Přehazovačka na silnični kolo

48 nepřečtených
  • Dudys27

    Dobrý den, chtěl bych poradit ohledně výběru přehazovačky na silničku. Momentálně mám silnici osazenou Sorou 2×8. Uvažuji o koupi vyšší řady od Shimana, ale nevím jestli to jako cyklista amater poznám. Je to takovy velký rozdíl mezi Sorou a například Tiagrou či 105?v čem je popřípadě největší rozdíl. Předem děkuji za názory:)

    0 0
    • novas752  

      Počet převodů.

      0 0
      • Dudys27  

        No omlouvám se jestli odpovim špatně ale vzadu 8 pastorku. V těch číslech 28 32 atd se nejak neorientuji ale kdyby jsi mi to taky objasnil budu jenom rad:)

        0 0
        • novas752  

          Tak nějvětší rozdíl bude v počtu převodů = třeba nová Shimano 105 je 11ti rychlostní = budeš mít jemnější odstupňování a třeba i větší rozsah (rozdíl mezi nejmenším a největším pastorkem (to jsou ty zubatý kolečka na kazetě), ale to je věc kazety.

          Měnit za jinou 8spd přehazku je podle mě hloupost (rozdíl by byl akorát v homotnosti a možná trošičku ve funkci) a výměna za lepší s větším počtem převodů znamená vyměnit i další díly (řadící/brzdová páka, kazeta a možná i náboj + přepletení).

          0 0
          • Dudys27  

            Jo jasný počítám s tím ze se musi koupit celá sada. Jen otázka to plepleteni záleží na čem? Rikas tedy pokud prostě nejezdim závodně ze by mi ta Sora mohla na chvíli vystačit?

            0 0
            • novas752  

              Nevim jistě jak je to u silničních kol přesně, ale tušim, že třeba 10 a 11spd kazeta nejde nasadit na 8spd náboj. To ti řeknou přesně jiní. Takže budeš možná potřebovat správnej náboj se správnym ořechem a správnym počtem děr (a správnou osou).

              0 0
              • Prazak0  

                Myslím, že na stejný náboj jde dát osmikolečko, devítikolečko a nebo desetikolečko. Jedenáctková kazeta tam dát nejde.

                0 0
                • Dudys27  

                  Někde jsem četl že když člověk mění ty komponenty nemá cenu měnit treba že Síry na Tiagru ale jít rovnou třeba 105 je to tak ?

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Tak výš o jednu řadu není tak velký rozdíl. Problém je jinde, že nejde jen vyměnit přehazovačku, že se musí vyměnit řada dalších věcí. Řazení, možná i náboje kol, což pak znamená kola nechat přeplést. Tady nejde vyměnit jen jedna věc a zbytek nechat. Vymění se vlastně půlka kola, možná více.

                    0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Jemnější odstupňování, takže si můžeš vybrat „přesnější“ vyhovující převod. U 11sp sad pak vidím výhodu v tom, že máš v podstatě plnohodnotnou jemnou 10sp kazetu zvětšenou o jeden přidaný pastorek do kopců. Vyšší sady chodí jemněji a méně hlučně, mají také vedení obou bovdenů pod omotávkou.

      0 0
      • Dudys27  

        Jako začínajíci silničář poznám tenhle rozdíl? Tento rok spíše kratší trasy alr během dalšího roku už bych ty 150km 200km tripy chtěl jezdit a právě nevím jestli ta síra stačí

        0 0
        • novas752  

          Rozdíl v odstupňování případně rozsahu poznáš určitě.

          1. vyjedeš i prudší kopec(větší rozsah)
          2. téměř nenastane situace, že při ideálních otáčkách (nohou) je jeden převod moc těžký a druhý moc lehký.
          0 0
          • Dudys27  

            Někde jsem četl že když člověk mění ty komponenty nemá cenu měnit treba že Síry na Tiagru ale jít rovnou třeba 105 je to tak ?

            0 0
            • Bubaaak  

              Je to lepší, 105 je první co se bere už trošku vážně. Jemněji řadí, je tichoučká a hladká :)

              Ale bacha je to už 11rychlostní (modely 5800), takže budeš potřebovat nový zadní ořech/náboj.

