Ahojte. Kedze je volny den, pocasie naprd a konecne mam vahu, napadlo ma sa kuknut na staticku charakteristiku nasich vidiel.
Hned som ale narazil na problem, ako sa to vlastne meria.
Ahojte. Kedze je volny den, pocasie naprd a konecne mam vahu, napadlo ma sa kuknut na staticku charakteristiku nasich vidiel.
Hned som ale narazil na problem, ako sa to vlastne meria.
je spravny postup tento?
alebo tento?
alebo tento?
tento… citacia z milanovej stranky: Stačí k tomu obyčejná osobní váha, stahovací páska, či jiné značítko chodu vidlice upevněné na horní noze a šuplera. Potom vymontujete přední kolo, opřete vidlici o váhu a stlačíme silou 10 kg (= 100 N) a do tabulky vyznačíme šuplerou, (nebo i pravítkem), odečtenou hodnotu pohybu. No a dále pokračujeme po stejných krocích -stačí v rozmezí 10 kg a výsledné body spojíme v křivku. Nedosáhneme sice přesnosti strojního měření ale vypovídající hodnota je dostatečná a přesnost pro naše podmínky naprosto vyhovující. Ještě je třeba upozornit na jeden důležitý bod měření a tím je počátek pohybu. Nedochází k němu, jak se mnozí domnívají hned od nulové hodnoty ale téměř vždy výše. Není to jenom hodnota odporu vidlice ale především hodnota předepnutí pružiny
a este detail, hodnota, ktoru ukaze vaha pri polozeni bajku sa neodcitava. merias stlacenie pri hodnote 10kg na vahe (aj ked realne posobis na riaditka silou povedzme 5kg).
na zakreslenie hodnot by si mohol pouzit tuto tabulku: tuning-test.cz/oldmenu/3_3/tabulka.jpg , aby sa to dalo lahsie porovnavat s ostatnymi. milan mal na stranke aj pdf verziu tabulky, odkaz vsak nefunguje…
dakujem. Pre porovnanie s milanovymi grafmi to tak bude lepsie. Len som sa zamyslel, ci by neboli realnejsie udaje aj je bike vodorovne, teda ako na prvej fotke, ze zadne koleso je podlozene do rovnakej vysky ako predne na vahe.
no neviem… predne aj tak davas dolu. to by si musel vahu polozit na nejaku podlozku, aby si to meral pri skutocnom hlavovom uhle. a potom by zase bolo tazsie porovnavanie s inymi grafmi (aj ked neviem, ako to meraju ini). ja by som to meral tak, ako mas na tej tretej fotke (zial mam len digi vahu, tak nemeriam)…
aby simal skutocny uhol, musis imho podlozit zadne koleso podlozkou rovnako vysoou ak je ta vaha, vid prvy obrazok v tomto threade.
Asi to odmeriam oboma sposobmi a porovnam vysledok.
Kruci robim strasne preklepy. Tusim mi manualna praca moc nesedi, normalne ma uz bolia prsty a lepia sa na klavesnicu a to som este ani nezacal… :-)
to iba v pripade, ze merias s nasadenym prednym kolesom, co je nespravne (kvoli pruzeniu pneu)
pneumatika silu iba prenesie a na zmenu zdvihu vidle snad vplyv nema. Ak tam ale bude namontovane koleso, tak sa pripocita aj jeho vaha. Takze realne by ju bolo odratat alebo to merat ako na obrazku.
pozri, ja si myslim, ze to zbytocne komplikujes. ja by som z toho taku vedu nerobil, normalne poloz vahu na zem, na nu bajk bez predneho kolesa a pomeraj to. tak sa to bude dat najlepsie porovnat s ostatnymi grafmi. myslim si totiz, ze aj ostatni to merali prave tak. ale tu by bolo mozno vhodne, keby to niekto potvrdil, alebo vyvratil. kazdopadne ked vahu podlozis, budes musiet na stlacenie o rovnaky usek vynalozit vacsiu silu.
Tak potvrzuji, ja to tak taky meril a prepodkladam, ze i vsichni ostatni, kdyz je to tak napsany v tom postupu, tak proc by to taky delali jinak, ze.
