• Pinknight

    Ahoj,

    chci se zeptat jaký je rozdíl mezi klasickými pedály na mtb (spd?) a těmi silničními (spd-sl?)? Budu jezdit silničku, ale pouze jako doplňkový sport. Cenově bych se držel co nejníže. Pokud jsou z hlediska funkčnosti a výkonu stejné, šel bych asi do mtb abych mohl s mtb botama pohodněji chodit. Co byste mi doporučili?

    Děkuji

    0 0
    • Breakpain  

      Větší přenos síly, lepší opora … nutnost koupit pedály a boty … takže pokud chce minimalizovat náklady … jezdi SPD ;) … že bys díky tomu „trpěl“ se říci nedá ;) …

      0 0
    • OliVali  

      Uz nejakou dobu jezdim na silnicnim kole s mtb tretrami a nemuzu si to vynachvalit. Na rekreacni jezdeni super, ze muzes chodit. Jestli na tom ztracim neco sily bych poznal mozna na zavodech. A zatim se mi nikdo ani nesmal!

      0 0
      • bochov  

        Pokud přejdeš z oboustranných spd na jednostranné SPD-SL tak budeš mít problém s nakopavaním pedalu ja jsem to vyřešíl pedalama Spedplay je to sice finančně naročnější,ale již bych neměnil.

        0 0
        • Breakpain  

          tak speed play mimo jiné mají mít jiné výhody … aspoň dle toho, jak to tu lidi chválí … nicméně … on chce šetřtit, takže tyhle asi ne no ;)

          0 0
          • prvniodkonce  

            Nemám speedplay, ale kromě toho, že jsou cool, je potřeba je ještě udržovat (promazávat) a mají nesmyslně velké kufry, které se navíc mohou ucpat bordelem.

            Myslím, že speedplay mají „Apple effect“ :)

            0 0
            • blaf  

              a taky maji „blb efekt“ – vyjadruje se k tomu spousta blbu co jen blbe keca

              0 0
            • bochov  

              Konstrukce kufru u Spedplay je jednoducha je to v podstatě segerovka a promazaní jednou ročně vazelinou zvladne každý blb.

              0 0
              • jecnak  

                Oni jsou celkove ty pedaly extremne jednoduchy. Prip obcasnem domazani ujedou urcite ke 100.000km. Hlavne kufry mi proti konkurenci drzi a drzi.

                0 0
                • alinceb  

                  A nosíš na tom ty papuče nebo chodíš „natvrdo“? Btw. je normálním, že jdou necvaknout jen poměrně velkou silou?

                  0 0
                  • Člověk a jeho svět  

                    Nevím, jakou máš sílu, ale jen velkou silou šly nacvaknout párkrát ze začátku, potom se to dost poddalo.

                    0 0
                    • alinceb  

                      Tak sílu mám, myslím, dost velkou (ne tak už výdrž). Ale je fakt, že toho na silnici moc nenajezdím, takže se třeba ještě rozchodí časem…:)

                      Jinak se mi díky lízátkům povedlo to, co se mi nepovedlo za celou dobu, co jezdím v nášlapech. Hned 2. vyjížďku jsem po zastavení lehnul, protože mi nešel vycvaknout…:D Naštěstí to odnesl jen potah sedla…

                      0 0
                      • Člověk a jeho svět  

                        Zkus párkrát nacvaknout vycvaknout, prostě to trochu vychodit.

                        Poprvé jsem na nich měl stejný pocit, že to tam nejde nacvaknout, že bude problém vycvaknout a že lehnu :)

                        0 0
                  • blaf  

                    je to normalni, kdyz mas prilis dotazene srouby kufru, je potreba to dotazeni vybalancovat tak, aby slo naslapnou relativne lehce a zaroven se neposouvaly kufry

                    0 0
        • Rychlej turista  

          Ultegry jsou bez problémů.

          0 0
          • Řepík  

            Tohle sice Ultegry nejsou, ale…ale jako varianta levneho pedalu se to da brat. Otazka je, kolik toho najezdi. Ma je kamarad a moc spokojeny s nima na silnicce neni kvuli velke stranove vuli…

            0 0
            • ememem1  

              tak nech si vymeni vyvaklane kufre a prejde to. a taktiez trocha zalezi na tom ake ma tretry, ci vobec maju kontakt s klietkou. ak je jedno aj druhe ok tak neni nijaky problem.

              0 0
              • Rychlej turista  

                Kdoví, co má za pedály (když tvrdí, že to nejsou Ultegry), protože tyto Ultegry poskytují stranovou oporu, která vaklání přes pedál zabraňuje. Já je vozím právě kvůli možnosti stranové vůle, bo kolena si takto lebedí :-)

                0 0
                • ememem1  

                  to je dalsia vec ze snad mimo totalneho zavodenia malinka vola kvoli obcasnej viac menej mimovolnej zmene polohy neni na skodu.