              0 0
              • Dudys27  

                Mam v plánu koupít starší kozkal jsem že doo těch 5000 pri dobré nabidce bych mohl koupit celá sadu. Ty 105 jsem ale viděl i 10s, to by znamenalo zr bych to menit nemusel ne

                0 0
                • Bubaaak  

                  Na 10 měnit nemusíš ořech/náboj, zbytku bohužel nerozumět tvá řeč :)

                  0 0
        • Prazak0  

          Kolik ročně/za měsíc najezdíš? Podle toho bych se rozhodoval. Osm pastorků není vůbec málo. Jinak kolo bych nevylepšoval, pokud chce kolo vybavené vyšší řadou, přijde mi lepší koupit hotové kolo. Nemá smysl vyměnit půlku kola, finančně možná více a mít komponenty na rámu případně i dalším (řidítka, představec), které prostě jsou kvalitativně níže. Komponenty na kole by si měly celkově odpovídat, cenou i kvalitou. K lepšímu rámu lepší řadu, zkrátka všechny komponenty zhruba stejné úrovně. K horšímu rámu klidně nižší řadu. Vylepšováním stávajícího kola tam člověk naleje víc peněz a výsledek není nijak oslnivý. Pak je lepší si to horší kolo nechat, např. na zimu, do deště a vedle toho mít ještě lepší kolo.

          0 0
          • Dudys27  

            Jak říkám letos sem koupil starší silničku za myslím si dobrý peníz a za nějaké 2tydny sem měl najeto cca 300 km. Urcite plánují příští rok jezdit delší trasy. Z toho co tady čtu tak teda říkáš že si nechat klidně tu soru jo. Popravdě bavil sem se s jedním známým že servisu a říkal že to kolo není tak špatné jasně až na tu soru no

            0 0
            • Bubaaak  

              Pokud koukám dobře, tak ti je asi malá, tak to šetři na další :)

              Jinak hezká, líbí :)

              0 0
              • Prazak0  

                Mně se to kolo taky líbí, sedlovka mi přijde dosti vytažená, i když dnes u slopingových rámů je dlouhá sedlovka zcela běžná. Letos bych to nechal.

                0 0
                • Dudys27  

                  Nemyslím ze by bylo malé mám nějakých 180 , seděl jsem na větším a tam sem si připadal natahnuty a i v obchodě řekli ze určitě menší. Jinak zkusil sem objednat ještě karbon sedlovku a sedlo z činy tak uvidíme. Ve velikosti bych snad problém neviděl ikdyž jste mě ted dobře vylekali :D

                  0 0
                  • Bubaaak  

                    Já se lekl tý vytažený sedlovky a nevšiml jsem si že vrchní rámová trubka dost „padá“ :)

                    Promiň

                    0 0
                    • Dudys27  

                      každopadne díky moc za rady popřemyslím projedu vetsí kopce a asi dam proste na na pocit jak se pojede v kopci a podle toho rozhodnu :) nekde jsem zas cetl ze ta Sora uz neni zas tak spatna jak kdysi ze se docela priblízila te tiagre

                      0 0
      • Prazak0  

        Tady psal někdo, kdo skutečně jezdí závody svoje převody. Má myslím jedenáctku, nebo aspoň desítku, ale myslím, že to je jedenáctka. Po rovině jezdí převod 52/19, tj. v horní polovině kazety. Má tam plno převodů, které využije sporadicky z kopce, těch má na kazetě většinu. Pak pár převodů na rovinu a do kopce. Přeřazení na malý převodník zas vyžaduje podřadit na kazetě, takže z mého pohledu má převody velmi nevýhodně. I na ty menší kopce co jezdím by mi to nevyhovovalo. Ty kazety nejsou špatné, z kterých si ji on sestavuje. Špatné je to, že užívá kazety pro top závodníky a jeho výkonnost je přece jen dosti nižší. Ti závodníci, pro které jsou ty kazety optimalizované, tak po rovině nejedou převod 52/19. Jezdí spíš převody, aby odpovídali rychlosti nějakých 45 km/h při vyšší kadenci. A pak mají ještě pár těžších převodů pro jízdu z kopců, spurt atd, zkrátka pro rychlosti 60, 70 km/h ne-li i víc. Na nějaké mírné kopečky pak přehododí třeba z pastorku 14z na 18, podle sklonu.

