Ahoj, potřeboval bych zjistit rozměr pláště na kolo Favorit z r.v. cca 1980–1984 (nevím typ, vzádu 4 kolečko, vepředu pouze 1 tác, berany) galusky to nejsou, mám ho na chalupě a potřeboval bych koupit pláště nyní. Děkuji.
Ahoj, potřeboval bych zjistit rozměr pláště na kolo Favorit z r.v. cca 1980–1984 (nevím typ, vzádu 4 kolečko, vepředu pouze 1 tác, berany) galusky to nejsou, mám ho na chalupě a potřeboval bych koupit pláště nyní. Děkuji.
Delaly se 622/23 a 630/23. Muzes si hodit korunou.
změř vnější průměr ráfku. jestli to bude 622mm tak tam patří standardní silniční/krosový plášť.
a nema tech 622 byt prumer patky – dosedaci plochy???
effective rim diameter:
Až na to, že ERD a ETRTO není to samé. A 622 je rozměr ETRTO.
+1 Rady toho uzivatele obvykle stoji presne za to, jako tato rada.
Děkuji za odpovědi.
v 70 letech se používal rozměr 630. od 80. let se používá dnešní standard 622. takže pravděpodobně tam máš 622.
i tak se dá zjistit jaký plášť tam patří.
Mel jsem Favo z let 80tych a melo plaste 630, takze tva rada opet k nicemu.
Přesně tak, na manželčině Fávu z r. 85 (dle výr. č.) byla také kola 630.
na všech mých fav. z 80 let jsou 622. – ročníky 85 a 89
A nedělali třeba i obojí souběžně? Nějaké tuzexové či exportní verze? Každopádně ten mnou zmíněný favorit se zárukou nebyl ze 70. let, jak jsi se snažil tvrdit.
Možný to je, protože tý verzi 630 s plášti 27×1 1/4 Sprint se říkalo taky pologalusky a byl to znak jakože sportovních ambic toho kola.
Chystám se opucovat starého Fakoře ve stodolním stavu. Troufnu si říci, že je na něm všechno původní. Žel jsem si udělal málo poznámek a fotek a nevím, co je tam za rozměr plášťů. Dalo by se to nějak odhadnout z fotky nebo z osazení? Je to nějaká běžná verze. Jednoplacka, čtyřkolečko, kožené sedlo s pružinami, kožená brašnička na nářadí pod sedlem, pláště Barum (nevím, jestli jsou původní, ale minimálně vypadají staře), duše s veloventilky. Ani nevím, jestli Rokycanští montovali jenom galusky nebo i pláště.
Budu rád za nějaké info. Děkuji
To bude 630. Mal som Eska Premier z 1988 a boli tam 630/32. 622 prisli az par rokov po tom. Urcite to na nich ale niekde bude napisane. 630 = 27"; 622 = 28" (fakt takto naopak). Neviem, ci to dnes este zozenies. Mozno by bolo najjednoduchsie prepliest rafiky na 622. Zmena na polomere je tak mala, ze brzdove celuste mozes nechat.
Nemáš pravdu. 630 ráfky už byly tzv sportovní verze na pláště Sprint, píšu o tom výše. A oba rozměry se používaly dávno před 80kama.
Nejspíš bude šířka pláště 32 a teď záleží, může být 622 nebo 630. Jestli máš 29" MTB, vezmi metr a změř si venkovní průměr ráfku. Stejně to udělej i s ráfkem z Favorita a pokud dojdeš ke stejné míře, máš 622, když neměříš víc, je to 630.
Sprinty nebyly základ, ale sportovní verze.. http://www.koloprodejna.cz/…t-88274.html
O cem to tocis?
Nerozumím řeči tvého kmene.
ok. O jakych sprintech a proc mluvis? O zadnych rec nebyla.
Kdyby sis aspoň ten odkaz rozkliknul…Rubena plášť 32–630 (27×11/4) V18 SPRINT. A říkalo se jim tak naprosto běžně, ale při Tvém mládí Ti tuto neznalost promíjím.
A jakou to melo, v tom okamziku, souvislost?
Na ten odkaz jsem samozrejme klikl a proto jsem se ptal.
