• Sheep-Master

    Zdravím, pročetl jsem už dost článků na internetu, několik vláken a stále nejsem moudrý z toho jaký pohon zvolit.

    Doposud jezdím Shimano LX/XT klasiku 44/32/22 a kazetu 11–32.

    Ale sada už dosluhuje, má najeto k deseti tisícům, kazeta. převodníky jsou KO, o šrámech na přehazovačce,zkrou­cenym přesmykači už radši ani nemluvím.

    Stojím před rozhodnutím jaké převody (3×10 nebo 2×10) a rozsahy zubů zvolit. Jezdím marathony délky okolo 80km průměrnou rychlostí 20km/h. spíše silově než kadenčně, ale také si rád ulevím =)

    Mé poznatky z aktuálních převodů:

    Nejlehčí převod (22×32) využívám hodně málo, neb je lepší tlačit, stějně tak nejtěžší (44×11) používám jen po silnici z kopce. Do mírných kopců jezdím nejčastěji prostřední (32) převodník a horní půlku kazety včetně největšího (32) pastorku.

    Co se týče řazení, zvykl jsem si řadit vše palcem, tím pádem je ve hře shimano i sram.

    Ještě zmíním, že nechci mít z kola těžítko a rád zagramařím,tady se nabízí tedy 2×10 =)

    PS finančně to vidím max na XT nebo X9 nebo mix s levnějším SLX a X7

    0 0
    • cagalam  

      docela jsi mě rozesmál, že ti sada dosluhuje po ujetí ani né deseti tisíc :-)

      0 0
    • Richi  

      Máš najeto dost, jezdíš hodně, víš co chceš a víš co ti nechybí.

      Potom nějak nechápu smysl dotazu. :-)

      0 0
      • Sheep-Master  

        pro ty co nepochopili smysl příspěvku a přečetli si pouze úvodní odstavec, tak řeším hlavně zpřevodování.

        Děkuji

        0 0
    • scalar  

      Nechal bych klidně 3×9, ale v řadící mpoměru 1:1:

      • kliky Shimano SLX nebo na Koloshopu aktuálně mají OEM černé XTza 2665,–
      • řazení Sram X-9
      • přehazka Shimano nové XT Dyna-sys
      • přesmykač Shimano XT
      • kazeta Shimano XT
      • řetěz Campagnolo C9 nebo Sram PC-971
      0 0
      • scalar  

        jinak od 2×10 nečekej výraznou úsporu hmotnosti, co ušetříš na klikách Ti přibude na kazetě (spíš naopak ještě víc)

        0 0
        • Jakobo  

          Tazatel má celkem jasno, jaké převody potřebuje a za úvahu by tak ještě stálo 1×10, sám o tom přemýšlím u dalšího kola. Spíš jak ta hmotnost je to, že nejmenší a největší převodník využívám minimálně. Toto má jednoznačně smysl u jednoúčelového kola (do práce, snad ten maraton, kde je jezdec namakaný a zná trasu). Při rozsahu 11–36 jde jen o to si najít vhodnou pilu. Nevím ale, jak s padáním řetazu.

          0 0
          • scalar  

            Já tedy na marathonech používám celý rozsah 3×9 (klasika 22/32/44 a 11–32), hlavně v posledních kilometrech se ve stoupáních hodí i 22/32. Průměry jezdím 22–25 km/h.

            1×10 si na MTB marathonech dokážu těžko představit, možná na nějakých rovinatých s lehkým terénem, ale těm se vyhýbám.

            0 0
            • jonti  

              Možná pro velmi silné jezdce na rovinaté maratony, v horách je to nepoužitelné.

              0 0
              • scalar  

                Takový Pálavský krpál by byl na jednoplacku ideální.

                0 0
              • JakeF  

                Pro velmi silné jezdce i na kopcovitý maratony ;-). Gorgov s tím objel Extrém Bike Most a skončilo před ním jen pár eliťáků…

                0 0
                • Singlespeed  

                  Extrem bike pro zdatné borce na jednoplacku ideální. Jen cca 67km a kopce mají malé převýšení (max 150m). Ale šlapat s tím třeba na Dubnici 700 výškových na Baske bych teda nechtěl :-)

                  0 0
      • Sheep-Master  

        Můžete mi prosím vysvětlit řadící poměr? Navštívil jsem google, zjistil, že Shimano má řadící poměr 1:2, Sram 1:1a že je potřeba hlídat velikosti převodníků a pastorků. ale stále z toho nejsem moudrej =)

        Zrovna řazení mám zánovní XT M770 (tjměnil bych jako poslední)

        PS tato „ekonomická“ varianta se mi líbí

        0 0
        • Singlespeed  

          Shimano má řadicí poměr 1:1, Sram 1:1,2, starší Sram má 1:1 tedy stejně jako současné Shimano. Staré Shimano mělo kdysi poměr 1:2, ale to je dnes už skoro historie ;-).

          0 0
    • Hynas  

      Přátelé,

      teoretický dotaz, smím?

