Máte někdo zkušenosti s pevnou vidlicí ?
Máte někdo zkušenosti s pevnou vidlicí ?
Jo. Co chceš vědět?
Jo, při delším ježdění trpí ruce jako prase. OVladatelnost perfektní :D nenoří se při brždění :D větší možnost defektu při najetí na cokoliv…
na zimáka paráda! :)
Jo. Co chceš vědět?
Jo. Co chceš vědět?
Jo, co chceš vědět?
Jasne.
Jo, co chceš vědět?
Jo. Co chceš vědět?
Ne. Co nechceš vědět?
:-D
Tak já k tomu přecijen napíšu něco víc. Mám čerstvě desetikilovýho horáka s pevnou vidlí Pells (jo, nic lehkýho to neni, ale přecijen rozdíl proti CUBU), stavěl jsem si ho do Itálie ze zbytků co dům dal, abych se netrápil na táhlejch silničních nastoupáních na fullu. Fulla jsem samozřejmě na Dolomity potřeboval, takže něco jsem jel na tom, něco na onom. Výsledek je ten, že s tou karbovidlí na lehčim kole vyjedu 900m převýšení o cca 2 minuty dřív a je mi uplně stejně na hovno, jako když slezu z toho fulla :D Nevim, možná je to tim, že s devadesáti kilama je více méně fuk, na čem dřepim. No a co se týče výdrže – dával jsem jí celkem do těla protože žena z fulla nesleze a občas mě z cesty stáhla, určitě vydrží víc než snesou pazoury :) Při prudší brzdě ve větší rychlosti nekmitá.
Nevím jak dlouho jsi jel 900m převýšení, tedy kolik procent jsou ty dvě minuty.
Kdybys to jel hodinu, tak jsi jen na 3,3% a to mi přijde dost málo. A třeba jsi to jel i déle (já bych to třeba při mojem pomalém tempu jel tak 1h40minut, mám stoupavost v základní vytrvalosti kolem 500–550m za hodinu) a pak by procentuální rozdíl byl ještě menší.
Já mám rozdíl 3kg mezi fullem a celopevňákem (z toho na rotační hmotnosti téměř nic, ta je skoro stejná).
Mám 73kg. V dlouhých stoupáních jsem na dlouhodobě vypozorovaném rozdílu cca 5–8% (dle typu stoupání) při ± stejně jedoucích pláštích.
Tedy na tom uvedeném kopci bych měl rozdíl času cca 5–8 minut.
Část dělá jen ta hmotnost, pak něco odpružení (to asi nejméně když mám teď CTD tlumič kdy mohu omezovat zadní stavbu i více) a něco geometrie.
Souvislá dlouhá stoupání ale nejsou největší slabinou fullu. Největší slabinou jsou rychlé jezdivé houpavé úseky (krátká výšková zhoupnutí). Tam kde na celopevňáku jdu ze sedla, zaberu a držím tempo na přehoupnutí se přes pár výškových metrů, tak to na fullu dost dobře nejde (aby to nestálo příliš sil).
A přesně o tomhle hlavně celopevňák je, že můžeš kdykoliv ostře zabrat ze sedla.
tak jak píšeš největší efekt pevné vidle je při dynmamické jízdě s nástupama a častou jízdou ze sedla
Prostě zejména jízda v terénu, to tady říkám furt :-)
nicmenej by som povedal ze sa to tyka predneho a zadneho pruzenia tak v pomere 10–90
Já to psal s trochou nadsázky a bez přesných údajů, ale díval jsem se tedy na křivky a zhruba sedí, co píšeš. 800 metrů (budu počítat souvislou část s takřka neproměnným sklonem) výškových na necelých 12km bylo v pětaosmdesáti minutách s karbovidlí a na jiném kopci srovnatelných parametrů druhý den to bylo s fullem (tlumič x-fusion, nejde úplně zamknout, vidle epic TT) hodinu a půl.
Je otázka, jestli jsem se den předtím rozjezdil (cca 1500 výškových metrů) a proto byl full „jen“ o 5 minut pomalejší, anebo jestli jsem se den předtím unavil a dal bych to jinak s fullem nastejno. Přikláním se ale spíš k tomu, že pro souvislé stoupání v sedle je to prašť jako uhoď.
