Až na ten úlet na začátku o zvyšování sedla celkem užitečnej leták, zvláště část o držení řídítek – o nějaký rotaci ramene jsem doteď ani nevěděl :)
Až na ten úlet na začátku o zvyšování sedla celkem užitečnej leták, zvláště část o držení řídítek – o nějaký rotaci ramene jsem doteď ani nevěděl :)
Jinak je tam i plno dalších užitečných informací
kdybych jezdil nějaký dlouhý trasy, tak si je tam dám, ale na to občasný ježdění to nemá smysl, víc si tu páteř ničím v kanceláři nebo doma u PC :-)
Rohy jsem kdysi vozil, pak jsem místo nich dal anatomické gripy.
joo, opora gripu pod dlaní dá mnohem víc jak změna úhlu úchopu v zápěstí
Jsi si jistý?
pokud mám srovnávat kulatinu-madlo s kulatinou rohem, tak ano :) cca 17 roků používání této kombinace mě docela zhuntovalo zápěstí, ergonomické gripy mi je dávají úspěšně třetím rokem do kupy a rohy mi nějak nechybí :P
OK. Čili je to tvoje subjektivní domněnka, ne výsledek nějakého výzkumu nebo studie, tak?
podle mě má pravdu. rohy toho samy o sobě moc neřeší. Spíš umožní zaujmout lepší aero a uvolnit v ramenou a loktech. Co se týče zápěstí bude lepší vetší opora, než cokoli na stisk typu rohu
praxe nema s domnenkou nic spolecneho, ja rohy neodšuzuju, je jsem si dovolil souhlasit s oddie, protoze to mam stejne
Díky za odkaz, celkem logické, ale hezky sepsané to je.
Jen nechápu, co všichni mají (i v tomto letáku) s tou ergonomičností vlaštovek – pořád někde slyším, jak jsou ruce na vlajdách v jiné, ergonomičtější pozici. To mi přijde jako naprostá blbost, když i rovná řídítka jsou ohnutá.
Sice se u vlajd často uvádí prohnutí nahoru i dozadu, ale toho dosáhnu i u rovných řídítek jejich otočením v představci. Prostě dvě různoběžné přímky (ať konce vlaštovek nebo rovných řídítek) spolu svírají jeden jediný úhel, a jak si rovinu těchto přímek nastavím vůči zemi, je jen na mně. Je jasné, že u vlajd se to takhle udává kvůli tomu, aby bylo patrné, s jakým nastavením se počítá při měření rise.
Každopádně ale rozdíl vlaštovky vs. rovná rodla je jen a jen ve výšce, ve které se gripy octnou, ale ta je udaná dalšími faktory – představcem, rámem, podložkama – takže mi přijde jako naprostá blbost prohlásit, že vlaštovky jsou ergonomičtější.
I když jak si to čtu znova, možná autor letáku myslel retro řídítka tohoto tvaru a ne vlaštovky v MTB smyslu slova. To by pak byla samozřejmě pravda, akorát by na tom nešlo moc jezdit v terénu :)
Nebo myslel ty holandská a německá městská kola.
ano, vzhledem k tomu, že to pravděpodobně psal někdo, kdo se vyzná v anatomii, ale ne v cyklistice
Vlaštovky x rovné je přesně jak jsi popsal. U vlaštovek je pak právě dobré znát ten výsledný jeden úhel který tvoří ty dva udávané úhly (z těch dvou udávaných lze spočítat).
Jediný rozdíl je v tom, že u vlaštovek je omezená možnost natočení, aby zdvih nemířil moc divným směrem (přeci jen potřeba aby byl jen do určitého rozpětí kolem svislice).
A ještě další omezení je u vlajd. Díky tvarování kvůli zdvihu tam zůstane méně rovného místa kam lze dát gripy, řazení, brzdy, atd. a může s tím být někdy problém.
U rovných je to díky té možnosti natočit jakkoliv jednodušší a místa také více.
Vlajdy jsou funkčně pouze o tom, že mají navíc zdvih, tedy pokud někdo potřebuje řídítka výše a nemá už jinou rozumnou možnost.
Možná ta ergonomičnost vznikla v dřívějších dobách kdy vlajdy začínaly. V té době nebyla dostatečná nabídka rovných řídítek s různými úhly zahnutí jako je dnes.
