Ahoj,
můžeme mi někdo vysvětlit hlavní výhody a nevýhody pevné osy oproti rychloupínáku. Na expediční cesty je podle vás lepší co?
Děkuji
Patrik
Ahoj,
můžeme mi někdo vysvětlit hlavní výhody a nevýhody pevné osy oproti rychloupínáku. Na expediční cesty je podle vás lepší co?
Děkuji
Patrik
Pevný osy se dělají i s páčkou po vzoru Rychlo Upínáku, takže oproti RU nemá žádné nevýhody (možná že nekoupíš lowcost náboje)
Ale jinak pevná osa ti líp zpevní rám, takže kolo je pevnější.
Osa vydrží větší zátěž než klasická 9mm RU
navíc není problém se škrtáním kotouče při vyndání a opětovném nasazení kola
Ja nevím, doma mám 3 kola s RU a tenhle problém jsme nezaznamenal :)
To máš teda docela velké štěstí :-).
+1
+1
+1
V poslední době jsem nějaký šikovný, po složení kola jsem nemusel seřizovat třmeny :)
+1
Mám bílou fixkou poznačenou polohu rychloupínáku i matice oproti rámu a vidlici. Když to dám úplně přesně zpět, tak na třmeny taky sahat nemusím…
Já to poznačené nemám a sahat na třmeny taky nemusím.
Asi křivá osa.
Ale prd. Staci aby na koncich osy byly zavity. Ty se vymackaji do patek ramu ci vidle.Pak je mala sance trefit se vzdy stejne, aby padl zavit do drazky.
Máš štěstí. Jedině na Crossmaxech tenhle problém nepozoruju, u všech ostatních vyndání/nandání kola = seřizování třmene.
Fakt nemám problém. Jako občas se to samozřejmě stane, ale řekl bych, že tak jeden z deseti pokusů. Teď jsem se dost vrtal v HT, nejdřív jsem tam měl kola na nábách X9 a pak remerx a nemusel jsem brzdy ladit ani jednou. Jen sundal, nasadil a vše OK. Jako já netvrdím, že ten problém neexistuje, ale k mému překvapení doma ani na jednom kole se mi to nestává, až na výjimky, jak jsem psal. :)
Pokazdy jak vyndam predni kolo a namontuju zpet, tak kotouc skrta a mam pevnou osu
U RU jsem tento problem nemel tak casto
+1 rovněž myslím, že o škrtání nerozhoduje upnutí. Na kole s RU mám menší problémy se seřizováním než na axonu s pevnou. Sundám, nasadím a musím seřizovat vždy. Takže je to asi o štěstí.
Seřizování třemene není třeba. Stačí kolo v patkách pootočit tak, aby to neškrtalo. Pokaždé jiné usazení kola do patek u rychloupínáku způsobují vroubkované kontramatky na náboji, které pokaždé jinak zapadnou do vytlačených mikrodrážek v rámu.
ano jenom bych to doplnil, že je důležité otočit osu náboje (vs. otočit kolo – aby to bylo jasné ;) )
přesně, stačí pootočit náboj v rámu / vidlici
Taky možnost. Já už se několik let chystám udělat na ose a vidlici/rámu značky a usazovat pak vůči sobě pořád ve stejné poloze :))
možná na tom něco bude, když jsem měl náboje s drážkama tak jsem to musel řešit, teď mám hladkou plochu a je to lepší. Když nasazuju kola tak je nahrubo přitáhnu ve stojanu, pak kolo postavím na zem, zatlačím a utáhnu :o)
já Fulcrumy RM do rámu vracím tak, aby pojistné šrouby osy byly vodorovně, pak ne nehrká.
u bajka mě to dost trápilo.
Pokud muzes mit pevnou, tak do toho jdi. Lepsi tuhost, jednodussi sundani/nandani kola, neskrtaj kotouce po znovu nasazeni. Pokud mas momentalne RU, tak si musis overit jestli ti pevna osa projde nabojem. Jsou ruzny prumery, tj musi ti projit skrz naboj. (Jak v zadu, tak ve predu) Lepsi naby maj ruzny redukce // srtrucne.
U cestaku zase takovej rozdil asi nebue, ale zalezi jestli casto sundavas kolo (nakej transport a pod, pak to muze resit x problemu). Pripadne pokud jezdis prelozenej po kamenitejch cestach, tak tuhost by jsi poznat mel.
