• petrskriecka

    Ahoj, prosím o radu. V roce 2015 jsem si koupil nové kolo Scott Scale 760. Prodavač mi doporučil velikost M. Věřil jsem mu a od té doby tedy na této velikosti jezdím, ale čím víc jsem najezdil tím víc mi příjde,že bych měl mít větší kolo. Měřím cca 178 cm. Včera jsem byl v té stejné prodejně na servisu a týpek mi řekl, že to kolo je na mě malý.

    Takže uvažuji o prodeji kola nebo o nějaké úpravě. Máte někdo prosím zkušenost s takovým pseudozvětšením kola? Např. zvýšit řidítka? Nebo koupit nový rám a kola a přesadit všechny komponenty? Nebo je tu někdo kdo by např. chtěl kolo M a vyměnil by ho za L? :)

    Díky

    0 0
    • Breakpain  

      Pokud víš, že je lepší větší rám – kup si ho ;-) …

      Starý kolo bych střelil a koupil komplet nový…

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • adam1  

      https://www.youtube.com/watch?…

      Snad by to o nějaký ten mm natáhl?:))))

      Jinak zkus představec a sedlovka s offsetem?

      0 0
    • kubad  

      Na tvou velikost by mělo být M v pořádku

      Nevím co čekaš od většího rámu?

      Nejdřív si nastav posed, sedlovku jak patří, pak zkus doladit délku posedu představcem případně širší řiditka

      Možnosti je dost a myslím , ze kolo s

      Ale pokud to mas jako výmluva klidně si kup větší :)

      0 0
    • Chlebovnik  

      To je tohle kolo? Podle té geometrie by mělo být M přesně na tebe. Pokud tedy nejsi nějaký atyp s extrémně dlouhými končetinami.

      https://www.ubcbike.com/…239296-1.htm

      0 0
      • petrskriecka  

        Ano, to je přesně ono… Já neříkám, že se na tom nedá jezdit, ale myslím, že ty úpravy jako např. představec a sedlovka (o této možnosti jsem ani nevěděl) by to mohly vylepšit.

        0 0
        • Rychlej turista  

          Menší kolo se dá bez problémů zvětšit. Trága je kolo velké, to nezmenšíš :--)

          Udělej to, jak píše Kubad.

          0 0
          • Lister  

            Na vidíš, já to vidím přesně naopak.

            Pokud je člověk na hraně dvou velikostí a nemá extrémně krátké nohy tak radši větší s kratším predstavcem než malé s dlouhým a dohánět to posunem sedla dozadu a podobnými věcmi.

            0 0
            • Goob  

              +1. Ono teda taky záleží na tom, jestli to je nějaká chrtí jeb… závodní XC mašina, nebo jestli to je kolo pro zábavu. Natahovat moderní trail-a-výše-biky představcem do halelujá mi přijde nešťastné… navíc většinou dojde ke klasickému problému „necháme řídítka s nízkým zdvihem a nacpeme tisíce podložek pod představec“ – čímž ten reach opět zkrátíme.

              0 0
              • Lister  

                No vidíš. Jelikož podložky vůbec nevedu tak mi vlastně ani nedošlo že podložky reach zkracují kdežto zvýšená řídítka zachovají – píšu si do deníčku.

                0 0
                • Goob  

                  Těžce zaplacená zkušenost… jak jsem koupil Fatbary s nízkým rise, abych zjistil, že potřebuju řídítka o centimetr – centimetr a půl výš, ale zkracovat kolo fakt ne. No co, jsou doma v šuplíku a až budu mít někdy kolo s vyšší hlavou, budou se hodit. Ještě bych je taky mohl upálit na 760 a dát ženě, ale to mi srdce krvácí :D.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Jenže to jsi to posuzoval jen z části.

                    Přidání podložek pod představec posed sice zkracuje, jenže také posouvá i místo úchopu řidítek oproti přednímu kolu.

                    Takže když dáš řidítka s vyšším zdvihem, tak je to pro pozici úchopu to samé jako podložky pod představec + nižší zdvih řidítek + adekvátně delší představec.

                    Z těch dvou variant ale také prefuruji tu s řídítky s vyšším zdvihem i když posed a úchop vs přední kolo vyjde stejně.

                    0 0
                    • Goob  

                      Ne, posuzoval jsem to přesně tak, jak potřebuju. Řídítka výš a nezkracovat kolo kvůli zatížení předního kola.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Nedal jsi řídítka s tím nižším zdvihem, protože bys se stejným představcem měl kratší posed při přidání podložek pod představec.

                        Jenže s řídítky s vyšším zdvihem máš úchop více vepředu oproti přednímu kolu, takže pro totožný úchop bys pro ty řídítka s nižším zdvihem + podložky musel přidat i adekvátně delší představec (abys měl úchop zase ve stejné pozici vůči přednímu kolu).

                        Tedy nemůžeš srovnávat řídítka s nižším zdvihem + podložky vs řídítka s vyšším bez podložek.

                        Vždy musíš srovnávat řídítka s nižším zdvihem + podložky + adekvátně delší představec s řídítky s vyšším zdvihem. Jen tak srovnáváš pořád stejný úchop vůči přednímu kolu.

