• Mazec177

    Prosím mám dotaz.

    Mám starší horské kolo, asi 23let, v té době bylo celkem dobré. Od výroby mělo trekový rozměr plášťů. Jezdím hodně po zpevněných cestách, ale vzhledem k tomu, že bydlíme u lesa, tak někdy i nějaká lesní cesta atd. Ale nejezdím nějak pravidelně, spíš chodím běhat.

    Teď jsem se rozhodl pro nové kolo.

    Líbí se horské kolo:

    https://www.ctm.sk/…mbler-3-0-29

    A teď dotaz. Nové horské kolo mají jen dva, nebo jeden převod v předu. Většinou 26 a 36 zubů. (U jednokolka 30, 32, nebo 34 zubů)

    Nebude mi ten třetí talíř 46 zubů pro rychlost chybět?

    U mého kola (velikosti 26") mám převody 3×7. Po rovině jsem zvyklý řadit klidně 3×5.

    Nebo bude pro mě lepší treking, s kterým se dá jet do lehké terénu, ale má tři talíře v předu? Např.

    https://www.ctm.sk/…ark-3-0/siva

    0 0
    • Mazec177  

      Tady jsou ještě jednou ty odkazy…

      Horské

      https://www.ctm.sk/…na-pieskova/

      Treking

      https://www.ctm.sk/…siva-cierna/

      0 0
    • Georrge  

      Rozsah převodů 3×7 není žádná sláva, tipuju maximálně tak 450% (záleží jaké konkrétní kliky a kazetu máš), zatímco 1×12 má 500–520%, tedy větší rozsah než tvá 3×7. Převody ti chybět nebudou, naopak jich budeš mít více. Jestli to budeš mít více na roviny nebo do kopců, to doladíš počtem zubů na převodníku. Jestli jednopřevodník nebo dvoupřevodník, to už je na delší diskuzi, já preferuji jednopřevodník.

      0 0
    • novas752  

      Na horských kolech s jednopřevodníkem se převody upravují volbou velikosti převodníku. Že je tam z výroby 32 neznamená že tam třeba nemůže být 36. Akorát se to musí vejít do rámu což si ověříš u prodejce. Navíc převod 46/15 je o trošku lehčí než 32/10 nebo 34/11 na moderních kolech.

      Do kola s trojpřevodníkem už bych osobně nešel byť jsem ho dříve také měl (3×9) a vlastně ho dosud využívám jako zimáka. Je to zbytečně komplikované. Většině lidí dnes plně postačí 1×12, kdyby ne tak 2×10. Dělá se i 2×11 a 2×12 ale to se na nová mtb málokdy osazuje.

      0 0
      • Mazec177  

        No asi bude nejlepší na to kolo sednout a zkusit…

        Nemam s tím žádnou zkušenost.

        0 0
        • novas752  

          Bude no. V podstatě na jakékoliv moderní mtb.

          Jo a měj na paměti že nové kolo může dost změnit tvoje návyky. Na 20 let starym krosu jezdíš hlavně zpevněný cesty protože jinde je to na něm očistec. Na novém kole to může být třeba i naopak.

          0 0
    • Ondra-kutil  

      Já teda myslím, že bude chybět

      Já jsem nato doma šel úplně jinak, měl jsem staré horské kolo 8×3, tak jsem ty převody vyhodil a koupil nový náboj zadku shimano na průmyslových ložiskách, nato kazetu 11–52 s přesmykačem k tomu z Aliexpress, nové středové složení a koupil 3 rychlostní tácy, 175 délka klik a převodníky 104 bcd ale velikost ozubených kol se mi nelíbila, objednal jsem nejmenší 22z, střední jsem zjistil zkouškami, že nejlepší je pro mě 36z a velký mi stačí 44z a to mám kola standard 26. Šlo mi o co největší rozsah a ten to teď teda má, akorát nesmím řadit z velkého tácu velké kolečko, ale to je stejně nesmyslná kombinace. Ještě jsem zvažoval zadní náboj s vnitřními převody, ale další řadič by nebylo kam dát, řídítka jsou už plná, ale je to možnost na další zvýšení rozsahu převodů, který ani u kazety 11–52 nepovažuji za dostačujíci, pokud by k tomu měl být jen jeden tác.

      0 0
      • Vilém  

        S tim asi stoupas po zdi.

        1 0
        • Ondra-kutil  

          Proč, na normální jezdění. Od toho je to kolo horské, aby mělo takové převody. Naopak jsem narazil na kopeček, tady v Brně, kde jsem nadával, že to nějak nestačí.

