nebude dúfam treba upravovať dĺžku reťaze?
Nebude. Ve 2/4 otáčky budeš mít více zubů a ve zbývajících 2/4 otáčky zase méně, takže se to srovná. Jenom ramínko přehazovačky se bude trochu hýbat dopředu/dozadu podle měnícího se počtu zubů na převodníku.
Super, s tým pohybom hazky rátam, to je jasné že sa bude hýbať podľa polohy prevodníka…snáď to nebude mať vplyv na jej životnosť.
Možná by bylo zajímavé spočítat, jakou sílu ze šlapání „pohltí“ tento nucený pohyb hazky, pokud by tam měl člověk silné péro a jel s tím na 1× něco a opravdu dlouho po rovině.
Na jízdu po rovině oválu netřeba. Největší přínos vidím ve výjezdech…
V rámci hledání (u jiných) zda to k něčemu je, zatím neustále docházím k +/- stejnému názoru – zdá se mi, že to má přínos JEN pro výjezdy, při šlapání nízkou kadencí. Tzn. otázka zda to má smysl montovat na 1× něco když tam na tom člověk v těchto podmínkách jezdí jen (menší) část trasy. Přijde mi, že by to mohl být dobrý vynález na nejmenší převodník u trojplacky, což jsem někde (zbastlené) viděl. Jinde – ikdyž mi ta myšlenka oválu zprvu přišla báječná – jsem se po prostudování názorů a zkušeností různě po netu spíš co se týče oválu změnil ve velkého skeptika.
Kdybych vozil nášlapy a mohl v opravdu prudkých stojkách tahat i zadní nohou nahoru, tak klidně vozím kulatý převodník. S platformama toto neuděláš, takže vozím ovál jako alespoň částečnou pomoc v těchto situacích.
Plus kdybych měl orla a lehčí převod než mám teď, tak si nejspíš taky vystačím s kulatým…
Obecne pro nizsi kadenci to smysl ma- i na rovine. Nenuti to cloveka vynechavat a dupat v okamzik nejvyhodnejsiho sklonu kliky. Snadneji pak slapes rovnomerne a lepe vykrouzis kruhove slapani. Je to takove cistsi. Naopak pri vyssi kadenci mi to uplne nesedelo. Kolem 100 otacek to uz nebylo moc prijemne. Ale nejezdil jsem to dlouho., mam klasiku Dal jsem oval pritelkyni a funguje to velmi dobre.
Takže by to chtělo něco jako Hagen drive, ale s možností „asymetrické oválné modulace“.
a ted je otázkou, zda je to vhodné na třeba XC plný nástupů a zrychlování do vysokých kadencí… Osobně to používám už dva roky, vloni jsem na chvíli vrátil kulatej a pak zase oval a stále si myslím, že na zrychlení a dynamiku je to kontrapruduktivní, právě kvůli nucení do nižších kadencí a tím pádem potřebě více síly na rotočení což unavuje ikdyž efektivita by měla být větší. Dále se pak zkracuje „regenarační“ fáze zdvihu pedálu a tím pádem prodlužuje svalový napětí a tedy teoreticky i horší okysličení svalu… Na vytrvalostní „useky“ kde se jede rovnoměrně to asi má výhodu v tom o čem píšeš…chtělo by to testovat v labu s moxymetrem apod. Testoval jsem to s waťákem všelijak a ve výsledku jsem rozdíl nikdy na číslech nenašel.
Na enduru to asi taky nikdo nevozí, kvuli zrychlování před skokem apod. že? Co myslíš?
Takže jestli správně chápu, tak ve zkrácené podobě: je to vhodné do nižších kadencí, ale jízda těmito nižšími kadencemi je sama o sobě neefektivní, tzn. je lepší se ji vyhnout, tzn. nakonec je lepší se vyhnout i oválnému převodníku?
By mě zajímalo, jestli v té věci malé vs. velké kadence nejde o to tvolit „správnou míru ovality“ – pokud by byl převodník „skoro kruhový“, rozdíl by byl malý, třeba by to něco málo přineslo při malých kadencích a tolik „neublížilo“ při velkých.
jak říkám, sám pořádně nevím. Výsledek je podle mě hodně taky na typu člověka. někdo silově vybavenej snese to delší napětí lépe a nevadí mu pomalješí pohyb protoože to silově utáhne, pro nějakýho papírovýho čerta to muže být naopak kontraproduktivní… ale nedovolím si tvrdit že je to špatný nebo dobrý, sám oval vozím, ale sám mám zároveň pochybnosti o přínosu a taky musím říct že se mi dost změnil styl z papírovýho čerta co letí do kopce ana rovině nastíhá na skoro přesnej opak co spíš ma tah ale zrychlení pocitově slabší. Což je divný, protže závodím a trenuju pořád podobně a příjde mi to opravdu daný spíš tím převodníkem a jelikož jezdím XC, tak přemyslím, jestli to pro mě není naopak kontraproduktivní.