Muzes hledat, uz se to tu resilo. Pokud nemas obe ruce levy, na obou resenich se nema co ******. Rychloupinak je ale daleko rozsirenejsi a tudiz ho maj v kazdym servisu. Pevny osy jsou vetsinou uzpusobeny na dany ram/vidlici, takze to neni standartni zalezitost a v servisech je skladem vetsinou nemaj.
Nektery pevny osy nemaj packu a je potreba imbus…
Vyhody ve vetsi pevnosti jsou na cestovani asi nezajimave, snad krome eliminace skrtani kotoucu.
Vyhodou je ze kolo nasadis vzdy stejne a tak nebude pribrzdovat brzda apod
Na cestovnim kole by mi to bylo vicemene jedno, ale pevna osa by byla pri vyberu kola plus.
obecně těžko hledat nevýhody pevné osy. pokud něco snese kritiku, tak je to konkrétní provedení. např suntour osy první generace byly mizerné v kombinaci s nábama, které měly uvnitř více průměrů a zasekávala se tam ta aretační kleština, RS maxle lite se dají při dotahování či povolování jednoduše zrušit pokud si člověk nedá pozor (rs k nim má ale alternativy) a tak by šlo pokračovat.
máš k RS Maxle Lite nějaké detaily? ať něco nezkurvím :)
tak když povoluješ/dotahuješ tak ti nesmí páčka vyskočit z toho zářezu nebo tu opěrku dojebe :-) není to nic těžkého, ale už jsem viděl hromadu takto poničených.
Takhle to ale dojebe jen úplný hovado, to si nedovedu moc představit
Asi neznam cloveka, ktery to casto sundava a nedojebal to. Vyskoci to velmi jednoduse, tu osu musis docela utahnout a opira se to o hranu dlouhou 2mm a sirokou asi 0.5mm.
Hovado to spis tak vymyslelo
Stacilo nepatrne vic matrose
to si zatím hlídám, ale věřím, že to může skočit :)
díky
To se mi teda nikdy nestalo, naopak sem byl vzdycky s maxli spokojenej.. to same prepracovane upinani od SR
Zdravím, chtěl bych si pořídit novou vidlici, aktuálně mám RU a přemýšlel jsem, že bych si koupil nějakou s pevnou osou a vyměnil s tím i přední kolo. Kde má pevná osa větší přínos? Na vidlici nebo na zadní stavbě? Poslední dobou se mi stává, že jedu a když zatáčím, tak mi štrejchá přední kotouč o brzdu. Začalo to asi po jednom takovým divočejším sjezdu přes šutry atd…
Samozřejmě na vidlici, přední kolo dostává větší čočky a držej ho jen 2 na volno uložený tyče (spodní nohy vidle) místo 4 pevnejch vzadu.
Já si to myslel, ale díky za potvrzení mého předpokladu :D
Zajímavé, že mně se kolo s RU vepředu nikdy nehnulo, zato vzadu stačilo, když jsem víc zabral do pedálů a už se hnulo. Musel jsem to tam vypodložit plíškama a vymezit tak vůli.
Neumíš šlapat, a řadit, to je to celé.
Lol na bikrosu v Pardubicich sem rozrh i pastorek. Sem asi špatně na singlespeedu špatně zařadil. Jinak na dráze tam by taky mohli o tom špatném razeni vyprávět....... .
ROFL…
Dobrá , u Tebe příčinu redukuji na to, že neumíš šlapat…
Nesmysl. Logicky je na zadním kole vždy větší zátěž.
Mno nevím. Silná brzda má daleko větší výkon než sebelepší cyklista – zkus se rozjet třeba na 40 rychleji než ze 40 stihneš natvrdo zabrzdit přední brzdou…
Ono predevsim zalezi jake na tom kole byly patky ramu.
Ano, to hrálo vždy roli.
Rám je Force Epigoni.
Souvislosti mezi jim popisovanym a tvym tvrzenim mi unikaji. Mohl bys to osvetlit?
Asi nemá jak.
Mám dotaz ohledně rozdílu os. Prostě to nechápu
Mám náboj old 135×10 s pevnou osu, chtěl bych rám, který má původně ale osu 142×12. Samozřejmě se dají koupit jiné patky, na kterých je uvedeno pro osy 135/QR. Více není specifikováno. Dostanu mojí osu do takové patky? Možná je to d…í dotaz, ale nevím to :)
náboj old 135×10 s pevnou osu, je kompatibilní s patkama na kterých je uvedeno pro osy 135/QR.
