• foxtrot

    Ahoj, prosím o radu s výběrem komponent pro crossové kolo do 20 000, které si chci nechat postavit či koupit nové, bude-li odpovídající a levnější (nabídkám na stavbu či tipy na kola se nebráním:-). Mám 182 cm, 90 kg, jezdím spíše po Praze do práce, občas na menší výlet. Staré kolo (Superior RX 640, 19", model 2010) mi ukradli, takže zvažuji nové. Na starém mi blblo přehazování (zadní měnič Deore XT, řazení bohužel jen Deore), padal řetěz, přišlo mi na rovince pomalejší.

    Jsem laik, ale na základě pročtení všech možných diskuzí jsem vybral níže uvedené komponenty. Co doporučujete či naopak nedoporučujete pro cross, abych se vešel do 20 000 Kč? Předem díky.

    Zvažuji:

    1. Přehazovačku s třecí spojkou proti spadnutí řetězu, asi s delším ramínkem (preferuji spolehlivost, nepadání řetězu, kazetu 11–34, 10speed) – min. Deore SLX Shadow, příp. XT, o mnoho raději ale SRAM X9 (příp. i X7 nebo kombinace; asi Grip Shift; chtěl bych 3×10 )
    2. Kazeta asi 11–34 zubů , převodníky asi 26–36–48 (potřebuji být rychlejší na silnici)
    3. Hydraulické kotoučové brzdy
    4. Vidlice vzduchová, zamykání na řídítkách, min. Suntour NCX E RL (nebude lepší NRX?)
    5. Velikost kola netuším, nechám si poradit – preferuji rychlejší jízdu při menší frekvenci šlapání (ať nešlapu jak blbej a ostatní mi přesto ujíždí…)

    Anketa: Je lepší si cross do 20 000 koupit standardní a příp. přestavět/upravit, nebo nechat postavit na míru?

    0 0
    • Vilém  

      Ta prehazka s brzdou mi prijde, pro zamysleny ucel, naprosto zbytecna.

      0 0
    • Singlespeed  

      Jak píše Vilém. Přehazku s brzdou nebrat, bohatě stačí Deore bez brzdy. Podobně bych vyřadil i odpruženou vidlici, jen přidá na hmotnosti. Gripshift je pro ježdění do práce taky nevhodný, nekvalitní guma na otočném gripu poměrně rychle degraduje a mění se v lepkavý sliz.

      0 0
    • Quido M  

      nejsem zadny odbornik, ale nejsou nahodou SHIMANO SLX RD-M675 Shadow a Deore RD-M610 SHADOW dve ruzne veci?

      0 0
    • Quido M  

      k bodu 4. – NRX je samo lepší, ale pokud se nepletu, tak i těžší…

      Já bych na krosku hodně zvažoval, jestli vůbec pružení – možná raději kvalitní karbonovku a odolné ráfky

      0 0
    • SloM  

      na dojizdeni do prace si myslim, ze by bylo idealni tohle: http://www.bike-forum.cz/…/38569-force A myslim si, ze daleko levnejsi. Pokud chces kvalitnejsi, tak vybava deore a NCX E by taky nemuselo vyjit zle

      0 0
      • foxtrot  

        Když občas bych i nějaký ten terén typu Kokořínsko rád zvládl, a Alivio 3×9 se mi moc nezamlouvá.

        0 0
        • SloM  

          to bylo jen jako inspirace. Samozrejmne muzes dat deore 3×10, ale oproti 3×9 to nejakou extra vyhodu nema. To jedno kolecko navic nic neresi (podle meho nazoru).

          Mel bych ale uplne jinou otazku: Co treba 29mtb na krosovych plastich? Tam by byla asi lepsi vidlice na tvou vahu.

          0 0
          • scalar  

            Deore využívá jiný řadicí poměr než Alivio a funguje lépe.

            0 0
            • SloM  

              OK, beru. Az tak se v tom neorientuji. Jen si nejsem jisty jestli to stoji za to, na dojizdeni do prace a obcas vylet. Ale zase pokud na to clovek ma penize, tak proc ne.

