• Petrusia

    Ahoj, pomohl by mi někdo s nasměrováním při výběru kola? I přestože jezdím roky, vždy jsem měla nějaké na „doježdění“ a konečně se cítím na (pro mě) větší investici.

    Základ: mám 174 cm a 55 kg, doteď jsem jezdila na horákovi s předním odpružením. Jezdím hlavně v lese, z kopce do kopce, polňačky, šotolina, denně ale taky po městě do práce.

    Nepropadla jsem kouzlu gravelu, nehledám celopéro.

    Moje dilema je, zda li v ceně do 30 hledat levný karbon, nebo kvalitní hliník, řeším samozřejmě i váhu (i proto že sama zvedám kolo na auto). Upřímně, kdybych se s cenou dostala pod 25, nezlobila bych se :)

    Námitkou vybráno:

    https://www.canyon.com/…-6/3269.html?…

    Nebo

    https://www.specializedbrno.cz/…-sand-2024-m

    Nějaké nápady? Předem díky.

    0 0
    • couffy  

      27,5 bych vynechal,do 30 tisíc,lehká váha,jsou na bazaru velice slušný Ht.

      0 1
    • MTBIKER doporučuje
    • Lišák  

      Radon

      Hned ze startu vyměnit zadní plášť za Forekaster a až chytne hazka SX vakl, tak dát třeba SRAM NX, nebo Shimano Deore.

      Na kombinaci plášťů DHF a Forekaster jezdím zhruba měsíc, to co Ty – do kopce, s kopce, polňačky, šotky i asfalt. Bez problému.

      0 5
      • Lišák  

        Nebo jiný Radon.

        Lehčí, výbava slušná (vidlice horší, než na tom prvním, ale zase řazení lepší). Zadní plášť zase vyměnit třeba za Racing Ralph. Ať je to od jednoho výrobce.

        0 0
      • couffy  

        Měnit SX za NX, jsi se pokakal v kině,ne.Fore­kaster je na předek.

        0 2
        • Lišák  

          NX jezdím, nemám problém, vakl zatím nepozoruju.

          Fore je možná na předek, ale mně vzadu kouzlí rohlík na hubě. DHR je na zadek, a přesto ho někteří vozí vpředu.

          A fčil mudruj!

          ;-)

          0 0
        • Lišák  

          Jsem se opět přesvědčil, že Forekaster na zadku je SUPER! Hodně prudká stojka cca 100 m, bláto. Ani jeden prokluz, pohodově jsem vyjel až nahoru.

          0 3
    • Tomcat  
      • z uvedených dvou Canyona. Při takové výšce na XC 27,5 netřeba , jinak co Kyra od Qayronu ? Případně zbytek slevových akcí Kellys Gate, Nějaký Treak atd…?
      1 0
      • Petrusia  

        Kyra vypadá dobře, kolikátku bys vybral? Tady je třeba nějaká až podezřelá sleva: :) https://www.kupkolo.cz/…ose_z125553/?…

        0 0
        • oddie  

          No tak jestli řešíš váhu, tak tohle bude slušná činka do posilovny. Min. o dvě kila těžší než ten Radon. A z těch dvou nabízených velikostí ti pro 174cm nebude ani jedna, leda bys měla nohy jak liliputka.

          1 1
    • Azmir  

      Vybíráš v ideální době výprodejů, takže to cos vybrala bych rovnou zavrhl z důvodu žalostného poměru cena/výkon. Karbon v téhle ceně bude vždy o kompromisech, ale pokud ti nevadí si sem tam udělat radost a něco na kole vylepšit, mohla by to být cesta.

      Nebo můžeš jít cestou hliníku bez kompromisů, bohužel teď o 200 € zdrahl(možná po black fridayi zlevní? :)), takže počkat kdyžtak až bude zase za 999€.

      Sleduj ideálně tohle vlákno, co se tam objeví a uvidíš sama co tě třeba trkne do nosu, pak se na to můžeš třeba tady ještě rychle doptat. Teď asi stejně moc na kolo nepudeš, tak to není třeba uspěchat. V lednu se dají čekat taky zajímavé akce.

      2 0
      • oddie  

        Ten Radon je pěknej, i za tu vyšší cenu.

        0 0
      • tomixcz  

        Chci koupit úplně to stejné a zrovna řeším jestli tu cenu zvedli nebo ne? Někde jsem dohledal obrázek, že stálo před měsícem tak jak píšeš. Viděl si to? Screeny z jejich webu en vs de verze.

        0 0
        • Azmir  

          Bylo za 999€ asi dva tydny zpet, ale ten starsi model, ne tento. Podle me bude zas ve sleve v lednu. Pokud nejezdite pres zimu, pockal bych.

          0 0
          • tomixcz  

            Děkuji moc za odpověď, právě kolo potřebujem až tak na březen/duben.

            0 0
      • Petrusia  

        Díky za konstruktivní odpověď. Vidím, že budu muset přenastavit svoje „požadavky“. Jednak, já na karbonu vůbec netrvám, jen cítím, že ten finanční limit je zrovna tak na hranici ano/ne. Každopádně nemám servis, nemám SKILL na to, cokoliv na kole upravovat nebo měnit, nechci překračovat rozpočet hned tím, že bych na kole něco měnila. Protože bych raději hledala něco kvalitního v dané cenové beze změn, nejlépe i koupené v ČR, snad s nějakou naplánovanou garancí, servisem…

        0 0
        • Azmir  

          Na předražené česko se vykašli, objednat kolo z německa je stejné jako si objednat tv třeba z české alzy, jsme pořád v evropské unii, krabice bude stejná jako od čecha a doručí ti to český dopravce, jenom penízky poputují na německý účet.

          Takové kolo ti oservisují všude, je to pro ně kšeft, nikdo tě neodmítne. Plečku, kterou ti narvou v místním obchodě fakt nechceš, to ten pocit domácího servisu za to nestojí, ani to nemá žádnou přidanou hodnotu. Ten radon je střela bez kompromisů(pokud ti nevadí černá), fakt škoda, že ted zdražil, ale pokud ne ted, v lednu zas bude v akci. Jsou ale klidně i jiná nebo i levnější kola.

          Zkus se v dané problematice trochu zorientovat, že tady prolouskáš starší témata a pak bych být tebou jenom čekal, až se ve slevovém vláknu objeví zajímavé kolo, přece ho nemusíš koupit hned tento týden.

          1 1
          • BB  

            a jak je to v případě reklamace do ciziny, kdy je nutno kolo poslat zpět. To se řeší jak ? Je nutno někde skladovat krabici pro případ reklamace ? Nutno dovést na poštu ?

            0 1
            • jIrI___  

              Přesně jak píšeš. To jsem zažil jednou a popravdě to byla věc, kvůli které jsem se zařekl, že příští kolo už bude kupovat jen v obchodě/eshopu v dojezdové vzdálenosti. V mém případě pak vše podtrhla jazyková bariéra.

              0 1
              • Baba-Ji  

                Vidíš, moje zkušenost se zahraničním nákupem cyklomatroše, rámů apod. je jen a jen pozitivní.

                Pokud člověk vládne aspoň základní angličtinou, domluví/do-emailuje se v pohodě.

                V dnešní době AI už ani to snad není potřeba. AI vše přeloží a ten email i napíše, když ji dobře instruuješ.

                2 0
                • BB  

                  a reklamoval jsi někdy kolo tak, že jsi ho musel poslat zpět prodejci ?

                  0 0
                  • acidb  

                    Napíšu to pod tebe. 3 roky zpět jsem kupoval Canyona, který měl asymetrickou zadní stavbu. Tak jsem to reklamoval, kolo si vyzvedl kurýr DPD a zase jej zpět přivezl, neplatil jsem vůbec nic. Zpět mně kolo přišlo včetně měřícího protokolu, že je kolo v pořádku a obě kola jsou v jedný ose.

                    Na druhou stranu jsem kupoval v Německu ráfky a poslali mně místo 28 děr ráfek s 32 dírama a balík do Drážďan stál 1/3 ráfku:-).

                    0 0
                  • Azmir  

                    A jaky je rozdil jestli to posilas placnu do koloshopu nebo do canyonu nebo do spanelskeho eshopu? Vzdy to musis dat do bedny a poslat kuryrem. Rozdil muze byt max v cene, kterou bys mel po uznane reklamaci pozadovat zpet.

                    0 0
                    • jIrI___  

                      Do koloshopu kolo dovezeš, stejně tak do opavského Canyonu. Nemusíš po všech čertech shánět obalový materiál a dělat ze sebe kutila Tima při balení takovým způsobem, ať se komponenty během přepravy neotlučou/neohnou. Někoho to třeba baví, ale mě to neskutečně otravuje :). Do Španělska kolo sice taky můžeš zavést, ale už je to trochu z ruky.