Chvilku jsem jezdil pevnou carbon vidlici. Na cestě paráda, v lehkém terénu taky pohoda, ale nějaké technické sjezdy už byly docela utrpení. Záleží, jak máš nafoukaný přední plášť, kolik ti toho utlumí, ale i tak je to při delších vyjížďkách mimo zpevněné cesty docela nápor na ruce.
Připojím se s dotazem – jak výrazně se zlepší pohodlí při přechodu na bezduše a menší tlak? Jezdím devětadvacítku s pevnou vidlí, foukám něco přes 2,2 Baru a teď přes léto, kdy je víc času na kolo, mě po delších vyjížďkách pobolívají ruce. Pevné bych se zatím zbavovat nechtěl, baví mě šlapat do kopců, ale dolů je to občas za trest :) Prostě jestli řešit kola nebo koupit Rebu a hotovo…
Tlak v pláštíš dělá pro pohodlí a adhezi strašně moc a pro jízdu na pevné vidli je správná volba pláště (šířka, vzorek pláště a tlak v něm) pro konkétní terén velmi důležitá. Na pevné vidli se nedá všechno objet na jedněch pláštích (dá, ale blbě), jako s vidlí odruženou, která ty scházecí vlastnosti pláště do značné míry nahradí. Pevnovidláci jsou proto nekoneční laboranti s plášti a vlastní jich velikou sbírku, aby mohli nasazovat podle potřeby :-)
Výbornej příspěvek!
Přesně tak, s pořízením pevné vidle jsem se stal laborantem s plášti :-)
Už se těším, až nazuji Supermoto 2,35", bohužel mi kvůli dovolené v krámu dojdou až po tomto víkendu :-(
Takže pro minulovíkendový 309 km švih v Českém lese platí, co jsem psal výše – byl jsem líný přezouvat a vyjel na zadním kole s 295 g FF 2,0" a s 95 g duší a pro jistotu problémů i s nosičem na sedlovce. I přes bohaté zkušenosti s těmito plášti a tedy přizpůsobení jízdy jejim vlastnostem, jsem na jednom nepozorném šutru (i díky tomu nosiči), nezalepitelně cvakl. Vyměnil jsem tedy duši za tu, co jsem přes rok vozil pod sedlem, kvůli váze samozřejmě opět 95 g. Těsně u ventilku bylo po ní. Takže nezbylo, než v pátek večer 5 km pěšmo dolů do Broumova čítajícího celých 80 člověků (jak jsem byl informován) a tam se poptat. Měl jsem kliku hned v první chalupě – paní uklízející na dvorku přes svého muže vše zorganizovala a do hodiny jsem měl poctivou duši :-)
co sa pamatam tak mas vpredu uz odpruzenu, ci si sa vratil ku carbonu?
Toho Sida jsem tam měl jen párkrát. Když byl nový, tak asi dva týdny v kuse, během nichž mi ale definitivně došlo, že to není nic pro mně a že déle už to psychicky nevydržím a pak jen na Libereckou 24 v roce 2008 a Vimperskou 24 v roce 2009. Jinak jsem všechny 24 hodinovky objel na karbonce. Krom mé první, zkušební – Liberec 2006, kterou jsem objel ještě na tomto. I krátký Beskyd Tour 2007 jsem objel na pevné. Měl jsem nabušené Nanoraptory, bo start byl do rychlého kopce, nahoře jsem zastavil, upustil tlak a dokodrcal zbytek až do cíle :-)
nicmenej silne pochybujem ze by ta odpruzena vidla spomalovala, skor naopak. vzadu to je uz ine.
myslim ako nejaky spickovy vykon, pri beznej jazde uz vobec nie. a aj to je otazne od akej hranice by to bolo bez diskusie meratelne.
Pružení prostě žere energii a to je krásně poznat právě na 24h, pokud není vyloženě kodrcavá, jako byl třeba právě Vimperk, kde už se to pružení vyplatí.
ok, to sa zhodneme.
Ono hrozně záleží co a jakým stylem se jede. S odpružením jezdím prostě úplně jinak a přizpůsobím se tomu. Třeba právě nástup ze sedla pro udržení tempa, to hodně omezuju na fullu nebo na to dost často kašlu úplně. Tam je ztráta energie velká. Když se přizpůsobím a místo toho to na pohodu dám v sedle s určitou ztrátou tempa, tak ve výsledku neztratím moc a nestojí to zbytečně energie navíc.