                        A pak už je samozřejmě na zvážení, která varianta je lepší. Jestli vrátit řídítka s vyšším zdvihem a nebo u těšch s nižším měnit představec. Já bych jak už jsem psal také v tomto případě dal přednost variantě řídítka s vyšším zdvihem (bez podložek + kratší představec).

                        0 0
                        • Goob  

                          A přesně to jsem chtěl. Mít řídítka výš při zachování délky kola a délky představce. Fakt nebudu dávat k 780 mm širokým řídítkům dlouhý představec, abych si z kola udělal neurotickou důchodkyni.

                          Nevím přesně, co teď řešíš.

                          0 0
                          • Lister  

                            Mlok se ti snaží hlavně naznačit, že vyšší průhyb řidítek ti efektivně prodlouží představec, takže abys měl opravu stejně rychlé řízení jako třeba kombinace 50mm + 10mm zdvih, tak bys musel pro 25mm zdvih dát představec o 5mm kratší. V tom je ten fígl. Reálně ale ty změna moc velká nebude a člověk to skoro nepozná.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Záleží o kolik se řeší ta výška. U těch 20mm na výšku řídítek se dostává už na skoro celý 1cm délky představce pro kola s menším hlavovým úhlem. A to už tak málo není.

                              0 0
                          • MlokCZ  

                            Přesně jak vysvětluje Lister.

                            Tedy pořád to asi nechápeš. Když jsi dal ty nižší řídítka, tak jsi tím udělal to samé co píšeš, že necheš, tedy úchop řídítek poslal dopředu oproti přednímu kolu. Takže přesně to chování neurotické duchodkyně jsi ale udělal tím, že jsi dal ty nižší řídítka.

                            A totožný úchop řídítek ti tak jednou nevadí a jednou vadí i když výsledek je úplně stejný, to je ten rozpor.

                            0 0
                            • Goob  

                              Výsledek výměny řídítek s rise 10 za řídítka s rise 30 je ten, že nemám metr podložek pod představcem, zátěž na předním kole takovou, jakou potřebuju, řídítka natočená tak, jak mi vyhovují (víc k jezdci) a reach takový, jaký mi vyhovuje. Dál nějak nemám potřebu to řešit.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Já vůbec nerozporuju, co ti vyhovuje, to víš ty.

                                Jen, že tím, že jsi dal řídítka s rise 30mm tak jsi posunul úchop dopředu oproti přednímu kolu oproti řídítkám s rise 10.

                                Celá debata je o tom, že:

                                Rise 30 + představec jaký máš je zcela totožný výsledek (totožná poloha úchopu) jako rise 10 + podložky 20mm + o 1cm delší představec (podložky to nezvednou o celých 20mm, zbytek zvedne ten delší představec).

                                To, že bych z těch dvou variant se stejným výsledkem polohy úchopu vybral také raději variantu vyšší zdvih řídítek + kratší představec + méně podložek jsem také už psal na začátku.

                                0 0
                                • oddie  

                                  A ještě taky místo podložek můžeš použít představec s větším úhlem :D

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Tak samozřejmě můžeš taky a při adekvátní délce dosáhneš také totožného úchopu, ale tam budeš hodně omezený výběrem vhodných bikových představců (zvlášť pokud to bude na kola typu enduro).

                                    Takže po tomhle řešení nejspíš sáhneš jedině v případě, že potřebuješ řídítka výše než na daném rámu lze dosáhnout s rozumný počtem podložek a větším zdvihem řídítek.

                                    0 0
                                    • oddie  

                                      Já se svou silně nekonfekční postavou bořící všechny zjednodušené prodavačské poučky mívám problém spíš opačný, představec mám otočený do negativu a kdyby to nevypadalo extra blbě, otočil bych do negativu ten s větším úhlem :D

                                      Teda na normální ježdění asi ne, ale tuhle jsem jel nějaký 20km sprint a tam by se řídítka o pár cm níž dost hodila, ale už nebylo jak…

                                      Enduro nevedu, my jsme takoví rekreační až lehčí XC, tam je na výběr představců dost, ostatně jak se starám o víc jak 10 kol, z toho přes polovičku dětských, mám v regále představců asi 20, abych nemusel furt někam lítat a shánět. To se pak nastavuje celkem snadno ;)

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Tak to já bych použil okamžitě i ten s větším úhlem do negativu kdybych potřeboval takový posed.

                                        Já jsem se od neřešitelného problému moc nízko položených řídítek před lety (26" krátké vidlice, ještě nebyly vlajdy se zdvihem a představec s větším úhlem samotný zdaleka nestačil na moje kratší ruce) nejprve jen dostal postupně na řídítka dost vysoko s řídítky s 4cm zdvihem + ještě k tomu dost podložek. Po přechodu na 29" a k tomu ještě u fullu jsem se poprové dostal do situace, že mám kolo zcela bez podložek (a ještě k tomu nejnižší hlávko) pod představcem, ale pořád s těmi řídítky s 4cm zdvihem.

                                        A aktuálně jsem rád, že jsem z toho opačného spektra proporcí (krátké ruce, vysoko řídítka), aspoň nemusím vůbec řešit případný kontakt brzdy/řídítek s rámem při větším protočení řídítek.