Nepises o jakou nabu jde. Takze tak jak to je, to do ramu asi tezko das. Mozna jde naba prestavet na 12×142, pokud ne, tak preplest kolo, nebo vymenit patky ramu, jestli je to mozne.
NS Bikes rotarry cassete 135×10
Co jsem zbezne kouknul, tak pro 12mm verzi teto naby existuju konverzni koncovky 135/142, takze teoreticky by to prestavet mohlo jit. Dohledavat se mi to nechce, ale mozna by prestavba obnasela i vymenu osy naboje.
Pokud do rámu jdou dát patky které pojmou 135/QR, tak by to mělo být to samé do čeho se dává 135×10 (tj. otevřený dropout). w
Jasně, 142ka je prostě lepší osa. Ale naboj mam skoro nový, tak se mi měnit nechce, ale jestli potvrzujete, že jiné patky ho snesou, je to super :)
Mažete pevnou osu před nasazením? Závit a osu (tělo)? V manuálu pro RockShox Maxle Lite jsem načetl, že se má mazat pouze závit. Jiní výrobci zase údajně doporučují Loctite 243 na závit. Mám pevnou osu prvně a jsem z toho ko… Můžete poradit?
Lehce namazat celou. Ale stačí jen lehce jinak pak vazelína vylejzá všude okolo.
jakou vazelínou?
Nejakou, proste aby to nesrostlo.
Absolutně jsem nečekal, že u tak banální věci není jednotný názor. Teď mi psal nějaký prodejce na heurece – nemazat vůbec, jinak se začne povolovat.
bude to nejspis jako se stredovou osou ,hlavovym slozenim a treba pedalama ,kazdej to dela jinak ja mazu skoro vsechno protoze to budu proste nekdy rozdelavat :) a radsi to obcas dotahnu nez abych to pak nemohl povolit
Já nemazal a na 36 Fox mi osa přirostla k náboji.
Vytažení ven byl docela porod.
Takže mažu tělo osy, zavit ne a mám klid, povolování se nekoná a osa jde vždy dobře ven.
Tak, na Boxxeru jsem namazal osu celou a povoluje se to. Zkusim vyndat, namazat osu a zavit NE… Snad to pomuze, povoluje se to po kazdem dni jezdeni :/
Ocisti dosedaci plochu osy (u opacneho konce nez je zavit).
Taky mažu, lehce tím Scotovo Bel-Ray. Dřív jsem ji nemazal a pak jsem ji nemohl dostat z předního náboje. Docela trápení dostat to ven. Přirostla k ložiskům. Co tvrdí výrobce může být pravda. Ale z praxe se osvědčilo namazat.
Mazat, jednoznačně mazat. Povolovat se určitě nezačne, spousta závitů je na kole namazaná vazelínou i z výroby a stejně se nepovolí.
Ahoj, když to tak čtu, bude tedy vhodné pro 100kilovyho člověka mít spíše pevné osy a vyplatí se tím i příplatek za „lepší“ model, který je bude mít? Za jak dlouho to sroste, že se teda ptám. Jen studuju na co si dát do budoucna pozor :)
U 100kg člověka je to výhoda. A toho srůstání bych se zas tak nebál – chce to občas to povolit, očistit, případně máznout (nebo taky ne, jak čteš různé názory :) ).
lehounce máznout
Když to lehce mázneš vazelínou pokud to už nebude, tak nesroste nikdy.
Pár měsíců to trvalo. Ale kilo vazelíny bych tam taky necpal. Že se to povolí bych se nebál. A i kdyby tak to poznáš a to kolo taky přece hned nevypadne. Přijde mi i pevná osa víc praktická než přetaženej rychloupínák jak je zvykem u spousty lidí.
Výhoda vyšší pevnost upnutí jako celku, škrtání kotoučů není až tak věcí systému upnutí, ale spíše kvality provedení brzd, levnější mají prostě tendenci škrtat víc (pístky se nevrací správně do výchozí polohy a při manipulaci s kolem se to může všelijak hnout). Jako nevýhodu osobně vidím to, že v případě RU, když sundavám přední kolo např. při přepravě autem, tak mám v ruce jen dvě věci – sundané kolo a rám se zbytkem, u pevné osy mám najednou v ruce ty věci tři – ta osa je navíc, ještě k tomu je celá opatlaná od té vazelíny, tak je problém ji někam jen tak položit, aby se nezasvinila, příp. nezasvinila něco v autě, nejlepší je ji zatočit zpátky do vidlice, ale už je to dost nešikovný na manipulaci a při nasazení se zase nejprve musí vytočit ven (u RU tohle všechno odpadá, je to i po vyndání kola stále jeden celek), připadá mi to dost otravné, existuje na tohle nějaká vychytávka?
