Mám pocit, že je lepší průmyslové ložisko. Připadá mi, že má menší odpor. Zase ale nechápu, proč to teda SHIMANO nepožívá.
Mám pocit, že je lepší průmyslové ložisko. Připadá mi, že má menší odpor. Zase ale nechápu, proč to teda SHIMANO nepožívá.
Vidíš,to by mě taky zajímalo!
Mensi odpor :-D
No myslím jako tření a odpor prachovek při otáčení atd.
hm…myslet muzes:-D
Prostě pro méně chápavé ještě jednou. Když vezmu do ruky novou nábu s p. ložisky, tak se otáčí s menším odporem než konusová.
pro mene chapave, tedy pro tebe…odpor ti muze delat vice dotazeny konus..a hlavne to co rikas nemusi byt vubec pravda…
konusy i prumysly maji sve pro a proti,a kazdy dle svych pozadavku voli to ci ono…
pokud umis seridit, servisovat konusy muzou byt ,,vecne", sou obecne levnejsi, vycistit kulicky je lehci…
prumysly mene narocne na udrzbu, odolnejsi, koupit pak lozisko otazka par korun, …
plati to tak ± obecne, mohou se najit vyjimky…
ale tvymu uvodnimu prispevku se musim smat…nad shimanem si premyslej dal a pokud resis odpor a treni prachovek,tak nekde asi nastala chyba..kde si odpovez sam:-D
mozna ti to je k smichu, ale zadny konusovy naby, co jsem mel v ruce (samy sh), se netocily zdaleka tak hladce jako dt na prumyslech. a nebylo to spatnym serizenim ;-).
jenže to jak se točí náby v ruce a jaký přitom kdo cítí jaký odpor je naprosto bezpředmětné… to je něco jak když holka vybírá kolo podle barvy.
konus je z technického hlediska mnohem výhodnější pro použití v nábojích, jelikož axiální síly které tam vznikají nejsou vůbec zanedbatelné a konusove ložisko zvládne jak radiální tak axiální. Klasické kuličkové ložisko (chcete-li průmyslové) není stavěné na přenos ax. sil (jen velmi malých v porovnání s radiální únosností)…
dejme tomu, ze s tebou souhlasim, ale je v tom nejaky problem? rekneme nizsi zivotnost, ale dnesni konusy jsou takovej ausus, ze ty zapouzdreny loziska je stejne strci do kapsy ;-).
Nevím od kdy jsou ty „dnešní“ ale mně vzadu drží konusy Deore v pohodě už 6 let, ale vpředu jsem ty „průmyslový“ musel měnit už dvakrát.
ja mam na singlikovi acery z devatyhosestyho, najeto kus pres 30tkm, dvakrat rozdelavany a vzdy cista vazelina tzn. zatim vsecko puvodni. po blativym drasalovi 05 toho roku novy deore vyrezly – novy kulicky. troufnu si rict, ze ty acery by to daly vpohode. letos dt 370 na beskidech bez problemu a to jsem je jeste vzdycky poskadlil wapkou ;-). nemyslim, ze bych se jeste nekdy cilene ke konusum vracel.
ano, to je možná pravda… kvalitu zpracování a použité materiály jsem nechal stranou, bavil jsem se o konstrukčním řešení.
kdyby se jednalo o totožné materiály, měly by konusy navrch
tohle tema se asi neda zhodnotit asi hodne zalazi na provedeni a kvalite nab. Zkus starsi nabu campa a tezce budes hledat konkurenci. Ale zase naba Tune na lozisku s keramickyma kulickama se toci a toci a toci :-)
Jo,ale ta cena
prave proto rikam ze je mi to k smichu…to jak se to toci je otazka kusu,provedeni a kvality…
LX i XT, co jsem mel doma, zenino LX se toci lehceji nez moje soucasne DT Swiss Onyx. Nicmene zpet bych se uz nevracel.