U normálních vlaštovek 680+ rozhodně problém s umístěnám gripů, řazení, locku problém není.
Jak u kterých. Záleží v jakém místě jim začíná/končí tvarovaná část.
A to se ještě nebavíme o tom, že je někdo potřebuje říznout. To bývají nejhorší kombinace.
Třeba co si vybavuju z hlavy hned, jedny Amoeby 680mm (nebo 700mm teď už nevím přesně), na nich bylo méně místa než na rovných 58cm.
Místo bylo tak akorát na grip + brzdy + řazení s určitou mezerou u gripu (což má skoro každý pokud chce mít brzdové páky nastavené na ukazováček).
Prostor ke zkrácení nula.
Hodně se to ale liší dle konkrétních řídítek. Třeba pro ty 680mm+ jsou rozdíly klidně i 5cm (kolik je na každé straně místa v nezahnuté části).
A pak to hodně ovlivňuje zdvih, s větším zdvihem místo zase klesá (prodlužuje to zahnutou část).
Při delších vyjížďkách jsem se za rohy chytal, ale tvrdil jsem, že se bez nich obejdu.
Pak jse si koupil TYTO a ač jsou strašně ošklivé tak na ně nedám dopustit. o tu zadní se dlaň podpírá i když držím řídítka rovně. Z boku se za ně chytám minimálně, jen si na nih vozím opřenej ten spodek dlaně.
Taky jsem o těchto uvažoval, ale nenašel jsem tu jedinou reakci. Ten výběžek k jezdci je celogumový, nebo má nějaký plastový vnitřek, který by se dal vrazit do kolene nebo stehna při krizové situaci?
Je to nejspíš pogumovaný plast, ale zranění by to nezpůsobylo. Dle mě je to dost krátké a i trochu ohebné. Toho bych se vůbec nebál. Při takovém výstupu z kola kdy by se ti něco takového mohlo stát bych se bál jiných zranění.
Já je mám nastavené tak, že jsem jel na kole a normálně držel rodla a pomalu ty rohy skláně špiškou dolů, dokud mě nepodepřely tu spodní část dlaně. Pak si ještě bok dlaně opřu roh a držím normálně gripy a rohy mě jen podpírají a chrochtám si blahem.
…používám je. Největší výhoda pro mě je, že na dlouhých trasách propínám často za jízdy nohy i do kopce t.j. přenesu váhu na ruce při šlapání ve stoje a propínám nohy, čímž jim i při jízdě do běžného kopce jsem schopen ulevit. Díky nim mám velkou stabilitu a jsem schopen tak jet dostatečně dlouho…(na 29 je taková technika naprosto v pohodě )
sluší se napsat i nevýhody – zřetelnou slabinou je, že se guma ošoupává. U gripů celkem běžný jev, že. Jenže narozdíl od gripů, tady tu gumu nevyměníš. Je to milimetr, nejvíc dva, silný potah na duralové kostře. Ošoupává se, ikdyž se držíš za řidítka – vlivem pohybů malíkové hrany. A nejvíc to trpí při pádech.
OK, už jsem pořídil jiné tak uvidím, jak se osvědčí, kdyžtak příště.
Já už bych klasické nevozil. Uvidíš sám. Záleží jak dlouho sedíš. Na tich co jsem dal odkaz, tak na ně můžeš i položit dlaně kolmo vpřed. Těžko se to popisuje. Je to jako když natáhneš ruce vpřed jako v pohádkách chodí náměsíčnej a položil bys je dolů na rohy a zase v tom prohybu se uvelebí spodek dlaně. To s klasickýma hliníkovýma co jsem míval nikdy nešlo. Navíc to pogumování má co do sebe a nestudí.
Ale zase obyč hliníkové lépe vypadají a jsou lehčí.
Přesně takhle držím Ergony za rohy hodně často.
Já jsem začal na ergonomických amoebách (obrázek níže) a díky tomu, jak se u gripu zužujou, jsem na nich taky občas měl ruce jen položené.