        Je k ničemu mít jedenáctkovou kazetu a mít ji nastavenou, že budu jezdit jen největší pastorky, tamty jen výjimečně. Pak je daleko lepší mít třeba osmičkovou kazetu a pastorky a převodník mít tak, abych měl optimální převody. Převod pro rovinu (bez protivětru nebo větru v zádech) třetí nejmenší pastorek, dva pastorky pro jízdu po větru, z kopce a 5 pastorků pro jízdu proti větru nebo do kopce. Až když má člověk optimálně kazetu a převodníky, pak je možné se bavit, jaké zlepšení přinese jeden, dva, tři pastorky navíc, jak je mít odstupňované atd. Dřív závodníci jezdili s pěti, šestikolečky, osmipastorky přišly relativně nedávno.

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Nemáš pravdu a přestaň už tady všem tlačit své liché domněnky ohledně převodů. Kazeta 11(12)-25 10sp (aka dtto do 27 nebo 28 v provedení 11sp) je normálně krásně použitelná pro loudání po naší matičce vlasti na silničním kole s kompaktními převodníky, ti výkonnější to dají i s klasickými. Nejsou na ní žádné pastorky navíc, žádné na ní nechybí. To, že se jezdí hodně v horní polovině kazety je v pořádku, šetří to řetěz, ořech a větší pastorky logicky i déle vydrží. Jezdit roviny na třetí nejmenší pastorek, to bych kupoval kazetu 3× ročně, ne-li víckrát. Třetí největší je v tomto ohledu daleko lepší.

          Že dřív závodníci jezdili s něčím jiným … čo bolo, to bolo, terazky 10 lebo 11sp.

          0 0
          • Prazak0  

            Tak někdo tu psal o situaci, kdy nemá kompaktní převodníky, ale má tam myslím 52 velký převodník. Jestli jezdíš třetí pastorek shora a zbytek, tj. 7 nebo 8 pastorků využíváš leda z kopce ap., tak já tu nevidím pak důvod mít tolik převodů, které využiji leda z kopce. Mně zajímají víc převody do kopce a po rovině, z kopce mi stačí převod pro rovinu plus dva další. Řetězy mi vydrží docela dost, kazety taky.

            Jak jezdí závodníci, myslím špičkoví, třeba na Vueltě, tak ty převody se dají spočítat. U rovinaté etapy, co má rychlost třeb 45km/h nebo i když jedou etapu v průměru 41, ale díky kopečkům a po rovině to je těch 45, tak není těžké spočítat převody pro závodní kadenci. Nakonec jsou i známé převody, když se jezdí hodinovka tak u rekordmanů není těžké si najít, jaký měl převod a jakou kadenci. Já tomu prostě nevěřím, že na TdF, Giru, klasikách, jakémkoli silničním závodě, kde to jezdí top závodníci, tak že jedou po rovině třetí největší pastorek, zbytek dorychla a pro kopce tam mají jen dva pastorky, kdy to ještě budou křížit. Nebo že nutně musí hodit malý převodník. Na jaké převody závodníci vyjížděí kopce, to občas se taky zveřejní. Oni pochopitelně velmi dobře využijou celou kazetu, má pro ně smysl mít co nejvíc převodů. Ale tu katetu nejezdí stylem, jak obhauješ. Prostě jak jsem napsal, kazety, pokud nejde o juniorské, tak jsou hodně dotěžka, malé pastorky. Závodníci z hobby kategorie prostě na ně nemějí, nejedou tak rychle, jak nejlepší profesionálové. Jen mají potřebu mít stejné převody na kole, akorát že se to nevyužije. Nebo když takové silniční kolo si pořídí někdo, kdo o ježdění nic neví, tak jezdí těžší převody a má velmi nízkou kadenci. Což je ještě horší volba. Pokud žáci a junioři jezdí lehčí převody, tak to není jen buzerace a předpis. Je tu zdravotní hledisko a pak i pohled z dlouhodobější závodní perspektivy. Cílem je naučit rychle šlapat. Pokud někdo začíná na kole v pozdějším věku, tak by měl mít lehčí převody a rychleji šlapat. A co se týče rozložení převodů, tak tady bych se řídil tím, kolik špičkoví závodníci mají převodů do těžka oproti rovině a koli naopak lehčích. Já bych tipoval, že po rovině může jet 52/14 a bude tam mít ještě pastorky 11, 12 a 13. Takže mi tam zbyde prostor pro lehčí pastorky. Froome do hor jezdí 38/28, pro rovinaté etapy má zřejmě kazetu s menšími největšími pastorky.