                                        Představců mám doma také plnou skříň, to samé řídítka a spousta dalších komponent (už jsem aspoň omezil některé drahé komponenty a nemám doma už větší množství tlumičů, ten už aktuálně jen jeden, který nemám nahozený na kole), takže také žádný problém s nastavením. Zatím nemám jen takovou zásobu dětských, ale to také časem přijde.

                                        0 0
                • MlokCZ  

                  Je to stejné jako srovnání dvou rámů, také nemůžeš srovnat rovnou reach, když nemají stejný stack a musíš připočítat cca 1/3 z rozdílu stacků k reach toho rámu, co má větší stack.

                  0 0
                  • Lister  

                    Takže další poučka do geometriové matematiky – každý cm nahoru minus 3mm na hodnotě reach.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Ano, ± ta třetina to vychází. Ono se to mírně mění dle hlavového úhlu.

                      Přklady pro různé hlavové úhly z hodnoty o co je delší vidlice (tedy kolik přidáš podložek pod představec):

                      • 71°: je to 32,5% (tedy ani ne cel třetina)
                      • 69°: je to 35,8% (tedy už lehounce více než třetina)
                      • 67°: je to 39%
                      • 65°: je to 42%

                      Takže Ty si spíš vezmi poučku 1cm nahoru je 4mm přidat k reach při řešení dle délky vidlice, jsi spíš u těch kol mezi 67–65°.

                      Když to potřebuješ pro rozdíl stacků, tak 1cm nahoru není zase celý 1cm podložek pod představcem. I tam se to mění dle hlavového úhlu. Tam to je:

                      • 71°: je to 30,8%
                      • 69°: je to 33,5%
                      • 67°: je to 36%
                      • 65°: je to 38,3%

                      Tady to má k té třetině obecně ještě blíž, jak se to mění z hlavovým úhlem o něco méně. Tady jsi pro 65–67 také mírně blíže k téměř 4mm za 1cm rozdílů stacků než vzít 3mm (pro větší hlavové už je lepší brát ty 3mm).

                      Já při rychlém srovnávání beru 1/3 (tedy 33,3%).

                      0 0
                      • Lister  

                        Díky moc. Tohle mi docela dost pomůže.

                        Takže když člověk použije třeba o 1cm delší vidlici u 66 st tak se to zkrátí plus mínus o nekaké 4mm – něco udělá samotné zvýšení a něco taky položený úhel.

                        Teď se bavím o teoretické hodnotě v oficiální geometrii. Samozřejmě že v reálu se posed zkrátit nemusí protože člověk pak taky hýbne s predstavcem a tím se to trochu srovná, jen uvažuju že když v geo vidím třeba 430mm ale vím že budu mít vyšší zastavbovou výšku vidlice tak ve výsledku to bude cca 426mm.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          O 1cm delší vidlice/podložky je myšleno krk vidlice nad hlavovkou pod představcem (rozdíl oproti stacku jen, že to není úplně svisle).

                          Pro delší vidlici (pod hlavovkou) to je složitější. Tam platí zhruba 60% potřebný posun sedla pro stejnou pozici vůči středu, takže cca o 6mm zkrácení.

                          Jenže současně to také zvedne řidítka o cca 50% oproti sedlu.

                          A další komplikace, že když koriguješ posun sedla za o 1cm delší vidlici o 6mm dopředu, tak musí jít ještě sedlo i o nějaký mm nahoru pro zachování stejné vzdálenosti od pedálu v dolní úvrati.

                          0 0
              • kubad  

                jak píšeš, záleží co chceš natahovat

                ale u XC HT s efektivní TT 600mm v M se to v klidu dá 80–90mm představcem poladit

                0 0
            • Rychlej turista  

              Pokud je člověk na hraně dvou velikostí a nemá extrémně dlouhé nohy tak radši menší s delším představcem než velké s krátkým a dohánět to posunem sedla dopředu a podobnými věcmi :-D

              Vůbec neznáme jeho proporce, tak je zbytečné o tom spekulovat. Pokud člověk svými proporcemi extrémně nevyčnívá a je na hraně dvou velikostí, tak platí to, co jsem psal. A na tom si trvám.

              0 0
              • MlokCZ  

                Posunem sedla je samozřejmě nesmysl cokoliv dohánět a je jedno jestli posunem vzad u malého rámu nebo posunem vpřed u velkého.

                Tedy v každém případě to řešíš představcem. A případně jak široká chceš řídítka (těmi nebudeš ladit délku posedu, ale dle preferované délky řídítek to posed může natáhnout nebo zkrátit).

                A pak je vždy na zvážení na jak přesně dlouhé představce to vyjde, jaké je zaměření kola, jaké je geometrie kola, atd.

                V dnešním trendu současných geometrií to častěji bude na větší rám a kratší představec, protože pro dnešní geometrie opravdu nechceš kolo s moc dlouhým představcem. Ale zase bude záležet na konkrétním případu, tedy určitě bych to nezobecňoval.

