• vitek_s

    Ahoj,

    Stručně řečeno už jsem rozlámal 4 rámy během jednoho roku, docela mě to štve, a rád si nechám poradit.

    Loni v létě mi praskl rám Author basic 23" po 3 letech a 11 tis. km. To kolo už jsem jenom dojížděl do práce, tak jsem ho akorát vyřadil. Jenže měsíc na to mi praskl ve stejném místě rám MRX disc elite 29 23", který jsem měl na „hlavním“ kole, v té době měl 7800km a byl lehce přes rok starý. Po reklamaci mi obratem dorazil nový rám v jiném laku. Přišlo mi že měl malinko odbytější svary ale možná jsem to jen víc zkoumal. Po půl roce a 4800km praskl i tento rám, koupil jsem levnější rám SCUD 29 23" a MRX nechal svařit do zálohy. To bylo před dvěma měsíci. O víkendu jsem na SCUDu objevil v inkriminovaném místě opět charakteristickou vlasovou trhlinu v laku. Má najeto 3300km a podle předchozích zkušeností to do 1500km rupne.

    Vozím 2 různé sedlovky 400mm 36.1, všechny rámy jsou 23". Měřím 198cm, mám delší nohy 99cm (tj. sedlovku mám vytaženou blízko maxima). Vážím během roku 90–95kg. S kolem jezdím poslední dobou hlavně do práce (tj. dřív jsem jezdil častěji nezpevněné cesty, teď je to 80% silnice)

    Mám blízko ke strojařině, takže tuším že se jedná o klasickou únavovou trhlinu, vzniká v místě vrubu nad svarem a díky cyklickému namáhání a vlastnostem hliníku se pak šíří dál.

    Potkal se někdo z vás se stejným problémem?

    Bike mám v profilu, je to ten bílý MRX, nestíhal jsem aktualizovat fotky po každé výměně rámu.

    0 0
    • Vilém  

      Nech si udelat nejaky custom ram, at uz dural, nebo CrMo.

      0 0
      • vitek_s  

        To je taky varianta. Rád bych to ale nejdřív zkusil řešit sériovým rámem. Geometrie kratších 23" mi sedí perfektně. Ocelový rám beru jako nejzazší možnost, od custom duralu bych nečekal nějakou výrazně vyšší životnost.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • Georrge  

      resenim by mohl byt treba i full… ale to uz levneji asi vyjde ten custom ram :)

      0 0
    • zzd426  

      jak poznáš že máš sedlovku vytaženou blízko maxima? jestli podle značek na sedlovce, tak to je maximum pro sedlovku, né pro rám, to už může být dávno za maximem. jinak hned po prvním prasknutí jsi to podle mě měl řešit výměnou sedlovky za delší. a hlavně jestli najezdíš za rok 8tis. kilometrů, tak by jsi se měl poohlédnout po kvalitním rámu, popř nějaký rám na míru.

      0 0
      • vitek_s  

        Za maximum beru to co je na sedlovce, ty značky mám cca 1cm pod horní hranou rychloupínáku. Jak zjistím minimální zasunutí sedlovky u toho MRX? Samozřejmě dolní hrana sedlovky je vždy aspoň 3–4cm pod spodní hranou horní rámové trupky, takže se to má o co opřít. Začnu shánět 450mm sedlovku 36.1 všiml jsem si, že se to řeší o pár vláken vedle na fóru.

        0 0
        • Tomáš  

          Maximum na sedlovce jak max vysunutí sedlovky, při kterém by se neměla poškodit, ale tohle maximum s tím co ještě zvládne rám vůbec nesouvisí.

