• Tydlii

    Ahoj,

    rozhodl jsem se tohle vlákno založit s tím, že na kole je vždy co vylepšovat, akorát je občas těžký postupovat nějak koncepčně. Vezměme to obecně – každej se tů může zeptat na možný vylepšení svýho kola – do čeho jít dřív, co má smysl/co ne.


    Začnu: (mám koronaprázdniny, hodně jezdím a když je tma tak trochu štourám co bych s kolem ještě provedl – princip je jak se poskládají korunky z brigád při studiu, tak se vylepšuje… >> berte to tedy jako volnou diskuzi, ne že nutně potřebuju poradit co teď koupit – spíš si tak nějak dělám plán…)

    Epic v profilu:

    → kolo tak jak je funguje dobře, přesto je co zlepšovat:

    v plánu je vyměnit výplety, brzdy, pohon.

    (nemám ambice na pokročilou gramařinu – furt to musí být kompromis mezi KPŽ a nějakým tím trailováním)

    Varianty jsou:

    1. Brzdy → Výplety (xD) → Pohon (X01/XX1)
    2. Výplety (xD) → Brzdy → Pohon (X01/XX1)
    3. Brzdy → Výplety (microspline) + Pohon (XTR) [najednou]
    4. Výplety (xD) → Pohon (X01/XX1) → Brzdy

    Výplety…

    Představa by byla 25tis., pokud bych v tom viděl smysl 30 tis. (varianta nechám si rovaly jako 2. pár na prasení)

    nebo 25 tis. + prodejní cena rovalů (varianta výplet musí být na XC i na traily dimenzovaný)

    Nebránil bych se ani bazaru, když mě od toho neodradíte.

    Nějaký tipy? Jak s vnitřní šířkou? Bude stačit 25mm?

    Co se mi líbí jsou Bontranger Kovee XXX 29,ale nenašel jsem je k prodeji vůbec a když, tak za 50–60 tis = nesmysl.

    (https://www.pinkbike.com/…heelset.html)


    Brzdy → samostatný téma tu mám, asi vyřešeno, spíš jde o to jestli je honem kupovat, nebo radši první výplety/pohn…


    Pohon → Shimano je levnější, má i levnější kazety, lepší řazení (ukazovák, o dva) ale prý ta XTR nějak vrže tak nevím nevím?… Hrozně moc se mi líbí ty frézované kazety a protože vozím 36z pilu (nutnost na závody) tak uvažuji o garbaruk 10–52z (http://www.werk.bike/) (bod pro sram)


    Pro představu nájezdy → odhaduji že letos na bajku to bude okolo 5 500 – 8 000 km a k tomu 7 000 – 10 000 na silničce, závody 3–4× do měsíce když budou, bez sebemenších ambicí na bednu kdekoliv (logicky, když jsem seriózně trénovat začal loni v srpnu…)

    0 0
    • novas752  

      Výplety Nextie ráfky, DT 240 náby, výplet dle libosti. Do 25 000 se vejdeš, budou mít odhadem 1400–1550g.

      Na XTR vrzaly kazety v první výrobní sérii, pak už se to vyřešilo. A Garbaruk bude mít stejnou kazetu i na microspline. Nebo můžeš použít XD kazetu a Shimano zbytek..

      Šel bych klidně do XT řazení a přehazky, rozdíl je tam v podstatě jen váha, funkčně to samý.

      Upgrejduj podle toho co tě štve nejvíc. Já bych šel cestou brzd a pak výpletů + řazení.

      0 0
      • Baba-Ji  

        Kola urco na Nextie nebo Light bicycles nebo klidne komplet od Quai – https://quai-wheels.eu/.

        Co se tyka sirky rafku, tak to zalezi od toho, jak siroke pneu chce tazatel vozit.

        0 0
        • Tydlii  

          Proč bych měl chtít víceméně stejně těžký kola při víceméně stejný šířce rafku jako mám ?

          Představa byla sub 1400g při i27-i30 a ceně do 30k

          Nebo sub 1300g v případě prodeje rovalu a ceně 40k…

          0 0
          • jonti  

            To není moc dobrý nápad, při takové hmotnosti a šířce ráfků to bude mít o dost míň odolné náboje nebo ráfky. I DT XMC 1200 30 při 30mm šířce váží 1529g.

