• cpbbt

    Ahoj,

    chci si koupit lepší odpruženou vidlici, a tak jsem studoval několik hodin zdejší předchozí diskuze. Moc jsme se v tom nemohl vyznat, a tak sjem se to pokusil shrnout. Použil jsem hlavně Mlokovi a Milanovi příspěvky.

    Pochopil jsem to správně? Dík.

    Shrnutí:

    Tlumení slouží k regulaci jak ve fázi stlačení (komprese) tak i zpětného odskoku (expanze).

    Jestliže při pružení (kompresi) nebylo použito tlumení, tak vidlice ubírala příliš mnoho energie šlapání svojím pohupováním.

    Vidlice se tedy začaly vybavovat tlumením. V levé noze je pružení a v pravé noze tlumení. Od ocelových pružin se přešlo k pružinám vzduchovým. Jejich výhodou je, že se jejich tuhost dá řešit pouhou změnou tlaku. Nevýhodou pak je, že občas vzduch ujde. Tlumení je zásadně pomocí oleje – otevřené anebo uzavřené olejové lázně.

    Protože je při kompresi použito tlumení, které ubírá citlivosti, tak citlivost zkraje zdvihu zlepšuje negativní pružina, která působí proti hlavní ocelové či vzduchové pružině,tak pomáhá vidlici stlačit do zdvihu už při minimálním zatížení. Ocelové pružinky mohou být použity jako negativní jak u pružinových, tak u vzduchových vidlic.U vzducho­vých vidlic pak může být negativní ocelová (titanová) pružinka nahrazena negativní vzduchovou komorou. Podle provedení má vidlice pozitivní a negativní komoru buď spojenou (Solo Air), takže jediným ventilkem hustíme jak tvrdost vidlice, tak se nám automaticky část tlaku přepustí i do negativní komory a nastaví počáteční odpor v závislosti na tlaku. U dvou oddělených komor (Dual Air) se každá hustí zvlášť a lze nastavit naprosto odlišnou charakteristiku téže vidlice podle různých požadavků.

    Další vylepšení bylo zavedení uzamykání vidlice a High a Low speed komprese a expanze.

    High a Low speed komprese

    Low speed komprese je realizována jako otvor o určitém průměru v pístu tlumení , kterým protéká olej, když vidlice jde do zdvihu při zachycení nerovnosti. Otvor je právě tak malý, aby odstranil pohupování při šlapání. Kdybychom vidlici pomalu slačovali a měli tolik síly, tak by šla stlačit až nadoraz. Ovšem v případě, že najedeme na překážku, tak vidlice se stlačí prudce a hydraulicý odpor ovoru prudce vzroste a vidlice by nepružila. Sice by bylo odstraněné pohupování při šlapání, ale vidlice by ztratila funkci při najetí na překážku.

    Proto se zavádí High speed komprese.

    Je to další otvor, který je ovšem tentokrát krytý pružinou, planžetou anebo plastovým dílem. Tento otvor je v pomalých rychlostech pohybu stále zavřený a nevstoupí do svojí funkce dříve, než nastane ve vidlici tlak, který napětí (pružinky, či planžetky) přemůže a průtok otevře.To se právě děje při najetí na překážku větší rychlostí. Takže k otevření high speed komprese dochází ve chvíli, kdy je v systému dostatek tlaku, který překoná nastavení předepnutí. Potom se otevře otvor ještě větší, než má momentálně nastavená low speed komprese. Kapalina začne protékat novým průtokem navíc a tlumení je zmenšeno a vidlice zachycuje rázy.

    Uzamykání vidlice (LOCK) funguje podobně. Zaškrtí se Low speed otvor a vidlice je zamknuta. Při velkých rázech se otevře další otvor (ochrana proti proražení), který je krytý planžetou s pružinkou, olej proudí tímto otvorem a vidlice propruží. Rozdíl je akorát v nastavení síly pružinek planžety a tedy při jakém tlaku se otevře.