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • Rychlej turista  

      Pokud je to u tebe pravidlem a ostatní s těmi rámy nemají problémy, jednalo by se o ne moc pravděpodobné náhody, kdy je spíše pravděpodobnější, že se prostě s příliš velkou váhou sejde krátká sedlovka. Začal bych tedy tou sedlovkou, o níž pravíš je je vytažena na maximum. To maximum vyznačené na sedlovce je maximum pro sedlovku, nikoliv pro rám. Třeba u mého Treka je uvnitř sedlové roury na straně díry po vodorovné rouře ještě plech, aby se sedlovka měla o co opřít. Pokud to tvé rámy nemají, musí být sedlovka zasunuta minimálně pod její úroveň. Tím bych tedy začal.

      0 0
    • Carloss  

      Dal bych delší sedlovku a zrovna ten rám, co máš na fotce, je udělanej pěkně dementně, bo je horná trubka do kosočtverce a největší namáhání jde nahoře na tu „špičku“ svaru, kde je prostě malá plocha a velký pnutí a tam to začne praskat.. to stejný se mi stalo na spyderu, kterej měl u sedlovky taky takovou „ploutvičku“ ( teda to se stávalo u toho rámu běžně, nejen mě)

      0 0
      • Carloss  

        možná ještě vyztužit sedlovku jak je zasunuta v rámu a kousek nad objímku, aby nejvíc pružila až nad rámem, ale tím si nejsem jistej..

        0 0
        • vitek_s  

          To mě taky napadlo, jenže vozím v sedlovce pumpičku, což mi přijde jako geniální řešení, kterého bych se nerad vzdával. Najít pumpu co se vejde dovnitř byla celkem fuška. Spíš by se mi líbila sedlovka s trochu silnější stěnou, třeba 3mm místo těch odhadem 1,5 co tam je teď. Když jedu do kopce na težší převod tak je vidět, že rám i se sedlovkou docela pruží v místě toho svaru.

          0 0
          • Dejv94  

            To jakože musíš vyndat sedlovku abys mohl vyndat pumpičku? Příjde mi to jako nejvíc nepraktické řešení.

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
            • Vilém  

              A jeste to tam musi pekne sterchat. No, mozna ma nejaky molitanovy mezikrouzky a vytahuje ji jak tampon, tezko rict:)

              0 0
              • vitek_s  

                Pumpička je Lezyne HP nebo HV drive, má u plasového madla takové rozšíření, které je o nějakou tu desetinu větší než vnitřní průměr sedlovky. Stačí jemně zatlačit a pootočit a pumička v sedlovce drží, je v suchu, vždy čistá, nemusím ji brát když kolo zamykám a v případě potřeby to zabere cca 10 sekund ji vyndat. Letos jsem ji použil jednou, když jsem ji někomu pujčoval, jezdím těžší a tlustší pláště a asi mám štěstí.

                0 0
          • Siddha  

            Mít v sedlovce pumpičku – nejsem metalurg, technik, nic takového – ale mám pocit, že to opakovaný přepínání taky tomu rámu moc nesvědčí. Takže bez důležitosti v pořadí: 1. vhodný rám (možná na míru, klidně hliník, zkus oslovit třeba Záleskýho www.lucas-cycles.cz orientačně kolem 7 tis myslím není drahé a myslím by uměl zvolit vhodnou jak délku, tak materiál s sílu trubek pro konkrétní potřeby + doporučil vše ostatní), 2. délka sedlovky, 3. opatrnou práci se sedlovou objímkou a vykašlal bych se na tu pumpičku, 4. dostatečně dlouhou sedlovku.

            0 0
      • vitek_s  

        Jo, taky mi to přijde jako blbej tvar, ale došlo mi to až po prasknutí, předtím jsem si liboval jaká je to skvělá výztuha.

        0 0
    • kubad  

      koupit rám s dostatečně dlouhou zárukou (ideálně 5 let)

      použít dostatečně dlouhou sedlovku, aby bylo cca 12–14cm v rámu a mělo by vše být OK

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • vitek_s  

        Ok, a uznají mi záruku pokud budu používat 450mm sedlovku? Těch 12cm v rámu mám myslím už teď, radši to ještě přeměřím.

        0 0
    • McBlacky  

      ono jsi si vybral i docela šitový rámy. Basic je sice váhově ingot, ale moc nevydrží, mrx je taky low end.