            0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Na rozdíl od Tebe mám použitelný malý převodník do velkých kopců (i těch opravdu velkých, jako je Giau). Vůbec mi nepřijde, že bych vozil malé pastorky zbytečně, rád si z kopce přišlápnu a rovinný převod + dva další by mi jaksi nestačily, když jedu po rovině 30 a z kopce chci přes 55, tak mi jaksi velmi záhy dojdou. To je právě to kouzlo jemně odstupňovaného přenosu výkonu na obě strany – do pomala i do rychla.

              Co a jak jezdí závodníci je v tomto ohledu irelevantní a nežere mě to. Závodníci logicky, při jejich rychlosti, nejedou třetí pastorek. Protože jde o závodění, musí být možno využít každou chvíli a situaci, kdy lze šlapáním smysluplně zvyšovat/udržovat rychlost, tedy nejtěžší převod musí pobrat třeba i spurt v 70 km/hod (to už na kompaktech neutočím). Tím, kolik mají závodníci těžších převodů oproti rovině se dostáváš do pasti, oni mají po rovině nějaký (obrovský) výkon, ale při jízdě z kopce hraje obrovskou roli (rychlost2) odpor vzduchu, navíc já jsem těžší, takže mi gravitace pomáhá dolů víc, takže v absolutní rychlosti sjezdů paradoxně oproti nim tolik neztrácím (uznávám, mám větší i odpor vzduchu), jako po rovinách a ve stoupáních. Jinými slovy, nebude se můj a jejich nejtěžší převod lišit zdaleka tolik, jako převod „rovinný“, o převodech a kadenci do kopců už vůbec nemluvě.

              Rozdíl osazení amatér vs. profesionál nehledej vždycky v kazetě, jako spíš v převodnících a kadenci šlapání. Kazeta není „do těžka“, jak tvrdíš, je dobře vymyšlená a odstupňovaná, stačí si k ní vybrat odpovídající převodníky (2 nebo 3) podle výkonu jezdce. V současnosti jsou silniční převodníky k dispozici i 48 a 46 zubů, takže si snad každý (ke kazetě až 32z, kterou už mnohé novější sady – a nejen ty – poberou) každý vybere.

              Že neumíš řadit a šlapat je Tvůj problém, pak to tady složitě řešíš atypickými sestavami převodníků a kazet. Ale budiž, ještěže je ta možnost a nemusíme stát dvoudenní frontu na podpultové fávo v jednotné velikosti 58.

              0 0
              • Prazak0  

                Ano, mě se skutečně lépe řadí, když tam mám 50–39. Když to porovnám na druhém kole, kde mám 48–36, tak na ty trasy, co jezdím často a pravidelně mi to vyhovuje daleko lépe. Z kopce většinou jezdím méně, nejsou moc prudké, nebo za kopce je zatáčka, takže do ní nechci vjíždět co nejrychleji. Do rychlosti 40km/h i malinko přes klidně točím 50/17, pro rychlosti 40–45 mi bohatě stačí 50/15. 13 zubů jsem využil jednou, na kopci mimo svoji obvyklou trasu, nejzdím tudy, spíš kvůli dopravě. Tam jsem se dostal na 50 km/h, na tuto rychlost jsem použil 50/13. Teď mám sice nejmenší pastorek 11 zubů, ale nejezdím ho. Leda při seřizování přehazovačky, abych zkusil, že mi dobře řadí všechny pastorky, ne na ježdění.