                      1 2
                      • Lišák  

                        Kolikrát za život jsi posílal kolo na reklamaci? Já jednou (prasklá kyvka na RB). Na kolech jezdím skoro 40 let. (nepočítám jezdění jako děcko)

                        Jasně, stát se to může, ale nedělej z toho kovbojku, jako marabo, když brojí proti éčkům, protože je nemůžeš používat při povodních.

                        1 0
                        • jIrI___  

                          Dvakrát. Jednou jsem reklamoval ve vedlejším městě, podruhé v Německu. Reklamace ve vedlejším metráže městě pro mě byla výrazně příjemnější. A to nejsem člověk libující si v návštěvování obchodů :)

                          0 2
                      • oddie  

                        Řekl bych, že minimálně půlka republiky má i opavský Canyon z ruky natolik, aby se jim to tam vozit osobně fakt nevyplatilo.

                        0 0
                      • Azmir  

                        A jak ho tam dovezu, když nemám auto? Si jako půjčím auto, abych ho někam vezl, když si ho může vyzvednout kurýr?

                        1 1
                  • makro00  

                    Mám aktuální zkušenost s reklamací u YT. Krabici jsem doma neměl, ale seženeš snadno v jakémkoliv obchodě s koly. Pak obě dopravy v režii YT. Pokud je reklamace oprávněná, platí oni. Pokud ne platíš ty. Doba vyřízení cca 2.5 měsíce a přišel nový rám, komponenty vyměněny, vše seřízeno. Já neplatil nic.

                    Je to větší oser než reklamace v lokálním obchodě, ale funguje to dobře a akceptuji to v rámci levných direct sale kol.

                    Pokud budu chtít koupit kolo ve slevě z druhé strany CZ, budu na tom stejně. A čekání více než měsíc na reklamaci se člověk dočká i v CZ, pokud např. není dostupný rám na výměnu.

                    Takže velký zádrhel v tom nevidím, ale chápu, že pohodlné to není.

                    Je to na každém, zda chce dostunou službu reklamace kola v okolí, což může kolo dost prodražit.

                    0 0
                  • Baba-Ji  

                    Ne, ale i případné zaslání kola/komponentu do okolních zemí mně nestresuje.

                    Mně osobně je jedno, jestli posílám balík do Liberce, nebo do Mnichova.

                    Jsem ochoten tenhle potenciáloní diskomfort akceptovat výměnou za to, že zpravidla tak dostanu lepší kolo/komponent za nižší cenu, než kdybych ho kupoval někde v dojezdové vzdálenosti. Takže raději si užívám daného benefitu, než se stresuju potenciálním problémem, který se s velkou pravděpodobností ani nikdy nestane.

                    3 0
      • Petrusia  

        Díky za skvělý konstruktivní koment. S přibývajícím časem a množstvím komentářů, které se zde objevily ho cením zlatem. Počkám si na případnou slevu Jealous.

        3 0
    • Cyklofanatic  

      Ten první odkaz – Trek Procaliber, co dával Azmir, jsem zrovna taky vkládal, ale předběhl mě :-). Nic lepšího za tu cenu neseženeš. Je tam ještě přídatná sleva BF 5%, takže bratru 950 euro (cca 25 kk).

      0 0
      • Azmir  

        Pokud chce ladit a chce karbon, tak nic lepšího nesežene, ale to kolo je plné kompromisů. Od vidle, přes brzdy po 23 mm ráfky. Jinak to má 13 kg s pedálama a moc výhra mi to nepřijde. Hliník za podobné prachy může být lépe vybaven a lehčí viz třeba ten radon(škoda, že teď vyskočila cena).

        0 0
        • Cyklofanatic  

          Je tam samozřejmě slabina ta vidle. Jinak celkem OK včetně Deore pohonu. Brzdy jsou sice jen základ, ale při 55 kg to nebude na XC potřeba řešit, to samý ráfky. Záleží na přístupu, ci zvolit – tipuju ale, že ten radon s full výbavou pro ni bude asi lepší.

          0 0
    • couffy  

      Zkusil bych oslovit zdejšího uživatele Scalar.

      Velice dobré stavby.Vlastní zkušenost.

      0 3
      • Azmir  

        Pokud využil výprodeje a nakoupil foxky a gx sady za 200 €, tak by se teoreticky mohl srovnat s kolama výše.

        0 0
    • Bradley  

      Přidám pohled neodborníka.Já bych dal přednost kolu s lepší vidlicí a brzdami. Postupně vyměnit ostatni komponenty neni najednou tolik peněz jako za vidli. Taky záleži jestli si to vyměniš sama nebo musíš do servisu nebo někdo pomůže. V servisu budou za dily jiné ceny než na netu. Ja ale vážím téměř jednou tolik a tak to vidim podle svého. Co se týká hmotnosti při nakládáni kola na auto tak myslim že 1kg nepůjde poznat ale jsem chlap.

      0 1
    • -b-n-x-  

      To tady ještě nikdo nedal to BMC jo?

      Já teď momentálně nevím kde to je, tak to tady někdo hoďte.

      0 0
      • Tommit  

        Na bike24 je vyprodané, alespoň dle mého prohlížeče

        0 0
      • Cyklofanatic  

        Už včera bylo vyprodané. Ale to je defacto to samé jako ten Procaliber – dobrej karbonovej rám s kompromisy ve výbavě, hlavně u vidle.

        0 0
    • jecnak  

      Určitě 29" a z těch dvou spíše ten Canyon. Na levný karbon spíš zapomeň, takové kolo bude mít moc kompromisů. I tak budeš u toho Canyonu časem dokupovat SPD, boty, teleskopku a pokud budeš víc jezdit, tak měnit brzdy.

      Pokud bys měla zájem, máme doma „X-Caliber od Treka“: https://www.trekbikes.com/…r-8/p/35069/?… ještě v záruce v Mku v bílé barvě, už s dodanou teleskopkou. Přítelkyně nakonec přecházela na fulla.

      0 0
    • tomixcz  

      Řeším úplně to stejné pro manželku a skončil jsem u značky Radon. V Česku všechno naprosto mimo. Specialized Rockhopper Elite měla minulé kolo a nejezdilo se na tom dobře. Máme stejnou velikost, takže jsem si to zkoušel taky.

      Kola rozhodně 29" a podle vnitřní délky nohy, velikost M nebo L. Ten Rockhopper měla L.

      0 0
    • Bradley  

      Tady by se něco nenašlo?

      https://www.shop.bikeexchange.de

      0 0
      • Azmir  

        Tak tam něco najdi a postni, jinak je to výkřik do tmy…

        1 0
    • Bradley  

      Karbon BH s foxkou

      https://www.shop.bikeexchange.de/…er/103334754

      Bulls hlinik základní brzdy

      https://www.shop.bikeexchange.de/…tt/103337770?…

      Nebo carbon cube se suntourem raidon 32

      https://www.shop.bikeexchange.de/…ck/103306053?…

      0 0
      • Bradley  

        No a nejlepší asi bude už několikrát zmíněný Radon :))

        https://www.bike-discount.de/…ous-al-9.0-4

        1 0
      • Bradley  

        A ještě k brzdám . Mám základní br-mt 200 na elektrokole. Ekolo váží 23.5 kg já s batůžkem tak 100 kg a brzdi to dobře. Ano nedá se to srovnávat se ctyřpístky ale stačí. Nejvic jezdim po cestach kolem klínovce kde to rozjedu na 60–70 km/h. Vic se bojim:), pokazdé jsem všechno v pohodě ubrzdil.

        0 0
        • Bradley  

          Tim jsem chtěl říct že by základní mohli stacit i kdyz zázrak to není.

          Sry nejak mi to z toho vypadlo:))

          0 0
        • mirorek2  

          mt200, 100 kg, klínovec 70 km/h… pro mě sci fi

          1 0
          • oddie  

            Tak asi má v prstech ukrutnou sílu :)

            0 0
          • pocestny  

            ale jo brzdí to, akorát ty destičky odchází hodně rychle, řekl bych

            0 0
          • Bradley  

            Prosím tě 60–70 po asfaltce, ne po treilu! Sílu v prstech mám. Že by to kvůli sile neubrzdila holka me teda vůbec nenapadlo. To se omlouvam možná to bude pravda. Ja uvazoval jen o jeji hmotnosti.

            0 0
            • oddie  

              Ono je tam ještě jedna věc, kouzlo brzdění jedním prstem. Zvláště na ty traily docela užitečné.

              1 0
    • vlk  

      Dobrý nadpis příspěvku „lesní holka“ :) Popravdě, bych spíš doporučil trochu došetřit na bazarového karbon fulla. Co mám fully, tak ht šla postupně z domu a to i na cesty do práce :)

      Když už ht tak sobně bych si vzal raději bazarové karbonové ht než nové hliníkové. Časem třeba komponenty vyměníš, ale rám měnit se nikdy nevypláci.

