Ahoj,
chci si koupit lepší odpruženou vidlici, a tak jsem studoval několik hodin zdejší předchozí diskuze. Moc jsme se v tom nemohl vyznat, a tak sjem se to pokusil shrnout. Použil jsem hlavně Mlokovi a Milanovi příspěvky.
Pochopil jsem to správně? Dík.
Shrnutí:
Tlumení slouží k regulaci jak ve fázi stlačení (komprese) tak i zpětného odskoku (expanze).
Jestliže při pružení (kompresi) nebylo použito tlumení, tak vidlice ubírala příliš mnoho energie šlapání svojím pohupováním.
Vidlice se tedy začaly vybavovat tlumením. V levé noze je pružení a v pravé noze tlumení. Od ocelových pružin se přešlo k pružinám vzduchovým. Jejich výhodou je, že se jejich tuhost dá řešit pouhou změnou tlaku. Nevýhodou pak je, že občas vzduch ujde. Tlumení je zásadně pomocí oleje – otevřené anebo uzavřené olejové lázně.
Protože je při kompresi použito tlumení, které ubírá citlivosti, tak citlivost zkraje zdvihu zlepšuje negativní pružina, která působí proti hlavní ocelové či vzduchové pružině,tak pomáhá vidlici stlačit do zdvihu už při minimálním zatížení. Ocelové pružinky mohou být použity jako negativní jak u pružinových, tak u vzduchových vidlic.U vzduchových vidlic pak může být negativní ocelová (titanová) pružinka nahrazena negativní vzduchovou komorou. Podle provedení má vidlice pozitivní a negativní komoru buď spojenou (Solo Air), takže jediným ventilkem hustíme jak tvrdost vidlice, tak se nám automaticky část tlaku přepustí i do negativní komory a nastaví počáteční odpor v závislosti na tlaku. U dvou oddělených komor (Dual Air) se každá hustí zvlášť a lze nastavit naprosto odlišnou charakteristiku téže vidlice podle různých požadavků.
Další vylepšení bylo zavedení uzamykání vidlice a High a Low speed komprese a expanze.
High a Low speed komprese
Low speed komprese je realizována jako otvor o určitém průměru v pístu tlumení , kterým protéká olej, když vidlice jde do zdvihu při zachycení nerovnosti. Otvor je právě tak malý, aby odstranil pohupování při šlapání. Kdybychom vidlici pomalu slačovali a měli tolik síly, tak by šla stlačit až nadoraz. Ovšem v případě, že najedeme na překážku, tak vidlice se stlačí prudce a hydraulicý odpor ovoru prudce vzroste a vidlice by nepružila. Sice by bylo odstraněné pohupování při šlapání, ale vidlice by ztratila funkci při najetí na překážku.
Proto se zavádí High speed komprese.
Je to další otvor, který je ovšem tentokrát krytý pružinou, planžetou anebo plastovým dílem. Tento otvor je v pomalých rychlostech pohybu stále zavřený a nevstoupí do svojí funkce dříve, než nastane ve vidlici tlak, který napětí (pružinky, či planžetky) přemůže a průtok otevře.To se právě děje při najetí na překážku větší rychlostí. Takže k otevření high speed komprese dochází ve chvíli, kdy je v systému dostatek tlaku, který překoná nastavení předepnutí. Potom se otevře otvor ještě větší, než má momentálně nastavená low speed komprese. Kapalina začne protékat novým průtokem navíc a tlumení je zmenšeno a vidlice zachycuje rázy.
Uzamykání vidlice (LOCK) funguje podobně. Zaškrtí se Low speed otvor a vidlice je zamknuta. Při velkých rázech se otevře další otvor (ochrana proti proražení), který je krytý planžetou s pružinkou, olej proudí tímto otvorem a vidlice propruží. Rozdíl je akorát v nastavení síly pružinek planžety a tedy při jakém tlaku se otevře.