Odkaz jsem dával, aby si je mohl koupit nové, protože, jak figura ukazuje má ráfky 630, a na to se jiné pláště nenapasují.
Nevim o jake figure mluvis. V okamziku kdy jsi to psal, tu nebylo zadne foto, ani zadne podrobnosti. Reagoval jsi ma mech1, ktery ho navadel jak identifikovat rozmer rafku.
Nasledne foto ukazuje, ze ma spis 622, ale je to zatim spis vesteni, pri kvalite te zvetseniny.
https://www.nakole.cz/…733991-1.jpg
Jsem našel ještě tohle,pro doplnění.
Rozměr ráfku se neměří tak jak píšeš.Měří se na patku pláště.
Rozumím jak to myslíš,ale nebudou to míry dle normy.
Podle normy určitě ne, ale je to nejjednodušší pro zjištění co tam je.
Já bych se samozřejmě podíval, ale chci právě už nakoupit díly, odjet na samotu u lesa a už se do toho pustit, než tam jet, měřit, nakoupit a pak až oživovat – proto můj dotaz ;-) Když to nepůjde jinak, tak to odložím.
Nevím přesně, ale údajně to bylo koupené někdy na konci 70. let. Mám jenom tuhle blbou fotku.
Teď jsem provedl detektivní práci a z fotky něco vytáhl. Ještě, že to kolo bylo tak dobře narotované. Ale teď jde o to, že tam vidím 700×32c. Je to možné? Že by už ta kola někdo vyměnil nebo přepletl? Jako že ten rozměr existuje, to vím, ale jak jsem teď furt čuměl na tu fotku, tak už mám mžitky před očima a nejsem si jist :D
To můžou být původní kola.
Jo, to vypadá na 32–622. Odpovídal by i ten vzorek, 32–630 se dělal jenom s tím vzorkem co dával odkaz Janes.
Však jsem se na nich něco nalítal…
Ok, takže 700×32c znamená, že tam nasadím 622×32 a nemusím shánět ty rubeny 630? Raději pro ujištění. Asi to bude k smíchu, ale zatím, co jsem kupoval haldu MTB plášťů a komponentů, tak silniční pláště kupuji poprvé. Nějaké povědomí o rozměrech mám, ale tady s těmi historickými se raději dvakrát zeptám, at to sedne na první dobrou.
Pokud máš ráfky 730, musíš tam dát 730. Ty ráfky se taky liší výškou boků (u Favoritů)
Ráfky nevím. Pláště jsou tam 700×32c Barum, to už jsme zjistili :) Snad to sedne.
Rubena plášť 32–630 (27×11/4) V18 SPRINT
nebo dokonce ještě něco novějšího 32–630 RUBENA Hook V69 (27 × 1 1/4)
kua, ono je jich ještě víc… https://www.zbozi.cz/hledej/?…
Promiň, nesoustředil jsem se, dělám fakturaci :-(
Tak snad to pomůže někomu jinému…
No ale když zadám 700×32c, tak mi to hází vždycky v závorce 622×32, tak jenom aby to 100% sedělo.
Nechces radsi pockat az se poradne podivas na ten plast?
Sice te furt tlaci, ze me neznameho duvodu, do 630, ale na te fotce to moc na 630 nevypadalo.
Jako na té fotce je to trochu vidět. Risknu 622×35 od michelinu a uvidím.
Netlačím a omluvil jsem se…
Ono nebylo zrejme zac a proc jsi se omlouval. Ted uz je to teda jasne.
.
A ještě poslední věc nacpu sem, ať nemusím plevelit jiné téma – k povolení středu je potřeba jaký klíč? Nechci to prasit nějakým důlčíkem či šroubovákem a mlátit do toho kladivem, ale hezky čistou práci. Druhá věc je, čím povolím vícekolečko? Bude tam pasovat klíč na vícekolečka Shimano od Cyclus? Páč ten mám.
