• Arambula

    Zdravím,

    včera se přítelkyni povedlo roztrhnout řetěz. Je to osmikolo KMC, najeto tak 300–400 km. Jela do krátšího dost prudkého stoupání stylem malá pila, velkej pastorek. Takže o silovým záběru nemůže být řeč. Je fakt, že má asi metrák, ale tohle jsem nečekal. Jen mě napadá, jestli to nebude tím, že když jsem jí měnil převodníky ze 48–38–28 za 42–34–24 a zapomněl jsem zkrátit řetěz. Přesmyk zůstal prozatím původní, ale je to nějaký no name bláto, tak jsem mu dopomohl kombinačkama a chodilo to obstojně.

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Jamin  

      Jak už jsem tu jednou někomu odpovídal – dával jsem sem fotku přetrženýho řetězu asi po 30 km (sram pc něco) a jediný co sem se dozvěděl je že neumim jezdit, šlapat, řídit, řadit a že sem prase a krypl. Tož tak.

      0 0
      • Josef Panek  

        a jediný co sem se dozvěděl je že neumim jezdit, šlapat, řídit, řadit a že sem prase a krypl

        Made my day;-))

        0 0
    • tonik666  

      Pokud jela převod malá-velká do prudkého kopce, tak řetěz dostal největší čoud co mohl. To, že nerve nohama silně právě znamená, že řetěz dostává zabrat…

      0 0
      • blaf  

        takze by mela jezdit kopce na velkou :)

        0 0
      • Kubin-1  

        No spíš bych řekl, že zatížení řetězu je přímo úměrný tomu jak rveš do pedálů. To, že si do kopce podřadíš uleví jak tvým nohám tak řetězu.

        Spíš bych se drahé polovičky optal jestli u toho vejšlapu a dupání do pedálů nepřehazovala.

        Moje drahá polovička dělá to, že začne šlapat kopec a teprve když nemůže tak si přehodí na menší při plným záběru do pedálů…ty zvuky co se linou z přehazovačky jsou děs…už jednou právě u tohoto přetrhla řetěz když v kopci přehodila na menší talíř.

        0 0
        • tonik666  

          Si přečti odpověď od Tiny, jestli si myslíš, že řetězu na malé placce ulevíš.

          0 0
        • noviisek  

          Myslíš že přeřazením se změní fyzikální zákony? Že by najednou byla potřeba menší síla, kterou vyvíjí řetěz, aby ses hnul? Řetězu uleví, když přestaneš jezdit.

          0 0
          • Kubin-1  

            No a právě proto, že fyzikální zákony nezměníš tak je to tak, že čím víc dupeš do pedálu tím víc je zatížen řetěz. Je to jednoduchý princip momentu, síly a ramene.

            0 0
            • noviisek  

              Hezky jsi to napsal, teď si to přečti. Očividně to tak jednoduchý princip nebude.

              Tohle zatížení nemá vliv na řetěz. Mění se jen „páka“, kterou pocítíš ty, klika, převodník a pastorek.

              0 0
              • Kubin-1  

                Jasný, hodně jsem to zjednodušil…myslel sem tím, že když budu logicky tlačit do pedálu silou co to půjde bude logicky řetěz namáhán na tah větší silou než když budu na pedál působit silou třeba poloviční.

                0 0
                • Bulda  

                  a když budes tlacit polovicni silou a dvojnasobny pace (prevodnik 44×22)?

                  0 0
              • Amoondre  

                Hodne zjednodusene receno je to asi takhle. Na presun telesa z body s vyskou A do bodu s vyskou B musim vynalozit nejakou praci. Jestli tuhle praci vykonam za stejny cas na prevode A nebo na prevode 2× tezsim B, tak logicky pri 1/2 frekvenci slapani budu na 2× tezsim prevodu potrebovat silu 2× vetsi a namahat retez teda budu vic.

                1W = 1N x 1m x 1s-1

                1W = 2N x 1m x 1/2s-1

                s-1 je vterina na –1

                0 0
                • Bulda  

                  presne tak, ale plati to jen vzadu na pastorku

                  vepředu naopak, tedy z pohledu fyzickych limitu člověka, kdo uslapne při stejne rychlosti velkou pilu, u toho je to fuk :))

                  0 0
                  • tonik666  

                    Bulda: Je to soustava, určená převodovým poměrem. žádné „vzadu na pastorky“, vždy jde ruku v ruce předek a zadek.

                    0 0
                    • Bulda  

                      jenže tam máš ty převodové poměry dva – vzadu a vepředu

                      Představ si zadní kolo jako kladku, na jejímž obvodu potřebuješ mít nějakou sílu. Když budeš mít pastorek o průměru toho kola, musíš působit na řetěz přesně tou silou. co se stane, když bude pastorek poloviční?

                      Jak tu sílu vyvineš je už jedno – nejsi-li dost silný, tak ji vyvineš přes další páku (poměr délka kliky a průměr převodníku).