Uz som tri kusky (Skareb, Axon, Axel) nameral, cely som spoteny, idem sa prevetrat na bike a niekam na obed, tu na Slovensku dnes nie je volno. Nemozem cely volny den zabit doma. Este tu mam dalsi Skareb, Duke, Judy a Epicon.
V grafe je Manitou Skareb 2004, Suntour Axon S-RL bohvieaky rocnik kupeny v 2006 a Manitou Axel 2002.
Nemenil som im tlaky ani nic. Skratka tak ako ich tu deti maju. Na Axone a Axele jazdi 70 kilovy celkom dobry cyklista a na Skarebe 65 kilova pani v najlepsom veku :-)
ooops, teraz som si vsimol, ze nezavislu premennu mate vsetci na osi Y. Je to sice zvlastne, ale radsej ten graf tiez transponujem nech sa da porovnavat
hlavne ty jednotky sily nejsou zrovna moc Si…
SI nie su. Ale pochopitelne myslim su.
Alebo by sa Ti viac pacilo, ze pri sile 821N sa stlaci o 0.064 m? :-)
Milimetry vem čert, ale ty kilopondy…
Meril jsi to s ocistenyma a namazanyma nohama…tak aby se vidle moc nezadrhavali? Zkus udelat i vic mereni.
Nohy boli ocistene a postriekane silikonovym sprejom. Vnutornosti boli cistene niekedy v lete. To som este nezacal merat dcerinho Duka, ten drhne na prvy pohlad.
Urobim viac merani, len som mal mensiu nehodu, ze som nevedel prehodit nohu cez synove sedlo a isiel som aj s bikom bez kolesa ktory som mal zapleteny medzi nohami k zemi. To mi ubralo elan robit tieto experimenty ked som sam doma :-)
:D hlavne sa pri merani vidlic nedolam…
tak to už tu korelu muselo zabavit,jak tak kouká znuděně:)
nic moc:) to bych si na kolo nedal:)
vidím tam sedlo s pružinama??
jasne, to je full pre socky :-)
A co sa pouziva ako kriterium pre urcenie pociatocneho odtrhu? Je dobre kriterium posun o 1–2 mm? Vid obrazok.
Teda takto si nastavim meraci kruzok a ke na nom vidim, ze medzera sa zuzila z 2mm na 1mm odcitam silu z vahy. Alebo to robite nejak inac?
Tak uz je me jasny, proc jste si s Milanem nerozumeli :) Asi si budes muset ten postup precist 2× ;-)
Naopak, myslim, ze si rozumieme vyborne :-)
Na jeho stranke je
stlačíme silou 10 kg (= 100 N) a do tabulky vyznačíme šuplerou, (nebo i pravítkem), odečtenou hodnotu pohybu. No a dále pokračujeme po stejných krocích -stačí v rozmezí 10 kg a výsledné body spojíme v křivku.
Ked stlacim tu Vidlu na 20 kg ani sa nehne ale na 30 kg je uz na 12mm. Hybat sa zacne niekde medzi 22–25kg. V prilohe je fotka stlacenia s 30 kg.
No vsak to je v poradku…teda z hlediska citlivosti vidle nikoli, ale co se tyce mereni jo. Graf bude zacinat svislou primkou po ose Y do bodu odtrzeni resp. az od toho bodu na ose Y bude videt nakej graf ;-)
Tzn. ze tvuj graf bude zacinat nejak takto www.bike-forum.cz/…m/377262.jpg
uz som to opravil, teraz uz fakt padam, cau a dakujem za pomoc
Tak tohle podle mě právě v pořádku není,vidlice by měla jít nejspíš plynule,já takhle měřil mou marunu a chodila při měření skokově do zdvihu…výsledkem bylo nepřesné měření.
Ano, odtrh je měřen při prvním pohnutí vidlice, tzn. když se už jednoznančne pohne, což je cca ten 1–2mm (prostě musí být zcela jednoznačné, že už došlo k pohybu vidlice).
