• biker1988

    Zdravím,mám možnost koupit vidlici Manitou Skareb poslední model,se 100mm zdvihu,v bezychyb­ném stavu,a dokonce má i sloupek dlouhý 23,5 což jsem potřeboval,ale nevím nic funkci této vidlice,jen to,že je prý celkem měká,ale mě jde spíše jen o fukci,zda je to dobrá žehlička,já mám 70kg,tudíž to s tou měkostí nebude tak kruté.nevíte někdo zda je to opravdu dobrá žehlička v terénu?

    0 0
    • Deathklaat  

      Je to opravdu skvělá vidlice.V té době,kdy jsem jezdil na pevném kole,tak jsem měl vždyt jen skareba.Nemužu si to vynachválit,poměr cena-kvalita je dokonalý.Vidlice kruží krásně a vydrží téměř vše.

      0 0
      • antuch  

        skareb není žehlička. Je to chrtí vidlice, takže s nějakým komfortem moc nepočítej. S kotoučovkama taky není moc velký kamarád a to nemluvím o zamykací patroně, která rychle odchází do věčných lovišť. Nechci tuhle vidlici hanit, ale já bych vzal jinou.

        SR Epicon 09 forever

        0 0
        • roud  

          Epikon 09 mi v pátek přišel a za ty prachy opravdu parádní vidle :O)

          0 0
          • antuch  

            která vidle za ty prachy má 1800 gramů, že jo?:-)

            Kam se sere Recon, Tora a spol…

            0 0
            • roud  

              S tou vahou mě mile překvapila 1804 bez seříznutýho krku :O) a facelift jí taky prospěl :O)

              0 0
    • jonti  

      Ak ju mas za velmi dobru cenu, tak ju ber. Zehlicka je to velmi dobra, je trochu makka, teda sa v terene pri vyssej hmotnosti jazdca kruti, pri mojich vtedy 67kg mi to nevadilo. Vozil som ju s kotucmi 2 roky a nebol s nou problem. Je pekne lahka. Moja bola iba 80mm, pri tych 100mm by mohla byt este maksia, ale to je len teoria, vacsina boli 80mm urcene na HT.

      Najvacsi problem by som videl v nedostatku nahradnych dielov, mne praskla pruzina, ta pozitivna, som ju nezohnal hned, tak som si kupil rebu a potom skareba predal za 2000Kc.

      Co sa tyka porovnanie reba vs skareb, tak je skareb vyrazne lahsi, ma lepsi priebeh chodu(80mm skareb vs 85mm reba team),  reba je ale masivnejsia a pevnejsia a ma lepsi lock.

      0 0
      • MlokCZ  

        Ten průběh jak se to vezme. Pro lehkého jezdce (70kg a méně) jako jsem já a ty podle mě Skareb v originále vůbec ideální průběh nemá. Pozitivka je tam moc tvrdá a pokud nemá chodit na doraz a nafouká se dle toho, tak pak počátek je málo citlivý (a tím myslím ne samotnou citlivost, ta je velmi slušná, ale průběh počátku zdvihu daný příliš tvrdou pružinou na lehkého jezdce). Po výměně pružiny za měkčí je možno adekvátně nafoukat a pak je průběh perfektní.

        Ale souhlasím s tím, že průběh i přes příliš tvrdou pružinu je pořád lepší než u neuturnové Rebe (ovšem průběh neuturnové Reby je fakt mizerný, skoro bych řekl jeden z nejhorších průběhů u současných vidlic vůbec).

        Jezdil jsem neupraveného Skareba s tou příliš tvrdou pružinou něco přes rok a pak na závěr chvilinku s vyměněnou pružinou za měkčí (současně byl ale i upraven, takže kromě ideálního průběhu díky výměně pružiny se dostal i na parádní citlivost – i když ta v originálním stavu je už dost slušná).