                      Dá-li se soustava do pohybu, pak se bavíme o výkonu a na lehčím převodu vepředu budeš muset konat menší silou, ale na delší trajektorii (více otáček kliky) abys do řetězu poslal stejný výkon – řetěz se také pohybuje a výkon je dán silou a rychlostí jeho pohybu vůči rámu. No a když přehodíš vzadu, čímž se ti změní rychlost pohybu řetězu (na jednu otáčku kola se posune o délku odpovídající obvodu pastorku), co se musí stát se silou, má-li být výkon konstantní?

                      0 0
            • tonik666  

              Pravdu má Noviisek. Máš tam další dvě páky v podobě pastorků a poloměru kola. Namáhání řetězu, který spojuje soustavu klik a zadního kola je závislé jen a stoupání a hmotnosti jezdce.

              0 0
              • Bulda  

                bohužel i na prumeru kola vuci prumeru zarazeneho pastorku,

                když si vepředu das malou pilu, tak diky vetsi pace vyvines i vetsi tah na retez

                cilize nejhorsi kombinace bude 29" a 10×22

                0 0
      • Arambula  

        Výborně, konečně konstruktivní odpověď. Může tomu dopomoct i nesprávná délka?

        0 0
        • tonik666  

          Podle mě ne. Občas v zátěži povolí, zejména když se řadí v zátěži. A neřešil bych to, řetěz bych spojil spojkou/koupil nový a jezdil dál.

          0 0
          • Kubin-1  

            Taky si myslím že délka nemá vliv…funkční délka, tedy délka řetězu mezi předním a zadním talířem bude furt stejná ať máš o článek víc anebo míň.

            0 0
          • Arambula  

            Spojka už tam jedna je a neumím jí rozpojit :-D Je tam Shimano „prohybací“… V kopci neřadila, obecně neřadí v tahu…

            0 0
            • tonik666  

              tak si kup sram řetěz a tyhle kleště, rozpojíš s nimi cokoliv hned.

              (od doby co mám desítkové řetězy nejlepší investice do nářadí)

              0 0
              • Josef Panek  

                Přitom stačej kombimačky/sikovky.

                0 0
                • JSt  

                  holy ruce, voe ;-)

                  0 0
                  • noviisek  

                    Zubama, rukama to dělaj másla a důchodci s protézou.

                    0 0
                  • tonik666  

                    U desítkový spojky jsou kombinačky hodně velkej voser a já si to pohodlí jednoho cvaknutí za 160Kč rád dopřeju.

                    U osmičky to jde rukou, ale lidi jsou nešikovný, no.

                    0 0
                  • Josef Panek  

                    Jezdím KMC a tam to platí;-)

                    0 0
      • Bulda  

        ale prd, největší zahul je mala-mala – velka paka vepředu i vzadu, navíc krizeni

        0 0
        • tonik666  

          Teoreticky záleží pouze do jak velkého kopce jedeš. Na převodu nezáleží.

          U malá-malá máš další opotřebení způsobené malým počtem zubů a větším počtem otáček řetězu.

          0 0
          • Bulda  

            Prakticky ale zalezi i na tom, jak rychle jedes – do vestiho kopce jedes pomaleji (při stejnem vykonu)

            0 0
          • JakeF  

            Nemáš pravdu… Pokud srovnáš třeba 44/22 a 22/11 se shodnou váhou, kadencí, sklonem atp., tak ve druhým případě je na řetěz dvojnásobná síla. Plus jak píšeš, k tomu ještě rychlejší opotřebení, protože je míň zubů.

            0 0
            • JSt  

              tak si to srovnej jeste jednou a lepe. ;-)

              0 0
              • Hroch obojzhivelnyj  

                Ma pravdu, predsedo.

                0 0
                • JSt  

                  s posledni vetou jo. ;-)

                  0 0
                  • pepek  

                    Dej si poutníka, at ti to lepší myslí a zkus to znova, DžejkEf tentokrát vyjímečně nekecá.

                    0 0
                    • JSt  

                      nepremyslel jsem nad tim nijak do hloubky, ale pri 175mm klikach se 44 a 22z prevodnikama imho neplati, ze 175mm minus prumer 44z prevodniku je polovicni nez 175mm minus prumer 22z prevodniku.

                      samozrejme pujde zvolit jedna konkretni delka klik, kdy to platit bude, obecne nikoliv. ;-)

                      0 0
                      • pepek  

                        Kliky do toho nepleť, 22zubů je 2× menší, než 44zubů = 2× větší síla v řetězu. Normálně síla na páce, základní škola.

                        0 0
                        •  
                          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                          0 0
                        • JSt  

                          jo. nejak jsem si to v hlave zkomplikoval. O:-)

                          0 0
                          •  
                            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                            0 0
                        •  
                          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                          0 0
              • Deathwing  

                srovnany to ma spravne, 2× vetsi sila a vse ostatni je stejny

                0 0
                • Georrge  

                  jeste jeden takovy malinky detail – prevod 22/11 bude mit krom 2× vic namahaneho retezu i nizsi ucinnost prenosu sily, takze se clovek trochu vic nadre a ve vysledku tam bude dokonce vic jak 2× sily :) ale to uz zachazim do zbytecnosti, je to spis pro zajimavost.