          Vzhledem k tomu, že mnozí cyklisté za kolem občas tahají takové ty vozíky třeba na děcka, nebo na psa, tak takové převody pak považuji za zcela adekvátní, pokud se dostanete do kopcovitého terénu a nechcete trapně tlačit.

          1 1
          • pepek  

            A kde že je ten kopec, kde to nestačí?

            0 0
          • oddie  

            Sakra, škoda že jsem tě neznal dřív, mohl jsem si nechat poradit, takhle jsem tahal dokonce dvoumístný vozík za kolem s nejlehčím převodem pouhých 22/34…

            0 0
      • R-A-D-I-U-S  

        A není to málo Antone Pavloviči ?

        0 0
      • Baroninakolech  

        Docela by mě zajímalo, jaká přehazovačka pobere rozsah 44×11 až 22×52. Chtělo by to nějakou fotodokumentaci toho technického zázraku.

        1 0
        • Ondra-kutil  

          Jako představte si, že to zvládá, akorát se nesmí řadit velká kolečka a velký tác, což se normál nepoužívá.

          Ten přesmykač byl určen výrobcem k tady takové velké kazetě 11–52, takže je nato stavěný a jde to.

          0 0
          • novas752  

            Neexistuje přesmykač pro kazetu dělanou na jednopřevodník.

            A nejlehčí převod 22/52, to dáš daleko víc úsilí do udržení rovnováhy než do jízdy samotné.

            1 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 1
            • vaclaw  

              To vypadá na „zlatý český ručičky“.

              0 0
            • MlokCZ  

              Tak když to je na 26", tak to už je opravdu slušný extrém:

              to máme při dejme tomu kadenci 70ot./min rychlost 3,6km/h.

              Ač jsem byl vždy zastánce opravdu extra lehkých převodů, aby i v extrémech nebylo nutné lámat kadence typu pod 40ot./min, tak tenhle extrém už nic neřeší.

              Pokud by šlo o opravdu extrémní stoupání v terénu typu 25%+, tak taková stejně v podstatě téměř nikdy nelze jet rychlostí pod 4km/h (většinou je třeba jet daleko rychleji než 4km/h, ale pod 4km/h to nejde v podstatě nikdy), protože to pak nejde technicky vyjet.

              A na asfaltu (kde lze libovolně zpomalit a není nutné kvůli technice mít určitou rychlost) zase není už potřeba jet tak pomalu.

              A to jsem bral kadenci 70ot./min, na takových 50–60ot./min se klidně zpomalit ještě rozumně na chvíli dá, takže na ten převod by dal i 2,6km/h (při 50ot./min).

              0 0
              • novas752  

                Právě no. To je nepoužitelně lehký a unavuje to daleko víc drženim rovnováhy v malé rychlosti.

                0 0
                • Ondra-kutil  

                  Já jsem to tady neuvedl, ale to moje horské kolo s těmi super převody 11–52 a tácy 22–44 je tak trochu netypicky koncipované jako cestovní kolo, je tam obrovská výbava a je docela těžké, a ano uznávám že bych pak asi měl dát fotky. Skoro vše jsem nato kupoval na aliexpressu, protože tam mají super výběr, dobré ceny a nakoupil jsem i nářadí pro servis kola, takže hodně si udělám doma.

                  Je ale fakt, že je to zatím pouze provizorně zprovozněné, protože jsem to ještě nemohl dodělat, kvůli tomu, že nemohu zatím povařit schránku na baterii kvuli kamarádovi slibotechnovi a ještě budu muset poladit ty tácy, protože ten 36z není zcela kompatibilní, ale jiný ocelový nebyl ani v číně.

                  Teď tedy zatím jezdím aspoň na krosovém kole, které jsem dostal od jednoho důchodce grátis, ale tam také už proběhl tuning, tady jsem použil něco z původní výbavy svého horského kola. Dal jsem tam kazetu 11–46 a tácy 24–34–42, no ten rozsah už není takový, ale dá se s tím aspoň existovat, ale občas bych ocenil i lehčí převod. Loni jsem na tom najel 650km a letos už asi 150km, no ta kondice pořád neni úplně OK, nevím, asi stárnu, nebo je semnou něco zdravotně špatně, nevím?

                  Ja přitom když dělám tuning, automaticky měním středy kol s ložiskami a středové ložisko šlapátek kvůli jízdním odporům, akorát na předek dávám dynamonáboje shimano jako elektrický zdroj pro další použití, nikoliv jen pro svícení, ale to se sem nehodí, tady je to o převodech.

                  Na tu přehazovačku v zadním náboji, na který se dá nasunout i normál kazeta vím, na aliexpressu měli i se 3 rychlostmi, ale otázka je jaký bude rozsah těch převodů? Uvažoval jsem o tom, ale kam dát páčku na řazení?