Pevnu os len zasun spat do kolesa a mas po probleme.
Nejde o škrtání kotoučů. Jde o to, že kolo na rychloupínáku de facto nikdy nenasadíš stejně (ano jde to když se to naučíš) a pak musíš seřizovat třmen. S pevnou osou je kolo nasazeno vždy do stejné polohy a nemusíš nic seřizovat. Pokud kolo vozíš v autě v kufru se sundaným předním kolem, tak osu vyndáš a nasadíš zpět do vidle. Abys od vazelíny nezasral auto, můžeš na osu navlíknout bužírku, kterou seženeš v nějakém elektroinstalačním materiálu nebo hobbymarketu. Výhody pevné osy fakt jsou oproti RU značné.
Ono to není až tak vlivem pevné osy ale provedením dosedacích ploch na náboji. Pokud jsou hladké a rovné, tak není problém ani u rychloupínaku. Pokud mají drážkování, tak bývá problém i na pevné ose. Navíc u os, které jsou na konusech a seřizování je tak přes závit, nejsou dost často dosedací plochy na náboji rovnoběžné a díky tomu si náboj sedá v každé poloze jinak.
nevím o žádné,prostě to chytnu na dva závity…,ale zase oceňuju ploché kolo oproti ru (pravda staré kolo se do kufru vešlo celé) a přes to hodím kolo a za tři roky to mám z automatizované
mj ru musíš obsluhuvat obouma :))
Když tě trápí taková kravina a sundaváš kola tak často, tak tam žádnou vazelínu nedávej.
Když máš carbonovou vidlici, tak máš po sundání kola v rukách 4 věci, rám, kolo, osu a ještě matici, závit není přímo ve vidlici. :-)
obvykle je závit ve vidlici, ve vlepené hliníkové nebo mosazené vložce.
Já ho nemám ani v přední ani v zadní, v zadní jde ale matice ze strany přišroubovat vrutem aby nevypadla, protože jsou koncovky pro náboj v carbonovém rámu vyměnitelné a jsou hliníkové, v přední vidlici ne, protože tam je jen carbon.
To si nesmíš kupovat číňana, někde to holt ojebané být musí… :-)
Ojebané? Já to považuji za výhodu, že je to vyměnitelné.
Proč bys to měl jako měnit? Jedině snad, že to ztratíš, ale u číňana je pravděpodobné, že už se to za pár let nebude dát sehnat…
Tak se to stalo, ztratil jsem matici přední boost pevné osy, a už to za výhodu nepovažuji.
Čím připevnit matici pevné osy do carbonové vidlice tak, aby se sama při jízdě nepovolila, ale aby šla z vidlice demontovat?
Jj, takova matice, to je vyhoda.
Číňan poslal zdarma dvě náhradní. Musel jsem tedy něco objednat, aby to k tomu přibalil.
Nejakym lepidlem, ktere mocn nedrzi. Treba chemopren.
Jo, chemopren, nebo vodou z pracky by to mohl slepit ne, tyvole!…modry nutlock, jestli chce aspon jednu vec udelat spravne
A proc ne? Chce matku pojistit ve vidli, aby ji znova neztratil. To lepidlo tam nema zadnou jinou funkci, nez udrzet matku na miste pri sundanem kole.
Tu matici jsem neztratil při sundaném kole, ale při jízdě, musela se sama povolit a vypadnout.
Nakonec jsem zvětšil vnější průměr matice tím, že jsem jí olepil elektrikářskou izolepou, je teď zasunuta ve vidlici natěsno, tak se snad povolovat nebude. A jestli bude, tak ji tam fakt přilepím nějakým lepidlem. Jen se bojím, aby lepidlo nějak moc nenarušilo carbon, každé lepidlo je to přecejen agresivní chemikálie. Existuje lepidlo přímo určené (vhodné) na carbon?
Má teorie je, že při brždění přední kotoučovou brzdou se levá noha carbon vidlice trochu rozvibruje a vibrace přenese na pevnou osu, tím se povolila matice v pravé noze vidlice, která byla ve vidlici moc volně, že se mohla otáčet.
Vlep to tam epoxidovým lepidlem.
Tímhle jsem si opravoval karbonovou patku přehazovačky vydřenou od řetězu spadlého z kladky. Drží to na místě pěkně a tvrdé je to jako kámen.
