POMOC při výběru kola KOLEM SVĚTA

93 nepřečtených
  • Majlouw

    dobrý den …Prosím o radu …příští rok se chystám do Asie na kole,když to finančně půjde a zdraví dovolí pojedu i dál . Mám toho ve svém životě procestováno hodně ,ale ted bych chtěl cestovat na kole ..Mohli byste mi prosím doporučit kolo co by zvládlo cestu kolem světa co bude dobře servisovatelné a trochu komfortní pro jezdce …navštívil jsem několik cykloshopů a jejich názory se dosti liší někteří doporučili cestovní gravely např . od treku 920 a 520 a jiní , že je lepší nějaká 29 horská s odpruženou vidlicí proti únavě rukou atd ..cesta bude jak silniční tak se silnicím budu chtít i vyhýbat …cesta bude přes Turecko,Iran,Pa­kistan,Indie moje výška 193 váha 95kg …děkuji za pomoc při výběru kola

    0 0
    • novas752  

      Ber v úvahu i spolehlivost, odpružená vidlice se může porouchat. Ze stejného důvodu se na cestovní kola často používají ocelový rámy – když to praskne, svaří to každej jouda se dvěma autobaterkama někde v tatarstánu.

      0 0
    • Majlouw  

      ano určitě nechci Carbon jen třeba sedlovku ,ale jinak jak říkáš něco co bude svařitelné a půjde svařit na koleni, právě jedi říkaly také ,že by odpružení nebraly (například ty gravely) a jiní , že ta vidlice něco vydrží no ,ale nerad bych to někde řešil v poušti ,že mám něco s vidlicí ,ale zase ten tlumič co se týče jizdě v terenu je lákavý do pohodlnosti .

      0 0
    • kamaro  

      Inspirace na kola která toho objela celkem dost:

      Michal a Zuzka – použil bych ale klasické řazení, ne Rohlhoff – https://svjetkolem.wordpress.com/bajky/

      Kuba a Daška – kola více do terénu, ale stále bez odpružené vidlice, pohodlí dohání širokými plášti – http://bikepackingnomads.com/vybaveni/

      Obecně bych volil takto: ocelový rám s pevnou ocelovou vidlicí, řazení nejspíš 1×11 pro jednoduchost, řídítka umožňující více způsobů držení, dobré sedlo, klasické brašny na kvalitním nosiči (váhu rozložit mezi zadní i přední), kola bezdušová (ovšem za podminky seznámení a praktickým vyzkoušením si jejich nahazovaní, opravami a pod.), nábojové dynamo s převodní elektronikou pro nabíjení přes USB.

      Běžně takové kolo v obchodě nekoupíš a personál ti s ním pravděpodobně neporadí, protože s timto nemají zkušenosti (čest výjimkám). Nejlepší je se domluvit s někým kdo se v tom trochu vyzná (kompatibilita jednotlivych dílů a pod.), objednat po dílech a sám pod zkušeným dohledem sestavit. Aby sis to při montáži vyzkoušel, což ti usnadní práci při případných opravách.

      0 0
      • TK75  

        +na googlu se můžeš podívat na čem jel Jan Žďánský trasu Mladá Boleslav-Tokio

        0 0
        • Majlouw  

          jj koukal jsem i jsem ho kontaktoval asi před měsícem (neúspěšně) , koukal jsem i na zig zag cykling ,šneka ,balogu aD …myslím , že nejschudnější bude to kolo nechat někoho sestavit.

          0 0
      • krabica  

        S tím souhlasím, ještě bych asi použil klasické ráfkové brzdy, nebo lankové kotoučovky.

        0 0
        • kamaro  

          Do ráfkových brzd bych nešel, přeci jen na delší cestě by ráfky mohl probrzdit a řešit někde výměnu ráfků je opruz. Daleko jednodušší je výměna destiček a navíc náhradní destičky jsou malé a nezaberou místo.

          Otázka hydrauliky nebo lankových – osobně bych volil hydrauliky, v podstatě nepotřebují žádný servis a zatím jsem s hydraulikami neřešil žádný problém. Pro případné odvzdušnění stačí dvě stříkačky, kousek hadičky, klíč a trochu oleje. To jsou věci, které stejně použije i na jiné věci, třeba doplňování tmelu do plášťů.