                  0 0
                  • Tina  

                    +1

                    0 0
                  • Deathwing  

                    ono tech „drobnych detailu“ je tam mnohem vic ale jejich vliv je dost malej a rozsahem by to mohlo vyjit na bakalarku :D

                    treba pevnost sroubu prevodniku, vetsi rotacni hmotnost vetsich prevodniku, u velkyho pastorku sila ktera likviduje orech misto pohonu kola, u malyho zase prenos sily, u 11z bude zabirat tak 3–4 zuby, pak se do toho zacne plest jeste opotrebeni zubu a retezu kde nebude zabirat rovnomerne a uz jsme uplne jinde :D

                    takze nejjednodussi je rict ze je tam 2× tolik sily (protoze 1× jak tu nekdo psal to rozhodne neni)

                    0 0
                    • Georrge  

                      ja vim, proto jsem psal ze je to vlastne zbytecnost, protoze podobnych veci je tam spousta :) ale ta ucinnost mi prijde jako takova nejpodstatnejsi zbytecnost. Zvlastni slovni spojeni :D

                      jinak myslim ze je to i poznat, kdyz mam vepredu 22z, navic jeste hlinikovy, tak pocitove slapu o neco hur, nez s ocelovym 32z prevodnikem a stejnym finalnim prevodem.

                      0 0
                    • tonik666  

                      K té síle likvidující ořech – zda jezdím 44–22 nebo 22–11 by mělo být ořechu jedno, neboť síla působící na něj by měla být stejná, ne?

                      Za ořech tahám na stejném kopci stejně, pokud pojedu stejně rychle na malý nebo velký pastorek (za větší páku u většího pastorku musím míň tahat,aby se kolo pohnulo, tj. síla kterou musím tahat za ořech je konstantní pokud mám konstantní sklon a hmotnost). Ne?

                      0 0
                      • Bulda  

                        jo, už jsi na stejné koleji, on to ale myslel asi trochu jinak

                        problém je, že člověk vyvine nějakou max. sílu, kterou toho moc nezničí, ale když jí dostatečně zpřevoduješ, zničíš cokoli (ted je myšlen celkový převod tj. zadní x přední a když dáš vzadu i vepředu nejlehčí, tak k tomu žádná alternativa neexistuje)

                        vem si ořech (radši ten k jídlu :) a zkus ho rozmáčknout dlaní a pak to zkus louskáčkem/kleštěma (prostě něčím, co má „převod“)

                        Kamarád kulturista to samo zvládne i bez louskáčku :)

                        0 0
                        • tonik666  

                          Jasně, tak to je mi jasné, že když si zařadím 22z vpředu a dozadu si namontuju rozšířený 42z pastorek a vyjedu do Alp, tak chudák ořech, protože budu šlapat tam, kde bych už dávno šel pěšky. Ale když v těch Alpách pojedu na 22/34, tak mu dám zabrat stejně…

                          Šlo mi o to,že jsem nahodil jednoplacku 30z a k tomu dozadu 11–40 kazetu, a jeden z komentářů tady na BF k fotce byl „chudák ořech“. Ale protože nejlehčí převod mám 0.75 (30–40), který je těžší než předchozí 0.66 (24–36), tak pokud budu jezdit stejný terén, tak budu dřív slejzat a v podstatě jsem ořechu odlehčil.

                          0 0
                          • Bulda  

                            přesně tak

                            asi jsi tam zapomněl napsat, žes dal i větší pilu dopředu

                            0 0
                        • Bulda  

                          no, kleště, to je hezkej příměr: ty samo s kleštěma, který budou mít delší rukojeti, ale ve stejném poměru i čelisti, zničíš ořech stejně, jen to rameno kleští v místě čepu bude u těch větších víc namáhaný (jako ten řetěz)

                          0 0
            • jIrI___  

              A je to tady…

              0 0
              • JakeF  

                Koukám už to dole vysvětlil lukas i s čísly… Tak moc nevím, co bych si měl srovnávat lépe :).

                0 0
            • Georrge  

              je to snad poprvý co s tebou souhlasím :D

              0 0
      • karliner  

        Co tedy do kopce zařadit a jak rvát nohama, aby řetěz nedostával do kopce čoud poradíš prosím?

        0 0
    • blaf  

      to se holt nekdy stava, dej novej retez a hotovo

      0 0
    • Tina  

      Jela do krátšího dost prudkého stoupání stylem malá pila, velkej pastorek. Takže o silovým záběru nemůže být řeč. Toto ma celkom pobavilo :)

      Ale k veci. Na malom prevodníku (pile) je reťaz najviac namáhaná na ťah. Nepíšeš či v tom kopci skúšala ešte radiť na ľahší alebo nie. To býva totiž najčastejšou príčinou, t.j. radenie vo veľkom zábere. Reťaz to síce pár krát vydrží, ale pokiaľ tak radí pravidelne tak je zázrak, že jej tá reťaz vydržala tých 400km. Navyše to bude asi lacnejšia reťaz.

