Ahoj
chci kupovat kolo, bud giant nebo trek, a zajimalo by me jestli mi nekdo muzete srovna maestro a evo, co je podle vas lepsi. ptam se tu pac kaydej prodejce vychvaluje jen to sve a o druhem rika jen spatne veci . dik moc
Ahoj
chci kupovat kolo, bud giant nebo trek, a zajimalo by me jestli mi nekdo muzete srovna maestro a evo, co je podle vas lepsi. ptam se tu pac kaydej prodejce vychvaluje jen to sve a o druhem rika jen spatne veci . dik moc
maestro som nejazdil, ale na treku mi dosť vadilo ako tuhol pod brzdou a tuhosť tiež nebola žiadna sláva (trek remedy)
remedy je opravdu měkkej (nový modely už maj 142mm osu), ale nepřišlo mi, že by výrazněji tuhl při brždění,,
on aj ten model, ktorý som skúšal ( tuším 2010 sa dal konvertovať na x12 zmenou patiek), ale s QR to bolo strašné, no ako netuhol nejak extra moc, ale oproti FSR to bolo určite viac, aj FSR, je trošku tupšie pod brzdou, ale nie moc
Ne všechny. Ale konverzní kit se koupit dá, to jo.
Zkušební otázka: Proč tuhne pružení zadního kola pod brzdou?
predpokladám, že kvôli tomu, kotúč sa voči zadnej nemôže pohnúť a to ju jaksi nechce pustiť nižšie, ale nikdy som to neskúšal, to je môj osobný pohľad
pokud bys pružil zadní stavbou u stojícího kola, tak se spolu se zadní stavbou hýbe brzdový třmen a tedy se jakoby trochu pohybuje kotouč v brzdě, no a když zabrzdíš, tak není možný pohyb kotouče v brzdě a tedy ani není možné propružit zadní stavbu, proto pak za jízdy při brždění tuhne zadní odpružení a kolo skáče po nerovnostech. Lepší systémy (čtyřčepy a virtuály) na tohle netrpí, protože se při pružení pohybuje brzda srovnatelně s kotoučem.
Teď ještě dokázat rozpoznat kolik z toho je tuhnutí pod brzdou a kolik udělá odlehčení zadního kola přenesením váhy dopředu při brždění.
No ale jednočepy na tohle taky netrpí, tyhle hýbla jsem chvili zkoumal při výběru prvního fulla a té vymoženosti se říká plovoucí třmen :) Tak jen pro upřesnění
jj ale ten jsem viděl jen na pár meridách…
a taky Foes, starý Santacruz, Kona , Last atd…
nj i pár dalších starších kousků to mělo…
takže je to vlastně jednočep s čtyřčepovým uložením brzdy :D ať žije jednoduchost.
No podle me ten plovouci trmen na tom bude nejlip, ze vsech systemu, ale je to kompenzace vlastnosti systemu a vaha na vic
Tak váha naví to bude jen minimální, kdyby se to táhlo co je mezi rámem a třmenem udělalo z uhlíku tak myslím že váha by byla minimální.
Tak samozrejme, ale vsechno je pak o cene a kompromisech
Presne tak.
zase to tak nepřehánějme, naprostá většina brzdného výkonu je na přední brzdě.
(mám jedno- i čtyř-čep, oboje ubrzdím)
Jsem výjimka :). Mám Fuela EX, ale chování Maestra na Trance se mi osobně zamlouvá mnohem víc než EVO na Treku.
ja prave jsem zkousel maestro a evo nikdy ale prodejci rikaji ze je v pohode a na urovni maestra tak proto hledam neco co koupit ,
jinak chci koupit giant anthem x3 za 34 nejeteho
Naprostý souhlas s jIrI.
Mám Garyho (Trek) a párkrát sem jel i na tátově Giantu. Musim říct, že maestro je lepší. Hlavně se mnohem méně houpe při šlapání po rovině.
Tady zase někdo rozumí odpružení jako koza petrželi.