                Samozřejmostí pak je, že pro obě velikosti není žádný problém. Tedy např. pro větší problém dostat tam teleskop nebo naopak pro menší v případě, že to je třeba HT bez teleskopu, že by to nevyšlo s rozumně dlouhou sedlovkou. A to samé výška řídítek (ta se ale dnes dá vyřešit už skoro vždy i pro kratší hlavu a potřebu výše položených řídítek, zase u malých postav může být problém opačný, dostat řídítka dostatečně dolu pro tu věští velikost).

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Já jen reagoval na Listera, že lepší je větší rám. Samo, že se dají upravit obě velikosti, ale můj neprůstřelný argument pro menší rám je ověřen drsnou praxí – z menšího kola se za jízdy snadněji a bezpečněji vystupuje :-)

                  0 0
                • ceo  

                  Reach je vzdálenost střed – střed hlavové trubky. Řidítka, podložky, ani představec s reachem nepohnou, ten je dán pevně rámem (změní se u vyšší vidlice např.). Takže se bavíte o délce posedu, ne o reachi.

                  Spíš se chci ale zeptat na tvůj názor ohledně nastavení sedla. Tady se roky něco razilo, ale poslední dobou jsou sedlovky mnohem kolmější a kvůli nižšímu středu se osazují kratší kliky. Tam podle mě staré poučky už nemůžou fungovat. Jel jsem před týdnem na Ripmo a změna polohy pánve oproti středu je obrovská oproti tomu, na co jsem zvyklý z geo 2014.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Také nikdo neznínil, že se tím mění reach. To snad bylo jasné, že se jedná o výsledný posed.

                    U sedla nikdy nebylo nastavení dle K.O.P.S. dogma, to už se to řešilo vícekrát. K.O.P.S. vzniknul tak, že to pro rozumný výsledek tak většinou vyšlo. A může tak být jen třeba nějakým startovacím bodem.

                    Vždy je ale rozhodující udržet rozumný úhel trupu vs nohou pro šlapání. Pro K.O.P.S. to tak vyjde pro takový střední posed (tedy ani ne super sporotovní, ani ne pro posed jak na hajzlu.

                    U nastavecní sedla vs ladění délky posedu jde vždy o jediné. Každý by si měl najít nějakou optimální polohu sedla a není teď podstatné jestli to bude dle K.O.P.S. nebo ne. Podstatné je, že pro daný typ kola, styl jízdy a daný posed vždy bude nějaká optimální poloha sedla pro šlapání.

                    Ona se spíš dřív poloha sedla u kol směrem k DH spíš vůbec neřešila. U DH to bylo fuk, tam bylo sedlo stejně pořád dole. Tam, kde už se za svoje šlape i nahoru se to ale podle mě chybně vůbec neřešilo.

                    A i když K.O.P.S. není dogma, tak mi přišlo, že se dřívce u endoro kol konstručkně vozila sedla prostě moc vzadu a až teď se to postupně dostává zase do rozumných mezí. A naopak občas už se objevují i opačné extrémy.

                    Já vozím takový středně sportovní posed, na HTčkách lehce více sportovní než na fullu. U HT mi pak moje optimální pozice trup vs nohy (roky jsem testoval všechny možné pozice a to ať už před mnoha lety nedobrovolně, kdy jsem nedokázal dostat řídítka dost vysoko, tak v posledních letech dobrovolně, abych si to srovnal v reálu (při dlouhodobějším nájezdu) vychází u celopevňáku sedlo o pár mm dopředu oproti K.O.P.S.

                    U fulla pak zase o pár mm dozadu oproti K.O.P.S. Ale opravdu jen pár mm, na fullu mám pozici sedla oproti středu o 5mm více vzadu než na celopevňáku. Tedy na nezatíženém kole mám pozici totožnou, ten rozdíl udělají až následně sagy (kde mám vzadu mírně větší než vepředu, u celopevňáku pak nemám sagy).

                    U fullu je to celé o dost složitějším jak jsou proměnlivé sagy dle sjezd/rovina/výjezd a do toho ještě vstoupí přístup jezdce k odpružení. Někdo třeba tlumič neomezuje/nezamyká vůbec, někdo dost.

                    Já třeba firm pozici tlumiče využívám v prudkých výjezdech právě hlavně z důvodu geometrie a pozice sedla, aby tolik nenarůstal sag tlumiče (když navíc ještě klesá na vidlici).

                    Na fullech před lety často nešlo pozice dle K.O.P.S. vůbec dosáhnout. Větší sag na tlumiči oproti vidlici + malý sedlový úhel a nevyšlo to často ani s přímým zámkem.