      Pokiaľ sa reťaz roztrhla bez toho aby skúšala ešte v tom prudkom kopci radiť tak je na vine špatne znitovaný článok pri montáži. Ale to môže byť aj následok vyššie spomínaného radenia v zábere kedy sa uvoľnil nejaký nitovaný spoj a teraz pri silovom zábere proste povolil (Áno, metrák na malej píle a veľkom pastorku v prudkom stúpaní je silový záber).

      0 0
      • tonik666  

        Jen bych doplnil, zátěž řetězu a soustavy roste s prudším kopcem a hmotností jezdce. V teorii na převodu nezáleží, ale ve skutečnosti na malé placce jde řetěz po méně zubech, takže se přenos síly koncentruje na menší plochy a opotřebení řetězu/placky ros­te.

        0 0
        • Tina  

          Na prevode záleží viac ako si myslíš. Zamysli sa nad tým prečo si podradíš na ľahší prevod? Lebo nohy nevládzu vyvinúť takú silu, ktorá by ťa dostala napr. na veľkej píle na kopec. Takže čo spravíš? Podradíš na malú placku. Ale tá sila potrebná na to aby tvoju hmotnosť dostala na kopec sa nestratí. Ty si iba inak sprevoduješ bajk a všetku silu prenesieš z tvojich nôh do zvýšeného ťahu reťaze.

          Opotrebenie vplyvom menšieho počtu zubov je iná vec.

          0 0
          • tonik666  

            JJ, Přeřazením „vyrobíš“ účinnější kladkostroj, kterým běhá řetěz rychleji po méně zubech a více se ojíždí točením po méně zubech, ale jestli je tah v řetězu na jednom místě v kopci jiný, tak na lehčím převodu menší. Větší ne.

            0 0
            • Tina  

              A kam si preniesol tú silu, ktorú si nevládal pretlačiť do pedálov v kopci? Zmenil si prevod a odrazu to ide do kopca ľahšie. Ale predsa sila potrebná na to aby tvoju hmotnosť dostala na kopec sa nemohla stratiť. Tebe sa predsa šliape na ľahkom prevode do kopca ľahšie ako na ťažkom. To by predsa bolo porušením fyzikálnych zákonov, nie? ;) Takže si zmenil sprevodovanie, ale ťah na reťaz v kopci si nezmenšil. Keď vyjdeš rovnaký kopec na prevode 44–21z alebo na prevode 24–28z tak ťah na reťaz je stále rovnaký. Ale ty máš pocit, že si na veľkej píle tú reťaz namáhal viac. Namáhanie je však v tomto prípade rovnaké.

              Tvoje nohy majú určité obmedzenie a príde prudký kopec, ktorý už nedokážeš potlačiť a musel by si zliezť. Takže si dáš ľahší prevod (zhodíš na malú placku) a hop odrazu do toho kopca točíš úplne ľahko. Avšak namáhanie reťaze v tom kopci nezmenšíš. Iba zmeníš prevodový pomer, aby ti stačila menšia sila na vyšliapanie kopca, ale reťaz namáhaš na ťah oveľa väčšou silou akú si schopný vyvinúť na veľkej píle.

              0 0
              • tonik666  

                Víc ho nenamáháš. To je jako kdybys tvrdila, že když budeš tahat kýbl na provaze přímo, nebo přes kladkostroj, tak budeš provaz namáhat různou silou. Podle mě ne. Namáhání závisí jen na hmotnosti jezdce a prudkosti kopce.

                0 0
                • Vilém  

                  Zas kdyz si prestavim treba metr dlouhou paku, ktera bude na jednom konci uchycena na cepu a za druhy konec budu tahat, na tu pak prichytim treba ten retez, tak cim bliz jej prichytim k bodu otaceni, tim vetsi sila na nej bude pusobit.

                  0 0
                  • noviisek  

                    rozdíl bude pouze v potřebné síle k pohybu, ale na řetěz bude působit stejná síla.

                    0 0
                    • Vilém  

                      Tak ja nevim. Fyzik zadny nejsem, ale kdyz kouknu na definici jednozvratne paky, dosadim si delku klik 175mm, silu na konci kliky 1000N, polomer male pily 40mm, tak mi sila na retez vyjde 4375N.

                      Ale jak rikam, mozna si to spatne vykladam, proto mi to muzes zkusit osvetlit, kde delam chybu.

                      0 0
                      • Goob  

                        Ten příklad s kladkostrojem to vysvětluje dost jasně.

                        0 0
                      •  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                        0 0
                • noviisek  

                  když přidáš kladku, tak bude ten kýbl lehčí, ne? :) Když jich přidáš moc, tak bude ten kýbl lítat a bueš ho muset přivázat. :)

                  0 0
                • Tina  

                  Uviedol si skvelý príklad s tým kladkostrojom. Ešte sa skús zamyslieť ako naozaj funguje kladkostroj a či naozaj ten povraz nebudeš namáhať rôznou silou ;)

                  Dám ti príklad: Chceš cez jednoduchú kladku vytiahnuť hore závažie, ktoré váži 200kg. Asi to nezvládneš, pretože nedokážeš rukami potiahnuť povraz silou potrebnou na zdvihnutie 200kg. Keby si to dokázal tak bude závažia visieť na povraze a povraz bude zaťažený 200kg.

