Zdárek, existuje nějaká cyklo navigace, která v sobě má i lesní a polní cesty? Podobně jako je tomu třeba na mapy.cz http://mapy.cz/…
Zdárek, existuje nějaká cyklo navigace, která v sobě má i lesní a polní cesty? Podobně jako je tomu třeba na mapy.cz http://mapy.cz/…
Pro chytré mobily jedině SmartMaps, ta jejich 1:25 000 nemá konkurenci
To znám, ale já bych chtěl samostatný zařízení. Mobil mám sice cool Android, ale odolný to moc nejni :-)
Tak si ještě sehnat odolný telefon a je to :o)
Tak něco od Garminu TopoCzech Pro je tak dost podrobná, ale na SmartMaps nemá
TopoCzech Pro je 1:10000, podrobnost dostatecna, presnost taktez, chybi tam snad jen zvireci stezky :)
jj podrobnost super, ale tuším, že to naviguje jen po nějakých hlavních, ne po všem, co na mapě vidíš. Takže dobrý tak na turistiku a furt do toho čumět.
mapy smartmap (například v Holuxu Funtrek 130)jsou podrobné až do opravdu malých cest. Navigovat po nich ale asi nelze (pokud tam nevede turistická trasa tedy). Jsou i v terénu opravdu přesné. Mají je přesesené ze spousty podkladů (to není odhad – bavil sejm se s nimo o tom)a tak jsou tam i již skoro zaniklé a sotva patrné cesty.
Opravdu přesné podklady pro nejmenší cesty neexistují žádné a nejspíš ani jen tak existovat nebudou.
Když se podívám na svoje okolí, tak do podrobné mapy to má fest daleko :D
Tak tahle mapa má k podrobné opravdu sakra daleko. Jezdím s gpskou s podrobnými podklady už hodně let (určitě více než 6) a gpsku vozím v podstatě pořád i tam kde to znám.
A dost často dělám průzkum zajímavých cestiček v reálu.
Jak ale píšu níže, tak ty podrobnější mapy, které jsou komplet z podkladů 1:10.000 nejsou tou svojí podrobností stejně žádná výhra.
Ono to ani nejde, aby ty nejpodrobnější mapy opravdu perfektně seděly. Ty nejmenší cestičky tak rychle vznikají a zanikají a mění se jejich stav…
Zatím jsem neměl nejmenší problém s 1: 25 000, nic co by nesedělo, nic co by mě navedlo jinam, než jsem chtěl … A více podrobné už nemají smysl …
To je právě to, že jezdíš dle málo podrobných map, které pak celkem slušně souhlasí.
To, že něco nesouhlasí, to se ale ne tak ojediněle stane u každé mapy i u těch méně podrobných. Používal jsem za tu dobu, co gpsku mám asi všechny dostupné mapové podklady.
Tím myslím to, že jeden typ podkladů mám trvale v gpsce, připravuju trasy ale podle různých jiných podkladů v počítači.
A pak hezky můžu srovnávat jak v reálu sedí ta naklikaná trasa z různých podkladů x mapa v gpsce x realita.
A k tomu mám takhle projeto mnoho oblastí v ČR (jen namátkou Krušné hory, Jizerky, Krkonoše, Orlické, Jeseníky, Beskydy, Šumava, Český les, Česká Kanada, Novohradské hory, Křivoklátsko a mnoho dalších menších oblastí). V hodně těch oblastech jsem byl vícekrát.
Takže slušné srovnání dle různých míst v ČR, ono často některé podklady jsou v jedné olbasti lepší a v jiné zase horší.
Opravdu spokojený jsem ještě nikdy nebyl s žádnými mapovými podklady.
K tomu mám na Plzeňsku více kontrolních úseků, u kterých vím, že jsou ve všech mapách blbě a vždy při nové aktuální verzi koukám, co už bylo opraveno a co ne.
A to myslím ne nejmenší neznačené cestičky, ale např. turistické značky.
Myslím, že to moc řešíš, například na Geocaching by byly potřeba hodně podrobné mapy, ale kouzelnější je to řešit s 1:25000, kde jsou hlavní lesní tahy a zbytek nechat na orientačním nesmyslu :o)
tak když chceš někam DOJET, 1:25000 určitě stačí… ale když se chci co nejlíp PROJET, ta 1:10000 mě prostě baví – hledat traily, které na mapě vypadají zajímavě, a zkoušet
Je to přesně o tom co píše newbie. Pokud se hledají nové zajímavé traily, tak je co nejlepší mapa hodně důležitá.