      Pak jde o to co Ti sedí a velikost.Někteří výrobci na tu velikost doporučují m jiní l a opravdu ne vždy je m u každého výrobce stejně velké. Dcera je stejně vysoká a pořídil jsem jí Rocky mountain v L ku a sedí perfektně.

      • Jak tu dávali odkaz na karbonového Trek Procaliber 9.5 vel. nevypadá špatně. Dá se za tu cenu sehnat jak v L ku tak v M na cyklobazaru je mají nové ale za vyšší cenu,vzkusil bych s odkazem poptat nižší cenu. Myslím, že tokolo neurazí i když ta vidlice by mohla být lepší.
      • Jinak moje srdcovka u ht byly karbonové Ghost Lector. Jedno jsem kdysi skládal dětem na 26 rámu a nakonec jsem byl pod 9 kg. Dle mě krásně zpracované kvalitní karbonovè rámy.

      Třeba toto https://www.cyklobazar.cz/…ential-sleva nebo toto https://www.cyklobazar.cz/…lector-5-9lc

      https://www.cyklobazar.cz/…x-shimano-xt

      Osobně bych se nebál se prodavajících na bazaru poptat na slevu, především u karbonových mtb ht, které si myslím, že se dnes tak dobře neprodávají. Když už někdo kupuje ht, tak chce hodně levné kolo většinou na Al rámu a když už chce něco připlatit, tak se dívá spíše po fullu.

      1 0
      • vlk  

        PS: ješte bych doporučoval sledovat vlákno https://bike-forum.cz/…inych-veci-8

        Jsou tam odkazy na různé Black friday na zahraničních eshopech.

        V Rakousku nebo Německu mívají opravdové slevy, ne jak u nás.

        0 0
      • vlk  

        PS: ten Trek ale určitě nebrat s kazetou 11–51 ale pouze ve verzi s deore 10–51. I tak ty z bazaru, co jsem uvedl jsou lepší, hlavně co se vidlice týká.

        0 0
        • Lišák  

          To všichni honíte s kolama do terénu KOMy po asfaltu? Já mám na kolech s rovnými řídítky (i s berany, ale tam mám větší placky) kazety od 11T a i ten pastorek řadím naprosto minimálně. Naprosto nemám potřebu mít tam 10T.

          0 4
          • Azmir  

            Nejde o pastorek, ale o ořech. Taky na to koupíš povětšinou hlavně levné a těžké kazety, když chceš lepší, musíš mít xD/microspline.

            0 0
          • jIrI___  

            Chce to více trénovat :)

            0 0
            • Lišák  

              Já raději šlapu do kopce, než po rovině a s kopce. Třeba dneska (jako ostatně i jindy) mně ten 10T fakt nechyběl.

              0 1
              • TK75  

                30:10 zaradim jen na tom jednom kilometru, co to mám po silnici z lesa dom

                Úplně zbytecnej pastorek

                0 0
                • Lišák  

                  Nápodobně. 10T potřebují MTB honiči KOMů na asfaltu.

                  Pro mě je asfalt nutný zlo, než se dostanu do lesa / z lesa. Nemám potřebu na něm zajíždět rekordy.

                  Já teda nemám potřebu jezdit rychle nikde. Nejsem soutěživý typ. Jsem lenoch.

                  1 2
                  • TK75  

                    Ja tu potřebu mám ..abych si zajezdil, musim mit rychlost.Takze jezdim plnej plyn co to jde.Jinak bych si ani neskocil.Ale i tak je 10t k nicemu :))

                    0 0
                    • Lišák  

                      Skákat neumím. A už se to asi ani nechci učit. Jezdit mě baví, i když jsou kola celou dobu v kontaktu s terénem. :-)

                      0 0
                  • vlk  

                    Nesouhlasím, po asfaltu jezdím minimálně, ale na rovné polňačce, když se rozjedu, nebo i při dlouhých širších sjezdech si rád 10kou přišlápnu. Vždyť 34 na 10 u 29 je podobné jako 3 nejrychlejší převod, co byl kdysi u 3×9 na 26 kolech.

                    0 0
                    • bara2  

                      Hlavně ty krajní převody, kdybych je na sto kilometrech měla zařadit jen na dvou-třech, jsou právě onou třešničkou na dortu. Vyjížďka je prostě o tom, vidět kus kraje, ale když na trase v pohodě vyjedu i ten strmej krátkej brdek nebo to na vhodném místě kousek pěkně sviští, dodá to i vytrvalostní vyjížďce šmrnc. ;-)

                      2 0
                      • Lišák  

                        Vyjížďka je prostě o tom, vidět kus kraje,

                        A to je právě ten rozdíl, mezi Tvým a mým pojetím cyklistiky. Pro mě je vyjížďka dobře si zajezdit, pro tebe je vyjížďka vidět kus kraje.

                        Já se klidně plácám tři hodiny 6 kiláků od baráku a baví mě to. ;-)

                        1 1
                        • oddie  

                          To je hezké, že TY to máš zrovna takto, nicméně pak je řekněme přinejmenším hloupé vykládat, že 10z pastorek či dokonce převod 30/10 je jen pro ty, co honí KOMy po asfaltu.

                          2 0
                        • bara2  

                          Jinak jsem si pro zajímavost udělala porovnání převodových poměrů mého 2×8 zimáku proti 1×12 (10–51z varianta s převodníkem 32 a 34 zubů). Rozsah by byl zhruba podobný, byť teda na okrajích právě ten kousek chybí. Cenově je to nesrovnatelné (tisíce proti stovkám)! A pro „gramaře“ je výhodnější varianta i s tou nejlevnější 8sp kazetou. Docela mě to pobavilo :-D

                          1 0
                          • oddie  

                            Jojo, akorát ti tam chybí 1) přesmykač navíc, 2) řadící páčka navíc, 3) MS ořech bývá lehčí než HG, 4) kliky bez pavouka s DM převodníkem bývají také lehčí. Takže to pak pro gramaře vyjde spíš obráceně. Nicméně s tím rozsahem to klidně tak být může, já mám na výletních kolech 2×10 a taky je ten rozsah nepatrně větší.

                            1 0
                            • bara2  

                              Tak jo, přesmykač (Tourney FD-TZ30 váží 142g) a lanko. Páky mám silniční, tam to vyjde asi nastejno, takže pak je váha plus mínus stejná, jak drahá 12sp kazeta. Ale z hlediska ovladatelnosti kola je váha u těžiště soustavy vždy výhodnější, jak když je váha na okrajích. Když pořídím dražší (a lehčí) 8sp kazetu, budu na tom s váhou lépe.

                              0 0
                              • jIrI___  

                                Díváš se na to špatným ohledem. Kdo by při používání takových retro komponentů živil markeťáky, kteří nám vtloukají dp hlav, že lepší než 1×12 je už jen 1×13 :)

                                0 1
                                • bara2  

                                  tak lepší je jim to dát třeba za lepší záplety, než za pohon, který je desetinásobně dražší a ještě s menší trvanlivostí řetězu.

                                  Ten přínos, že nemusíš používat přesmyk, je pro lidi, co uvažují o kolech v ceně kolem 30 tisíc, úplně o ničem. To má smysl jen pro úplné lemply či tělesně postižené, co nemůžou používat obě ruce.

                                  0 5
                                  • LM  

                                    No jednoplacka je dobrá hlavně do terénu. Díky NarrowWide zubům z toho nepadá řetěz…

                                    0 0
                                    • bara2  

                                      ještě donedávna se závodilo s trojtácem na té nejvyšší úrovni, tak to padání řetězu na běžnou šontačku nebude tak fatální. A zase bude hodně záviset i na umu toho, kdo s tím přesmykačem řadí.

                                      PS: Pořád se bavíme o kolech do 30 tisíc. když tam bude pohon za desítku, jak pak asi vypadá ten o hodně důležitější zbytek?

                                      0 1
                                      • oddie  

                                        Skoro bych i řekl, že pohon už dávno není za desítku. Nevím, jak Sram, ale Shimano má tu Deore řadu za velmi, velmi přijatelné peníze, a přitom solidně funkční. A to ne že bych to chtěl nějak propagovat, sám ji nevozím a je mi šumák, jen konstatuju.

                                        1 0
                                        • TK75  

                                          Kazeta 12s slx par korun.Saltr taky

                                          1 0
                                        • squalo  

                                          Bára předpokládám mluví o beranech, protože na nich jezdí.

                                          Na rovná řidítka jsou 1×12 sady cenově dostupné a funkční a u MTB už dlouhou dobu není o čem přemýšlet, volba je jasná.