                Ano, v jeví se jako výhodnější spíš pro méně výkonnější jezdce dávat menší převodníky než mít jiné kazety. Žáci a junioři myslím využívají obojího, kazetu mají s většími nejmenšími pastorky a mají i menší velký převodník. Podobně by to měli mít i jiní méně výkonní jezdci. Převodníky, jak píšeš, jsou sice sehnat, ale ne s klikami. Když koupím silniční kliky, tak kompakt bude mít 50–34, klasika třeba 52–39. Ať na kole, nebo při koupi samotných klik. Je možné koupit i cyklokrosové kliky, např. 46–36 nebo 46–34. Ty ale člověk nekoupí na modelu silničky v obchodě, CX kliky nutno koupit zvlášť. Kupovat samostatné převodníky vyjde často dráž, než koupit celé kliky. Jeden převodník koupit jde, dva převodníky mnohdy stojí více, než kliky s oběma převodníky. Beru, že z nějakého důvodu Ti vyhovuje mít více těžkých převodů pro jízdu z kopce. To mi ale nepřijde jak univerzální rada, co bych dával všem. Já třeba ty převody co mám bych taky neradil všem, mohly by vyhovovat lidem, co jezdí kolem Prahy ve středních Čechách, kde jsou menší kopce. Pokud bych bydlel, kde jsou prudké kopce, tak bych malý převodník měl zcela určitě menší, 36 nebo nejspíš 34. Já jsem chtěl hlavně tazatele upozornit na tuto problematiku. Nevím, jaká je jeho výkonnost a pokud je menší, tak by dle mého názoru měl mít spíš celkově pomalejší převody a až poté řešit jejich počet. Ať prostě ví o tomhle problému, ať si sám zkusí, jak mu to s danými převody jede do kopce a posoudí sám. V jedné studii kdosi sledoval kadenci cyklistů různých zaměření. Kupodivu silniční šlapali pomaleji než na MTB. Zřejmě dané i tím, že silniční kola mají celkově těžší převody, kdežto na MTB jsou lehké převody naopak běžné. Asi se shodneme, že cílem by nemělo být silové pomalé šlapání. U těch závodníků ta kadence nebyla vyloženě nízká, ale u rekreačních jezdců někdy nízká být může. Hlavně tomu by se měl každý vyhnout, nemusí docílit kadenci 90–100, ale nešlapat třeba 50 nebo ještě méně.

                0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  Ale houby. Na MTB šlapou i nemehla rychleji, protože jedou po nedokonale upraveném povrchu, kde kolo „zadrhává“. Kdyby to šlo, i tam by šlapali pomaleji, ale hrozilo by jim každou chvíli reálné zaseknutí s pádem. Na silnici jezdí na malou kadenci prostě proto, protože to jde. To je, jako když důchodci přesedlali ze Š1000MB na Felicii a trvale ji rdousili pod plynem.

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Musel bych to hledat, ale ta kadence některých silničních závodníků byla poměrně nízká, i průměr byl nižší než průměr na MTB, nešlo o rekreační cyklisty, ale závodníky, spíše mladší. Pokud vím, tak i za dob Cihláře se v 50. letech na rovinu doporučovala kadence 90–105, do kopce méně, jenže to bylo tím, že tu lehčí převody prostě nebyly (nebo by byly, ale pak by nebyly zas ty těžší, přehazovačky zvládaly menší rozsah).

                    0 0
        • Bubaaak  

          Jen bych doplnil 8 rychlostní Dura Ace nás provází již od roku 1990

          0 0
        • MI.KU  

          Co to je za teorii – jasně, že je 11 stupnová kazeta lepsi. A je fuk zda jsi profik nebo hobík – proste naopak spis ten hobík co nema naslapano (jako ja) si rad vybere takovy převod co mu vyhovuje a diky jemnému odstupnovani si ho vybere vždy. U 8 stupňové kazety musis mit malej rozestup – mit treba kazetu 12–21 nebo 13–23 a porad to neni ono, kdežto s 11 stupnovou si hodíš 11–28 – takže mas vetsi rozsah převodu a jemněji odstupnováno ve spojeni s kompaktama 50/34 to je pro hobíka fajn jelikoz převod 50–11 využiješ z kopce občas a převod 34–28 je zas fajn do prudkého kopce a na normální situace máš dostatek převodů na výběr.

          Řazení chodí líp u 11 sad.

          Pokud to chce menit celé tak určite za 11 sadu – nemá smysl kupovat 9 nebo 10 lepsi vzít rovnou 11 treba 105 a určite s kompaktama.

          0 0
          • Prazak0  

            Samozřejmě, že čím víc pastorků, obecně vzato, tím lepší. Ale pokud někdo nemá velikosti pastorků správně vybrané, jezdí kazetu jen horní pastorky a zbytek téměř ne, tak to nevyužije. Takže jsem chtěl poukázat na tohle. Nejdřív se podívat, jestli bych neměl mít pomalejší kazetu. Až potom si řídit větší počet pastorků ve vyšší řadě.

            0 0
            • MI.KU  

              To je úplně mimo co píšeš.

              Mám 50/34 a 11/28 na rovince jezdím nejčastěji pastorky 3–7 z kopce 1–3 do kopce 6–11 kdyz je mírnej na velkou, kdyz je prudkej na malou.

              To co píšeš je úplně nelogické dnešní 11s kazety sou složené tak že pokud by někdo jezdil jen vršek tak má špatné převodníky nebo jezdí dost pomalinku a šlape lehké.