                  Aby si zvládol zdvihnúť to závažia tak pridáš jednu alebo viac kladiek a v tom prípade ti tvoja menšia sila stačí na zdvihnutie 200kg závažia. Avšak to závažie bude ten povraz (vedúci od závažia k prvej kladke) aj tak zaťažovať 200kg a nie menšou váhou.

                  0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
                  • Goob  

                    Akorát zapomínáš k těm kladkám taky přidávat dráhu. Práce je ale vždy stejná.

                    0 0
                    • Tina  

                      Ty zase zabúdaš, že sa nebavíme o práci, ale o zaťažení reťaze ;) Uviedla som príklad, s ktorého je zrejmé, že na ľahšom prevode dokážeš vlastnou maximálnou silou zaťažiť reťaz viac ako na ťažšom prevode.

                      0 0
                      • Madtomas  

                        Jenze od kyble po prvni kladku to bude furt tech 200kg a to je ta cast kterou dela v soustave retez..

                        0 0
                        • Tina  

                          A píšem snáď niečo iné? Ja predsa píšem že ten prevod tam je na to aby si tých 200kg zdvihol, t.j. zaťažil reťaz 200kg. Ale keď pomocou jednoduchej kladky (ťažkým prevodom) nedokážeš zdvihnúť 200kg tak tú reťaz nikdy na ťažkom prevode 200kg nezaťažíš. Ale na ľahkom prevode áno. A v závislosti na sprevodovaní aj oveľa väčšou silou.

                          0 0
                  • Hroch obojzhivelnyj  

                    Ne. Pletes si kladkostroj a jednoduchou kladku.

                    http://cs.wikipedia.org/wiki/Kladka

                    0 0
                    • Tina  

                      V čom si pletiem? Veď ja hovorím o zaťažení reťaze/povrazu medzi bremenom a prvou kladkou. Keď nedokážeš zdvihnúť 200kg jednoduchou kladkou, t.j. zaťažiť reťaz/povraz medzi bremenom a kladkou (t.j. medzi prevodníkom a pastorkom) tak zaradíš ľahší prevod/pridáš kladku. Odrazu dokážeš zaťažiť reťaz/povraz medzi bremenom a prvou kladkou váhou 200kg.

                      0 0
                      • tonik666  

                        Ona ta kladka není ideální příklad.

                        Protože řetěz je mezi dvěma kladkami – zadním řazením a předním řazením. Viz níže.

                        0 0
                      • Hroch obojzhivelnyj  

                        Na kladkostroji je bremeno zavesene primo na volne kladce.

                        0 0
                        • Tina  

                          Áno. Ale medzi bremenom a tou voľnou kladkou je lano/reťaz. Ako inak upevniš bremeno na kladku?

                          0 0
                          • Hroch obojzhivelnyj  

                            Tam musi byt aspon 4 lana, aby se bremeno nepreklopilo :-)

                            Ty si ze me utahujes, to ja poznam.

                            0 0
                            • Georrge  

                              nemusi byt ctyri, zalezi co zvedas, nekdy staci tri, nekdy i dve, a na dost veci staci i jedno :) taky jsem zezacatku ale moc nechapal kde ma to plne zatizene lano…

                              nic to ale nemeni na tom, ze srovnavani kladkostroje a radiciho systemu na kole neni uplne idealni…

                              0 0
                              • Bulda  

                                ale jo, da se, jen si je třeba představit kladkostroje dva, spojene tim retezem za koncove volne kladky a jedna sila, pusobici na lano prvního kladkostroje, je tvoje noha a druha (druhé lano) je zavazi (jezdec sedici na kole na naklonene rovine :)

                                0 0
                              •  
                                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                0 0
                              •  
                                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                0 0
              • Amoondre  

                co ty si mela z fyziky na stredni skole? Viz muj prispevek vys

                0 0
              • Bulda  

                hej, mate castecne pravdu oba :))

                Pokud pojedes konstantni rychlosti a preradis jen vepředu, tak se tah retezu nezmeni, ten se bude vuci ramu pohybovat stále sejnou rychlosti, jen ty budes slapat vetsi kadenci a mensi silou na vetsi pace (ve smyslu prumer prevodniku ku delce klik), vykonana práce resp. vykon bude stejny (delší draha nohy při mensi sile)

                ale když preradis vzadu, tak se rychlost retezu vuci ramu zmeni a tudíž se zmeni i sila(tah), kterou prenasi

                Při konstantni rychlosti tedy zalezi jen na zarazenem pastorku, vepředu je fuk, jestli ten tah vyvines vetsi silou nohy na mensi pace nebo naopak

                0 0
                • Amoondre  

                  Je to mnohem jednodussi nez se na prvnim pohled zda. Na to abych soustavu jezdec + kolo vytahl o 10m do kopce potrebuju nejakou praci. Ta bude konstatni pri vsech prevodech. Pokud vemu na porovnani 2 prevody a jeden prevod bude 2× lehci, tak budu potrebovat 2× mensi silu ale 2× vyssi frekvenci pri 2× delsim case. Vykon bude stejny, pouzita sila (ktera se prenese na retez) mensi. Tecka.

