• Prazak0

    Mám vlastně dva dotazy, dám to do jednoho. Za prvé, u kónusových ložisek, pokud člověk jezdí hlavně po silnici, jak často je třeba dělat seřízení ložise, tj. rozebrat, vyčisti od starého tuku, promazat, správně utáhnout atd. Nemyslím rady po každé sezoně, protože někdo najezdí za rok 2000km a někdo třeba 20 tisíc. Takže spíš vyjádřeno najetými kilometry. (náboje Deore)

    Za druhé, u zapouzdřených neboli průmyslových ložisek, kde s tím člověk vlastně nedělá nic – jakou to má životnost, než je ložiska třeba vyměnit? Jakou lze očekávat životnost?

    0 0
    • Jakobo  

      V obou pripadech to bude dost zaviset na znacce a konstrukci zatesneni. U Shimano nab na silnicnim kole kontrola jednou za rok?

      0 0
    • Esi  

      měl jsem průmyslová ložiska na krosovém kole, najezdil jsem na tom lehce přes 20 000km a nikdy jsem na ně ani nesáhl, tak že pokud na tom nebudeš jezdit v bordelu tak ta průmyslová ložiska vydrží pravděpodobně nějaké desítky tisíc km. Mám teda i na HT průmyslová ložiska, ale tam mám najeto teprve asi 2 000km tak že to nemá žádnou vypovídací hodnotu :-)

      0 0
      • Prazak0  

        Díky za info. Už jsem se díval, jak by to šlo vyměnit, problém by nebyl s prací, ale spíš shánět ta ložiska, i když mi přijde, že to zas takový problém nebude.

        0 0
    • mr.ricardo  

      Campagnolo u svych konusovych naboju doporucuje kontrolu a prip. domazani kazdych 6 tis. km nebo kazdych 6 mesicu. Pokud se neobjevi nejaky problem, tak je cistim jednou rocne pres zimu a jen jednou za sezonu trochu domaznu orech.

      0 0
      • Prazak0  

        Tak těch 6 tisíc, to odpovídá ročním nájezdu na jednom kole, kola mám dvě, ale na jednom jezdím víc. Hlavně že se to nemá rozebírat každých tisíc kilometrů.

        0 0
    • Singlespeed  

      Pokud budeš dělat pravidelné vyčištění, promazání a seřízení nábojů Deore každý rok, můžeš očekávat nájezd 50000 a více km. Pokud nejezdíš v blátě a za deště a používáš kvalitní plastická maziva, stačí provést údržbu jednou za dva roky. Trošku slabší stránkou je vnitřní konusové ložisko ořechu s malými kuličkami, kam se při ježdění za horších podmínek může dostat vlhkost a nepořádek a poškodit ho. Vzhledem k tomu, že toto ložisko se točí jen při volnoběhu (bez zátěže), tak stačí jen vyměnit poškozené kuličky a odstranit rez z oběžných drah a bude se zase točit skoro jako nové.

      0 0
      • Prazak0  

        V blátě se snažím nejezdit, v dešti občas jedu, i když po silnici. Někdy na těch okreskách bláto je od aut či traktorů. Jezdím bez blatníků, ale od bláta oházený zpravidla nejsem, ani rám kola. Takže to budu rozebírat a promázávat jednou ročně. 50 tisíc, to snad ani nevydrží ráfek.

        0 0
        • Esi  

          takové bláto fakt nevadí :) spíš je dobré na MTB kole nevymáchat ten náboj při nějakém brodu a hlavně při mytí kola neprat to bláto Wapkou do toho náboje to je to největší zlo, nejen že tam nastříkáš spoustu vody ale ještě i ten jemnej písek kterej by se tam jinak nedostal, podle mého názoru je nejlepší kromě pohonu to kolo pokud možno nemejt, nebo když už tak kýbl houbu a ne ho po každé vyjížďce ničit WAPkou to taky někteří extrémisti zvládají

          0 0
          • Prazak0  

            Já kolo nemeju, jak to mnozí dělají, hadice a s tlaková voda. Když je na rámu voda, tak vytřu dosucha hadrem, Pokud je trošku zaschlého bláta a nebo prach, tak otřu mírně vlhkým hadrem. Rám, ráfky, dráty, náboje z venku. Do suchécho hadru taky vytírám řetěz.

            0 0
        • Singlespeed  

          Nejdůležitější je konusy nepřetáhnout. Vždy by měla mít osa náboje malou vůli, která utažením rychloupínáku zmizí. Pokud náboj seřídíš bez vůle, vydřou se konusy po pár stech km.

          0 0
          • Prazak0  

            To je dobrá rada, fakt je, že RU to malinko utáhne.

            0 0
          •  

            Vůli seřizuji následovně:na konce osy dám dvě silné podložky,já je mám vysoustružené o tloušťce asi 6mm,ale jde to nahradit třeba několika tenčíma,poté zavřu rychloupínák,stej­nou silou jako když upínám kolo do rámu.potom otáčením osy zkonroluji jestli nedrne(nepatrné zachytávaní nevadí)taky je třeba zkusit zacloumáním za konce osy jestli nemá vůli.Někdy je třeba postup několikrát opakovat než se docílí ideálního seřízení.Takto seřízené DEORKO vydrží i několik desítek tisíc km.

            0 0
            • ScottAspect  

              Jal jsem se vytáhnout z prachu toto téma, neboť mě velmi zaujal příspěvek výše. Konkrétně mě zaujalo: „nepatrné zachytávání nevadí“. Mám půl roku XT náby. Všiml jsem si, že přední se přesně trochu zachytává. Ponechat drobnou vůli je v pořádku, také to dělám, ale v tom místě, kde se zachytává, žádná není. Po stažení do vidle toto místo pochopitelně drhne už dost a kónus se vydírá. To dává smysl, ne?

              Řeším teď u svých náb, jestli pomůže výměna kuliček, popřípadě, jestli je to i kónusama, které nemám. Nechci odrovnat misky. Zároveň si říkám, jestli vyměním jen kuličky a bude to kónusama, tak pošlu k likvidaci nové kuličky zbytečně. Pomůže vyměnit kuličky nebo mám sehnat kónusy a vzít to pak při jednom?

              0 0
              • Vilém  

                No tak to uz bude po nich. V lepsim pripade jen kulicky a konusy.

                0 0
                • ScottAspect  

                  Že by byly chycené i dráhy? Pak bych musel vyslovit dík Shimanu za to, jaké komponenty do nábojů ve fabrice montují. No jo, doby kdy cena odpovídala kvalitě jsou žel pryč.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Nevim o jakych XT je rec, ale ty z posledni doby byvaji serizene z fabriky dobre. U starsich XT, jeste s tenkou ocelovou osou, to pravidlem nebylo. Material jako takovy je kvalitni az az.

                    0 0
                    • ScottAspect  

                      XT 756 tuším. Je na 6 děr, ne centerlock.

                      Zadní je vynikající, stačilo na začátku třošku povolit. Přední drobný vakl měl. Asi jsem ho podcenil, protože jsem si nevšiml, že v jednom místě se lehce valí. Není to vyloženě zadrhnutí, ale spíše jakoby se kuličky přes něco převalily.

                      0 0
                      • petrun  

                        Zlatý průmyslový ložiska. Na přední nábě tak silně dotahuji upînák, že jsem už jeden přetrhl na dvě půlky (imbusový BBB) a ložiska o ničem neví :-)

                        0 0
                    • ScottAspect  

                      Tak jsem se po blátivé vyjížďce (kdyby tak mrzlo, ale teď ty rozčvachtané cesty jsou kentus :-/) dal do rozborky přední náby. Musím předem pochválit utěsnění, o zadní se to říci nedá.

                      Kuličky jsem poslal pryč, vytřel dráhy a kónusy. Misky vypadaly nedotčeně. V kónusech standardně vyjetá stopa – vcelku souvislá a od oka stejné šíře, ale nevymlácené, žádné ďolíky. Po smontování s novými kuličkami je situace znatelně lepší, však po upnutí a doseřízení na jedné straně drhne. Takže se zjevně bez nových kónusů neobejdu :-(

                      0 0
                    • ScottAspect  

                      Rozlišuje se nějak pravý a levý? Jen pro jistotu se ptám, protože v mém případě jsou oba stejné a zatím nacházím jen pravý.

                      Děkuji

                      0 0
                      • kubad  

                        Setr na to škoda penez .