Zatím jsem neměl nejmenší problém s 1: 25 000, nic co by nesedělo, nic co by mě navedlo jinam, než jsem chtěl … A více podrobné už nemají smysl …
já ty mapy mám a prostě tam ty cestičky jsou. Jistě to není stoprocentní, ale řekněme tak 70% a to je dobré.
Právě, je to třeba 70% a to pak vlastně úplně k ničemu.
Dlouho jsem jezdil na slušných mapových podkladech 1:10000, kde byly maximální detaily, co jsou v mapách k mání.
Po čase jsem zjistil, že ty detaily jsou více na škodu než k užitku. K čemu je mi tisíce cestiček v mapě, když z nich velká část už neexistuje, je jinak, je zcela zarostlá nebo jiný problém a naopak už v reálu je zase xx použitelných, které v mapě nejsou…
Tím pak akorát dochází neustále k situacím, že dle takové cestičky jedu. Ta první je ok i v reálu, takže vyberu takhle delší průjezd a dříve nebo později na tu problematickou narazím a celý průjezd v háji.
Kdežto když teď jezdím dle méně podrobných mapových podkladů (momentálně dle obyč verze Topo Czech 2012), tak je to mnohem lepší. I tady ještě občas něco nesouhlasí, ale chybovost je mnohem menší, takže se dá na mapu celkem spolehnout.
A když chci zkusit nějakou hezkou cestu v lese, která v mapě není, tak ji v mapě nepotřebuju. A naopak vidím dle té méně podrobné mapy, že tím směrem bude něco návazného, co s velkou pravděpodobností sedí.
No mě vyhovuje co nejvíce detailů a smířím se s tím, že to nesedí stoprocentně. Já často vleču kolo opravdu i mimo cestu (přesně jak říkáš – najednou cesta nikde ale já jsem moc paličatej na to abych se vrátil)a pak se ty zakreslený pěšinky hoděj
Tím jak jsem přešel na méně podrobné mapy, tak jsem to tlačení kola zcela mimo cestičky (nebo sem tam kousky projíždění volně lesem na nejbližší jinou cestu) téměř eliminoval.
Osobně raději na kole jezdím a tlačení mi opravdu nebaví.
no když mě právě baví dorvat kolo i na místo, kam se těžko škrabeš i bez něj.
naskenovat a rektifikovat si orienťácké mapy, tam je každá pěšinka nebo kámen:
Ten druhej zdroj je epesní, díky za tip. Teď už jen aby se objevil mapsource pro MOBAC :)
obsahově se jedná o stejnou aplikaci, jen ten druhej odkaz je na novou verzi aplikace (zatím testovací provoz), předpokládám, že se brzo bude stěhovat do toho prvního odkazu
Holuxu Funtrek 130 vypadá zajímavě. Ono mi nejde o to, aby mě to přes ty cesty navigovalo, ale spíš mi to ukázalo kde jsem a abych se mohl rychle kouknout jakým směrem jet.
Ak na kole mě nejvíce baví jet za šipkou, stačí k tomu hloupý program z marketu, naprogramovat cílové souřadky a jedu …
Mobil ukazuje směr a vzdálenost, tam mě moc přesnost nezajímá. A jo když zajedu kam nemám, pak už mapa :o)
Mám Garmina Oregon s mapou TopoCzech Pro. Řekl bych, že mapa obsahuje téměř všechny polní a lesní cesty. Přesnost polních cest je plus-minus několik metrů. U lesních cest je to horší, ty nejsou vidět z letadla, tak poloha vychází jen z mapových podkladů. Problém je, že ti nikdo nezaručí, že je cesta v použitelném stavu, že na ni nejsou metrové kopřivy, nebo už není zarostlá. Pokud cestu plánuješ po TZ, je to téměř vždy v pohodě průjezdné…
Smartmaps používám v mobilu na kole. Jsou identické s mapy.cz, jejich přesnost a podrobnost ale moc skutečnosti neodpovídá. Pokud porovnáš s mapami na cykloserver.cz, tak tam to odpovídá skutečnosti mnohem více – ověřováno na lesních cestách v okolí Klatov v okruhu s rádiusem cca 30 km. Jenže mapy z cykloserveru asi do žádné navigace k dispozici nejsou.