                                          Horší je to u beranů, tam jsou ceny někde jinde a použitelný gravel s 1×12 bude stát ke 40k

                                          https://www.bike-discount.de/…rose-n-black

                                          0 0
                                  • Lišák  

                                    Báro, nebydlíš moc daleko, já dělám v turnusu, takže se můžeme někdy domluvit, abys dopoledne přijela a vyzkoušela jednoplacku tam, kde je jí nejlíp. ;-)

                                    Půjčím Ti holky kolo – FS 140 /140, 27,5", teleskop, velikost S, 30 / 11 – 46. Má tam teda 155 kliky, protože měří 153 cm. Pokud bys chtěla delší, tak bych doma nějaký 170, nebo 175 měl mít a přehodil bych Ti to.

                                    Možná poznáš, že to fakt není jen pro úplné lemply či tělesně postižené, co nemůžou používat obě ruce.

                                    ;-)

                                    Já pojedu na Carmě, na obrázku máš srovnání převodů obou kol.

                                    1 0
                                    • bara2  

                                      Lišáku, já plně souhlasím s tím, že přepínat jen jednu páčku je komfort, teda když to bude pěkně chodit, samozřejmě. Ale pokud někdo uvažuje o kole do třicítky, chce na tom mít hydraulické brzdy a odpruženou vidlici, tak prostě někde slevit musí. A u dvoutácu se neokrade o žádný převod, akorát bude používat i levou ruku. Beztak se ten pohon opotřebuje, pokud na tom bude jezdit, a bude muset měnit, může to pak upgradovat, když si na to pošetří a bude si myslet, že to potřebuje, ale pořád bude mít ten zbytek dobrej. Rám, pokud někde nerupne, se neojezdí a vidlice by taky měla vydržet víc, jak 8sp kazeta s řetězem. S takovým rozpočtem prostě musíš počítat s tím, že to nebude nějaká hitparáda.

                                      1 6
                                      • skaj  

                                        Ted jeste kdyby nejaka takova kola, kde se setrilo pouzitim 2×8 a misto nej dala treba lepsi vidlice existovala:) Sorry, ale tohle jsou teorie uplne mimo realitu.

                                        Navic, pokud nekdo chce kolo do tricitky, tak ho muze mit s odpruzenou vidlici i hydraulickymi brzdami a funkcnim 1×12 uplne v pohode. Pardon, ale zijes v uplnym bludu…

                                        1 0
                                        • bara2  

                                          Tak ať si to koupí, možná tu už nějaké odkazy byly, ale zatím mi přišlo, že u těch výprodejů neseděla velikost. Mě je jedno, na čem bude jezdit, já jsem se připojila do diskuse jen v souvislosti, jestli potřebuješ nebo nepotřebuješ nějaký krajní převod. To si musí zvážit každý sám, mě by z hlediska rozsahu byl 1×12 na hraně za neúměrně vysokou cenu. Určitě časem mi bude stačit i 1×8 (ty rychlý budou ubývat). Zakladatelka tématu má 55 kilo, s takovou bych se hodně zaměřila na hmotnost stroje a volbu zpřevodování.

                                          0 0
                                      • vlk  

                                        není proč slevovat z požadavků. Okolo 30 zcela vpohodě třeba tot zcela nové https://www.cyklobazar.cz/…sid-sleva-45

                                        Dával jsem sem-viz nahoře více kol prodávaných na cyklobazaru-ty lectory bych si třeba vybral já :) . Právě že u HT za tu cenu není vůbec důvod slevovat.

                                        0 0
                                        • bara2  

                                          Otázka je, jestli chce jít do bazaru.

                                          PS: a v jakém stupni opotřebení to je, aby nemusela po pár vyjížďkách něco měnit. Taky může být po půl roce na pětatřiceti s bazarovkou…

                                          0 0
                                          • Tomas_82  

                                            To kolo je nové:-)

                                            0 0
                                            • bara2  

                                              Hm, píše velikost M, ale vpravo je L… čert vem. Proč dává novátora na bazar? Pojedeš tam pro to s ní? ;-)

                                              0 2
                                              • Hagner  

                                                Třeba proto, že to vyjde levněji než provozovat vlastní eshop? ;-)

                                                0 0
                                                • bara2  

                                                  nevím… Kdyby to byl kauf, tak už to tam není. Takto může koupit jen někdo, kdo tomu hoví, ne laik, který se chodí vyptávat na radu na BF. Proto se ptám, jestli by ten rádce tam s ní pro to jel.

                                                  0 3
                                                  • scalar  

                                                    Cyklobazar.cz dávno přerostl formu bazaru s ojetými koly, najdeš tam také spoustu profesionálních prodejců kol s nabídkou nových kol s plnou záírukou. Od malých „garážistů“ po zavadené firmy a obchody.

                                                    https://www.cyklobazar.cz/seznam-prodejcu

                                                    3 0
                                                  • bara2  

                                                    Ano, na cyklobazaru může prodejce dát na vědomí, že mu ve skladu zbyl nějaký ležák a dá ho za pusu. Znalec si posoudí, zda je to dobrej kup nebo ne. Nejedná-li se vyloženě o nějaký okrajový sortiment, je to velmi rychle pryč.

                                                    Laik pozná kulový, vůbec netuší, že to před dvěma lety bylo v laufu a stálo třikrát tolik. To můžeš rovnou dávat odpověď při žádosti o radu na kolo do třiceti (ideálně spíš tak 25 – viz zakládající text): „Vyber si nějaké za šedesát, běž si ho vyzkoušet, jestli ti sedne, a pak čekej, až tvou velikost v nějakém výprodeji sleví na požadovanou cenu. Případně vyhledej a kontaktuj kupce, jestli jim tonáhodou neleží nevyužitý a neojetý doma ve sklepě a nedají to za peníze, co máš k dispozici. “

                                                    Navíc i na tom bazaru jí nabízí kus nad požadovaným limitem a daleko od požadovaného optima.

                                                    0 1
                                                  • Hagner  

                                                    Laik to nepozná ani v krámě :-) Znáš nějakej server, kde by se daly prodávat jen nový kola, aniž bys k tomu musela stavět vlastní eshop?

                                                    0 0
                                                  • bara2  

                                                    Ale v krámě prostě nakupuje, jak je zvyklý a bez stresu. Je schopen si představit, že to tam zase vyreklamuje. Tady se jen ptá na tipy, po kterých se má v krámě dívat, samozřejmě za peníze, které má na to připravené.

                                                    Teorie o vidlicích, gumách, brzdách, přehazovačkách… si tady může po večer číst v diskuzích, je jich tady přehršel a může se vzdělávat. Když už něco navrhnout, tak každopádně v požadované cenové relaci a shrnout plusy a mínusy, co to má, víc asi ani nikdo, kdo se ptá, nechce.

                                                    PS: A když už se to zvrhne tady v to nesouvisející teoretizování o kde čem mimo zadání, stává se z toho běžné žvanící téma, tazatel si v něm může počíst úplně stejně, jak v kterémkoliv jiném podobném ;-)

                                                    Nejsem jista, zda tady padl aspoň jeden odkaz na kolo v e-shopu, které by velikostí a cenou odpovídalo, které by bylo pro 55kg ženskou. Píše, že měří 176cm, to mi evokuje vzhled anorektika, ne sportovce, a 13,5kg mi nepřijde ideální. Když diskutovat, tak spíš o volbě samotného typu kola.

                                                    0 0
                                                  • vlk  

                                                    Jen k té velikosti. Jednak píše 174 a jak jsem již psal, že jsem dceři pořizoval na stejnou výšku kolo, tak záleží na výrobci, u některých pasuje lépe L u některých M. Ideální je vyzkoušet, prakticky stačí se v krámě nebo u prodejce nad rám postavit :) A ano právě zhledem k 55 kg se snažíme doporučit a najít něco s lehkým karbonovým rámem s co nejvyšším osazením okolo té ceny. Právě, proto zde nedáváme hliníková kola, co jsou běžně na krámě za tu cenu okolo 14–15kg. Proto radíme raději lépe osazené kolo s nižší hmotností v bazaru, než těžítko z e-shopu. Tak co jí tu doporučíš ty, také nevidím žádný odkaz na eshop.

                                                    0 0
                                                  • bara2  

                                                    Já nic nedoporučím, neznám víc, jak výšku a váhu. Ani věk, ani motivaci ani úroveň. Zkušenost mi říká, že kdo se fakt rozhodne jezdit, něco si pořídí a než najede deset dvacet tisíc, ví, co chce a podle toho se pak zařídí. Napoprvé se netrefí snad nikdo a zkušenost je nepřenosná. A už vůbec mezi naprosto odlišnými typy ať už po stránce fyzické, tak po stránce motivační. Taky mi zkušenost říká, že jsou i lidi, co si kolo pořizují, aby získali sociální kontakty, těm pak víc záleží na „prestiži kola“ než na tom, jak to jede. Těžko radit, mně na úvod kolokariéry stačila Vista, dokud jsem jízdu fyzicky dávala, byla jsem s ní spokojená.

