Thread pro všechny houpající se mariňáky :-)
Protože se mi na mailu hromadí prosby o reference na fulla od Marinu, tak jsem se rozhodl založit tenhle thread, kde se pokusím shrnout moje zkušenosti a případně může být využíván k další diskuzi.
Pokud by někdo nevěděl o čem je řeč, tak ať se podívá do mého profilu – to modrá zrůdička – o tom to celé bude.
Takže moje zkušenosti a postřehy:
Rám: vzhledem k udávané velikosti jde spíše o delší kousek, zatím jsem vždy jezdil kola velikosti 18–19 případně M, ale tady jsem musel koupit S. Rámy jsou o cca 10–15mm delší než odpovídá dané velikosti. Velikost S(16,5) má horní trubku 580mm, velikost M(18) dokonce již 593mm, L je ještě delší a to pokud vím je největší nabízená velikost ( v roce 2007 to tak bylo na 100%). Střed kola je uložen poněkud výše než je u podobného zdvihu zvykem, BB offset ( rozdíl výška šlapacího středu a spojnice os nábojů) je cca +25mm(pozitivní znamená, že střed je výše než náboj). Díky tvaru horní trubky ( který někteří považují za bezpředmětný) nebudete mít ale s výškou rámu žádné potíže. Kolo je tak velmi dobře prostupné terénem, při nasednutí budete mít pocit že sedláte opravdu velké kolo.Díky delšímu rámu a vysokému středu je posed na tomto kole spíše delší (myslím v dané kategorii) a řidítka jsou proti sedlu uložena o něco níže (čím vyšší jezdec tím více toto asi pocítí) – proto mám na mém kole tři 1cm podložky pod představcem a ještě vysoko lomené vlajdy – ale postupně to snižuji, začínám si na to zvykat. Hmotnost rámu vám neřeknu, ale nebude nijak vysoká, do se na tom postavit lehké kolo, při poklepání nepůsobí stěna nijak robustním dojmem. Určité potíže by mohlo dělat uložení tlumiče v rámu – pokud vyberete model s tlumičem RP23 tak se hůře dostanete k jeho páčce. Na tlumiče s expanzkou zapomeňte.
Geometrie: kolo má klasické XC úhly, navíc má i na fulla extrémně krátkou zadní stavbu – 420mm. Nečekejte tedy žádný autobus řítící se rovně z kopce. Je to spíše živý kousek, dobře ovladatelný, do zatáček se skládá rád. Do kopce se i přes krátkou zadní stavbu nijak výrazně nezvedá.
Jízda: zadní stavba má progresivní průběh. Je vyladěná tak aby žehlila velmi dobře malé a střední nerovnosti a ty větší bere jen opravdu když je potřeba – počítejte tedy s tím. Řešením ke snížení progresivity bude tlumič s větši komorou a lineárnějším průběhem, ale ten se u nás špatně snáší, sehnat jen samostatnou komoru je skoro nemožné nebo minimálně velmi nevýhodné ( lze přes dovozce z Británie, ale cena je dvojnásobná oproti těm z USA). U mě je využívaný zdvih někde na hranici 105–110mm z udávaných 120mm. Moc mě to ale netrápí, protože ty malé nerovnosti žehlí opravdu velmi dobře a to je pro mě důležité. Například na HT mnou nenáviděné kamenité cesty si na tomhle kole naopak užívám. Zprvu jsem jezdil vysoké tlaky ( nováčkovská chyba), postupně snižuji, teď při váze cca 90kg vozím někde v rozmezí 150–160psi. Zadní stavba je navrhnuta tak aby netahala za nohy – lhal bych, kdybych tvrdil, že se to povedlo na 100%. Určité tahání člověk při některých převodech pociťuje, ale dá se to vnímat tak maximálně při jízdě na asfaltu, v terénu si člověk nic nevšimne. Zadní stavba je sice konstruovaná jako velice masivní, ale kvůli uložení čepů prostě nemůže být 100% tuhá a občas je cítil lehké zaplavání, ale nic co by vás mělo překvapovat. Odezva na šlapání je velmi slušná, určité pohupování je znát, ale nic tragického, kolo jede velmi hezky, při postavení do pedálů tuhne, ale direkt od terénu stavbu otevře a nerovnost je pohlcena.
Zaměřuji se čistě jen na rám, nemá cenu hodnotit zbytek, ten si každý doladí sám.
Doufám, že to někomu pomůže při rozhodování.