        Jezdil jsem také 80mm verzi a to kroucení mi tedy vadilo hrozně moc. Aspoň že i přes trvalé kroucení nechytil překvapivě ani po delší době vakl (který nemá doteď, další cca rok a něco tu vidlici ještě jezdila manželka, teď ji má na záložním kole, jezdí už teď taky fulla, kde má upravenou Rebu). Při ostrém brždění kotoučovkou se kroutil opravdu neskutečně do vrtule a v techničtějším terénu si přední kolo jezdilo naprosto kam chtělo jak se vidlice kroutila. Mimo technický terén a ostré brždění to bylo celkem v pohodě, i když náznak kroucení byl i v zatáčkách. Tady se to s Rebou nedá srovnat, ta je tuhostí samozřejmě někde úplně jinde.

        I Talas se 140mm bez pevné osy je mnohem tužší než Skareb na 80mm. A i u toho Talasu bych občas pevnou osu pro větší tuhost ocenil.

        A problém s pozitivkou, že nejsou bych až tak neviděl. Milan tyhle pružiny má a hlavně by ji případně vyměnil za vhodnější měkčí.

        Pokud je ta vidlice za levno, tak bych ji asi vzal.

        0 0
        • MlokCZ  

          Ještě jsem zapomněl, že má Skareb high speed expanzi, což je výhoda, i když na tom nízkém zdvihu to zase tak moc znát není.

          0 0
    • cicmunda  

      Já jsem se skarebem spokojený,ale můžu srovnávat jen se sidem.

      0 0
    • RUR  

      Na skarebu jsem cca 5kkm na kotoučích, a nemůžu proti němu říct křivé slovo. Při jízdě jsem žádné závažné kroucení nepozoroval, ale mě kolo jede vždycky tam, kam chci já :-) Snadná údržba. Snadné ladění chodu pomocí množství oleje nad vzduchovým pístem. Počáteční citlivost IMHO dost závisí na použité pružině. Mě vyhovovala, ale v každé pružinárně by ti stočli jakou bys chtěl (kdysi jsem se ptal).Dnes budou jistě tužší vidlice, ale myslím, že se tady některé veličniny trochu přeceňují. Stačí se podívat na čem třeba John Tomac jezdil DH :-)

       

      @mlok: Talas je skoro o třetinu těžší, navíc úplně jiné kategorie.  To je trochu jako stěžovat si, že Sid je výrazně měkčí něž Pike:-)

      0 0
      • MlokCZ  

        Na Talasu jsem chtěl jen ukázat, že 32mm nohy jsou i přes ten zdvih Talasu pořád výrazně lepší.

        0 0
        • RUR  

          To bez diskuze, ale IMHO by byl lepší příklad  ve stejné zdvihové, váhové a cenové kategorii.

          0 0
          • milan1  

            Nevím, co po Mlokovi hodláš požadovat, chtělo by to trochu vnímat co napsal.

            Zcela korektně porovnal vše, na čem jezdil, dal srovnání se současným běžným standartem 32 mm nohu. Kdo ví a zná, že vyšší zdvih snižuje zcela automaticky pevnost v krutu, tak pozná, jak asi může být daleko pevnost Skareba proti současnému XC standartu. Představu pro neznalého dal zcela regulerní a pravdivou.

            Přesvědčovat někoho o svých pravdách jako ty a na příkladech, co se kdysi jezdilo je takový dost zaslepený návrat do chyb minulosti. I ve filmu  Dědeček automobil  jezdily v autech, která je někam dopravila, přesto je dnes nikdo nedoporučuje.

            Když se podívám na dva z Vás, kdo tady vychvalujete Skareba, jak je extra pevný a přitom jste přešli na podstatně mohutnější vidlice a přitom zřejmě nic nezanamenali. Potom mám jisté pochybnosti. Jednak o upřímnosti rad a nebo také o zkušenostech. Jezdit se Skarebem "tam, kam chci "a nepoznat a nepřiznat rozdíl na bytelnější vidlici je přinejmenším vlastní chyba, která by neměla být hlásána méně znalým a nezkušeným.

