lehký tlumič s progresivním chodem

45 nepřečtených
  • black.horse

    Ahoj, nakonec poprosím o radu. Postupně ladím svoje kolečko (Ghost AMR) a mimo jiné odlehčuji. Jeden z posledních komponentů je tlumič. Vzhledem k hodně minimálně lineárnosti průběhu zdvihu na rámu a mému jízdnímu stylu, sháním tlumič s progresivním průběhem, radši klidně víc než míň. Další podmínka je 190mm délka a hmotnost pod 300g. Ideál kolem 250–270g. Spíše bych ocenil páčku pro lock nebo přiškrcení, než ochranu proti pohupování s pevně danou charakteristikou (SPV, PP a pod). Tlumič chci citlivý s možností utažení na silniční úseky. Co se týče ceny, utrácet zbytečně nemusím, ale rád si připlatím, když bude za co, tak to neva, strop dávat radši nebudu…

    Favorit byl Fox RP23, ale vadí mi lineárnost… byl bych často na dorazu… pak mám možnost RS Pearl, ale je dost těžkej…

    účel využití bude lehký „trailbike“, 12–13cm zdvihy, váha pod 12 určo:-)

    Díky za tipy a názory…

    0 0
    • Pedro RB  

      Tak co třeba nějakej DT Swiss? Ty jsou celkem lehý a myslím, že i docela progresivní (jel jsem teda chcíli na jednom DT220 a ten byl). Jejich přehled najdeš tady:

      http://www.bottico.cz/…yrobkysk.php?…

      0 0
      • gargamel  

        Mám za to, že DT swis právě progresivní nejsou…

        0 0
        • tom_777  

          tlumič DTSWISS 190 SL co mám na kole dělá funguje krásně lineárně ( v protikladu k REBĚ na předku která jde zas výrazně progresivně :O )

          0 0
          • MlokCZ  

            Těžko ale takhle hodnotit jen tlumič. U tebe to bude hodně průběhem zadní stavby (která progresivní není vůbec).

            Tím ale netvrdím, že ten tlumič není spíše lineární taky, jen, že je třeba brát v úvahu i zadní stavbu, protože ty vnímáš až celek.

            0 0
            • tom_777  

              mám to kolo cca 3 měsíce a zatím, stále laboruju s tlakem a otevřeností tlumiče. Cíl  je nízká reakce na šlapání a velká schopnost tlumit rychle po sobě jdoucí překážky (kořeny při jízdě v lese). Využití max. zvihu při překonání velké překážky nebo skolku není na závadu.

              Foukám na svou váhu 60 – 70 psi pro sag 10 – 5 mm (zadní stavba chodí 2:1 vzhledem k tlumiči. Tlumič má max. chod 45mm. To je 90mm chodu zadní stavby)

              Kolečko regulace útlumu dávám 3/4 otočky zpět z polohy úplně otevřeno.

              Takovéhle nastavení je dost blízko cíli a asi to moc nezlepším. Začátek zdvihu jde trochu ztuha – nereaguje na šlapání rovném povrchu. Pokud vjedu do terénu zadní vidle ožije a využívá větší část zdvihu – bez znatelného tuhnutí ke konci zdvihu.

              Já jen že jsem o tom rozdílu lineární vs. progresivní chod meditoval včera cestou na Klínovec a zpět. Co dělá REBA vpředu a co tlumič vzadu.

              0 0
              • MlokCZ  

                Tak Rebu můžeš nechat upravit a dosáhnout tak snížení progresivity a současně zlepšení citlivosti.

                0 0
                • tom_777  

                  zkusím REBU míň foukat – teď vozím na svých 74 kg bez batohu +/- 120 psi v obou komorách možná bude stačit míň ( zatím jsem ladil zadní odpružení a o předek jsem se zatím moc nestaral – projedu si vlákna o Rebě – je ji na fóru hromada )

                  0 0
                  • Pedro RB  

                    Dočteš se, že tu velkou progresivitu nijak foukáním nezměníš a že úpravě se nic nevyrovná. Já to můžu dosvědčit. Stojí to pár stovek a navíc dostaneš super citlivost..

                    0 0
                    • siskin  

                      jj, progresivitu foukáním nezmění, ale 120psi na 74kg je fakt moc. Já na cca 73kg foukám 95–90psi a sag je  kolem 25%

                      0 0
                      • tom_777  

                        na samolepoce na vidli je pro 72–81 kg je 115–130psi, a 74 mám batohu. Takže jsem na doporučenejch hodnotách

                        až nebude tak hnusně, tak to prubnu na 100 a 100

                        0 0
                        • Bully  

                          Doporucenym hodnotam z tabulek se da verit asi jak Rudymu Pravu.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            No třeba doporučeným hodnotám z tabulek u RS se opravdu věřit dá. Podle nich je jistota, že vidlice bude přefoukaná (jen není jisté o kolik).