              0 0
              • Prazak0  

                Uvádíš čísla pastorků, což mi moc neříká, já to vždycky beru dle počtu zubů.

                0 0
                • MI.KU  

                  Snad není problém najít si počty zubů u kazety 11–28 od Shimana.

                  pastorky 11–28 – 11,12,13,14,1­5,17,19,21,23,25,28

                  0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Kdybych přistoupil na Tvoji hru, jakou bych měl mít optimální kazetu pro rovinný průměr rychlosti 32,5 km/hod při kadenci 100 rpm a převodnících 50/34?

              0 0
              • Prazak0  

                Nedávno jsem četl nějakou diplomku nebo bakalářku z MU, byla tam i zmínka, jak radil Jaroslav Cihlář v 50. letech, jak se má trénovat. Uváděl tam i převody, pro rychlost malinko přes 30 tam zmiňoval převod 46/17. Jinak než odpovím za sebe, tak to upřesním. Mě nezajímá průměr, prostě bavme se jaký převod mít pro danou rychlost případně nějaké rychlostní pásmo. Pro jetí (nemusí být po rovině, to je fuk) rychlostí 32–33 km/h dávám převod 50/18. Myslím, nebo jsem si téměř jist ale neověřoval jsem to čerstvě výpočtem, že toto není kadence 100 za minutu. Pro tu by to bylo asi 50/19, odhaduji, že to bude nějakých 95 rpm, pro stovku bych předpokládal převod 50/20. Teď tam z nějakého důvodu nemám kazetu s pastorkem 18z (vedle té 17z). Jinak ale mám pastorky oba, obojí dosti jezdím. Ještě k tomu převodu dle Ciháře, převodník 46z je specifický, převody na něj jsou velmi podobné převodníku 52, ale pastorek má o 2 zuby méně. Myslím tím srovnání převodů 52/18 a 46/16 nebo 52/19 a 46/17. Ty převody budou velmi podobné. Když z kopce točím třeba 48/17 při rychlosti 37–38 km/h (třeba je protivítr), tak asi točím rychleji než 100, ale nepůsobí mi to problémy. Při jízdě do kopce na hodně lehký převod mi přišlo, že točit rychleji než 95 rpm by asi byl problém. Kadence 90 bez problémů, o 5 víc mi přišlo tak hranice, za kterou by to už bylo zcela mimo komfortní zónu a nevím, jak dlouho bych to dokázal. Tohle je asi dané i tím, že z kopce při velké rychlostí to člověk projede velmi rychle, do kopce pomaleji to trvá časově déle. Teď když jezdím aspoň zpět za tmy, v pracovní dny určitě, ale i třeba dnes jsem se vracel až za tmy, tak jak nevidím mimo obec na rychlost, tak pak to je jen věc odhadu. Pokud není protivítr, tak tu rychlost a kadenci držím i bez koukání narychlost, jen pocitem.

                0 0
                • blackseal  

                  Treba si uvedomit, ze mnohe doporucenia J. Cihlara boli poplatne aj technickej urovni bicyklov tej doby. Pokial si dobre pamatam, tak moj favorit kupovany pred 30 rokmi mal tieto prevody: 52, 46 a 13, 15, 17, 19, 22 zubov. Pripustme, ze pretekarske bicykle z 50-tych rokov mali podobne parametre. Je logicke, ze radsej dam 46/17 (stred kazety) ako 52/19.

                  Uroven bicyklov tiez determinovala doporucene otacky v spominanej knihe – v kopcoch 60–80 ot/min; skor trpka nevyhnutnost…

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Jistě, tehdy byla asi jen pětikolečka a i to byl pokrok, co neměl každý. Ale co se týče převodu, např. pro rovinu, tak zde to poplatné době není. Ty převody šly navoli i tehdy, velikostí převodníku i pastorků. Ano, tehdy se skutečně radilo jezdit do kopce s touto kadencí. Ale dnes se tak jezdí, myslím závodníky jako Quintana, Contador, kteří jezdí ve stoje a na těžší převody. Podobně na těžké převody točil Jan Ullrich a snad i Marco Pantani. Tehdy ovšem nebyla možnost mít velké pastorky (a současně i malé, velké by možné byly), takže to bylo technicky omezené, co dovolila přehazovačka. Jinak řada těch zásada je velmi správných. Cihlář předtím byl ve Francii, kde pozoroval, jak trénují tamější závodníci.