            To píšu jako majitel kol Newman co jsou pod 1300 :)

            0 0
            • Tydlii  

              No a jak si spokojený se svým výpletem?

              Můj ideál jsou kovee XXX 29 ale ty se ani nedají samostatné koupit …

              0 0
              • jonti  

                Jede to super do kopce a po rovine, ale v technice uz proste citim, ze je to min tuhe nez ty supertezke karbonove Rovaly.

                0 0
          • novas752  

            Já teď nevim ty Nextie z hlavy, když si vezmeš Nextie Premium 300g ráfky k tomu straightpull 350 nebo 240 náby a 2 na 1,8 nebo na 1,6mm dráty, možná to vyjde i 1350g, si to naklikej v DT Spoke kalkulátoru, tam to váží dobře.

            No a druhá věc, v případě použití i v trochu náročnějšim terénu ta gramařina neni zase tak dobrej nápad. Radši tužší odolnější kola než o zanedbatelných pár gramů lehčí, což ti udělá možná 5 sekund na 10 minutovym kopci…

            0 0
            • Tydlii  

              Npremium 300g internal 25mm + 240s (dráty nevím) má známej na kole,

              naváženo 1200g (na přesný váze, žádná lakovačka) – stály ho 24 tis. z bazaru, nejetý od dědka co si postavil raketu, ale zdraví ho opustilo.

              0 0
              • kubad  

                s 300g ráfkama plus DT350SP a Aerolite nebo CX Ray dráty budeš na 1300g a cena bude dost pod 25t.kč

                s DT240 to bude o 51g míň což za mě nemá smysl za ten příplatek

                0 0
    • Venda  

      Ja jsem dospel k nazoru, ze nez rozsahle tunit kolo tak je lepsi koupit nove a stare nechat jako druhé nebo prodat, podle financnich moznosti. Neni to sice hned, ale nakonec to vyjde o dost levnejc.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Mr.Duck  

        Někdy ale nové co by splňovalo požadavky neexistuje, a proto je potřeba tunit :)

        0 0
      • mr.antik  

        to nevim jestli se ti rozumně podaří sehnad kolo na top kolech s top kazetou které nebude stát nemysl a nebude zase ověšené zbytečnostmi, které třea nutně nepotřebuješ. A hlavně abys při jeho prodeji nebyl zklamanej s rozdílu ceny.

        0 0
        • Tydlii  

          Prodej vůbec není k diskuzi… (i kdyby nebyl opravovaný a odreny rám tak je to nesmysl)

          0 0
    • Venda  

      Tak to zkusim napsat jeste trochu jinak. Mas Epica, coz je cistokrevny zavodni kolo. Trailovy z toho udělat nikdy nepujde, nehlede na to, ze ty kola, co se ti libej, tak trailovy taky moc nejsou. Ani kdyz do toho nasypes planovanych 50. Jestli teda neni lepsi z toho epica delat to co je a teda xc kolo (brzdy by byly dostatecny, nevim jestli ty kola maj nejaky mouchy) pokud to nestaci a za ty usetreny penize poridit opravdovy trail bike, treba na bazaru. Za tech cca 50 uz bude dost luxusni a zábavný (narozdil od kockopsa epica), jen hold nebude mit tech 11–12 kg. Na epicoj bys jezdil rychly, dlouhý švihy, zavody atd. a na tom trailovy nejaky naopak trailovy vyjizdky pro srandu po lese. Jen si pak do denicku nebudes psat hold najety megakilometry, ale treba najety (natrenovany) cas.

      0 0
      • Tydlii  

        Nejde o to počítat si kilometry, uvedl jsem to pouze pro představu – ze se na kole bude jezdit a tuning musí být funkční a trvanlivej :)

        (Znám ve svém okolí spoustu lidi kteří mají Top XC stroje ale nejezdi aby si neničili/neojizdeli drahej spotrebak a trénuji vyhraněně na silnici, Horáka vytáhnou tak 1× za 14 dni + závody .)

        Varianta nákupu 3. Kola existuje , ale mám obavy, ze nebudu schopny 3 kola ujezdit po nástupu na vejsku.

