Kolo favorit - informace pro nezkuseneho

38 nepřečtených
  • DragonSoul

    Preji vsem pekny den.

    Stal jsem se nevedomky majitelem starsiho kola Favorit a protoze jsem takovy kutil, chtel bych se zeptat, jestli se nekde daji koupit/stahnout navody na udrzbu tohoto kola. Zkusil jsem google ale krome nekolika malo aukci nic moc neni.

    Momentalne by me zajimalo, zda se da nastavit vyska riditek na kole. Bohuzel jsem docil jenom toho, ze jsem videl jedno nebo druhe lozisko, a nechtel jsem pouzivat vice sily tak zatim nezkousim.  Take mam problem se stredem, tak jak zjistit, jestli je „vycheclany“ nebo jenom staci pritahnout? Dival jsem se dovnitr na loziska apod, planuji to vytrit a namazat znova vazelinou. Jakou doporucite? Taky jsem zapomel pozici toho vence kulicek ve stredu. Ma byt kulickama ke klice slapadla nebo ke stredu? Dekuji, urcite budu mit dalsi dotazy, tak doufam ze se moc nebudete zlobit.

    S pozdravem DragonSoul

    0 0
    • Vilém  

      :)) No nic takoveho asi ani nenajdes.

      Vysku riditek muzes v urcitem rozsahu nastavit po povoleni sroubu predstavce. Pak na nej klepnes, aby povolil a nasledne nastavis vysku a dotahnes.

       
      0 0
    • Alibaba  

      Jé hle, moje dětství ! Svůj „Eska Favorit“ (2×5 !! revoluzionprevode !! ), ze sedmdesátýho osmýho (devátýho ?) jsem před dvaceti lety prodal za plechovku čaje, kterou jsem ještě nedostal…;-) Na druhym jezdlila manželka ještě v sedmém měsíci těhotenství, pak jí ho naštěstí ukradli a zabránili tak tzv. porodu „mezi koly“.

      Manuál jsem kupodivu ještě před cca deseti lety našel v garáži…no a vyhodil :-(

      0 0
      • Alibaba  

        p.s.

        tedy né že by ses z toho manuálu něco užitečného dozvěděl – pokud nejsi fanda modrých kapiček na černě vyrýsovaném bicyklu. Většinnou ještě odlišného provedení.....;-)

        0 0
      • cyklohlidka  

        upřímně řečeno, tato stará kola, pokud opomenu hmotnost a na dnešní dobu zastaralost, byla velmi slušná kola. rámy těchto kol jsou určitě poctivější, než rámy kol dnešních… to, co vydržely staré Esky a favority, to dnešní kola nevydrží ani náhodou, a říkejte si co chcete…

        0 0
    • Volf  

      sežeň si tuto knížku. Je to asi to nejlepší co můžeš sehnat o údržbě kol z období cca 1955 – 1989.

      0 0
    • lidumil  

      Ideální a ne drahá byla vazelina na vodní pumpy, teď asi tohle. Kuličky na věnečku patří směrek od kliky šlapání, lepší jsou ale dát samotné, bez věnečku. Další viz výše.

      0 0
    • Volf  

      Věnečky přijdou vždy označenou stranou do misky. ono by to snad ani obráceně nemělo jít. Jo a je lepší tam dát jen samotné kuličky / o 3 více / než věneček, protože se dost často rozsypala klec a osa šla do háje. Dole v obrázku máš rozměry a počty kuliček v jednotlivých ložiscích, prodle tojho jestli použiješ věneček, nebo volné kuličky.

      0 0
      • Volf  

        Takto vypadá ten střed. Na levý misce budeš mít pojistnou matici, na kterou se dělal takový hákový klíč, ale ten už možná neseženeš, tak to klidně povol kladivem a TUPÝM šroubovákem. V misce budou dvě dírky na speciální klíč, ten už neseženeš stopro a ta misku povol průbojníkem. U misky se neboj, protože je z dost tvrdého materiálu. Pravou misku povolovat nemusíš. Jinak má plošky na stranový klíč č. 36, ale hlavně má LEVÝ závit. Povoluješ směrem k zadnímu kolu.

        0 0
        • DragonSoul  

          Ja mockrat dekuji za vsechny pozitivni prispevky, zkusim si vypujcit tu knihu a neco z ni nacist, popr. ofotit.

          Jeste jednou diky.