                    Obecně pak platí:

                    • čím sportovnější posed, tím více sedlo vepředu proti středu a pro extra sportovní jdeš až více centimetrů před polohu dle K.O.P.S. (stačí se podívat na opravdové extérmy, kde se vozí na dlouhý triatlon, kde se nejezdí v háku a vozí se hrazdy a většinu času trávíš extra položený, časovky podobně)
                    • čím narovnanější posed, tím sedlo více dozadu až klidně za polohu dle K.O.P.S.
                    • cílem je prostě vždy udržet jen rozumný úhle trup vs nohy
                    • a současně musíš ještě udržet v rozumných mezích posun sedla, abys pořád šlapal proti gravitaci (tedy nemůžeš si např. při posedu jak na hajzlu dovolit poslat sedlo přehnaně dozadu pro dobrý úhel trup vs nohy, protože bys při šlapání už sjížděl dozadu na sedle a nešlapal proti gravitaci), u lehokola tohle řeší už zapření o sedačku (to ale u klasiky nemáš)
                    0 0
                    • ceo  

                      Ono se do toho zamotá ještě backsweep řidítek. Jsem zvyklý jezdit backsweep 5° a na Ripmu byly 9° I když měl reach o 6cm delší, TT o 5cm a ještě o 5mm delší představec, na první pocit jsem měl pocit, že mám míň místa než na svém. Po opakovaném přesedání jsem pocit korigoval, ale rozhodně to neodpovídalo velkému rozdílu v číslech rámu.

                      Kolmější sedlovka a přihnutá řidítka a najednou se to pocitově srazilo.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        To máš pravdu a na širších řídítkách to udělá hodně (různý backsweep).

                        Já jsem backsweep ani nezmiňoval z důvodu, že jsem automaticky bral, že backsweep je prostě konstatní.

                        Tím chci říct, že každý má takový jaký pro svoje proporce, potřeby a preferovanou šířku řídítek potřebuje a nemůže jen tak použít jiný.

                        0 0
                      • Goob  

                        Ano, backsweep je král. Z rovných-rovnějších řídítek mě bolí zápěstí :D. Spousta lidí dělá to, že natahuje kratší posez otočením řídítek moc dopředu, kdy pak backweep supluje upsweep, což mi připadá jako zločin proti lidskosti, ale ostatně: ať si každý nastaví kokpit tak, jak mu vyhovuje, ne? Já vozil vlaštovky celý život blbě a myslel jsem si, že je mám dobře.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Spousta lidí dělá to, že natahuje kratší posez otočením řídítek moc dopředu, kdy pak backweep supluje upsweep

                          To ale lze pouze u řídítek s malým zdvihem. U řídítek s větším zdvihem v podstatě nelze natočit o moc jinak než je dané směrem zdvihu. O to hůře se pak shání vhodná řídítka u vyšších zdvihů, protože jezdci musí přesně vyhovovat jak backsweep, tak upsweep (a nemá možnost téměř vůbec měnit jejich poměr).

                          Navíc je to potřeba řešit dohromady i s gripy. Tedy u kulatých gripů je to jedno, ale jakmile mají nějaká nesouměrná tvarování, tak už to jedno není.

                          Cíleně protahování posedu natočením řídítek směrem od sebe jsem tedy ještě neviděl, ale možné je samozřejmě všechno (a věřím, že to tak někdo dělat mohl). Spíš jsem viděl, že někteří ani netuší, že by měly správně natočit řídítka tak, aby jim to sedělo a prostě to nechají tak jak to dostanou při koupení sériovky. A když už ví, že je lze natočit, tak nerozumí moc tomu, k čemu je které natočení v praxi dobré a natočí to nesprávně jen dlě nějaké poučky, kterou někde viděli.

                          0 0
                          • ceo  

                            Zrovna o natočení řidítek jsem neviděl skoro nic. Jen aby konce, kde se montují gripy byly co nejvíc vodorovně.

                            Jak říkám, já vozím minimální backweep, což mi znemožňuje mít řiditka s rise. Jak mají řidítka backweep 7°a víc, tak se mi tlačí lokty k tělu, cítím se skrčený a když pak chci dát v attack pozici lokty do šířky, láme se mi zápěstí. Tady asi bude dost záležet na šířce ramen…

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Neznemožňuje, jen třeba omezuje výběr.

                              Obecně se nedá říct jak mají být natočená. Správná poloha je od extrému mírně směrem dolů (tzn. upsweep dokonce záporný), přes vodorovně (zůstává jen backsweep a upsweep nula) až po větší upsweep. Každému může sedět něco jiného dle mnoha dalších jiných faktorů.

                              Vozím také minimální backsweep (a ještě menší upsweep) a i tak mám řídítka s 4cm zdvihem. Až v mojem případě je to opravdu oříšek nějaká sehnat, protože tam mám další velmi komplikující parametr. A to na dnešní dobu velice úzká (jen 62cm) a to jde s větším zdvihem blbě dohromady (aby zbylo dostatečně místa na gripy a objímky).

                              Konkrétně vozím:

                              • 62cm šířka
                              • 5° backsweep
                              • 3° upsweep (ten je ještě reálně snížen Ergony, které jsou na vnější straně snížené, takže to při srovnání s kulatými gripy funguje jako další snížení upsweep)
                              • 4cm zdvih
                              • natočená přesně zdvihem nahoru, tzn. přesně sedí ty udaná čísla a nejsou nikam posunutá jiným natočením

                              U hodně širokých řídítek snesu mírně větší backsweep (to tak platí i obecně, že pro širší by měl být mírně větší), ale pořád jen kolem 6–7° pro šířky do 72cm. Výrazně širší na moje superúzká ramena nemůže mít vůbec, s tím už nemůžu pořádně ani zatáčet jak tam nedosáhnu.