Pak jsem zkusil ergonomické gripy s rohama z DX . Tam mi kámoši nevěřili, že se s takovýma divnýma rohama dá jezdit, ale bylo to úplně v pohodě – nikdy roh stejně nedržím jako joystick, ale vždy ze strany včetně konce řídítka. Možnost více poloh tam byla super, někdy jsem měl dlaně roztažené přes grip i rohy.
Akorát v technickým pasážích, zejména přes zimu v dlouhých rukavicích to byl boj – ty gripy jsou moc tlusté (a to mám solidně velké ruce) a ve sjezdech jsem nevydržel brzdit a držet se, až jsem to ve sjezdu z Radyně do Plzence (v té širší kamenité části níže, MlokCZ to bude znát) poslal kotoulem do lesa, když jsem při snaze nadhodit předek neudržel levý grip.
Teď jsem proto zpátky na klasických gripech a amoebách a je to tak OK (ty gripy oproti těm ergo víc tlačí do dlaně, ale přes zimu nejezdím dlouhé tratě, tak to ani nepostřehnu). Plánuju ale nová širší řídítka, tak tam zkusím ty krátké obyčejné rohy, co to udělá. Předpokládám, že s širšími řídítky budu rohy využívat o trochu méně, ale minimálně kvůli jízdě ve stoje tam nějaké chci.
Přesně tyto Vitry mám a už se válí 2 riky v garáži. Jako mezi alu rohy jsou imho nejlepší.
Taky jsem měl tyhle, ale pak je sundal poté, co mi je tady celé BFko sepsulo jako největší hnus. :D
jj BF módní policie, to je zlo :-D
Tyhle rohy (jak v hliníku, tak i v karbonu) jsem vozil několik let než jsem přešel na Ergony. Z klasických rohů to byly nejlepší co jsem vozil.
Ergony byl pro mě ale posun úplně někam jinam (k lepšímu). U Ergonů pak vozím tu malou velikost S, u té nemám problém, že by byly moc tlusté a v technických pasážích mi nijak neomezují (ani při zvedání kola ke skoku a podobných situacích).
Podobného efektu se dosáhne s Ergony i bez výstupku směrem k jezdci.
Tam plocha ergonomické části gripu plynule přechází v roh a vytváří tak větší plochu pro opření dlaně.
Směrem k jezdci tak vystupuje pouze trošku ta ergo část gripu, o tu se ale zranit nedá.
JJ, v německu jsem si je držel v ruce a ani bych nepotřeboval ty s výstupkem (ikdyž on i ten výstupek třeba při šlapání ve stoje a do kopce pomůže).
Jenže ta cena…
Pro mě Ergony byla jedna z nejlepších věcí co jsem na kolo kdy dal a byl bych za ně dnes ochotný dát i ještě daleko více než stojí.
U mě akorát škoda, že mi sedí méně ten novější model s pogumovanými rohy. To pogumování je sice dobré, ale je trochu jiný tvar a je tam teď mírná vnější hranka (starší bez pogumování byly zcela zakulacené bez hranky), která mi vadí.
Těch starších mám určitou zásobu, ale ne moc velkou a další kousek už jsem nikde nesehnal (ani v Německu), všude už mají jen ty současné modely.
cca 50E. neni malo ale zas ani nijak smrtelen (OK, ako pre koho) ale medzi Ergonmi a kde jakymi „ergo“ gripmi je rozdiel ne ze jednej ale niekolkych tried. inak povedane su imho vsetky „ergo“ gripy okrem Ergonov nepouzitelne.
author za polovicu vypadá jak tan ergon
vypada. to je asi tak vsetko. vyskusaj, porovnaj a uvidis. uaz len ta ich univerzalna velkost je blbost. ergo gripy musia sediet dokonal, inac je to na zabitie.
Přesně. Sice se jistě může stát, že někomu sednou i ty levné napodobeniny. Nemyslím, že to bude časté.
Kdysi jsem vyzkoušel napodobeninu od BBB, která vyšla na cca polovinu co Ergony a jezdit se s tím nedalo (bylo to pro mě daleko horší než obyčejné neergonomické gripy, srovnání s Ergony už pak nemá cenu ani psát).
Já se o té ceně rozepíšu.
