Zdravím. Můj dotaz bude zřejmě variací na již mnohokrát probrané témata, nicméně rád bych si nechal komplexně poradit na základě mých konkrétních preferencí.
V současné době mám 15 let starého skládaného Crosse. Je zralý minimálně na kompletní rekonstrukci, mám ho rád, sloužil bezchybně a dobře, ale vzhledem ke zjevně nevyhovující mnohokrát krkolomně vylepšované konstrukci jsem však rozhodnut do něj již neinvestovat a začít s úplně novým kolem.
Použití je jasné. Silnice, šotolina, kamenité a hliněné cesty a různé polnačky a pěší chodníčky všech typů a kvalit. Ve skutečně těžkém terénu nejezdím, ani mě to neláká. Z tohoto důvodu jsem měl vždy Cross, 42 pláště, rychlý převod 48 + 11. Kola typu MTB 26" jsou pro mě malá, těžkopádná a pomalá. K mojí postavě 190cm / 90kg mi tyhle kola vůbec nesedí, navíc mají zoufale pomalé převody.
Další Cross by tak byl logickou volbou, ale zaregistroval jsem taky nové 29" MTB kola a tak zvažuji i tuhle alternativu. Bohužel skládání kol už není tak populární a běžné jako kdysi, a vybrat si z hotových modelů není příliš snadné, zvlášť pokud má člověk ne zcela obvyklé přání.
- Standard kola 622/700C (Cross nebo 29" MTB)
- Nejrychleší převod vpředu ideálně 48 zubů, vzadu klasicky 11. (rád
šlapu z kopce :-) )
- Jednoduchost a snadná opravitelnost – například V-čka brzdy mi
stačí, nicméně vše asi směřuje ke kotoučovkám, kvalitní rámy a vidlice mnohdy s jinými brzdami ani nepočítají. Z hydraulických brzd ale nemám dobrý pocit, upřednostnil bych kvalitní mechanické jednoduše servisovatelné, opravitelné svépomocí na koleni. Z diskuzí usuzuji, že ideálně se hodí zřejmě AVID BB7.
- Řazení po pročtení diskuzí zvažuji SRAM X7 nebo X9 pro přesnější
chod. Shimanu se ale vysloveně nebráním. Shimano STX řazení mi slouží dodnes perfektně, bez seřizování a údržby. Je to asi nejlepší součástka na stávajícím kole. Byl jsem s ním tak spokojen, že jsem ho nedal pryč ani při výměně Cantilever brzd na V-čka (řazení a brzdová páka jsou totiž v kuse) :-) Jak je na tom Shimano dnes přesně nevím.
- Jaký typ vidlice zvolit? Dosud mám zkušenosti s vidlicí RST
pružina/vzduch, v poslední době musím 2–3× ročně vzduch dofoukat. Tak nevím zda jít do pružna/olej nebo vzduch/olej. Zaujala mě například Rockshox REBA 29 SL, ale za tu cenu bych čekal bezproblémový chod a né problémy s nefungujícím uzamykáním olejové patrony. :-( V Crossové variantě mě zaujala například RST Vogue, nicméně ovládání zámku vidlice na řidítkách pro mě není důležité.
Z hotových kol jsem prošel modely Trek/GF, Author, Merida, Maxbike, ale nic mě vysloveně neoslovilo. Názorný příklad – Třeba takový Trek Gary Fisher Collect. X-Caliber 29:
http://fisherbikes.com/…el/x-caliber
Aktuálně cena okolo 33 000,– Při této pro mě již poměrně vysoké ceně bych už rád kolo 100% podle mých představ, a u tohoto modelu bych z rámu vyměnil tak 75% výbavy. :-) Jinde je to podobné. Z toho usuzuji, že budu muset začít s ráměm a vidlicí, a kolo si nechat seskládat, což už né každý prodejce je dnes ochotný nabídnout.
Na závěr jeden pitomý dotaz. Jaký význam má nízký rám většiny nabízených Cross a MTB kol? Není následkem toho příliš dlouhá sedlovka více náchylná na mechanicé poškození/zlomení? Přece jenom u vysokých rámů je věšina selovky skryta v rámu, a pokud člověk nejezdí v terénu a nepotřebuje pohodlně seskakovat při pádech, nevidím minimálně u Cross kol pro takovou geometrii důvod.
Uvítám jakékoli rady a připomínky (včetně Cross vs. MTB 29") , od jednolivých komponent, konkrétního modelu kola až po to, kde nakoupit (ideálně severní morava).
Předem děkuji.