                    Hlavně je chyba, když někdo má takové převody, že i po rovině to láme pomalu natěžký převod. Protože si myslí, že na rovině má jet malá kolečka a do kopce velká. I tehdy se jezdilo po rovině s kadencí kolem 100, na dráze rychleji. Jen ty kopce byl problém, přehazovačky by to nezvládly, mít tam velké pastorky a současně i ty menší.

                    0 0
                    • ˘Ö˘ Krab  

                      Když to někdo láme po rovině na těžký převod pomalu malou kadencí, tak a) trénuje sílu nebo b) má technickou závadu nebo c) je deb*l a neumí řadit a šlapat. Jsem si 100% jist, že každé současné kolo má dostatek použitelných kombinací převodů.

                      To, aby se po rovině jezdily malé pastorky vyplývá ze všech Tvých postů (nevozit nepoužívané), právě to vede k „lámání“. Klidně pojedu po rovině v horní polovině kazety (19z je u obou mých kazet v horní polovině) a rád s sebou budu vláčet tři pastorky (11,12,13), které použiji jen v minimu případů.

                      Převod 50×19 při kadenci 95 rpm dá rychlost 31,8 km/hod, při kadenci 105 rpm už lehce přes 35 km/hod. Je nutno ovšem připustit, že jet na rovině kadencemi >100 rpm po dobu několik (desítek) minut je pro 99% hobby cyklistů naprostá utopie (a většinou není důvod), takže přijdou ke slovu o něco menší pastorky, jak píše MI.KU výše. Zase pro rychlost 32,5 km/h a převod 50×15 už vychází kadence jen cca 76 rpm.

                      Shrnuto, pro hobby jízdu rychlostí těsně nad 30 km/hod a kadencí >80 rpm po rovině vlastně teoreticky připadají v úvahu pastorky (pokud jsou přítomny) 16,17,18,19z. Na každé kazetě jsou alespoň dva z těchto pastorků, na kole se tedy rovina dá uvedenou rychlostí jet kadenčně a bez lámání ( a bez skládání kazet a kombinování převodníků).

                      ULTEGRA 6800 11sp:

                      pastorky 11–25 zubů (11,12,13,14,15, 16,17,19, 21,23,25)

                      pastorky 12–25 zubů (12,13,14,15, 16,17,18,19, 21,23,25)

                      pastorky 11–28 zubů (11,12,13,14,15, 17,19, 21,23,25,28)

                      pastorky 11–32 zubů (11,12,13,14, 16,18, 20,22,25,28,32)

                      0 0
                      • Prazak0  

                        V současnosti mám na kazetě 3 malé pastorky, z toho jeden jezdím velmi málo a další dva vůbec, krom nějakého seřizování, vůbec při normálním ježdění. To nepovažuji za optimální stav, ale kazetu jsem zatím nerozebral a jeden z malých pastorků nenahradil větším. Je to MTB kazeta, takže hrubší stupňování. Pořídil jsem si ji kvůli pastorku 34z. Jinak mám kazety, které začínají na 13 zubech a těch 13 a 15 zubů z kopce mi bohatě stačí, 15 ne moc často, pro rychlosti 40 a víc, a 13 pro rychlosti kolem 50km/h. Problém je leda u velkých pastorků, kde je veliký skok z 26 na 34. 34 na běžných trasách nejezdím, ale když jsem ze zvědavosti vyjel k Vltavě na cyklostezku a pak to třeba vyjížděl v Troji, tak tam jsem to použil, případně i jinde, kde je prudší svah, kousek i lehce přes 11%. Jelikož mám dost velký malý převodník, tak pak takto veliké pastorky. Trasy, kam běžně jezdím, tak tam mi bohatě stačila kazeta s rozsahem 13–30. Měl jsem dost převodů do rychla i rezervu do pomala, pastorek 26 na kopce o 3, max 4% jsem začal užívat až po zdejších diskuzích, prostě jsem si zkusil lehčí převod a zjistil, že mi to vyhovuje lépe a vyšší kadence mi nedělá problém. Výkonnost mám nižší asi než Ty a nebo i někteří jiní, kteří závodí a najezdí za rok více a hlavně rychleji. Možná právě pro tu slabší výkonnost mám na ty převody a kazety jiný pohled. Zas je dost lidí, co jezdí oproti mně pomaleji a těm moje úvahy můžou nějak pomoci. Protože pro ně jsou jednoznačně lehčí převody.

