RS REBA - jak poznam jeji zdvih?

101 nepřečtených
  • race bike

    Ahoj lide bikersky,

    pred casem jsem si pres eshop objednal novou RS Rebu a jasne jsem jim napsal, ze chci zdvih 100 mm. Rekli no problem. A ted o vikendu jsem jezdil a zjistil jsem, ze zdvih se mi zda moc maly.

    Zmeril jsem tedy vzdalenost od korunky k noze vidlice a bylo to presne 100 mm – neni to blbost? Kolik máte u tohoto zdvihu vy?

    0 0
    • wda  

      Mám Rebu Race a zdvih bych měl mít nastavený (ze servisu) taky na 100mm a když to změřím jako ty, tak to dělá 107mm.

      0 0
    • Venda  

      Roli hraje jak to máš nafoukaný. Větší tlak v negativce, menší vysunutí a naopak.

      0 0
      • race bike  

        Nafoukany to mam na svou vahu :-/

        0 0
        • MlokCZ  

          Co to znamená na tvojí váhu? Rozhodující ale není jaký konkrétní tlak foukáš, ale jestli máš v obou komorách stejný nebo různý.

          0 0
          • race bike  

            Mam v obou komorach urcite stejny tlak a navic foukam o trochu vic (mam 65 kg, foukam na 75kg)

            A kdyz dosednu, tak se mi vidlice jeste o cca 2 cm propadne a ja mam pocit, ze sedim na vidlici se zdvihem 5 mm :-(((

            0 0
            • Zerocool  

              foukej víc

              0 0
            • MlokCZ  

              Jestli to bereš dle tabulky RS, tak ta je jen hodně orientační a v podstatě skoro nic neříkající, protože nezohledňuje geometrii kola, styl jízdy. Proto sem se ptal co tím myslíš foukat na nějakou váhu.

              Foukej dle sagu, využití zdvihu a pocitů a na nějaké hodnoty z tabulky vůbec nekoukej.

              Sag 20% mi u progresivní Reby rozhodně nepřijde jako moc. A abys měl tlak v obou komorách stejný, tak hodně záleží jak si to foukal (po větší změně v obou komorách po nafouknutí té druhé už nebude stejný tlak v té první co si fouknul, je třeba fouknout třeba 2× po sobě s tím, že druhá změna tlaku už je malá).

              0 0
              • race bike  

                OK, zkusim jeste jednou nafoukat a pak dam vedet.

                Diky za rady

                0 0
                • kubad  

                  foukání podle sagu je jesné. Ale když uvádíš tlak na který foukáš – tak to není to co máš na manometru při foukání, ale musíš brát to co ti ve vidlici zůstane po sundání pumpy a to je většinou o dost míň :-)

                  0 0
                  • Jenda  

                    NENI NENI a jeste jednou NENI – pokud nemas hovadskou pumpicku tak ti tam zustane to co jsi nafoukal – to psouknuti je pretlak z pumpicky kdy je ventilek uz davno zavrenej. To ze pri opetovnym nasazeni nameris mensi tlak je jasny – nafukujes si vzduchem z vidle pumpicku

                    0 0
                    • Gorgov  

                      si me predbehl:)

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      Přesně tak.

                      0 0
                    • max78  

                      Muzu poprosit o aktualni doporuceni dobre pumpy na Rebu?

                      0 0
                      • Bulda  

                        bikesport.cz/de­tail.php?id=1179 ma to nazavisly napichovani ventilku – samostatnej sroubek, takze tim nejsriv uzavres ventilek a pak teprv odmontujes pumpu, neunikne nic, co uz je ve vidli

                        0 0
                        • Burizon  

                          Jé, tu přesně mám :-) Je fajn…

                          Jinak když sundávám pumpičku, tak mi vyteče z ventilku nějaký olej… Je to normálka?

                          0 0
                          • JSt  

                            jestli mas dual air od rs, tak pri ufukovani negativky z toho olej prska – dostane se ti i do pumpicky.

                            0 0
                            • Burizon  

                              jj, to by odpovídalo… odkud je ten olej? Co se jednou dostane ven musí někde potom i chybět, ne? :-)

                              0 0
                        • marapara  

                          Tak přesně tuhle pumpu mám od jiného výrobce, tuším Beto a je úplně na pikaču. Právě tím mi vždycky vyletělo strašně moc vzduchu ven. Musel jsem dost přefukovat a bylo to tím pádem hodně nepřesné.

                          0 0
                          • max78  

                            ted pouzivas jakou?

                            0 0
                            • marapara  

                              Teď mám origo RS. Taky trochu ujde při vyšroubování, ale úplně minimálně.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Mě by docela zajímalo, jak poznáš, že ti něco při vyšroubování z vidlice uteče. A to i u té předešlé pumpičky.