Na vícekolečko nejspíš tento https://bike4u.cz/…si-typ-21039?… Nebo možná https://bike4u.cz/…si-typ-21193?…
Na střed potřebuješ hákový klíč nebo opatrně sikovky na pojistnou matici, levá a pravá miska záleží jaká tam je. Podle stáří kola nejspíš na levou 17 klíč a na pravou 36 klíč. Ještě si kup klínky a do středu dej místo věnečků pouze kuličky – 11ks na každou stranu.
Pláště nejspíš 32–622
Vsadil bych si na ten první. Jde ale o to, jestli to bude mít na co nasadit. Někdy ty kolečka bývají napadný kutilama a olámaný. Tam už pomůže jedině malej sekáč, nebo šroubovák.
Pokud je olámaný vnitřní těleso, tak jedině rozdělat, vysypat kuličky, vyndat praporky a povolit ve svěráku. Nic jiného nepomůže.
Ještě k té ose: může tam být i levá miska s dvojicí dírek, na to je plochý klíč s kolíčky.
Souhlas. Mně tedy vždycky stačil takovej malej sekáč, ale ten Tvůj postup je opravdu poslední záchrana.
A na tu misku v nejhorším durchšlok. :-)
Ještě jedna věc k té potvoře. Na povolení hlavy si vystačím s klasikou 32 a 30mm plochými klíči nebo to bývalo na ten hákáč?
Hákový klíč, ale jde to i sikovkama.
Díky
To je právě otázka, zda tam máš pláště 622 (klasika) nebo 630, což je specialitka Favoritu 80 let. Není to záměnné, je to dané průměrem kol. Galusky tam můžou být také, tam je rozměr (průměr) jen jeden 622.
Normálně bych na to žádný vercajk nekupoval, kdysi nebyl ke koupi a toto vše se dělalo diletantsky mnoho let. I to x kolečko, vylámané, chce to jen umět a to je někdy problém .
Tak je to všechno kolem 100 korun, tak mi to nevadí, když je možnost udělat to načisto. Spíš aby to všechno sedělo.
Nejdřív se pořádně podívej, co vlastně budeš potřebovat. Chápu, že teď bude dlouhý víkend a chceš s tím pohnout a zkrátit dlouhou chvíli, ale radši to odlož na jindy. Zjisti si jaké opravdu potřebuješ pláště a nářadí. Sundej pláště, kliky a třeba i něco dalšího a pověřuj se třeba umytí a vyčištění. Udělej pár detailnějších fotek toho co tě bude zajímat dál.
To víš, já si dole z nabídky podobných témat rozklikl vlákno „Favorit 1992“ a už se nemůžu dočkat na subtilního Favorita lehkého jako pírko :D
Ted beze srandy. Bylo by to samozřejmě lepší a už jsem si to měl zkontrolovat, ale vím, že tam na dědině neseženu skoro nic, tak jsem chtěl aspoň vyřešit kola.
Taky jednoho renovuju, ale pláště nechávám na konec. Např. jsem řešil výměnu kuličkového středu za zapouzdřený, ale stále na klínky. Ta původní osa v podstatě nejde vyřešit, aby se po čase zase nerozjely misky. Na fotce „nálezový“ stav.
Jak nerozjely misky?
Misky jsou jištěný kontramatkou, nepamatuju s nimi nějaký problém, tedy pokud jde o tyto.
https://www.retrocyklo.cz/…-502259.html
Tady něco o středech https://www.bike-forum.cz/…zeni-favorit
Měl jsem spíše napsat „nevymačkaly“, prostě aby osa neměla po chvíli zase vakl.
Tak to jo. Dneska se už ale dávaj věnečky, ty vydržej víc. Já začínal v době, kdy měl táta krabičku s kuličkama, ty se vybírali podle misky a lepili se do ní na vazelínu :-). Tak ale při tý ceně se to dá každej rok komplet vyměnit, nebo jenom ty věnečky, podle stavu misek.
Zapouzdřený střed je samozřejmě o krok dál.
Vymackavalo se to, bylo to blato, po chvili byla opet vule.
Ano, to jsem potvrdil. Ale nešlo o žádné „rozjíždění“, dobře udělaný misky držely. A vymačkávaly se třeba i osy kol (i konusy), pedály, nebo hlavový složení. Jak říkáš, bylo to bláto. Mně táta musel nechat ve fabrice udělat z pořádnýho matroše nejen středovou osu, ale i osy do pedálů. Dokonce i kliky byly dvoje, kovaný a nekovaný, taky bláto, ostatně jako celý Favorit.