Ale i když nezávodím, tak právě na celopevňáku si tu možnost krátkých nástupů pro udržení tempa užívám.
A u fullu bych to vůbec neviděl tak jednoznačně, zda je v tomto horší vidlice nebo zadní stavba. Tohle vždy hrozně záleží jak na průběhu zadní stavby s tlumičem a vidlice, tak na pedalkicku a tedy zamykání zadní stavby při šlapání.
Současný full mi při ostřejším nástupu ze sedla sežere mírně více energie na vidlici než u zadní stavby. U jiných předchozích fullů jsem to měl zase jinak.
Třeba právě nástup ze sedla pro udržení tempa, to hodně omezuju na fullu nebo na to dost často kašlu úplně. – to mi pri mojom style jazdenia vadi na fulle uplne najviac a ani po rokoch si na to neviem zvyknut. a bohuzial nemozem urobit co spominas dalej a sice Když se přizpůsobím a místo toho to na pohodu dám v sedle s určitou ztrátou tempa, tak ve výsledku neztratím moc a nestojí to zbytečně energie navíc. lebo ja to proste s tym svojim demizonom na pupku velmi casto inak ako v stoji nevyslapem. uz by som ale naspat k HT (a k „full-HT“ uz vobec) nesiel. ja sa snazim s mtb jazdit terenom kde je pruzenie uz jednoznacne vyhoda. skusal som to aj na 29 ale uz ne.
a odmerane to nemam ale ciste empiricky to zadne pruzenie robi na stratach pri popisovanom sposobe jazdy vyrazne viac ako vidla.
Když je ale opravdu rozbitý a náročnější terén, tak to ani nízký tlak objemných plášťů bez duší nezachrání.
On ten nízký tlak není žádný rozdíl, protože s odpružením ho na takový terén budeš mít taky.
Tak třeba do Beskyd se s pevnou vidlí moc nejezdí. I když i tady se to v nouzi dá.
pevná je do malých šutrů. nebo pak do moc velkých :D
Tak. A v Beskydech jsou právě jen ty střední – velké jako pěst nebo dvě :-)
Laborovat s velkou sbírkou plášťů, tak tohle jsem asi nechtěl slyšet :)) Ale díky všem za reakce, rozhodně budu mít o čem přemýšlet…
To je individuální.
Já naopak na celopevňáku s plášti nelaboruju vůbec a pořád vozím to samé. To je dané spíš zaměřením kola, takže pořád jezdivé pláště (převážně RaR/RaR když je to i s nějakým tím terénem a pak chladnější část roku převážně na asfalt Super moto).
Nějak nevidím důvod pro nějaké větší laborování. Nějaké terénnější stejně nemají smysl kvůli limitu pevné vidlice, takže tak nějak nemám co laborovat.
Naopak na fullech vozím plášťů více dle toho co se jezdí.
pevnou vidli vozim a s plasti nelaboruji vubec… je to o preferencich
Záleží, jestli kopce jezdíš v sedle a nebo přišlapáváš ze sedla a taky jestli šlapeš kruhově. Obecně při jízdě v sedle je rozdíl mezi zamknutou odpruženou vidlí a pevnou celkem minimální. Ze sedla se i zamčená odpružená trochu pohupuje, tj. bere ti watty ze šlapání.
Bezduše se obecně dají foukat na nižší tlak a při nižším tlaku i líp jedou, než duše. Výhodou je určitě odolnost vůči defektům. Každopádně nižší tlak v pláštích tě zas bude brzdit do kopce (třeba rychlé šotolinové a asfaltové výjezdy).
Za sebe bych bezduše pořešil tak jako tak a když ti to ve sjezdech nebude stačit, tak pak tu rebu…:)
Záleží na vidlici a technice jezdce, ale to ohledně wattů je podle mě přehnané. Jezdím SIDa a i při jízdě ze sedla se mi vidle nehne skoro vůbec, spíš vůbec. I přes to je citlivá dost. No a navíc, i když si to půl cenťáku pohupuje, ta ztráta tam je tak maličká, že víc udělá, jestli ses před vyjížďkou vysral.. IMHO
+1
Kolik toho máš s pevnou najeto?
jinak o rozdílu mezi zamčeným Sidem a pevnou se tu může rozepsat Rychlý turista a ten toho má najeto sakra hodně a sakra vše změřeno
IMHO
Sida jsem nejezdil, ale předpokládám, že to bude podobné. Zamčená Reba je oproti pevné slušný rozdíl (jak pohodlím ve prospěch zamčené Reby, tak odezvy kola při silovější jízdě ze sedla ve prospěch pevné).