          0 0
          • Majlouw  

            také mi většinou doporučovali lankové a výměna destiček by neměla být problém …s hydraulikama ještě nemám zkušenost jezdím roky na jednom kole od Rock machinu a ten hydrauliku nemá:)

            0 0
          • Majlouw  

            také mi většinou doporučovali lankové a výměna destiček by neměla být problém …s hydraulikama ještě nemám zkušenost jezdím roky na jednom kole od Rock machinu a ten hydrauliku nemá:)

            0 0
      • Majlouw  

        volil by si řešení 1×11 . bude tam dost kopců počítám a velká nálož na kole , myslím,že ten řetěz bude tím hodně namáhanej a malá variace převodů ?

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
      • Majlouw  

        A k tomu dynamu : taky jsem na ně koukal a řešil napájení pro mobil s gps atd …ale někde jsem četl , že to má celkem odpor ,máš s tim nějaké zkušenosti?

        0 0
        • Vilém  

          Za jizdy ten odpor nepoznas. Pri toceni kolem naprazdno to poznas.

          0 0
        • kamaro  

          Když se snažili to změřit, tak zjistili, že celkové ztráty odpovídají přibližně dvojnásobku výkonu. Mobil to dokáže nabíjet cca 2–3W v závislosti na rychlosti. Takže tě to zpomaluje o cca 5W, což bude nějaký 1km/h.

          Důležité je zvolit vhodné zařízení mezi dynamo a nabíjené zařízení. Já mám vyhlídnutou toto: https://www.igaro.com/

          Dá se k tomu připojit další zdroj, např. solární panel. Problém těchto zařízení s dynamem je ten, že pracují vždy od nějaké rychlosti, která může být v těžším terénu hůře dosažitelná. Při jízdě po cestě je to v pohodě. Drobný solární panel ti v tomto případě pomůže.

          Jinak o porovnání je něco psáno tady: https://www.cyclingabout.com/…bikepacking/

          0 0
          • Majlouw  

            1km/h ? to je při jízdě 10 h 10 km v deseti dnech 100km a za jeden měsíc 300 km při půl roční cestě 1800km ,ale nadruhou stranu to člověk asi ani nepozná ..:)

            0 0
          • MichaelSimek  

            5W = 1km/h to asi ne ne?

            0 0
            • Raf  

              Ty watty při ultra jsou ošidný :D Každopádně by bylo zajímavý to změřit, co udělá s rychlostí (watty) dynamo, pár kilo zátěže navíc atd.

              0 0
              • atty  

                Někde na stránkách SON (jedny z nejlepších a nejúčinějších) jsem viděl tabulky právě příkonu/výkonu, rychlosti, kdy se čeho dosahuje a taky snad graf „zpomalení“ při té zátěži. Kolem 25–30km/h ty jejich dynama "zpomalovaly, o cca. půl kilometru. Pokud si to dobře pamatuju.

                Na jednu stranu to vypadá jako celkem dost, na druhou mít na dálkový výlet někam do „pustiny“ stálej zdroj nabíjení powerbanky či rovnou navigace, světel apod. – tak se dá půl kiláku asi dobře oželet :)

                0 0
      • maajkee  

        Pevnou určitě, ale 1×11 na expediční kolo mi přijde Teda děsnej nesmysl. Rozsah a jemnější odstupnovani se na těžký expediční kolo hodí určitě víc. Takže bych dal rozhodně 2×11 klidne i 2×10 když by sehnal komponent tak klidně i 2×9 pro spolehlivost a malou náchylnost pro rozstelovani.

        V případně poruchy presmykace z toho 1×neco udělá hned.

        0 0
      • orm  

        Souhlas, az na ty plaste. Bezdusove urcite ne. Plaste pro bezduse jsou plaste z vyssich rad, ktere maji jine vlastnosti nez chces po turistickych plastich, jako jsou odolnost a velky najezd. Urcite nechces, kazdy mesic menit zadni plast a nekde v zapadle iranske vesnici nahazovat bezdusaky a vozit si brasnu plnou nahradnich plastu, protoze na asijskem venkove je nesezenes.