                              Širší řídítka (do těch 72cm) mi vyhovují pro technimcké sjezdy sice více než ty 62cm, ale vadí mi na delší trasy, takže jsem to s nimi vzdal a tu lepší ovladatelnost jsem obětoval tomu, že nemám problém ani při 7h+ času jízdy. Testováno doslova desítky různých kusů řídítek všech možných úhlů (vždy jsem zkončil na bolesti zápěstí nebo vnější malíkové strany ruky dle toho jaký jsem zvolil backsweep, jedno postupně přešlo v druhé s měnícím se úhlem) a u toho i ladění posedu (delší/kratš/ří­dítka níž/výš).

                              0 0
                              • ceo  

                                Já vozím DH Funn Fatboy (nyní Kingpin) – původní délka 810, rise 7mm, up 2° a back 5°. Možná jsem viděl jedny Renthaly a Spank má 6° back, ale jinak nic nad 740 s back <=6* jsem nenašel, pokud je rise >7mm, tak vůbec. Fatboy mám řízlé na 765mm a chtěl bych zkusit 780mm

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Tak je pravda, že 5° backsweep je na 80cm+ šířku opravdu extrém a tam téměř nic nebude. Takový extrém už skoro nikdo nepotřebuje, tak dle toho je malá nabídka.

                                  A pak je dobré při hledání málo dostupných extrémů procházet i některé super levné značky typu Amoeba. Občas se pak najde nějaký rozměrový extrém. Problém ale je, že často nejsou dostupné hodnoty backsweep a upsweep a je nutno to v reálu změřit (porovnat).

                                  0 0
                          • Goob  

                            Cíleně protahování posedu natočením řídítek směrem od sebe jsem tedy ještě neviděl


                            Kdo nebyl na sídlišti králem na bmx s řídítky naklopenými proklatě dopředu, ten nikdy nebyl pubošem! :D

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              BMX jsem jezdil přes 30 lety a v mojem okolí i pár dalších, ale ani tehdy v mojem okolí žádný král :-)

                              Tenkrát jsem tedy o tom věděl kulové a měl jsem je natočené, tak jsem to koupil.

                              0 0
                              • Lister  

                                Asi lokální folklór – u nás stejné, taky jsem je všichni měli tak 45 st dopředu.

                                0 0
              • Lister  

                Asi takhle, pokud někdo jezdí XC HT s konzervativní geo, tak je to asi jedno, ale na průměrném moderním kole, kde se geo natahuje, sedlovky zkracují a úhly pokládají, vždycky raději kratší představec.

                Když si vezmu nějakých 50–60 mm u představce jako takový aktuální standard, tak budu raději jezdit 40mm s 67 st. hlavou než 80 mm – a to říkám z vlastní zkušenosti, protože jsem to tak jezdil a nakonec dal kratší představec i když posed už byl pak nahraně.

                Se sedlem se nehýbe, tam je pozice pevná a samozřejmě vycházím z toho, že se člověk na rám bez potíží vleze, což aktuálně nebývá problém, když většina současný L, má výšku tak kolem 430–440mm, což bylo před časem průměrné M.

                0 0
    •  

      https://www.bohnice.cz

      0 0
    • petrskriecka  

      Ahoj, díky moc za rady.

      Proč usuzuji že je malé je to, že jednak mi to včera řekl odborník v cykloservisu (Harfasport) a příjde mi, že jsem na tom prostě hodně ohnutý, což můžou řešit ty představce a sedlovka. Musím mít sedlo fakt úplně nahoře aby se mi dobře šlapalo.

      0 0
      • Youda  

        U nás je zavedená cykloprodejna a je tam týpek kterému nevěřím ani ten pozdrav a namistrovaný až na půdu.

        0 0
      • MatS  

        Tak jestli je v Harfasportu nejakej odbornik bych chtel videt. Taky jsem tam kdysi kupoval Scotta.

        Jednou jsem si nechal u nich udelat zavodni servis lyzi a borec si asi nevzal bryle. Uhly uplne na…

        Tu prodejnu znam moc dobre a radeji se ji vyhybam.

        0 0
      • oddie  

        Jo jo, v takovém cykloservisu, tam je to samej odporník :D

        Co dokážou doporučit a prodat neznalým lidem je často naprosto k neuvěření.

        Ten z tý Harfy, to byl prodavač, nebo ten jejich fitter?

        0 0
    • scalar  

      Když umíš zaregistrovat se a založit vlákno, tak určitě dokážeš najít i návody na nastavení správného posedu.

      0 0
      • petrskriecka  

        Tvl vy jste uplný postiženci. Myslel jsem, že tady někdo normálně poradí ale zatim tady skoro všichni jen pruděj. Běžte do hajzlu.

        0 0
        • Vilém  

          Napodobne.

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • Bubaaak  

          tak mi nevíme co chceš poradit?