                                                    Z vlastní zkušenosti tak, jak jsem si to zažila: Pořídila jsem v té době střední úroveň nejčastěji doporučovaného kola (HT hliník) z e-shopu. Moje vstupní parametry byly: výška 167, váha 55kg, věk 46 let, změnil se akorát věk. S váhou a typem tenkrát zvoleného kola se shoduji se zakladatelkou tématu. Asi i s cenovou úrovní, tenkrát 13 tisíc by mohlo odpovídat dnešním 25–30 ;-) Kolo došlo v krabici, nasadila jsem tuším akorát šlapátka, přední kolo (?) a srovnala řidítka (?). Z odborné ternimologie jsem znala pojmy: řidítka, šlapátka, ventikek a blatník, zbytek jsem pochytávala za provozu ;-) Seřízené to nějak bylo, najela jsem 150km a zajela s tím do nejbližšího servisu (3km) na garančku (zdarma), kde to poladili. Dala jsem si závazek že po 1500km (předtím jsem na kole nikdy nejezdila) si udělám základní zkoušku z jízdy na kole jízdou cca 70km na chalupu na Vysočinu s brašnama. Těch úvodních 1500km jsem v drtivé většině najezdila přes zimu tady na Bučíně lesem směrem na Hlínu, z té doby je na mapy.cz plno fotek, akorát jsem nevěděla, že se má fotit i to kolo ;-) V březnu jsem měla najeto a v červnu vyrazila do Jimramova. Ráno jsem vyjela a večer jsem tam byla. Cvičné trasy jsou někde na bikemaps (Bučínské polesí), ta do Jimramova se jmenuje „Na Rabuňku“, přihlásit se už neumím ;-) Pár let to šlo, rekreační vyjížďky o víkendu kolem 30km, spíš lesem a po polňačkách (okolí Dalešické přehrady a Divoká Oslava), delší výlety po nefrekventovaných silnicích a rovnějších polňačkách či lesních cestách, maximum jednou za rok 100km na břeclavsku (např. Váté písky, Lednicko…). Dovolená s brašnama natěžko po Jižních Čechách. Kolo šlo dvakrát do servisu na prohlídku a seřízení, celkem najeto za deset let kolem 20 tisíc, ale pět let z toho jsem měla jinou práci a moc nejezdila, (jen tak 600km za rok). Sama jsem za tu dobu akorát jednou vyměnila brzdové špalky. Já si myslím, že zakladatelka tématu se od mého tehdejšího pojetí moc neodlišuje a ani fyzicky nebude moc zdatnější či slabší, „srovnatelný kus“.

                                                    Kolo mám dodnes, odlehčené (pevná karbonová vidlice) do lehka zpřevodované (2×8, talíře 38–22, kazeta 11–34z) a předělané na prasopsa s beranama. Mít ho tak od začátku, mám ho dodnes jako jediné. Používám jako zimáka a na občasné výlety, kdy jedu víc terénem.

                                                    V původním stavu bylo kolo pro mě s rostoucím věkem moc těžké a těžce zpřevodované. Mou kolokariéru zachránila tenkrát Favoritka, kterou jsem si dovezla ze šrotu a za cca za 5 tisíc celou poskládala a jezdím na ní dodnes jako na mém nejoblíbenějším kole :-) Pokud se k výběru kola někdy vyjadřuji, tak jen na základě vlastní praxe a spíš jen, když mám pocit, že se jedná o stejný fyzický typ s podobnými požadavky, jak jsem měla já.

                                                    1 3
                                                  • bara2  

                                                    Já jsem to ještě na bikemaps i našla :-D

                                                    https://web.bikemap.net/r/69186

                                                    https://web.bikemap.net/r/81593

                                                    0 0
                                                  • vlk  

                                                    Ach jo, o co Ti pořád jde. Je to nové kolo, takže nic na něm nebude vadného nebo ojetého, není na něm nic vyloženě špatného.Když už kupuje kolo za 30 tak už to, že by stálo o 1900 víc, za to, že tam je slušná vidlice deore 12 výbava s kazetou 10–51 a karbonový rám je určitě lepší tu trochu si připlatit než brát nějaké kolo na hliníku se špatnou vidlicí a ze zastarou výbavou obvzlášť když váží 55 kg tak potřebuje co nejlehčí.

                                                    Co se týká použitých kol, tak když někdo píše skoro nejeté nebo nejeté špatně zvolená velikost, tak i amatér pozná, jestli vypadá jako nové nebo je oježděné. A jinak, pokud tomu člověk nerozumí, tak si logicky sebou vezme nějakého kamaráda z okolí, co to zhodnotí.

                                                    Není pravda že skvělé kousky tam mizí okamžitě.

                                                    Obvzlášť u HT v karbonu je podle mě typ zboží, co se moc neprodává, protože, kdo chce co nejlevnější vezme něco levného na hliníku a kdo si chce připlatit za karbon a rozumí tomu, tak v dnešní době kouká po fullech.

                                                    0 2
                                  • jecnak  

                                    Vždycky jsem si myslel, že mám ruce trochu dozadu :-)

                                    0 0
                                  • vlk  

                                    Jenže tady to původně vzniklo a bavíme se o koupi kola Trek, které má prodejce za stejnou cenu na skladě buď sestavu s ořechem HG a 11–51 nebo novou s ořechem microspine a kazetou 10–51. Stejně to kolo mělo Judy, což bych si třeba nekoupil a raději vzal za stejnou cenu kola mnohem lépe vybavená z bazaru, obvzlášť, když na bazaru jsou prodávána obchody jako nová nepoužitá nebo lidmi prodávaná po roce nebo po najetí 1500km.

                                    0 0
              • Pepa Hrabačov  

                Domů jedeš busem nebo vlakem ?

                1 0
                • Lišák  

                  Z tohoto místa to mám už jen pár metrů výškových a zhruba 6 km až domů.

                  0 3
          • vlk  

            U 1 × 12 je to vyrazně lepší řešení, já jej tedy používam u 1 × 12 s 34 SP převodníkem možná víc než tu 51ku A jde hlavně o ten ořech, jednou bude chtít lepší výbavu a bude mít HG ořech. Ne každý výrobce nabízí na každý svůj model modernější ořech a když už tak to také něco stojí.

            0 0
          • skaj  

            Presne naopak – diky tomu muzes mit lehci prevody do kopce. Muzes si totiz dovolit mensi prevodnik.

            1 0
            • TK75  

              Z téhle strany ano…malej 30t převodník a i tak do rychla az az

              0 0
            • Lišák  

              HT 32, FS 30. Myslí, že menší nepotřebuju. ;-) Kazety 11 – 50.

              edit: I kdybych dal placku 28, tak bych ten 11T zařadil možná o něco častěji, ale fakt by mi ten 10T nechyběl.

              Ty zvěsti, že kdo má na kole 30T placku tak ojíždí jen dva nejmenší pastorky, jsou pro mě z říše legend. Já to tak fakt nemám. Možná proto, že kolo do terénu používám v terénu.

              2 4
              • skaj  

                No a nekdo nema tak dobry nohy, nebo jezdi vetsi kopce, nebo treba zavodi, nebo neumi slapat, nebo se proste jen projede svizneji cestou domu po poslednim asfaltu. Proste duvodu, proc mit 10 je spousta. To jestli kolo pouzivas v terenu s tim nesouvisi. Ja jsem za nej na enduru rad – a to dost casto mam vetsi prevyseni nez si fotil a dolu asi taky jedu vetsim terenem – kdyz uz se tady teda mimodek chlubime:) Rozdil mezi 11 a 10 je docela velkej, vetsi nez mezi 45–51, takze se takovy pastorak v zaloze mit hodi.

                A nezapomen, ze to byla (dobra) rada pro toho, kdo vybira kolo a ne pro tvoje specificke vyuziti…

                1 0
                • xtonda  

                  11/10 = 1,1

                  51/45 = 1,13

                  Takže ne, 10–11 není větší rozdíl než 45–51

                  0 0
                  • Cyklofanatic  

                    To počítáš nějak nesmyslně, musíš to přece vztahovat k převodníku – a zde je poměrovej rozdíl mezi 45 a 51z pastorkem cca 0,1, kdežto mezi 10 a 11z pastorkem cca 0,3 = tedy větší jak řîká Skaj.

                    0 4
                    • oddie  

                      Panečku, ty složené zlomky, to je ale vysoká matematika :D

                      0 0
                    • tompca  

                      Jsi asi dost chyběl v hodinách matematiky.