Já začal řešit větší pohodlí ruky, když mi brněly a mrtvily dlaně a prsty(to jsem ještě nevěděl, že je to sedlem) Koupil jsem si rukavice za 600 zkusil několik pěnových gripů a chystal se na ergony, jelikož nic nepomáhalo. Shodou okolností koupil kamarád tyto force a já je zkusil a byl jsem unešenej. Tak jsem je za nějaké 200 koupil také. Jezdím do německa do Chamu na kole a tam mimo jiné prodávají právě ergony a tam jsem si je i osahal, ale už jsem si zvykl na ty moje pěnové gripy a ergo rohy, že už jsem je nutně neměl potřebu koupit. Mám ruku č 9.1/2 a tak trochu mi přišly i tlusté a na to že to mám na kole na kterém jezdím i v terénu, tak jsem raději zůstal u možnosti držet tenčí gripy.
Ergony se dělají ve dvou velikostech a je potřeba zvolit tu spránou (tu větší bych vozit nemohl, ruce mám ale ještě daleko menší než 9a1/2).
Též souhlasím s Mlokem – investice do Ergonů byla tou nejlepší investicí, kterou jsem při vylepšování svého kola udělal.
mám připraveny tyhle zrůdičky:-)
mám ich s logom author.
za mna najlpešie rohy čo som skúsil
díky za odkaz, jsou tam zajímavé věci :) třeba o šlapání s patou nad pedálem jsem doteď nevěděl… párkrát jsem to sice zkusil, a přišlo mi že se šlape efektivněji, ale nevěděl jsem že to tak opravdu je. Pro udržení téhle metody šlapání asi bude i vhodné více vysunout sedlovku, vyšší posed tě asi bude nutit zvedat patu nahoru.
Vyssi posed ovsem zpusobi, ze budou vic zatezovana lytka (mam s tim sve zkusenosti, sportovni doktorka to na mne hned poznala). IMHO to neni spravna cesta k cili, spravna cesta bude naucit se slapat do kulata (treba na valcich).
Příjde mi, že to někdo zbytečně hrotí. Vozil jsem 580, 600, 620 rovný, s rohama, bez, vozil jsem vlaštovky 660, 700, 640, s různýma úhlama a vždycky je otázka tak dvou, tří vyjížďek než si zvyknu.
Nemám problém ujet na bajku 50, 100, 150 i 200km.
Samozřejmě ruce někdy trochu bolej, ale co, nejezdím kvůli pohodlí.
Co však musím uznat, že nejpohodlnější řidítka jsou silniční berany.
normalne bych rekl, ze jde vo zvyk, ale u tebe to neplati, kdyz furt menis kola:)
Tak máš štěstí, že nemáš problém, tak si to užívej. Pak můžeš vozit cokoliv a nic nemusíš řešit.
Kdybys měl třeba po 0,5 hodině jízdy nesnesitelné bolesti vnější malíkové části ruky nebo zápěstí (dle úhlu řídítek jedno nebo druhé), tak bys mluvil (psal) jinak (můj případ pro moc široká řídítka + obyč gripy).
A zvyknutí nikdy nepomáhalo, problém se vždy s dalším ježděním jen zhoršoval (tzn. přechod k trvalé bolesti následně i mimo jízdu).
Oproti tomu Ergony + dlouho vybíraná řídítka se u mě rovná 7 hodin vyjížďka bez jakékoliv bolesti.
prosímtě Mloku, já bych chtěl ty ERGO gripy na webu pořídit. Délku ruky mám 21 cm od zápěstí k prostředníku a šířku dlaně 9 cm – měřeno v nejširším – u palce. Jakou velikost bych podle tvého názoru měl volit a jaký typ? Dík za odpověď.
Já mám ruku ještě o něco menší. Ty už budeš na hranici těch velikostí, takže těžko říct a chtělo by to vyzkoušet.
A typ taky je potřeba vyzkoušet. Já bych šel za sebe určitě do řady GP (všechno to má stejný tvar gripu a jen se liší tvarem rohu, případně bez rohu a materiálem ty korkové). A z GP řady bych první na vyzkoušení vzal asi GP3 (GP2 už má roh strašně krátký).