          Chceš nový rám? Kup si nový rám, pokud ho chceš přeskládat, pohlídej si průměr sedlovky vnitřní i vnější (kvůli sedlovce a objímce) typ osy zadního náboje, uchycení brzd, střed včetně závitu/průměr a šířky, vedení bowdenů hlavně na smyk by to mohlo být jiný, uchycení smyku, krk řízení jak výška tak průměry horní spodní a ještě si pohlídej typ hlávka integrovaný, semi, nebo klasika. Jo k tomu si vyber správnou geometrii, kolo máš, tak si ho změř a rozměr co ti nesedí si navyš dle své potřeby.

          nebo chceš ať ti od klávesnice řeknem kup si představec 1 1/8 na 31,8, úhel 35° délka 60mm… stopro ti bude sedět?

          To nejde, ty musíš vědět kam chceš posunout řídítka, jaký máš předo/zadní posed.....

          Kříštalový koule tu nemá ani všudenakole, ani venkovan, ani nikdo jiný

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
        •  

          Ty jsi ale hnus. Styd se !

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • mr.ricardo  

          Tak mladej a už takhle slabý nervy :) Když ti ten prodavač řekl, že je ti to malý, tak ať ti rovnou nastaví posed ne? Proč se chodíš ptát na fórum, kde nikdo tebe ani tvý kolo neviděl?

          0 0
    • honzarb  

      Scale 760 M je na 178 cm vysokeho cloveka malej. Ber to jako fakt, i kdyz spousta lidi tady ti bude tvrdit opak. Vim to moc dobre… porid L (pokud chces zase Scale).

      0 0
      • Kire  

        Nemusí být. Znáš jeho výšku, ale ne proporce těla, takže nevíš nic. Kamarád má 178 a Scale jezdil ve velikosti M a byl spokojený. Tazatel by měl vložit fotku kola, nebo ideálně sebe na kole.

        0 0
        • honzarb  

          hele neznam, ale nakej patek jsem je prodaval a 178 jeste muzou zachranit kratky ruce/nohy,ale pokud je standardni, tak to je blby…ale nechci se tu hadat… kazdej strujcem svyho stesti jest;)

          0 0
        • Lister  

          Ze byl kamarád spokojený nevylučuje že mu to bylo malý :-P

          0 0
      • Vilém  

        Mam kolo se stejnou geo jako scale ve velikosti M, vysku 182cm a nic mi male neni. Ber to jako fakt.

        0 0
        • honzarb  

          posli fotku, jak na nem vypadas, jak mas vytazenou sedlovku, to bych se docela rad mrknul;) a nebo ne, je mi to celkem burt;)))

          0 0
          • Bubaaak  

            Zas proč né, hrozně mě baví jezdit na 17" své ženy, s tím kolem je sranda daleko větší jak s mou 21"

            Jen jet s tím +100km bych nechtěl :)

            0 0
            • honzarb  

              prave, o tom to je;)) nicmene i ja mam XL a uziju si s tim takovy srandy, azaz… :)

              0 0
        • MlokCZ  

          Mám přímo Scale v M (a to ještě starší ročník, který byl o cca 0,5cm kratší) a také 182cm a mám tam 75mm představec a pro mě ideální posed.

          Sice mám krátké ruce, jenže vozím jen 62cm řidítka. Širší řidítka to natáhnou i pro delší ruce.

          Na L bych musel dát 50mm představec a to už bych na HT rozhodně nechtěl.

          0 0
      • kubad  

        jasně na 178cm ti nestačí efektivní délka 600mm potřebuješ 625mm co má L

        nechceš své tvrzení něčím podepřít?

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • honzarb  

          Jak pisu vyse, par sem jich behem asi 10 let prodal, par lidi mi pod rukama proslo… ale jak pisu, je mi to jedno, nejak vic to podepirat nebudu.

          0 0
          • Kalic  

            Tak proč to sem vůbec píšeš? Buď si za svým názorem stojíš a jsi schopný věcně argumentovat, nebo jen tak plácáš nesmysly.

            „X let zkušeností“ není věcný argument.

            0 0
            • MartyM  

              aby to nakonec nebyl ten týpek na servisu co zakladateli řekl, že je mu to malý… :-)

              0 0
            • honzarb  

              Mas pravdu, ale pak sem si uvedomil, ze uz vlastne nikoho presvedcovat nemusim. Ptz. pokud se nekomu zda Scale ve vel. M na 182 cm ok, tak veskera debata je zbytecna. ;)

              0 0
              • MlokCZ  

                To víš, kdybych bral velikosti kol pro sebe dle tvojich doporučení, tak bych jezdil Cube Reaction (2017) ve 23".

                Reaction mám v 19" se kterým mám vše okolo posedu zcela totožně jako na tom starším Scalu v M. Podrobněji zde

                https://www.bike-forum.cz/…a-osa-max-6k#…

                Současný Scale v L je už mírně delší než ten Reaction ve 21". K tomu 182cm je o něco více než 178cm, takže dle toho mi vychází, že bys mi doporučil Reaction ve 23"…

                A pak by mě zajímalo co bys doporučoval pro vyšší postavy. Když na 178cm je Scale v L. Tak to pak máme na 185cm XL. A se 190cm už by měl raději chodit pěšky, ne? A co když bude mít někdo ještě více?