V čem máš ten mobil uchycený? Co otřesy déšť atd.? Nabijíš to nějak při jízdě?
Co tahle navigace?
já mám tenhle bazmekt :
http://www.mall.cz/…telefony-pda
A u mobilu to nějak neřeším, je to spotřebka.
Mám SE Xperia Ray, ale ten má hodně malé LCD :o(
Jak dlouho ti vydrží u Raye baterie? Předpokládám správně, že celou dobu máš zapnutý displej?
Plně nabitej mobil vydrží tak +/- 1 den. Záleží co po něm chci, když jen zobrazuje mapu tak ten den provozu.
Když už musí přemýšlet a navigovat, tak půl dne …
Je to naprd, ale vetšinou to budť používám v režimu šipky, anebo prostě jedu někam.. na Chvilku zastavím, kouknu do mapy, kam dál a pak pokračuji.
Display sám o sobě moc nežere baterii, více jí žere výpočetní výkon procesoru a datové sítě …
ta Dakota je už hodně maličká – to na tom displeji bude dost blbě čitelný. Holux mám v držáku co se k tomu prodává (nevím jestli byly dva rovnou u toho nebo jestli jsem druhý dokupoval) Otřesy nevadí, je tu o něm celý vlákno – podívej se tam
tak… Dakota má 160×240, přibližně stejně jako můj Edge 705… to už na navigaci přímo v terénu moc použitelné není, musí se cesta klikat doma na compu
Ono co si budeme povídat. Na pořádné plánování v terénu je to na prd na každé rozumně velké a těžké přenosné navigaci vhodné na kolo.
Mírně větší rozlišení ani mírně větší displej to nezachrání.
Když čekám velkou šanci nutnosti větších přeplánování během vyjížďky v oblastech kde to neznám, tak vozím většinou sebou i papírovou mapu a ve chvíli většího přeplánování ji vytáhnu.
Pokud to ale jde, tak se snažím v neznámé oblasti mít dobře připravenou trasu předem, aby se minimalizovalo přeplánovávání na vyjížďce.
papírovou vždycky… jak při plánování na compu (TOPO jsou dost nepřehledné i na velkém LCD), tak pak i v terénu v kombinaci s GPS na případné změny
btw. teď mám už pár týdnů radost z papírového Kokořínska 1:25000 :-)
Tak na počítači jsou Topo v Mapsourc naprosté nepřehledné peklo. Momentálně většinou klikám na Cykloserveru (většinou přímo online, jen když jsme někde s mizerným signálem na dovolené tak offline).
A někdy to jen rychle zkontroluje v Mapsource jak to sedí nebo ne (dle oblasti kam se jede, někde jsou Topo znatelně přesnější, někde zase ne).
Papírovou mapu používám vždy na první seznámení s oblastí, kterou neznám, abych si ji dobře prohlédnul najednou jako celek.
:-) tak v tom nejsem sám… jsem si připadal trošku úchylně… naklikám nahrubo na Cykloserveru, exportuju, podle hrubé naklikám znovu přesněji v Topo (Cykloserver je občas dost nepřesný), exportuju v gpx, v tcx converteru convertuju, tcx hodím do Garmina a pro jistotu v něm ještě otevřu, jestli je OK
prosím tě, v čem to klikáš na Topo? jsem to dělal v příšerným MapSource a relativně nedávno jsem objevil uživatelsky o něco míň příšernej BaseCamp… se stromovou strukturou tras, do které si můžu hodit naklikané/projeté věci a mít je jako vrstvu, takže při klikání vidím, kde už jsem všude dřív jel… se mi tahle fíčura docela zalíbila
Tak když už opravuju, tak v tom dementním Mapsource. Když už to z něj stejně posílám do gpsky, tak ať těch různých kroků není zase tolik.
U 60CSxka to mám v gpsce ok jen přímo z Mapsource (třeba z Touratechu jsem se nedokázal zbavit označení bodů praporky, které se pak vizuálně pletou).
Opravuju to ale jen občas, dle toho co se jede za trasu a kde (zejména když potřebuju dát nějaké spojovací úseky pro neznačených cestách, které už od pohledu v mapě jsou problematické…). Když jsou jasné úseky typu turistická značka, tak se s tím moc nepárám, to se v reálu vždy najde.
