Kolik VAMů vás už začíná hodně bolet? :-)

20 nepřečtených
  • djx

    Napadla mě taková otázka – určitě jste si všimli, že např. Strava u delších stoupáních počítá i VAM (Vertical Ascent in Meters), tenhle údaj zobrazuje i hodně sporttesterů (např. Garmin – ideálně zprůměrovaná hodnota za posledních 30 sekund).

    Tak mě napadlo udělat takovej průřez místní komunitou, jak na tom jsme… :) Za sebe můžu říct, že mě už hodně bolí zlom kolem 1000 VAMů, v téhle intenzitě bych nějaký 20km stoupání nedal, na něco kratšího (5–8 km) se kousnout dokážu (v mým podání je 1000 VAMů anaerobní záležitost)… :) Většinou kopce jezdím někde mezi 800–1000 VAM… Co vy? :-)

    Anketa: Na kolika VAMech jste schopni vyjet cca 6 km stoupání (s přiměřeným sklonem cca 6-12%)?

    0x
    0%
    3x
    15%
    4x
    20%
    3x
    15%
    8x
    40%
    0 0
    • jonti  

      Řevničák za 15 minut znamená něco okolo 1200, a to už je docela nepříjemné tempo.

      Škoda, že tam nemáš i kolonku více než 1400 a více než 1600 :)

      0 0
    • Biker jak Pes  

      Rozptyl 6 – 12% je brutální rozdíl a stejně tak se bude lišit i VAM. Udělat na 5% kopci 1000 VAM už je pořádná řehole, zatímco na 10% už to takové peklo není. Někde udělám 1200 a někde ani 1000.

      0 0
      • djx  

        Málokterej kopec má konstatní sklon např. 7%, většinou má úseky, kde má 6%, ale taky 13%, ale v průměru je to třeba nějakých 8%, proto takovej rozptyl… Samozřejmě jet do 3% 1000 VAMů, to bys tam musel letět čtyřicítkou (to číslo střílím, ale bude to hodně)… :)

        0 0
      • djx  

        Jinak jestli teda jsi schopnej jet 6 km do 10% sklonu na 1200 VAMech, tak to klobouk dolů…!!! 10% je totiž už slušná stojka…

        Samozřejmě, pokud jen na nějakým prudkým úseku přišlápnu, tak není problém udělat 1400 VAMů, ale ne udržitelně! O to tady šlo… :)

        0 0
        • Tomahomo  

          Čím méně prudký kopec, tím víc hraje roli odpor vzduchu, proto na prudším kopci dosáhneš vyšší VAM.

          1% – 10m/km – musíš jet 100km/hod

          2% – 20m/km – musíš jet 50km/hod

          5% – 50m/km – musíš jet 20km/hod

          10% – 100m/km – musíš jet 10km/hod

          Vše na VAM 1000. Tak si to přeber :)

          0 0
          • djx  

            Proboha, to nikdo nepochopil, o co mi tady šlo??? :) To co píšeš, to přece není nic novýho pod sluncem, vždyť to vyplývá ze samotnýho výpočtu VAM, ale mně šlo jednoduše o normální kopec s přiměřenou délkou (ne 1km vlnka, a na druhou stranu 15–20km stoupaní v ČR myslím fakt nemáme) a přiměřeným sklonem, což je u nás nějakých 7–9% – při té délce 6km – to už je dost na to, aby tam ty VAMy šly rozumně spočítat…

            Podívej se na tvých TOP 10 kopců, jak je obvykle jezdíš, a určitě ti z toho vypadne nějaká rozumná hodnota typu „kolem 800“… Rozumíme si? :)

            0 0
            • Tomahomo  

              „10% je totiž už slušná stojka…“ – právě do té stojky Psík, a kdokoli jiný, dosáhne vyššího VAM, než po „rovině“. Rozumíme si?!

              0 0
              • djx  

                Fajn, takže chceš říct, že 6km kopec s 10% průměrným sklonem vyjedeš s vyšší výslednou průměrnou hodnotou VAM, než 6km kopec s průměrným sklonem 7%? To by mě docela zajímalo…

                Opakuju znova – neptám se na to, jaký max. VAM kdo dokáže dosáhnout, ale s jakou průměrnou hodnotou VAM dokáže vyjet celej (delší) kopec (!) – to je rozdíl.

                0 0
                • jonti  

                  Ano, přesně tak, čím prudší kopec tím vyšší VAM při stejné námaze. Láme se se až někde okolo 12–15%, kde nejde plynule šlapat.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Je to tak.

                    Jen doplním, že pro lemry jako já je to už ± jedno od poměrně nízkého sklonu. Při malém výkonu je malá rychlost i při menším sklonu, takže vyrazný vliv aerodynamiky odpadá už od dost malého sklonu.

                    Takže už mám zlom někde na 4–5%. Od tohoto zlomu mám VAM ± pořád stejné až možná někam k 20% (pro asfalt na biku, kde mám dostatečně lehké převody pro ještě rozumné šlapání i když jedu hodně pomalu).

                    0 0
                  • djx  

                    Při stejným úsilí??? To je přece z principu blbost. Pokud zanedbáš vítr a veškerý tyhle vlivy, tak právě VAMy jsou vypovídající číslo, který zohledňují sklon a rychlost, jakou v daným sklonu dokážeš jet. Vynechme extrémy, jako 2% a 25%. Tzn. pokud pojedeš řekněme 300W v 8%, a 300W v 15%, dosáhneš stejné hodnoty VAM, ne (abys jel 300W v 15%, musíš jet daleko pomaleji, než v 8% sklonu)? O tom přece to číslo je. Nepopírám, že ve vyšších sklonech je „snazší“ dosáhnout více VAMů, ale pokud chceš v několikakilo­metrovým kopci dosáhnout ne 1000, ale např. 1200 VAMů, musíš místo např. 280W jet 310W, a není to tedy „stejná námaha“…

                    VAMy s přihlédnutím k výše napsanýmu jsou přece o tom, že díky nim můžeš srovnat různý sklony a to, jestli si dáváš, nebo ne. Znova opakuju, vynechme extrémní případy, jako minimální a maximální sklony.

                    0 0
                    • kokoska.rokoska  

                      Pánové předřečníci mají pravdu. Není 300 W jako 300 W :-)

                      Z kopce je 300 W „peklo“, po rovině „dřina“, do mírného kopce „opruz“, do prudšího (pro mě tak do 10–12 %) „vyšší tempo“… Stačí vyzkoušet.

                      0 0
      • jonti  

        Mě se nejlepší VAM daří ve sklonu okolo 11–13%, když to stoupá víc tak už nestačí převody a je to hodně silové.

        0 0
    • R-A-D-I-U-S  

      Tak aby to o něčem vypovídalo tak by se mělo psát VAM+kolik metrů dotyčný takhle nastoupal.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.