                            0 0
                            • vojtechposmourny  

                              :-)

                              0 0
                            • vojtechposmourny  

                              Konec konců já tyhle tabulky trochu nechápu. Každej má na kole přece jinej posed, jinak dlouhej představec, jinej hlavovej úhel… Tzn. jinej tlak.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Ale tak řekněme, že pro první tlak, který budu zkoušet, by se použít daly (když třeba nemám žádnou představu, kde začít). Jinak samozřejmě máš pravdu.

                                0 0
    • marapara  

      Docela prograsivní tlumiče jsou RS Pearly. Fox obecně vzduchové tlumič progresivní moc nemá, ať je to R nebo RP.

      0 0
      • black.horse  

        JJ, proto ten Pearl je mezi výběrem, i ta páčka otevřeno-f-gate-lock mi sedí… jen váha je dost vysoká:-( ale jeden snad brzo otestuju… někomu to přijde blbý, ale mě na té váze taky dost záleží:-(

        0 0
        • marapara  

          Ještě zbývá foukat víc. Max. o Foxe je tuším 250 psi. Ale pokud jsi těžší váha, tak bude lineární i tak :).

          Já třeba vážím cca 74 kg a měl bych foukat tlumič na 150 psi katalogově. Ale foukám ho na 180 psi, jinak jde moc do zdvihu a často chodí nadoraz. Mám Fox RP3. Předtím jsem měl Float R a choval se úplně stejně.

          0 0
          • MlokCZ  

            Foukat víc nic neřeší, to průběh nezmění. A s Foxem s 20% sagem by na tom kole chodil minimálně občas na doraz (nebo i často) a pokud to přifoukne, tak tím úplně zabije počátek zdvihu a navíc nebude mít skoro žádný sag.

            0 0
            • marapara  

              Nemůžu souhlasit že nezmění. V mém případě se to změnilo dost. I když ho přifouknu, tak citlivost je stále výborná a nechodí nadoraz při každém větším hrbu. To už by musela být fakt prda, aby šel nadoraz.

              0 0
              • MlokCZ  

                Citlivost není až takový problém, ta klesá většinou jen trošku, ale přijde o dostatečný sag a to problém je.

                Navíc výsledný průběh stavba + ten tlumič pro něj nebude dobrý, v první polovině zdvihu se mu nebude chtít moc do zdvihu a bude to nepohodlné.

                Jaký máš teď sag? Zkus si přifoukat tlumič tak, že budeš mít sag třeba jen 5–10% a uvidíš jak se to bude chovat. To, že třeba v tvém případě nevyužiješ celý zdvih a bude to moc přefoukané, to pro ten příklad neřeš, v jeho případě to využije (vim přesně jaký to jeho kolo má průběh a chování s Fox tlumičem, je to úplně totéž co moje AMS 125tka a i pro mě je to už na hraně a to téměř neskáču a ještě větší váha potřebuje větší progresivitu).

                0 0
                • MlokCZ  

                  Pro představu jak to u AMS 125tky s RP23 je. Sag 20%, povyskočím na místě pár centimetrů nad povrch (opravdu jen pár, třeba 5), opřu se pořádně do dopadu a tlumič je na 49mm (doraz tlumiče začíná cca na 47mm chodu tlumiče). V reálu se samozřejmě cíleně do dopadu neopírám, takže to snese o malimko větší skoky (10–15cm výšky), což mě stačí.

                  A snižovat sag pod 20% už je nežádoucí a bude příliš malý.

                  U jeho váhy to bude horší.

                  0 0
            • black.horse  

              jj, souhlas… proto já lineární nechtít, to nebýt nápad dobrý:-) já prase bum bác na kole kořeny šutr, nebrzdila…:-)

              0 0
          • fousek  

            Vazim to samy co ty, pres zimu sem foukal 135–140 psi a na dorazy sem chodil vymecne sag tak kolem 12–15mm podle batohu.

            Ted jaro-leto se mi zdalo ze mam velkej sag (do pulky tlumice) tak sem prifukoval az ted mam 165 psi na tom samym sagu (14mm), doraz taky jednou za cas (stuck-down to urcite neni), mam tam puvodni floata R. Na 180 psi bych mel sag pod 10mm a to bych rek ze ja mam posed poladenej vic na zadni kolo.

             
            0 0
            • marapara  

              Já tajíé podle batohu. Když jedu bez něj, jen nalehko, tak mám sag asi 10 mm. Když vemu baton, bidon, foťák … mám sag 12–13 mm. To při těch 180ti psi.