                  0 0
                  • Vilém  

                    Loziska slapatek kvuli jizdnim odporum a nabojova dynama:) Skvela kombinace, skoda, ze se to navzajen nevykompenzuje.

                    1 0
                  • scalar  

                    Když budeš na kola dávat nesmyslné převody, aby ses náhodou nezadýchal nebo nedej Bože nezapotil, tak ta kondice neporoste…

                    2 0
                    • Ondra-kutil  

                      To bych netvrdil, každé kolo, které není s elektromotorem přispívá ke zlepšování kondice a nadřete se taky, ale nestrháte se. Když ale ta kondice není valná, tak jako rekreační cyklista fakt potřebujete ty lehčí převody, aby vás to kolo neznechutilo hned při první jízdě na prvním větším kopečku a vo to tu jde.

                      Dnes mě příjde, že si lidé kupují kola podle toho co vyhovuje sportovním jezdcům, ale oni mají mnohem vyšší výkon a jiné nároky než rekreační cyklista a to kolo musí reflektovat způsob použití.

                      Auto si také nekupujete podle toho, co jezdí a vyhrává závody, protože běžný provoz má jiné priority a u kola to má být jinak?

                      0 0
                      • pepek  

                        No tak už nám prozraď ten vražedný kopec.

                        2 0
                      • novas752  

                        To je tend ůvod proč je na rekreačních mtb 30 nebo 32z převodník a na sportovní/závodní se podle libosti montuje 34/36/38z. Vše s kazetama do 50, 51 nebo 52z.

                        I úplní začátečníci ten nejlehčí převod (30/50 nebo 51) často moc nepoužívají, protože se buď do tak prudkých kopců nepouštějí nebo to radši vedou protože to při kadenci 60 neubalabcují.

                        1 0
                        • Ondra-kutil  

                          Ja nevím proč, ale nikdy jsem neměl na kole problém s rovnováhou, ato ani při kombinaci 22–52 a 16kových kolech, je sice fakt, že jedete tak 3–4km/h ale ani tak nebyl problém, jen trošku kličkujete. Možná v těžším terénu, ale nezdá se mi to ani tak. Asi bych měl jezdit s opici, abych pochopil vás ostatni s tou rovnováhou a byl průměrný.

                          Je teda fakt, že na kole jezdím od dětstvi a s kamarádem jsme jezdívali kdysi i v zimě na sněhu, takže jsem zvyklý na ledacos, sám jezdím léta i na motorce, takže ta jednostopá vozidla mi nedělají potíže. Problém bych měl jen na jednokolovém kole ala večerníček.

                          Je ale fakt, že čím lehčí kolo máte, tím je asi ten problém s rovnováhou horší a já jsem neměl nikdy lehká kola, takže to moc neznám.

                          0 0
                      • xtonda  

                        Tady je každej děsnej superman, já na 29" mám 22/42 a klidně bych tam dal kazetu s 46, 50 i 52, kdyby to technicky šlo bez ztráty aspoň trochu rozumně rychlého převodu.

                        0 0
                  • tsunami  

                    Nejsi potomkem největšího kutila mezi cyklisty, pána co má nick se-se?

                    0 0
                    • zdenek  

                      To bude spíš Onuceho mladší bratr. :-)

                      0 0
                      •  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                        0 0
                      • MartyM  

                        jak jsem četl ten jeho první příspěvek, tak to je první co mě napadlo: kombinace obého! :-)

                        0 0
            • xtonda  

              To je při kadenci 90 pořád někde okolo 5 km/h (podle velikosti kol). Rovnováha při 5 km/h je problém?

              0 0
              • MlokCZ  

                Psal, že to má na 26" a 90ot./min je v extra prudkém stoupání tedy fakt dost vysoká kadence.

                Já tedy na dobrém povrchu nemám problém jet i pod 4km/h souvisle po dlouhou dobu, ale i na to mi stačí 24/42 na 29".

                0 0
              • novas752  

                Vcelku ano. Respektive záleží kde. Rovná cesta kde točíš jak vrtačka není ale jakmile to začne být trochu rozbité tak už kadence letí na 70 a méně a pak už to začíná být komplikovanější. Sám mám 32/51 na širokých 27,5" kolech a v techničtějších stojkách končim většinou kvůli rovnováze. A to zase nemám problém dát na rovině mimutu + trackstand s jednou rukou, takže blbou rovnováhou to tolik nebude. Nemluvě o tom že je to značně náchylné na podhrábnutí jakmile je to přes kořeny/kameny nebo je štěrk na tvrdém podkladu apod. Kratké velmi prudké stojky jezdím radši na druhý nejlehčí byť to znamená kadenci třeba 60 a méně.

