Pár dotazů ohledně přední vidle XC

55 nepřečtených
  • camron

    Měl bych pár totál lama dotazů ohledně názvosloví. Všichni tu hbitě používáte různé pojmy a ať jsem hledal, jak jsem hledal, nevím, co znamenají…:-(

    Takže by mě zajímalo, co znamená:

    • U-turn
    • SAG
    • poplock (zamykání na řidítkách?)
    • dual-air
    • floodgate
    • proč se v katalozích uvádí zdvih např. 85/100/115 – to se nějakým konstrukčním zásahem ten zdvih mění?

    Jinak jsem minulý týden kupoval HT bika a je tam vidlice RS Tora 302 – zdvih 100mm. Je ještě nejetá, tak se chci zeptat, jestli je postačující nebo je lepší přihodit nějaký peníz a koupit lepší, než na ní začnu blbnout a bude „neprodejná“? Koukal jsem, že váží asi 2400g a oproti třeba REBA, která má kolem 1600g mi to přijde dost (relativně).

    Za odpovědi díky a jestli se to tu fakt někde probíralo, tak se moc omlouvám.

    0 0
    • myscho  

      „- proč se v katalozích uvádí zdvih např. 85/100/115 – to se nějakým konstrukčním zásahem ten zdvih mění?“

      to je prave U-turn

      Sag je hodnota zdvihu ked zatazis vidlu vlastnou vahou, dual-air a floodgate- to som si teda nie isty

      0 0
      • Vilém  

        No nejsi si jisty ani s tim 85/100/115:)Pokud je to psano takto,tak jde vidle vnitrne prestavit na nektery z techto zdvihu.U-turn je nazev plynul zmeny zdvihu od jednoho vyrobce.

        0 0
      • mosquito  

        85/100/115 = schopny clovek nebo servisak nastavi pri rozebrani vidle takovy zdvih a tim to konci

        x

        U-turn s udajem 85–135 = znamena ze si kdykoli (vicemene i za jizdy nastavis) ten zdvih zmenis

        .. jinak ta Tora neni zla (mam sice U-Turn ale tech 100 je takovy univerzal ze s nim jezdim skoro porad) – ale jestli mas vetsi ambice nez se 2–3× tydne pohodove projet 40kilacku tak si porid neco lepsiho .. teda zvlast pokud mas vic nez 80kg a tu Toru pruzinovou – na tu vahu uz je celkem mekka

        0 0
        • camron  

          Aha.....no já mám pávě cca. 86 kg! A ta Tora asi bude pružinová. Takže myslíš, že raději pořídit něco jiného? Třeba tu Rebu? Trošku ještě tápu v systémech tlumení pružina x vzduch…:-(

          0 0
          • Marasek  

            Zkus se projet a uvidis,jestli ti ta Tora vyhovuje,to poznas sam;-) Par vyjizdek ji urcite nijak neubere na tom, kdybys ji pak chtel prodat.

            0 0
            • McBlacky  

              tak to se pleteš. Když mu ji vymění v shopu za lepší tak doplatí méně než prodat jetou a koupit novou na eshopu…

              0 0
          • perry  

            Určitě bych pro tvoji váhu doporučoval výměnu pružiny za černou pro váhu nad 80 kg.

            0 0
          • mosquito  

            tak urcite te ceka vymena pruziny – si na to vlez doma a uvidis jak je mekka, ta pruzina vyjde tak 800kc – kdyztak ti to reknu pristi tyden (zrovna to resim)

            jelikoz je nova tak bych ji asi v tvym pripade zkusil prodat, ale fakt zalezi jak jezdis – pokud malo tak ti ta nova pruzina stacit bude

            0 0
    • Marasek  

      Jednoduchy popis systemu od RS najdes zde sram.com/en/roc­kshox/allfron­tforks/index.php Tech 85/100/115 nebude U-Turn,ale jeden z moznych zdvihu vidlice, na ktery se da vidlice nastavit(vetsinou myslim zmenou podlozky uvnitr ve vidlici). U-turnem muzes zmenit zdvih plynule vetsinou koleckem na noze vidlice-tedy nemusis vidlici rozebirat. Floogate je myslim nastaveni velikosti razu u systemu Motion Control, pri kterem se vidle v uzamknutem stavu odemkne. Dual Air je dvojkomorovy system s negativni a pozitivni vzduchovou komorou.