                                U každé pumpičky při vyšroubování uteče vzduch z hadičky. Jak chceš odlišit, že v tom bude i nějaký vzduch z vidlice. U každé pumpičky bude při příštím našroubování ukazovat nižší tlak, protože vzduchem z vidlice musíš natlakovat i celou hadičku při našroubování.

                                Jediný způsob, jak to bezpečně ověřit je nezávislý manometr, který má zcela minimální objem (aby vzduch který uteče při měření byl zanedbatelný).

                                Jak si tedy došel k tomu, že ta Beto ti při odšroubování utíkala? Je třeba také vzít do úvahy, že každá pumpička ukazuje trošku jinak (ale pořád stejně).

                                Já jsem se pokoušel takhle s manometrem testovat několik pumpiček a ani z jedné při odšroubování neutíkal vzduch žádný (tím myslím z vidlice vzduch). U všech se při vyšroubování vždy nejprve uzavře ventilek vidlice a až teprve potom přestane těsnit koncovka.

                                0 0
                                • Gorgov  

                                  presne tak. Jednoduchy zpusob, jak zjistit, jestli z vidlice neco utece je u vyse zminene pupmy pomale vysroubovani toho vrchniho sroubku, ktery otevira ventil. Kdyz pri pmolalem i rychlem vysroubovani a opetovnem nasroubovani pumy bude manometr ukazovat stejny tlak, je jasny ze neutece zhola nic. Pokud by pri odsroubovani pumpy nejaky vzduch z vidlice utikal, bude ho tim vic, cim pomaleji budu pumpu vysroubovavat a teoreticky v urcite pozici by mel utect vzduch vsechem.

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    To máš pravdu, hodně pomalým vyšroubováním najít tu kritickou pozici, kdy začne něco utíkat a tam počkat, to by šlo.

                                    0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Tak jsem hned udělal rychlý test se svojí pumpičkou a hledal obě polohy velmi pomalým otáčením (jak polohu při našroubování, kdy to přesně zmáčkne ventilek a zase opačně, kdy už nepatrně začne utíkat vzduch). A při vyšroubování v té poloze nechal pomalinku utíkat vzduch dokud neukazovala tlak 0 (a pak pro jistotu ještě chvilku).

                                    A výsledek: Ty dvě kritické polohy byly od sebe hodně vzdálené, přes 2 celé otočky koncovkou hadičky. A tedy při odšroubování opravdu neuniká z vidlice naprosto nic.

                                    0 0
                                    • Gorgov  

                                      jj, to sem si myslel:) diky za ujisteni testem.

                                      0 0
                                    • Gorgov  

                                      Vim totiz, ze jsem to resil u tlumice swinger. Foukal sem komoru spv, prave pumpou primo na SPV a nebyl si uplne jist. Tam neni moznost postupneho odjisteni ventilku, musis se spolehnout na to, ze to proste funguje tak jak ma, protoze spv komora je tak mala, ze ten tlak tam roste a klesa s velmi malym mnozstvim vzduchu- pumpu stlacis 3× a je tam 100psi. Pokud tedy tam dam 100psi, odsroubuju a znovu nasroubuju, presto, ze sem nafoukal 100psi, ukaze po opetovnem nasroubovani manometr cca 50 psi – tim jak se naplni vzduchem hadicka pumpy. Prave testem pomaleho odsroubovani pumpy sem se ujistoval v tom, ze po odsroubovani opravdu nic neutece. Jinak bych to totiz nikdy nedokazal nafouknout ani aspon trochu presne, a k tomu je nuty u spv komory dodrzet minimalni tlak 50 psi… Bohuzel sem se uz setkal s tim, ze v navodu- manual na vidlici manitou skareb super, tusim 2004 u kola Kellys mobster, kde bylo jasne uvedeno neco v tomhle vyznamu:

                                      „nafouknete vidlici na doporuceny tlak dle vasi vahy, odsroubujte – nejaky vzduch utece, zasroubuje znovu pumpu do vidlice, zkontrolujte tlak – bude mensi a pak nafouknete vidlici na tlak doporuceny + prave rozdil tlatu po opetovnem nasroubovani pumpy na vidlici. Tim docilite toho, ze po opetovnem odsroubovani pumpy zustane ve vidlici prave doporuceny tlak.“

                                      Atoto je prave ten nesmysl, cim mensi bude vzduchova komora vidlice, tim vetsi bude chyba tohohle zpusobu foukani. Vzdy bude cek mit ve vidlici tlak nez by mel mit.

                                      0 0
                  • Gorgov  

                    tohle ale u dobry pupmy rozhodne neplati, tam ti zbude temer presne to co tam je, nic neutece.