Na enduru to par lidi vozi. Namatkou Barel byl velkej fajnda sisek a spousta dalsich. Zase v XC to ma smysl kvuli technickym vyjezdum, ale zavodne jsem to nikdy nejel a i tak to bude spis o osobnich preferencich a pocitech. Nevim ani jak by se to dalo smysluplne zmerit. Na asfaltu to bude asi dost podobny. V hodne tezkym technickym vyjezdu verim tomu, ze to nejakou energii usetri, ale je to spis pocitova vec. Neprislo mi, ze by byla potreba nejak vetsi sila pro roztoceni, zkousel jsem chvili Rotor a pak AB.
Myslis ten ± 1mm? To budou obrovske ztraty.
Jestli vy považujete za oválný převodník ten kde se průměr liší o +/- 1mm, tak já takovému říkám zmetek kruhovitý.
Mluvil jsi o ztratach pohybem prehazky. Ne o ztratach zpusobenych ovalitou prevodniku. Takze prosim opet neprekrucovat, jak mas ve zvyku.
Mluvil jsem o tom, že ten nucený pohyb hazky, vzniklý nevyhnutelně ovalitou převodníku je zákonitě spojený s překonáváním odporu „péra“ té hazky a ta dráha toho nuceného pohybu hazky rozhodně nebude +/- 1mm jak jste psal Vy. Takže přemýšlejte co píšete, než někoho „opět“ nařknete z překrucování…
Jinak je to samozřejmě čistá „teorie“ a zmínil jsem to jen jako zajímavost. Ztráty tohoto typu budou vůči jiným ztrátám zanedbatelné. Ale kolik to na mnoha kilometrech udělá, když se to neustále hýbe při každém šlápnutí by mě stejně zajímalo.
Musite vy 2 s Vilemem ****** kazdy rozumny tema kilometrovou hadkou o naprostej cipovine?
.
Tady mam na neho dve reakce.
Ten pohyb voditka je uvedeny cca ± 1mm. Takze teoretizuj o cem chces, ale napred se na to nekde podivej v realu.
Viz video
A vcil mudruj.
Takže jsem se mýlil – někde jsem viděl video kde jim o centimetr lítalo se a tam, tak mi přišlo „logické“ že to je do určité míry nevyhnutelné… a ono zjevně ne a záleží jak je to udělané – pokud je ten ovál „geometricky“ správně, tak se při otáčce „opásání“ nemění a hazka se skoro ani nehne.
Tzn. ono to jde použít i na singlespeed, bez hazky…
http://www.youtube.com/watch?…
Hmm…
Tak děkuji.
Pokud je „opásán“ přesně z poloviny, pak žádný symetrický ovál umístěný v těžišti nevyvolá sebemenší pohyb ramínka, protože na převodníku bude v kterýkoli moment přesně stejný počet článků řetězu odpovídající polovině obvodu pevodníku. Jelikož ale není opásán přesně na jedné polovině, ale ta část obvodu se mění v závislosti na zařazeném pastorku, k minimálním pohybům ramínka dochází, jelikož například 4/9 výseč elipsy (daná úhlem) má různou délku oblé hrany v závislosti na místě, odkud ji „vysekneš“. Každopádně ztráty jsou zanedbatelné.
Už jsem se bál, že jde můj výkon vniveč, ale takhle si asi nechám ten ovál. :-D
Zvaž to.
Vy se teda zabýváte k*kotinama :-D
nebude
Co nebude?
Já reagoval na tohle: „Napadla ma taká vec…ak mením 32z klasiku za 32z ovál nebude dúfam treba upravovať dĺžku reťaze?“ netuším, proč se to zařadilo takhle, příště budu odpovídat celou větou :-)
nějaké nové poznatky s oválem po dalších 3 letech?
Přestalo mě bolet koleno, které mě dřív trápilo.
Stále super :) Chce to ale správné natočení, jako třeba AB.
stávající setup vše XT včetně klik M8000 2×11 36/26 – 11–42, až odejde kazeta, pokukuju na 1×11 11–51 se stávající přehazovačkou XT M8000-SGS, chtěl bych zachovat težké převody a maličko si usnadnit jízdu do kopce abych se co nejvíc přiblížil původním převodům, je tedy vhodné vzít AB 36z? nebo 34z?
Pak by mě přestavba vyšla na 1500Kč za Deore kazetu, cca 1300Kč za AB převodník + nový řetěz, tzn. celkem kolem 3000Kč.
Tak, jestli mas nohy jako froome :-)
Froome má Osymetric, to je jiná kapitola…
Kdysi bylo jedno celý Velo věnovaný tomuto problému, no ne ovalnejm převodníkům, ale překonávání mrtvýho úhlu. Byl tam i nějakej českej vynálezce, měl tam kliky s unašečem na pružinách, díky kterejm překonával mrtvej úhel. Nemáte to někdo v archívu?
Kdysi, v čas. Udělej / urob si sám (?) byl amatérský návod
Hodím to sem. Dělá někdo MTB Boostový oválný převodník 38 zubů? DM na DUBové kliky. Co jsem zběžně koukal, tak všichni končí na 36. Případně pasoval by na tuto specifikaci i nějaký Gravel/CX převodník? V případě konfliktu s řetězovou vzpěrou u oválu 38 bych se spokojil i s kulatým 38.
myslím, že Garbaruk dělá i větší ovály, ale na MTB kliky asi ne no