Jsou to dva rozdílné systémy pružení. Oba mají své výhody a nevýhody.
Osobně bych vzal Maestro protože je to výcečepý víc aktivní systém. Evo od Treku je jednočep a potřebuje pro lepší chvání pokročilejší tlumič . XCčkaři z toho že to nechodí budou dělat zase výhodu, ale to je na tobě co chceš a proč jezdit. Rozhodně to nejsou srovnatelné systémy. Tuplem bych se vyhnul řešení ala Trek Remedy etipický tlumič je propustka do problémů.
Trek , rovnej s Cannondale, Meridou, Scottem , Konou a jinýma jednočepy.
Giant je srovnatelvý s Polygonem, Santacruz, Dunkon a jinýma VP systémy.
dekujeme za to ze si nam rekl co s cim muzeme srovnavat.
k tomu atypickému tlumiči – nezapomínat na to, že i giant u svých levných fullů používá atypické tlumiče, konkrétně atypické délky.
Atypický tlumič je tlumič tahový ( některé Scoty, Schwinn, Yety , Sunn) . Nebo atypické úchyty ( RB IQ , Scott, Cannondale, Sunn, Trek Remedy 2012.
Atyp tlumič úplně je například Maveric, některé Scott , Ta podlouhlá blbost v minulosti skoro na dédku zadní stavby u Spesilized a Meridy.
Pokud se jedná o délku stačí se podívat k výrobcům (fox, Manitou, RS ) jaké všechny rozteče se dělají . Tam problém opravdu nebude.
Základem je že každý chce jezdit s minimálníma nákladama. Přidělávat si práci tak že „vsadím“ na netypický výrobek. kde nemám jistotu rychlé výměny a serializovatelnosti je v našem podnebném pásu kde solidní sezóna trvá pár měsíců hazard. Při představě jak někdo čeká měsíc na atyp tlumič a nemůže jezdit semě chce škodolibě smát ;)
Tlumič na RB je naprosto standardní. Uchycení je přes adaptér. Atyp byl jen na prvních modelech IQ.
Psal jsem: …Nebo atypické úchyty ( RB IQ… ano je to přes adaptér který nejde kombinovat s každým normálním tlumičem.
http://www.rb-bike.cz/…/78/iq-6-ram
Třeba http://www.manitoumtb.com/index.php… tam nedáš. Jeto lepší než Remedy 2012 ale výběr tlumičů je omezenější.
Podobné uchycení tlumiče jako RB IQ má i Bergamont http://www.bergamont.de/Bike.aspx… Tam mi přijde tlumič univerzálně uchycen. RB IQ bych bral jako atyp. Jinak cca před 4 roky jsem byl na Testfestu. Do té doby jsem byl zařeklý, že fulla nechci. Zkoušel jsem toho více. Prvně jsem projel fulla od Treku (120mm) v rovinkách se to pohupovalo a přes kořeny to bylo líný jít do zdvihu. Pak jsem zkusil Trance od Giantu (127mm). Byl jsem hodně překvapen a do 6 týdnů po testfestu jsem už přehazoval komponenty na nový rám Giant Trance X. Doporučuji Giant. ps.: do Trance jde (nevím teda jak u modelů 2012) dát tlumič 190/50mm místo 184/44mm. Zdvih se zvedne na cca 148mm. A pokud tam bude tlumič Fox RP23 190/50mm s malou vzduchocou komorou a tlumení bude vnitřně nastavené na M případně i F, tak je možné vozit větší Sag (parádní žehlička při jízdě v sedle).
Atyp tlumič, nebo s atypickými parametry, může být docela *******.
Mě se letos po běžném servisu u Švece začal ***** tlumič. Nikdo nedokázal přijít na závadu.