          0 0
    • JakeF  

      Využiju téma :-). Jsem dal dohromady starýho Favorita na zimáka, ale po dnešní projížďce jsem zjistil, že kromě toho, že to vůbec nejedu (což mi u zimáka až tak nevadí), tak mi nějak blbě funguje řazení… Nahoru jde strašně ztuha, zpátky doslova na pohlazení. Počítám, že je někde v háji pružina, je to řazení nebo přehazka? Jde to nějak opravit doma nebo musim kupovat nový? Kdyby měl někdo nějaký jetý, ale funkční díly (myslim, že to je šestikolečko); přehazku, řazení nebo nějakou delší sedlovku a neměl by pro ně využití, tak bych je možná za pár korun koupil. Chci to jen na leden únor, ale zase se na tom nechci trápit, protože takhle to každou chvíli přehodí na těžší převod samo, když to je na hrbolu, tak klidně o 2 – 3 kolečka :(.

      0 0
      • Hornet  

        Moze byt povolena matica/srob na radiacich packach, vtedy sa packa snazi posunut dolu, skus pritiahnut. Namaz aj bowdeny.

        0 0
      • gargamel  

        Nedávno jsem starý favo odstrojil. Za odvoz (nebo za poštovné) ti mohu komponenty poskytnout. Mám šaltr, řazení, přesmyk, kliky. Všechno značky favorit:-)

        0 0
        • JakeF  

          Podívám se, jestli se mi to povede nějak poladit a pak se kdyžtak ozvu. Jenom z kolika-kolečkovýho je to sundaný? A jaký jsou počty zubů na klikách? I když pochybuju, že kliky by se mi povedlo vyměnit, ty už tam jsou vrostlý.

          0 0
    • cyklohlidka  

      Ahoj, co jsem se těchto kol naopravoval…:-) takže, jak je uvedeno v jednom z příspěvků, řídítka můžeš o kousek zvedat- snižovat pomocí představce. co se týká středového složení, řešili jsme to většinou tenkrát červenou vazelínou, dnes bych se asi nebál použít bílé plastické mazivo, ono, konec konců, není to žádná jemná záležitost a myslím že bílé plastické mazivo je dostačující. Ložiska jsme řešili trochu jinak, „věnečky“ neměly nikdy moc dlouhou trvanlivost, a tak, když se nám nashromáždilo pár vysypaných ložisek, na vazelínu jsme přilepili do středových misek tak akorát kuliček a opatrně smontovali- poladili, a bylo to takřka nesmrtelné. To, zda má osa už za zenitem či je dávno v důchodu se pozná opravdu jen očištěním, pohledem. pokud jsou tam „vyjeté“ takové šály na křivo, pošli osu do důchodu a pořiď novou.

      Přeji ať dědeček dobře slouží. Já už Esku bohužel nemám, ani nevím, kam se vlastně poděla… dnes mám Favorita nové generace, tak jsem zvědav, zda bude sloužit jako sloužily staré esky a favotity…

      0 0
      • pee.tr  

        Nesmrtelný kolo to bylo, ale zas mělo jiný mouchy než ty dnešní. Já příkladně trhal dráty na straně vícekolečka (i když tady lze polemizovat o kvalitě servisovaného výpletu). Především ale neustálé nedoladitelné vůle v zadní nábě. Prostě se to vymačkalo, ať s tím člověk dělal cokoliv. Pneumatikám se po jednom omylovém zasmykování na 2 metrech úplně komplet obrousil celej vzorek a kolo začlo na rovině hopsat. Věneček se mi rozlámal ve středu během jízdy, ale je fakt, že i tak jsem s tím ještě pár tisíc km najezdil, i když netuším, jak se to tam uvnitř odvalovalo. Dál je ten rám dost měkkej a kliky taky na nějaký silný šlapání. Těžko se mi seřizoval přesmykač, protože při silným záběru o něj pořád štrejchal řetěz. Buď z jedný nebo z druhý strany. Po letech to dšlo tak daleko, že jsem přesmykač tím řetězem zeslaboval až se totálně odfrézoval že se to očko otevřelo.

        Měl jsem favority 2 a díly z několika dalších. Nejvíc mě udivilo, že každej měl jiný rozměr kol. Ten, u něhož předpokládám, že je starší výroby (kupován z druhé ruky) má kola běžných dnešních silniček a druhý speciál r.v.87 má kola jiná. Teď si nejsem jist rozměrem, ale myslím, že o fous menší.

        0 0
        • alinceb  

          Solidní archeologie…:D

          K rozměrům kol:

          Dnešní silničky mají ráfky o průměru 622mm, starší favority měly naopak ráfky o něco větší a to 630mm (dnes se na ně už hodně špatně shání obutí). ESKY se pak dělaly taky v 3/4 rozměru tj. s koly 559mm, jako dnešní MTB.

          Závodní speciály F1 F2 apod. (možná i jiné běžně dostupné modely) se taky dělaly se standardními koly 622. Důvodem bylo, že u závodních speciálů (pro repre atp.) si favorit většinou dělal jen rámy a zbytek dílů se kupoval od zahraničních výrobců (Campagnolo, Nissi, Gipiemme, Mafac, Cinelli, Lyotard…), na rozdíl od konfekční produkce, pro kterou si Favorit vyráběl i kompletní osazení.