        Pro tento ucel se vyrabeji cestovatelske/tu­risticke plaste, jako je schwalbe marathon nebo, muj oblibeny, continental travel contact. Na tech plastich nejedes desitky tisic km bez defektu.

        0 0
        • kamaro  

          Ano, ale už i Marathon se dělá tubeless… Nedávno jsem na dvou cestovatelských kolech viděl i nějaké Micheliny, z hlediska vzorku podobné Marathonum, také s nápisem tubeless.

          0 0
          • orm  

            Jsem fanousek bezdusaku, ale i tak bych do toho nesel u cestovatelskeho kola na kterem budes travit mesice nekde mimo zapadni civilizaci. Co ti buzdusaky mohou prinest – ochrana proti defektum bude jen tak dlouho dokud bude fungovat tmel, coz je tak dva tri mesice, pak musis dolevat. Tmel si musis vozit sebou, protoze ho nikde nekoupis. Turisticke plaste jsou odolne samy o sobe diky protidefektove vrstve. Valivy odpor. Ok, to je vyhoda. Lepsi jizdni vlastnosti v terenu diky nizsimu tlaku. Ano, budou, ale za cenu mensi zivotnosti plaste a mechanicke odolnosti, coz podle me neni akceptovatelna ce­na.

            Od cestovatelskych plastu chces hlavne dlouhou zivotnost, minimalne 10000+km, odolnost a spolehlivost, snadnou opravitelnost kdekoliv a kdykoliv. Ostatni parametry, jako jizdni vlastnosti v terenu, jsou podle me podruzne.

            Ja osobne bych sel do dvou cestovatelskych plastu (osobne do travel contactu) s dratenou patkou a jeden skladaci jako nahradni.

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
    • Jezevec70  

      Takhle jezdí po světě jiní. Třeba tě něco z toho inspiruje: https://www.pbase.com/…/fullyloaded

      0 0
    • Majlouw  

      Mě v bike centru radotín doporučovali tohodle gravela,ale nikoho koho znám nemá žádné info ani v dalších cykloshopech když jsem se ptal :) jen zbytečně drahá značka ? cca 50 000,–

      0 0
      • černápole  

        může být, nicméně jak vidíš ve zde vloženýchch galeriích, tak vyjet se dá na na čemkoliv a všecny cesty nakonec vedou do říma

        0 0
    • BabbaJagga  

      Sice Te neznám, podle příspěvku ale soudím, ze to bude Tvoje první cestování na kole. Nebylo by dobre před tím zkusit něco kratšího, třeba kolem ČR? Aspoň by sis vyzkoušel, jak kolo naložit, jestli vyhovují převody a tak.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Tak, tak, alespoň nějaká vlastní zkušenost by se hodila.

        0 0
      • Majlouw  

        něco naježděno už mám …asi to není tolik jiní tady ale před minulý rok jsem jel z italské neapole do Čech a každý rok udělám kolem 3–4 tisíc km po republice jen hold hledám alternativu kola jelikož moje kolo je 10 let staré a dnes jsou úplně jiná kola a čím více do toho zabředávám tím více informací je a proto se ptám na názory a zkušenosti ostatních bikerů .Navíc si myslim ,že je to hlavně o vůli ,každý rok cestuji po celém světě a trávím třeba v asii 2 měsíce (přítelkyně je vietnamka :) , lezu po horách a snažim se posouvat svou osobní hranici a ted je to tato , je to můj dlouholetý sen ,který nelze každý rok odkládat , tak snad nikoho neurazí …je to něco co si chci dokázat pro sebe aby měla dušička pokoj :)

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Nenech se zviklat tím, že jsou jiná kola. Prober si sám v sobě, co Ti na stávajícím chybí, nemusíš nijak experimentovat.

          0 0
        • BabbaJagga  

          A tak to je jiná, potom je moje poznámka zcela mimo mísu :) V tom případě ti přeju šťastnou cestu a krásné zážitky.