      0 0
      • poiko  

        ještě doplním, že U-turn funguje jako štelovací kolečko na vidlici a když jím točíš, plynule se ti mění zdvih. Moje vidlice má třeba rozsah 63–108mm. když točíš kolečkem, vidíš, jak se vydlice vysunuje, nebo zasunuje (mění se zdvih)

        Poplock je skutečně zamykání vidlice z řidítek. zamykání můžeš někdy provést i přímo na vidlici(bývá obyvkle na druhé neoze než U-turn)

        85/100/115 – to znamená, že buďto výrobce dělá několik variant zdvihu, nebo že ti vidlici může mechanik (nebo i ty sám, pokud jsi odsttečně zručný) nastavit natrvalo. Nebo některé vidlice (Fox Talas tuším) mají skokové měnění zdvihu. (U-turn je plynulý)

        Sag je ponoření vidlice, když si sedneš na kolo. dá se měnit

        0 0
        • poiko  

          Dual Air je systém firmy RS, kdy místo pružiny i místo tlumení jsou dvě vzduchové komory.

          Floodgate je už vysvětlený

          0 0
          • Vilém  

            z toho plyne ze nema utlum? :)

            0 0
            • poiko  

              jedan komora je pozitivní, ta má na starost stlačení vidlice (nejsem si jistý, jak to popsat. prostě fce pružiny) a druhá negativní, ta má funkci tlumení.

              0 0
              • Darius  

                obe vzduchove komory „maji na starost stlaceni vidlice“… pozitivni klade stlaceni odpor, negativni tlaci vidli do zdvihu tlumeni ma na starost olej v duhe noze

                0 0
                • poiko  

                  určitě? např Reba má systém Dual Air a o oleji se v popisu na sram.com nic nepíše

                  0 0
                  • vlk  

                    Darius má pravdu, Dual air nemá nic společného s tlumením.Když máš klasickou pružnovou vidlici, tak je tam pružina na plunžrem-pozitivní-ta klade odpoer aby vidlice nezajela-co klade odpor při nárazu na překážku, ale pod plunžrem je tam 2. pružina -negativní -ta je kvůli tomu, když se vidle vrací, aby to dole nebouchlo natvrdo-nekopalo.Navíc podle síly negativní, je ovlivněn počátek chodu-jak je citlivá na drobné nerovnosti. Dual air je jen to, že tyto 2 pružiny jsou nahrazeny 2 vzduchovými komorami, které se dají tlakovat(nasta­vovat) zvlášť. Ta trocha oleje co tam je nad pístkem v potitivní komoře, to není k tlumení, ale k mazání toho pístku, aby lépe klouzal. Někteří si množstvím toho oleje štelují velikost té vzduchové komory.

                    Tlumení je na dual airu nezávislé a je v druhé noze vidlice. Snad to podle mého popisu pochopíš.

                    0 0
                    • poiko  

                      aha, zajímavý. takže když se o vidlici řekne, že je to vzduch/vzduch, myslí se tím poz a neg komora?

                      0 0
                      • vlk  

                        No jak se to vezme. V minulosti se některé značky pokoušely používat i vzduch k tlumení-trochu si to nedokáži představit. Dnes to snad už nikdo nedělá.

                        Jinak když ti někdo řekne že jako negativku má vzduch, tak to vždy neznamená, že jde o Dual air. Např RS má i tzv solo air. Kde je i v negativce také vzduch, jenomže se nepumpuje zvlášť ale v nezatížené poloze, se ty komory spojí a je v ní stejný tlak jako v pozitivce.

                        To označení vzduch/vzduch nevím co znamená. Asi u každého popisu něco jiného.

                        0 0
                        • Lišák  

                          Jsem teda označení vzduch/vzduch ještě nikdy nikde neviděl…

                          Ale jedna perlička: Byl jsem v Brně v jednom malým krámku a tam se mě mechanik snažil přesvědčit, že jsou tři typy vidlic" 1)vzduchové 2)pružinové 3)olejové a ty olejové jsou prý nejlepší :-) Nějak si nechtěl nechat vysvětlit, že olej, jako nestlačitelné médium nemůže fungovat jako pružina a je tam určen jen k tlumení, případně mazání.