        Navíc s koronakrizi je můj obor v prdeli, takže dělám něco jiného a těch peněz je min, 4-měsíční prázdniny mezi střední a vejskou jsou taky v prdeli takže plán nasekat prachy přes léto taky v prdeli. Tohle tu fakt nechci víc rozebírat, nicméně je to hlavní motiv proč jsem se rozhodl tunit epica s ohledem na ježdění dolekopcom. To ale neznamená ze z toho chci udělat kockopsa ! To vůbec! To kolo je čistokrevný XC full a pomyslná cílová hmotnost je 11kg (riditka a predstavec mám teď nový , ale 180g dolu by tam šlo, něco na pedalech XT->XTR ,>>> to jsou věci který asi dělat nebudu, protože kromě vystavování na B-F už je to k ničemu ), se zmíněnými upgrady výše počítám cca 11,3–11,4kg… Zároveň nebudu dělat nic co by mě pak brzdilo na XC Marathonech. K šírším ráfkum mě tu naváděli jiní , furt si myslím ze s 25mm si bohatě vystacim.

        0 0
        • novas752  

          O i v XC se vozi siroke 25–30mm rafky. Ona ta hmotnost je sice hezka vec protoze se da snadno vycislit, ale rekl bych ze ani v zavidech to neni prvorada zalezitost a napriklad tuhost sirsich rafku a jejich vetsi opora pro plast ti da vic nez ti par desitek gramu navic vezme. Stejne jako se ted zacinaji vozit 2,3" plaste, o dost tezsi nez nejake 2,1" a stejne to je lepsi…

          0 0
          • Tydlii  

            Hele tohle všechno já beru, jen nevím jak si odpověď na 3 zásadní otázky:

            1. jak si stojí moje Rovaly ve srovnání s top XC výplety? Poznám rozdíl?
            2. Co jsou to top výplety? Váha nejasná, šířka nejasná… konkrétní model?
            3. >>>Má cenu se vůbec jejich výměnou zabývat? (vycházel jsem z toho, že ušetřit 25% hmotnosti na ráfku bude mít skvělej vliv na zrychlení, vlastnosti kol → tady zas jsou hlasy, že ultralight výplety blee… tak fakt nevim)
            0 0
            • Tydlii  

              vždy jsem si myslel, že obvodová hmotnost je zásadní. (skákat na tom nebudu)

              0 0
            • novas752  

              No zásadní je, pro zrychlení. Jenže kolikrát za závod zrychluješ úplně na krev aby to mělo smysl. Většinou se to pálí ± konstantní rychlostí a tam ti je o něco lehčí ráfek houby platnej a na takových těch malých brdcích rovina-plus tm nahoru-zase rovina naopak horší kvůli menší setrvačnosti.

              A ta váha neni všechno. Je sice hezký že ušetříš jednotky wattů za pár gramů dolu ale když je hned ztratíš v superlehkym měkčim výpletu je to k prdu.

              Třeba na silničních závodech kde se při spurtu hraje o všechno se jezděj vysoký ráfky 2× těžší než nějaký ultralight. V elitnim XC si někteří berou trailový ráfky, byť jsou těžší ale i odolnější a tužší…

              Jako vliv tam nějaký je, je to poznat na pocit, na čase moc ne. Ale jestli to má cenu nebo nemá… To už je tvoje rozhodnutí. Mě by čistě jen hmotnost za výměnu asi nestála.

              A co jsou top výplety? Záleží na jaké použití, pro jakého jezdce… Obecně řešíš hmotnost, tuhost, šířku ráfku, spolehlivost ráfků a nábojů, ložiska, a cenu samozřejmně. Stačí si vybrat priority.

              0 0
            • kubad  

              kolik ty kola váží?

              0 0
              • Tydlii  

                vidíš, teď jsi mě dostal. Zvážené je nemám, dle specifikací jsem někde četl 1650g – ale teď nemohu zaboha najít ten správný model. Model s 25mm ráfkem a jinejma nábama 1610g…

                → kola jsou totiž prasopes – carbon ráfek („roval control carbon“), ale náby shodné s hliníkovou verzí kol

                („roval control“)

                fakt nevím kde to dohledat, ale zouvat to abych je zvážil se mi fakt nechce.