Loctite 270
Ja som nevedel aci je Pevná os a to druhe :) každopádne mam to chápať ze pevná os nie je rýchlo upinac?
Ono je trochu bordel v pojmech. Klasický rychloupínák (dlouhá tenká 5mm tyčka se dvěma pružinkama, matičkou a páčkou) to neni.
Ale pak jsou i pevné osy (12 nebo 15 nebo 20mm trubicka) s rychloupínací páčkou.
Mám takový pocit, že v těch pojmech děláš bordel čím dál větší:) promiň..
No nedělám, jen je potřeba rozlišovat mezi typem osy a patek rámu, a typem utažení osy imbus/páčka.
Protože spousta pevných os s páčkou má v názvu QR jako Quick Release (rychloupínací) ale je to pevná osa.
Přední pevná osa má větší průměr nejčastěji 15 mm (20 mm) a závit, kterým se osa šroubuje do vidlice. Na druhé straně je buď páka, nebo pouze imbus. U zadní osy je to podobné s tím že průměr je 12 mm. Výhodou je že pokud vyjmeš např. přední kolo je kotouč mezi destičkami ve třmenu ve stejné pozici, což je u RU trochu problém. navíc je celá konstrukce podstatně pevnější ;-)
Na Axonu mám přední osu 15mm „pevnou“, jen nemá žádný závit ale systém rychloupínání…
Trochu opráším…
Dokážete mi někdo říci jakou pevnou osu do této patky – https://www.cyklonemcik.cz/…r-dural-c-23
Jde mi o stoupání závitu – našel jsem 1 / 1,5 / 1,75 mm
A když jsme u toho líbí se mi řešení s hlavou na imbus bez QR, např. toto – https://www.koloshop.cz/…vna-osa.html
Nebo byste ze zkuseností doporučili raději https://www.koloshop.cz/…1-zavit.html
Díky za postřehy…
Fakt nikdo netušíte?
A ty ten ram mas, nebo nemas? Na jakem jejich ramu je patka pouzita?
Tak na pohled to vypadá jako patka na starém X-Roadu a tam je závit M12×1,5.
Jo, viz. můj post níže. Už mám komplet prekopano…
Přestavuju rám XP 909 na pevnou osu – https://superiorbikes.eu/…racite-black
Teoreticky by stejná patka měla být použita u XP 949 – https://superiorbikes.eu/…ite-team-red
Stoupání závitu se ale nikde nejsem schopen dopátrat… Edit: patku už mám, takže bych ji mohl vzít někam do shopu a zkusit, to je fakt, jen jsem se chtěl předem zeptat zde…
Tak jestli patku mas, tak si muzes omerit stoupani sam. Jeste taky zalezi jak je delana druha patka.
na druhé straně to navaří :-)
Přesně
Tak patka u SUPu má nejběžněji používaný stoupání závitu 1,5
Netusi nekdo, kdo dela osu na obrazku? Chtel bych stejnou, ale 15×110, na obrazku je zadni. Nasel jsem jen toto, ale prijde mi, ze to neni ono.
http://www.rapilock.com.tw/…xle-133.html
Dik
Podle vlastní zkušenosti mohu popsat, co se děje, když praskne 5mm osička v rychloupínáku na předním kole při jízdě z kopce :-).
Sím rychlodotaz na pevnou osu.
Mám na CUBU v zadu pevnou osu – uplně naprdlačku, protože to je na imbus. Velice často to sundávám, když to tahám na závody v autě apod. plus obava, že někde v lese bych to musel sundávat – tak imbus musím tahat sebou.
Můj dotaz zní.
Když toto je napsaný na ose: CUBE x12 axle 148mm 36.17
tak je ekvivalentní toto na Aliexpresu?
Musí sedět typ patky, celková délka, délka a stoupání závitu.
Na Cubu by měla být Syntace X12, takže z Alíka spíš tato:
https://www.aliexpress.com/…9939909.html?…
Případně se dá najít tady:
https://www.dtswiss.com/…ws/rws/12-mm
Ověř si ale délku, typ uložení a stoupání závitu.
Díky za reakci a posty na obchody. Símtě, ale to se neliší od toho, co jsem poslal ne?
Resp. podle hodnot co tam jsou uvedený by to mělo sedět.
(ale nejsem na to expert, proto se na to ptám)
Tak úplně se to neliší, průměr je stejný, jen je tam jiné stoupání závitu (1,5 vs 1 mm) a uložení do rámu. Samozřejmě s použitím dostatečně velké síly to tam dostaneš :-)
Vyšroubuj si tu osu uvidíš to sám.