                      1 0
                      • Cyklofanatic  

                        Tak raději dokaž, že nemám pravdu.

                        0 1
                        • tompca  

                          Máš to vypočítané od xtondy.

                          Polopatě-

                          • o kolik procent je 51 větší než 45

                          (51–45)/45 × 100 = 13.3333%

                          neboli 51/45 = 1.13333 krát

                          • o kolik procent je 11 větší než 10

                          (11–10)/10 × 100 = 10%

                          neboli 11/10 = 1.1 krát

                          Jaké pastorky mají větší skok na kazetě snad psát nemusím.

                          2 0
                          • skaj  

                            Vzdyt jste oba uplne mimo:) Musite porovnavat prevodovy pomer, ne absolutni velikost kolecek:)

                            Otazkou je, o kolik je vetsi/mensi prevodovy pomer, ne zadni pastorky samy o sobe. Pro 30 prevodnik:

                            30/10 – 30/11

                            vs

                            30/45 – 30/51

                            3 0
                            • LM  

                              Co na to říct? No možná tohle :-)

                              Když jel skaj po dálnici, zazvonil mu v autě telefon.

                              Když to zvedl, uslyšel hlas své ženy, která ho naléhavě varovala:

                              “skaji, právě jsem slyšela ve zprávách, že na D1 jede v protisměru auto. Prosím, buď opatrný!”

                              “Sakra,” řekl skaj , “to není jen jedno auto. Jsou jich stovky!”

                              1 1
                              • bara2  

                                No, ono je potřeba si ujasnit, jestli tě zajímají procenta v rozdílu počtu zubů, nebo rozdíl v úsilí, jakým budeš šlapat. Procenta by zjevně většině zdejších šla.

                                K té fyzice se hodí připomenout ty nejdůležitější vztahy: výkon=práce za čas, práce=síla po dráze, síla=hmota krát zrychlení, zrychlení=změna rychlosti a rychlost je vzdálenost za čas. Při změně pastorku dochází ke změně rychlosti, kteružto musíš pokrýt nějakou silou, a promítne se to ve změně ujeté vzdálenosti na jednu otáčku kliky…

                                A když si tu změnu vzdálenosti spočítáš, tak při stejné velikosti převodníku bude změna ujeté vzdálenosti pro skok 10–11 větší než pro skok 45–51. Jaké to má další důsledky si podle výše uvedených vztahů (P, A, F… ) už dosaď.

                                1 0
                                • LM  

                                  Nebude. Pokud budu šlapat kadencí 80, tak:

                                  • při převodu 30×10 pojedu rychlostí 33,6 km/h
                                  • při převodu 30×11 pojedu rychlostí 30,6 km/h (tj. rozdíl 9,8%)
                                  • při převodu 30×45 pojedu rychlostí 7,5 km/h
                                  • při převodu 30×51 pojedu rychlostí 6,6 km/h (tj. rozdíl 13,6%)

                                  Teda pokud se nebavíme o absolutní ujeté vzdálenosti. Ta bude větší, protože převod 30×10 nebo 30×11 je těžší, než převod 30×45 nebo 30×51 :-)

                                  0 0
                                  • bara2  

                                    Pořád zůstáváš u těch procent :-(

                                    Když budeš šlapat kadencí 80 a udržíš ji i při změně pastorků konstantní, tak v okamžiku změny pastorku musíš silou pokrýt změnu vzdálenosti (rychlosti), kterou jsi ujel při poslední otáčce na minulém pastorku, a vzdálenosti, kterou ujedeš při první otáčce na novém pastorku. Tady samozřejmě budeme uvažovat že řadíš na těžší převod. Ber to v podstatě tak, jako by ses o tuto změnu rozjížděl z místa. Teď budu uvádět konkrétní vzdálenosti u mého kola s obvodem 217cm a převodníku 38 zubů: Při řazení z 11z na 10z se ujetá vzdálenost na jednu otáčku kliky změní o 75cm

                                    (750->825). Vem to, jako by ses rozjížděl z místa na jednu otáčku o 75cm. Při řazení z pastorku 51z na 45z se ujetá vzdálenost na jednu otáčku kliky změní o 21cm (162->183). To je, jak kdyby ses z místa rozjížděl na jednu otáčku o 21cm. Ten rozdíl snad už teď vidíš, ne?

                                    0 0
                                    • bara2  

                                      V reálu to funguje. Malé pastorky používáš na rovině, kde jedeš proti odporu vzduchu, tření zanedbejme, na dobrém kole nic nedře. Odpor sice s rychlostí roste, ale při našich rychlostech je metr zkousnutelný. Velké pastorky používáš v kopci, kde jedeš proti gravitaci, ta má sílu a za každý centimetr jsi vděčný.

                                      0 0
                                    • tompca  

                                      Píšeš

                                      „Při řazení z 11z na 10z se ujetá vzdálenost na jednu otáčku kliky změní o 75cm“

                                      a to je přesně 10% stejně jako je poměr rozdílu pastorků (750 × 1.1 = 825). Síla (watty) které musíš přidat, aby jsi udržela stejnou kadenci budou světe div se také muset být o 10% větší.

                                      0 0
                                      • bara2  

                                        Nesměšuj sílu, kterou musíš vyvinout pro udržení stálé rychlosti při zařazeném převodu, a sílu, kterou musíš vyvinout pro změnu převodu (rychlosti/ujeté vzdálenosti za jednu otáčku klik) při změně pastorku.

                                        V prvním případě překonáváš odpor prostředí, ve kterém se pohybuješ. Tam platí 1.Newtonův pohybový zákon: Těleso setrvává v klidu nebo v rovnoměrném přímočarém pohybu, dokud není nuceno vnějšími silami svůj stav změnit. V ideálních podmínkách by byl odpor(vnější síly) nulový, v reálu překonáváš dva hlavní odpory: odpor vzduchu a gravitaci. Ani v tomto případě však nelze mluvit a úplné rovnocennosti 10% rozdílu, gravitace je konstantní zatímco odpor vzduchu roste s rychlostí, celkový odpor je pak součtem těchto dvou sil. U malých pastorků (větších rychlostech) bude převládat odpor vzduchu, který se s rychlostí mění (dokonce ani ne lineárně, spíš exponenciálně) a nutný přírustek síly pro udržení rovnoměrného pohybu bude s čím dál větší rychlostí narůstat a bude větší, než procento ve změně počtu zubů na pastorcích. U velkých pastorků (jízda do kopce) převládá konstantní gravitace, tam by to procento podle počtu zubů mohlo jakž takž fungovat. Tento rozdíl ve dvou základních odporech, proti kterým cyklista jede, potvrzuje i skutečnost, že ve strmějším kopci už jízda v háku nemá žádný efekt pro úsporu síly.

                                        Celá předchozí debata je ale o úplně něčem jiném, vede se o situaci při změně pastorku, o skoku. Tam je zajímavá pouze a jen absolutní velikost změny, která je rovna rozdílu stavu před a stavu po. Z hlediska síly se jedná o zrychlení, tj. o změnu rychlosti resp. vzdálenosti ujeté za jednotku času (jedna otáčka kliky při dané kadenci). To je síla navíc, kterou musíš při přeřazení krátkodobě vyvinout. A tady platí, že za stejných podmínek (stejný odpor okolí a stejný převodník) bude změna 11z-10z větší, jak změna 51z-45z (viz moje odpověď pro LM výše).

                                        0 0
                                        • kejda  

                                          Ty jo, taková volovina a tady se už k tomu sepisují pomalu disertační práce :)

                                          7 0
                                          • bara2  

                                            Tak, když začne docházet k poznámkám typu:

                                            „Chudák tvoje učitelka matiky na základce.“

                                            „Panečku, ty složené zlomky, to je ale vysoká matematika :D“

                                            Je potřeba si ujasnit, že nejsme v hodině matematiky, kde se probírají procenta, ale bavíme se o pohybových zákonech Isaaca Newtona, to je úplně jiný předmět. Snažila jsem se řeč stočit, ale moc to nezabralo, tak jsem to dala podrobněji, fakt není ideální počítat procenta pro zuby na pastorkách na kazetě.

                                            1 1
                                            • Hagner  

                                              Tak hlavně, aby to tý holce pomohlo s výběrem ;-)

                                              4 0
                                            • kejda  

                                              No jo, ono to asi taky mohlo být všechno způsobeno možná i tím, že dávat dnes na kolo pohon 2×8 či podobné archaismy je stejný nesmysl, jako kupovat protektory na auto…

                                              Jestli holka tazatelka pozná rozdíl mezi 1×10 či 1×11 musí zhodnotit sama.