Nakonec jsem od Švece dostal jiný tlumič.
musím se trošku zastat RB . u nových modelů už tlumič není přímo vešroubováním do rámu, NEBO PŘESNĚJI ŘEČENO JE , ALE PŘES VLOŽKU KTERÁ JE NA KONCI TLUMIČE A TENTO VYPADÁ JAKO NESTANDARTNÍ . JE TO ALE KLASICKÝ ROZMĚR UMnĚ SCHOVANÝ PRÁVĚ DO TÉ VLOŽKY :)
A díky té vložce nemůžeš použít bez problémů tlumič, který má na konci libovolný ovládací prvek. A těch je dost. Dalo by se říct, že většina pružinových mimo základní modely.
http://www.rb-bike.cz/…ail3_web.jpg
Tohle Specializet vyřešil (http://www.specialized.com/…uroexpertevo#… ) úchyt je v jedné rovině otevřený. Takže štelovací šroub tlumiče je přístupný. Tedy spíš hlavně vůbec, že umožňuje montáž takového tlumiče.
Třeba i ten Bergamont si stím poradil.(http://www.bergamont.de/GetFile.aspx… ). Úchyt který objímá konec tlumiče je otočený o 90 stupňů.
Zrovna tyhle endura maji dost nestandartni tlumic 8.5×2.125 …
to je naprostý nesmysl, trek remedy je rozhodně srovnatelný kolo s gigantem atd..
remedyho jsem jezdil a jezdil jsem i nomada, spešla enduro, scotta ransoma atd a mohu říct, že pokud je to udělaný dobře, je úplně jedno jakou to má zadní stavbu.
Remedy má atipickej tlumič, se kterým je to kolo moc lineární a chodí po dorazech, ale lze ho zaměnit za seriovej.
Třeba nomad byl při šlapání dost tupej a byl to důvod, proč jsem si ho nekoupil.
Rozhodně není možný říct, že vícečep je aktivnější systém než jednočep, záleží na pozici jednotlivých čepů. A zrovna trek chodil dobře. Naopak spešl enduro se příšerně houpalo a se 150mm zdvihem jel hůř než liteville na 200mm, který navíc chodí diametrálně líp. Mimochodem scott genius je fakt hodně citlivý kolo, který se pod brzdou skoro nezamyká a je to přitom jednočep. (zase je to ale celkem koza). Naopak některý lapierre (FSR)se pod brzdou zamykaly víc, než scott ransom, kterej byl jednočep..
Vedle scottu gamblera je jak bighit tak i liteville 901 (oboje na DHX coil tlumičích) nepohodlná hajtra a to je gambler jednočep.
prostě todle paušalizování je totální kravina a je nesmysl jí pořád někomu cpát
je to tak, pocitově na mým rámu jsem udělal dvě dost zásadní změny pouhou výměnou komory tlumič a instalaci jehličkovýho ložiska. Stejně jako Ibis nebo i jiný kola se daj úplně změnit, vidíš tam vzduchové tlumiče, DH vzduchové tlumiče i pružinové tlumiče a ty vlastnosti jsou pak uplně jiný, neřikám lepší nebo horší.
Samo že není to jen o teorii, ale o praxi kterou si zaplatíš
Tohle na Treku remedy 2012 http://mtbs.cz/…ydet4_cl.jpg ze žádný seriák nevyměníš. Musíš si totiž nechat vyrobit alternativní uchycení.
Teorie říká, že jedno-čep toho moc v základu neumí a aby to bylo lepší musíš ho dovybavit dost pokročilým tlumičem. Samo že čím složitější tlumák tím dražší a pravděpodobně s přibaleným kurvítkem. Extrem Scott Equalizer . A praxe? Nečekaně ano je to dražší a atypické. Pokud chci jezdit a neřešit servis koupím něco jednoduchého. Pokud si někdo chce hrát na hrdinu ať si kupuje každý výkřik techniky. Jinak aktuálně žádný Scott Gambler se v Enduru nedělá , to co jsem psal se týká AMenduro. U FR a DH to bude jinak , u XC taky jinak.
Koukám na nový DH rám a rozhodně se nebráním ani jednočepu , ale s normálním tlumičem.