                          0 0
                          • Darius  

                            se systemem vzduch/vzduch (pruzeni i tlumeni) snad kdysi koketovalo RST…

                            0 0
                            • Lišák  

                              Ta Aerosa měla v jedné noze pružinu+MCU a v druhé noze patronu se vzduchem. Je fakt, že se tlakováním a upouštěním vzduchu dala přitvrdit/povolit. Jak tu ale někdo psal-byla to slepá ulička vývoje.

                              0 0
                        • ivaneck  

                          no treba Marzocci Exr Pro Air ma vzduch v obou nohach. Tak bych chapal vzduch-vzduch (narozdil od vidlic, kdy jedna noha pruzi a druha tlumi)

                          0 0
                          • Lišák  

                            Jenže olej/vzduch, nebo olej/vinutá pružina (coil) se rozumí konstrukční řešení a ne co je ve které noze. Aspoň podle mě.

                            0 0
          • goofy  

            Viz vlk. Dual air nema nic spolecneho s tlumenim. Vzduch se jako tlumici medium nepouziva a „vzdy“ se na tlumeni pouziva olej. Bylo jenom par vyjimek v minulosti (napr. RST Aerosa AET), ale to byly slepe vetve vyvoje.

            0 0
    • petebike  

      Lock Out je zamykani vydlice :-DDD

      0 0
    • camron  

      Ještě 1 dotaz:

      Když v katalogu u vidle uvidím možnost pro kotoučové brzdy/V brzdy, tak to znamená, že je možno na ten jeden konkrétní typ nabastlit obě brzdy nebo se v objednávce označí buď to, či ono? Nerad bych totiž jezdil s t těma čudlama na véčka, když mám kotouče..:-)

      0 0
      • jonti  

        Na kotuce su vsetky brzdy, ak su iba na kotuce, vzdy to zvyraznuju. Na tvojom mieste do toho obchodu napisem alebo zavolam, nespoliehal by som sa vzdy na to, co tam maju napisane :)

        0 0
    • krokus  

      S dovolením bych se s tímhle threadem trochu „svezl“. Jak by se podle vás měl nastavovat SAG? Teď mám Rebu (zdvih 115), výrobce doporučuje sag 20 procent zdvihu, předtím jsem měl MX Comp 85, jezdil jsem se sagem 0. Tak teď přemýšlím, jestli jsem to předtím měl blbě nastavené, čili jestli by u všech XC vidlic měl být sag zhruba těch 20 procent, nebo zda záleží na tom kterém modelu.

      0 0
      • Luma  

        nevím jestli ti to pomůže,mám na Skarebu nastavený sag 1,5cm a vyhovuje mi to,měl jsem i menší ,ale to už byla vidle moc tvrdá.Teď je citlivá a nebolí mě tak ruce:-)

        0 0
      • goofy  

        Ano, jezdil jsi blbe. Vidlice ma mit vzdy nejaky SAG, aby mohla kopirovat i diry, nejenom hrboly. Kolo je pak porad v kontaktu s terenem a vidlice je citlivejsi…

        0 0
        • krokus  

          Aha, tak to možná stačilo tu MX Comp trochu upustit a nemusel jsem ani kupovat Rebu:-) Ne, nevěřim tomu, že by to dosáhlo její citlivosti… Navíc s Bomberem jsem měl ten problém, že když jsem ho nastavil víc naměkko, už chodil docela často nadoraz a trochu hůř se vyrovnával s většími překážkami. Možná to ale bylo tím menším zdvihem. Nevíte někdo, jestli se to dá předělat na 100 mm? Taky když šel Bomber víc nadoraz, tak vydal docela divný zvuk (asi pružina) – ale v několika threadech zde jsem četl, že to je u téhle vidle normální.

          0 0
          • krokus  

            Jo, ještě bych se s dovolením zeptal: jak se má správně foukat Reba? Myslím jestli nejdřív pozitivní, pak negativní nebo naopak nebo nějak úplně jinak. Nebo je to jedno? Mám totiž pocit, že když třeba nafoukám pozitivní a pak negativní, tak se mi změní i tlak v tý pozitivní…

            0 0
          • goofy  

            Jestli jde ta MX Comp predelat a 100? Zalezi kery mas rok.