A nemluvě o tom, že i když je lock na řídítkách, tak je opruz neustále zamykat/odemykat na kratičké úseky.
A jezdit dlouhodobě zamčenou RS vidlici je cesta ke zničení kompresní části.
K tomu je tu ale ještě navíc skoro 1kg rozdílu.
Teď sem jel Gardu na "02 Marsce s implantovaným lockem na korunce a to je teprv opruz. Musíš si to fakt hlídat, protože stačí jednou neodemknout do technické pasáže a je po lockoutu…:)
Naštěstí všechno přežila bez úhony, stejně jako 24drátové svazkové výplety pod mým 90+ kilama.
A na ně jsem se chtěl zeptat, to jsou staré remerxy?
No mám pocit, že sem z nich orval samolepky Presto (šly i s lakem a pár místech). Náboje jsou stříbrné DT Hügi (tedy 240) na 24děr.
Zatím je to provizorní setup (jako vždycky u mě). Až budu mít pojízdné druhé kolo, tak to přijde odstrojit a kola přeplést pravděpodobně na RMX Eagle nebo Galactic s klasickým výpletem.
Mám najeto jak na pevné, tak na zamčeném Sidovi, a ze sedla ten rozdíl právě znát je a to i toho půl cenťáku. Otázkou ale je, kolik toho nejdeš ze sedla, aby mělo cenu řešit, jestli ztrácíš watty nebo ne.
Třeba MTB SS jsou obvykle právě s pevnou, aby člověk naztrácel watty pohupováním.
reakce obecně na všechny:
nějak mi v tom textu uniklo, ale lock se mi odporoučel do kekel, takže ji nezamykám. Zamčenou jsem ji nikdy ani nejel (vidle z druhé ruky)
Na pevné jsem ještě nikdy nejel, nicméně jak říkám, když jdu ze sedla, tak si ze zajímaovsti hlídám pohyb toho černého značení na vnitřních noháh vůči stírákům a ten pohyb tam prostě nevidím.
Ad Mlok: a právě ten opruz neustále zamykat mě naprosto odradil od zamykání vidle, stačí do toho nedupat jak do zelí a nehýbe se.. Kilo rozdíl jesamozřejmě znatelný, ale za to pohodlí to obětuju..
Tak to si schválně namontuj na rám GoPro a podívej se, jak se nehýbe. Jestli umíš šlapat kruhově i ve spurtu ze sedla, tak si asi fakt superman…;)
Jo však samozřejmě netvrdím, že se nehýbe, jen píšu, že to tak vypadá z ohledu jezdce (=nehýbe se dejme tomu 1cm, bo zo bych si všiml..)
Proč mě z toho jen bolí ruce… nebo že ty jsi jeden z těch, co vidli zadupávaj .)
No teď mám na Sectorovi pružinovou Marsku a ta je poměrně dost citlivá (jako každá pružina). Bez zamčeného locku nemám nárok jít ze sedla bez toho, aby mi šla do zdvihu aspoň 2–3cm…
No a vzhledem k tomu, že mám dvouplacku a na 27/34 občas musím do stojky přišlápnout, se tomu prostě nedá vyhnout…
nic osobneho ale skutocne by ma zaujimalo ci ste vsetci taki namakani alebo jazdite na mtb po cestickach okolo labe.
Proč myslíš?
lebo ja by som sa na biku kde je najmensi prevod 27/36(predpokladam) nikam nedostal.
ci mi snad chces povedat ze by si na tom dal bez vacsieho tlacenia povedzme salzku, sudety a pod. (vybrane nahodne kde som predpokaldal ze by sme mohli vediet konkretne o com je rec)
Tak právě na celopevňáku lze obecně jezdit pomarně těžší převody.