                        Budou i dráhy KO kup rovnou slušnou nabu

                        0 0
                        • ScottAspect  

                          Pak už nemám za blázny ty, kteří rozeberou novou nábu a klidně vymění kuličky.

                          0 0
                          • novas752  

                            Nevim mě i nejobyčejnější Shimano náby vydržely přes 20000km celoročního provozu z půlky terénem. A konusy by klidně ještě pár tisíc daly, ale měnil jsem to komplet kvuli probržděnýmu ráfku, unavenýmu výpletu a vylámaný volnoběžce.

                            0 0
                            • ScottAspect  

                              Já nevím, mě přijde, že to prostě nic nevydrží. Šel jsem do XT a říkal jsem si, že je to záruka. Upínáky nepřetahuji, v tom problém není. Teď budu rád, když to vyřeší nové konusy, jestli vůbec půjdou sehnat.

                              0 0
                            • ScottAspect  

                              Na zadní jsem nemakal a točí výborně bez drhnutí, věřím, že vydrží dost, ale ten přední mi nahání děs, snad bude v pohodě.

                              0 0
                              • kubad  

                                Nebude se v tom hrabal a je v háji pokud nemá hladký chod

                                0 0
                                • ScottAspect  

                                  Nestažený upínákem hladký chod má, ale je tam miniaturní vůle. Dráhy vypadaly v pořádku, ani jsem na nich neviděl vyjetou stopu od kuliček, jako na kónusech.

                                  0 0
                          • Vilém  

                            Neni duvod to delat, maximalne doseridit, pak ta naba vydrzi desitky, ne-li stovky tkm.

                            Pokud mas opravdu tu 756, tak to jsou jeste ty stary naby, s ocelovou osou maleho prumeru, o kterych jsem psal vyse.

                            0 0
                            • ScottAspect  

                              Jsou to ty 756. Napsal jsem to spíše obrazně, ale tady jsem to posral, že jsem ho hned neposlal zpátky. Přidrhával od začátku hned jak jsem ho vytáhl z krabice. Myslel jsem, že se zajede, jako low-end náboje, kde se vyjede ta vrchní vrstva na kónusech a pak doseřídí. SH konusy jsou vyfrézované k „dokonalosti“.

                              0 0
                              • Vilém  

                                Ani na lowend nabojich se nic nevyjede a nezajizdi, pokud ano, tak je minimalne konus na vyhozeni.

                                I nova naba, klidne to XT je casto potreba seridit, kdyz to neudelas, odrovnas ji na pak km (davna vlastni zkusenost).

                                0 0
                                • ScottAspect  

                                  Jojo, to jsem už zjistil. Zadní se povedl, přední jsem podcenil :-(

                                  Nevím, s jakým low-end taiwanem máte zkušennost, ale já mám tokovou, co jsem psal. Seřízený náboj po první jízdě měl milimetrový vakl. Naopak, když jsem ho pak nechal přetažený, tak po projetí se točil hladce. Asi to bude kus od kusu – podle toho se ale neřídím.

                                  0 0
                                  • pepek  

                                    přetažený, po projetí se točil hladce -a serial bude pokracovat

                                    0 0
                                  • michomin  

                                    Aspecte, Scotte nešťastný, vem si ze své práce ponaučení – něco jsi podělal. Neumíš pořádně seřídit náboje s kónusy. Buďto přetahuješ nebo necháváš velkou vůli, případně nedostatečně dotahuješ kontramatky (milimetrová vůle nevznikne sama od sebe). A jediné, co tě napadlo, je to, že to podělalo Shimano. S tímhle přístupem budeš chyby opakovat.

                                    0 0
                                    • ScottAspect  

                                      Nic neni dokonale. Namontovali tam ve fabrice sajz kulicky nebo konusy – ctete cele prispevky. S umenim serizeni naboje, se kterou problem nemam a dale o tom diskutovat nebudu, to nesouvisi, tak prosim k veci.

                                      Navic jste evidentne krome SH naboju nemel v ruce ani taiwan, ktery se choval tak, jak pisi. Rekne Vam to kazdy, kdo je repasoval nebo serizoval.

                                      0 0
                                      • novas752  

                                        Ahá, vymletej konus nesouvisí s umem seřídit náboj! To jsem rád že to vím.

                                        A Shimaňácký náboje, nedělaj je taky na Taiwanu? Moc bych se divil, kdyby aspoň ty levnější nedělali.

                                        Osobně se mi osvědčilo celou osu a závity v konusech + kontramatkách důkladně odmastit, jednu stranu (u předního je to jedno u zadního stranu u kazety) hodně opatlat lepidlem na závity a kontra + konus na krev dotáhnout. Druhý konec osy nechat odmaštěný, střed trochu máznout vazelínou a před zašroubovánim druhéhokonusu opět napatlat odmaštěnou plochu lepidlem, tentokrát jen zlehka dvě tři kapky ať to jde povolit a klasicky seřídit.

                                        Šance že se náboj samovolně povolí se tim eliminuje.

                                        0 0
                                        • ScottAspect  

                                          Jistě, pokud nába přidrhává v jednom místě, tak je neseříditelná a přidrhávání se nezbavíte. Jsem rád, že to víte, ačkoliv, jestli to dokážete, tak se prosím podělte o postup. Já jen, že bych tím učetřil za ty kónusy.

                                          Jasně, že je všechno z taiwanu, ale řekl bych, že i v tom už jsou rozdíly :-)

                                          S tím lepidlem to má něco do sebe, také už mě to napadlo, ale lenost s odmašťováním pak zvítězila a jen jsem to pořádně stáhnul. Stalo se mi kdysi snad jednou, že se mi povolil pod kazetou.

                                          0 0
                                        • Prazak0  

                                          Asi je dobré, když člověk provede servis náboje, tak po pár stovkách odjetých kilometrů kolo sundat a náboj zkontrolovat, že jde stále hladce, kontramatky se nepovolují atd. Lepidlo ani utahovat kontramatku na krev mi přijde zbytečné, stačí trošku silou, samo se to nepovolí.

                                          0 0
                                      • Vilém  

                                        Tomu, cos popisoval u taiwan naboju, bych veril maximalne tak u nejake plechove naby na supermarketovem ko­le.

                                        0 0
                                        • ScottAspect  

                                          Heleďte, nevím. Popisuji to, co mi prošlo pod rukama a s čím mám zkušennost. Když jsem na starý náboj od Sramu cpal nějaké noname kónusy 2 Kč/ks, tak se to tak chovalo. Pak jsem to trochu zkoumal a když jsem přejel přes vyjetou dráhu prstem, tak tam byl znatelný schod. Totéž se mi stalo i u starého oceláku, kde jsem dával novou osu i s kónusy – tam ale počítám s tím, že je to šajz, takže se mi osvědčilo ho na začátek nechat bez vůle, zajet a doseřídit, jinak je tam skutečně velký vakl – možná milimetr, více, méně, co já vím (pominu-li fakt, že osa je z bláta a hned se ohla).

                                          0 0
                          • kubad  

                            Když to neumíš tak se do toho neser!

                            0 0
                  • pepek  

                    Nebyls to ty, kdo ohnul patku ramu? A ohnuta osa ve vidli? Za to shimano nemuze

                    0 0
                    • ScottAspect  

                      Nevím teď, v jakém kontextu píšete? Ohnutá osa sále trvá, ale na starém oceláku.

                      0 0
              • ScottAspect  

                Takže kónusy a kuličky vyměněné. Akorát má teď náboj enormě těžký chod (nedrhne, ale něco ho brzdí). Všiml jsem si, že jsou v kónusech pryžová těsnění. Podle mého drhnou právě ony těsnění o nalysované plechové prachovky. Ne ně jsem nijak nehrabal. Jen jsem se ujistil, že nejsou vylezlé, tak snad to nějak sedne.

                Kuličky, co jsem do náboje použil, se mi válely doma asi už 2 roky. Byly v zavařeném sáčku ve vlastní sféře s nějakým konzervačním olejem, tak snad nemám takovou smůlu, aby byly deformované.

                0 0
                • novas752  

                  Ty gumičky by náboj sotva takhle zablokovaly a deformované resp. spíš zrezlé kuličky by rozhodně nebyly lesklé kulaté. Náboj je přetažený. Nedrhne protože konusy ještě nejsou vytlačené. Takže ho trochu povol.

                  0 0
                  • ScottAspect  

                    Je to v pohodě. Je tam drobný vaklík, ale s tou pryžovou brzdou.