                    0 0
    • MlokCZ  

      To budeš mít nejspíš na 100mm a lehce přefouknutou negativku oproti pozitivce. Při stejném tlaku v obou komorách by si měl naměřit něco málo přes 100mm. Pokud by byla na 85mm, tak aby si naměřil 100mm, tak to už bys musel mít pozitivku oproti negativce sakra přefoukanou (o hodně moc) a možná ani to by nestačilo k takovému vysunutí nohou.

      0 0
      • Bulda  

        no, to by fakt asi nestacilo… leda by se tim tlakem rozdrtil gumovej doraz a i ten nema na vysku tech 20mm kdyz mas vetsi tlak v pozitivce nez v negativce, tak by to melo byt vzdycky na hornim dorazu

        0 0
    • Bulda  

      vypust pozitivku a nehusti negativku a budes na spodnim dorazu, pak to udelej obracene a mas horni doraz, rozdil je zdvih (samo realne nutno odecist ponor pri nasednuti – zatizeni kola)

      0 0
    • marapara  

      S tím bych si hlavu moc nelámal. Já má Rebu Race 100 mm a když ji změřím šuplerou, tak mám vnitřní nohy venku také 100 mm. Záleží na tom, jak ji nafoukáš, hlavně negativku. Já foukám na 70 kg, vážím 75, obě komory stejně (110/110 psi).

      0 0
      • race bike  

        Tohle jsem potreboval slyset :-) proste me trochu uklidnit :-)))

        0 0
        • marapara  

          Ale když jsem ji montoval, také se mi zdálo málo zdvihu :). Kamarád cyklomechanik ji má také se stejným zdvihem a přišla mu také přesně 100 mm. Na HT s tím nemám problém, zvykl jsem si a těch 100 stačí. Pokud bys měl málo, dá se předělat na 115 mm. Ale to by bylo asi na XC moc.

          0 0
          • MlokCZ  

            Na XC je tak akorát tak těch 140/140, tedy 115 nemůže být určitě moc :-)

            0 0
          • race bike  

            To me trochu desi. Jestli mam zdvih 100 mm a namerim 100 mm mezi nohou vidlice a korunkou, tak jak to muze pruzit na 100 mm? To by to teoreticky mohlo chodit skoro na dorazy :-)

            Zlatej SID :-) Tam jsem mel zdvih 80 mm a mezi nohou a korunkou bylo pres 100 mm. Tam bych veril tomu, ze to na skoro na tech 80 mm chodilo…

            0 0
            • MlokCZ  

              Rezerva tam bývá minimální (při chodu vidlice na doraz), tak 2–3mm, aby vidlice byla co nejnižší a co nejpevnější. A zdvih není u vidlice nikdy přesně.

              Ale i když má vidlice skutečný chod v reálu 100mm, tak to vůbec neznamená, že bude chodit v celém rozsahu zdvihu. To by chodila jen v případě, že bude chodit pořád na doraz.

              U progresivnějších vidlic jako třeba právě neuturnová Reba je třeba na chod na doraz opravdu velkou sílu, kterou pak v reálu většina lidí nikdy nedosáhne a zbývá jim tam nevyužitý zdvih. Pokud to tak je, tak si vybrali špatnou vidlici, která je na ně moc progresivní.

              To že u vidlice která má mít zdvih 80mm koukají nohy 100mm ještě nic neznamená, klidně může chodit také jen třeba 70mm pokud by byla hodně progresivní.

              Kam až může maximálně jít vyzkoušíš snadno, vypusť pozitivku a otestuj to.

              0 0
              • race bike  

                Jak jsem psal, zitra dam vědět :-)

                0 0
              • krokus  

                Hm, myslíš tedy, že když mi u Reby SL zbývá vždy 2 cm rezerva, je to špatně? Vím, že tady někdo psal, že mu přesně tohle vyhovuje. Nedovedu si ale představit, co by ta vidlice musela dostat za ránu, aby šla na doraz. Jsem přeci jen lehčí váha, mám 62 kg. Když se odečte tento nevyužitý zdvih a nějaký ten sag, tak nám toho vlastně moc nezbyde:-) A to mám 115 mm.

                0 0
                • MlokCZ  

                  To je přesně ono, ta vidlice je na tebe moc progresivní. Ještě záleží jaký vozíš sag, možná bys ho mohl trošku zvětšit (využití zdvihu to ale nijak výrazně nezvýší).

                  Doporučuju nechat si tu Rebu upravit u Milana. Progresivitu dokáže snížit na úroveň Reby u-turn, kde je rozumná (výrazně menší než u Reby bez uturnu) a současně bude vidlice po úpravě citlivější.

                  Já bych na tom byl u Reby bez u-turnu úplně stejně a také bych tam měl tak 2cm nevyužitý zdvih a takový průběh vidlice by se mi vůbec nelíbil.