                0 0
                • SOBYS  

                  Mám stejná kola a váží skoro 1900 g. Teda vážila, už jsem se jich zbavil :D Ložisko v zadním náboji přidrhávalo po 2000 km. V žádném velkém blátě jsem nejezdil.

                  0 0
                • jonti  

                  Mel jsem podobne Rovaly na stejnych rafcich na Epic Expert asi 2016, byly tam draty DT Revolution a naboje neco jako DT350 a vazilo to okolo 1550g – stejne jako DT350/CxRay/Crest mk2, co jsem v te dobe taky vozil.

                  0 0
                  • kubad  

                    dráty jsou tuším 2,0 – 1,8 tedy DT SUPER COMP,

                    díky tomu nejsou ty kola z nejtužších, ale váhově celkem ujdou

                    0 0
                    • SOBYS  

                      Bohužel jsou hrozně těžká, mám je opravdu zvážené. Mám Epic Ht Expert 2018 se stejnými díly jako zakladatel vlákna. Vážily s paskami a ventilky cca. 1850 gramů. Náboje mají k DT 350 hodně daleko, mají klasické praporky, špatné utěsnění ložisek, pomalý záběr a budou asi hodně těžké. Lepší náboje a dráty jsou až na Epic pro modelu.

                      0 0
                      • novas752  

                        Jo jo ty základní Spešl náby váží asi tunu.

                        0 0
                        • Tydlii  

                          No tak jsme doma! Když jsem tu měl vlákno na prepleteni tak mě tu BF armáda přesvědčila ze ty náby jsou úplně OK a vlastně jsou to dt350…

                          0 0
                  • jonti  

                    Mel jsem presne kola jak jsou tady v clanku

                    https://flowmountainbike.com/…on-wheelset/

                    zadni naboj mel klasickou DT rohatku.

                    Pokud tam jsou horsi naboje, nema co cenu moc resit a bude to horsi.

                    0 0
                • kubad  

                  ta to je pak těžké, když vlastně nevíš co máš, ale nutně potřebuješ jiné lepší

                  stavět kola na 300g ráfku už má své omezení a limity prostě je to gramařina

                  kolem 1500g jsou už kola celkem lehké a vydrží hodně, otázka je jestli to proti těm co máš nějak extra poznáš

                  0 0
                • Aussig  

                  1610g mají s DT350, ty se dávají až na PRO. Expert má DT370, takže o to budou těžší (nevím kolik to může být dohromady, možná 100g?).

                  0 0
                  • kubad  

                    370 váží stejně jak 350 v principu je tam jen jiný ořech

                    ale ty zakladní kola mají ruším jiné než DT náby

                    0 0
                  • snas89  

                    Vsechny epicy vcetne experta (minimalne do 2019) maj zakladni naby, ktery najdes na kole za 30 000 u speslu.

                    Kdyz jsem toho experta zvazoval, tak mi znamy ze servisu rovnou rekl, at prictu 8 000 na naboje, draty a prepleteni.

                    0 0
      • novas752  

        To je dobry pohled na vec! Je to pravda no.

        0 0
    • Venda  

      https://www.bike-forum.cz/…dt-240-1540g

      Tyhle kola by se libily mně. A pro tebe za „par“ penez.

      0 0
      • jonti  

        Ty maji 22,5 rafky, o novejsi s 25mm by byl vetsi zajem.

        0 0
        • Venda  

          Na xc by to ale za ty prachy stacilo. Teda alespon mne. 

          0 0
          • Aussig  

            Pod 25 bych nešel ani na XC

            0 0
            • Lachtis  

              mám přesně tyhle a svém fullu, se kterým jezdím XC a já to rád pouštím a nejsem drobek (82 kg), jezdím marotonyvčetně třeba sudet apod. a za 2 roky jsem na ně nemusel sáhnout. Senzační kola a náboje.

              0 0
              • Aussig  

                Dobrý kola to jsou, o tom žádná..

                0 0
              • novas752  

                A máš zkušenost i se širšíma ráfkama?

