Jde o teoretický dotaz, protože o pořízení nového (ani „nového starého“) kola neuvažuji. A uvědomuju si, že na danou otázku nelze dost dobře odpovědět, protože min. každé město a každý jeho úsek je jiný a něco jiného je jezdit např. přímo v centru a něco jiného je dojíždět z předměstí. Ale zajímalo by mě, jaká jsou východiska pro řekněme paradox se kterým jsem se setkal.
Mám zkušenost s koly s plášti 700–25 ; 26×1 3/8" (590–37) a 20×1.75" (406–47). Na všech osazeny co nejkulatější plášťe s hladkým prostředkem a nepříliš hrubými boky.
Rozdíl mezi 700–25 a 26×1 3/8" je v daných podmínkách podle mě v lepším případě zanedbatelný, v horším vítězí 26×1 3/8" – v městě prostě nemůžete jet dost dlouho na +/- stabilní vysoké rychlosti na to, aby se výhody 700–25 nějak projevily, spíš naopak. Pláště typické pro stará cestovní nebo treková kola se mi tam zkrátka zdají být lepší (viz dále).
Nakonec paradoxně občas zjišťuju, že po městě je z uvedených často nejrychlejší to 20" kolo – do rozsekaných a různě látaných silnic u center českých měst, popř. na dlažební kostky zkrátka tlumení užších plášťů není dostatečné, „pohodlí“ cestování vás pak prostě donutí zpomalit – pokud ze sebe nechcete nechat vytřást duši. Na zmíněných 20×1.75“ nahuštěných na 3 atm. bych to ve městě mohl skoro neustále hnát 25 km/h skoro bez ohledu na kvalitu vozovky. + celková délka 20" kola je kratší a manipulace s ním např. u křižovatek, semaforů, na přechodech snažší.
Řekl bych to tedy tak, že spíš než eventuelně nějaká silnička se mi do našich měst tedy zdá být prakticky daleko rychlejším třeba horské kolo – díky širším plášťům. Osadit ho co nehladšími plášti a i s neodpruženým MTB tam na tom budete daleko lépe než na silničce. Jenže cesta v městském provozu s sebou nenese žádné divočiny v bahně, v nějakých velkých terénech, nepotřebujete k tomu kdovíjak velké a kdovíkolik zpřevodování a naopak jsou tam velmi časté „ostré“ rozjezdy a brždění, takže o tom, že by 26" MTB náhodou bylo do takových podmínek ideální, bych pochyboval. Člověk by nakonec skoro řekl, že podobně blízko by mohlo být nějaké hodně upravené BMX..
Co mi přijde, že by z nastíněných důvodů mohlo být skoro ideální je toto:
http://www.schindelhauerbikes.com/…hinBike.html
(tzn. v podstatě jakýsi „zmenšený hybrid MTB“ se 24" koly a dvourychlostní automatickou převodovkou)
…ale bez ohledu na to, že se to v ČR asi ani neprodává, cena je tam si myslím dost nepřiměřená. Co se týče kol s plášti 24" pro dospělé je dnes v ČR snad také vůbec neseženete.
Nějaké nápady, připomínky, zkušenosti, apod.?