      Já vozím sedlovky 400mm na maximu na většině rámů (extra dlouhý nohy) ale vážím jen 72kg, nicméně zatím mi praskla akorát silnice, kde paradoxně mám sedlovku v rámu daleko víc, ale je většinu času v trenažeru, kde dostává blbou zátěž.

      Hliníkových rámů jsem měl několik a většina najela 10–15 tisíc.

      řešení by mohl být pro tebe carbon rám s delší sedlovkou. Ve 31,6 myslím dělal Roox 430, ve 27,2 dělá Cannondale 420 carbon a tune 420 hliník. A samozřějmě vybrat si firmu co dává doživotní záruku (cca 5 let)

      další možnost je taky, že máš sedlo moc posunuté vzad, sedlovku hokejku a sedlo na kterém se sedí hodně vzadu. Tím pádem vzniká extrémní páka. A pak tomu moc nepomáhá jízda v sedě ve víc rozbitém, terénu.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • michomin  

      Vypadá to, že si budeš muset nechat udělat pořádný ocelák na míru s dlouhatánskou sedlovou trubkou (SingleBe něco přes 10000) Vzhledem k četnosti nákupů nových rámů ti asi nic jiného nezbude, jinak budeš dál platit za další a další rámy a bude tě to stát moc.

      Aby řidítka nebyla tak nízko oproti sedlu, tak bych doporučil zvětšit hloubku středu na 65 mm, každý milimetr dobrý.

      Další věc proč ne Al rám se sedlovkou 31,6 je ta, že neoplývají v bodě styku řetězové vzpěry, horní rámové a sedlové trubky přílišnou pevností. Tady nemáš šanci.

      0 0
      • TJK  
        • zaprve neni potreba davat 10 za single be a i tam by ho to stalo vic…Pietro vari ramy i kolem 7 a WERK v klidu poridi za 3500 a bude stacit
        • zadruhe nevim proc by mel sahat na vysku stred kvuli pozici riditek.. navicneresi zadnyho priprcleho Skoveho mrzaka.. s jeho vyskou nebude v poziciriditke imho problem.. teda pokud neholduje pulmetrovemu bar dropu jakv 80tkach :-)
        • zatreti nevidim zadnej problem v v hlinikovym ramu.. zasadni problem je,ze konstrukce tech ramu je na jeho telesnou konstituci proste naprd.. covyhovuje delkou nestaci vyskou… pokudby sehnal odpovidajici hlinu s vyssisedlovkou a vzperama, tak to vydrzi taky vpohode…
        0 0
    • worlusho  

      Pravděpodobně by tvůj problém vyřešil rám s vyšším komínkem, který má perforaci na stažení sedlové trubky na třech místech (po 120°) jako to používá Trek, tam nedochází k namáhání čelní strany na tah.

      0 0
      • vitek_s  

        Na treky už jsem se díval dřív, šel bych třeba do rámu Superfly 5 23". Jenže nevím kde takový rám sehnat, předpokládám, že nebude levný a je otázka, jestli to skutečně vyřeší problém.

        Přijde mi, že „zavedení“ výrobci kol neprodávají oficiálně samostatné rámy a tudíž bych to musel sehnat třeba přes servis. A potom si nejsem jistý jestli bych mohl třeba každý rok nebo dva reklamovat takto zakoupený rám.

        0 0
        • worlusho  

          Trek většinou míval v nabídce rám z každé kategorie, ale vždy jen ten TOP, čemuž odpovídala cena. Někteří to řeší tak, že koupí celé kolo a přestrojí rám. U Treku je jistá výhoda v doživotní záruce na rám. Teda loni to tak ještě bylo, letos jsem se nekoukal, jestli není nějaká změna.