Ty jo, tak tos mě asi zachránil nervy i vatu. Já už jsem chtěl objednávat. Akorát nevím podle čeho si poznal (myslím podle jakého údaje) že stoupání na té CUBE ose je 1mm. Jen podle toho, že to víš? Je to nějaký standard u nás nebo tak něco?
Případně co si zadal do vyhledávače, třeba na tom Alíkovi aby si to tam našel?
Díky ještě jednou.
Musi to byt x12, teda pokud se nic nezmenilo, ale ja jinou na cubech nemam. Treba tuto https://www.koloshop.cz/…68,5-mm.html
Za děvět kil, to je dost rachot. Ještě kouknu na toho Alíka.
X12 je standard. Řešil jsem to stejné, koupil jsem CUBE silniční rámovou sadu bez os a pak jsem se přes fóra a manuály dopátral k tomu, co Cube vlastně používá. Zadní osa je ještě v poho, ale přední silniční X12 100 mm nebyla k dostání ani jako náhradní díl u prodejce a našel jsem ji právě až na alíkovi.
Díky za upozornění. Kouknu na Alíka, jestli to tam ještě neobjevím, případně věmu ten z tvýho postu.
Ahoj,
mohl bych ještě poprosit o radu.
Dostal jsem se k tomu až teď bohužel a řeším tak na poslední chvíli.
Nakonec to objednám z toho linku na Ali, jak mi výše posílá Tom-T45, co jsem se letmo díval na Alíka, tak jsem tuto nedokázal už ani jinde najít.
Jen bych chtěl poprosit o radu.
Posílám fotku níže té svojí, kterou bych chtěl nahradit.
Jestli pohledem na přiloženou fotku mi dokážete potvrdit, že skutečně ta, co je na Ali odkaze, tak ní můžu nahradit tu svou – co je na fotce na pravé straně.
Jendá se mi hlavně o výměnu té pevné osy, abych nemusel tahat imbusák na závodě (spíš teda mám strach, že jednou někde odjedu bez něho a nebudu schopnej to tam namontovat) a měl jsem na zadní pevné ose taky tu packu.
Díky za info, ale předpokládám, že klíčový údaj je stejně stoupání závitu a to podle fotky zjistitelné není.
Ještě poznámka, multiklíč s inbusem beru jako samozřejmou výbavu na každou vyjížďku :-)
+1
+1
Kdysi sem vozil drahej Lezyne, než jsem ho – na závodech vytřepal ze zavřené kapsičky – nepochopím, jak se mohla otevřít.
Přesně, povolit se může cokoliv, nebo třeba protočíš při pádu sedlovku, či řídítka, uděláš osmu a bez nářadí jsi nahraný…
Měl bych ještě doplňující dotaz.
Objednal jsem na Ali osu, došla mi osa s jinýma číslama než jsem objednával :-), ale pasuje uplně přesně.
Na ose je napsaný č. 12×172 (leda celková délka – tento rozměr jsem ani nikdy neviděl- protože délka osy se závitem je 166 a to by musela být déka plus ta šroubící část), ale takový číslo nemám nikde, ani v tom objednávaným nemám. tam mám 12× 148. (to stejný na originál kjubu)
Když je položím vedle sebe, tak jsou stejně dlouhý i když jsem namontoval, tak to pasuje dobře.
Co můze znamenat č.172 ? (nepředpokládám, že by to blbě značili)
172mm je délka osy. 148mm šířka náboje a tedy rozteč zadní stavby.
dobrá, díky za detail. To jsem nevědět. Každopádně to pasuje, takže jsem spokojenej.
Když má přední vidlice pevnou osu 100×15 mm, existuje redukce, s kterou by do ní šlo upnout kolo s RU?
takovou redukci ti vytoci kazdy soustruznik…otazkou ale je, proc to delat ;)
Jak bude kolo uchyceno?
No, na nekterych vidlicich by v tom nebyl takovy problem, ale u vidlic, kde je v jedne patce zavit uz mi to tak trivialni neprijde.
To je asi vždy závit ve vidlici s pevnou osou ne?
U Suntouru ne.
Tak jednu redukci vytocis se zavitem, plus podlozky ktere stahnou vidli k sobe…pokud chces jezdit na rychloupinaku, asi to az tak prasit nebudes, technicky to pujde
Jo už jsem se,,chytnul,,jen je to trochu krkolomný.
a při nandávání kola budeš vidlici roztahovat?