                  0 0
              • Řepík  

                Hele to já neřeším, v jakém stavu má kufry. Tretry měl dříve bikové, teď přešel na silniční.

                Já jen předávám, co mi říkal, já s nimi žádnou zkušenost nemám…

                0 0
    • jonti  

      Z hlediska funkcnosti se lip slape v tuhych karbovovych tretrach, i vetsi opernou plochu je citit.

      Pokud uz ted pouzivas na mtb karbonove tretry ten rozdil velky nebude.

      Predtim jsem jezdil na silnici asi 10 let mtb pedaly a tretry a taky to nebyl problem.

      0 0
    • Pinknight  

      Pedaly na mtb nemám :) jediný bonus vidím v tom chození… ale jestli se nějakým způsobem dá chodit i v silničních, tak to vidím na ty silniční.

      0 0
      • Breakpain  

        Jo takhle, jestli nemáš žádné pedály ani boty a budeš mít jen silničku – kup si silniční pedály ;) … Já tě pochopil tak, že máš MTB (tedy SPD) a chceš silničku jako doplněk …

        0 0
      • ememem1  

        tak potom nemas co riesit, chodenie v tvrdych mtb neni ziadna slava a v makkych je to na prd aj na mtb nieto silnicke. p

        0 0
    • JakeF  

      Mám obojí, ale i na silničce jsem to občas prohodil (mtb boty jsou výrazně pohodlnější a dá se v nich chodit). Podle mě nemaj silniční pedály moc význam. Možná u nějakých bot s hodně měkkou podrážkou bude ta větší styčná plocha znát, ale pochybuju, že reálně by to mělo měřitelnej vliv na výkon.

      0 0
      • Breakpain  

        Mne je to pohodlnejsi a kolo je krz vetsi pedal lepe ovladatelne v zatackach, kdyz davas kontra.

        Ale jinak souhlas – horsi chuze a hure se nacvakavaji. I presto jim davam prednost.

        Tretry obyc, bez karbonu.

        0 0
    • nox159  

      přidal bych se k dotazu a spis na rozdil…

      pokud mam pevne mtb tretry ( mam za to ze nemam uplne blato spesly comp mtb ) tak kde se bere ten rozdil v prenosu sily… ano mozna podrazka te mtb tretry bude trochu mekci nez te silnicni ( tam bych to ale videl dost i o cene a kvalite dane boty) to jake jsou tam kufry muze byt vicemene jedno protoze jsou porad prisrubovane k te podrazce…

      tzn. kdyby byla podrazka absolutne tvrda tak je jedno jaky kufr se pouzije a vysledek bude stejny ne? tam by se pak resily jen ztraty v pedalu a upinacim mechanismu pokud nekde vzniknou…

      nebo v cem jsou ty silnicni tak vyrazne lepsi? ( nepopiram ze lepsi budou ale dramaticky rozdil bych v tom asi nevidel)

      0 0
      • ememem1  

        tiez si myslim ze mytus vacsej stycnej plochy pri takmer absolutne tuhej podrazke je out.

        0 0
      • nooski  

        Spojení kufru a pedálu je u silničních pedálů taky lepší. SPD mají prostě trochu vůli nahorů a dolů. Jinak Spešly Comp bláta jsou ;-) Vozím jak bikové, tak silniční S-works a tam už je ten rozdíl v tuhosti dost malý. Takové Sidi Drako mají podrážku ještě mnohem tužší, než oboje S-worksy. Ještě mě napadá, že se Speedplayema se dá krásně šlapat i v dost velkém náklonu třeba na kruháči nebo ostrých zatáčkách, což bych si s SPD nedovolil, protože jsem si už párkrát štrejchnul.

        0 0
      • Rychlej turista  

        U silničních jsi s tím pedálem jakoby více srostlý, než u bajkových, kde vnímáš vůli. Co se týče významu pro výkon, tak můj názor je, že ho poznáš tak jednou, dvakrát za život, když tě někdo přespurtuje o 2 cm na pásce :-)

        0 0
        • nox159  

          kdo by spurtoval? z toho pak musi bolet dost nohy…

          0 0
          • blaf  

            kdo by jezdil na kole? z toho pak musi bolet dost nohy…

            0 0
      • sharkeeCZ  

        momentalne take resim otazku, jsetli si poridit radeji „druhe nahradni“ MTB tretry, nebo updatovat pedaly na silnici a jit do druhych treter silnicnich. Bojuji s ti, abych mohl vyjet po blativem/destivem dni i druhy den (kdyz pocasi dovoli). SIlnici beru stale jako doplnek k MTB a zavodit budu vzdy asi jen na MTB. SPD na silnici mi nevadi.