                Před tim jsem měl ještě o běco lehčí 24/42 (2×11) a ten jsem téměř nevyužíval. S převodem 22/52 nemám tucha co bych dělal

                0 0
          • Baroninakolech  

            Stejně bych rád viděl nějakou fotku toho pohonu.

            0 0
            • Kaire  

              Viděl sem GX eagle házku s podložkou pro změnu délky tahu, k tomu 9s čajna kazeta s 10s řetězem a páčkou, co sem nedokázal identifikovat. Překvapivě to fungovalo naprosto OK. Prostě zlaté české ručičky :D

              0 0
              • oddie  

                Lowcost 1×8 nebo 1×9 s 11–40z se takhle udělá snadno, čína nebo sunrace kazeta, 8 nebo 9s řazení Sram a 10s přehazka z Decathlonu. Cena nula nula nic a funguje to naprosto OK.

                0 0
        • Vilém  

          Zkusil bych sednat SRAM Dual Drive.

          0 0
      • scalar  

        Tak tady už chybí jenom zpátečka :-)

        6 0
      • kubad  

        Pecka to se hodí. Převodů není nikdy dost.

        0 0
        • zhuffa  

          A není to už overgear?

          0 0
          • kubad  

            naopak – doporučil bych ještě nábojovou převodovku která díky dvěma převodům, značně rozšíří možnosti řazení

            1 0
            • zhuffa  

              O tom kolega uvažoval. ale šaltr už by se mu nevešel na řídítka. Ale servisák, co k němu chodím, už důchodce, jezdil za Favorit, mi říkal, že se prý kdysi zkoušel i čtyřpřevodník

              0 0
              • novas752  

                To se zkoušel ale lehčí převod tam nebyl. Byly menší skoky mezi.

                A bylo to v době max 32z kazety respektive vícekolečka.

                0 0
      • xtonda  

        Hele já sem taky příznivce velkých rozsahů a velmi lehkých převodů, ale přehazovačku co by pobrala kazetu 11–52 i trojpřevodníkem 22–44 si snad radši ani nechci představovat.

        Mohl bys mít pohon 3×10 nebo 3×9 v konfiguraci 22–40 × 11–36 s rozsahem 595% a k tomu ještě převodovku v náboji se 177 %, což dává dohromady krásných 1053 %, třetí řazení se dá vyřešit jako barend, thumb nebo downtube řazení. Ale to by už byla celkem opičárna.

        Zajímavější mi přijde dát 1× systém s kazetou 11–52 (či 51) a k tomu tu převodovku, to je 472% kazeta a 177 % převodovka, celkem stále velmi slušných 837 %

        1 0
        • TommyP3  

          pánové co takhle zabrousit mezi lehokolisty, primární převod 2×7 na zbastleně uloženou nábu bez výpletu, jenom s expanzním největším kolečkem jakožto převodníkem, který táhne sekundární řetěz na 9s kazetě na kole. takhle to vozil jeden kámoš, škoda že jsem mu to vzadu přepletl na nuvinci nábu – má vzadu 20" kolo a chytal ramínkem o zem, druhý zase jezdí dualdrive už roky, holt přesmyk mezi kotníkama v blbé pozici nechtěl, navíc se s třímetrovým řetězem moc nekamarádil a teď už stejně jezdí s motorem kvůli zdraví.

          0 0
        • R-A-D-I-U-S  

          Ono hrozí, že tu převodovku v nábě strhneš když to jde dohromady s 3 x něco.

          0 0
          • xtonda  

            To mě taky napadlo, výrobce bohužel povolené zatížení nespecifikuje, ale tyhle tříkvalty jsou údajně dost robustní.

            0 0
            • Vilém  

              Jak ktery vyrobce. Treba Rohloff i Shimano uvadi minimalni primarni prevodovy pomer.

              0 0
              • xtonda  

                Bavíme se o tříkvaltu Sturmey-Archer s možností nasadit kazetu a Sram DD3.

                0 0
                • TommyP3  

                  No zrovna tohle vozí kluci v kombinaci s 500w motorem evbike. Je to spíš kvůli věku-60 let borec, 85 kilo plus kolo cca 20 kilo a k tomu bagáž tipuji tak 30 kilo, a s tímhle nábojem dával svého času 10tis ročně. Spíš je to podle něj o tom umět řadit. Stejně Žádný z těchto naboju v tahu neřadí. Pro použití s motorem se k nim prodává rozpojovac dopomoci jako ochrana během řazení. Jak je prevod zařazeny, tak už asi moment nemá moc vliv.

                  0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.