                  0 0
                  • krokus  

                    Vidlici už jsem u Milana měl, zatím mi ale jen zvýšil citlivost (nějak jsme se špatně domluvili). Progresivitu bych kdyžtak nechal snížit, až ji k němu budu příště posílat na čištění. Pořád ale vlastně nevím, jestli tuto změnu mám CHTÍT:-) Zatím jsem jezdil jenom vidle, o kterých se říká, že jsou progresivní (MX Comp, Reba), nevím, v čem spočívají výhody či nevýhody (ne)progresivní vidlice. Už se to tu řešilo, nedospělo se ale myslím k jednoznačným závěrům:-)

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      V tvojem případě je to úplně jednoduché. Při stejném sagu jako vozíš teď budeš po snížení progresivity využívat více zdvihu a na stejné překážce půjde vidlice do zdvihu více, tedy bude pohodlnější. Rozdíl bude ale hlavně v té druhé polovině zdvihu, tedy nebude to více houpavé a nebude se to třeba nořit více při brždění.

                      Progresivita Reby je vhodná pouze pro ty, co jim Reba prostě chodí i tak do skoro celého zdvihu (u těžších jezdců chodí o něco snáze a pak kdo ví co na tom kdo provádí, že mu chodí do zdvihu více).

                      0 0
            • marapara  

              Mně tak reálně chodí na 80 – 85 mm. Víc jsem ji nikdy nedostal.

              0 0
          • antuch  

            já mám vyndaný všechny distanční podložky (Reba Team) a rozhodně zdvih 115 nedosáhnu, ani kdybych se posral. Abych měl víc jak 100mm, tak musím mít negativku o dost míň napráskanou. Teď sem to měřil a reálný zdvih mám 103mm

            0 0
    • Sobi  

      Mám Rebu Race 100mm Nohy jsou jehce přes 100mm mám dojem že snad 105–107mm už si to nepomatuju je to trochu dýl co jsem to měřil. Mám cca 95kg, po x-laborováních jsem zjistil že nastavení pro mé pohodové XC je 130–135poz a 125–130neg psi, sag cca 1,5cm a chodí mi v rozsahu 85–95mm zdvihu ( měřeno gumičkou na konci vyjížďky ) Motion control používám na silnici a zpevněných cestách ( mám pop-lock ) a mám to dvě MC doleva a je pevná propružuje jen při větších nerovnostech a pohyb vidle je cca 10–50mm ( při nerovnostech ) Jsem s ní celkově spokojen. A pumpa? Měl jsem tu SKS cestovní a ta byla nepřesná a po roce se rozsypala a teď jsem si koupil od Manitou ( snad ji vyrabí Giyo ) a ta je ohodně přesnější a líp se s ní pracuje

      Prostě Reba p**o! :-)

      0 0
    • race bike  

      Tak jsem to udělal přesně podle rad…

      Nafoukal jsem to nahore, pak dole, pak nahore dofoukal, pak zase dole, nahore, dole, nahore, dole :-)

      Ted jsem konecne na spravnem tlaku a snad i zdvihu – celkem to ted ma 104 mm :-)

      Diky za rady! Snad to bude OK…

      Jo a jeste malickost. Kdyz uz jsem mel venku pumpicku, tak jsem nafoukal i SIDa. Zajimave je, ze tam staci foukat jednou nahore a jednou dole – vickrat se nemusi…

      0 0
      • MlokCZ  

        Záleží v jakém je stavu. Čím lepší stav vidlice (tzn. menší pasivní odpory), tím hůře se to fouká, abys dosáhnul opravdu stejného tlaku v obou komorách. Pokud bys zafixoval vidlici v té správné rovnovážné poloze pro stejné tlaky obou komor předem a v takovém stavu foukal, tak by stačilo foukat vždy jen jednou (protože foukáš komoru ve chvíli kdy má ten správný výsledný objem co má mít na konci a tedy ten tlak tam přesně zůstane jaký nafoukáš).

        Jenže ty nevíš, kde ta rovnovážná poloha je (na u-turnové Rebě to třeba je jasné podle označení zdvihu na levé noze vidlice, to tam ale nemáš).

        A teď si vem tedy praktickou situaci (konkrétní vymyšlený příklad) a to dokonce z ideálního stavu rovnovážné polohy, kde v obou komorách bude 80psi a ty chceš mít v obou 100psi.

        Takže vemeš jednu z komor a foukneš tam 100psi. No co se ale při tom foukání stane? Jsou dvě možnosti. Vidlice je v horším stavu a má větší pasivní odpory. V tu chvíli přefouknutí jedné komory oproti druhé nemusí stačit na to, aby se vidlice pohnula, protože pasivní odpory budou větší než síla vzniklá rozdílem tlaků komor. Takže vidlice se nepohne a ty dofoukáš i druhou komoru na 100psi a máš výsledek jaký si chtěl a skutečně v obou je 100psi.