      V případě koupě dvouplackovýcn klik X.9 nebo X.0 v kombinaci 39/26…je možno tu 26 vyměnit za 24? Existuje?

      Mám podobný problém jako zakladatel vlákna s tím, že pohon mám dočista ojebaný a to tím způsobem, že jakože fakt (řetěz má asi 15000km…). Přirozeně jsem našel SRAM kliky 38/24, ale já potřebuju osu GXP.

      Naopak se od zakladatele přímo vyžívám v technických výjezdech a kombinace 26/36 mi přijde těžká (dneska jsem si objel nějaké chuťovky kol Ovy a rvát ty moje kopečky na (srovnatelných) 22/30 mi nepřišlo nic jako extra fajn; plus Beskydy). Holt jsem jen hobby jezdec a turista.

      Díky za info.

      0 0
      • Tina  

        Inak X0 je po novom v ponuke aj ako 38/24. Asi s inou roztečou ako 80mm.

        0 0
      • Tomas94  

        řetěz ma 15 tisic ? :-o nebo jen překlep ? :)

        0 0
        • Hynas  

          Nojo, nějakých 15000 mít bude…předloni jsem si po čtyřiadvacítce říkal, že vyměním řetěz a tak nějak to pořád odkládám. :o)

          0 0
    • Azmir  

      Kdyby si raději tak ± po 1500km měnil řetěz, nemusel bys ted kupovat celý pohon, kdyby tady každý na bf řešil co 10k km nový pohon, tak mnoho lidí nekupuje nic jiného, ale je to tvoje věc. Jinak z toho jak popisuješ bude 2*10 ideální, dneska už bych asi do devítky nešel, ale to je každého věc a klidně vzal komplet shimano dyna sys, ta sada se mi moc líbila.

      0 0
      • JakeF  

        A to proč? Mně teda po 10k km na závodním kole ze sady zbylo plně funkční akorát řazení, jinak všechno buď vyměněný (šaltr několikrát, smyk) nebo na hranici životnosti (převodníky, brzdy, kazeta).

        0 0
    • king-bike  

      2×10 !!

      0 0
    • roman 3D  

      1×11

      0 0
    • JakeF  

      Řešil jsem to podobně jak ty a skončil jsem u 2*10 klasiky 42/28 s 11–36 a vyhovuje mi to tak. Jenže budeš mít následující problémy:

      • váhově si prakticky nepolepšíš, spíš naopak, zbavuješ se 22zpřevodníku a přidáváš 36z pastorek…
      • ideální co se týče řazení je Shimano XT, jenže tam je probléms klikama (40/28 převodníky) a s odstupňováním 36z kazety, kterázačíná 11–13–15 a ne 11–12–14, jak jsi byl nejspíš i zvyklejz 11–32. Mně to přijde dost nepříjemnej skok, zvlášť jak se zmenšípřevodníky, tak se ten převod řadí častějš…

      Řešením toho je Sram, ale ten zase hůř chodí, zvlášť nová X9 není zrovna zázrak… Osobně bych teda v tuhle chvíli nejvíc uvažoval nad výměnou velkýho převodníku na XT klikách třeba za TA nebo Middleburn a Sram 1070 kazetou, případně to nakombinovat s X9 klikama, ale to už bude hůř vypadat.

      0 0
      • MlokCZ  

        Pokud nebudeme řešit hmotnost (kterou si stejně tak jako tak nepomůže), tak řešením odstupňování je 12–36 Sram kazeta a k tomu vybrat vhodně převodníky, třeba těch 42 by už na tu 12tku mohlo být i ok (i když je to pořád nepatrně lehčí převod než 40/11). Odstupňování u menších pastorků je ještě lepší než u 9tkové 11–32 (změny jsou po stejném počtu zubů od začátku kazety, ale celé posunuté o jeden zub výše).

        A Shimano tak můžeš ponechat, když vyhovuje více.

        0 0
        • JakeF  

          Nějak nechápu, v čem by to bylo lepší, než 42/28 s 11–36… To už rovnou může dát převodníky 39/25 a 11–32 XT kazetu.

          0 0
          • MlokCZ  

            11–36 v ničem, píšu o 12–36, která je 12/13/15/17/1­9/22/25/28/32/36 a má podle mě nejlepší odstupňování ze všech 10-tkových kazet na trhu (samozřejmě je to ale dost individuální).

            11–32 by bylo úplně nejhorší, pořád bys měl 11–13 skok který ti vadí a ještě by bylo odstupňování kolem středu už nepříjemně po malých skocích a ještě bys přišel o trochu rozsahu (ztráta 4 zubů na 32×36 je pořád více než 1 zubu u 11×12).