                                              0 0
                                          • TK75  

                                            Cyklopeklo

                                            0 0
                                          • Cyklofanatic  

                                            Když ale někteří začnou místo diskuze raději hned urážet, i když ani evidentně nemají pravdu, to je holt někdy nutný delší rozbor, aby to pochopili :-).

                                            0 0
                                        • tompca  

                                          Změnu wattů o stejný procentuální rozdíl jako je rozdíl pastorků jsem tedy uvedl „od oka“.

                                          Nedalo mi to a spočítal jsem si to, pro převod 30/10, 30/11, 30/45,30/51, z převodových poměrů při určité kadenci vyjde rychlost cyklisty. Jestli jede po rovině nebo do kopce je úplně jedno, protože když zapocteš při jízdě hmotnost tělesa (cyklista + kolo) a sklon svahu, tak ve výpočtu je výsledná gravitační síla vždy stejná (hmotnost, tíhové zrychlení a sinus úhlu svahu). Je jasné, že čím větší sklon, tak roste podíl gravitační síly oproti síle odporu vzduchu (druhá mocnina rychlosti, koeficient odporu vzduchu jsem dal 0.3), ale poměrový rozdíl výkonu zůstane stejný.

                                          Počítal jsem to pro zjednodušení jízdu po rovině a vyšlo následující

                                          Rozdíl mezi pastorky 10–11 10%, rozdíl síly odporu vzduchu 21%, rozdíl potřebných wattů k dorovnání kadence 32%.

                                          Rozdíl mezi pastorky 45–51 13%, rozdíl síly odporu vzduchu 28%, rozdíl potřebných wattů k dorovnání kadence 45%.

                                          Procentuálně je tedy pořád větší rozdíl 45/51 jak 10/11.

                                          Samozřejmě v absolutních číslech (jak to chápeš Ty) je rozdíl mezi 10/11 v desítkách wattů (největší roli hraje odpor vzduchu a druhá mocnina rychlosti) a mezi 45/51 v jednotkách wattů.

                                          0 1
                                • tompca  

                                  Změna ujeté vzdálenosti bude při stejné kadenci a velikosti převodníku mezi 10 vs.11 pastorkem pořád ve stejném poměru 1.1 a mezi 45 vs. 51 v poměru 1.13. V jakém poměru budou watty, které musíš vyvinout?

                                  0 0
                            • oddie  

                              A zkusil sis to napsat všechno do jednoho vzorce?

                              0 0
                            • tompca  

                              Oba dva jsme reagovali na tuto tvoji větu

                              „Rozdil mezi 11 a 10 je docela velkej, vetsi nez mezi 45–51, takze se takovy pastorak v zaloze mit hodi.“

                              a tam o převodovém poměru tedy nic nepíšeš.

                              Mimo jsi ty.

                              Tak tedy schválně

                              "Otazkou je, o kolik je vetsi/mensi prevodovy pomer, ne zadni pastorky samy o sobe. Pro 30 prevodnik:

                              30/10 – 30/11

                              vs

                              30/45 – 30/51"

                              Odborník žasne a laik se diví

                              3/2.72 = 1.10 krát

                              0.667/ 0.588 = 1.13 krát

                              By jsi si základy matematiky mohl zopakovat také. Poměr (procentuální rozdíl) pastorků na kazetě bude s jakýmkoli převodníkem stejný.

                              0 0
                            • xtonda  

                              To se ale neodečítá, to se musí dělit čímž se velikost převodníku pokrátí. Chudák tvoje učitelka matiky na základce.

                              0 0
                    • xtonda  

                      Cože? Dodělal si aspoň základku?

                      0 0
                      • Cyklofanatic  

                        viz komentář od Skaje níže…..

                        0 0
                      • Cyklofanatic  

                        Možná ne, ale tys zase asi nepochopil, že větší rozdíl v procentech neznamená větší absolutní rozdíl.

                        0 0
                        • tompca  

                          Znamená, ale to Ti bude těžko vysvětlovat, jestli jsi, jak sám říkáš nedodělal ZŠ. Prostě pravdu nemáš, radši už nic nekomentuje a smiř se s tím.

                          0 0
                          • Cyklofanatic  

                            Nějak si protiřečíš, sám to nahoře píšeš, že v absolutních hodnotách je větší. Už ses v tom nějak zamotal.

                            0 0
                            • tompca  

                              Přečti si to ještě jednou a pak to možná pochopíš.

                              0 0
                              • Cyklofanatic  

                                Já to chápu od začátku a nebyl jsem ten, kdo si slepě jel to tvrzení s procenty. Že někdo neumí uznat svůj omyl, za to nemůžu ;-).

                                0 0
                  • skaj  

                    Chapes ze porovnavame prevody, zejo? A ze u prevodu zalezi i na te druhe velicine, tedy velikosti prevodniku? (A to uz bych ti to nerad komplikoval i velikosti pohaneneho kola:)

                    Samozrejme, pokud jezdis na jednokolce, tak se omlouvam. Ale myslim, ze o te tu rec nebyla:) Ale clovek by rekl, ze kdyz se tu ohanis zakladkou, tak jsi nekdy dve ozubena kola videl:)

                    1 0
                    • Cyklofanatic  

                      Přesně :-)

                      0 0
                    • xtonda  

                      Tak bavíme se o rozsahu kazety a velikosti skoku mezi sousedními pastorky, to je furt stejný bez ohledu na převodník a velikost kola, pro jednoduchost můžeme uvažovat, že převodník a kolo je vždy stejné a tedy to můžeme zanedbat, takzvaně bez újmy na obecnosti.

                      0 0
                    • tompca  

                      Tak když vezmeš převodový poměr, ať je po tvém, jinak to vy dva matematici nepochopíte.

                      30/10 je 3

                      30/11 je 2.72

                      poměr převodů je 3/2.72= 1.10

                      rozdíl převodového poměru pastorků 10 a 11 s převodníkem 30z je 10%

                      30/46 je 0.667

                      30/51 je 0.588

                      poměr převodů je 0.667/0.588=1.13

                      rozdíl převodového poměru pastorků 46 a 51 s převodníkem 30z je 13% a je tedy větší jak 10 vs.11 a bude stejný s jakýmkoli převodníkem.

                      0 0
                      • oddie  

                        Máš obdivuhodnou trpělivost, klobouk dolů.

                        0 0
                      • Cyklofanatic  

                        Ty procenta ale vyjadřují právě jen skoky mezi pastorky bez ohledu na velikost převodníku. Jenže velikost převodníku je právě zásadní. Čím víc zubů budeš mít vepředu, tím větší bude skok resp. rozdíl v převodových poměrech mezi jednotlivými pastorky. Resp. tím chci říct, že podle % byste ten rozdíl mohli brát na jednokolce – na systému dvou ozubených kol se musí počítat s převodovými poměry, např. u pohonu 1×12 bude u běžně používané velikosti převodníku (28–36z) rozdíl 45 vs 51 cca 0,1 a rozdíl 10 vs 11 cca 0,3.

                        0 0
                        • LM  

                          u pohonu 1×12 bude u běžně používané velikosti převodníku (28–36z) rozdíl 45 vs 51 cca 0,1 a rozdíl 10 vs 11 cca 0,3

                          To 0,1 a 0,3 je rozdíl čeho?

                          • Pokud budu mít převodník 28z, tak všechny převody budou lehčí, než kdybych tam měl převodník 36z.
                          • Ale kazeta je pořád stejná, tedy rozdíly mezi převody budou stále stejné u obou převodníků.
                          0 0
                          • Cyklofanatic  

                            Procentuální rozdíly budou stejné to ano, ale absolutní ne – a to je to o čem se tu celou dobu bavíme.

                            To číslo 0,1 a 0,3 je rozdíl mezi převodovými poměry mezi pastorkem 45 vs 51z a 10 vs 11z.

                            0 0
                        • Cyklofanatic  

                          A jak psala nahoře Bára. Ta vykonaná práce je při skoku z 11z na 10z pastorek větší než při skoku z 51z na 45z pastorek, což podle mě potvrzuje tu původní větu Skaje o významném rozdílu mezi 11z a 10z pastorkem.

                          0 0
                • vlk  

                  Je to jednoduché

                  tady je kalkulátor

                  https://gear-calculator.com

                  Dejte si tam různé převody a kadenci šlapání a uvidíte i graficky na ose, jak máte které převody od sebe a případně o kolik se to změní s jinou kazetou…

                  0 0
              • TK75  

                Na kolo jako je procaliber počítám že je ale ta 10t dobrá.Vždyť to vidíš sám…dávají tam hned 34 převodníky, rychle xc pneu, rohy

                To je jiný kolo, nez tvuj primal

                0 0
              • Shaby  

                Přijeď někdy k nám do Polabí :) Ne každej bydlí na horách, kde jedeš nahoru 10 km/h a pak se dolů vezeš a nešlapeš.