        Teď si vem ale případ, který je pravděpodobnější a u Reby se stane. Jak přifukuješ tu jednu komoru navíc, tak přetlačí druhou a vidlice se pohne z toho rovnovážného stavu. Tím ta foukaná komora zvětší objem. Tedy ty sice nafoukáš 100psi, ale pro větší objem komory než má mít pro ten správný rovnovážný stav (a kdybys vidlici pomohl stlačením/vytažením do toho rovnovážného stavu podle toho o kterou komoru se jednalo, tak ji zmenších objem a tím v ní ten tlak naroste a už nebude 100psi). A jak pak foukáš i druhou komoru, tak ta opět pohne s velikostí a změní i velikost té první foukané komory a v tu chvíli v té první foukané komoře už rozhodně není těch 100psi, co jsi tam chtěl mít.

        A tím jak to foukneš víckrát po sobě, tak se postupně tomu cílovému stavu přibližuješ, protože při těch následných foukáních už tam jsou jen malé změny tlaku a tím i malé změny objemů komor (těch foukání nemusí být nějak moc, většinou by mělo stačit fouknout obě komory 2×).

        Na u-turnové verzi je to vše pěkně vidět a hned vidíš, kdy to fouknutí pohne nebo nepohne vidlicí a jak daleko je od rovnovážného stavu.

        0 0
    • race bike  

      Tak jsem prijel z vyjizdky, Reba byla v obou komorach nafoukana na 130 a vzdalenost mezi korunkou a nohou je 73 mm :-( 

      Kde je chyba?

      0 0
      • maxtor  

        To značí, že máš v negativce víc tlaku než v pozitivní komoře. Buďto přifouknout pozitivní, nebo odfouknout negativní.

        Mám taky Rebu na 100 mm, ale leze ven max. 93 mm. Taky nevím, co s tím:-(

        0 0
        • MlokCZ  

          To vyřešíš jednoduše, pokud chceš zdvih 100mm. Nech si Rebu přehodit na 115mm a když to bude moc, tak přefouknutím negativky ten zdvih lehce ubereš a to přesně na hodnotu jakou budeš chtít.

          0 0
          • race bike  

            at uz nikdo nerika, ze je Rebe good vidlice … :-(

            0 0
          • maxtor  

            To jde u Reby, která má max. 100 mm?? Spíš mě zajímalo, jaktože někdo, kdo má zdvih 100 mm, tu píše, že má nohy venku přesně 100 mm a já mám o nějakých 7 mm mín.

            0 0
            • MlokCZ  

              Aha, ty máš World cup verzi, jsem se nepodíval. Tak to pak bude asi i ten důvod toho rozdílu 7mm. To vypadá, že i vnitřek téhle verze není stejný (ale netuším jak tohle v reálu je, neviděl jsem porovnání vnitřku WC verze s ostatními).

              0 0
              • maxtor  

                No, podle výkresů by měly být stejné vnitřnosti všech verzí. Pouze SL má místo toho kolečka „gate“ na MC díru pro imbus, ale funkce zůstává stejná (pochopitelně vynechávám verzi s U-turnem). Teď jsem kompletně vyfoukl negativku a i tak to nevylezlo na víc jak 96 mm (měřím od spodní hrany korunky po začátek stíráků). Ale to je fuk, jen mě to zajímalo…

                0 0
                • MlokCZ  

                  A máš ji opravdu na 100mm? 96mm při vyfouklé negativce, to už je opravdu dost málo. Na 85mm by to bylo tak akorát.

                  0 0
                  • race bike  

                    tak jsem taky zkusil vyfouknout negativku a nameril jsem 107 mm. Kdyz ale nafoukam obe komory na 130, namerim cca 73 – 77mm :-(

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      A opravdu máš v tu chvíli v obou komorách 130psi? Přijde mi to jako příliš velký rozdíl pro stejné tlaky v obou komorách a při vypuštěné negativce.

                      0 0
                      • race bike  

                        hele, tak jsem to nakonec vyresil…

                        kdyz jsem do pozitivni narval 130 a do negativni 110, tak zdvih zustal na 107 a chodi naprosto skvele. takze to asi necham takhle…

                        a jestli jsem to meril dobre? jasne, to uz jsi mne naucil minule :-)

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Tady něco nehraje. Nemůže současně platit, že při 130/110 zůstane na 107mm a při 130/130 zajede až na 73–77mm. Takový rozdíl tam rozhodně být nemůže.

                          A pak tím, že jsi do negativky dal méně jsi vyřešil jeden problém ale způsobil druhý. Menší tlak v negativce způsobí, že vidlice bude méně citlivá a bude hůře žehlit.

