Zdravim, mam dotaz, kde najdu v Praze (nejlepe v Praze 4) nejaky vyskovy bod kde muzu zkalibrovat vyskomer v tachometru? To znamena, nejake misto, kde presne v urcitem bode vim, jak vysoko jsem:-)
Zdravim, mam dotaz, kde najdu v Praze (nejlepe v Praze 4) nejaky vyskovy bod kde muzu zkalibrovat vyskomer v tachometru? To znamena, nejake misto, kde presne v urcitem bode vim, jak vysoko jsem:-)
No a tlakova predpoved pocasi te krome mista X zajimat nebude ? Fakt nemam tuseni kde by todle slo fakt presne nakalibrovat.
nebude, jelikož tlak se zkalibruje právě podle přesný nadmořský vejšky…
Já to řešil tak, že sem dojel k nejbližší turistické značce, zkalibroval, pak popojel kousek k nivelačnímu bodu, výška seděla, tak sem za krásného počasí hned valil domů, tam si zapsal výšku a tu nastavil jako domácí výšku. Pro jistotu sem si to ještě potom zkusil znova a sedělo to. Podle různých map tu mám ropzpětí 320–329)m.n.m. Moje měření ukázalo 323, což sedí průměrově na většinu map.
Blbost, treba jit kalibrovat napr. pred bourkou znamena ze po bource budes najednou o 200m vejs ;) Kalibrace vuci jednomu bodu je a bude vzdycky naprd, rozdil mezi dvema vyskami pod kopcem – na kopci ale budes znat vice mene presne (pokud se mezitim opet brutalne nezmeni pocasi).
A od toho je ve většině výškoměrů domovská výška. Jeden den nakalibruješ na správnou hodnodu, druhý den je jiný tlak, ale výškoměr to už sám případně po stisknutí nějaké volby vykompenzuje a nastaví správnou výšku.
Pro měření převýšení mezi bodem A a B je úplně šumák jestli máš výchozí výšku takovou či onakou, podstatné je, že fyzikální jevy se nemění a rozhodně není třeba kalibrovat rozdíl dvou výšek. Pokud se ovšem během stoupání změní výrazně tlak, tak to nevykompenzuje nijak a nahoře budeš mít prostě blbou výšku.
Ale spousta lidí nevozí výškoměr jen aby si změřili převýšení, ale taky se rádi podívají jak vysoko zrovna sou a právě proto se tam kalibruje ta domovská výška…
Třeba na Petřínské rozhledně. Je tam dokonce uvedená i výška hladiny Vltavy, tak si hned můžeš ověřit, jestli ti ten budík ukazuje správně :-)
mrkni na můj blog, konkrétně tenhle příspěvek
najdeš tam i nějaké servery s nadmořskou výškou
doporučím mapy.risy.cz – umí ukázat výšku skoro jakéhokoliv bodu, na který si v mapě klikneš
Super odkaz!
Na tohle se koukám z okna :-D
Tak nic, nějak ten odkaz funguje :-(
Třeba to půjde takto http://bodovapole.cuzk.cz/_nbOutput.aspx…
Taky nejde :-(
Je to místní márnice :-D
A to tam budeš chodit kalibrovat každý den? Výškoměr ukazující podle tlaku stejně při různých teplotách šidí, takže stačí nakalibrovat odhadem, případně podle vrstevnic na mapě, řešit u takovýho přístroje rozdíl pár metrů je skoro zbytečný.
Si to nakalibruje a odmeria tym, kolko ma pred domom, nie? Viackrat tam uz chodit nemusi.
Jenže než dojde domů, podle podmínek už mu to může zase ukazovat o dost jinak :-)
Nastavi nejaku lubovolnu vysku doma, odide k najblizsiemu bodu (je z Prahy, do 15 minut musi byt pri nejakom), pozrie aku vysku mu to ukaze tam (nic nenastavuje) a zase ide domov, kde zase pozrie vysku. Takto ma za 30 minut hned dve merania vzajomnej polohy domu a bodu. Ak obe merania zpriemeruje a pripocita k nim vysku bodu, tak sa navzajom vyrusi odchylka sposobenea pocasim cestou tam s odchylkou naspat. Takto korigovana vyska je daleko presnejsia, nez kedy bude na bikovanie potrebovat.
A když pojede na vícedenní výlet bude každý den jezdit provádět měření na ten bod? Nejde mi o samotné měření, spíš o to, že nějaká velká kalibrace toho přístroje je zbytečná. Nebo aspoň co mám zkušenosti z hor, kde překonáváš větší výškový rozdíl už to tak je.
Ak bude robit viacdenne vylety po Prahe 4 (miesto, ktore zakladatel vlakna ziada) tak kludne moze chodit kazdy den kalibrovat ku tomu istemu bodu. Vtedy mnou popisana metoda bude skoro najpresnejsou moznou.