                0 0
                • kubad  

                  22,5mm a 25mm ráfek při 2,25" pneu bych asi nijak nehrotil že bude nějaký extra poznatelný rozdíl

                  dřív jsme to vozili na 19mm pak na 21 teď je 25mm ideál no :D

                  0 0
                • brundibar  

                  Na TopFuelu mam ted kabonovy Kovee s sirkou 30 mm. Na starym xc mam DT XR331 co maj sirku 20mm. Oboje jsou to 29" a na obou setech se mi jezdi dobre. kdyz presednu tak si zvykam do 2 min na lehky rozdil, ale pak uz to nepocituju. Palba se s tim da jet porad :)

                  0 0
                  • tonik666  

                    driv se bezne jezdil mavic 717 ktery mel 17mm vnitrni sirku a na 2,1 – 2,25 plaste to bylo ok.

                    25mm mam na enduru kde vozim 2,5 takze trvat na 25mm na XC mi prijde trochu prehnane a ovlivnene tim co je zrovna v mode

                    0 0
                    • jonti  

                      Souhlasim, moc se to resi, na to jak maly prinos to je. Upgrade z 19mm rafku citit je, ale rozdil 23 vs 25 mm je minimalni.

                      Zadavatel proste chce upgradovat a snazi sr to i racionalne zduvodnit :)

                      Mne na xc kolech vic brzdi strach, ze rozsekam plaste a rafky, nez ejich adheze.

                      0 0
                    • novas752  

                      Na trail/enduro je dnes obvykle 30mm. 25 mi na XC prijde ideal, je to do strany tuzsi, ma to lepsi oporu v zatackach nez nejake 20mm nebo mene, muzes diky tomu foukat trosku nizsi tlak aniz hy se to zvejkalo. A spousta lidi ma problem s naklonem v zatackach, sirsi rafek jim malinko posune bocni figury = staci mensi naklon aby se dostaly do kontaktu se zemi.

                      Prehnane mi prijde 30mm na XC. Ale taky to obcas nekdo ma.

                      0 0
    • Tydlii  

      Tak mě to nedalo a ty kola jsem alespoň zhruba zvážil. Neodstrojoval jsem je kvůli tomu, ale i tak je výsledek zcela zřejmě nelichotivý.

      Vážení:

      Přední kolo:

      1.800g

      • 143g (kotouč sram centerline 180mm)
      • 640g (plášť fas trak 2.3)
      • 100g (mlíko, ventilky, páska)

      Zadní kolo

      2.390g

      • 112g (kotouč sram centerline 160mm)
      • 600g (plášť fast trak 2.1)
      • 450g (kazeta XG-1275)
      • 100g (mlíko, ventilky, páska)

      Výsledek: 2045g.

      Počítám s odchylkou ±10%, kdy hmotnost ventilků, pásky a mlíka vevnitř neznám + odchylka u plášťů (ale jsou sjetý,takže by se případná nadváha měla eliminovat…), dále šroubky ke kotoučům (12×5g? =70g?) …

      Váha těch kol se tedy pohybuje v rozmezí cca 1840g – 2250g

      0 0
    • Blahycz  

      Okej,, zvažuji karbonový kola na 29 endurko. Momentálne ráfky wtb , náboje sram s900. Váha 2096g. Mohl by někdo poradit co se dá vybrat? Co jsem tak koukal, tak se dá sehnat e13(který se mi líbeji) ale cena 40k. Jezdím XL rám, možna by se hodili trochu vyžší ráfky, kuli estetice. Quai jsou celkem cenově přijatelné, ale tak nějak nevím, jestli v to mít důvěru. Je mi jasné že cenu si musím nějak okecat sám. Ale taky by mě zajímali zkušenosti, kdo vozil alu,, a přešel na karbon. Diky

      0 0
      • kubad  

        objednat ráfky z Nextie nebo LB naplést na DT 350 nebo Hope a máš kola jak lusk kolem 20t.kč

        0 0
        • Blahycz  

          Ok. Ráfky se musí objednat z číny? Nebo je zde někdo,, kdo by to po konzultaci objednal, případně měl k dispozici, zapletl. Samozřejmě se zálohou. Diky

          0 0
          • novas752  

            Jop přes web Nextie.com. Taky je mám, zapletený na DT350 Classic. Wheelset 27,5" lehce přes 1800g a luxus. Kámoš je má na Hope Pro4.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.