mno taky jsem nad tim tápal,ale kónus má přecijen o něco menší odpor,můžeš ho snadno dotáhnout a při správnej montáži se nepovoluje.:) Navíc kónus má kosoúhlej styk,takže oproti průmyslu by měl mít větší boční tuhost,to se u průmyslů vyřeší dvěma řadama,ale to zase moc váží..:) A pak taky cena na výrobu by asi měla bejt u náby s kónusem menší..Sice o málo,ale ve velkej produkci znatelný.:) Průmysl má zase výhodu,že ho vymění každý a k sehnání je taky dobře..To poukazuje na nevýhodu kónusu,kterej se prostě po x tisících km „sjede“ do určitého tvaru a pak je s ním peklo. Třeba když se sjede křivě,nedá se s tim už nic dělat a celá nába jde do kytek.:) A nebo stačí vyklepnout misky kónusu a seknout tam průmysly.:))
„Průmysl má zase výhodu,že ho vymění každý“ – s tím bych nesouhlasil, kónus je na ose našroubován a jeho výměna je velice snadná. Naopak jsem před časem studoval servisní manuál nábojů DT Swiss a pro výměnu ložisek byl potřeba lis a několik speciálních přípravků.
no tak ono lis ti doporučí na každou výměnu,ale časem poznáš,že vhodný přípravek a kladivo nebo svěrák a neni lisu třeba.:) A já nemyslel výměnu kuliček,ale spíš ložiska jako celku..Kónusový misky se budou shánět mnohem hůř,ty matky asi taky nebude žádnej med,protože co jsem koukal a měl jich pár v ruce,všechny byly jiný..:) jediný co nezkazíš jsou kuličky..:)))
Sehnat konusy kupodivu problém není. Vedle na threadu mi Náčelník radil opravit starý náboj STX. Šel jsem do první cykloprodejny a tam konusové matky měly.
Naopak na forech už pár lidí psalo, že jim odelši ložiska a sháněli je dost těžko.
Můžu ti na tvé dilema dát úplně jednoznačnou odpověď : Jak kde a jak pro koho.
To čemu prodavači vymysleli honosný název „průmyslové ložisko“ táhnoucí nezasvěcené zákazníky, se hodí na uložení hřídelí kde působí velké radiální síly a jen malé axiální. Kónusy, což jsou taky ložiska, akorát s kosoúhlým stykem, se hodí do míst se zatížením kde hlavní síly působí jak v radiálním směru, tak i v axiálním. Dobrý jsou taky v případě, když potřebuješ jednoduše vyčistit kuličky.
Takže?Co je lepší!
Asi konus. Ale proč tedy DT Swiss používá p. ložiska a chce za to tolik?
Jsem z toho jelen…
co rikate na naby NOVATEC_ levne p. lož, pry super spolehlive :-)
novateky vozím na silničce a nemám s nima sebemenší problém. netuším kolik mají najeto, ale v předním kole mám novateka už snad 5 let. jednou za rok na ložisko kouknu, zjistím že je OK a mám po starostech.
váhu neřeším, na gramaření nejsem expert
Asi ten kónus a tu kuličku neumí vyrobit – proto do svých nábojů kupují ložiska od jiných výrobců :)
Nebo se mýlím a DT Swiss vyrábí vlastní ložiska?
nejlepší je si napřed něco nastudovat. Kupodivu se najdou rozumné
odpovědi i
----TADY
----
To vypadá zase na flame :))). Otázka je, co chceš slyšet. Pro mě je lepší prům. ložisko.
Průmysly jsem vozil v nábách Author asi 25tis km bez jákýhokoliv problému. Po čtyřech letech jsem sundal krytku a zjistil jsem, že je vše ok, i vazelína byla čistá.
Teď mám 9000km LX konusy. Na konusy jako takový si stěžovat nemůžu, pokud je člověk umí seřídit, tak není problém. Problém je ovšem ta Šimano parodie na těsnění a to především na straně kotouče! Náby jsme měl rozdělaný už 3×, přední levej konus dycky zasranej. Ořech jsem rozdělával jen jednou, byl čistej jak padlej sníh.