              0 0
              • scalar  

                Na dojíždění do práce a výlety je nové Alivio naprosto dostatěčné, ale znáš to, Deore je zase o něco lepší…

                0 0
          • foxtrot  

            Zrovna nad velikostí kola uvažuji, zda 29" nebo menší. Větší se mi docela zdá pro moje potřeby jako dobrá volba oproti 28 či 26", ne? I když ta váha…

            Každopádně díky všem, takhle podnětnou diskusi jsem nečekal!

            0 0
            • Quido M  

              FYI:: jak už tu bylo mnohde na fóru řečeno – 28 a 29 " je totéž ve smyslu rozměru ráfku, liší se jen obutím…

              0 0
      • Quido M  

        na kolik to vyjde – mne by se treba libilo – do prace… ;-)

        0 0
        • SloM  

          zeptej se scalara, ale taky me to zajima :D

          0 0
          • scalar  

            Zeptej se SloMa, ten by to uměl za 10 tis. :-)

            0 0
            • SloM  

              To byl jen tip. Pokud jsem podstrelil, tak se omlouvam :-) Nezkousel jsem si delat zadnou kalkulaci, ale vypada dobre :-)

              Edit: nevsiml jsem si, ze ta ncx d se dela taky vzduchova (tam ta cena asi taky naleze)

              0 0
    • oddie  
      1. nesmysl
      2. převodníky nesmysl
      3. na cross nesmysl
      4. NCX na 90kg nesmysl
      0 0
      • foxtrot  

        Můžeš to prosím trochu konstruktivněji rozvést, co by bylo lepší a proč? Jaké tedy převodníky, raději pevnou karbon vidli, proč ne kotoučové brzdy …?

        0 0
        • oddie  

          Převodníky – neušlapeš pořádně ani 44/11, není to silnička, je to cross. Spíš se nauč šlapat aspoň trochu frekvenčně. Já mám na crossu nejtěžší 44/12 a ani ten na rovině nedáš, leda z mírného kopečka nejmíň.

          Vidlici bych osobně dal NRX kvůli silnějším nohám, případnou pevnou si každý musí posoudit sám podle toho, kde jezdí. Já mám NRX (starší model).

          Kotoučovky na crosse jsou zbytečnost, to si spíš připlať za tu vidlici.

          0 0
          • scalar  

            Letošní NCX air už má také nohy 30mm.

            0 0
          • Quido M  

            podle mne je na krose zbytečná (těžká) odpružená vidlice… a kotoučovkama nic nepokazí

            ale jasně – věc názoru a podmínek

            0 0
          • Freeky  

            Tak si myslim, že by neměl být problém ušlapnout 44/11. Když to roztočim, tak na rovině utáhnu 48/11 na obyč Spec crosstrailu. Je fakt, že jezdim na silnici klasiku, tak asi zvyk. Každopádně jestli bude jezdit spíš silnici, tak bych bral jeho zvolenou kombinaci 48/36/26 a 11/34. Vidlice je otazká. Někdy jsem rád, že mám aspoň ten základ, ale většinou by mi stačila jen pevná (lehčí a rychlejší kolo) a kotoučovky si myslim úplná zbytečnost. Pokud nebudeš jezdit nějaký mega sjezdy, tak si myslim že je to jen zbytečnej luxus na crosse. (váha, cena, udržba).

            0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Převodový poměr 48/11 je cca 4,36, pro porovnání tomu odpovídá přibližně silničních 50/12=4,16 (ale s menším pláštěm). Velkých 53/12=4,41 je převod také velmi podobný, v reálu asi nejpodobnější vlivem různých plášťů.

              Ušlápnut 44/11=4,00 na trekovém kole by opravdu neměl být problém … z kopečka. Po rovině, když to roztočíš na mrzkých 90 rpm, tak při obvodu trekového pláště 2,200 m ujedeš na jedno šlápnutí 8 metrů, za minutu je to 90×8=720 m, za hodinu 43,2 km. Nechceš zkusit časovku na mistrovství republiky?