Jinak mám koupený Touratech, kde mám i DB tras, takže když jedu někam, kde už mám trasy (a pak si nakopíruju jen potřebné hotové úseky, které mám navíc opravené dle projetého tracklogu), tak to řeším v Touratechu.
super, dík, slovo Touratech jsem tu už někde zaznamenal, ale až teď jsi mě donutil si ho najít… na moje potřeby možná trošku overkill… i když vlastně by nejspíš bylo zajímavé si tam naskenovat rakouské mapy Kompassu, co mám, a chodit podle toho i v létě na horách… v každým případě vyzkouším, tu databázi sice zvládne jakžtakž i BaseCamp, ale Touratech bude o pár levlů jinde :-)
Já vybral hned prvního Garmina co jsem našel. Oni jich mají v nabídce víc a větší. Šlo mi spíš o to jestli ty mapy co jsou v popisu jsou ty co hledám :-) . Je hezké 1:25000 ale vím prd co to znamená :-D.
Mě by se líbil takový držák na mobil. Prodává se to někde v ČR? http://www.flickr.com/…24301581010/
nejsou… podrobné jsou 1:10000, nejvíc je toho asi na TOPO Czech PRO
jo škoda že TOPO Czech PRO není pro Androida …
Souhlas. Ale také je ta Topo Czech Pro asi i nejvíce chyb. Vozil jsem hodně let Pro verzi, teď už asi rok a půl jezdím raději dle obyč verze Topo Czech.
V mojem případě byl ještě i druhý důvod a to rychlost na 60CSxku, poslední Pro verze už tahle gpsku tragicky nestíhá (ona rychlost žádná hitparáda ani s obyč verzí Topo Czech, ale je to pořád o třídu lepší než s Pro).
:-) já ještě pořád průkopničím podle PRO… ale je fakt, že kromě docela častých situací, kdy je cesta nakreslená správně, ale nepoužitelná (zarostlá), se mi ne úplně výjimečně stává, že tam prostě v reálu není ani nikdy nebyla
no já si neumím představit, že by tu čitelnost ještě zhoršovalo další překrytí displeje fólií. Myslím, že držáky co jsou k navigacím originál, jsou nejlepe použitelný.
Smartmaps pro ČR jsou 1:10 000 což je opravdu podrobná mapa. Ty 1:25 000 mám v přístroji taky a i Evropu 1:50 000. Program mezi nimi umí přepínat automaticky podle nazoomování. Občas tedy co není v jedné se objeví na druhé mapě při přiblížení nebo oddálení.
Mě nejdeo to že na to budu koukat celou cestu, ale abych na to mohl v momentě kouknout a viděl kam jet. Čitelnost si myslím, že to nezhorší.
jen radím z vlastní zkušenosti – holý displej (jistěže tam mám nalepenou ochrannou fólii proti poškrabání – je to přeci dotykáč) je nejlepší. A na to, kam jet je nejlepší papírová mapa. Navigace je dobrá spíš na odpověď na otázku „kde přesně jsem“ (displej je prostě malý). Navigování podle trasy nepoužívám – kam jet se rozhuduji cestou.
Mě šlo právě o to se podívat kde právě jsem. Nechtěl jsem aby mě to někam navigovalo, ale je jasný aby mi to ukázalo kde jsem musí to mít GPS čip :-).
Nejhorší jsou právě ta rozcestí v lesích a kvůli tomu chci nějakou navigaci, která by mi dokázala rychle ukázat kde jsem a které rozcestí vybrat. Jenže ty navigace na kola mají asi malé displeje a rozlišení.
V mobilu mám navigaci Sygic jenže ta lesní a polní cesty nemá. Na mobilu mi jede Endomondo jenže to používá Google mapy a ty taky nemaji lesní cesty. A i kdyby měly, něž se to načte přes EDGE nebo GPRS tak bych vytekl.