          0 0
        • oddie  

          Ono to tvoje 10 let staré je na takovou cestu dost možná vhodnější než ta „dnes úplně jiná“…

          0 0
          • Majlouw  

            no taky jsem si řikal,když jsem zkoušel kola tak mi nějak neseděla a říkal jsem si ,že to snad pojedu na tom svým šemíkovi :)

            0 0
      • koko0925  

        To je zatím nejlepší rada kterou jsi zde dostal. Já osobně jezdím na kole 40 let, ale tůru dám maximálně týdenní a ještě jen se 7 kg po hotelech. Víc by mně už nebavilo. Tak aby jsi to neměl stejný :-)

        Edit: jo píšeš že jezdíš, tak dobrý.

        0 0
    • Beekeeper  

      Tenle typek jezdi uz na ctvrtem kole a zatim posledni je FAT…

      http://www.bikewanderer.com/the-bike

      0 0
    • Majlouw  

      můj šemík :)

      0 0
      • Majlouw  

        fota asi 3 roky zpět:) postarší pán je stále na cestách profesor z itálie co brouzdá světem á moc pěkne záběra jek i na antarktidě moc inspirativní člověk Alberto Salvati na fb

        0 0
        • Esi  

          Dal bych ještě triatlonová řídítka, v pohodě ti na rovině vykompenzují ztráty toho dynama a máš další uchop kde si ruce odpocinou

          0 0
          • Majlouw  

            jdu juknout jak vůbec vypadají :)))

            0 0
            • Esi  

              Toto jsem měl na mysli https://www.decathlon.cz/…8515713.html?…

              0 0
              • Esi  

                Bude to na mtb samozřejmě vypadat blbě, ale na nějakou dálkovou trasu to na dlouhých rovinách to má podle mě smysl

                0 0
                • rasto  

                  Úchop za TT rodla je vratký sám od sebe. Nedovedu si představit balancování s plně naloženým expedičním kolem. Nehledě na ničení si zad atd. pro „netrénovaného“ jezdce.

                  2Majlouw: TT rodla nebrat.

                  0 0
                  • Majlouw  

                    Takto úzký úchop opřený s nákladem by byl asi rizikový souhlasím .asi zvolím nějaké motylkova řidítka nebo něco s berany na více možných uchopu

                    0 0
                    • atty  

                      Ty TT nástavce – třeba trošku upravené a v délce optimální, pro co nejpohodlnější opření, vozí opravdu dost dálkových jezdců na silničkách – na originál koze jsou samozřejmě kvůli aeru a optimální pozici vůči dupání do pedálů, na těch dálkovejch kolech je to o tom, že je to další z možných úchopů a že při správné délce a nastavení do toho můžeš optimálně zalehnout a záda trochu odpočívají (respektive ty vzpřimovače, které při normálním úchopu za páky nahoře nebo v obloucích musí tělo držet). Takže špatnej nápad to rozhodně není. Samozřejmě to není na sjezd po šotolině, nebo totálně rozbité silnici, ale na dlouhou rovinu, kde kolo nějakou rychlostí jede a tudíš není nijak vratké a nestabilní.

                      Fakt bych se podíval pořádně na ten thread, případně popis a fotky toho 3T speciálu u Aleše Zavorala – tím, že tyhle dálkové „hrůzy“ jezdí závodně, tak má už asi dobrou představu, co na kole mít a jak, aby ses nezničil za pár dní a nebo Ti něco důležitého nechybělo. On samozřejmě jede 250 i 300km za den, ale ty potřeby, posed a vybavení kola by měly být celkem podobné, nebo se dá alespoň dobře načerpat inspirace.

                      0 0
                      • Majlouw  

                        moc děkuji za skvěléinformace a názor …ted nevím jestli zde nebo na jiném foru mi dával někdo kontakt na petra Mazala a mám s ním pozítří schůzku vPoličce …také ujel cestu kolem svět a denně přes 200 km s naloženým kolem 40 000 km celkem …tak yslím , že také budu mít fajn názor těším se .takže berany s tímhle nástavce…co se týče odpočinku zad určitě to je pro mě zajímavá informace jelikož v b mihulosti jsem měl vyhřezlou plotýnkku a to je můj největší strašák na cestě jelikož když se tovždy skřípne jsem 4 dny nehybnej skoro :))))))))ale s tím se počítá :)

                        0 0
      • kamaro  

        Možná dát pevnou vidlici a přední nosič a vyměnit brašny za lepší (ideálně Ortlieb). Případně pořešit do dynamo.