Výraz průmyslové ložisko je naprosto nesmyslný a nelogický. Jáká jsou potom neprůmyslová. Ložiska se obecně dělí na kluzná a valivá.Jinak Kónus nemůže mít ze své podstaty větší vůli než valivé ložisko z jednoho jediného důvodu. Je seřiditelný a provozní vůle má zásadní vliv na životnost ložiska. Čili valivé ložisko bude vždy sestaveno na menší vůli a tím i větší odpor než kónus, který je prostě seřiditelný. Další věcí je to, že pokud by měly být v náboji kuličková ložiska, tak s kosoúhlým stykem, protože si dokážou poradit lépe s axiálními silami než běžné kuličkové ložisko. které působí na v ose náboje. Radiální potom kolmo na osu. kónusové ložisko je jednoznačně choulostivější na údržbu, ale zase přináší výhody popsané výše. Lehčí chod, v případě správné údržby delší životnost / toto je ještě ovlivněno i tesněním a kvalitou opracování jednotlivých dílů ložiska u všech ložisek obecně /a také to, že je možné v případě opotřebení měnit jednotlivé díly a ne celé ložisko jako v případě valivých ložisek. jinak termín valivé ložisko je obecný i pro kónusy a já ho zde používám pro zjednodušené rozdělení. Pokud máš zájem, můžeš si zde přečíst základní pojmy, typologie, vhodnosti jednotlivých provedení vzhledem k přenášeným silám atd. http://www.kks.zcu.cz/…1/frame3.htm
Ještě k otázce proč Shimano používá stále kónusy když ostatní mají běžná ložiska. Možná je to tím, že je jednodušší do tělesa náboje nalisovat ložisko, které jsi někde koupil a jen ho vybalíš z papíru a v přípravku ho nalisuješ do náby, než skládat a seřizovat kónus, kdy se jedná o celkem kvalifikovanou operaci s nárokem na zručnost a cit.
kolega ve vedlejším vlákně napsal tohle a celkem si stojí za svým názorem:
Mamut (13.11.2008 23:31:55) 86.49.111.xxx 10×> výběr nábojů (^ odpověď na 9× ^)
Obsah tohoto příspěvku byl blokován zakladatelem vlákna
To by ma zaujimalo, kde sa v naboji beru axialne sily. Chcem vidiet toho fyzika, co ich tam najde. Mozno tak, ked je v stojane pre krcmou. Ak by si mal axialne sily, tak spadnes z biku. Naklone v zatacke mas presne taky, aby vyslednica sily lezala v rovine biku, takze iba radialne sily.
Zde někde uprostřed vlákna :-)
je to jen názor. Nic jiného, realita je jinde.
Axiální sílu tam vytváří upínák tím, že stlačuje kñusy proti sobě a potom také ,, vyvracení ,, kola na ose jako takové. Proto taky bylo od ,, pravěku ,, cyklistiky používáno kónusové ložisko, protože má kosoúhlý styk / dalo by se zjednodušeně pojmenovat axiálně-radiálním ložiskem /.
Mezi ložiskama je rozpěrná trubka která to co popisuješ zcela eliminuje.
nevím u kterých nábojů ta trubka je, ale já měl spoustu nábojů v ruce kde nic takového není.
naopak sem ještě takový náboj s trubkou v ruce neměl
Myslím tím náboje s "průmyslovými ložisky.
Pokud tam nebudeš mít kuločkové ložisko s kosoúhlým stykem / je dražší, takže si myslím, že tam výrobci dávají levnější běžná kuličková / tak ti ta trubička nebo vymezení stejně neřeší, protože ty axiální síly tam stejně jsou.
My jsme se ale bavili o ax.silách,které mají vznikat vlivem dotažení kola rychloupínákem,ty ta truubka eliminuje.
Sám asi víš, že se jedná nejen o upínák, ale i o ,, vyvracení ,, kola. A pokud je ložisko radiální, tak je velice citlivé na i minimální axiální zatížení.
Samozřejmě že mám výhrady k tomu co napsal mamut jeho teorie je správná,ale je to jen teorie.V praxi,při šlapání ze sedla,bočních kopancích do kol od nerovností a překážek tyto ax.síly vznikají,i když na gruhou stranu o ryzí ax.síly nejde je to spíš to vyvracení kola a to není ax.síla ve smyslu působení kolmo k síle rad.jak by tomu mnělo být.