    Low a High speed expanze

    Po té, co byla vidlice stačena vliven najetí na překážku, musí se vrátit do výchozí polohy. Pružina je stlačena a její naakumulovaná energie vrátí vidlici zpět. Bez tlumení by tento návrat proběhl rychle, a proto se přidává do systému tlumení. Nejprve se přidávalo pouze jedno tlumení a o HS a LS expanzi se nehovořilo. Opět tlumení bylo provedeno otvorem, který kladl odpor oleji a tím tlumil rychlost návratu vidlice do výchozí polohy. Vidlice se nastavovala tak, že se útlum otevře naplno (vyřadí se z činnosti) a pak se dotahuje tak dlouho, dokud vidlice při návratu nekope do ruky. Cílem tedy je, aby se vidlice vracela co nejrychleji, aby byla připravena na pohlcení další nerovnosti, ale přitom nekopala do ruky.

    Se zvyšování zdvihů se ale zjistilo, že jedno nastavení nedostačuje, protože překážky jsou různého typu.

    Na překážce typu „delší schod“ dojde k tomu, že vidlice jde při najetí na překážku do zdvihu a ještě na překážce se plně vrátí do výchozí polohy, takže při sjetí z překážky přední kolo již nedopadne na zem vlivem vracení se vidlice (vidlice je už totiž ve výchozí poloze) a kolo dopadne na zem vlivem zemské přitažlivosti. Takže zavedeme dvě tlumení.

    HS a Ls expanzi. Opět se jedná o otvory pro olej. Ten pro HS je opět krytý planžetou a otvírá se při určitém rozdílu tlaků – tlaku vzniklým vlivem najetí na překážku a vlivem tlaku jezdce na řídítka.

    HS expanze je uvnitř vidlice napevno daná a LS je vyvedena vně vidlice a jde regulovat.

    HS expanze vrací vidlici v první fázi zdvihu a LS přijde ke slovu na závěr zdvihu.

    Jestliže máme k dispozici dvě tlumení expanze, tak můžeme více utáhnout LS expanzi (pokud bychom nechali i LS výrazně otevřenou, tak je to pak skoro stejné, jako by tam byla jen jednu expanze). Jestliže tedy najedeme na na naši překážku, vidlice jde do zdvihu. Na překážce pak dojde k odlehčení řídítek, zapoje se HS expance, vidlice se začne vracet. Protože je LS přitáhlá, tak se navrátí plně a zdvih je k dispozi, aby dopravil přední kolo na zem za překážkou.

    Kdyby byla překážka krátká, tak HS dopraví kolo na zem ihned a většina zdvihu je k dispozici, kdyby následovala bezprostředně další překážka.

    Pokud ale pojedeme po pěkné cestě téměř bez nerovností, tak má výrazně přitlumená low speed i negativa. V tu chvíli se totiž HS expanze ke slovu bez překážek nedostane a vidlice se vždy nepatrně pohupuju (i když šlapeš perfektně do kruhu, tak třeba 1–2 se občas hne). A to nepatrné i zcela minimální pohupování stačí k tomu, že vidlice po chvíli jízdy bez překážek klidně zaleze o dva centimetry do zdvihu a tak zůstane, pokud pořád jedeš po takové pěkné cestě. Je to proto, že bez tlumení by se pohupovala těch pár mm sem tam, ale když komprese omezená není a low speed expanze hodně, tak prostě směrem do zdvihu ji jde pohupování snadno a směrem zpět ne a proto se to děje.

    otázky:

    1. Dá se s textem souhlasit? Jsou tam chyby?
    2. Chybí něco ?
    3. Když je vidlice zamykací, tak LS komprese zavře otvor a tím vidlici uzamkne, HS komprese je další otvor a ochrana proti proražení další otvor?
    4. Nějak nerozumím tomuto : HS komprese nabízí možnost přitvrdit chod vidlice a to v odemčeném stavu, mírně se může omezit pohupování při šlapání, rozsah je menší, než Lock. Myslel jsem, že pohupování omezuje LS komprese.
    5. jak se pozná v internetových obchodech, že vidlice má jednotlivé LS,HS komprese a expanze? Nějak mi to chybí uvedeno.
    6. Které vidlice v ceně 6 – 10000 kč byste doporučili?