QR má tak112mm i s těma 9mm koncema co jdou do patek
neříkám že by to nějak vyřešit nešlo, ale nový náboj by byl možná levnější :D
Ahoj, jak poznám, jestli mám zadní pevnou osu boost nebo normální? V popisu kola to není, popis samotných kol neexistuje (Fulcrum Red 66), a to nepoznám.
Když vytáhnu osu, tak na ní taky popis není, celá měři cca 172mm, viz obrázek.
Uvažoval jsem o výměně kol, protože ty současný nejsou připravený na bezduše, ale nechci koupit něco,co mi nebude pasovat. Ve předu mám boost, tak jsem se domníval, že zadní bude taky, Případně co jinýho bych měl odkud kam změřit, abych měl jistotu?
Možná mám fakt hloupý otázky, ale v mým okolí skoro nikdo na kole nejezdí, a když už, tak na rychloupínákách…
Změř šířku náboje nebo rozteč zadní stavby. 142mm je normální pevná osa a 148mm boost. Vepředu to je 100mm normální a 110mm boost. Délky pevných os jsou různé u každého rámu.
boost vzadu znamená 148mm široký náboj. Těžko se to měří pokud nemáš šupleru s hloubkoměrem. Můžeš ale změřit rozteč patek rámu, to by mělo ± sedět (neboost je 142mm)
172mm osa bude podle mě na boostovém rámu.
Takto to vypadá bez sundání kola.
jde z toho něco poznat, nebo musím kolo sundat a změřit tím hloubkoměrem?
Asi to bude 142. Sundání kola neni zase tak složitá operace.
No 142 nebo 148, rozdíl jen 6 mm, také bych raději to kolo na měření sundal.
Tak fakt 142mm… Ok, to mi dost mění plány…
Proč? Je to standardní rozměr.
Plány na to koupit nová kola, která jsou jen boost…
Však bezdušovým ráfkům je jedno, jaký tam je náboj.
co si tim chtel rict? Co s tim maji rafky spolecnyho?
Chce přece koupit nová kola s bezdušovýmu ráfky ne?
Chce, ale ted uz vi, ze ta kola potrebuje s nabojem 142 mm a jak sam uvadi, zadna takova nemuze sehnat, protoze vsude jsou jen boost.
jojo, myslel jsem, že si pořídím tyto Bontager Kovee elite 23 TLR, ale smolík…
To buď rád.
proč?
Snad nejhorší náboje na trhu.
Jsou uzoučké, zadní náboj neni bůh ví jak dobře udělaný, pokud se poškodí ořech tak nový včetně praporků stojí cca 3500Kč, ráfky mají trochu větší průměr než většina ostatních – nacvaknout na to pláště je porod a při výměně vycvaknout je to porod ještě větší.
A nějaký tip na kola kde je přední boost a zadní ne?
Asi nesmis brat sadu, ale vybirat zvlast predni a zadni a pokusit se najit stejny typ.
Tip pro usnadneni hledani: vybirej pouze dostupne polozky a tim se vyber snizi na minimum. Nejspis nenajdes nic.
Skusil bych si vyplest kola sam, nebo se domluvit s nakym vypletacem. I tak ale bude problem najit k prednimu naboji odpovidajici zadni a naopak.
Crestum MK3 bych se vyhnul pořádnym obloukem, z ráfků se vytrhavají dráty.
142 mm neni uplne mrtvej rozmer, pouzivaji se pro silnici nebo gravel, ale urcite neco sezenes i pro MTB.
Jenom bacha na přední kolo:
To jo, ale co jsem měl zatím náboje tak přední šel vždy změnit koncovkou na 15 nebo 12 (Bitex,Novatec,Mavic a Pancho)
Gravel taky bývá 15 mm osa (Whyte, Rocky Mountain atd atd:-) nemají všechny 12
Podle nej ma predek boost.
ano, předek mám boost a zadek ne…
Vytočila se mi zadní pevná osa do stavu, kdy zadní kolo vyskočilo u kazety z rámu.
Zadní kolo se zastavilo, naštěstí na rovině…
Stalo se někomu?
Loziska v zadnim naboji jsou OK?
Točí se, jsou OK
Ono neni od věci si občas kolo zkontrolovat, podotahovat šroubová spojení a tak dále…
TIP: Když si poznačíš polohu pevných os a šroubů oproti rámu bílou lihovou fixkou (dvě tečky nebo čárka vedoucí ze šroubu na rám), tak pak stačí kouknout a hned vidíš, že se něco povolilo (okoukáno v trolejbuse).