          0 0
          • pee.tr  

            Tak máš recht, asi to bylo těch 630mm. Ale ještě před asi 3–4mi lety jsem koupil aspoň duši bez problémů. Dnes už na favorita lezu jen v nezbytných případech hlavně proto, že jsem po přesedlání na novější kola zjistil, že favorit je pro mě (186cm) malej jsem tam děsně nahrbej a hlavně po tisících km na něm mi pak dělalo dlouho problém zvyknout si na normálnější kolo a dlouho jsem nedokázal ani na lepším kole podat výkon co na favoritu, zřejmě z důvodu úplně jinýho posedu a zapojování jiných svalů atd. Na novým kole mě pak dlohou bolely nohy, než jsem si zvyknul.

            0 0
            • alinceb  

              Duše pro 630 není problém, pasuje 622 (a kdo ví, jestli vůbec speciální duše pro 630 existuje)…pro­blém jsou pláště 630, které vyrábí snad už jen Rubena a Kenda a to v jednom provedení…:)

              0 0
              • pee.tr  

                Právě si už nevzpomínám, jestli jsem tehdy kupoval i plášť. Každopádně v prvním obchodě. :-)

                0 0
                • Janes  

                  Na ty větší ráfky pasovaly pláště SPRINT 27×1,25, kterým jsme vznešeně říkali "pologalusky a musel to mít každý slušný hobík a odlišovat se tím od normálních cyklistů, závodníci mívaly galusky. A ty pláště jsou stále v nabídce rubeny.

                  0 0
          • anche  

            Když už jste tu u těch velikostí, pamatujete si, jak dlouhé jste do nich dávali dráty? Jestli 296 nebo 298? Hrají 2mm při vyplétání vůbec roli? Je mi jasný, že taky záleží na náboji. Tohle jsou rozměry, co mám změřené z vypleteného kola, ale nechce se mi ty dráty zatim vyndavat a ani vlastně nevím, odkud kam se rozměr bere. Díky

            0 0
    • Otto96  

      Opravdu perfektní stránka sběratele přehazovaček. Mnoho manuálů pro Favority, dle roku:

      http://www.disraeligears.co.uk/…Favorit.html

      0 0
      • Vilém  

        Ja uz si to snad zacnu blokovat. Tema Favo me vcelku bavi, ale pokud nekdo behem dvou dnu vytahne 15 vlaken s timto tematem, do kterych hodi jednu poznamku, tak fakt nevim…

        0 0
    • Jakubmarin  

      Abych nezakládal nové téma – toto je klasický favorit nebo něco jiného (F1 atd.)? Neví někdo, co na to pasuje za kola? duše a tak?

      0 0
      • Vilém  

        Za chvli se tu objevi odbornici, ktreri ti pomalu na den reknou datum vyroby a kterej pepik to varil.

        Jelikoz takovy odbornik nejsem, tak mi to prijde jako trochu lepsi verze obycejneho Fava. Presne takoveto mel kamarad, oproti memu obycejnemu to melo centriky, kovane patky a rychloupinaky. Jen ty kliky bych rekl, ze k tomu originalne nepatri, takove zacli delat nekdy kolem roku 90.

        0 0
        • Jakubmarin  

          A co je tam za duše a pláště? Vůbec se v těchto věcech nevyznám a je to jediné, co chybí ke zprovoznění.

          0 0
          • Vilém  

            No to tezko rict, nejsem prave ten pravy odbornik:) Na prvni pohled to vypada jako vypusteny galusky. Pokud to jsou normalni plaste, tak to bude bud 622 nebo 630 prumer, ale to na nich nekde najdes napsany.

            0 0
      • Otto96  

        Tuzexový Favorit z 80. let, oproti klasické F12 měl trubičkové můstky. Vypadá že je na galuskách, dají se případně nahradit dnes vyráběnými, mají stejný rozměr.

        0 0
    • jarda 2  

      Dobrý den, mám tu problém s kolem Favorit. Rozebrali jsme mu řidítka a rozsypaly se nám ložiska a nejdou ani vyndat řidítka. Neměl by někdo nějakou radu jak provést opravu?

      Děkuji

      Jarda 2

      0 0
      • Vilém  

        Musis nasroubovat zpet sroub, ktery je na vrchu predstavce, alespon cca 10–15mm. Pak do jeho hlavy prastit kladivem, aby se uvolnil klin, ktery je v krku predstavce. Az to povoli, tak by melo jit vse rozdelat.

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • learita  

      To se nadřeš:-)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.