• bikebee

    Zdravíčko v novém roce. Přemýšlím jaký je rozdíl v odpružení když je vahadlo uchycené dole nebo nahoře. Příklad je Specialized (dole) a Superior (nahoře). Je tady rozdíl – dá se říct, který způsob je lepší?

    Anketa: Co je lepší?

    1x
    100%
    0 0
    • novas752  

      Nedá. Navíc co si pod tím „lepší“ představuješ?

      0 0
    • bikebee  

      Třeba novější, komfortnější, menší tlak na řetěž, méně kopající do pedálů, méně tlumící energii při šlapání, lepší při šlapání do kopce, lepší při brždění, méně návštěv servisu, méně se opotřebovávající, tužší do stran, více praktičtější při držení kola za horní rámovou trubku a já nevím co ještě ;-)

      0 0
      • novas752  

        Tohle ale závisí na celkovém návrhu zadní stavby, ne jen na umístění vahadélka. Vzájemné umístění ložisek + případných flexibilních částí zadní stavby. Ohledně tuhostí a výdrže pak tvar jednotlivých dílů, velikost a řešení ložisek, přítomnost spojovacívh můstků mezi stranama zadní stavby, utěsnění ložisek + umístění do míst kde stříká nebo nestříká voda od kol atd.

        0 0
      • Tomcat  

        Ano většinu toho vahadlo neovlivňuje. Obojí je jednočep…

        0 0
    • ice  

      jj, tohle se nedá zobecnovat, musí být celý systém vcetne naladeni tlumice na konkretni rám, je toho jeste mnohem a mnohem vice, co vsechno promlouva do toho, cos psal. zacni asi od spoda, https://www.pinkbike.com/…the-numbers/ a pak vsechny videa https://www.youtube.com/…Wztlig1TiT5g

      0 0
    • plzakj  

      Zrovna tohle je fuk, samotny vahadlo porovnat nejde. Rozdil dela ruznej navrh celyho odpruzeni, pakovy pomery, umisteni cepu. Takze jako celek ten Sup bude jinej, nez Spesl.

      0 0
    • kubad  

      zrovna tohle jestli je vahadlo uchycené dole nebo nahoře je naprosto nepodstattné

      0 0
      • Georrge  

        Noo u jedne veci to muze byt podstatne – brzda. Tedy pokud je trmen uchycen na hornim ramenu (moje salsa to tak ma). Prijde mi, ze dolni uchyceni (specialized) lepe sleduje pohyb kotouce ve zdvihu, takze zadek mene tuhne pri brzdeni. Ale i tady zalezi na celkovem navrhu zadni stavby.

        0 0
        • bikebee  

          Aspoň nějaký poznatek. A když při brždění méně tuhne zadek tak je to lepší?

          0 0
          • novas752  

            No nejspíš ano když to péruje i když brzdíš. Odpružení který se při brždění zamkne je trochu naprd.

            0 0
        • Tomcat  

          Od toho byl třeba system DOPE na Koně protože při takovém zdvihu a systém to kroucení vzpěr horni stavby je pro eliminováním toho jevu minimální. Ta Vaše Salsa má totiž čep horních vzpěr v ose zadniho kola tedy s timhle Supem a Spešlem nesrovnatelné. Hlavně to nesouvisí přímo s vahadlem…

          Jsou jednocepy které to vahadlo ani nemají , jsou jednočepy s vahadlem skoro dlouhým jako zadní stavba a všechny se chovaji prostě nečekaně jako jednočep.

          Na eliminování většiny neduhů jednočepového systemu je potřeba pokročilý tlumič , tedy složitý na nastavení a servis a dráhý. Tedy takové to věci jako pomalá rychlá komprese ze který se větsila lidi při nastavování zblázní :)

          0 0
          • wladeq  

            Nejspis si nepochopil o cem je DOPE…o zadne krouceni vzper tam fakt neslo…slo o to, ze kolo pod brzdou chtelo zkracovat rozvor…tlumic, a jeho nastaveni jednocepu sice trochu pomuze, ale furt to ma neduhy jednocepu, uplne je neeliminujes nikdy…a ma sve plusy, ne ze ne

            0 0
            • krabica  

              Většinu neduhů jednočepů eliminuješ s čepem umístěným nahoře a pomocnou kladkou, pak ti zbude už jen tuhnutí pod brzdou, ale to není taková bída, protože prodlužuje zadní stavbu…

              https://youtu.be/7qkBpOfJ4wA

              0 0
            • Tomcat  

              Nejspíš sem to blbě a ty pochopit a taky blbě napsal.

              DOPE byla samostatna kinematika uchycení třmenu brzdy. Rozvor se při pružemí měnit stále stejně a podle pozice spodniho čepu zadni stavby se nemusi jen zkracovat. Jenže kineticky brzdění zadního kola „tupilo“ aktivitu zadní stavby, podobného systémy se používají na motorkach.

              To kroucení bylo vztaženo k těm dvou rámům u prvo dotazu. Protože nemaj žádný čep vzpěr zadní stavby a tak jestli se to hýbe jen tak kroucenim materialu. Podle mě i s tím kroucenim je změna pozice třmenu proti spodní vidlici zadní stavby minimální.

              0 0
              • wladeq  

                Ja to taky nenapsal zrovna stastne, uznavam. DOPE asi tedy oba chapem

                Toho „chybejciho“ cepu jsem si sakrys ani nevsiml. Netusim kde, a jak, se to prohne, ale na bzdeni to podle me tak jako tak mit zasadni vliv nebude. Ono u techhle nizkych zdvihu stejne nikdo zadnou zehlicku cekat nemuze (dope mel snad jenom stab, pokud si dobre pamatuju), tohle bych tady asi vubec neresil

                0 0
          • wladeq  

            Nejspis si nepochopil o cem je DOPE…o zadne krouceni vzper tam fakt neslo…slo o to, ze kolo pod brzdou chtelo zkracovat rozvor…tlumic, a jeho nastaveni jednocepu sice trochu pomuze, ale furt to ma neduhy jednocepu, uplne je neeliminujes nikdy…a ma sve plusy, ne ze ne

            0 0
    • bikebee  

      ok no :-/, tak se vratím ke studiu – dík za odkazy

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.