                  0 0
                • tonik666  

                  Tah bude furt stejný, protože táhneš stále stejné závaží do stejného kopce. Taháš za stejnou páku (pastorek) vůči stejnému odporu (svah, páka poloměr kola). řetěz se vícekrát protočí, ale napnutý je furt stejně.

                  0 0
                  • Bulda  

                    No vidíš, chytil ses sám :)

                    Taháš za stejnou páku (pastorek) …ano při stejném pastorku je tah stejný. Ovšem jak dokážeš, že se při stejném pastorku řetěz vícekrát protočí, to mi hlava nebere :D

                    0 0
                    • tonik666  

                      hehe, vidíš, to jsem si neuvědomil. Mno už jsem si to ujasnil dole.

                      0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
      • JSt  

        nevim, co te na tom pobavilo. na kasparka proste silovy zaber nevymyslis aji kdybys pretrhla sebe a ne retez. namhani retezu je uz neco jineho. ;-)

        0 0
      • Arambula  

        V tahu neřadila, řetěz je asi to nejhorší, co se dělá. Není roznýtovanej, ale roztrženej…

        0 0
      • Amoondre  

        A jaky zaber by byl nesilovy?

        0 0
    • Pajas04  

      Pokud to nebyla výrobní vada – což je asi téměř vyloučeno, tak přeřadila špatně v záběru. To, že má metrák vůbec nic neznamená, hlavně proto, že i když je těžká, tak sílu asi mít moc nebude. Prostě udělala chybu tím, že špatně zařadila v záběru. Když se to umí, tak se řetěz neurve. Když se to neumí, tak ho urve – jak jednoduché.

      0 0
      • Arambula  

        Opakuju, v tahu neřadila…

        0 0
        • Pajas04  

          A fotku toho roztrženého řetězu nemáš?

          0 0
        • tromboonen  

          Nejakou spojku/nyt mohla mit nacnutou od nespravneho, respektive necitliveho razeni, to jde i na rovine… prasklo to ve spojce (pokud ji tam ma), nebo u normalniho clanku?

          Ale je to jedno, prasklo, prasklo, zadna traga, kup si odpovidajici spojku a dej ji tam misto toho chybejiciho clanku, kdyz budes zkouset dostat dovnitr radovy nyt nebo ten spojovaci uz ulomeny, vyrobis si dalsi slabe misto, takhle ten retez bude jezdit dal.. a az to budes delat tak jej sundej, poradne vyper a vycisti a zkontroluj vsechny clanky jestli se hybou a jestli nyty nejkde necouhaj/neza­lizaj..

          0 0
          • Arambula  

            Spojka je tam tahle: http://www.bike-eshop.cz/…ro-7–8-retez#… a ruplo to v normálním článku. Řetěz vyperu, spojím spojkou a bude po prdeli. Fotku sem dám, zatím jsem se k tomu nedostal.

            0 0
            • tromboonen  

              No kdyz to ruplo v normalnim clanku, musel bys spojovat normalni clanek ne? (leda ze by byl hned vedle spojky a mohl by sis dovolit jej vyhodit/mas dost dlouhy retez).. Ja jezdim silnici, tam je delka retezu dost alchymie a musi byt pomerne presna, takze jsem podobny problem resil tim, ze jsem tam dal druhou spojku, misto toho abych bastlil pouzitej nyt do toho roztrzeneho clanku..

              Alternativa je koupit ten origo zavadeci nyt (nevim, jestli to je u 8mi rychlostnich stejne, jsou trochu mene citlive nez 10tky, takze mozna to neni nutne, nebo dokonce ani ty lamaci nyty nemaj).. u 10tky ten nyt stoji skoro stejne jako spojka nebo vic a spojku jsem mel pri ruce, takze proto..

              A jednu spojku od te doby vozim s sebou, protoze i kdyz jsem si pujcil nytovacku, stejne se mi to nedarilo v polnich podminkach opravit s tim puvodnim nytem..

              0 0
              • Arambula  

                řetěz je o hodně delší, myslel jsem to tak, že dám druhou spojku. Stejně musím ten vnější článek zahodit, je v prdeli.

                0 0
      • noviisek  

        Mě taky jednou rupnul a neřadil jsem, to vím stopro. A taky mám metrák

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Rychlej turista  

      Na nejmenší pile je schopna vyvinout nějvětší tah na řetěz. Nic horšího pro řetěz (krom řazení v záběru) nevymyslíš. A když to zkombinuješ, je na problém zaděláno.