                          0 0
                          • race bike  

                            je pravda, ze tak citliva nebude, ale ja radsi tvrdsi a radsi zdvih 100 nez 70 :-(

                            jo a kdyz negativni nafoukam taky na 130, tak vidlice proste o vic jak 2 cm zajede dolu :-(

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Pokud nemáš WC verzi jako maxtor, tak můžeš nechat přehodit vidlici na 115mm. A pokud by měla zdvih větší než bys chtěl, tak ho vždy můžeš snížit přefoukáním negativky.

                              0 0
                    • maxtor  

                      Kolik vážíš?? Já něco přes 80 a zatím mi nejlím vychází tlak cca 110/110.

                      0 0
                      • race bike  

                        vazim 65 a mam radsi tvrdsi vidlici…

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Foukáš na 65kg 130psi do pozitivky? No fuj, takhle prznit chod vidlice. Aby ta vidlice fungovala jak má, tak bys měl mít skoro poloviční tlak. Něco v intervalu tak 70–90psi, dle geometrie kola.

                          90–100 psi jsem vozil při 70kg u u-turn verze, která se kvůli větší pozitivní komoře fouká na větší tlaky (cca o 20psi větší).

                          0 0
                          • race bike  

                            jejejnana, tak ja to zitra jeste nafoukam na cca 100 a dam vedet :-)

                            0 0
                          • fousek  

                            A ja myslel ze do vetsi komory se fouka min psu nez u maly komory, pri stejny vaze

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Do větší komory je potřeba větší tlak. Zkusím jednoduše vysvětlit.

                              Vezmu dva hypotetické příklady, které neodpovídají praxi (konkrétními hodnotami): Vezměmě zdvih 100mm a jednu komoru 150mm dlouhou a druhou 200mm dlouhou.

                              Teď nafoukejme do obou stejný tlak, řekněme 100psi. Ve chvíli kdy půjde vidlice s komorou 150mm na doraz bude v ní tlak 300psi (komora bude mít v tu chvíli 1/3 objem). Ve vidlice s komorou bude při chodu na doraz pouze 200psi (poloviční objem).

                              Proto při větší komoře i přes vyšší nafoukaný tlak bude lépe využívat celý zdvih. Tedy dejme tomu, že v tom hypotetickém případu přifoukneme na 120psi. Při chodu na doraz bude tlak 240psi, pořád výrazně méně než při menší komoře a menším nafoukání.

                              Sag přitom nebude ani při tom větší tlaku u větší komory nějaký výrazně menší, tady do hry bude vstupovat ještě také negativka (a současně i na sagu se projeví už i trošku to samé co na tom dorazu, tedy mnohem pomaleji narůstající tlak s rostoucím zanořením do zdivhu).

                              Tedy už si snad dokážeš představit, co by tak mohl způsobit použití menšího tlaku při větší pozitivní komoře.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Vypadlo mi tam slovo, mělo být: Ve vidlice s větší komorou bude při chodu na doraz pouze 200psi (poloviční objem).

                                0 0
                              • fousek  

                                no to jo, pokud budu brat ze zdvih je porad stejnej, ja to bral z pohledu toho ze vidlice ktery maj vetsi vzduchovou komoru se foukaj na min nez vidlice s mensi vzduchovou komorou, ale tam je to spis asi o prumeru pistu

                                0 0
                  • maxtor  

                    Vidlice byla koupená nová a ty distanční vložky pro změnu zdvihu se mi válejí v pokoji… Ono je to možná tím, jak to měřím. Pokud bych neměřil od horní hrany těsnění, ale od horní hrany vnitřních noh (rozdíl cca 4mm) tak se na těch deset čísel zhruba dostanu…

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      To měříš ale dobře, aby mohla chodit 100mm, tak od horní hrany stíráku tam musí být ještě o něco více než 100mm, jako to je u u-turn verze (tam je také těch 118mm od horní hrany stíráku).

                      0 0
                      • maxtor  

                        Tak to si o tom můžu nechat zdát – 100 mm určitě chodit nebude…

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          A díky menší progresivitě u-turn verze z toho jde i těch 115mm chodu dostat v reálu. Pořád si ale můžeš tvojí verzi nechat taky upravit a bude chodit stejně jako u-turn verze.

                          0 0
                          • Zerocool  

                            v čem jsou ty zásadní rozdíly mezi normální a U turnovou verzí?, ať se trochu přiučím

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              V podstatě jen jediný (tedy nepočítám teď rozdíl, že jedna má u-turn a druhá ne): U-turn verze má větší pozitivní komoru, díky čemu je výrazně méně progresivní. Ne u-turn verze se ale nechá také upravit u Milana ke stejnému průběhu a tedy ke snížení progresivity (citlivost je u obou verzí stejná a nechat si je upravit se vyplatí v tomhle ohledu u obou verzí).