              Asi tak nějak.

              Řešit nejtěžší převod na treku nemá smysl.

              Smysl má řešit nejlehčí použitelný převod na velkou, jestli se toho bude na velkou dát jet co nejvíc. Takže třeba převod 44/30=1,47, tj. 3,23 m na jedno šlápnutí alias 17,42 km/hod. Pokud je tato rychlost uživatelovou běžnou cestovní do mírných stoupání, tak převodník 44z má smysl, protože nebude muset shazovat na malou. Pokud se do sebemenšího brdku plouží 10 km/hod, tak bude neustále shazovat na prostřední a řadit k tomu vzadu, což opotřebovává všechno a vede ke ztrátě rychlosti a zbytečnému výdeji sil.

              Na kazetě je jemnější odstupňování dejme tomu kolem pastorku 17z. Pro zařazený převod 44/17 a 90 rpm vychází rychlost 30,74 km/hod. Pokud uživatel běžně jezdí po rovině touto rychlostí, má pro něj převodník 44z velký význam. Pokud jezdí po rovině pod 25 km/hod, je pro něj menší převodník jednoznačně lepší.

              0 0
              • Singlespeed  

                Ne každý šlape jako šicí stroj. Spíše je pro většinu běžných jezdců na kole pohodlnější nižší frekvence do 60 ot/min. Stačí to sledovat na frekventovanější cyklostezce. Takže na 44/11 jedeš na trekingu cca 31 km/h, což není zas tak moc, při převodu 48/11 z mírného kopečka cca 34 km/hod. 90 ot/min a více jsem člověka, který jezdí na krosu jen tak do práce, snad v životě šlapat neviděl :-). Proto operovat s kadenci 90 ot/min je v tomto případě trochu mimo :).

                0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  Tak si někdy přivstaň, tak přibližně mezi půl šestou a sedmou uvidíš mě. Když tedy nepojedu zrovna na biku s největší pilou 38z :-) , tam bych 48×11 nebo převod odpovídající řadil dost těžko.

                  Lehčí převody třeba vychovají z jezdců na kole cyklisty :-)

                  0 0
                • kokoska.rokoska  

                  Prosímtě, kdo to je „většina běžných jezdců“? A kdo ji definoval a na základě čeho prováděl výběr? Opravdu miluju generalizace :-)

                  Třeba zrovna v mém okolí se množství cyklistů, kteří umí šlapat (i.e. RPM > 95) limitně blíží 100 %. Oddílové kolegyně a kolegové, kamarádi i rodina. A, kupodivu, spousta z nich jezdí i na krosu. A, kupodivu, na něm šlape stejně jako na jakémkoliv jiném kole…

                  0 0
              • foxtrot  

                Hlavní je, jaký mám plášť = valivý odpor, ne? A vzhledem k jízdám po kopcovitém Žižkově spíše používám hladší pláště, do terénu můžu přezout. Díval jsem se na http://gears.mtbcrosscountry.com/#… na jednotlivé kombinace, ale moudrý z toho nejsem – číslům rozumím, ale co si vybrat… Asi ať si každý udělá obrázek sám. Např. rozdíl 48/17 a 44/17 je přes 3 km/h, max. rychlost (OK, možná z kopce:-)) 55 vs. 60 km/h.

                Takže otázka je, jaký je pro mne (s hladšími plášti po rovince) ideální převodový poměr, a to asi nikdo neporadí:-D

                0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  Si spočítej, jak rychle jedeš, jak rychle šlapeš, ideální převodový poměr bude tam, kde budeš mít na obě strany od zařazeného převodu ještě nějakou rezervu. A je příjemnější jezdit vepředu na velkou a nemuset z ní shazovat :-).

                  Valivý odpor pláště je jen jeden z mnoha faktorů, které ovlivní rychlost jízdy. Na přezouvání jsem líný, u trekového kola jsem to řešil dvěma páry zápletů (jedny silniční s 28 mm a jedny expediční s něčím širokým).