      0 0
    • nox159  

      ja bych to resil asi vymenou…

      0 0
      • pepek  

        . . . partnerky?

        0 0
        • Arambula  

          Ani náhodou, dobře vaří…

          0 0
          • Ondry  

            :D kdo by to byl řekl

            0 0
            • nox159  

              no nikdy neviš… od takovych dvou pašíku oba 120+ co si pry na dobrem jidle dost potrpi jsem slyšel chvalu na jednu mistni restauraci…

              tak jsem si tam teda zasel a dostal jsem platek kuřeciho dost zasypaneho eidamem a polete kečupem k tomu takovou tu retro oblohu jak mas kopecek od kazde te zeleniny :D

              0 0
              • Ondry  

                Máš recht, asi mám po ráno odkrvenej mozek :)

                http://www.youtube.com/watch…

                0 0
              • jIrI___  

                Proč sis to kuřecí s eidamem objednával? :-)

                0 0
                • Ondry  

                  Třeba to mělo krutolabužnickej název.

                  0 0
                  • jIrI___  

                    Není ze zákona nějaká povinnost uvádět na jídelníčku složení jídla? Do hospod sice chodím průměrně jednou za půl roku, ale s krutolabužnickým názvem bez uvedeného složení jsem se zatím snad ještě nesetkal.

                    0 0
                    • Ondry  

                      No chodíš tam častěji než já, takže si taky nejsem jistý, ale je to možný. Já proti kuřecímu ani eidamu nic nemám, cena by snad odopovídala, tak bych si to taky třeba dal, asi pointa byla v tom že se jednalo podle vorvaňů o labužnický zážitek a on to byl obyč oběd z kantýny.

                      0 0
                    • nitraq  

                      I kdyby tam složení nebylo, přece si neobjednám něco, u čeho vůbec nevím, co v tom je.

                      0 0
                      • Ondry  

                        Tipnu si, že úplně běžná praxe v fracozské restauraci, přece nebudu vypadat jako tatar a objednáš si druhý nejlevnější jídlo :D

                        0 0
                        • nitraq  

                          V Česku do francouzskejch restaurací nechodím a když jedu do zahraničí, tak si taky nastuduju místní kuchyni, takže aspoň tuším, co je která položka na menu:)

                          0 0
                      • JSt  

                        nemas rad prekvapeni? :-)

                        0 0
                  • Jamin  

                    Tajemství šéfkuchaře :-D

                    0 0
              • Arambula  

                Sranda je v tom, že ať žeru co žeru, mám svejch 50 kilo…

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
                • nitraq  

                  Je ti 23, to se časem změní.

                  0 0
                • Ondry  

                  Jestli nejsi nějak nemocný, tak když žereš víc než vydáš přibereš, pokud žereš míň než vydáš hubneš, žádná věda, žereš málo!

                  A 50kg kluk a 100kg holka… mrzí mě, že mě nenapadá žádný vtípek :D

                  0 0
                  • Arambula  

                    mě to tak vyhovuje. Ale faktem je, že jako člověk s DMO si nemůžu stejně moc vybírat, ani kdybych chtěl. Bo moje generace dneska kouká na všechno, jen ne na to, jaký je člověk uvnitř. Ale to jsem zde fakt rozebírat nechtěl…

                    0 0
                    •  
                      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                      0 0
                    • Tina  

                      +1

                      0 0
                    • Goob  

                      Ovšem v celé téhle diskusi se chováš přesně podle mé představy anglánského výrazu „gentleman“. Oba palce nahoru.

                      0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
      • Petr.T.M  

        .

        0 0
    • Arambula  

      tady jsou slíbené fotky

      0 0
      • jIrI___  

        Ta musí mít sílu jako bejk.

        0 0
        • scret  

          a ty se divis?:)

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
      • Bulda  

        FG? to bude asi neco jako Adibas (doufam, ze jsem teda nic neprosvih :) Simano dela snad jen HG, IG a UG)

        kup neco poradnyho

        0 0
        • Arambula  

          Jasně, taky si to myslim, ale bylo to tam při koupi. Já mám na osmikole HG70 a jsem spokojenej. Mám na ní cca 1400 km a furt je OK. Ve chvíli, kdy bude buď nataženej, nebo se ještě jednou urve, nasazuju HG70 :-)

          0 0
      • Pajas04  

        Tak tohle je drsné, to jsem ještě neviděl. Asi nějaká hodně blbá náhoda, špatný článek, jinak si o nedovedu vysvětlit.

        0 0
      • MirkoCarver  

        K těm 280 příspěvkům se vyjadřovat nebudu, jen upozorňuji, že kladkostroj a řetězový převod jsou dvě zcela rozdílná zařízení a slouží k zcela rozdílným účelům.