          0 0
      • TJK  

        nechci ti slapat na babovicky.. ale vicenasobne nariznuti sedlove roury pomuze jen a pouze lepsimu a symetrictejsimu stazeni sedlovku do ramu.. cili mensi silou a rovnomerneji utahnes sedlovku tak aby ti nezajizdela nebo a bys nedejboze neprasknul karbon sedlovku.. s namahanim ramu od sedlove trubky to ale nema zhola nic spolecneho… tam to namahani je porad stejne!

        0 0
        • worlusho  

          Nakresli si to, zamysli se a pak si udělej bábovičku. ;)

          0 0
          • TJK  

            jak ti objimka omezi namahani od sedlovky tedy? na ram.. to mi prosim vysvetli :-)

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
            • worlusho  

              Napovím ti, v kterých místech se ti opírá sedlovka v sedlové trubce:

              a/ pokud je objímkou přitažena k čelní straně

              b/ pokud stažení funguje čistě jako aretace proti zajetí sedlovky a sedlovka se v horní části opírá o zadní stěnu sedlové trubky, která je následně opřena o zadní stavbu.

              0 0
              • TJK  

                to nemyslis vazne ze ne :-D

                0 0
                • worlusho  

                  Co bych si na tom měl myslet, pokud přitáhneš sedlovku k čelní straně sedlové trubky, tak největší namáhání při pružení máš v místě sváru s horní rámovou trubkou – to je fakt. U ostatních varianty se síly rozkládají jinak a svár horní rámové trubky není vystaven takovému pnutí. ;) Podívej se na otlaky v sedlovkách pro rozdílné řešení uchycení.

                  0 0
              • Vilém  

                To ti rikali, kdyz jsi prebiral vyreklamovany ram?

                0 0
                • worlusho  

                  Proč, co to má společného s mým rámem, on byl prasklý?

                  0 0
                  • TJK  

                    ale kdepak.. on spis narazel vilem na to.. ze v krame ti jsou schopny rict i takovou blbost co jsi tu prave napsal.. ale pokud je to ze tve hlavy tak o to hur :-DD

                    0 0
                  • Vilém  

                    Co ja vim, proc jsi ho reklamoval?

                    Proste mi to prislo jako nejaka pohadka od prodejce.

                    0 0
                    • worlusho  

                      Nikdy jsem se o tom z žádným prodejcem nebavil, tak nemůžu sloužit, jinak ten původní rám byl asi z páteční odpolední směny :), někomu ujelo pravítko a měl pravou část stavby posunutou proti levé.

                      0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
          • TJK  

            nejses ta Michominuv bracha? :-D

            0 0
        • McBlacky  

          to rozříznutí pomůže jen na prasklinu u konce toho rozříznutí. Ale dneska lepší rámy jsou bud na třikrát, nebo vepředu, nebo taky vůbec.

          Na ulomení u spojení trubek to jasně nepomáhá

          0 0
    • Smepet  

      Zavarit – poradne a uz to nepraskne.

      Mam magnesiovou silnicni meridu, ta praskla u zamku sedlovky snad kazdymu. Zavaril jsem a je to nesmrtelny.

      0 0
      • TJK  

        cokoli co je varene a nebylo tepelne zpracoven driv nebo pozdejc praskene vedle svaru… vzdycky.. to ze tobe to neprasklo je spis svetla vyjimka… bohuzel realita je takova ze to praskne vzdy.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • Smepet  

          Dost zalezi na konkretnim svaru, pokud je dost siroky/vysoky, jako napr. v mem pripade, uz to nepraskne, protoze pod svarem uz neni takove pnuti a dalsi trubky pod svarem tlak rozlozi.

          Mel jsem stejnou prasklinu jako na obrazku vyse, muzu vyfotit ten muj novy svar … Hlinik se vari sam, takze tam je to uplne bez problemu, magnesium neni jednoduche vzhledem k tomu jak to steka… Muj bratr se zivi svarovanim a jak rika – zavarit se da vsechno kdyz jsou sikovne ruce a dobre nacini :-)

          0 0
    • blackboy007  

      máš dvě možnosti rám Al 6061 nebo ocelový rám si koupit přes net

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.