Význam ax.ložiska pro použití u nábojů kol nesnižuji a jeho použití se jeví jako logické,ale jak vidno dostatečně poslouží také loziska radiální,hojně používaná a spolehlivá .
na životnost to myslím bude mít daleko menší vliv než voda nebo prach když se do něj dostane.Trubka tam opravdu žádná nebude spíš osa s osazením:).DT to má kouzelně vymyšleno že RU stahuješ pouze tu osu spolu s vnitřním kroužkem ložiska.
U mých DT 340 trubka je.
sem si otevřel manuál k 340 a pokud máš pevnou osu na předním tak tam skutečně trubka je:).
Kdyby nebyla rozpěra mezi vnitřními kroužky ložisek tak pokud by tyto ložiska nebyly s kosoůhlým stykem,zrušil bys je velmi rychle.
Nevěděl jsem to jistě tak jsem to rozebral.Psal jsem to o trubce podle zkušeností z motorek,Teď jsem vytáhnul kolo z vidlice a trubka tam je.
na spoustě nábojů opravdu nic mezi ložiskama není, a navíc je ještě osa hladká jeden průměr
Tak to tam myslím asi budou kosoůhlé lágry,jinak to nechápu.To by mně teda zajímalo jak to maj v tom případě pořešené.
Běžné „průmyslové“ kuličkové ložisko axiální síly snáší v pohodě – stačí se podívat do katalogového listu. Horší je to s přenášením rázových sil. Otázka je správná volba, druh, kvalita, přesnost a montáž.
Souhlasím s Mamutem.
no ja s tym nesuhlasim. asi to viac patri mamutovi jak tebe ale su tu takmer dve rovnake debaty o tom istom tak som to dal sem. podla mna vzdy ked celkova vyslednica sil posobiaca na bike nebude lezat kolmo na os otacania kolesa tak tam bude existovat axialna aj radialna zlozka. docela bych rad pocul nejake rozumne zdovodnenie ze preco nie, zatial sa mi to v tychto debatach nepodarilo najst. sorry ale to co pise mamut nijako nevysvetluje ze preco a kam by mala zmiznut axialna zlozka. bych si tak od oka tipol ze situacia ked axialna zlozka chyba je skor teoreticka a ze napr. pri slapani v stoji alebo sprinte a pod. axialna zlozka vobec nebude mala.
btw- ked uz tu preberame fyziku resp. strojarinu. nedavno som volakde cital ze bohova vyhoda hammerschmidtu a spol.(schlumpf a pod.) je schopnost radit v plnom zabere. vedel by mi niekto z tu pritomnych strojarov vysvetlit ze ako moze bezna planetova prevodovka radit v plnom zabere? podla mna je to uplna blbost.
Ohledně mamutovy teorie jsem napsal v podstatě to samé co ty,a to že k ní mám výhrady atd.je to tu výše.Co se týče hammerschmidtu vidím to stejně jako ty,pokud jde teda o klasickou pl.převodovku,ještě jsem ji nikde neviděl rozkreslenou,natož rozebranou:-)
Souhlasím s tebou, už jsem to taky kdesi psal. Výraz průmyslové ložisko však nemusíš zatracovat. Je sice formálně nesprávný, ale mezi cyklistickou komunitou srozumitelný, tedy slangový. Stejně jako výraz „zeslabovaný rám“. Ten je taky zcela nesmyslný, neboť je tvořen (ten rám) trubkami ze zesílenou stěnou.
ten tvuj teoreticky hladsi chod je opravdu teoreticky. zkus nekdy porovnat xtr s nejelvnejsim dt.
k tomu shimanu. ano, je to kvalifikovana prace, proto japonci pousti do obehu naby s pretazenyma konusama ;-).
třeba jenom my moc utahujeme upínáky… co víš…
heh…neni problém seřídit ne???když se dělaj nový kola tak se vždycky utahujou a seřizujou středy…
neni problem seridit. ovsem jak pro koho. pro nekoho to znamena nakup konusovych klicu, nekdo si vubec netroufne do naby vrtat apod. neni rozumnejsi poridit nabu na prumyslech a tyto starosti hodit za hlavu? ;-) ja bych se ke konusum nevracel a to jsem s nema nemel zadny zasadni potize.
Tak když už někdo neumí seřídit konus a nemá ani blbej klíč, tak při lisování nových ložisek zase tutově z…ví nábu, bo je tam napere kladivem nakřivo – a to se vyplatí.
loziska nemusis menit hned u nove naby ;-).
v naprání kladivem bych problém neviděl, horší je to tam rvat za studena a na sucho.