                0 0
    • Fran-tic  

      Ja bych vzal tenhle trek v karbonu z ceska. Kupovali jsme jej sestře od manželky. Přišel s vidlici Fox performance 32 a to mi v dane cenovce prijde supr kauf :)

      https://www.cykloerben.cz/…lack-vel-xl/

      1 1
      • Tatut  

        Hlasuji pro!

        HT+Karbon + solidní vidle je TOP kombinace na všechno ježdění..

        Popřemýšlel bych nad plášti, bezdusaky..

        Když ji kolo chytne může dal tuningovat ;)

        0 0
      • squalo  

        S Foxkou stál 30k?

        0 0
        • Fran-tic  

          Jj, sám jsem čuměl, jak to přišlo :)

          0 0
          • Tommit  

            Ve specs mají Judy a všude jinde je s Judy, asi jsi měl nějakou podpultovku.:-)

            0 0
            • Fran-tic  

              objednávalo se taky kolo s judy. ještě jsem se snažil udat rebu, nakonec nebyla potřeba :)

              0 0
          • MartyM  

            a to jsi bral přímo z toho Erbena? Na některých stránkách měli verzi normál s Judy za „akčno“ a pak měli identickou 9.5 red s tou SC performance za znatelně více. Ale nechce se mi hledat kdo to tak měl.

            0 0
            • Fran-tic  

              Přímo z Erbena, bez jakéhokoliv varování, ze dorazí s lepší vidlici

              0 0
              • MartyM  

                tak to je dobrý kauf a příjemné překvapení. Lepší jak čekáš deore kazetu 10–51 a dojde sunrace 11–51(teď už to ve specifikaci uvádějí)

                tak to vylepšení o fox uvádí jiný prodejce, ale je možné, že prostě pár kol slepil trek s foxem a někdo to poslal dál jak mu to došlo a druhý z toho udělal benefit a promítl do ceny… https://www.ramala-silhavy.cz/…ce-32-2024-2

                0 0
                • vlk  

                  Tak mají ve specifikaci napsané obě verze, nechápu že jim to někdo s tou 11–51 kupuje.

                  0 0
    • Bradley  

      Ještě vypadá zajímavě tahle Merida. Nevim ale co je to za vidlici.

      https://www.mojekolo.cz/…hite-l-19-2/?…

      0 3
    • Tatut  

      50 příspěvku o převodech tazatelce asi moc nepomůže.

      8 1
      • psbiker  

        Teď jsem to psal, že se můžu nabídnout k posouzení posedu a zmizelo v překladu.

        0 0
      • Petrusia  

        Jop, díky, už jsem se totálně ztratila…

        0 0
    • Tatut  

      Doporučení ze slevového vlákna:

      https://www.ibksport.eu/…024-orchid/p

      Velikost M pro 174cm mají skladem v krásné holčičí barvě

      7 0
    • MilanT  

      Jest-li jsi ještě nic nekoupila tak tady je takový základní Canyon,ale za super peníze.

      Od ceny se dá ještě odečíst 10% s kodem OUTLET10.Myslím že pro začátek dobrý a upgradovat se dá vždy.

      https://www.canyon.com/…0037848.html

      1 2
      • Lišák  

        Psala, že na to má 30. Ten C-dale, co postnul Tatud, je sice lehce přes, ale oproti tomuhle to bude úplně jiný svezení. A nemusí nic vylepšovat.

        0 0
        • bara2  

          U tohoto píšou váhu 14,5kg ! Může být ten C-dale od Tatud úměrně lehčí?

          0 0
        • MilanT  

          Tak já to bral tak že psala : kdyby to bylo pod 25,nezlobila bych se.Proto typ na levný bike.

          Jinak samozřejmě ten canondale od Tatuda je něco úplně jiného.

          Ale taky nestojí 19,5K,ale 36K.

          0 0
      • bara2  

        Jako asi jo, za ty peníze stejně nic moc lepšího nedostane. Ale jen vidlice a pláště hodí 5kg :-( Ona inzeruje 55kg živé váhy… Já bych na tom jet nechtěla, ani po rovným asfaltě, natož někde v terénu, prostě bych ani ty kola přes nějaký hrb neroztočila. Těžko říct, jakou sílu a jak dlouhodobě je schopna vyvinout. Na cyklostezce případně hladké polňačce či lesní cestě to určitě použitelné je.

        0 0
        • Bradley  

          Mě z toho všeho pořád připadá nejlepší Radon Jealous AL 9.0 ktery se dá v akci pořídit cca za 1000 eur. To je asi nejlepší volba. Nebo pak to karbonové BH Ultimate 7.5 2023 s ce­loživotní zárukou na rám bohužel slabší brzdy. Vše ostatni mi připadá už dost kompromis. Pak může koupit něco z bazaru nebo si nechat poradit, postavit například tady od scalara?

          https://www.cyklobazar.cz/…pavel-skalka

          1 1
          • Petrusia  

            Díky za konstruktivní odpověď, z konkrétních tipů se přikláním k Radonu.

            0 0
      • scalar  

        Za 15 tis. by to bylo drahé.

        2 0
        • bara2  

          Tak pro mě i pozlacené ani zadarmo. :-)

          Já akorát nevím, proč se s takovou váhou tak vehementně cpe do HT. Ty teorie, jak sviští někde po kořenovce lesem jsou sice možné, ale taky možná jen vlhký sen. Pokud je to normální rekreační jezdec na Jižní Čechy, Lednicko, Labskou (klidně až k moři)… a dojíždění do práce spíš po cyklostezce a silnici, tak při té muší váze bohatě stačí lehké kolo s pevnou vidlicí, které pěkně poběží, což za pětadvacet sežene hezké. Ale touží po HT, tak nezbude, než se vláčet s těžítkem nebo zaplatit za lehčí stroj.

          0 5
          • Lišák  

            Já akorát nevím, proč se s takovou váhou tak vehementně cpe do HT. Ty teorie, jak sviští někde po kořenovce lesem jsou sice možné, ale taky možná jen vlhký sen

            Skoro bych řekl, že když napíše, že je „lesní holka“, tak to ve mně nevzbuzuje pocit jezdění po lesních asfaltkách.

            Jezdím hlavně v lese, z kopce do kopce, polňačky, šotolina, denně ale taky po městě do práce.

            Kolik kiláků to má do práce a jak se jí na tom bude jezdit musí zvážit sama. Pokud bude mít na HT vzadu rozumný plášť, tak to nebuda žádná trága. A když by to trága byla, tak by si mohla pořídit fávo ze sběrnýho dvora a na tom do práce dojíždět.

            0 0
            • mirorek2  

              Myslíš dvanáctikilové s trojplackou?

              0 0
              • Lišák  

                Ne. Dvanáctikilové s jednoplackou.

                C-dale.

                0 0
              • kejda  

                Nene, ideálně s 2×8 :)

                0 0
                • oddie  

                  Si děláš srandu, ale já už tu min. 2 roky mám pověšenej rám, z kterýho chci udělat městský dojížděcí trekking s 3×8. Zatím se mi tedy podařilo akorát někde zahrabat a ztratit řazení :D

                  0 0
                  • kejda  

                    Dělám :))). A já si s tím nezačal, propagovat 2×8 jako super věc :-D

                    0 0
          • xtonda  

            Spousta běžných lesních cest a i značených cyklotras je kolikrát ve stavu, že by člověk ocenil i fulla.

            1 1
            • oddie  

              Přesně tak, přesně na to jednoho fulla mám :D

              0 0
            • Tomas_82  

              Kolikrát je to tak rozvorané, že ani full na 2,6" nepomůže:-(

              0 0
            • -b-n-x-  

              A na druhou stranu je kolikrát trail tak hladký, že by člověk ocenil 6kg silničku! :-)

              1 0
          • Petrusia  

            Jak vidno z dotazu, nepatřím mezi cykloexperty. Na HT jsem jezdila doteď a neměla jsem potřebu na tom nic měnit, pokud tedy nepřijde konstruktivní tip, proč to změnit. Což „vlhký sen“ fakt není. Vskutku zajímavý duševní pochod. Proč přesně bych poptávala kolo do terénu, když bych ho nejezdila? To asi fakt žijem v paralelním vesmíru. Já zkrátka žiju ve světě, kde můžu jezdit s obří radostí do kopce i z kopce, smát se na celé kolo (!) a jednoduše si to užívat. Aniž bych věděla tyčku o kvalitě kol. Jo, třeba bych se chtěla míň nadřít, líp řadit, doplň si dle libosti. Ale pokud máš pocit, že si něco vymýšlím na internetech, vypovídá to víc o ten než mně.

            8 2

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.