    Děkuji

    0 0
    • Kouba_2005  

      no tvl :)

      at 1) chyby tam jsou, v prvním odstavci minimálně 4

      0 0
    • pepek  

      Mlok právě přišel o několik desítek až stovek vlasů.

      0 0
      • ZuzicK  

        Nečetla jsem to ale tohle mě pobavilo :-D

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Vilém  

      Tak na to nemam, leda bych si to dal na pokracovani:)

      Uz po prvnich par radcich jsem usoudil, ze to nema ani smysl.

      Jinak viz Pepek.

      0 0
    • KubaBajk  

      Jsem rád, že dané problematice až zas tak nerozumím, protože jinak bych Tvou epopej musel dočíst až do konce, což bych možná z ůcty k Tobě měl, jelikož jsi psaním výše uvedeného musel strávit půl dne, získáváním informací pro to, aby jsi to dal vůbec dohramady, několik dní…ale nemusím…ufff :))

      0 0
    • killme  

      kdo to precet cely, at udela carku

      0 0
    • bathed  

      … kdo ti dělá oponenta? A kdy to obhajuješ? :-)))))

      0 0
    • goofy  

      Ach boze boze… :-)

      Radeji napis na jake kolo a jaky typ jezdeni tu vidli chces…

      0 0
    • pustipav  

      Ing. předpokládám?

      0 0
    • Jamin  

      Já bych to zkrátil na: „vidlice je na kole proto, aby to tolik nedrncalo“

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • cpbbt  

      Jejda. To už je dohromady víc slov, než jsem napsal já. Bohužel informační hodnota nízká.

      0 0
    • cpbbt  

      Mloku, prosím promluv :-)

      0 0
      • MlokCZ  

        Tohle celé rozebírat co z toho je špatně a co ne a znovu řešit vlastně všechno co se řešilo v xx vláknech, tak na to taky opravdu nemám mentálně.

        0 0
        • White2146  

          Ale tady je to pekně shrnuto ;)

          0 0
        • Pajas04  

          Nemohl bys ses prosím vyjádřit alespoň k těmto dvěma věcem?

          1. Tlumení zhoršuje citlivost vidlice? Myslel jsem, že tlumení je až při

          odskoku – v tlumiči je přece část plyn část olej a směrem dolů, není to tak?

          1. Je citlivost z kraje zdvihu zlepšena negativní pružinou?
          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • MlokCZ  

            lukas aka mitro to už stručně (a správně) napsal. Jen něco doplním k negativce.

            Negativka nemá s tlumící částí nic společného a zastává dvě funkce:

            • tlačí proti pozitivní pružině, aby pozitivní pružina v případěvduchové vidlice nebyla předepjatá (to by bez negativky způsobilo, že byvidlice měla odtrh klidně i 40kg), u pružinové vidlice tohle nenípotřeba protože tam není problém předepnutí pozitivky; u nezatíženévidlice je tedy pozitivka s negativkou v rovnováze a nemusíš překonávatna počátku zdvihu celou sílu pozitivky
            • když zvedáš přední kolo od země, tak aby tam nebyl tvrdý doraz, to jepotřeba vyřešit i u pružinových vidlic; tam pak je v podstatě jenexpanzní doraz (tedy taková kratičká decentní negativka), není potřebapořádná negativka jako u vzduchové vidlice

            A jak zmínil lukas aka mitro, tak zhoršení citlivosti kompresním tlumením a pasivními odpory nijak negativka kompenzovat nemůže.

            0 0
    • White2146  

      No tak opravte ho :) Celé sem to přečet ve snaze že se dozvím neco víc o vidlici co nevím a docela mi to aji smysl dávalo tak ho opravte ať vím co je dobře a co ne :D prosím sem ted ztoho uplně zmatený :D :D

      0 0
    • šlapatko  

      Možná si jen děláš srandu.Jestli ne, jseš docela chudák.Řešit píčoviny před nákupem vidlice.Vidlic je dnes hromada a každý si vybere.Radši něco vyzkoušej a nešpekuluj na foru.