                    0 0
                  • ScottAspect  

                    Heleďte, ty deformace jsem tak plácnul spíše jako úvahu. Asi si to nějak vsugerovávám :-)

                    Kuličky by spíše zadrhávali. Tohle je vyloženě pořád. Hladký chod, ale tužší a navíc je tam mikro vaklík. Tedy on je, řekl bych, docela velký, ale po stažení se vymezí, takže je to zžejmě v pořádku.

                    Jinak nemyslím ty pryžová prachovky, které se převlékají z vrchu přes kónus. Tyhle jsou schvané pod prachovkou na kónusu. V kónusu je na o vysoustružená taková drážka, kam přesně zapadnou. Kdyžtak nahodím nějaké foto, aby zde nevzniklo nějaké nedorozumění ;-)

                    0 0
                    • kubad  

                      Neřeš jezdí, až se zadre bude další vlákno

                      0 0
                    • kubad  

                      Neřeš jezdí, až se zadre bude další vlákno

                      0 0
                    • kubad  

                      Neřeš jezdí, až se zadre bude další vlákno

                      0 0
                      • ScottAspect  

                        Vás to asi hodně irituje, že jste sem ten příspěvek vložil 3×. Další neude. Najdu zase nějaké staré a vytáhnu ho z „popelu“, jako tady :-)

                        On se nezadře, ale bude čím dál více drhnout…

                        0 0
                • Vilém  

                  Dalsi z nekonecne rady zahad.

                  0 0
                  • ScottAspect  

                    Na nových kónusech byla pryžová těsnění většího průměru. Musel jsem tam dát ty z těch starých. S vaklem je to asi těžko přetažené. Zkuste to k věci.

                    0 0
                    • Vilém  

                      Nezkusim, necham to jinym, v prubehu casu jsem dosel k tomu, ze je to zbytecne mrhani casem.

                      0 0
                      • ScottAspect  

                        Řekl bych spíše, že máte jasný příliš rychle závěr ke všemu. Navíc chronicky vůči mě, čehož jsem si zase všiml já.

                        Jen jsem napsal, že osu brzdí pryžové těsnění a hned schytám ironickou poznámku.

                        0 0
              • ScottAspect  

                Náhodou, asi někdo nesháněl osu na SH nábu, jestli bych se mohl optat?

                Výměna kuliček a kónusů se vlastně nijak neprojevila. Tak nějak bych řekl, že říci si „ono se to nějak zajede“ je blbost, přestože jsou seřízené. Upnutý v jednom místě přidrhává. Typuji už jen hnutou osu. Dráhy by to neodnesly, co tak vím ze zkušennosti.

                0 0
                • jecnak  

                  Ja zas ze zkusenosti vim, ze i drahy v nabe to odnesou. Dokonce uz jsem videl na jedne misce v nabe vlasovou prasklinu.

                  0 0
                  • ScottAspect  

                    Praskliny – to se ale bavíme o nějakém skutečně enormním přetažení, ne? Co jsem repasoval svůj starý Sram mth306, na který jsem doslova kašlal úplně jak nejvíce to šlo (rozebral jsem ho po letech ježdění, když jsem si všiml, že se povolil pod kazetou), tak po nahrazení elipsiček a kónusů novými kuličkami a kónusy se točí hladce. Možná náhoda, byl jsem lehčí, jezdil jsem spořádaněji, nevím…

                    Je vůbec možné z hlediska fyziky, aby i perfektně seřízený náboj měl pěkně symetricky vyjeté kónusy a po doseřízení stejnou vůli v každém místě? To je spíše tak k zamyšlení, protože i u nového náboje se mi nepodařilo docílit toho, aby ta potřebná mikrovůle byla v každém místě stejná. Zkrátka někde se osa viklala více, někde méně.

                    0 0
                    • Jakobo  

                      Je to normalni, mam to tak taky. Je to tim jak kolo stoji. Hmotnost pusobi na loziska a ty se trvale deformuji. Bud se s tim smir nebo kazdy den pootoc kolem na jine misto, at se loziska omackavaji rovnomerne.

                      0 0
                      • novas752  

                        Vymačkat ložisko pod stojícim kolem, to by muselo být dobrý bláto.

                        0 0
              • ScottAspect  

                Jak jsem se v tom ještě šťoural, tak jsem po vyjížďce (40 Km), že mám vůli v zadním kole. Co obecně vadí více – přetažení nebo uvolnění? Já abych věděl, jestli jsem ho tím také zlikvidoval nebo jestli se to zkrátka může stát, doladím to a všechno je v pořádku?

                P.S. Už z z těch všech vlivů působící na seřízení začínám šílet. Před jízdou jsem obě kola kontroloval doma (cca 22°C) po vůli ani památky. Po jízdě z venku (asi 5°C) vakl. Já to snad půjdu seřídit ven do zimy, jestli roztažnost hraje tolik do karet.

                0 0
                • kubad  

                  Umýt si pořádné ruce je základ.

                  0 0
                  • ScottAspect  

                    Aha, no dobře. S tím problém nebude. Pořádně jsem se umyl před seřizováním, po něm, před vyjížďkou i po ní :-)

                    A dále tím chtěl autor říci?

                    0 0
                    • kubad  

                      Že to neumíš

                      0 0
                      • ScottAspect  

                        Umýt si ruce? Řekl bych, že to mi jde obstojně :-)

                        Pardon, ale asi se teď úplně nechytám v souvislosti.

                        0 0
                        • Vilém  

                          Potom opravdu nechapu tu prehrsel neresitelnych problemu, ktere stale mas. Asi musis byt strasny smolar.

                          0 0
                          • ScottAspect  

                            Nechci se opakovat, ale iVelo nestačí a nestačilo. Teoreticky si vím rady se vším, ale myslím, že je prostě dobré znát nezávisle na sobě více zkušeností od širokého okolí. Raději se zeptám, než abych pak brečel nad zlikvidovanými komponenty. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí.

                            Někteří však mají potřebu hodnotit dovednosti a zručnost. Kdybych to neuměl, zeptám se polopatě, jak na to,anebo bych se do toho nepouštěl.

                            0 0
                • novas752  

                  Buď je v tom náboji ještě něco špatně (misky v náboji, nebo osa kterých maj v každym servisu určitě několik), nebo to prostě neumíš seřídit. Sorry jako.

                  Roztažnost rozhodně tolik nehraje roli, jestli se to stáhne o deset mikrometrů tak je to hodně.

                  Zřejmě se ti ty konusy povolují minimálně na jedné straně což může být buď ohnutou osou, nebo malym utaženim a možná umaštěnym závitem pod konusama a kontramatkama.

                  0 0
                  • ScottAspect  

                    Říkám, že jsem se v tom trochu hrabal před jízdou a už jsem v tom neměl před jízdou cit. Možná jsem nechal volnější upínák nebo se povolil pod kazetou, ale kolo neviklalo.

                    Vůle tam byla po jízdě (+/- 40 Km) minimální, proto se raději ptám, jestli je to v hajzlu nebo ne?

                    Možná udělám to, jak jste psal, že na závit pod kazetou dám závitové lepidlo, abych měl jistotu.

                    Seřídit umím, jen nemám v ruce tu správnou polohu, jak by to mělo být. Další věc je, co jsem vypozoroval (evidentně díky větší tuhosti zadní stavby, resp. rámu?), tak v zadním kole musí být vůle po seřízení o dost menší, méně se stáhne.

                    Jinak i když přetáhnu zadní náboj upínákem na zkoušku, tak nepřidrhává. Točí se hladce a valení kuliček není cítit, jen více hučí, tak z toho usuzuji, že je v pořádku? Já bych docela rád seřídil náboj podle nejlepšího vědomí a pak ho nechal zkontrolovat, jenomže v cyklistice to nejde. Schválně jsem dotáhl do jednoho cykla kolo na kontrolu, byla tam samozřejmě malá vůle a chasník mi pořád cpal, že to musím dotáhnout. Pak jsem šel jinam a náboj schválně přetáhnul, odpověď byla, že je to v pořádku – vím, že nebylo.

                    Pardon za elaborát, ale prostě to zkouším pokus omyl, proto se tu ptám na detaily a především mě v tomto vlákně zaujal příspěvek od „všudenakole“, zkrátka, jak jsem psal výše. Umím to seřídit teoreticky, ale v praxi s tím pořád laboruji. Teď mám konečně slušné náby a nechci je zlikvidovat.

                    0 0
                    • Jakobo  

                      Vyzkousel oslici.