Na mobil jsem to nechtěl kvůli baterii, protože jak spustím displej, tak je baterka za chvilku fuč. U mobilu mi taky dělá starosti uchycení. Když ho nechám bez obalu je to pro něj v podstatě zničující :).
projdi si tady to vlákno o Holuxu – myslím že by ti vyhovoval
no tohle právě na těch malých displejích moc nefunguje – se s nima dá i ztratit, když nemáš papírovou :-)
o tom bych mohl vyprávět. Nebýt tam rychle použitelná funkce „navigovat na“ (to když už se třeba i setmí), tak by mě občas hledali vrtulníkem.
Ono je to hodně individuální. V partě vozíme gpsku snad už téměř každý (což je občas na akcích opruz pro nahrávání připravených tras, nahrát ji třeba do 8 přístrojů, když se to sejde). A někdo se s gpskou umí orientovat velmi dobře a někdo vůbec.
Mrkni se na držáky Bikeconsole – prodává Sunnysoft, některé mají i externí baterypack
Pokud je konstruován přímo pro konkrétní mobil, tak perfektně sedí a lze telefon perfektně ovládat
Uchycený ho mám na řidítkách držákem od Krusselu. Jestli vydí otřesy nevím, asi trochu jo, ale mobil zatím funguje. Déšť je samozřejmě *******, jak začne pršt, jde mobil do kapsy. S jinou navigací než mobil + Smartmaps zkušenosti nemám, takže na Garmina Ti neřeknu nic.
Jo a ještě k tomu nabíjení – baterka vydrží tak 3 hodiny, pak měním za rezervní.
No tak já mám zase v Locusu ShoCart (tedy cykloserver), kterou používám jako základní. Ale občas zklame, protože jak já říkám, ty cesty někdo pořád obkresluje z map za Masaryka. Pak přijde vhod Mapy.cz, kde je vidět, že opravdu reagujou na hlášení lidí, že nějaká cesta už neexistuje nebo je někde nová. Aspoň u nás na Chomutovsku ;-).
a to jsou jen mapy nebo to umí ukazovat polohu podle GPS?
viz historie – Funtrek je navigace
zkusil jsem teď porovnat SmartMaps podrobnou mapu 1:10000 se svou Topo Czech PRO 2012 v oblasti, kde to znám (Kokořínsko)… a Topo tam má těch cestiček a pěšinek o dost víc
SmartMaps totiž nejsou plnohodnotně 1:10000. Takhle podrobné mají jen některé vrstvy a ne všechny.
Takový cesty jsou nejlepší, obvykle končím na pěšině vydupané od srnek – což by ještě nebylo špatné. Naposledy jsem končil v bažině a musel sem se vracet, to bylo snad poprvé, vždycky jedu dál i kdybych měl vzít kolo na záda :)
Vždycky to má stejný průběh…docela dobrá cesta, která se rozdvojuje na další dvě o něco horší cesty, tak se po jedné vydám zhruba tím směrem kam bych chtěl jet…končí to pěšinou od srnek skrze popadaný stromy.
Tak se máš vydat po té druhé :-D
Zkus program Trekbuddy (píšeš, že na mobil ne, ale mapy jsou na výběr asi nejlepší)
To je nějaký složitý na rozjetí tý aplikace ne? To jaku musim z mapy.cz stáhnout mapy pak je nějak kalibrovat atd atd?
Zase tak složitý to není.
Potřebuješ Trekbuddy v telefonu a v počítači MOBAC. Přes ten si vybereš konkrétní mapu co chceš stáhnout, měřítka a místa co chceš (určitě najdeš i nějaký český návody k obsluze) a stáhneš do PC. Pak jen zkopíruješ do mobilu a v Trekbuddy si vybereš mapu (můžeš jich mít kolik chceš) a měřítko.
Trekbuddy pro neAndroidí mobily OK. Ale pokud má někdo Android nebo Windows Mobile, pak je lepší Locus potažmo NaviComputer.
Ale mapy se stahují nejlépe vždy přes MOBAC s aktualizovaným MAPSOURCE.
To po několika Androidech a nedávnému návratu k S60 3rd (E5) neřeším :)
Pro And jsou asi i lepší aplikace (Locus jak píšeš), ale mapy jsou stejné – jaké si vybereš a stáhneš.
Když už se to tu řeší, nemáte náhodou někdo turistické mapy Slovinska a Chorvatska použitelné v Locusu (nebo klidně i v něčem jiném :) )?