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Na pevné vidli bych asi netrval, ale na předním nosiči víceméně ano. Nepromokavé brašny jsou bez debat.

          0 0
          • kamaro  

            Právě i kvůli těm předním brašnám bych dal pevnou. Je na ni větší výběr nosičů. Prostě se mi nelíbí uchycení čehokoliv přes objímky, nemám v to důvěru.

            0 0
        • Majlouw  

          ty jo koukám na ty brašny od této značky a vypadají fakt super :))

          0 0
          • kamaro  

            Kdosi sem dával galerii cestovních kol, když si ty kola prohlídneš tak zjistíš, že drtivá většina kol je vybavena právě brašnami od Ortliebu.

            0 0
            • Fran-tic  

              mi se líbí zpracováním i sport arsenal teda :)

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                Mám od nich různé, z toho dvoje různě staré velké expediční 312. Jednu jsem dokonce lepil a slepil :-), což mě zpočátku naštvalo (rozlezl se „vf šev“, ale pomohl jsem mu výrazně zacházením a pádem), ale ve výsledku mě víc potěšilo, že to vůbec šlo.

                Dá se s nimi žít.

                P.S. Teď se dívám na web a ve žluté bych si je také nechal líbit, mám jen černé :-(. Po naložení je tedy vždycky ještě vezmu gumicukem (horizontálně) přes, aby pevněji držely u nosiče, jen fabrické uchycení drncavé cesty moc nedává.

                0 0
                • Jakobo  

                  Ta cerna barva me taky hnete. Pred koupi jsem i psal do SA jestli nemaji nekde zapomenute o generaci starsi, cernostribrne. Ta cerna se na slunku dost ohriva, veci uvnitr jsou teple a cela brasna mekne.

                  Ale zlutou bych taky moc nechtel, ja vim, bezpecnost, ale spis nejakou mene napadnou, pro me ideal olivova zelena. Uz se delsi dobu chystam, ze koupim za par korun malou polni 85, velka uz bude asi moc velka. Na takove obyc tahani.

                  Jinak material brasen u SA vydrzi mene jak Ortlieb, casem se zacne v miste rolovani odirat, ale ten jejich uchyt na nosic je za me lepsi, ta lista a ty masivni haky. Jednoduche a pevne dost. Tak to byvalo u starych brasen kdysi, nez vsichni presli na plast.

                  0 0
              • kamaro  

                Od SA jsme měli pouze expediční, nejprve starší model (tmavě zelené, šité s přelepenými spoji) a poté i novější černé svařované. Ten starší typ moc vodotěsný nebyl, bylo lepší balit do igelitek. Novější svařovaný typ byl o kus lepší, ale po pár výletech se začaly trhat v horní části u zavěšení. Měli jsme ještě starší typ uchycení pouze s háčky, časem jej upravili a jen tam takový ztužující hliníkový profil s hliníkovými háčky. Oproti uchycení Ortliebu je to ještě kus cesty. Ortlieb navíc lépe drží tvar, ale hůře se roluje. Z hlediska životnosti ale zatím vypadá daleko lépe německá konkurence.

                0 0
              • Majlouw  

                Arsenal používám léta ,Neurazí celkem posloužily ale občas do nich zatéká takže jsem měl ještě věci v brašnách v igelitkách :) a co se týče držení tvaru zrovna včera při 100 km v terenu jsem jen nadával :))))vyztužení brašen se po čase mírně zkroutí a když není úplně vhodný nebo upravený nosič vleze vám brašna do kola ,navíc se po intenzivnějším používání začínají trhat …(brašny (min jednu) mám na kole neustále )

                0 0
                • AV  

                  Vzhledem k tomu, kolikrát jsi byl v Asii a kolik jsi dohromady najezdil,(jak píšeš) vydržely ty Arsenaly hodně!