                      0 0
                    • novas752  

                      Zalepit si to měl ronou. :) Tim jednoznačně vyloučíš povolení a pak už je to jen o rovný neohnutý ose, rovných nevytlačených valivých plochách a správnym utažení. Vaklík mimo rám při správnym seřízení by měl být naprosto minimální, prostě co nejmenší aby se to točilo hladce a nějaká mikrovůle tam byla.

                      A když sevřeš nábu upínákem bez rámu, tak se opřeš o samotnou závitovou osu, takže tim nezjisíš nic.

                      Prostě to musíš zkoušet i po cca osminách otáčky konusem, dokud to nebude ideální. Druhou stranu osy resp. druhou kontramatku je dobrý vrazit do svěráku, pak to jde snadno. Pak necháš lepidlo na levý straně vytvrdnout a můžeš vyrazit.

                      0 0
                      • Jakobo  

                        To je blbost cokoliv lepit, prave naopak cele hodit do benalu, poradne vymyt stetkou zrnka pisku a jiny bordel, namazat zavit vazelinou, dotahnout a nic se nemuze povolit. Aspon mne se to jeste nestalo. Naopak lepeny spoj drive nebo pozdeji povoli a vznikne vakl.

                        0 0
                        • novas752  

                          Jestli se povolí závit s lepidlem, tak s vazelínou tuplem.

                          0 0
                          • Jakobo  

                            Smarja pokud zakontrujes 2 matice proti sobe tak se to nema jak povolit, aspon mne se to jeste nestalo. Pokud ma na zavitu bordel, na plose mezi maticemi pisek nebo maji osmajdane hrany tak pak jo. Toto jsou fakt zahadne problemy. Treba si jen dela prdel, protoze tak jalove ruce snad nemuze mit nikdo.

                            0 0
                        • ScottAspect  

                          Ten lepený spoj ale nedrží jen na lepidle, kónus s kontrou se stáhne stejně, jen je lepidlem pojištěný.

                          0 0
                          • Jakobo  

                            Co vlastne myslis tim lepidlem, nakapat tam epoxid nebo nejake sekundove lepidlo nebo jak to myslis? Na osy zadne lepidlo nepatri, ty matice jsou dostatecne celke a zavit s 1 mm stoupanim proto, abys to poradne zakontroval a nic se nepovolilo. Tam se proste zadne lepidlo nepatla. U novych Shimano nab od 770 nahoru s Alu osou se ta specialni matice na konci s imbusem pojisti locktitem, ale to je uplne jiny problem.

                            0 0
                            • novas752  

                              Lepidlo na závity. Když ho tam dá, nic tim nezkazí. Já svoje konusový náboje zalepený mám (pravý strany vždycky pořádně, levý strany jen kapkou) a víc se o to nestarám.

                              0 0
                              • Jakobo  

                                Tam zadne lepidlo napatri uz proto, ze bys jej musel pri kazde rozborce spravne odstranit a dat nove. Jinak se nici zavity a navic se lepidlo shrne mezi obe matice a dela to presne to, co pise tady ten expert. Konusove naby se delaji 100 let a az do nedavne doby zadny locktite neexistoval. Maximalne se nektere zavity natrely barvou, ale teda v zivote jsem nevidel osy kol zapatlane barvou proti povoleni. To je cele demagogie, zblbnuti dostupnosti podobnych sracek, tak se to dneska patla na vsechno. Se divim, ze na osu jeste nemotate teflonovou pasku.

                                0 0
                                • ScottAspect  

                                  Nikde není psáno, jestli tam patří nebo ne. Je jedno co bylo kdysi, dneska ta možnost je. Není třeba utahovat nějak enormně kontru, lepidlo mi přijde jako solidní varianta.

                                  0 0
                                  • novas752  

                                    I s tim lepidlem to utahuju celkem „nakrev“.

                                    0 0
                                    • ScottAspect  

                                      To je mi jasné, však jsem to výše chasníkovi psal.

                                      Taková technická. Jak vystřeďujete osu? Já dělám takový rituál, že si odpočítám závity a pak utahuji na jistotu, ale to mě teď jen tak napadlo.

                                      0 0
                                      • novas752  

                                        Matice maj mít rozteč 135mm, takže si změříš osu, odečteš 135 a zbytek vydělíš 2. To je vzdálenost od konce osy po matici. Na. ní dotahneš konus.

                                        0 0
                                        • ScottAspect  

                                          OK, to dává smysl. Nechtělo se mi s tím nikdy moc zabývat, tak předtím, než jsem osu rozhrabal, spočítal jsem si závity na každé straně a už jsem utahoval :-)

                                          0 0
                              • Vilém  

                                Ale proc ho tam davat? Naprosta zbytecnost.

                                0 0
                                • kubad  

                                  +1

                                  musím se poopravit, nejen ruce, ale i osu umýt :D

                                  0 0
                                  • ScottAspect  

                                    Hm, osu… také kónusy a hlavně misky. Čím byste ji chtěl umývat?

                                    0 0
                                    • novas752  

                                      Odmastit. Já to vždycky odrbu štětkou v naftě (tim se to očistí od vazelíny) a tu mastnou naftu zlikviduju čističem na brzdy a utěrkou.

                                      0 0
                                      • ScottAspect  

                                        Já jsem tedy vždycky používal technický benzín. V poslední době všechno louhuji ve směsce benzínu, co mi zbyla z pily.

                                        0 0
                • Hrabex1  

                  Vic vadi pretazeni, minimalni vule az takovej problem neni. Mas poradne dotazeni ty kontramatky?

                  A to drhnuti v jednom miste muze zpusobovat i ta plechova krytka na konusu, pokud je nasazena trochu nakrivo.

                  0 0
              • ScottAspect  

                Chci sem ještě napsat něco k tomu náboji XT 756. Na konec jsem přední vyměnil, protože mi lezlo krkem, jak pořád drhne a hlavně jsem to nechtěl řešit. Po převzetí nového jsem hned v kšeftu zjistil, že je přetažený. Dělal jsem blbého a hned se prodejce zeptal, jestli je to v pohodě, protože mi přijde, že se špatně otáčí a drhne? Odpověď byla, že náboj kónusy a ne průmysla. Tím pádem je to údajně normální a vůbec mu nepřijde, že by drhnul. Je samozřejmě přetažený jak sviňa. Pak má seřízení nechat člověk na servisu.

                0 0
                • kubad  

                  o jééé

                  0 0
                • Prazak0  

                  Nechal jsem si vyplést další zadní kolo, náboj opět Deore. Kolo přišlo vycentrované, zadní náboj nedřel, ale neotáčel se lehce. Takže jsem malinko povolil, vůle znatelná tam není, ale náboj otáčí zcela lehce. Pokud to rychloupínák nepatrně zkrátí, tak stále tam vůle bude. Asi není cílem servisu, aby náboje vydržely co nejdéle, nevím …

                  0 0
                  • ScottAspect  

                    Mě to spíše přijde jako nevědomost. Jen jsem měl potřebu to tady podotknout. Budu také trochu povolovat.

                    0 0
                    • Prazak0  

                      Hloupé je, že to přetažené nechá i cykloservis. Pokud jen prodají náboj, tak OK, každý ať si seřídí, ale pokud kolo vypletou a centrují, tak by to měli seřídit, tj. trošku povolit.

                      0 0
                      • ScottAspect  

                        Podle mě nemají ponětí, co to znamená seřízený náboj, protože i když jsem si vůli nechával kontrolovat (drobná vůle v náboji byla), tak mechanik řekl, že by to přitáhl, aby byla osa bez vůle.

                        Nevadí, já mám přepleteno, zítra nechám kolo docentrovat a náboj pak doladím. Doufám, že bude v pořádku a nevysere se po 1k km. Pak už mě čeká jen přepletení obou kol (nechal jsem si je před rokem zaplést, ale dotyčný, který to dělal, byl asi slepý, protože dráty dal krátké), protože se začnou vytrhávat špice. Už teď jsem musel vyměnit dva niple, což jsem na jiných kolech i s větším nájezdem nikdy dělat nemusel.

                        Děkuji všem za příspěvky a rady!

                        0 0
                        • Vilém  

                          Hlavne, ze ty mas poneti. Proc tu potom mas takovy prehrsel neresitelnych problemu?

                          0 0
                          • ScottAspect  

                            Protože žádný učený z nebe nespadl a každý se učí a hlavně chybami. Ano, drbal jsem se s těmi náboji dost dlouho, abych přišel na to, jak velká vůle tam musí být a co vše na to má vliv, tudíž mám ponětí. Nevím, proč to nechápete, vždyť o nic nejde.