            Takže namísto vyžadování dalších důkazů  po Mlokovi by se hodila tvá odpověď. poznal jsi rozdíl mezi Skarebem a svojí současnou vidlicí? Tohle by se sem hodilo rozhodně lépe.

            0 0
            • JSt  

              to tve prirovnani k dedeckovi automobilu trosku pokulhava… hodne malo bajkeru na nejakych 140-ti zdvihovych kolech by stacilo tomacovi na pevnakovi s sesti cakama vpredu. tohle o tech autech rict nemuzes. mtb neni az tolik o hardwaru, spis rozhoduji skills ;-).

              0 0
            • RUR  

              Upřímě Milane nijaký výrazný rozdíl nepozoruju ani proti stařičké RST Aerosa AET ročník tuším 98/99. Na všech mám najeto tisíce km v různě obtížném terénu. Jezdím myslím relativně technicky čistě. Nikde jsem netvrdil, že je skareb extra pevný. Trdím, že když člověk nejezdí jako neandrtálec, bude ta vidlice pro dvacettiletého 70kg kluka  dobrá  za ty cca tři tisícovky co za jetou asi dá. Na hraběcí rady typu " kup něco s 32 nohama za 6 ergo za 10", kterých se mu tady asi dostane, není tazatel objektivně zvědavý. Na „mohutnější vidlici“ jsem přešel protože byla za cca 1/3 ceny a má podstatně delší servisní intervaly. Toť vše a punktum :-)

              0 0
              • milan1  

                No a já jednoznačně tvrdím, že právě takový kluk musí zcela jednoznačně poznat, že když si koupí dnešní standart dokonce i té nižší třídy s 30 mm nohama, tak rozdíl proti Skarebu on musí poznat okamžitě. Bohužel, on právě takové srovnání nemá a tady je zcela evidentně velice mylně informován.

                Měl by samozřejmě mít sám svojí zkušenost a poznal by to. Bohužel, on tu zkušenost právě nemá. A než se tak postupně dopracuje k rozměru 32 mm, tak bude stále poznávat nové a nové možnosti pevnějších vidlic a až objeví i letošní novinku pevné osy na těch 32 mm vidlicích. Takhle nejspíš proběhne celkem tři stádia zvyšování pevnosti, kdy na každém pozná rozdíl.

                Tohle ověřování na vlastní kůži ho ale jistě vyjde na nepoměrně více peněz.

                Dohadování se o tom, jestli nejde poznat torzní tuhost vidlic za jízdy je na tom nejspodnějším žebříčku jezdeckých zkušeností. A je to vlastně i celkem zbytečné téma. Věřím, že technikou jízdy jde do určité míry eliminovat nedostatky ale nepoznat rozdíl v pevnosti tak zásadní prostě nejde, to není skutečně možné.

                Já jsem napsal jak to vidím, ty taky a teď ať si on vybere, není nad to, když si může vybrat z názorů.

                 
                0 0
                • Jogador  

                  V tomto musim dát Milanovi za pravdu, ne vždy snim souhlasim, vidli si hustim i 30 PSI víc, než má mít, abych předešel tak vychvalované citlivosti, ale v tomto má fakt pravdu, skareba jsem vozil dva roky, s kotoučem 185, ale jen díky adaptéru z PM, a kroutila se šíleně, když si nasadíte véčka a jedete vestoje, tak vám kolo škrtá o špalky, ale aspoň mi to teď u silničních kol khamsin nevadilo:) Měl jsme teda už starší model, byla to sice skareb super, ale ročník 04…

                  0 0
              • milan1  

                Neber to, že tě chci přesvědčovat ale narazil jsi ještě na další záležitost, zde mylně vykládanou. Zrovna ty servisní intervaly jsou další věc, kterou tady málokdo zná.