                  0 0
              • Freeky  

                No je pravda, že většinou po rovině jedu 48/12 a 48/14. Jen jsem psal, že by neměl být problém ušlápnout i 44/11. Je otazka po jakou dobu a jakou kadencí. Ale i na siničce jedu v pruměru kolem 75–80. Ject třeba hodinu 90 je pro mě sci-fi, natož na crossu. Takže ta časovka ještě pro mě není :)

                0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  :-) 48×14 @ 75 rpm … 34 km/hod & 48×12 @ 80 rpm … 42 km/hod :-) Takže cokoliv mezi tím. To už JE na časovku, zvlášť na trekovém kole úctyhodný výkon. Minimálně všechny silničáře v mém okolí bys s tím velmi velmi prohnal. Nezkusíš závodit?

                  Je totiž naprosto jedno, na jakém kole jezdec sedí, šlapat se musí. A proč by na jednom bylo potřeba šlapat pomaleji a na druhém rychleji mi uniká.

                  0 0
                  • Freeky  

                    No psal jsem, že tu kadenci jezdím na silničce. Na crossu to bude asi určitě menší kadence, ale nemohu říct s jistotou. Každopádně ta rychlost co píšeš dosahuji, ale jak jsem psal na rovince a po určitý čas. Nevím proč tady furt narážíš na časovku. Pokud se nepletu, časovka je o tom, držet celou trasu konstatní rychlost a je jasné, že tento převod s tebou udavanou kadenci nevydržím ani 2 km v kuse, natož delší trasu. Proto si myslim že tvé narážky na to zavodění jsou liché. Jen jsem konstatoval, že by určitě ušlápnul i kazetu s 11 (na rovině a z kopce). Vůbec ti neberu, že je smysl řešit nejlehčí použitelný převod na velkou. Ale myslím si že 11 je pro něj klidně taky použitelná. Když si vezmu 85% mojich vyjížděk, tak zhruba 3/5 je rovina a 1/5 z kopce a 1/5 do kopce. Tak 1/5 vyjíždky šlapat na 48/11 není špatná věc. Jen můj názor, ale myslim si, že mi to nějakym výpočtem určitě vyvrátíš :)

                    0 0
                    • ˘Ö˘ Krab  

                      :-) Je vidět, že si rozumíme. Ale mně přijde užitečnější řešit 3/5 vyjížďky a ne 1/5.

                      0 0
                    • foxtrot  

                      Pánové, děkuji za podnětnou diskuzi. Sám nad tím přemýšlím a hodně zvažuji. Kloním se spíš na stranu Freekyho – prostě na pár minut to rozjet je pro mne zajímavé. Neplánuji tak šlapat 30+ minut, od toho jsou jiné převody a jiné rychlosti:-) A spíše pojedu 1/5 cesty větší rychlostí (třeba z mírného kopečka) než 1/5 cesty funět do velkého kopce. BTW ono to počtem zubů odpovídá i tomu, co bylo na původním kole: http://jizdni-kola.heureka.cz/…specifikace/#… , akorát nyní plánuji větší průměr kol.

                      Zkusím to někde vyzkoušet.

                      0 0
        • Singlespeed  

          Pevnou vidlici (nemusí být karbonová, stačí hliníková, třeba Force) proto, že je lehká, nevyžaduje žádnou údržbu a pocitově to s ní po asfaltu jede o půl třídy líp… Navíc, odpružená rychle po sobě jdoucí nerovnosti (třeba kočiči hlavy) nepobere a drncat to bude tak i tak.

          0 0
    • Johnnyxjr  

      čus bejt tebou mrknu na cyklobazar a kouknu se po nějaký šikovný cyklokrosce pár kousků do 20 určitě seženeš i na kotoučích podle mě je odpružená vidlice na jízdu po praze zbytečná jezdím takhle po praze několik let a když chci někam dál tak jen přehodím kola na 23.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.