                            Kdybych se chodil radit do cyklistiky, tak už mám doma jen hromadu šrotu místo kola, aby to tak nebylo, tak proto lezu sem :-)

                            0 0
                            • kubad  

                              podle toho co tu píšeš, tak tu hromadu šrotu zdárně zvětšuješ, a na rady lidí co kolům rozumí sereš

                              0 0
                              • ScottAspect  

                                Ani jedno, ani druhé. Nevím, z čeho to usuzujete?

                                0 0
                                • Vilém  

                                  Staci se podivat do tvych vlaken. Sam jsem se v minulosti snazil radit, ale bylo to jen hazeni perel svinim, zbytecna ztrata casu, stejne jsi si stale mlel a delal tu svou.

                                  0 0
                                  • kubad  

                                    +1

                                    0 0
                                  • ScottAspect  

                                    Asi nemá cenu o tom debatovat. Jediné, na co jsem v minulosti narážel, byl způsob komunikace některých, který byl častoneadekvátní. Vy jste byl občas jeden z nich. Ze všech, jak jsem psal – smysluplných rad, jsem si něco vzal, žel v jakémsi výcucu je jich nakonec o dost méně, než zbytečných příspěvků. Nijak nepopírám znalosti zdejších rádců, ani jejich zručnost. Mimochodem např. náboj seřizuji stažený upínákem, což jsem nedělal a postupně je likvidoval. Tuším, že o tento postup jste se zde kdysi podělil Vy.

                                    Píšete, že se stačí podívat do předešlých vláken. Ano, souvisí to s tím, co jsem psal víše. Všichni se nějakým způsobem stále učíme a snad nejvíce chybami. Něco jiného je teorie a praxe. Já se tady především snažím získávat praktické poznatky. Každý třeba u nějaké závady postupuje jinak. Teď už si přepletu/vypletu kolo sám a náboj seřídím, že to přežije atd.

                                    Najednou se Vám nelíbí, že jednám stejně (k příspěvku níže o kubadovi)? To pak je úsměvné. Já ctím dekoru…

                                    0 0
                                    • Vilém  

                                      Tak vybavuje se mi treba opakovany problem s ohybajici se osou. Po dlouhem neuspesnem reseni problemu z tebe vypadlo, ze mas zohlou komplet celou patku ramu, o ktere vubec nebyla zminka. S tou zrejme souvisel i predchozi problem s neseriditelnou prehazkou. Kdyz jsi dostal odpoved, at napred srovnas patky, nebo si to nechas udelat u nekoho kdo to umi, jinak nema smysl resit zohybani os, nadmerne opotrenovavani konusu, neseriditelne prehazky, tak jsi to opakovane zcela ignoroval a stale si jel to svoje. To, ze ti mezi mnoha problemama unika souvislost, s tim nic nenadelam, snazil jsem se te jen navest na spravnou cestu, bohuzel beze smyslu.

                                      Zminku o kubadovi jsem nepochopil. Jen jsem narazel na tve vypady vuci nemu. Ten clovek ma zkusenosti more a rozhodne nema smysl mu predhazovat neco o tom, ze treba ani neumi seridit naboj. Taky se stejne jako jini snazil te navest jak problemy resit.

                                      Timto uz opravdu koncim, davam do blokovanych a jen se sem semtam nakouknu pro pobaveni, co mas zase za problem.

                                      0 0
                                      • ScottAspect  

                                        No vidím, že jste mě nepochopil. Hovořit o narážkách je absurdní. Já jsem jich tu obdržel mraky.

                                        Narážel jste mj. Vy a řada ostatních. Promiňte mi, že Vám to takto na rovinu píši, ale opravdu nevím, jak to vysvětlit. Když pak v jeden moment udělám totéž (tady na kubada, který tu psal zbytečné příspěvky s marážkami), tak se začnete urážet? Vždyť tohle je úsměvné.

                                        Souvislosti mi neutíkají. Mám více kol. Ten problém s osou byl u starého ocelového rámu. Sám víte, jaké bláto se místo os prodává a divíte se, že jsem to nemohl vyřešit? To prostě není jen na mě.

                                        Ačkoliv vidím to stejně. Z mých příspěvků též čtete jen to, co chcete a točíte se na tom samém. Evidentně jste si správně nevyložil, co se tady snažím sdělit, ale vždyť je to konečně jedno a koho blokujete, či ne, je Vaše věc.

                                        0 0
                        • novas752  

                          Když se vysere tak aspoň budeš vědět že měl servisák pravdu… (:

                          0 0
                          • ScottAspect  

                            S tím, že musí být náboj přetažený? Pak si krapet protiřečíte, ne?

                            On se ale nevysere, protože servisáka naštěstí neposlechnu :-)

                            0 0
                            • kubad  

                              on se vysere protože do něho hrabeš, ve výsledku je to fuk :D

                              0 0
                              • ScottAspect  

                                On se nevysere, protože do něj hrábnu, přesně tak. V původním bylo od začátku něco špatně. Hnutá osa, dojebané misky, nevím, ale seřídit se nedal. Vždy v jednom místě přidrhával.

                                Jinak, já bych chtěl vidět Vaše náboje mistře. Třeba jste úplně neschopný a tady jen honíte ego… Zkrátka je to věc, kterou nelze posoudit tj. zručnost někoho z příspěvků. Já si tohle také nedovolím posuzovat, protože to prostě nejde. Nechápu, proč to musím v každém vlákně někomu vysvětlovat.

                                Tudíž z rad, které byly smysluplné jsem si něco vzal, žel je jich podstatně méně.

                                0 0
                                • Vilém  

                                  Ty sis z toho vzal jen to co jsi chtel slyset.

                                  No a poucovat kubada, to je opravdu hodne usmevne.

                                  0 0
                                • novas752  

                                  Počítaj se i náboje na průmyslech? :D

                                  Hele proč ne. Nový nejetý náboj, snadno si tim ověříš jestli to umíš seřídit nebo ne – to nemyslim nijak škodolibě nebo tak něco. Jestli se to bude točit hladce i po pár tisících km tak máš vyhráno.

                                  0 0
                                  • ScottAspect  

                                    V pořádku. Náboj na průmyslech nemám, ale věřím, že by v tom problém nebyl. Nevím, jak jsou ložiska chycena a jak tam pak drží osa, ale informace bych načerpal. Řekl bych, že v tom budou rozdíly? Na svoji zručnost si stěžovat opravdu nemohu ;-)

                                    0 0
                                    • novas752  

                                      No tam se to právě většinou nijak neseřizuje, neni co. :)

                                      0 0
                                      • Prazak0  

                                        Tak i tam jsou na ose matky, které drží ložiska. Když se to utáhne moc, ložisko pak nejde hladce.

                                        0 0
                                        • novas752  

                                          Jak kde.

                                          Třeba u DT Swiss buď žádnej závit na ose neni, nebo je to jen na koncovky, který dotahují vnitřní kroužek ložiska k osazení na ose.

                                          0 0
                                          • Prazak0  

                                            Já mám jen jakýsi levný náboje, u jednoho utažení není problém, u druhého je.

                                            0 0
                                          • ScottAspect  

                                            Já měl právě za to, že jsou tam matky. Viděl jsem právě i ty stahovací kroužky, kde byl jen pojistný „červ“.

                                            0 0
                                • kubad  

                                  tak tak souhlas, sem úplně neschopný,

                                  Několikrát sem se ti snažil poradit, ale jak už psal Vilem – je to jak házet perly s…m

                                  0 0
                                  • ScottAspect  

                                    Bylo to myšleno pochopitelně řečnicky a z mé věty je to patrné. Jednal jsem stejně jako Vy – výsledek, že se urazíte. To je ten celý půvab věci, proč se ta vlákna vždy tak protáhnou. Radit je v pořádku, ale také to nějak podat. Řešený problém byl proto leckdy na druhém místě. Váš příspěvek o tom hovoří, ale to si nevykládejte špatně, je to prostě fakt.

                                    Neřešme to tu nadále, opravdu je to nekonstruktivní, neboť se ničeho nedobereme.