      0 0
      • White2146  

        proč chudák? vetšina lidí chce investovat svoje peníze dobře a ne koupit nějaký šmej, popřípadě zjistí že si radši připlatí za to nebo ono…

        0 0
        • šlapatko  

          Tvůj názor.

          Svůj volný čas trávím na kole, nebo s rodinou.Nemám potřebu špekulovat o vidlicích, mobilech, teniskách atd.Koupím a užívám.Samozřejmě vybírám, ale nemusím o tom psát články.

          0 0
          • White2146  

            Aha no jasně takže ty si přišel do prvního obchodu co si viděl (protože nemáš čas hledat, ptát se a vybírat) a koupil sis první kolo co si viděl (protože nemáš čas vybírat)a šel sis užívat. A to sáme i s mobilem, autem, botama, televizi atd???

            0 0
            • White2146  

              pardon teda nemáš potřebu

              0 0
            • šlapatko  

              Kola skládám, servisuju, občas i prodávám.Nemám problém při výběru.V elek­tronice se nevyznám.Kamarád mi vybere v mé cenové relaci.Já mu zase opravuju kola.Taky mám kamaráda přes auta atd.Proč zabíjet čas něčím čemu nerozumím?

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
              • White2146  

                :D :D :D no diskuze je u konce protože zakladatel diskuze zřejmě nemá kamaráda který by mu dobrou vidlci vybral tak se ptá tady na forum které je od toho určeno. Takže musí zabíjet čas tím aby s něco dozveděl a ty si taky musel zabíjet čas tím když ses učil opravovat kola takže tě nechápu. Nebo snad pořekadlo učený z nebe nespadnul již neplati a ty si spadl z nebe a hned ji byl mechanik kol?

                Snad mi jednou takové deťátko jake si byl ty přistane na balkoně. ;)

                0 0
                • Kouba_2005  

                  To bys nechtěl :-)

                  0 0
                • šlapatko  

                  Musíš pořádně označit balkón a snad se ti poštěstí.Možná mám štěstí na kamarády.Je fajn mít velký okruh kamarádů :-)

                  Opravdu myslíš že vybere správnou vidlici tady s fora? Nechci si hrát na chytráka, ale ideální je vyzkoušet pár vidlic a udělat si obrázek sám.

                  Plno lidí jezdí vzduchové vidlice a neumí je správně nafoukat.Potom se různí názory na různé vidlice.

                  Taky každý uživatel čeká od vidlice něco jiného.Jeden super citlivost, druhý vozí schválně přefoukáno.

                  0 0
                  • White2146  

                    správnou vidlici s fora nevybere ale bude vedět co všechno vidlice umí a podle toho si ve své cenové relaci vybere vidlici jaká mu bude vyhovovat o to mu nejspíš de takže nebudeme to dále rozvádět a radši porad když skládáš a opravuješ kola ;)

                    0 0
      • xshreck  

        No ty si ale chudák :D

        0 0
    • cpbbt  

      Mloku, obětuj se. Já jsem všechna vlákna poctivě přečetl, ale je toho moc a navíc spousta příspěvků, které se netýkají tématu. Snažil jsem se to shrnout i pro ostatní, technicky založené typy, které to zajímá. Když je to těžké opravit, tak prosím napiš nějaké shrnutí ty. Mě, a vidím že i některé ostatní, to zajímá. Díky.

      0 0
      • MlokCZ  

        Celkově je toho fakt moc popsat správně a pořádně úplně všechno co jsi nadhodil. Hlavně LS, HS komprese i expanze se tu probírala jinde opravdu podrobně a dá se k tomu napsat strašně moc…

        0 0
        • cpbbt  

          Vybírám z oficiálního manuálu Rock Shox

          Vysokorychlostní komprese:

          Vysokorychlostní komprese má zabránit vidlici jít na doraz – například při dopadu na skoku, nebo při najetí na

          nečekanou překážku.

          Není to trochu zavádějící formulace?

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.