                              0 0
                • MlokCZ  

                  Jinak zlatá u-turn verze. Ta hezky ukazuje na jakém je zdvihu, při stejném tlaku v pozitivce a negativce je na skutečných 115mm (nohy koukají cca 118mm a ty 3mm rezervy souhlasí s tím, když jde na doraz). Tedy mě teď i v klidu zajede tak o 2–3mm (při stejných tlacích), ale to je dánou tím, že je upravená a má už tak malé pasivní odpory, že váhou kola jde sama do zdvihu.

                  0 0
                  • maxtor  

                    Tak to já pozoruju to samé – při stejném tlaku v pozitivce i nagativce si cca o 3 mm přičapne… O U-turnu jsem původně uvažoval, ale asi bych to nevyužil…

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Ty 2–3mm jsou ale u té mojí rozdíl před a po úpravě. Před úpravou, když byl stejný tlak v obou komorách, tak se vidlice ustálila přesně na risce 115mm a váha kola nestačila na to, aby se z té polohy hejbla do zdvihu.

                      Nebo si myslel, že ta tvoje Reba dělá to samé?

                      0 0
                      • maxtor  

                        Já jen upozorňuji, že co se týče vidlic, jsem naprostý amatér. Mám poprvé v životě vzduchovku a učím se, co to vlastně umí..

                        Skutečně pozoruji, že vidlice má tendenci se trochu zhoupnout, když vyrovnám tlaky. Když negativku nadupu míň, tak sice tohle nepozoruji, zato ale pozoruji to, že vidlice rapidně ztrácí citlivost, tak raději oželím těch pár mm s tím, že vidlice chodí jak po másle než aby sice vylezla jak to nejvíc jde, ale zato nechodila…

                        To jsou zatím mé jediné poznatky, které mám :-( Plus ještě to měření, které jsem tu už popsal…

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          To je správný přístup. Menší tlaky v negativce oproti pozitivce jsou pro chod o ničem.

                          0 0
                      • maxtor  

                        Možná až se trochu zajede, tak bude sekat dobrotu (zatím má sice asi 100 km, ale v terénu skoro nic). Vzpomínám si, že když jsem zajížděl Blacka, tak mu chvíli trvalo, než začal chotit tak, jak má… To ale byla vazelínovka…

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Já myslim, že už se moc nezajede. U vidlic jako je Reba je chod na začátku i po pár set km pořád téměř stejný. Ale jak jsem psal, vždy ji můžeš nechat upravit, což i Rebě hodně pomůže (jak v citlivosti, tak ta úprava charakteristiky na menší progresivitu), i když chodí v originále už slušně.

                          0 0
                          • maxtor  

                            Já to asi moc řešit nebudu – původně jsem tam chtěl dokonce vrazit ty vložky na 85mm zdvih. Ale nechám to tak.

                            Teď spíš laboruji s tím, jestli si ji budu servisovat sám – Kubad mi poslal ceklem slušný manuál, kde je podrobně popsané, jak vidlici demontovat. Nějaké instruktážní videa jsou i na youtube. Blacka jsem rozdělal poslepu, ale vevnitř skoro nic nebylo:-)

                            Co mi jinak radíš s tím tlakem? Jak už jsem psal mám 80 a něco a foukám na 110. Mám strach, že kdybych dal míň, mohl bych jít někdy nadoraz…

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Přesný tlak se nedá takhle radit, záleží na geometrii kola a jak jezdíš. Dorazu bych se moc nebál při té progresivitě. Pokud půjde pákrát na doraz, tak se nic neděje, takže klidně můžeš zkusit i menší tlaky a pouze když by chodila na doraz, tak zase přifouknout.

                              Já jsem na doraz nedostal při 100psi ani tu u-turnovou (což přibližně odpovídá 80psi neuturnové, i když ani tohle se nedá přesně říct, opět záleží na geometrii a stylu jízdy, ale i jiný nastavený zdvih dělá trošku rozdíl), která je progresivní méně.

                              A kam jsi nejvíc dostal při těch 110psi?

                              0 0
                              • maxtor  

                                Jak jsem psal – ještě jsem ji v terénu moc neprojel. Dal jsem jeden trochu ostřejší sjezd a podle špíny na vnitřních nohách jsem měl minimálně 2 cm rezervu. Zkusím těch 100 a uvidím. Díky za rady.

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  To je u Reby ještě hodně velká rezerva, ten konec je hodně progresivní, takže i při větší podnětu než si měl v tom sjezdu půjde jen o pár mm více do zdvihu.

                                  0 0
                            • vysmátej bajker  

                              Nemůžeš sem dát odkazy?

                              0 0
                              • maxtor  

                                Pokud bys chtěl manuál na rozborku vidlic s dual airem, napiš mi na mejl nebo na ICQ – pošlu ti to. Rebu jsem rozebíral minulý týden a jde to naprosto v pohodě – rozložit, vyčistit, naolejovat, složit, max. 30 minut práce a hlavně dobře promazaná vidlice chodí lépe než nasucho.