                  0 0
            • Bruca  

              Ortliebku City jsem mel ted na vode, vykoupal jsem se petkrat docela slusne vcetne prevrhnute Palavy a v ortliebce sucho. O lodnim vaku jsem to rict nemohl :(

              Brasna byla 4 roky pouzivana a vydrzela sucha.

              SA jsem mival ty obyčejné, ne expedicni, a byla to skoda penez.

              0 0
              • Jakobo  

                No ja na ceste obcas brasnu SA tak jak je hodim do vody a pod vodou celou umyju od prachu a blata. Normalne tam nenatece, ale jednou se tam trocha vody dostala, blbe zarolovane, chce to prehnout aspon 2× a utahnout prazky.

                0 0
              • Majlouw  

                Ortlieb se mi taky líbí …myslím , že to bude jasná volba co se týče výběru brašen …líbí se mi a slyšel jsem na ně chválu

                0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • AussigBiker  

      Už jsem si vzpomněl, zkus tu pohledat uživatele Aleš Beranyduc nebo tak nějak. Má tu vlákno, jezdí takový ty dálkový nonstop závody. Jestli si dobře pamatuju, tak se tam hodně věcí rozebíralo, včetně dynama a dobíjení. Nebo si to pamatuju špatně a byl to někdo jinej a jiný vlákno :-)

      0 0
    • jardalee  

      tady maj peknej zaklad na to kolo https://www.chainreactioncycles.com/…p-prod155475 drzaky na nosic blatniky ocel ,kdyz to prestane prehazovat udelas singla :)

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
      • mrazik62  

        Toto kolo jako expediční? Si na to jen hraje :-) Možná expedice kolem komína. Karbonová vidlice, teleskopická sedlovka, to fakt hodně dlouho vydrží bez údržby někde v pustině.

        Jinak ta fotka bikera někde skoro na poušti je fakt přesvědčující :-)))

        0 0
        • Romancero  

          A navíc hydrauliky! I za cenu, že mechanické kotoučovky brzdí méně bych je na takovém kole nechťěl… aneb v jednoduchosti je síla. To už si tam rovnou může pořídit di2 řazení. Obchodníci a výrobci nás pěkně oblbují

          0 0
          • Majlouw  

            souhlasím tohle kolo vyskakuje hodně jako expediční , ale cestu si na tom nedovedu moc představit a každopadně chci mechaniky :)

            0 0
    • RttB  

      Radou nepřispěji, pač nemám ani páru o tom, co taková cesta vyžaduje.

      Ale za to o to více obdivuji takovéto dobrodruhy a držím palce, ať ti to vše vyjde !

      Jinak za mě byl to byl Al rám, pružinová odpružená vidle, hydrauliky a duše.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • jihra  

      Já teď taky uvažuju o nějakém „expedičním“ kole. Probírám to z různých stran a hledisek a došel jsem prozatím k následujícím závěrům.

      Rám ocelový – opravdu to svaří kde kdo. Hliník či karbon někde v „prdelovicích“ nikdo neopraví. Brzdič kotoučové zadní brzdy by měl být uchycený uvnitř zadního rámového trojúhelníku. Když bude nahoře na zadní vzpěře – což je nejběžnější uchycení – tak bude brzdič překážet uchycení nosiče.

      Vidlice pevná ocelová – odpružená vidlice sice šetří ruce, ale někde v prachu a písku se zasere, může se porouchat a v „prdelovicích“ to nikdo neopraví. Je sice fakt, že nefunkční odpružená vidlice je vlastně pevná vidlice a dá se jet dál – ale ta váha.

      Řídítka typu „motýl“ – při té délce trubky už trochu pruží a uleví rukám. Spousta možných uchopení.

      Kola – asi 26". Sice tak nežehlí nerovnosti jako třeba 28"/29", ale je to ve světě nejběžnější rozměr. Navíc 26" kola jsou pevnější než třeba 29", ta už s větší zátěží chodí trochu do stran. Navíc v terénu není kolo s dvacetdevítkami tak obratné, celé kolo je vysoké a tím pádem i trochu hůř ovladatelné, nemotornější. 27,5" kola nejsou až tak moc běžná.