                Takhle totiž vypadá oficiální předpis Marzocchi.

                0 0
                • RUR  

                  Myslím Milane, že sám víš proč je tam napsáno to, co tam je. Jinak tvoje názory respektuji. Jak říkáš, mládenec si musí vybrat sám :-) A vážně si neuvědomuji, že by mi utkvěly v paměti nějaké výrazné rozdíly mezi zmíněnými vidlicemi co se vedení stopy týká ( lehčích ráfků to jsem si všimnul hned:-).

                  0 0
                  • milan1  

                    Myslím, že tady je vhodné připomenout, co je jako ta pevnost vnímána jízdou.

                    Jestli jedu v terénu těch vjemů je mnoho a splývají v komplexní celek. Pokud se nezaměříš na jednu věc nerozeznáš jí protože střídáš vidlice i s různým nastavením. Všimni si ty i ostatní, že negativní chování Skareba je vnímáno hlavně podle viditelných projevů, jako škrtající špalky a podobně.O jízdním projevu samotném mnoho lidí nemluví.

                    Když chceš sledovat pevnost v krutu jízdou a poznat o čem je musíš si situaci maximálně zjednodušit a omezit ostatní vjemy. Zapomeneme na terén a dáme sjezd po silnici a na té silnici začneme dělat opatrně myšky (kličkovat dle libosti) jestliže mám k dispozici dvě odlišné vidlice, tak za prvé jízdou po silnici máme eliminován rozdíl v pružení a poznávámě a soustředíme se jedině na pocit z ovladatelnosti. Prozradím, že na málo pevné vidlici je znát pocit, jakoby řízení v autě mělo vůle, nebo takovou prodlevu, prostě nepřesnost a takový jako gumový pocit.

                    V terénu můžeš potom zkusit vyjet z vyježděné koleje, také dobrý test. A v trialových pasážích jetých velice pomalu s takovým přepadáváním přes kemany, či schůdky, případně i s nějakým točením už poznáš rozdíl doslova očima.

                    Tak tohle jsou takové náměty, jak si sám prosebe rozeznat rozdíly.

                    Vyšší pevnost v krutu přináší cosi, jako pocit přesnějšího ovládání a její strop ani u XC ještě není konečný ani u 32 mm nohou, právě proto vznikají nové cesty s provedením pevných os.

                    Sám jsem vyšší váha, takže tohle je pro mě lehce rozeznatelné. Ale i když jsem měl vždy v poslední jenom pevné osy a průměr nohou 32 mm, tak přechod na 35mm Duroluxe jsem zaznamenal jako velký posun v pevnosti v krutu a rozeznatelný jednoznačně jízdou.

                    Po zkušenosti s pevnějším provedením ti připadne jízda na něčem horším, jak jízda na gumové a nepřesné vidlici, nebo jako v tom autě s nadměrnýma vůlema v řízení. V terénu ale na tebe působí tolik vjemů, že nerozlišuješ. Já tohle zrovna rozlišuju, možná proto, že se tím zabývám a je dobré vědět jaká část se na čem podílí a jakou měrou.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Dodám, že očima lze pozorovat při ostřejším brždění přední kotoučkovkou. Ale je třeba samozřejmě v tu chvíli vidlici pozorovat nebo ideálně to zkusit ve dvou (jeden brzdí, druhý pozoruje). Pak se člověk nestačí divit, co málo tuhá vidlice dělá. Ono zajímavé věci dělá i moje carbonová Pellska na HT, ta se také velmi ochotně pohybuje do všech možných směrů (u té to ale nijak nevadí, s tou nejezdím věci, kde by to vadilo).

                      0 0
                      • milan1  

                        Ta karbonová vidlice je dobrý příklad, když má fungovat, tak pružit musí ale na kotoučích to potom musí dělat strašné divy.

                        Tady je dobré ještě připomenout, že i výplety hrají zde v těchto záležitostech svojí roli.