I já lemra si na celopevňák vystačím s nejlehčím 24/36 na 29tce. To je skoro už jako 27 převodník na 26" (i když on tam možná ani nemá 36tku vzadu).
Na fullech vozím stejné převody (tedy je to lehčí díky menším kolům) a i tak vyjedu na celopevňáku více (zvlášť na nerzobitém povrchu o docela dost).
ja som na sebe az taky zasadny rozdiel medzi full a celopevnak nepozoroval :-)
A to je dokonce srovnání pro ± stejně jezdivé pláště.
Já jo. Na HT/HF jsem vyjel s 22/28 víc, než teď s fullem a 22/34. (Ale je tam taky asi jen 18 let rozdíl)
Ale je tam taky asi jen 18 let rozdíl – to mame podobne a som si takmer isty ze cim ten rozdiel bude prevazne sposobeny :-)
Závody nejezdím. Teď mám na Sectoru (2×9: 40/27 + 11–34) odjetou dovolenou na Gardě (5 dní ježdění / cca. 300km / cca. 5km nastoupáno – mj. Nino Pernici nebo Tremalzo). Stoupání sice většinou po asfaltu, ale zase jsem ho povětšinou odjel na 27/28. Kašpara 27/34 sem řadil jen velice zřídka na opravdové stojky. Btw. se mnou všechno odjezdil TJK na jeho titanové lemře s 1×10: 32 + 12–36.
Po Jizerkách standardně jezdím rychlou šotolinu jen na velkou pilu. A to se fakt nepovažuju za nějakého namakaného chrta.
Ostatně až bude dostavěné druhé HT, tak Sectora předělám na 1×9: 38 + 11–34 + rychlé obutí (FF2.25) na rychlé šotolinové švihy…:)
Překvapuje mě ten poměr nastoupáno x ujeto. Nečekal bych, že na Gardě se dá dostat pod 2%.
A co si mám představit pod tou rychlou šotolinou v Jizerkách? Třeba modrá od jihu na Tanvaldský Špičák? Tam je závěr dokonce asfalt, tak tím spíš velká pila? :-)
S ženskejma to jinak moc nejde. Moje toho ujede dost, ale kamarádka, co byla s námi, zas tak zdatná není, takže sme se museli krotit. Kdybych tam byl sám, byly by ty trasy o něčem jiném. A taky bych asi nevzal HT, ale fulla…
V Jizerkách jezdím obvykle kolem Bedřichova. Kolem Špičáku to vůbec neznám…
Tak jiný příklad. Zelená Ferdinandov → kiosek Hřebínek. Taky na velkou?
To snad ani nejde…ale až bude ta 38/34, tak to kvůli tobě vyzkouším…;) Až pojedu příště, tak zkusím cvičně Česká – Maliník lesem, tam jsou 2 hodně solidní stojky…:)
tak to ano, to by aj slo, nicmenej ist na gardu a jazdit aj ked len do kopca na mtb po asfalte to mame asi chute (rozumiem tomu spravne – si naozaj isiel na tremalzzo po asflatke?)
Ono to moc jinak nejde, když jedeš nahoru s holkama…
ok,myslel som to tak ci by si to takto daval na zmienenych prevodoch aj terenom. ja by som sa ani nepohol.
Z druhý strany bych asi motal kašpara, ale imho bych to taky vyjel. Prudký to bylo stejně, jen horší terén. Tu část od restauračky k tunelu sem jel taky na 27/28 a celkem v pohodě…
mimo téma: na kolo s tebou(váma) teda rozhodně nepojedu(tune kemp) :-)
Spíš bych řekl, že mě se reba zanoří, začne tvrdnout (aneb její progresivita…). A pak to nějak lámu řídítkama a dupu do teho. Moc se to nehoupe pokud si dobře pamatuju.
Ememem1: na naše podmínky proč nemít těžší převody. Akorát s 27 vepředu jsem si dal 34z dozadu (vozíval jsem 32z zadek). Všechno se dá, záleží taky jak rychle. Občas to je nepříjemný, musí si člověk zvykat
Na opravdu fungující vidlici při silovějším záběru (držíš tempo na krátký hupík) ve stoje nelze jet, aby se ani nehnula.
Při trošku vyšším zdvihu + opravdu fungující vidlici v takové situaci bude pohyb vidlice v řádu i třeba 5cm. U nízkého zdvihu méně, ale také významně.