                                0 0
          • kubad  

            Maxtor má verzi WC a u té nejde nastavit víc jak 100mm. Zdvihu. Asi to soudruzi v RS z důvodů váhy a carbonového můstku s krkem omezili :-(

            0 0
            • maxtor  

              A normální ..třeba Team bez U-turnu… jde překopat na 115? myslel jsem, že ten vnitřek je stejný – píšou to i na stránkách Sramu…

              0 0
              • MlokCZ  

                SL, Race i Team jdou všechny na 115mm normálně. Proto mě to hned nenapadlo, když jsem se nepodíval, že máš WC verzi.

                0 0
    • fcelak.majak  

      Ahoj, ono to muze byt docela zavadejici, ja mam manituovskou vidli R7 Super, s deklarovanym zdvihem 100mm. A nohy jsou vyjete na 124mm, tzn., ze by teoreticky mel zdvih mit rezervu cca 2,5cm, coz ovsemze neplati. Jedna se neuveritelne vzdorujici vidlici (srovnavam s velecitlivym Talasem od lisaka, ktery ma ovsem jine urceni nez zbesily hon za vterinami), kterou z flegmatickeho opomijeni nerovnosti probudi k zivotu az neco zvici klady pres cestu. Uvazuju nad jejim zcivilizovanim u Milana Slance, nicmene vidle je v zaruce a nerad bych o pripadnou zaruku prisel. Omlouvam se vsem za zapleveleni vlakna. Yarda.

      0 0
    • Sobi  

      Reba… prostě pro někoho je vhodná a pro někoho ne… je to prostě vidle pro pořádný chlapy a ne pro děcka! Ty vozí R7 :-D Prostě Reba P..O! :-)

      Pro mojich 93kg zcela ideální! :-)

      0 0
    • Kinetic  

      Já vážím cca 93kg a když jsem měl Rebu (100mm) fouklou na 135psi tak jsem z videa ze sjezdu (www.businessman.wz.cz , sekce ke stažení) viděl, že je v podstatě neustále zasunutá tak na půlku zdvihu a nejdál jsem jí dostal tak na 1 centimetr na kluzáku. Proto jsem tedka nafoukal na 150psi, ale hrůza, vůbec to nebralo malý nerovnosti (je pravda že v negativce jsem měl tak o 5 míň.

      Tedka jsem jí fouknul na 142psi obě komory, sag se dle posedu pohybuje mezi 1,5 až 2,5cm, což je ideální.  Momentálně kouká ven 103mm. Uvidíme až jí projedu. Nicméně když tedka v pokoji skočim na řídítka, tak jí dostanu jen na 60% zdvihu! JE TO NORMÁLNÍ? Ale hlavně, je to dobře? Dá se tohle nějak změnit? Když řikáte že "MILAN sníží progresivitu, co s tou vidlí ve skutečnosti provede? A mimochodem, kde ho vůbec najdu?

      Chtěl jsem se taky zeptat, tím zvýšením na 115mm, riskuju něco? Životnost nebo tak..Jak se změní průběh? Díky.

      0 0
      • Seadat  

        No ja sem tedka laboroval s MotionControlem (odstraneni vratne pruziny) a dal jsem tam take 5WT olej(stejne jako origo), nicmene motorex, co sem tam dal je o dost ridsi (pisou 5–10WT) no nevim proste neni tak znat utlum komprese, uvidim jak bude chodit v terenu –  jedu to testnout. Vazim 70kg, foukam 95/85, klidovej sag mi dela  neco kolem 17mm, dynamickej (rozumejte pri jizde na rovine, s neprenasenim vahy na predek) mi dela neco kolem 22mm. Mam Rebu s 80mm zdvihu. Delka nohou, co koukaj ven je u me 89mm (gufero-korunka), efektivni zdvih (zjisteno pri vypustenym tlaku) 81mm. A jak jezdim nafoukano, vyuzivam docela znacnou cast zdvihu(tak tech 77mm kdyz skocim na riditka plnou svou vahou, kolo stoji, ja vedle), pri jizde (vybirani tech nejhorsich bouli, kamenu, der, kanalu, sjezdiky, brzdeni), vse v sede mam vyuzito cca 74mm, na doraz se dostanu, jen kdyz ja sam chci (tzn. skosim na tom kole drop, nebo proste sjedu z obrubniku a vaha vsecka na predek) -  pak jsem tedy na maximu zdvihu. Takze i kdyz sem lehka vaha, zdaleka nevozim vidli nafoukanou jako na tabulce od vyrobce, progresivita mi vyhovuje (i kdyz ty tlaky sou nizky, na doraz jde velmi zridka), no ted jak se popasuju s tim novym ridkym olejem tot otazka :-D

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.