                        0 0
                        • ˘Ö˘ Krab  

                          Aha, to bude tím, že šlapu i z kopce a i na krátkých hupech v okolí dávám >60 km/hod se železnou pravidelností. Opravdu by nebylo lepší (když ne pro Tebe, tak pro kohokoliv jiného) pořídit si převodníky 48 (nebo 46) + 34 je využívat výhod jemně odstupňovaných kazet v celém rozsahu?

                          Se Tvou atypickou kombinací 13–30 a 50+39 máš reálný rozsah převodů 3,85–1,3. Kombinace kazety 12–25 a převodníků 46+34 dává rozsah 3,83–1,36, tedy takřka identický, ale s dokonalým odstupňováním a bezproblémovým fungováním se silničními komponenty. Standardnější převodník 48 (+34) s kazetou 11–28 pak dá královský rozsah 4,36–1,214.

                          Pokud někdo jezdí pomaleji a chceš mu svými úvahami pomoci, tak se rač oprostit od historických nánosů, realita současných rekreačních silničních kol pro méně výkonné je a) kompaktní převodníky a trojpřevodníky (doporučuji vyzkoušet) b) silniční kazety s pastorkem 28z a větším (naprostý standard) c) menší velký převodník (zvl. na dámských kolech).

                          0 0
                          • Prazak0  

                            Celkově v Tvém psaní bylo jistě pár zajímavý podnětů. Tam, kde běžně jezdím, tam těch 60 km/h a víc nedám, kopce nejsou tak prudké, nebo pod kopcem prudší zatáčka, kde bych to nevybral, nebo díry a hrboly na vozovce atd. Na druhém kole převodník 48z mám, ale v rámci trojpřevodníku. Vím o tom, že ten rozsah není největší, ani stupňování není jemné. I když běžně mám pastorky 17–18 z, případně celé sedmikolečko stupňované po dvou zubech od 13z do 26, zde stačí přidat jen největší pastorek. Pro ježdění někde, kde je krásně rovina a zvlnění jen nepatrné to ideální asi není, stejně jako pro větší kopce. Ta moje kombinace mi lépe vyhovuje než na druhém kole, kde mám 48–36–26 a menší pastorky mám po dvou zubech. Na dvojpřevodníku bez obav víc křížím řetěz, nebojím se jet 50/26, když vlastně to není moc potřeba, totéž docílím menším převodníkem, kde je skok poměrně malý. Uvažuji o koupi CX klik s převodníky 46–34, kde bych měl ty převody v řadě ohledů lepší, jak píšeš. Ale už jsem si docela zvykl na ten převodník 50 a řazení pastorků v kombinaci s ním. Co se týče převodníku 48, o tom jsem uvažoval při koupi klik, protože s tímto převodníkem se kliky běžně neprodávají. Typicky to je kombinace 50–34 a potom cyklokrosová kombinace 46–34. Možná bych příště koupil tuto variantu a nebo trojpřevodník, kde krom těch mých velikostí je ještě nejmenší převodník 30. Pokud bych si nechával postavit silniční kolo, tak tam bych nejspíš jednu z těchto dvou variant dal, trojpřevodník nebo CX kliky. Protože myslím, že na hotovém kole bych takovou kombinaci hledal dost těžko.

                            0 0
                      • platypus  

                        Ty malý pastorky bych viděl hlavní přínos při jízdě v balíku, tipnul bych si, že to bude něco podobného jako když jedeš čtyřicítkou v háku za traktorem, ten pak odbočí ke kolchozu a už řadíš nahoru. Tady u nás je akorát jeden kopec, buchlovičák, kde se dá točit 50 11. Jinak to máš napsaný dobře :-)

                        0 0
          • HonzaP9  

            Ano, 11sp kazeta je lepší, je ovšem také dražší.

            Možná taky vydrží míň, ale to bude záležet na konkrétním způsobu řazení (pravděpodobnost, že budeš jezdit na 11sp pořád jeden a ten samej pastorek je menší, než na 8sp, takže nakonec třeba dohromady vydrží i víc…).

            Mít na kole to nejlepší dostupné je samozřejmě optimální, ale důležitý je, aby to člověka hlavně bavilo.

            0 0
    • Vilém  

      Mezi prehazkama ruznych rad nepoznas rozdil zadny.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.