            0 0
            • JakeF  

              Jenže 11–36 Sram má 11–12–14, stejně jako 11–32 Shimano XT… Podle mě není důvod nepoužít Sram 11–36. V tomhle mi fakt uniká filozofie Shimana, když dělaj převodníky 40/28, aby bylo jemnější řazení a pak nacpou na kazetu 11–13 skok, kterej člověk se 40z převodníkem bude řadit každou chvíli, místo aby vzali odstupňování osvědčený 9sp 11–32 a přidali k tomu 36z pastorek…

              0 0
              • Tina  

                Myslím, že 11–13 nie je taký problém ako sa tu prezentuje. V teréne 11–13 radíš aj tak iba pri jazde dole kopcom keď máš potrebnú rýchlosť. Nová 11speed kazeta Sram začína pastorkami 10–12z.

                Väčší nepomer sú podľa mňa prevodníky 38/24z, ktoré sú ponuke. Nejaký čas som ich tiež jazdila, ale nevyhovoval mi ten veľký skok. Taktiež na silničke kompakt 50/34 je strašný skok. Tam som to konečne upravila vhodnými prevodníkmi 50/36z.

                0 0
                • MlokCZ  

                  11–13 se řadí v rychlých šlapavých pasážích, takže tam kde není žádný pořádný terén a je to hodně debilní.

                  Je to přesně u převodu, kde když se má máknout je správná kadence mnohem důležitější než na lehčích převodech.

                  Nová 11-speed Sram kazeta je také odstupňováním totálně mimo a bude mít jen omezené využití.

                  0 0
              • MlokCZ  

                11–36 Sram je jak kdy, to je taková zvláštní kazeta, tím myslím PG 1070.

                Otázka je jak má správně vypadat a zda má vůbec oficiálně existovat (na stránkách Sramu nejen, že odstupňování neudávají, 11–36 třeba PG 1070 tam není vůbec).

                Objevuje se někde jak 11–12–14-…, tak 11–13–15…

                Ty vyšší jsou oficiálně 11–36, ale ty jsou zase už neúměrně drahé.

                A když už máš 42 největší placku, tak by právě mohla dobře pasovat ta 12–36.

                A pak aspoň pro mě je 12–36 odstupňovaná lépe než 11–32 devítková (tedy 11–36 ve variantě s přidanou 36tkou).

                Na 11–12–14-… ani ten skok 12–14 ještě není žádný zázrak (a posunutí na 13–15 mírně pomůže). A posunutí skoku 18–21 na 19–22 to samé.

                To, že má Shimano divné odstupňování je jasné, to jsem tu psal už hodně dávno, že nechápu, kdo to vymyslel.

                0 0
                • JakeF  

                  Vím, že byl problém jí sehnat, proto jsem taky loni vozil 11–32 10sp XT a jak jsi psal, to odstupňování kolem středu už bylo moc jemný. Teď na 2012 by snad k sehnání bejt měla v pohodě, pokud to dobře chápu. Ten převod 42/12 už by podle mě byl pro tazatele málo, když píše, že 44/11 na silnici ve sjezdu občas zařadí…

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    To je otázka

                    http://www.bike-discount.de/…0–11–36.html

                    na bike24 měli také ještě nedávno uvedeno 11–13–15-…, nedávno tam ale změnili trošku strukturu informací a tak to tam teď pro jistotu není uvedené vůbec :-)

                    42/12 mu stačit nemusí, to je jasné a musí si sám ujasnit. Já to myslel spíše pro tvůj případ, kdy bys raději k té 11tce 40tku převodník.

                    Já mám teď na všech kolech 12–36 se 42 velkou placku (já to tedy mám s trojplackou) a nejtěžší převod mi stačí akorát a právě konečně řadím i častěji nejmenší tři pastorky a to odstupňování využívám.

                    Na 26" fullu do tak vysokých rychlostí netočím a do 50km/h nemám problém. A na celopevňáku to zase mám posunuté o těch cca 10% za větší kola.

                    0 0
                    • JakeF  

                      To jsme se nějak blbě pochopili, já se nevyjádřil úplně přesně koukám… Já bych s tím 40z převodníkem na závodech asi neměl problém, ale stejně jsem to myslel tak, že vzít XT kliky 40/28 a vyměnit velkej převodník za TA nebo Middleburn se 42z.

                      S tou kazetou počítám, že by snad nedělali jiný odstupňování, než na X0 a XX, kde je 11–12–14.

                      Pro mě by asi ta 12–36z nebyla, až budu stavět fulla, tak to vidím na 11–36z kazetu, která mi odstupňováním celkem vyhovuje a nejspíš 39/26 dvojplacku. Tu výhodu odstupňování 12–36z chápu, ale asi bych se kvůli ní toho rozsahu nevzdal.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Já jsem to hledal podrobně o té 11–36 Sram, pak se to tu ještě i někde v jiném vláknu trochu řešilo. Třeba tady

                        http://www.bike-forum.cz/…akltiky.html#…

                        A závěr je takový, že někdo prodává 11–12–14… a někdo 11–13–15…

                        Mě rozsah vychází díky trojplacce, je jasné, že pokud s rozumnou dvojplackou nestačí, tak je lepší vzít raději 11–36.

                        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.