        Nyni mam SCOTT PRO s indexem 8, takze zadne blato. Zvazuji budto Spesly, nebo Fiziky jako druhe.

        Takze predpokladam, ze mi i mistni komunity doporuci radeji druhe MTB tretry, nezli silnicarske + pedaly

        0 0
        • TJK  

          vsak sis v prvni vete vicemene odpovedel sam… chces nahradni tretry tak vem nahradni tretry… principielne je to jedno… jezdit to bude tak jako tak… ale rozdil silnicni bota a silnicni pedal oproti mtb bote je porad dost propastny… ja bych na silnici v jine bote nez silnicni moc jezdit nechtel…

          0 0
        • Rychlej turista  

          Mít vícero treter je běžná věc, ale než dvoje stejné (určením), bych dopouručil jako druhé tretry koupit zimní. Já je využívám po celý rok a čím jsem starší, tím častěji :-)

          0 0
        • alinceb  

          Asi to záleží podle nájezdu. Pokud na silnici jezdíš jen výjimečně, tak bych koupil náhradní SPD boty a hotovo.

          Já do podzima jezdil i silnici na SPD. Přes zimu jsem poměrně výhodně pořídil Speedplay Zero Ti a na jaře opět za dobrou cenu silniční tretry Shimano. Rozdíl je znatelný – nic ne neviklá, žádná vůle v tahu. Jen mi ty Shimana úplně nesedly, co se týká vložky, takže to budu muset vyřešit. A je fakt, že chodit v silničních tretrách je za trest. Přítelkyně má Time a o víkendu si málem na schodech zlomila nohu…:(

          0 0
          • blaf  

            kup krytky na kufry, chodi se v tom o dost lip

            0 0
          • sharkeeCZ  

            no jezdim to momentalne pul na pul – od doby co mam silnici mam 1.500 na silnici a 1.500 na MTB, tj posledni 3 mesice

            pro nekoho hodne, pro nekoho malo

            0 0
            • alinceb  

              Na 500/měsíc bych si teda pořídil silniční tretry. 1500 najedu tak za sezónu a možná na všech kolech do kupy…:D

              0 0
      • Marskatin  

        Já vidím problematiku takto. Bzudu srovnávat systémy SPD a SPD-SL, kterými mám nějakou zkušenost.

        U systému SPD, není díky konstrukci vůbec zaručeno, že se bota opře o ohrádku. Měl jsem boty kžteré se opřely,ale taky boty ,kterým tak 1,5 mm chybělo, když byly nové, to nemluvím o nějakém sešlapání. Kontak s pedálem je pak jen na samotném zámku systému, a ten je je kromě toho, že je relativně malý ještě oblý.

        Takže v konečném důsledku bylo úplně jedno jestli jsem měl klasické 520 nebo takový pedál jako postoval Rychlý turista. Kontak s ohrádkou se nekonal, takže bylo fuk, jak byla velká.

        Tvrdá bota sice zajistí, že tě to netlačí do nohy a nevznikají ztráty deformací, ale svým způsobem, když to přeženu je to jako balancování v tvrdé hohorce na hrotu kamene umístěném v místě kufru. Kámen necítíš, ale tolik síly nevyvineš jako když stojíš na větší a méně labilní ploše nebo dokonce celou nohou ne pevné zemi. Je to trochu extrémní připrovnání, ale myslím docela dobré. Kdo měl nebo má problémy s kotníky, že je má slabší, tak ví o čem mluvím. Tam je kombinace toho, že podrážka se nedotkne ohrádky s měkčí botou hodně nepříjemná.

        Oproti tomu SPD-SL, LOOK atd. mají velký kontakt boty s pedálem vždy. Takže i při měkčí botě tu ten pocit z přenosu je lepší jelikož bota nikam neuhýbá. Odsud asi ty základ toho lepšího přenosu. Huže se v tom chodí. Nakopávání je podle mě čistě otázkou zvyku. Pedály jsou sice cednostrané, ale díky těžišti nikdy neparkují zámkem dolů, což se stává u těch jednostranných silničních s SPD zámkem jako A520,A600.

        0 0
        • jonti  

          Loop padaji kvuli tezisti opacne vzdy.

          0 0
          • Marskatin  

            to myslíš jako vodorovně zýmkem dolů? to snad ne. Ale přesnětakhle často parkují a520.

            Řekl bych, že nejtežšá je ta zadní část se zámkem a že jsou spíše „nasvislo“ vychýlene od svislice špičkou k jezdci.

            Ale asi záleží na tom z čeho pedál je, takže jak který model, karbony jinak než kovové.