                                    0 0
                                    • kubad  

                                      čeho se máme dobrat?¨

                                      nikdo se tu neuráží :D

                                      máš nový náboj, provedeš jeho odborné seřízení, a uvidí se co bude :D

                                      0 0
                                      • ScottAspect  

                                        Po odborném seřízení, přičemž nám rok uplynul, jsem narazil na tento příspěvek. Řekl jsem si, že bude fér napsat, jak to dopadlo. O víkendu jsem právě po tom skoro roce měl sundané kolo. Přezouval jsem a kontorloval stav… Nu, náboj se točí stejně jako onehdy, snesl malé dotažení – aby se nemusel moc přetahovat upínák, když je zima ;-)

                                        0 0
                        • Prazak0  

                          Pokud jsou krátké dráty, tak bych asi přepletl delšími, až poté nechal docentrovat. Při správné délce drátů by asi neměl být vidět závit, nipl by měl zakrývat, možná snad max. jedna otáčka závitu venku být může. Druhou možností je použít o kousek delší niple. U jiných zápletů, jeden byl ze strojního zaplétání, tak dráty naopak dosti koukaly za hlavičkou niple, prostě byly dost dlouhé. Optimální je asi závit celý schovaný a aby nevylézalo za niplem, určitá tolerance délky tu ale je.

                          Přijde mi, že Shimano náboje se seřídí snadno, znatelná vůle tam není a jde přitom zcela hladce. Spíš to chce asi asi občas kolo sundat a zkusit, že náboj jde stále hladce, tj. drží utažení kontramatek proti kónusům.

                          0 0
                • Cavendish  

                  Klasika konusů. Z výroby přetažené. Je třeba povolit a nechat 0,5–1mm vůli. Tu pak vymezí utažení rychloupínákem v kole. Pak už se to točí krásně hladce a vydrží to nesmysl.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Nespletl v tech cislech o rad?

                    0 0
                    •  
                      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                      0 0
            • ScottAspect  

              Vlastně jsme se tady moc nikam neposunuli. Zajímalo mě, jak to „vsudenakole“ myslel s tím:

              zkonroluji jestli nedrne(nepatrné zachytávaní nevadí)

              0 0
    • Světelektrokol.cz  

      u zapouzdřených/prů­myslových ložisek jednoho dne zjistíš že to mají za sebou a je potřeba je vyměnit. Začnou hučet při otáčení, nepatrná vůle atd. To ale nejlépe zjistíš, když kolo vyděláš z rámu roztočíš to v rukách.

      U kónusů je to podobné, nehučí, ale začneš cítit drobné drhnutí jak se kolečka převalují přes vymletý kónus.

      Rozborku/sborku bych dělal jej po jízdě v borčusu. Pokud ale jezdíš pouze po silnici, tak se tam nemá co dostat. A to pak stačí jednou za rok zkontrolovat.

      0 0
      • Esi  

        no u těch průmyslových ložisek nemá moc cenu to rozborku dělat ne ? stejně jsou ta ložiska zapouzdřená tak že na nich nic neuvidíš, maximálně si koupit náhradní a až to začne hučet tak je vyměnit, stejně ta ložiska demontáží většinou nevratně poškodíš. Nemám teda zkušenost jak dlouho od té doby kdy to začne hučet by ta ložiska byla k nepoužití, ale pár set km by to ještě vydržet mohlo, tak že máš čas si koupit ložiska

        0 0
        •  

          Ono to průmyslové ložisko má oproti tomu s konusem a miskou jednu nevýhodu a dost podstatnou:ta spočívá v kleci kuliček (věnečku),jakmile by došlo k většímu opotřebeí ložiska a následnému poškození klece,,kuličky se shluknou na jednu stranu,a v náboji vznikne takový „VANKL“,že na kole nejen nepůjde dojet ale nejspíš zničí i uložení v náboji.

          0 0
          • pepek  

            Takový VANKL by ovšem byl býval přímo vražedný. Štěstí, že ani nejmenší vankl by se tam nevlezl

            0 0
            •  

              Správně se tomu říká vůle ale myslím že většina pochopila.

              0 0
              • pepek  

                Jo ty myslíš vakl? Tak to potom jo, to by byla tragédie . . . . . .

                0 0
          • Vilém  

            Hm, to se stava opravdu casto, asi tak casto, jako praskaji duralove krky vidlic:)

            0 0
          • kubad  

            A teď si představ ze existují i ložiska kde klec není !!!

            0 0
            •  

              No to samozřejmě vím ale asi je moc výrobců nepoužívá,jestli vůbec nějaký,další "SUPER"věc je zatížení osy u zadního náboje s průmyslovými ložisky,myslím že je podobné jako u náboje se závitem.Takže velký krok zpět.

              0 0
              • Vilém  

                Jo, praska jeden za druhym:)

                0 0
              • kubad  

                Budeš se divit, ale používá je spousta kvalitních výrobců, a to s tím zatížením zadní osy sem nějak nepochopil,roz­ved to

                0 0
                • Vilém  

                  Narazel na to, ze prave lozisko je v naboji a ne na konci orechu, tak jak treba u Shimana a tim je vic namahana osa.

                  Akorat zapomnel na to, ze osy u sroubovaci volnobezky mely 10mm a casto to bylo blato. On se bohuzel nejvic vymezuje vuci vecem, ktere zrejme ani nedrzel v ruce, natoz aby je jezdil.

                  0 0
                  •  

                    Mi stačí vidět výkres aby mne ta věc odradila, někdo si to musí koupit a pak tady řeší jak se mu to po… a jak to je drahé spravit a jak se mu to pak po..znova.

                    0 0
                    • kubad  

                      Tak se v těch vykresech nauč číst

                      0 0
                    • pepek  

                      Máš uplně pravdu. A co je horší, dávají prý ta hrozná průmyslová ložiska i do automobilů :-(

                      0 0
                •  

                  Jen jde oto kolik stojí,tedy kolik by bylo za tu cenu XTček.náboje co jsem viděl v řezu,měly tak zvaně čtyři ložiska tedy dvě v ořechu(ty nesou jen ořech a točí se při šlapání)a další dvě v těle náboje (na těch se otáčí kolo)takže to pravé je někde pod přírubou s paprsky tedy daleko od kraje osy ,proto myslím že je celkem dost namáhána na ohyb

                  0 0
                  • kubad  

                    A to ložisko na konci orechu je podle tebe co?

                    Zadny ohyb de nekoná!!!

                    0 0
                    •  

                      Ale to nese pouze ořech ten je na ose jen navlečený,takže největší ohybový moment na osu působí mezi ořechem a nábojem:)

                      0 0
                      • wladeq  

                        Akorát je mezi osou a celým nábojem ocelová rula, proto jsou ty průmysly řešené tak, jak jsou ;-)

                        0 0
                  • wladeq  

                    Další do zlatého fondu BF, nejlepší jsou véčka, ocel a konusy…co kdyby sis dal ty konusy i do auta když je to tak parádní řešení tyvole. Co se tady člověk někdy dozví…

                    0 0
                    •  

                      Do auta ne protože tam je konstrukčně dost místa nato aby to prum.ložisko bylo dostatečně dimenzované a navíc je tam gufero,a nespoléhá se jen na jakousi prachovku přímo na ložisku.

                      0 0
                      • Vilém  

                        Ale za tou jakousi prachovkou byva byvaji ruzne o-krouzky, manzety ap.

                        0 0
                      • Esi  

                        řekl bych že to je zbytečná starostNajezdil jsem na krosovém kole na průmyslových ložiskách přes 20 000km aniž bych ta ložiska jakkoliv udržoval, ani jsem je nikdy nepřimazával, držím se hesla co funguje neopravuj, bylo to poměrně obyčejné kolo, za nějakých 25 000kč tak že rozhodně ne nějaký super model kdy by výrobce použil nějaká extra kvalitní ložiska. V nejtlustším období jsem měl 118kg kolo mělo 15kg + nějaké to oblečení bidony a batužek tak že dohromady takových hezkých 140kg a i přesto že minimálně polovinu těch km jsem najezdil na polních, lesních cestách a turistických značkách tak se nikde nic neohnulo ložiska se pořád točila bez hučení a drhnutí a to to bylo na obyčejných rychloupínácích. Jediné co se na tom sralo poměrně pravidelně bylo praskání drátů v zadním kole za Těch 20 000km jsem jich měnil 7 vím že by bylo rozumnější to zadní kolo celé přeplést a dát tam pevnější ráfek ale několik let jsem si říkal že dojezdím sezonu a potom to nechám přeplést :-) v letošní sezonu jsem to vyřešil nákupem vhodnějšího kola, tak že průmyslová ložiska považuju ze svého pohledu za lepší řešení pro jejich bezúdržbovost, naopak u konusů je zase jednodušší ta údržba jen je potřeba častěji

                        0 0
                        • wladeq  

                          ono je něco jednoduššího než žádná ůdržba? ;)

                          0 0
                        • Prazak0  

                          Tak těch 25 tisíc m, to najedu tak za tři roky. I když teda kola mám dvě. Uvažuju o koupy nábojového dynama Shutter Precision, to má právě ty zapouzdřený ložiska. Tam nevím, jestli bych ty ložiska šel měnit sám, nebo to posílal někam na Taiwan. Kónusový ložiska jsem v poslední době seřizoval, problém to není, nemusí se ani chodit kupovat náhradní ložisko a hlavně to shánět. Já vážím méně, tak 73, kolo s užšími pneu vážilo 11, teď mám širší a taky nábojový dynamo, takže to bude tak 13kg.