      Pláště – spíše tlustší (2,2"-2,8" – co vejde do rámu). Budou mít sice trochu vyšší valivý odpor, ale hned tak se neprorazí na nějakém kantu a taky tlumí nerovnosti. Asi klasika s duší, vydrží více než bezdušáky.

      Brzdy – rozhodně kotoučové a to mechanické, lankové. Když se někde poserou hydraulické, tak je člověk v pr… Já osobně už jsem vyrval hadičku z brzdiče, při havárii v lese se hadička o něco zachytila a byla venku. Lankové brzdy asi Avid BB7, osvědčené a brzdí slušně. Ráfkové brzdy jsou o ničem – uděláš osmičku a nebrzdíš, Probrzdíš ráfek a problém.

      Zadní náboj – něco se 4 průmyslovými ložisky a 10 mm pevnou rychloupínací osou. Ať něco vydrží a nepraskne osa. Ale aby ta ložiska měla běžný rozměr, ať se dají sehnat i ve světě.

      Sedlovka – průměr 27,2 mm, je to asi nejběžnější rozměr.

      Převody – určitě 3×9 Shimano. Asi nejběžnější kombinace, takže náhradní díly budou. Nesmysly typu 1×11 apod. ani náhodou – mají malý rozsah převodů a hodně hrubé odstupňování převodů. A to nemluvím o dostupnosti náhradních dílů v nějakých „prdelovicích“.

      Řazení – tady trošku váhám. Otočné gripshift rukojeti určitě ne, už jen výměna lanka u spousty z nich je porod a některé chodí dost těžko. Páčky rapid fire šlapou sice dobře, ale mají dost jemný mechanismus a stačí zatuhlé mazivo či prach uvnitř a přestávají řadit. Z pohledu spolehlivosti a jednoduchosti asi budou nejlepší klasické otočné páčky microshift s indexací.

      Ráfky – určitě Remerx Jumbo a to 36 děr. Více špic = pevnější kolo. Tyhle ráfky jsou takřka nezničitelné.

      Sedlo – oblý tvar bez jakýchkoliv švů (po 100 km v je každý šev cítit), gelové. Ještě možná kvalitní kožené (odpružené) – třeba Brooks – ale než si je člověk „vysedí“, tak to trvá. Sedlo je ale dost individuální záležitost, každý má holt pozadí trošku jiné. :-)

      Osvětlení a nabíjení elektroniky – určitě dynamo v předním náboji, asi SON, při otáčení má menší odpor než Shimano. K tomu světla, která umí svítit i ještě pár minut po zastavení, abych byl vidět i když v noci zastavím na neosvětlené křižovatce. A na dynamo připojit nějakou elektroniku s USB výstupem. Doplnit to i slunečním panelem. Nosím na čundrech na batohu sluneční panel z Číny, 28×28 cm, voděodolný, plastový, ohebný. Když svítí slunko, tak nabíjí mobil jak ze zásuvky 220V. Když ale slunko nesvítí tak ani ťuk.

      To je tak asi všechno, k čemu jsem se prozatím dopracoval.

      Co se týká rámu, tak se mi líbí rám kola UB Bike od Azubu. Mám s ním akorát dva problémy – má trošku úzké vidlice, takže tlustší plášť bude asi problém. Píšou sice, že by tam mohl vejít plášť až 2,6" ale rám jsem dnes viděl a mám o tom pochyby. Druhý problém je, že třeba velikost M není k mání. Jinak by mi plně vyhovoval. V případě potřeby má takovou geometrii, že tam jde namontovat odpružená vidlice se zdvihem do 100 mm, bohužel je ale hlavová trubka jen na vidlici s 1" krkem a-head, takže výběr vidlic minimální. Ale odpruženou vidlici nechci.

      Další kandidát na rám je něco od Surly, ale na ty jejich nové rámy nejdou namontovat kliky s trojtalířem. Prostě to bude drhnout o zadní stavbu. Možná tak ještě nějaká malá dvojplacka.

      Takže asi tak. Budu pátrat dále.