Jo tohle je celkově v konstrukcích běžné. Ale na kole to moc hezky zrovna nevypadá. To ho radši jednou za čas obejdu s pár klíčema.
Vše občas také kontroluji, ale jednou jsem před lety nebyl dost důsledný.
Měl jsem chvíli nové kolo. Po pár stovkách kilometrů jsem udělal rychlou kontrolu dotažení téměř všeho. Vše co jsem zkusil, tak povolené nebylo vůbec nic. Tak jsem si říkal, že když nic nebylo povolené, že ten jediný poslední hlavní čep, ke kterému se bez sundání klik nedalo dostat, tak že taky určitě povolený nebude. A byl jsem líny na to kliky sundat.
A co se nestalo, o dvě vyjížďky později se mi na vyjížďce vyšrouboval. Vypadnout úplně nemohl, nebylo tam místo. A pak tedy z toho byl hezký porod to na vyjížďce dotáhnout. Inbus na ten čep jsem měl, ale klíč na povolení pojistného šroubu klik nevozím a povolit ho, aniž bych ho moc orval (když je jen plastový) nebylo snadné, i když se nedotahuje na žádné velké momenty.
Blbé je, že to „jednou za čas“ pak nastane většinou až když už kolo vydává divné zvuky (=hlavní čep držící vahadlo byl povolen o 1,5 otáčky) a nebo to začne blbě řadit (=skoro vyšroubovaná přehazka z patky). Takhle stačí jednou týdně kouknout a vidím (na ten hlavní čep i častěji, ten hajzl se pomalu povoluje i když jsem tam dal nízkopevnostní loctite).
To se mi stávalo, když od výrobce bylo jedno ložisko přelisovaný a pomalu se čep povoloval. Neudržel to ani loctite. Nebo stačí, když se jedno ložisko trochu přidře, nebo se v něm otisknou kuličky a když je to ve správném smyslu, tak se čep taky povolí. Mám na čepech /maticích všude lakem na nehty tečku nahoře, když tam zůstane, tak je to ok.
Asi jako to kontroluješ na autě ;)
Ono to bylo cca 200km od výměny plášťů a řešení úniku okolo ventilku.
Ahoj, chtěl bych se zeptat (no jasně, vždyť jseš na fóru). Mám na své CX Meridě s kotoučovkami na můj vkus vcelku neobvyklou kombinaci os – vpředu 15 mm osu (označenou jako Road Axle) a vzadu klasický 9mm RU. Otázka zní – rád bych si k tomu pořídil druhý set, primárně obutý na silničních pláštích. Dotaz zní – dělá nějaký výrobce něco takového? Případně dá se to nakombinovat z nějakých redukcí? Prakticky všechno co dnes najdu na trhu na silnici/CX je takřka výhradně na 12 mm osách. Nebo jen špatně hledám? Díky za postřehy.
Tak si nech něco zaplést, sehnat ten náboj 15 mm by neměl být problém.
DT Swiss náboje půjdou zredukovat koncovkami na tento silniční atyp celkem dobře.
Samotné náboje ano. Komplet silniční zapletená kola na 15mm nejdou.
Utahujete pevný osy jenom palcem na cit nebo spíše utahovat poměrně nadoraz ?
10–15Nm
Přední Fox 9 Nm, zadní 10 Nm dle výrobce.
Není důvod rvát to nadoraz.
Utahuju co to jde (mám ten typ pevné osy s páčkou, něco jako DT Swiss RWS).
Tak pozor,na krev to DT nemá rádo,ta hliníková rozporka se časem zdeformuje a začnou dřít ložiska
DT swiss zrovna mám. Mám to prave jen tak zlehka, žádné rvaní, tak jsem se chtěl zeptat ještě tady
Doma na předepsaný moment, venku s citem ±
Zdravím, jaké máte zkušenosti pevná osa vs rychloupínák na silničce (tuhost, přenos síly, akcelerace)? Popř.existuje model pevná osa + rafkove brzdy?
Pro porovnání uvedu příklad: Trek – Basic zaplety, ale pevná osa. https://www.kola-radotin.cz/…ep-dark-blue?…
Nebo Dekac – Zera s rychloupínákama
Kotouce vs rafkove.
U kotoucu je pevna osa vyhodou uz jen v komfortu nasazovani a usazovani kol.