                          Jinam jsem rád, že jsem tu k tomu otevřel diskuzní téma, dozvěděl jsem se užitečný věci.

                          0 0
                          • Vilém  

                            Mnohem snazsi jit koupit prumyslove lozisko, nez shanet nektere shimano konusy.

                            0 0
                            •  

                              Shimano konusy jsem vždy bez problému sehnl:)

                              0 0
                              • Vilém  

                                Nekdy to tak jednoduche a taky levne neni.

                                0 0
                                • Prazak0  

                                  Koukal jsem na kónusy Shimano, myslím, že jsou stejné pro různé řady, tj. Deore jako Alivio i naopak pro vyšší. Vzhledem k ceně náboje zas tak levné nebyly.

                                  0 0
                                  •  

                                    U starších XT jsou stejné jako deore,dají se zaměnit.

                                    0 0
                            • Prazak0  

                              Tak při dobré péči by kónusy měly taky vydržet, nemyslím, že by bylo potřeba je měnit každý rok nebo po každých 6 tisících km.

                              0 0
                              •  

                                Já mám Deore 510,najeto 61tisíc,konusy jsem měnil jednou asi po 30ti tisícich při výměně ořechu,použil jsem lithiovou vazelínu,od té doby se pořád točí hladce bez další ůdržby,už mám na tom náboji třetí ráfek.

                                0 0
                                • Prazak0  

                                  To je krásná výdrž. Já bych asi náboj na nový ráfek nedával. Než to dávat vyplést, tak bych asi spíš koupil celé vypletené kolo, vyjde to zpravidla levněji. Ale možná bych to přepletl sám, pak to nechal jen docentrovat.

                                  0 0
                                  •  

                                    Já to vyplétám a centruji sám,mám totiž to kolo dost rád abych ho dával do servisu.

                                    0 0
                                    • Prazak0  

                                      Naposledy jsem taky vyplétal sám, nebyl jsem si jistý délku drátů, různé kalkulátory se mírně liší Pak jsem ten výpočet zkusil na některé stávající výplety. Tím mi vyšly použitelné online kalkulátory, délka drátů pak sedla. Určitou potíž mi jen dělala asymetrie, abych to správně trefil. Nemám centrovací vidlici, takže jsem to pak donesl docentrovat, dle cykloservisu to bylo rozhozené jen malinko.

                                      0 0
    • petrun  

      K průmyslům mě přivedla lenost. Než se drbat se správným nastavením konusů tak to raději vyměním ložiska. Jinak ložiska mi nyní drží déle než konusy ale může to být způsobeno rukama při dotahování konusů v minulosti.

      0 0
      • Prazak0  

        Když jsem si s tím naposledy hrál, tak to zas tak složité nebylo.

        0 0
        • petrun  

          Tak je fakt, že v poslední době údržbu kol ojebávám. Když kolo postavím už na něm jen jezdím a jezdím. Na údržbu si vzpomenu až když něco odejde nebo začne zpívat :-)

          0 0
          • Prazak0  

            Tak já údržbě taky moc nedám. Teď jak jsou mrazy a sníh, tak chvilku nejezdím. Takže malinko řeším tyhle věci.

            0 0
            •  

              Řek bych že je lepší když šrot funguje jako hodinky,než když se kolo za desítky tisíc chová jako šrot:)

              0 0
    •  

      To je silně individuální. Moje naby dure ace maji nalitano pres 100tis. a nemam potrebu je rozdelavat. Jedou ciste bez zvuku a zadrhnuti.

      0 0
    • ScottAspect  

      Zdravíčko,

      nechci tu moc provokovat, přeci jen je to takové vlákno plné ožehavých příspěvků, ale kdysi jsem tu řešil svoje náby a vůbec… teď jsem se bavil se známým o kolech, sklouzli jsem k nábám Campa Rekord a pak došlo k diskusi ohledně seřizování a to prostě nikdy nevede ke konci :D Je to také cyklista a letitý závodník, takže když hovoří o zkušenostech, přikládám tomu hodnotu. Navíc Rekordy, to jsou nějaké náby.

      Popisoval ten způsob, že maticí stahoval přes velké matice a seřizoval to stažené atd. Ten se tu také od několika lidí objevuje. Já ho třeba rozporuji, protože je rozdíl v tuhosti zinkové matice a rámu kola, ale vítám, jestli mi to někdo vysvětlí.

      Ve finále, to vem čert, páč oba necháváme vůli a to je důležité.

      Co ale není jasné, tak čím to, že i dokonalá nová dnešní nába od Shimana pak v nějakém místě trošku zavaklá a po chvilce vaklání (myšleno 2× zacloumáním kolem k sobě a od sebe) zmizí? Mluvím o správně seřízeném náboji s optimálně staženým upínákem v rámu?

      Je to tím, že v misce bývá vždy nějaká rezerva (kolikrát by se tam ještě kule vlezla)? Tzn. že občas kuličky narotují tak, že tam zbyde ten větší prostor a je cítit vakl, ale tím vakláním se kule hnou, zmenší se rozestup a pak zmizne vakl.

      Shodli jsme se, že prostě jsou tam odchylky při výrobě, není to dokonalé a je to tak, jak to je.

      Zajímalo by mě více názorů, technických poznatků a vůbec. Já tam samo tu vůli pak nenechávám, protože to nechci v lese vymlátit ;)

      0 0
      • pepek  

        To už připomíná Ordinaci v růžové zahradě :-)

        0 0
      • scota  

        Zkountroluj si dráhy na konusech, zda tam nejsou nějaké známky poškození. Za normálních podmínek je dráha lesklá. Jinak ti mohu nabídnou velmi kvalitní a přesné kuličky SKF.

        https://www.bike-forum.cz/…4-762mm-3-16

        0 0
        • ScottAspect  

          Ale nejsou. U nových nab v kšeftu ne.

          Snad se někdo chytí, kdo napíše technickou poznámku, jestli to také shledávají a mají nápad, čím to je ;)

          0 0
      • scota  

        Počet kuliček najdeš v dokumentaci. Pokud je konus správně seřízen není tam žádná vůle. Chce to dva kvalitní konusové klíče např. Parktool a trochu si s tím pohrát pak to vydrží několik tisíc km.

        0 0
        • ScottAspect  

          Jasně, souhlas. Tak asi jsem holt hnidopich :D

          Jj, ty parktool jsou dobré a vydrží.

          Zkratka, když se pak kontroluje, jestli není vůle, tak v jednom místě není, ale když se pak kolem párkrát pootočí, tak v jednom místečku je. Ale tenhle jev jsem viděl u hodně nábojů.

          0 0
          • scota  

            To leda že ti tam 2 kuličky chybí ;-) Jinak v průmyslových ložiskách je většinou klec na udržení rozestupu kuliček nejčastěji je u MTB plastová. Vzpomínám si že na Favoritu se dávala ložiska s ocelovou klecí, která pak prskala ložisko se kouslo. První zapouzdřený střed Kinex byl hit tak před 25 lety.

            0 0
            • ScottAspect  

              Ty náboje jsem nikdy nerozebíral, ale mluvím o klasikách s kónusy a RU. Tady je pak tuším v zadu standard 9 kulí a vepředu 10 menších.

              To už je ale starší věc ne? Nejdřív klec nebyla, pak ji tam chvíli dávali a do těch posledních zase ne. Teď jsou normálně naházené v misce s vazelínou.

              Někde jsem četl, ze snad Shimano schválně nechává prostor pro jednu kuli, ale už nevím proč.

              Asi nemám šanci to pochopit :-/

              0 0
              • scota  

                Aby tam byl prostor pro vazelínu a kuličky se navzájem nedotýkaly a tedy neobrušovaly?