Hodnotu odtrhu vždy měřím, abych měl co nejpřesněji počátek grafu a jasnou hodnotu pro srovnání citlivosti. A když mám náladu, tak hodnoty další měřím po 5kg místo po 10kg. Ne, že by to po 5kg bylo nutné pro průběh, tam těch 10kg stačí, ale u vyšších vah, blížících se mojí hmotnosti nebo součtu mojí hmotnosti a pomocníka když měřím ve dvou, tak tam se snadno stane, že se to změří špatně (není sranda se trefit na váze na 120kg a tam se zastavit a nepřejet to) a pak je lépe vidět chybně změřená hodnota (ty pak přeměřuju znovu).
Příklad naměřeného grafu, muj Talas. Škoda jen, že v domácích podmínkách se už nedá snadno změřit i zbylá část grafu pro vyšší váhy a není tedy vidět, kolik je progresivní konec zdvihu.
Ten Talas je jen do 90kg, protože jsem ho měřil sám. Na to, že mám jen 70kg to je slušný výkon :-)
To si mal na chrbte ruksak alebo ako si meral 90kg pri vlastnej vahe 70kg?
Mne ta vaha ukazala oblecenemu 105 kg. Ale dufam, ze klame lebo nasa digitalna optimisticka mi ukazala len 99.
Ked som sa prevesil cez riditka, vaha ukazovala 110. Bez zataze (len bike) ukazovala 5. Axela som preto nezmeral az po 110, lebo syn tam ma namontovany mapnik a nemozem sa zvalit na riditka.
Po 70 kg slo meranie celkom dobre. Potom to uz bola celkom fuska.
Teoreticky som si predstavoval, ze zmeriam hysterezu pri 50 kg (to je asi moj bod rovnovahy v SAGu), prakticky som zistil, ze to bez pomocnika co odcitava hodnoty nezvladnem.
Měl jsem batoh, v kterém bylo něco přes 30kg (kotouče z činek). Jen jsem měl strach, že to ten batůžek nepřežije.
Mám pocit, že tady všichni čekali něco sofistikovanějšího :)
Přiznám se, že nerozumím, proč a na co vlastně byl založen tenhle thread? Nerozeznám kam směřuje a jaký by mohl mít přínos a výsledek. Přitom by vše ale mohlo vypadat hodně zajímavě třeba z jiného pohledu.
Jako velmi podnětné bych viděl, kdybys, bez znalosti výsledků nejprve popsal vidlice co nejlépe dle zkušenosti jezdce a teprve potom se pustil do měření.
Přesto by bylo možná i teď zajímavé, kdybys popsal hodnocení vidlic výhradně slovy jezdce. Následné srovnání by bylo možná hodně zajímavé i když teď už těžko oddělitelné od znalosti samotného výsledku měření.
Přiznám se, že nerozumím, proč a na co vlastně byl založen tenhle thread?
.
Já nemyslím zdůvodnění pro sebe, já myslím aby to všechno přineslo i něco jiným. Co se metodiky týká, tak tady řešíš věci dávno vyřešené a tvůj zájem o to, jak vše funguje to nemůže posunout nikam, na nic to prostě nenavážeš a nemáš šanci s čímkoliv porovnávat. Jak by mohl a měl vypadat přístup, který by něco vyřešit mohl, to jsou ty mé návrhy abys popsal chování svých vidlic. A to výhradně a jenom z pohledu jezdce, tedy nezatížené jakýmkoliv měřením. Zkus to alespoň teď, dodatečně.