                A to je Scale oproti jiným rámům dlouhý poměrně dost, hodně jiných značek je kratších, tam to pak bude ještě více posunuté. Tedy třeba u toho Reaction by už dle toho nestačila 23" už ani na 185cm…

                0 0
                • honzarb  

                  No, dle meho nazoru je Scale M na 182 cm maly. Dle tveho nazoru je to ok. Nema smysl se prit, kdyz ti to vyhovuje, tak na tom jezdi.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Tak hlavně jak už bylo řečeno na začátku, tak největší nesmysl je jakékoliv obecné tvrzení (která tu prezentuejš) jen dle výšky postavy.

                    Já jsem jen vyvrátil to nesmyslné obecné tvrzení. Na rozdíl od tebe bych ale ani omylem dle sebe nedoporučoval velikost rámu někomu jinému jen dle toho, že je stejně vysoký. Konkrétním případem pouze vyvracím to obecně nesmyslné tvrzení.

                    Sice častěji bude M Scale na 178cm ok, ale také nastanou i situace:

                    • kratší nohy (a ještě zejména kratší stehenní kost, tedy potřeba sedla více vepředu vůči středu) + delší ruce a trup → klidně může tak v opravdovém extrému být i L na hraně, ale takových případů bude málo
                    • a opačně, dlouhé nohy (a zejména ještě i dlouhá stehenní kost) a k tomu krátké ruce a v extrému může i to M být na 178cm moc dlouhé (takový případ bude i obtížněji dostávat řídítka dost vysoko a bude muset sáhnout třeba po řídítkách s velkým zdvihem, jak ten menší rám má kratší hlavu, ale pořešit to půjde), ale takových případů bude opět velmi málo

                    Já mám třeba nohy průměrné na svojí výšku a k tomu kratší ruce. Tedy dříve jsem potřeboval oproti ostatním znatelně kratší rámy (když všichni vozili před mnoha lety uzounká řídítka do 58cm). Teď už ale vozím ± stejně dlouhé rámy jako jiní s průměrnou postavou na danou výšku, protože posed natahuje současný trend extra širokých řídítek. A když někdo vozí 78–80cm řídítka, tak to znamená, že pak stačí o cca 2,5–3cm kratší rám než by potřeboval pro jen 62cm řídítka (která vozím já). Což vyrovnává zhruba ty moje krátké ruce.

                    0 0
              • oddie  

                Jo jo, „odbornou“ úroveň prodavačů tu demonstruješ velmi názorně…

                0 0
    • AussigBiker  

      To si jeste nezazil zdejsi pravy hejteni :). Dej sem foto kola a nezkreslenou fotku jako na tom sedis, mozna i kratky vydejo jak na tom slapes. Jinak je to jenom lusteni z kristalovy koule.

      Jinak mrkni na ceny samostatnejch ramu, od normalnich znacek stojej (vic) jak cely kolo, nebo se ani neda koupit. To jedine nejakej MRX ram nebo tak neco. Jeste RB ram tolik nestoji, ale budes si muset pohlidat co je kompatibilni a co by stalo preskladani…

      0 0
    • černápole  

      prej tu má někdo malej rám, můžeme ho teda vidět?-)

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Rubi  

      Uz tady dal tu fotku, nebo se tu stale vesti z koule?

      0 0
      • MlokCZ  

        Nedal, takže o tom, jak to reálně má neví nikdo nic. A třeba to má jen blbě poladěné.

        Navíc píše o zvyšování řídítek. Tedy spíš to u něj vypadá, že nepotřebuje vůbec prodlužovat posed, ale naopak jen narovnat. Takže buď má jen řídítka moc nízko nebo mu to je třeba i dokonce dlouhé.

        Ale spíš tipuju, že jen řídítka moc nízko. A je možné, že celý jeho problém by vyřešila např. řídítka s vyšším zdvihem. Kdyby měl podložky nad představcem, tak to by už snad zkusil je dát pod představec.

        0 0
        • Vilém  

          Sranda je, ze na tom 4 roky jezdil, pak navstivi nejaky servis, kde mu reknou, ze to ma maly a okamzite chce aby mu tuto teorii nekdo posvetil. Kdyz se tak nestalo, protoze nedodal vubec zadne podklady pro rady, tak se demonstativne urazi a zmizi.

          0 0
        • allrose  

          Toto napsal do profilu…

          Prosím admina o smazání mého profilu, případně ostatní uživatele o např. nahlášení mého profilu. Chtěl jsem se na něco zeptat, ale člověk se zde dočká jen plno hejtů. Nevím, jak jinak provést smazání profilu. Díky.

          0 0
          • Chlebovnik  

            Njn, když není po jeho, jedná se o hejt. Klasika.

            1 0
            • Kalic  

              Přitom takový moudra by v tomhle vlákně mohl načerpat :-)

              No, jeho chyba, evidentně se tu hází perly sviním :-)

              0 0
    • fyluta  

      Prostě lidi kolem 170–180 jsou na hraně M- L u různých značek někdo M, někdo L.

      Já měl 5let 17´ (takový menší M) teď mám zase delší L , chtěl jsem více ležet …

      je to na tvoji volbě.

      Měl sis zkusit sednout na L a měl bys sám jasno.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.