Inak pri viacdennych vyletoch sa uz clovek raz za cas dostane na miesto so znamou vyskou (razcestnik, vrchol kopca, sedlo, vodna nadrz atd.), kde dokalibruje. Ale to ti ako vlastnikovi vyskomera asi nemusim pisat. ± 3m nema vyznam riesit. Ale vyskomer ±50m uz nepovazujem za dostatocny.
Ak bludi divocinou, tak vzdy pri zastaveni si pozrie vysku a rano si tu istu zase nastavi a vyrazi. Vykompenzuje zmeny tlaku pocas zastavky. Casom sa to aj tak rozkalibruje, ale vydrzi do dlhsie ako to len tak nechat.
Sam jazdim s vyskomerom uz 11 rokov.
Nektere tachometry maji domovskou vysku. Tzn vzdy kdyz jej pri vyjezdu zapnes, tak ti tam naskoci tato domovska vyska.
Mě nejde primárně o domovskou výšku, spíš o to, že výškoměr který měří podle rozdílu tlaků je tak nepřesný, že nemá cenu řešit, jestli jsi doma na 326.5 nebo 327,8 metrů nad mořem, protože když dalších 50 metrů nastoupáš, už to bude při jiné než optimální teplotě vzduchu (15C ?) šidit, takže podle mě stačí kouknout do mapy jaká vrstevnice běží poblíž baráku a bohatě to stačí.
Teplota vzduchu je u tachometru kompenzovana, takze zmena nehraje roli. Bohuzel nejsou kompenzovany zmeny tlaku behem vyjizdky:)
Jak bys jí chtěl kompenzovat? Teplotou vzduchu se totiž mění rozdíl tlaků, neumím to dostatečně dobře popsat, ale při –15 a +30 bude při stejným tlaku u hladiny moře tlak třeba ve 200 metrech při obou teplotách už trošku jiný.
Teda ber to tak, že se rád nechám poučit, protože svůj výškoměr už nějakou dobu mám a novinky nesleduju, takže jestli je něco novýho, rád se to dovím.
To byl pokus o vtip, proto ten smajlik.
Jo tak sory, toho jsem si nevšiml :-)
Avogadrův zákon a další s ním související, třeba.
Dá se tedy přesně spočítat vliv teploty na změnu tlaku a toto použít k eliminování tohoto vlivu v měřících přístrojích.
Teplotu si schopny zmerat teplomerom nezavisle na tlaku. Vztah medzi teplotou a roztaznostou plynov je znamy uz hodne rokov. Z toho je znamy aj vztah medzi teplotou a atmosferickym tlakom. Takze vyskomer zmeria teplotu, zmeria tlak v nejakych internych jednotkach a potom sa „pozrie do tabulky“, ze toto cislo pri nameranej teplote znamena, povedzme, 280mnm. Namiesto pozerania do tabulky pravdepodobne spocita nejaky jednoduchy vypocet, ale to je vcelku fuk.
Staré výškoměry měly tu tabulku ještě v papírové podobě. Ale ty dnešní už si to spočítají samy :-)
Na každém vlakovém nádraží máš nivelační značku.
čauky, vyhledej si nejbližší nivgelační bod svého bydliště (na netu) – možná ho budeš mít i na svém baráku a budeš vědět v jaké nadmořské výšce jsi a pak už jen stačí nastavit vždycky na tachometru domovskou výšlu a je to ;-)
Na vyjížďce zkontrolovat odchylu výškoměru od turistických ukazatelů. Pro jistotu jich zkusit víc. Po návratu domů si přepočítat domácí výšku a podle ní kalibrovat.
já používám toto
pro výchozí n.v., zjistíš i pro průjezdný body
Pro přesné změření nadmořské výšky lze použít tyto stránky :
http://bodovapole.cuzk.cz/_mapTop.aspx
Stačí si najít na mapě bod nejbližší vašemu bydlišti, nadm. výška je tam s přesností na mm,…
Vlastním parašutistický výškoměr, klasický, ručičkový.
Občas ho vytáhnu z obalu a pozoruju, že mi to ukazuje každý den jinou hodnotu… Pohybuje se to extrémně v rozmezí až 500m a normálně je to kolem 200 až 300 metrů. Takže nastavit to přesně prostě nejde, tlak vzduchu se mění neustále.
Mrkni na www.vyskopis.cz a tam si najdes vysku treba tvojeho bydliste. A pri kazde vyjizdce si vyskomer zkalibrujes a hura do terenu:-) Samozrejme je dulezite kdyz se pohybujes v ruznych nadmorskych vyskach cas od casu vyskomec zkalibrovat. Aby ti ukazoval tak nejakak stale aktualni vysku.
Mrkni na googleearth,su tam velmi presne nadm. vysky jednotlivych miest,ja som si nasiel na mape svoju garaz a viem,ze je vo vyske 181m nm :-)
No a samozrejme sa mi tachac na tuto vysku pri kazdom starte automaticky kalibruje…