Low a High speed expanze
Po té, co byla vidlice stačena vliven najetí na překážku, musí se vrátit do výchozí polohy. Pružina je stlačena a její naakumulovaná energie vrátí vidlici zpět. Bez tlumení by tento návrat proběhl rychle, a proto se přidává do systému tlumení. Nejprve se přidávalo pouze jedno tlumení a o HS a LS expanzi se nehovořilo. Opět tlumení bylo provedeno otvorem, který kladl odpor oleji a tím tlumil rychlost návratu vidlice do výchozí polohy. Vidlice se nastavovala tak, že se útlum otevře naplno (vyřadí se z činnosti) a pak se dotahuje tak dlouho, dokud vidlice při návratu nekope do ruky. Cílem tedy je, aby se vidlice vracela co nejrychleji, aby byla připravena na pohlcení další nerovnosti, ale přitom nekopala do ruky.
Se zvyšování zdvihů se ale zjistilo, že jedno nastavení nedostačuje, protože překážky jsou různého typu.
Na překážce typu „delší schod“ dojde k tomu, že vidlice jde při najetí na překážku do zdvihu a ještě na překážce se plně vrátí do výchozí polohy, takže při sjetí z překážky přední kolo již nedopadne na zem vlivem vracení se vidlice (vidlice je už totiž ve výchozí poloze) a kolo dopadne na zem vlivem zemské přitažlivosti. Takže zavedeme dvě tlumení.
HS a Ls expanzi. Opět se jedná o otvory pro olej. Ten pro HS je opět krytý planžetou a otvírá se při určitém rozdílu tlaků – tlaku vzniklým vlivem najetí na překážku a vlivem tlaku jezdce na řídítka.
HS expanze je uvnitř vidlice napevno daná a LS je vyvedena vně vidlice a jde regulovat.
HS expanze vrací vidlici v první fázi zdvihu a LS přijde ke slovu na závěr zdvihu.
Jestliže máme k dispozici dvě tlumení expanze, tak můžeme více utáhnout LS expanzi (pokud bychom nechali i LS výrazně otevřenou, tak je to pak skoro stejné, jako by tam byla jen jednu expanze). Jestliže tedy najedeme na na naši překážku, vidlice jde do zdvihu. Na překážce pak dojde k odlehčení řídítek, zapoje se HS expance, vidlice se začne vracet. Protože je LS přitáhlá, tak se navrátí plně a zdvih je k dispozi, aby dopravil přední kolo na zem za překážkou.
Kdyby byla překážka krátká, tak HS dopraví kolo na zem ihned a většina zdvihu je k dispozici, kdyby následovala bezprostředně další překážka.
Pokud ale pojedeme po pěkné cestě téměř bez nerovností, tak má výrazně přitlumená low speed i negativa. V tu chvíli se totiž HS expanze ke slovu bez překážek nedostane a vidlice se vždy nepatrně pohupuju (i když šlapeš perfektně do kruhu, tak třeba 1–2 se občas hne). A to nepatrné i zcela minimální pohupování stačí k tomu, že vidlice po chvíli jízdy bez překážek klidně zaleze o dva centimetry do zdvihu a tak zůstane, pokud pořád jedeš po takové pěkné cestě. Je to proto, že bez tlumení by se pohupovala těch pár mm sem tam, ale když komprese omezená není a low speed expanze hodně, tak prostě směrem do zdvihu ji jde pohupování snadno a směrem zpět ne a proto se to děje.
otázky:
- Dá se s textem souhlasit? Jsou tam chyby?
- Chybí něco ?
- Když je vidlice zamykací, tak LS komprese zavře otvor a tím vidlici uzamkne, HS komprese je další otvor a ochrana proti proražení další otvor?
- Nějak nerozumím tomuto : HS komprese nabízí možnost přitvrdit chod vidlice a to v odemčeném stavu, mírně se může omezit pohupování při šlapání, rozsah je menší, než Lock. Myslel jsem, že pohupování omezuje LS komprese.
- jak se pozná v internetových obchodech, že vidlice má jednotlivé LS,HS komprese a expanze? Nějak mi to chybí uvedeno.
- Které vidlice v ceně 6 – 10000 kč byste doporučili?
Děkuji