Mizerných čtyř čepů není tolik co levných vychytaných jedno-čepů. K tomu co radím mám trochu zodpovědnost a nebudu mu radit něco z čeho koukají problémy.
podle mého se jedná tlumák s roztečí 200mm a zdvihem 57mm,takže by tam měl jít klasickej pouze s jinejma pouzdrama
A na to speciální uchycení jsi přišel kde? Normálně tam dáš klasický tlumič s danou roztečí a třeba i pružinu.
To co je na fotce není normální rozměr uchycení ;)
Náhrada jiným tlumičem se rovná se vyrobit nová pouzdra , osu , dystanční podložky a šrouby. Podle přepakování která tam na tlumiči je taky patřičně dimenzované.
Tohle když se koukneš do historie o podložkách to bude pro spoustu lidí neřešitelný problém. To by mělo za násladek jen jedno , nejezdili by a čekali až jim to někdo milostivě vyrobí, nebo opraví původní tlumič. Jednoduší je pak se tomu vyhnou a nebude třeba to řešit.
skoro pokaždé když měníš tlumič, musíš přece kupovat nový vložky, to snad nemůže bejt argument.
Jasně podložky nejsou pro někoho problém. A ty pouzdra a osa ti roustou na záhonku vedle mrkve? Prozkoumej to uchycení pořádně s podložka ma to opravdu jen nepoladíš.
Máš praktickou zkušenost? Já přestal reagovat, protože čekám až se vrátím ke kolu a budu to moct rozdělat, podle fotek poznáš h…
To nemám z fotek, ale z servisního manuálu a měření posuvným měřítkem na těch dílech co mám doma.
http://www.trekbikes.com.ua/…diagrams.pdf
Spočítej si co budeš potřebovat pokud ti při výměně zbudou dva šrouby M10×1.0×20mm a dvě ložiska vnější 22mm, vnitřní 10mm, šířka 6mm.
Vnitřní oko „normálního“ tlumiče bez vložky máš hladký otvor průměr 12mm (desetiny nejsou pro jádro problému rozhodující ) a hloubku třeba 13mm .
Takže necháš si udělat podložky který ti třeba udělají vnitřní otvor 10mm a nějakou šířku x která bude ideálně ten prostor na šířku po původním tlumiči.
Ale furt nemáš do čeho ty šrouby natočit. Chybí ti totiž osa která prochází podložkami a okem tlumiče A se šrouby by to držela pohromadě.
U některých rámů tvoří osu samotný šrouby, ale to ty nemáš. Tobě zbyly dva šrouby, které byly uchycený přímo v tlumiči a tak je nepožiješ a musíš si nechat vyrobit nové. Nebo i s osou. A to je podstatně složitější než podložky. Záleží už na desetinách a setinách a taky na materiálu.
Jo, tady už to vidím, člověk se pořád učí. Dík za manuál, znám ho jen v papíru, na netu jsem nevěděl že je, teda veřejně dostupný.
Jenže to se netýká toho Treka kterého máš v profilu. Ten má ještě normální úchyt. Kde osa horního oka tlumiče je zároveň šroub M8×1.25×54mm .
Ten atypický tlumič není ve všech rámech 2012
Profil není moc aktuální, mám teď Remedy 2011 s DRCV, takže týká :-)
já nevím co je v tom za problém,
ted si dělám do CCDB, který má vnitřek 16mm komplet celý pouzdra na šroub 10mm.Tzn vnitřní měděný pouzdro, průchozí osičku a dva vnější kroužky, který budou mít navíc drážku pro těsnění, aby tam neteklo. kupuješ si novej tlumič=necháš si vytočit nový pouzdra…
Proč mě ten člověk trápí… :(
protoze tvoje argumenty jsou nesmysly, kolo neni spatny jen proto, ze se musi pri vymene tlumice delat pouzdra.
Na co tam je ten nádor na tlumiči? To je něco jako HV komora?
to je druha komora DRCV.