            0 0
            • krokus  

              Mám kolo z roku 05, takže model třeba 04? Přesně to ale nevim.

              0 0
              • goofy  

                No to je celkem dulezite, protoze od urciteho roku Marzocchi zaclo davat kratsi plunzry misto podlozek, a to pak predelat nejde (jde, ale je to hodne drahe)…

                0 0
                • krokus  

                  A nevíš, od kterého roku asi?

                  0 0
                  • goofy  

                    No to je deobra otazka. 2003? 2004?

                    Nejlepsi by bylo tu vidli rozebrat a podivat se ;o)

                    0 0
          • yetti  

            Mam Marzocchi EXR Pro Air a taky ji jezdim bez SAGu, protoze kdyz uberu tlak aby nejaky SAG mela, tak jsem porad na dorazu a houpe se to jako houpacka a to mam zdvih 115mm. Proste Marzocchi jsou vidle na h…

            0 0
            • Twister  

              No, já bych to neviděl tak černě. Pokud ta vidle není extrémně necitlivá – velké tření stíráků a pouzder, tak se to musí vždycky stlačit, když na to sedneš. Jde o to, jestli se ti nelíbí malý SAG, nebo necitlivost. Já osobně mám od Marzocchi MX comp 04 a Z4 2000 a nestěžuju si. Ta MX sice moc citlivá není, ale zase se nepropadá příliš do zdvihu a nehoupe se. To je pro „závodní“ kolo přínos.

              0 0
            • goofy  

              Heh. Tak ja bych to videl v blbem nastaveni a ne ve vidli… Mas tam treba dostatek oleje?

              0 0
    • camron  

      No, jak tak koukám, tak je nastavení vidle docela těžká alchymie…:-/

      0 0
      • Volf  

        Není protože, ale pst nikomu to neříkej, on s tím nikdo moc nehejbe s těma všema čudlíkama :-))))

        0 0
        • soc  

          Ano, ve skutečnosti jsou tam ty čudlíky jen tak přidělané a k ničemu nevedou, ale lidi mají dobrý pocit z toho, že si mají s čím točit:)

          0 0
        • McBlacky  

          no to bych netvrdil. na závoďáku, měním tlak a následně odskok při 90% závodů. Zamykání používám při závodě všude kde má smysl. na fullu používám často U-turn, občas i lock, ale při stočeným uturnu na reconu coil to skoro nemá smysl, protože to při jízdě v sedle nehoupe víc než zamčená (motion control tlumení nezamyká na „tvrdo“) jediná vidle kde nic neladím je MX comp coil s interním reboundem. na tu jsem rok a půl nešáh

          0 0
    • camron  

      Namáte někdo tuchy o kamenném, nebo e-shopu, kde by se dala sehnat RS Reba Race 100mm v provedení pouze pro kotoučovku a v černé barvě? Narážím furt jen na vidlice, které mají návarky a pro Véčka a nebo mají stříbrnou barvu. Nejlépe Praha a cena kolem těch 10500. Díky za tipy…

      0 0
    • Werwolf  

      Já vozim vidli Recon 251 solo air na 80 mm zdvihu a žehlí suprově.

      Někdy ale při intenzivnější jízdě jde zdvih až na dno a tam chvili zůstane. Někdy to naštve, omezí to tlumení a je znát jiná geometrie kola.

      Pomáhá mi sem tam trhnou za řidítka a přitom zatěžovat přední kolo.

      0 0
    • maverick82  

      DOTAZ K FLOODGATE: prosím, nejsem si jistej, jestli jsem to dobře pochopil. Floodgate je užitečnej pouze v případě zamknutí vidlice? Pokud se nepoužívá zamykání vidle, je „jakoby nanic“? Jde mi o to, že se rozhoduju koupit vidlici s externím štelováním floodgate, nebo jen interním. Je v tom potom nějakej háček při používání? Nepředpokládám, že bych kdy chtěl vůbec vidli zavírat. Díky, snad mi tu někdo ještě odpoví.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.