Misky s kuličkama volně do vazelíny (ne ve věnečku), aby se jich tam vešlo víc a seřídit se to dalo. Největší vůle pak vznikaly v klíncích. Tohle řešení je fakt děs. Nikdy víc už bych to nechtěl. Asi bych už na tom dneska ani jezdit nechtěl. Sorry.
Když jsi uměl klínky správně instalovat a občas to zkontroloval, žádné vakly nebyly.
Ke středu – vypadá to takhle – viz foto.
Cloumal jsem za kliku a vůle tam není. Předpokládám, že jak je ta klika prošroubovaná, tak už je to nějaké kutilské řešení?
Jestli chápu správně problematiku toho středu, tak je to o tom, že se to seřídí, za chvíli se v miskách vyjedou dráhy a musí se to víc stáhnout?
Takhle, já to nechci na nějaké časté ježdění. Uvidím, jestli to pro tu prdel půjde aspoň trochu a případně na to pak zkusím sehnat nějaké funkční díly. Ne, že bych nějak pohrdal Favoritem, který to určitě neměl ve své době jednoduché, ale zase z toho nejsem nějak extra na větvi. Když to bude aspoň trochu funkční, tak cajk. Jinak skončí zase zpátky ve stodole :D
Prosimtě, kolik je ti let že napíšeš „prošroubovaná klika“ místo „klínky“?
To je z fabriky.
(a máš pravdu, ten systém, zejména v podání socíkové výroby stojí za kočku)
řešením je second-hand střed na čtverhran.
Ne tolik, aby mě zastihla ta Favorití doba :-) Jestli jsou to ty pověstné klínky, tak ok, to jsem nevěděl. Poprvé se s Favoritem zabývám takto víc.
Předpokládám, že demontáž probíhá vyklepaním nebo vylisováním?
Vyklepnout klínek a páka šla stáhnout rukou ale dost často se klínek jak je zavit roztemoval, povolit trochu matku a poklepat snad to půjde dolu .
Tak snad :)
demontáž klínku:
moje rada:
To bych musel investovat do středu klik s převodníky, patrně i do řetězu a tím i do vícekolečka. To se mi fakt nechce. Nandám ten rumpál pak hezky zase zpátky a uvidím, jestli to bude k používání.
Nikdy neklepat do závitové části, vždycky jenom přes matici a podložit kliku. Není to atomová věda. Naklepnout zase s podloženou klikou, a nikdy nenatahovat maticí, tou už se to jenom s citem zajistí. V tom se dělala největší chyba, klínek se nenaklepnul , ale natáhnul maticí. Pak se to uvolňovalo.
tak to prosím přijmi omluvu.
Podle těch scottů jsem myslel že jsi Favority ještě zažil a jen trolíš.
demontáž viz níže.
V pohodě. To ne. Scott Sawtooth je nejstarší exemplář, který mám a ještě MTB. Mě to minulo a Favority, které byly/jsou doma, tak byly přestavěné na dobový Walter střed a druhý na směsku Shimano 300, 600 a 105, takže ty klínky jsem takhle detailně nikdy neviděl.
Díky, to zmáknu.
Evidentně o tom nic nevíš a nic jsi si tady nenačetl v jiných vláknech, tak bude lepší, pokud to tedy nemá vakl, že to vůbec nebudeš rozebírat a jen to vypucuješ. Vyměň lanka, bovdeny a pláště a vylešti chromový věci pastou a benzínem vyčisti řetěz. To bude stačit.
Nenačetl. Ty základy moc nikde nejsou, anebo jsou to vlákna od trolla Fav1. Hlavové složení, střed, náboje – ta vazelína musí vypadat, to se prostě musí udělat, když chci, aby to příležitostně jezdilo. Proto se ptám, abych trochu získal povědomí. To klapne, byť mi to třeba bude trvat déle.
Máš pravdu a není třeba se toho bát. Není to atomovej křižník.