            0 0
            • jonti  

              Plastove look. Nakloni se tak, ze spicka pedalu ukazuje dozadu nahoru. Teda asi nejhorsi mozna kombinace.

              0 0
              • Marskatin  

                To už je o vkusu každého soudruha. Mi připada docela v pohodě a mnohem lepší než zcela vzhůru nohama.

                0 0
                • alinceb  

                  Asi tak. Když je špička pedálu šikmo nahoru dozadu, tak si při nastupování špičkou tretry otočíš pedál pohybem dopředu do správné polohy a tím samým pohybem došlápneš a nacvakneš…

                  0 0
          • Marskatin  

            to myslíš jako vodorovně zýmkem dolů? to snad ne. Ale přesnětakhle často parkují a520.

            Řekl bych, že nejtežšá je ta zadní část se zámkem a že jsou spíše „nasvislo“ vychýlene od svislice špičkou k jezdci.

            Ale asi záleží na tom z čeho pedál je, takže jak který model, karbony jinak než kovové.

            1 0
      • jonti  

        Spesly Comp docela blato jsou, jsou to po dlouhe dobe tretry, kde vy mekkost podrazky vadi pri slapani.

        0 0
      • fousek  

        No uz jenom to, ze MTB kufr drzi na dvou sroubech hned vedle sebe a silnicni na trech daleko od sebe, bude mit na pevnost tohodle spoje zasadni vyznam. To jestli to bude mit podstanej vliv na prenos sily je sporny, protoze pokud je spravne zvladnuta technika slapani, tak by kufr nemal bejt nikdy tazenej nebo nejak kroucenej.

        0 0
    • MysoK  

      Ahoj, pridam svoju skusenost. Nezavodim, jazdim pre radost takym turistickym stylom. Silnicku mam od vianoc a kupil som si jedny poriadne tretry (Specialized Comp MTB 2014), nie su karbonove, to az ten vyssi model, ale maju pevnu plastovu podrazku s indexom tuhosti 6.0. K tomu tieto jednostranne SPD pedale Force. Maju super vahu a velmi pevny zamok – nie je tam takmer ziadna stranova vola, jedina nevyhoda je uz spominane nacvakavanie – obcas mas pedal otoceny zamkom dole a musis si ho natocit. Sila zvyku…

      Ja som velmi spokojny, tie speslovske tretry su kvalitne a velmi pohodlne a da sa v nich chodit.

      0 0
      • bochov  

        Ja jsem na silničce skusil snad všechny jednostranne SPD a je to k vzteku hlavně na křižovatkách dokonce jsem uvažoval .že dam zpatky oboustranne Spd.Nakonec jsem radějí našetřil na Spedplay a jsem spokojeny.Je to sice větší investice ,ale vyplati se.

        0 0
      • nooski  

        Takže sis koupil měkké tetry a úplně napytel pedály :-)

        0 0
      • Marskatin  

        Váha dobrá, funkci neposoudím, jen trošku šeredné zdají se mi býti …:)

        připomínají mi některé pedály z devadesátých let.

        0 0
      • alinceb  

        Něco podobného mám na šotolinovém MTB speciálu. Měl jsem to původně na silnici, ale přešel jsem na silniční tretry a lehké pedály mi přišla škoda prodávat…

        0 0
    • Adin  

      Když se tu řeší pedály, tak nevím jestli padlo že silniční tretry jsou o dost lehčí než mtb. Mám Specialized oboje ve stejné cenové kategorii a rozdíl je velmi znatelný.

      Jinak na podzim když už to není na tenkou ponožku, tak dávám na žiletku náhradní Shimano 540, abych mohl použít MTB tretry kam se mi vejde i druhá tenká ponožka a rozdíl oproti spd-sl tam je. Popsat to neumím, ale na žiletce v silničních tretrách a spd-sl pedálech se mi jede lépe. Mám pocit že lépe sedí v pedálu.

      Nacvaknutí spd-sl je vetšinou v pohodě, na silnici se moc nezastavuje. Jediný problém co mám je, když stojím na semaforech, rozjezd je do kopce a za mnou auta. Tam mám větší šanci že nenacvaknu napoprvé, kdyby tam ty auta nebyli tak v pohodě :-)

      0 0
      • Kysky  

        Pro tyto případy je dobré umět stát na místě :-)

        0 0
      • alinceb  

        Jediný problém co mám je, když stojím na semaforech, rozjezd je do kopce a za mnou auta. Tam mám větší šanci že nenacvaknu napoprvé, kdyby tam ty auta nebyli tak v pohodě :-)

        Nauč se stát do kopce v trackstandu a tenhle problém tě nebude trápit…;)

        0 0
      • Kysky  

        Špatně napojeno, to se stáním nad tím tvým příspěvkem byla odpověď na tvůj příspěvek

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.