                        Výpelt sám o sobě může vše ještě znásobit a teprve potom by rozeznávání mohlo být problematické.

                        Všechny tyhle příklady navíc krásně ukazují, kam se ubírá to, na co si jezdec vlastně zvyká a považuje to za standart. Ale ona existuje samozřejmě cesta jiná, tohle je už téma antigramařské ale je to o tom, co se špatně definuje slovy a to je pocit z jízdy. Zatímco gramy jdou ukázat velice lehce, dosažené pevnosti a pocit z jízdy se prodává podstatně hůře :-)

                        0 0
                      • milan1  

                        Přeci jenom ještě dodatek.

                        Mám už nově vyzkoušeno ještě navíc filmování z kola a tohle můžeme u té pevné krásně zdokumentovat, pokud bude chuť na testování.

                        Nic totiž nepřesvědčí tak, jako vidět věci na vlasní oči.

                        0 0
    • náčelník  

      Nejsem si jist, ale mám pocit, že některé z posledních modelů Skarebu již neměly systém „pružina-vzduch,“ ale pouze „vzduch,“ tedy jako R7.

      S modelem 2004 jsem coby doživotní véčkař a opatrný turista spokojen.

       
      0 0
      • MlokCZ  

        Tohle je možné (taky mám takový dojem, že ty poslední jsou jen vzduch, ale nevím přesně který je a který není), tady můžu říct s jistotou pouze to, že 04 Skareb Super je ještě s pružinou.

        0 0
    • MaPa  

      Osobně jsem vozil Skareba s TPC dva roky a používal jí především na technické ježdění.

      Chvilku 80mm pak jsem přešel na upravenou 100mm. Úprava u Milana spočívala ve zvýšení citlivosti na počátku kroku a ve zvýšení progresivity.

      Skareb se kroutí. Myslel jsem že to nevnímám, ale po přechodu na Rebu poznávám o co při kroucení šlo. Jezdil jsem jí s kotoučema, chvíli s 185 ale bylo to moc kousavé na mou váhu (65kg), takže většínu času na 160mm. Co se vnitřnostní týče kotouče Skarebu nevadily.

      Přesto jí musím hodnotit jako výbornou vidlici, kterou lze uzpůsobit požadavkům uživatele. A to především možností změny pozitivní pružiny (tedy ovlivnění počátku chodu), možností ovlivňovat progresivitu a pak taky pro přítomnost TPC, což je pro technické ježdění při citlivosti vidlice výhoda. Tím se stává velmi univerzální vidlicí. Navíc je lehká. Jako nevýhodu která nepadla musím uvést že už se na Skareba nedováží náhradní díly :-(.

      Na pozdim jsem přešel na Rebu SL, ano je tam výrazný kvalitativní posun, ale cena je někde jinde. Reba SL má navíc velkou progresivitu už v základu, což každému nemusí vyhovovat.

      Za mne ano, je to vidlice s výborným poměrem cena/výkon pokud je v dobrém stavu.

      0 0
    • Daf  

      Mam Skareb Super. Je to lehka zavodni vidlice. Zehlicka to moc neni. Kazdopadne funguje dobre. Jestli ale od vidlice ocekavas, ze vyzobe kazdou nerovnost, tak si porid neco jineho.

      0 0
      • Fana.A  

        Mám taky Scareba na véčkách a s tím kroucením vestoje a škrtáním špalků je to pravda.  Je to takový starší soutěžák. Lehký- tudíž né moc tuhý a mezi žehličky nepatří. Ve své době to byla ale  slušná konkurence Sidům. S údržou a vaklem (alespoň  ta moje vidle) nemá problém ani po létech.

        0 0
    • R-A-D-I-U-S  

      Na Skarebu jsem odjezdil 24000Km na kotoučích, vážím 65Kg. Spokojenost. Kdybych ji nezničil při pádu tak ji klidně vozím dál.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.