V sedle je to samozřejmě jiná.
A není mi jasné, jak při silovějším nástupu pro udržení tempa (tedy situaci, kde se pevná ocení nejvíce) můžeš sledovat vidlici jestli se pohupuje. To snad může jen Chuck.
Tak když stojím v pedálech a jedu do kopce, tak je hlava někde ± nad rodlama..
Přenesením hmotnosti hodně na přední kolo to můžeš hodně omezit.
To běžně děláš při krátkých nástupech při malém houpáčku pro udržení tempa? Tedy např. jede se rovina 30km/h, přijde kratičký houpáček třeba s výškou 5m. Necháváš zařazený stejný převod jako jsi měl na rovině a bez spadnutí tempa houpáček vyjedeš ze sedla.
A pak zase když je to souvislý delší kopec a je prudký a je to v terénu (stačí třeba šotolina), tak nemůžeš přenášet hmotnost na přední kolo, protože tím odlehčíš zadní, zahrabeš a okamžitě končíš.
Navíc poloha s přehnaně přenesou hmotností na přední kolo je pro šlapání nefektivní.
Nad hupem se zamýšlím a popravdě ti ani neřeknu, jakým stylem ho jezdím, je to prostě automatické..
No a pokud je prudký kopec v terénu, tak tam už nějaké mírné pohupování neřeším, tam si už stejně vidle chodí sama podle terénu..
Chuck Norris totiž nastoupí ze sedla a přitom běží vedle kola a kouká, jestli se mu vidle nehýbe…;)
A u pevné sleduje délku a frekvenci předozadních kmitů :-)
Využiju vlákno:
Mám rám dělaný na 80mm vidli (RM Blizzard) a chtěl bych k němu sehnat pevnou. Bude geo v pohodě se Salsa Cromoto (a-c = 425mm)? Ještě jsem uvažoval nad On-One (a-c = 440mm) a nebo si nechat uvařit custom délku u Bareše.
Kolik dáváte místo 100mm?
zastavbová výška 100mm vidle je cca 475mm od toho odečti sag a vyjde ti cca 460mm
No a pro těch 80mm by teda mělo být 440mm? Ta Salsa má "jen 425mm. Ale zase rám se bude upravovat na 650b, takže zadní patky můžu posunout nahoru, aby se eliminovalo zvýšení středu (a tím i těžiště), takže by to ve výsledku nemuselo vadit…
Mám dilema…:)
425 je fakt málo to bude nějaký historický kousek?
teoreticky se dá 1cm nahnat vyším hlavovým
Salsa Cromoto V-brake/disc – měl by to být na Salsu standardní rozměr. Hlávko mám připravené od Hope.
osobně jsem se s pevnou potýkal s jediným problémem. po delším (většinou) sjezdu v bordelu mi začala svědit oblast okolo tricepsů. ale může to celkem dobře eliminovat dostatečně široký plášť s rozumnym tlakem, takže pro mě pevná jedině s 60mm+ předním pláštěm
že bych laboroval s pláštěma moc nehrozí, dopředu cpu to, co mi ještě podrží, a dozadu to, co zvládne moje nedokonalý šlapání v mokru do většiny kopců, obojí pokud možno s co nejnižším valivým odporem a musí mít trošku boky
spíš bych vyzdvihl materiál vidlice, hliník fakt není moc rozumná volba. údajně záleží i na tvaru, rovná hůř „pruží“
jezdím pevnou MRX carbonovou vidli a maximálně vyhovuje mému stylu jízdy – silnice, lesní cesty, jsem spíš cestovatel a v kombinaci s bezdušákama nafoukanýma na 1 bar je to i pohodlný. epicon je v krabici ve skříni:)
Epicon vytáhni ze skříně a pošli po TJK do Liberce…;) Cenu kdyžtak do mailu…:)
Měl jsem ji na prvním biku, což už nějakej rok je. Když si vzpomenu, co všechno jsem s ní dával, tak se občas divím, že jsem ani jednu vyjížďku nezakončil ve špitále. Určitě se to dá, jen budeš někdy víc naklepanej.
Každopádně kde je vůle, tam je cesta !
Kdyby sr někdo chtěl zbavit 26" carbonky 460mm tak mi prosím pisnete do mailu. Dík.