Teď jsem byl ve Slovinsku a kvůli tomu jsem si dokupoval do Holuxe Evropu. Vychází to z Google Openstreetmap a moc podrobný to není. Hledal jsem všude, ale lepší jsem nenašel. Na cvok.cz jsem pak radši koupil papírový (a ty nejlepší jsem koupil v prvním kempu až tam)
S papírovou mapou počítám. Mapu do telefonu bych chtěl především pro orientaci, ať vidím, kde jsem :). Ty papírové mapy teda raději koupit až na místě?
na místě dostaneš 1:25 000, který jsem na našem netu nenašel. V kempu stály 9,80 Eur ale v kempu byly vyvěšený popisy cyklotras a ty jsem si normálně nafotil foťákem. Byl jsem na horní Savě (byl to rafting ne kolo ale na cyklistiku to tam je fantastický)
V mapách číst neumím, navigaci nemám. Chci udělat radost manželovi… až se jednou ztratím napořád. :D
Používal jsem Smartmaps v mobilu jako nouzovku (nokia C5). U mě v okolí Humpolce ta podrobnost nebyla nic moc a pekelně mě štvalo vždycky zastavit, vyndat mobil z kapsy, zapnout GPS (abych nevytřískal hned baterku), zorientovat a celý postup opakovat někdy hned na další křižovatce. Ale je to situace z roku 2010, teď už jsou třeba podrobnější.
Dnes vozím garmin oregon 450, mapy topo czech pro 2011. Naklikám trasu na cykloserveru, hodím do navigace. Jedu si přibližně podle „čáry“, když chci tak někde odbočím a zase se vrátím, pro větší změny vozím papírovou mapu v které se najdu a podle GPS si už jen za jízdy kontroluju jestli jedu správně. Podrobnost taky není úplně OK, sem tam jde i turistická značka v mapě jinudy než ve skutečnosti. A to nemluvím o tom, že se třeba rozchází skutečnost, topomapa i cykloserver, každý jde jinam :D
Tohle je moje použití které mi vyhovuje, pokud chce zakladatel vlákna používat navigaci podobně tak garmin oregon doporučuju. Ještě jedno plus – je na AA baterie, takže vyměnitelné kdekoliv.
garmin oregon 450, mapy topo czech pro 2011 – a při téhle sestavě jsou vidět i ty lesní cesty a cestičky?o to mi jde nejvíc.
Cesty a cestičky vidět jsou, máš tam třeba i vyšrafované svahy (úvozy cest a podobně), elektrická vedení, vrcholky kopců, prostě je to „dost podrobný“.
Nicméně ne vždy cestičky, zvláště ty méně používané, souhlasí. Někdy cesta zanikla úplně, někdy si jí traktory vyjezdili o kousek vedle… Prostě když dojedeš někam kde to nepokračuje, tak to vezmeš cestou která vypadá v reálu líp a pak se někde „najdeš“ a vrátíš na původní trasu.
Umí to i navigovat, ale ne na každé cestě, spíše po silničkách, frekventovanějších cestách a cyklostezkách. Třeba v okolí Třeboně to fungovalo perfektně, kolem Orlické přehrady taktéž. Doma kolem Humpolce není síť cyklostezek tak hustá, takže to občas vymýšlí krávoviny.
Ale jak říkám, navigování jsem používal jen na dovolené, kde jsem neměl počítač s cykloserver.cz a cestu jsme plánovali během vyjížďky. Takže v papírové mapě najít kudy chci jet, do navigace cvaknout cíl a ono si tě to „hlídá“, sem tam vjedeš do lesa na neroutovatelnou cestu, když to chce jet nesmyslně objížďkou po silnici, takže ti to nadává, ale pak se to zas chytne.
Jsem zvyklý si cestu naklikat dopředu, taky kvůli tomu že jezdím většinou sám, tak aby doma věděli kde mě případně hledat. Pro tento účel to funguje dobře.
Jo a řekne ti to, kolik km ti zbývá do cíle, v kolik zapadá sluníčko, ve výškovým profilu se podíváš jestli už jseš skoro na kopci a nebo tě čeká ještě dlouhé stoupání…
http://www.bike-eshop.cz/…ce-teasi-one
máte někdo zkušenosti s tímto zařízením?
Kdyby to bylo aspoň na dvě AAA,tak by se dalo uvažovat ale tohle s vestavěnou baterkou bych teda nechtěl.8–9 hodin je dost málo.