GS řada má grip celkově méně tvarovaný a je o něco lehčí. Mě ty GS nesedí. Ale jak je to individuální, tak znám i případy, že někomu GS sedí více než ty GP.
já mám ruku cca stejnou jako ty a vzal jsem S-ka, L-ka jsou už opravdu moc velké. A taky doporučuju GP3
díky oběma za odpověď
tohle ale neplatí u všech lidí zdaleka
na kone jedine rohy:)
Vyjímečně jedno malé reklamní bazarové okénko :-)
Kdyby měl někdo neježděné Ergony GR2 mag. v menší velikosti (tzn. S), tak rád odkoupím nebo vyměním za novější model pogumovaných GP3 nebo GP2 (oboje v té menší velikosti S), samozřejmě také nikdy ještě nejeté.
Domnívám se, že leták je zacílen na pseudozačátečníky a velmizřídkavé výletníky z řad dospělých popř. rodiče. Zatímco pravidelní cyklisté a obzvlášť žiletkáři jsou na „nějaký svůj“ záklon hlavy adaptováni a jsou v něm trénováni, tak výletník/dovolenkář – kdyby měl po necykloroce chrtit se záklonem + hlavu zatíženou helmou – by asi šíjovému svalstvu dal záhul. Děcka mají relativně těžkou hlavu, takže i pro ně je posed více naštajf vhodnější.
Obdobný přístup je i k rohům. Zatímco v soutěžním MTB se od rohů ustupuje: členitost tratě vylučuje setrvávání ve statickém posedu a intenzitě zátěže odpovídá takový tlak do pedálů, že statické otlačení dlaní s nevhodně vytočenou paží se nekoná. To na Radwegu podél Dunaje je asi (ještě jsem tam nebyl a zatím se nechystám) možnost změny úchopu vítaná.
Jinak autorem je: http://www.ftvs.cuni.cz/katedry/ksp/…
Asi tak to vidim taky.
proč vozit rohy…
lockout apod.
na stranu
pootočíš roh
tím lepší
cyklisty/cyklistky může nastat zajímavá situace
za bike-křupana, a to za to stojí!
Tak jsem si vzpomela jak tu nekdo onehda psal jak jeho manzelka chytla rohem stromek a zlomila si holenni kost o riditka.. to k tomu padu :-) Radeji budu mit omlaceny paky.
Kdyby tam ten roh neměla, tak sebou při štrejchnutí rodel o stromek natáhne tak i tak. Jaké by byly následky, to už je druhá věc :)
Otocily by se ji riditka, ale nestala by uplne na miste ;-)
Kdyby na kole nejela vůbec, tak se ji to nestane.
já si zas díky rohum onehdá nezlomil zápěstí (nebo pár prstů, těžko soudit, jak by to dopadlo, dle toho, jak dopadl roh, by asi něco nevydrželo :)
kámoš narazil do závory, kterou neviděl a pod kterou by mu bez rohů řidítka prošly, takhle se jen otocily rohy nahoru a ruce zůstaly vcelku
Tak jo no.
a ja taky sejmul zavoru a rohy mi vubec nepomohli :(, nastesti mi pomohlo stesti, resp to ze jsem jel moc rychle a nestihl dat prsty na brzdy, jinak bych je mel v kloubech pekne obracne
jojo, může být tak i tak, záleží na výšce závory a řídítek :)
jsem chtěl jen upozornit, že rohy můžou i pomoct, když se zrovna člověk drží gripu, tak ruku chrání z boku
Bod 7. Pokud jsou rohy duté se záslepkou, dá se v jednom vozit KPZetka a v druhém lepení :)
uznavam ze body 1 a 2 me chybi co jsem rohy nenadal na nove kolo, zvlast kdyz mam nandanyho polara nebo i ten samotnej drzak na ne tu servisni polohu dost znesnadnuje
bod 6 se vyplatí nejvíc
Omg už aby se slezl sníh tady se zas řešej 3,14oviny.Osobně nevim jak mam široký řídítka ani dlouhý rohy.Prostě tam byli tak je tam nechám, kdyby nebyli tak je tam i dodam páč na nich nevidim nic špatnýho.Prostě další možnost jak chytnout říditka.Do kopce když neni potřeba brzdit to využívám hojně.
Jenže teď prostě rohy a úzký řidítka nejsou IN :D
to řikej Mlokovi, že je to 3,14ovina, kdybys na tom byl jak on, nikdy bys tohle nenapsal
:D:D:D