      0 0
      • kamaro  

        Tak ono záleží hlavně na tom kam se chystáš, na jak dlouho a co znamenají „prdelovice“. Já to mám trochu jinak, ale my se chystáme na příští rok na cca 3 měsíce na sever od nás. Budeme ale zůstávat v civilizované Evropě.

        Rám – představa že ti to svaří nějaký Jose elektrodou je úplně mimo, nadělal by více škody něž užitku. A hledat Joseho s TIG svářečkou bude i tak problém. Navíc pokud ten rám praskne, tak pravděpodobně tam, kde to TIGem stejně nepůjde. Takže se potom sháněj spíše po někom s autogenem, trochou mosazné pájky a trubkou vhodného průměru na přeplátování. Myslím si, že o tom trochu vím…

        Kola – 29" kolo je stejně vysoké jako to 26", u té 29" je oproti nábojům trochu níže střed. S brašnama to stejně na nějaký terén nebude a limitem v tomto případě nebudou 29" kola. V civilizovaném světě budeš mít za chvíli problém spíše sehnat ty 26" pláště.

        Pláště – já jsem pro bezduše, kde u cestování vidím spoustu výhod. Velký nájezd za krátkou dobu, tzn. naleju tam více mlíka. Případný defekt třeba nebudu muset řešit a případně jej vyřeším zvenku knotem. Tzn. nemusím kolo odstrojovat, abych mohl vytáhnout zadní kolo z rámu a to opravovat. Pochopitelně může nastat i horší defekt, takže duše pro zálohu a záplaty pro podlepení pláště s sebou. Nahození u pumpy nebo boosterem z PETky.

        Brzdy – kotoučovky jasně, ale za mě hydraulika. Jsou to bezúdržbové brzdy. V případě potřeby jsou opravitelné, i ta vytržená hadička (nechápu jak jsi ji mohl vyrvat a jak by asi dopadla klasika, minimálně nový bowden a lanko by jsi musel sehnat, možná by se zlomila i páka). Stačí na to klíče nebo imbus (dle brzdy), 2 injekční stříkačky (hodí se i na doplňování tmelu do bezduší) a housek hadičky.

        Náboje – když už nad tím takto přemýšlíš tak u zadního náboje není špatné, když můžeš sundat kazetu bez použití nástrojů, aby jsi se třeba dostal k výměně prasklého drátu a nepotřeboval k tomu stahovák, oprať a velký klíč. Třeba DT Swiss to tak u 350 má.

        Převody – čím víc jednoduché, tím lépe. Hlavně žádné převodovky. A 1×11 je jednodušší než 3×9. Ohledně náhradních dílů záleží kam se chystáš, ale všechno se dá dneska nechat poslat :-)

        Ráfky – jasně, víc drátů, větší pevnost. Akorát s těmi 36 dráty potom budeš mít problém sehnat kvalitnější náboj na 36 děr. Většina jich je na max. 32 děr. Nabídky ráfků s 36 dírama je také omezena, 32 je prostě častější a lépe sehnatelné i v „prdelovicích“. Kombinace 36 děr a bezduše téměř neřešitelná.

        Osvětlení – jo, nábojové dynamo funguje, ale rozhodující u něj bude i elektronika pro převod na USB. Ta bude stát zhruba tolik co to dynamo a na její kvalitě záleží především. Světla z dynama neřeším, za tmy na dovolené nejezdím a kdyžtak to řeším světlem z baterie.

        Jinak je stejně nejdůležitější rozmístění zavazadel na kole tak, aby hmotnost byla co nejlépe rozložena na obě kola a aby zavazadla byly nízko kvůli snížení těžiště. Naložený zadní nosič s odlehčeným předním kolem může vést ke špatné ovladatelnosti kola a třeba i k pádu, při kterém se třeba může vytrhnout hadička z brzdy :-) Pokud k tomu pádu nedojde, hadička se nevytrhne.

        Nosič ideálně takový, který se dá opravit. Většina je jich hliníkových, titan zde také nebude výhrou.

        Důležité je znát své kolo a mít zkušenosti s jejich sestavováním, seřizováním, umět si zaplést své vlastní kola, případně si umět rám „svařit“.

        No a ještě důležitější je někam vyjet.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.