                0 0
              • xtonda  

                Když si na webu Shimano https://si.shimano.com dáš vyhledat typové označení náboje, tak vyjede seznam dokumentů týkající de produktu. Otevři si ten co začíná EV, v něm je nákres a rozpis součástek a většinou je tam uveden počet kuliček a provedení, není to všude stejné, třeba náboje na pevnou osu mají 13 a na jedné straně volně a na druhé v kleci.

                0 0
                • ScottAspect  

                  To jo, ale ty starší a obecně konusové mívají v zadu 9ks a vepředu 10. U levných pak i vepředu je jen 9. Tak to mám na městském kole, ale to je noname náboj, anebo už přišel o nálepku.

                  0 0
                  • xtonda  

                    Ano, starší a levné konusové na RÚ je to tak píšeš, ale třeba aktuální Deore má vepředu 11. A Deore na 15 mm osu má kuličky v kleci, vlevo 15 a vpravo 17.

                    0 0
                    • ScottAspect  

                      Aha, tak to jsem nevěděl. Já třeba vozím XT 756 a ty se prodávají možná více než 10 let. Pak mám zkušenost s Deore 525, ale nevim, jestli je to modelově +/- stejný rok, ale počet kuli je stejný. Ty levné altusy nepočítám, těch jsem se naseřizoval XX, ale žádné z těch kol nebylo moje a nebyl čas nad tím laborovat. O ty kuličky nejde.

                      Hele nejsem strojař, ale jen bych rád slyšel, jestli při seřízení dbát i na tu sekundární občasnou vůli v jednom místě nebo se s tím počítá a je to v pohodě?

                      Novas to dole hezky rozepsal, s tím souhlas, ale odpověď nebo aspoň názor už nezazněl.

                      Seru se tady s tím fakt hodně, ale holt asi nikdo jiný po upnutí nezkoumal vůli po celém obvodu, ale prostě upne a jezdí, nic nekontroluje. Já jsem holt takový, že mě tyhle věci zajímají a rád jim přijdu na kloub ;)

                      Zajímavé je, že jsem to fakt vypozoroval na všech nábách, nových, starých, udržovaných jetých…

                      0 0
            • novas752  

              Kleca v ložiscích jsou častěji plechový než plastový. Plastový jsou možná v nějakých specifických jako v hlávcích apod., ale v nábojích bývaj standartní průmyslový ložiska s klecí plechovou.

              0 0
              • ScottAspect  

                Jo takhle, já myslel, ze to předtím psal v souvislosti s kónusy. Starší Shimana mají věnečky a ty pak bývaly i z plastu, ne?

                0 0
                • novas752  

                  konusový náboj s klecí jsem asi ještě neviděl, kuličky jsou tam samostatně jak v náboji tak v ořechu. Konus s klecí bývá v levnějších hlávcích a superlevných středech (malá dětská kola a podobný…)

                  0 0
          • novas752  

            Taky musí brát v úvahu že samotný závit má nějaké vůle = neudrží konus 100% v ose náboje a dosedací plochy konusu + kontra matic (+ podložek) taky nejsou 100% dokonalé a vůči osám závitu kolmé. Zkrátka rozměrové a geometrické tolerance a konusy tam jsou více nebo méně našišato.

            S rostoucí cenou se tolerance zmenšují – náby jdou seřídit líp a líp, ale dokonalé to nebude nikdy, to neni ani motor do letadla.

            0 0
            • ScottAspect  

              Se vším souhlas. Jen pak otázka, jestli upínákem vymezovat i tuhle vůli nebo ji tam nachat. Respektive, utáhnout do zmizení cíleně ponechané vůle a pak ještě dotažení, kdy zmizí i tahle občasná vůle.

              Já tak od deore a nejnovějších alivek výš, už nevidím rozdíl. Stejně tak jako ve starých parallaxech, kterých mám doma pár páru. Nic jednoduššího na seřízení neznám, než parallaxy. Na první dobrou hotovo, usazeno, správně dotaženo a po 20 letech bez poškození.

              0 0
            • ScottAspect  

              Až budu mít více času a chuť, tak tedy zkusím to upnutí na sucho přes velké matice. Ale které té oné vůle se tedy držet? Vymezit i tu občasnou? Obojí jde, ale co je správně…

              0 0
    • Markony  

      Nemate někdo zkušenosti s náboji na kole Cube CROSS RACE PRO 2019 konkretně zadek jsou tam dva průměry kuliček který pruměr přijde kam ?

      0 0
    • T(h)omik  

      Prosím o radu: Mám na cyklokrosce zapletená kola Remerx CX Road na rychloupínácích. Když je kolo bez zátěže, při otáčení pedály nazpět je všechno v pohodě. Jenomže když na něj sednu a prošlápnu dozadu, tak se (při čtyřech nejtěžších převodech) řetěz prověsí a kazeta neotočí. Předpokládám tedy, že při zátěži se tam něco přitlačí nebo ohne (mám cca 93 kg). Zkoušel jsem to rukou na volném kole a podruhé, když jsem se položil na sedlo. Máte radu co by se s tím dalo dělat, aby všechno fungovalo normálně?

      PS: Všiml jsem si, že když kolo vytáhnu, kazeta je na něm jakoby lehce uvolněná – dá se s ní trochu kývat do stran, tak nevím jestli to má třeba souvislost.

      0 0
      • Vilém  

        Jestli to ma remerx naboje, tak nejjistejsi je vymenit je, nebo poridit jina kola.

        Jinak prekontroluj loziska orechu, mohlo by byt po nich.

        0 0
        • T(h)omik  

          Asi ano, Remerx. Budu s tím muset zaběhnout do servisu a zeptat se jestli existují třeba nějaké odolnější náboje, nebo je zádrhel jinde. Blbý je, že po karanténě berou na pořadník a jsem nahlášený až na 11.5. Do té doby si asi budu muset vystačit s horákem.

          0 0
          • novas752  

            Lepší jedno kolo než žádný. :)

            Ano, jsou i kvalitnější náboje.

            0 0
            • T(h)omik  

              Jsem rád, že mám ještě aspoň to mtb. Nu což, dva týdny to snad vydržím.

              0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
      • T(h)omik  

        Pokračování problému: Mám úplně nové zapletené kolo. Dvoustěnný ráfek, náboj Sora, 32 drátů. Je to o dost lepší, ale při sjezdu, nejtěžším převodu a prošlápnutí vzad k prověšení stejně dojde. Pokud otočím pedály hodně pomalu, není to ani poznat. Rychlejší pohyb už problém způsobuje. Na druhém nejtěžším převodu už je ten efekt minimální a na třetím pastorku OK. Divné mi přijde, že se to děje na převodu 50/11, ale na 34/11 ne. V čem může být zrada? Opravdu jsem takové těžké prase (193 cm, 93 kg), které neunese žádný náboj, nebo bych se měl zaměřit na další věci? Předem díky za rady.

        0 0
        • Hrabex1  

          volnobezka v orechu ma trochu vetsi odpor, bud je v nem moc vazeliny, nebo je trochu pritazenej. Pokud se to deje jen pri slapani dozadu, neres to. Jo a tva vaha s tim vubec nesouvisi.

          0 0
    • bikerluzice  

      Pohrávám si s myšlenkou mírně inovovat „stříbrného sršně“ (MTB kolo, které jsem si skládal téměř před 20 lety). Ne že by to byl nějaký zázrak, ale jezdí a citový vztah… :-)

      Původně to bylo o nasazení širších plášťů Rocket Ron 26×2,1. Tam jsem si uvědomil, že to mám vlastně zapletené na Remerx Alpina s vnitřkem 16mm a po letech asi i dost obržděných (odhad – neměřil jsem). Tak je úvaha o nových zápletech s ráfky pravděpodobně Rodi Skorpion (těch ráfků na véčka moc velký výběr není).

      Problém nastal při hledání Včkových nábojů ve stříbrné barvě (chtěl jsem udržet to kolo co nejvíc v přirozené barvě hliníku tak jak bylo) a na průmyslech.

      Od tvrdohlavého trvání na barvě jsem upustil a našel:

      Novatec A141SB jako přední a Novatec F162SB/AA-11S jako zadní.

      Nečekám a ani nechci high-tech zázrak. Na druhé straně píšou, že jsou osazeny japonskýma ložiskama EZO. Hmotnost taky příznivá.

      Dotaz do fóra. Má někdo zkušenosti konkrétně s těmato nábama? Je to použitelné? Ne nebudu s tím jezdit sjezdy ani skákat. Spíš XC polem nepolem, lesem nelesem, cestou necestou…

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.