Tak když je pro někoho problém uthnout konusovej náboj tak si asi s ložiskama stejně neporadí..tak i tak bude muset do servisu…
jo. jenze, kdyz koupis pretazeny shimano, tak bys mel hned, nebo ti konusy umrou dost rychle. kdezto u loziskove naby bys sel do servisu az po x tisicich km, kdy ta loziska odejdou. kapisto.
Tak to je o přistupu prodejce…od nás by přetažená nába nešla…pokud ale nakupuješ po internetu…
typický uživatel si koupí sh náby, sám zaplete ale už nebude schopen seřídit konusy? myslím, že kdokoli si kupuje náboje samostatně a sám si je pak zaplétá tak je schopen povolit konusy, a když si teda někdo koupí náboje a nechá zaplést v obchodě tak by to ten obchod měl kontrolovat;) a nechci ted polemizovat nad tím jestli to všechny obchody dělají, díky
Konusy pouzivji vetsi kulicky, takze maji vetsi zivotnost, samozrejme pokud budou z kvalitniho materialu a dobre utesnene. Na silnicnich nabach musi byt podle me skoro vecne. Daji se taky snadno stelovat.
Naby na prumyslech byvaji lehci podle me hlavne proto, ze muze byt bez problemu pouzita hlinikova osa. Casto ale nejdou stelovat a samotna loziska jsou spatne utesnena. Co se tyka jemnosti chodu, tak je to podle me dost zanedbatelne.
Nechápu, jak mohou rychloupínáky přitahovat konusy. To je přece nesmysl.
No teoreticky je to kokotina,ale prakticky to něco málo může udělat.
Nejen že může dělat, ale i dělá. Proto se taky doporučuje konusy utahovat tak, aby měly malou vůli, která zmizi při utažení rychloupínáku.
potvrzuji, obzvláště u předního náboje docela výrazně! u zadního toto nepozoruji…
jak rikas. na predku je to citit vic.
no ne že člověk může nechat malou vůli… spíše musí, protože pokud tam nezůstane tak v praxi po utažení upínákem bude náboj „přetažený“ a všichni víme co se potom stane jednak s konusy ale i s miskami v náboji
sak o tom se tu celou dobu mluvi ;-)
Konečně to tu někdo správně řekl. Já tak seřizuju konusové náboje už roky (poradila mi to jedna velká kapacita přes kola, ještě cca před 5 lety mechanik silniční reprezentace na MS). Obyčejné náboje Deore tak slouží mému nevlastnímu otci už 35000 km, a to má minimálně 100 kg.
Prakticky to muze znicit konus. Viz. link.
No prosim!!
ty nechapes vic veci…
:)
Protože rychloupínákem stahuješ nohy vidlice k sobě. zadní stavba je díky své tuhosti míň náchylná. Dokud se používaly matice nebo motýlky, tak jsi utahoval jen matici proti matici na každé strane zvlášť. Proto má dneska spousta lidí problémy s kónusama, protože rychloupínák utahuje na krev a pak odcchází nába hlavně v předním kole.
Myslím že v tuhosti zadní stavby to nebude,ale v čem teda?
No možná je to tím,že přední osa je tenčí, vlivem nepřesností dosedacích ploch se snáze prohne a vůle je pryč.
Jestli je přední osa tenčí tak je to myslím jasné,já mněl naposled konusy na mém RMX 20 před více jak 20 rokama,takže už moc nevim jak to tam vypadá :-)
Třeba se japonec drží kónusů z toho důvodu, že má své zákazníky „jisté“ tím že to jsou kónusy.
ital se jich drží taky
Chtel sem jenom mit sty prispevek :-D – jinak si ale myslim, ze pokud je neco provedeno s preciznosti, je vpodstate jedno jestli konus nebo prumysly :-)
bontrager u levnějších taky(hodně podobné shimanu) ale proč dává do dražších průmysly od DT?
Je pravda že seřídit konusy se musí umět a neudělá to každej dobře .Sám to neumím tak jsem to vyřešil nákupem DT Swiss 240 na naše kola a mám klid.