              0 0
    • antuch  

      tak zkus někde sehnat ještě původní MC 3,3 od RS…já s ním byl hodně spokojenej. Nebo pak nový Monarch…váhově supr a rozhodně bude progresivnější než foxík…Ale tam, by se chtělo spíš někoho zeptat na zkušenosti. Já zkoušel Foxe RP na RM Slayer a foukal sem na 250 psů a furt to bylo málo (85 kg). Záleží mna konstrukci, ale MC 3,3 sem měl na starým jednočepu Adre­naline od RM a bylo to supr. Progresivní tk akorát

      0 0
      • MlokCZ  

        MC 3.3 (MC 3.R) je možná o malinko méně progresivní než Pearl, ale také dost, otázka je zda ho někde sežene a hlavně jestli už pak není lepší vzít rovnou ten Pearl (on ten MC 3.3 o moc lehčí není).

        No a monarch je možná řešení, možná není. Tohle by mě také zajímalo, pořád zatím nemám z žádného zdroje ověřený jeho průběh, jestli pokračuje ve stejném trendu jako předchozí RS.

        Jinak škoda, že potřebuje 190/50. Já bych zase potřeboval manželce na AMS Pro vyměnit MC 3.R za Foxe, právě z opačného důvodu a to snížení progresivity. Ne že by to bylo s tím progresivní nějak extrémně, ale pro její opatrný styl jízdy je (skoky navíc vůbec žádné). Ona z toho přes 30–31mm chodu (z 38mm) nedostane. Přitom já to dokážu při tom jejím nastavení dostat na doraz (a váhově se lišíme jen o pár kg, tedy nic zásadního, já ho dříve vozil nafoukaný jen o 5psi více než teď ona).

         
        0 0
        • antuch  

          já bych vzal asi monarcha…myslím, že by neudělali najednou obrat o 180 a udělali ho lineární…vnitřek by měl být stejný jako u MC 3,3, nebo ne?

          Vím jen, že hlavní pro konstruktéry bylo postavit lehčí model…vnitřek se asi moc nezměnil. Je ale otázkou, jak moc promluvil menší tubus právě do té chararkteristiky…

          0 0
          • MlokCZ  

            Taky si myslím, že to tak asi bude. Ale je to jen moje hádání a právě jak to skutečně je by mě zajímalo. Ke konci roku už aspoň budou snad nějaké testy letošních fullu bike magazinu zase ke stažení na webu a pokud tam bude Monarch na nějakém kole, kde je už k dispozici test s Foxem, tak se hned uvidí.

            0 0
            • antuch  

              myslím, že už se testoval Pells Ridelight (určo v Cykloservisu možná i ve Velu)…

              prostě Monarch bude si myslím lepší volba než Fox…pokud je peněz víc, tak DT Swiss. Mně se ale líbí, že má Monarch tolik koleček a štelovátek:-)

              0 0
              • MlokCZ  

                On je ale třeba test, kde bude změřen průběh kompletu zadní stavba plus tlumič a současně k tomu musí existovat dřívější test stejného rámu s jiným tlumičem pro porovnání. Jinak se z toho nepozná nic, takže test z Cykloservisu a Vela nebude nic platný, tam nikdy zadní stavby neměřili.

                0 0
        • vlk  

          A co sehnat starší SID.Já ho sice mám a testoval jsem ho proti MC jen v délce 165, ale zdá se mi progresivnější než MC.A když tvrdíte, že MC je ve 190 progresivní dost, tak by to vzhledem k váze nemusela být špatná volba.Přitom se dá díky dual air nastavit zároveň tak aby dobře žehlil drobné nerovnosti.

           

          To já bych potřeboval tlumič s proměnnou progresivitou.Abych ho měl hodně lineární pro pohodové ježdění a pak možnost přepnout na větší progresivitu pro blbnutí a nějaké ty do 0,5m nerovnosti, co se u nás v lese občas objeví :)

          0 0
    • jakub  

      taky budu do budoucna, jak našetřím kupovat novy tlumič, mám XC PRO Suntour… takže fakt žádnej zázrak, pojezdím a pak koupím naopak neco s propedalem nebo SPV…

      0 0
    • kesu  

      ahoj,jenom co se tyka toho monarchu tak bych rad podotkl,ze ma interne nastavenou kompresi podle pismene A-F (standart je B-A je nejmin progresivni).Ale predpokladam,ze bude min citlivej nez Pearl protoze uz v ty verzi B je prutok oleje interne omezen..

      0 0
    • black.horse  

      Hmmm a co XCéčkový Indiáni? nějaké recenze a vyjádření? sice tu značku moc nežeru, ale současný Swinger 4way air šlape slušně (jen to SPV mám na minimální hodnotě a málo žehlí:-( ), ale zase tady se dá regulovat… ale nemám zkušenost a ani neznám nikoho v okolí kdo to vozí…

      0 0
      • MlokCZ  

        No jo, ale jakej? Osobně bych všechno co má SPV rovnou škrtnul, to nežehlí ideálně ani při minimálním tlaku v SPV komoře. A co zbyde? Tak možná akorát Radium RL a u ten tedy nevi, jak chodí.

        No a ty ostatní, třeba Evolvery, tak tam se ti určitě nebude líbit váha.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.