        Zkusil jsem jen od oka spočítat, zda je reálné, aby 100kg člověk přetrhl řetěz. Takový biker, či bikerka působí na pedál, pokud se na něj postaví jednou nohou silou 1000N (100kp). Při délce kliky 175mm a poloměru pastorku 40mm je tahová síla v řetězu 4375N (437,5kp). Při rozměrech článku řetězu HG73 Vnější průměr 8,3mm, otvor pr.3,5mm a tloušťce 0,8mm je napětí v článku 570MPa, což je mez pevnosti nejobyčejnější nezušlechtěné oceli. Materiál článku řetězu bude mít odhadem pevnost okolo 1000–1200MPa. Proto si myslím, že k přetržení řetězu nemohlo dojít prostým tahem, to by musela dupnout dvakrát takovou silou, jaká odpovídá její váze. K přetržení pravděpodobně došlo tím, že celou sílu přenášela jen jedna polovina článku (napětí 1140MPa + ohyb z asymetrického tahu). K tomu může dojít řazením pod plným tahem, zařazením malá placka vpředu / malé kolečko vzadu, nebo mohl být řetěz na jedné straně roznýtován, s řetězem v tomto stavu lze jet poměrně dlouhou dobu.

        0 0
        • lookie.dookie  

          No a kdybys nepřeskakoval 280 příspěvků tak zjistíš, že lady obecně neřadí v tahu a jela malá pila/velký pastorek. Čili z toho plyne, že jela s roznýtovaným řetězem poměrně dlouhou dobu.

          //„Spojka už tam jedna je a neumím jí rozpojit :-D Je tam Shimano „prohybací“… V kopci neřadila, obecně neřadí v tahu…“

          „…Jela do krátšího dost prudkého stoupání stylem malá pila, velkej pastorek…“//

          0 0
          • Arambula  

            Ano, Lady řadí stylem malá pila – první 3, max 4 pastorky, střední pila – 2. až 5. pastorek, velká pila – 4 poslední pastorky, ale to je OT

            0 0
            • MirkoCarver  

              Doporučil bych Ti koupit nový řetěz Shimano, třeba HG73 a spojku Sram a máš vystaráno.

              0 0
        • Bulda  

          co se tyce praktickeho vyuziti, tak ano, jinak slouzi oboji ke zprevodovani/pre­pakovani tj. prevodu vetsi sily konajici praci na mensi draze na mensi silu konajici praci na vetsi draze a naopak a o tom to bylo

          pri zrychleni („pumpovani“ pri jizde ze sedla) dovedes kratkodobe o dost vic, nez odpovida tvoji hmotnosti

          0 0
          • MirkoCarver  

            U kladkostroje je tah v celé délce lana stejný a kladky se volně protáčí. U řetězového převodu je tah v jedné půlce řetězu, u kola v té horní, velký a v druhé zanedbatelný. Řetězová kola se neprotáčí volně, ale přenáší krouticí moment. To jsou tak velké rozdíly, že vysvětlování funkce řetězového převodu přes kladkostroj je zcela mimo mísu.

            Daleko vhodnější bylo vysvětlení pomocí páky…

            0 0
            • Bulda  

              cetl jsi co jsem psal? celou dobu jde jen o namahani retezu, ne o princip funkce retezoveho prevodu obecne

              v cele delce „ovladaciho“ lana mozna, ale co v tom lane, kterym chces zvednout bremeno?

              0 0
              • MirkoCarver  

                Četl jsem to na dovolené v mobilu a ještě ne vše. Nebyl čas řešit kdo je kdo. Rozkaz zněl jasně, kladkostroj nesmí projet :-)

                S příspěvky od Tebe ani od Tiny problém nemám, jen ten kladkostroj mi přijde v tomto případě zmatečný, ikdyž chápu, jak jsi to myslel.

                0 0
                • Bulda  

                  ja myslel tem muj predchozi prispevek

                  ale neva, moc ilustrativni to neni, to je fakt :)

                  0 0
        • Tina  

          Príklad kladkostroja nebol použitý na porovnanie sprevodovania bicykla (a neuviedla som ho ako prvá ja). Ale ako príklad toho, že na ľahšom prevode dokážeš zaťažiť reťaz na ťah oveľa väčšou silou ako si schopný na veľkom prevodníku.

          0 0
    • platypus  

      Ahoj, dneska mi auto dávalo přednost, zaberu a řetěz vejpůl, řetěz je nový, desítkový hg95, zkracoval a nýtoval jsem si ho sám, zajímalo by mě jestli ten spojovací nýt musí být speciální, co tam byl takovej černej ten jsem při zkracování vyhodil a nýt jsem vzal ze zbytku řetězu, jenže tam šel podezřele lehce, tak nevím.

      0 0
      • gerrard  

        Spojuje se tim spesl nytem.

        0 0
        • platypus  

          Dík, řetěz jsem nandal na poprvé a zapomněl poměřit délku podle starýho, tak jsem znova roznýtoval přes ten spešl nýt a zkrátil řetěz, Jenže ten nýt už pak nebyl znovu použitelný.

          0 0
          • gerrard  

            Da se koupit samostatne nebo jde koupit spojka. V podsedlovec vozim jenom spojky, at se s tim venku nemusim drbat.

            0 0
            • platypus  

              Jj, dost blbej pocit, v jedné ruce vést kolo a v druhé řetěz

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.