Z pohladu jazdca sme taki nenarocni jazdci, ze opis je „pruzi to“ :-)
Napr. moja manzelka isla 10 kilometrovy zjazd z Velkeho Sturca na zamknutej vidle a vobec si nevsimla ze ju ma zamknutu, ergo jej to zjavne neprekazalo :-)
V tom případě nerozumím tomu zájmu o podrobné zkoumání. Doma změřený graf charakteristiky je právě metoda, která upřesňuje vyjdřování a kterou dokáže i nezkušený jezdec ukázat jak na tom ta jeho vidlice je. Může se na tom přiučit sám i spoustu věcí, já tam třeba vidím už teď pro sebe dost podkladů a vím toho o tvém užívání celkem dost. Tohle je podstata a ne používání takovéhoto grafu k jakémusi podivnému zkoumání, které žádné výsledky nepřinášejí. Graf je prostě krásnou ukázkou a ukáže mnohdy i to, jak se díváš na hodnocení v praxi try sám a vypovídá opravdu dost. Takhle je na tom ale hodně lidí a právě proto nachází tolik problémů s uplatňováním, on totiž dokáže leckoho usvědčit právě z nezkušenosti.
Zkusím to trochu rozhýbat. Kdo jezdí na které vidlici? Váha jezdce je velmi důležitá pro posuzování.
uz som to sem napisal.
Axon a Axel – syn, 75kg, jazdi v MTBO elitu
Skareb – manzelka, 65 kg, vyhrala styrikrat po sebe svoju kategoriu v slovenskom pohari a posledne dva roky aj v CP MTBO.
Takze obaja jazdia celkom dobre.
Ale co chceš potom řešit za skrytá tajemství v tlumičích. Ty vidlice jsou prostě „závodnicky zmršené“ Axon je zcela zbytečně přefouklý a Skareb má pružinu, která by byla tak na tebe. Odpovědi jsou jednoduché a graf vše jednoznačně ukazuje. To, že paní nerozezná odemčenou a zamčenou vidlici je zcela normální, v tomhle stavu se jí ani nedivím. Odpovědi jsou jednoduché a zcela odpovídají jízdní zkušenosti.
nechcem riesit tajomstva.
Chcem pochopit ako technicky funguju jednotlive systemy a chcem ich namodelovat.
A co by se jako dalo modelovat na tomhle stavu? Nemyslíš, že to upozornění, že chce mít jasno v základech a nepřeskakovat se zde ukazuje jako velice důležité? Něco totiž je tím hlavním a něco další jako podružným a ty v tom právě nemáš jasno.
ked myslis
To nemyslím, to vidím. Stále ti utíká základní, jednoduchý a platný předpoklad. Ty máš daný graf charakteristiky a žádným sebedokonalejším tlumičem se nedostaneš pod hodnoty, které ten graf ukazuje. Takže, když rozeznáš nesmyslné hodnoty na grafu, tak tlumič už může vše jenom ještě více pokazit. S prací tlumiče se můžeš už jenom pohybovat nad touto změřenou křivkou.Tohle už opakuju nevím po kolikáté a může ti to zopakovat kdokoliv další, kdo je v tomto již zkušený. A protože věřím tvým měřením a připadají mi reálná, tak ti mohu zaručit, že takhle citlivé vidlice nevypadají a dokonce i jako závodní to není zrovna optimální. Jezdci, kteří tohle oceňují jsou prostě z kategorie, která směřuje ke zcela pevným vidlicím. Zkoumat na základě takovýchto znalostí jemné děje, které ovlivní tlumič je prostě řádově někde zcela jinde a výsledek vidět není a nebude.
Tento tyzden bohuzial nemam cas na dlhsiu diskusiu ku ktorej to zase smeruje. V kazdom pripade nemam problem celu tu problematiku prebrat aj z mojho pohladu. Ale iba vo vecnom tone.
Nemyslim si, ze moj vyklad je bezchybny. Na druhej strane si myslim, ze aj v Tvojich vykladoch je kopa vecnych chyb. Ked si na ne upozorneny reagujes velmi emotivnym sposobom. A momentalne sa nechcem zaplietat do prilis dlhych diskusii. Mozno o tyzden-dva.
Takze nepovazuj za grobianstvo ak sa odmlcim.
NECHCI pokračovat v jakýchkoliv diskuzích s tebou, nikam nevedou. Když by vše mohlo mít jakýkoliv výsledek končíš. Tenhle můj vstup byl spíš pro druhé, než pro tebe. Člověk se základy jako ty musí najít vždy spoustu „věcných chyb“ ale ty chyby hledá na špatném místě, měl by se obrátit na své poznání a své základy. Protože ale ode mne nepřijmeš nic, rád bych vyzval kohokoliv jiného, kdo tě osloví lépe než já. Věcné chyby, které jsou zde jak na běžícím páse a viditelné již nad nejjednoduššími úkony jsou doslova do očí bijící.