V prvni casti zdvihu to jede jen na malou komoru, v druhe casti se otvira i druha cast komory a je z toho velka :)
chápu, i když teda nechápu, že tohle nešlo řešit jinak…
Ja si hlavne myslim,ze treba na remedym je to zbytecne, pac ten pak chodi az moc dorazy s timdle.
A cpou to i do vidlic, coz uz nechapu vubec.
hmmm, takže se to pak zas musí vyvložkovat. To je asi jako když dávaj Gianti velké komory, ale tam se to dá celkem jednoduše a standardně řešit.
To je tam proto, že nebyli schopni vyrobit rám, který by fungoval výborně se standardním tlumičem a musí tak používat nestandardní zbytečně složitý tlumič…
Ale aspoň tak jak to mají udělané, tak je to lepší než tam dát XXV komoru. Získají tak lepší počátek zdvihu, který by byl s XXV komorou tupější.
a není tedy lepší koupit nějaký fungující rám?:)
naopak, ten rám funguje výborně s normálním tlumičem, ale s tímdle je to naprd…
Možná pro Remedy. A nebo možná jen pro tvoje extra progresivní nároky :-)
U EXka u méně agresivně jezdících uživatelů to žádný výhrad nebude
jakýho nomáda si srovnával? Starýho nebo novýho? Prej mají docela odlišný průběh. Tak jestli mi to potvrdi další člověk :-)
starýho, už je to dlouho, teď jsem přesvědčenej, že LV je lepší kolo:-)
jj přesvědčení dělá hodně :-D …
dneska už bych asi nešel do nevirtuálu :)
ja prave asi budu kupovat toto kolo
http://eshop.heliasport.cz/…t-anthem-x-3
tak prave jsem chtel vedet reference
Oboji ma sve prednosti Osobne povazuji EVO od Treku za jeden z nejlepe provedenych jednocepu spolecne s Yeti.
Oboje ma sve specifika, zatimco Maestro se uzamika dost rapidne pri slapani a diky tomu je pri stoupani pruzeni mene aktivni a disponuje vetsim pedalkickem u EVO je to naopak, do jiste miry. Je to pruzeni hodne citlive hodne aktivni temer bez pedalkicku, zaroven ale neni udelane tak, aby bylo pruzeni prilis progresivni ( ve spojitosti s jejich tlumicem ) a diky tomu se propadalo do zdvihu a prilis se houpalo.
Pokud umis dobre slapat do kruhu a nevadi ti aktivnejsi zadni stavba nebal bych se Treku, pokud jezdis lopata styl ( jako ja trebas :) ) tak ti Maestro bude sedet vice prizamika se samo a nerovnosti mimo rozbite stoupani zere take perfektne.
Pak bych uvazoval o treti ceste a tim je VPP2 od SC napriklad na SC Blur je to perfektne vyladeny system, ktery je nekde uprostred cesty, podobne jako Ibis.
Mám na EXku obyč tlumič s klasickou komorou a připadá mi, že to je progresivní jak kráva. Do 2/5 zdvihu krásně citlivé, ale dostat se pak za 3/4 zdvihu při 25% sagu už pomalu nemožné. Je fakt, že s tímhle chováním možná něco udělaly ty jejich speciální dvoukomorové tlumiče, které začali osazovat. Nejel jsem na nich, takže objektivně to neposoudím.
úplnej souhlas
Mám anthema x2 a můžu jedině doporučit.
Mám anthéma x2 a můžu jedině doporučit. Zkoušel jsem si ješte auhor era, ale ten mi tak nesedl. Maestro je při sjezdu slast. :)
Mám anthéma x2 a můžu jedině doporučit. Zkoušel jsem si ješte auhor era, ale ten mi tak nesedl. Maestro je při sjezdu slast. :)
kolik těch anathémů máš? to ti nestačí 1? :-)
pardon, já psal z mobilu a nějak se mi to domotalo. Mám jen jednoho, jistěže :-)