Hm, martt a jeho domáci vedecký výskum. Mne to celé pripadá, že vykonávať samoúčelné pokusy je marttov koníček. Niečo ako chodiť sa pozerať na vlaky, úžitok žiaden, iba dobrý pocit. Proste ho baví niečo rozobrať a zložiť, merať, pozorovať, porovnávať. Tu nejde o to, čo tým meraním zistí, ale to samotné meranie je pre neho zábava. Takejto zábave moc ľudí neholduje a BF je jedno z mála miest, kde o tom môže pokecať a kde určite nájde niekoho, kto ho pochopí. Je mi jasné, že tebe stačí jediný pohľad na jeho grafy a hneď vieš, čo tým vidliciam chýba. Ale myslím, že martt to nechce vedieť. On chce proste merať.
Ale a měří, kdyby jen nekritizoval a viděl bych opravdu výsledky, tak mu s chutí zatleskám ale jeho pojetí je čistě destruktivní a nic netvoří.
„Mne to celé pripadá, že vykonávať samoúčelné pokusy je marttov koníček“ – to určite áno, len s tým že si nevie zobrať podstatné veci aby ich pretvoril na niečo praktické a preto to všetko skončí v teoretickej rovine … škoda.
Na praktické riešenia treba vedieť ktorá planžetka, kanalik, otvor … ako sa správajú v praxi a čo sa stane jeho úpravou … prečo to tak niekto vymyslel, prečo nie inak …
Mňa tiež baví rozoberať, skladať, porovnávať … spústa času nad jednou vidlou … niečo ma napadne, rozoberiem upravím, premeriam, spravím výjazd a porovnám. Ked je to lepšie nechám tak, kým ma nenapadne niečo ešte lepšie a ak je to horšie, tak dám úpravu späť a viem že to bola slepá ulička po ktorej sa neoplatí chodiť dalej. Takto bola už rozobratá nespočetne vela krát a pomaly dochádzam do štádia, že neviem čo je vnútri originál a čo už môj alebo Milanov výtvor. Po čase sa mi momentálny stav vidly zunuje a hladám dalšie možnosti ako jej pomôcť v lepšom chode …
Pri tolkých pokusoch a meraniach naozaj stačí pozrieť na graf a celé sa to prenesie do predstavy ako sa správa vidla v teréne.
Takže Martin … treba pochopiť podstatu, premerať, rozobrať, niečo upraviť, poskladať, znovu premerať …a takto sa pohneš dalej, lebo budeš mať to isté na porovnanie. Bez tohoto budeš aj nadalej šlapať kapustu na mieste ..
A teď už přidám jenom jedno vysvětlení. Graf charakteristiky není a neslouží jako obecný výklad funkce vidlice. Je to prostě jenom pomůcka, která jde tak srovnávat jedině se schopností popisu, jaký může dát jezdec o své vidlici. Srovnávat tedy můžeš jedině srovnatelné a to je buď zde tvoje vyjádření, že vlastně jenom pružíte, které o ničem nevypovídá a tuto informaci srovnat s tím, kolik jde vyčíst z grafů, které jsi předložil. Jedině tohle je srovnatelné a jedině zde jdou porovnat výsledky, které daný postup přinesl. Takže tady hledej a posuzuj význam, nikoliv na předpokladu, že se snad grafem zobrazuje chování vidlice do těch nejmenších detailů.
A ještě jsem zapoměl na Axela, ta pružina uvnitř, to je ta nejtvrdší a nejnekomfortnější, kteá je dodávána. Tady u těch vidlic může být systém tlumení jak chce dokonalý a stejně nic nemůže nikdo rozeznat. takhle vypadá zcela jednoduchá praxe a odpovědi, které se v praxi jednoduše uplatní a dokáží řešit situaci, teda, pokud jí řešit chceš.