• fluider

    Ahojte, majme FS bike s charakteristikou, aká je v obrázku. Graf forces je pri defaultnom pružinovom tlmiči aký Linkage ponúka. Chcel by som, aby na tom biku bol tlmič s čo najlineárnejším chodom, na konci zdvihu progresívny.

    A chcem sa vás skúsenejších spýtať, hádam aj Milan odpovie, ako určiť odporúčaný SAG pre danú charakteristiku zadnej stavby a danú hmotnosť jazdca ?

    0 0
    • milan1  

      Výsledky z Linkage by bylo vhodné ověřit praktickým měřením. Mnoho z údajů v Linkage je z jízdních podmínek zvláštní, zrovna třeba ta síla. Navíc je hodně modelů zatíženo chybou a přesnější údaje o tlumičích samotných tam chybí. Mlok je v tomto ohledu zkušenější než já, má za sebou už i vlastní model v Linkage a téhle obalsti se věnoval do větší hloubky než já. Výsledky je teřba si převést do praxe a vybírat jen ověřené hodnoty jako je Leverage ratio a z toho si odvozovat. Tohle je Mlokův přístup. Já se časem pokusím připravit nějaká praktické měření ale zatím není čas. Teprve s prakticky změřenými výsledky bude vše lépe srovnatelné. Tak třeba ta zmiňovaná Síla force 90 je údaj vztažený k síle, která je vyvozována na klice v poloze 90 stupňů a to neodpovídá přesně opravdovému zatížení, které při normální jízdě působí v těžišti. Síla na pedál samotný by byla jedině v případě, že veškerá váha je předávána pouze přes tento pedál a v jeho přesné poloze.

      0 0
    • Zerocool  

      ajajaj to bude vlákno:)

      0 0
    • assassin  

      hele SAG neni nic magickyho co se musi nastavit presne, jinak to nechodi, kazdymu sedi neco jinyho a i se to bude lisit pro ruznej styl jizdy… myslim ze vzhledem k tomu ze odchylky od lineraniho prevodu u leverage ratio nejsou moc velky (jen z grafu to diky meritku vypada) tak muzes klidne brat tech cca 15–20 procent na tlumici… nebo si to namer treba k sedacce, nebo nakymu pripravku k ni pridelanymu…

      ja treba vozim vetsi sag a vyhovuje mi to …

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Cerberos  

      Vim že vám tu spamuju … a omlouvám se Ale strašně mě zajímá jestli sou na to nějaké programy ? A jaký ? Co přesně to obnáší a tak ? POkud možno mi nenadávejte . Budu rád když mi k tomu něco písnete třebas i na mail . dík

      0 0
    • MlokCZ  

      Graf forces bych zcela ignoroval, ani když nastavíš lineární pružinový tlumič, tak to realitě odpovídat nebude. V reálu i když tlumič bude lineární, tak bude mít doraz + ho ovlivňuje i tlumení (u tlumičů někdy dost podstatně).

      Já jsem teď chtěl namodelovat změnu chování u Sterea, když už mi dorazil nový tlumič od Push a je s větši komorou a zatím nemám kolo doma a nemůžu testovat tedy v praxi.

      K reálnému namodelování tlumiče jsem se nedostal, prostě bez skutečného změření tlumiče to nejde. Nejprve jsem modeloval tlumič tak, aby výsledný průběh forces odpovídal měření celku (rám + tlumič) bike magazinu. U měření bikemagazinu je ale bohužel nesmyslný úplný počátek křivky, který začíná od nuly, což u zadní stavby už neplatí vůbec (bývá odtrh výrazně větší než u vidlic). A ani když jsem neřešil ten počátek (který jsem měl přibližně změřený z praxe, tedy věděl jsem jak začíná), tak jsem v Linkage nikdy nenamodeloval správný průběh forces. Problém je hlavně na konci zdvihu tlumiče, kde je doraz a ten nejde modelovat v Linkage vůbec.

      Takže jsem se dostal pouze k velmi orientačnímu srovnání (jak se bude chovat s tím novým tlumičem), které mi nic neřekne, takhle orientačně je mi to jasné i bez grafu forces.

      Přibližný vhodný sag se dá určit asi jedině dle praktických zkušeností a jejich porovnání s modely v Linkage (s lev. ratio) a na základě znalosti daného tlumiče.

      Linkage ti tohle moc neusnadní (samozřejmě ti umožní získat ty srovnání praxe x modely a pak to odhadnutí, ale sám ti to přesně neukáže).

      Pokusím se o nějaký odhad k tomu průběhu lev. ratio, co si sem hodil.

      Tvarem křivky je to totéž co Stereo, ale s tím zásadním rozdílem, že rozdíl minimálního a maximálního lev. ratio je mnohem menší.

      Pro tlumič s průběhem jako má RP23 se standardní komorou bude vhodný sag nepatrně větší než pro Stereo. U Sterea je doporučený 15–20%, bez velkých skoků jezdím ještě o chlup větší, těsně přes 20%. Pro tvůj průběh bych tedy volil něco kolem 20%, možná lehce přes.

      0 0
      • MlokCZ  

        A pro takový průběh bych si už na ježdění bez velkých skoků dovolil určitě i Fox tlumič s větší komorou. U Sterea si tím pořád nejsem jistý (a tady myslím pro muj styl jízdy bez větších skoků), uvidím, až bude kolo doma a otestuju. O trošku menší sílu potřebnou pro chod na doraz si dovolit můžu a o malinko jsem ochotný jezdit menší sag, ale moc pod 20% už bych nechtěl.

        Bohužel rozdíly v chování tlumičů jsou hodně velké, takže bez znalosti použití konkrétního tlumiče (a znalosti jeho průběhu) se těžko něco odhaduje.

        0 0
      • Cerberos  

        Pánové před váma já smekám jak si to tady pročítám tak zjišťuju že o biku vim velký prd … Už si udělal svuj vlastní ?

        0 0
        • MlokCZ  

          Já jsem svůj vlastní návrh zadní stavby nedělal a nešel bych do toho. Já pouze hledám pro sebe optimální zadní stavbu, která je na trhu dostupná. Ono průběh zdvihu optimální pro sebe bych si navrhnout dokázal. Ale k tomu průběhu pak navrhnout stavbu takovou, aby splnila ten průběh je problém (aby současně byla dobře řešená ze strojařského pohledu, pevnosti a dalších věcí). Ale hlavně i kdybych takový návrh měl, tak netušim k čemu by mě to bylo dobré. Ono jen drobnou úpravou nějaké stávající stavby by k tomu dojít šlo, ale pak by mě to stejně nikdo za levno nevyrobil, aby mi současně garantoval, že tam nebude žádný konstrukční problém, který já nevidím.

          Já jen dělal svůj vlastní model v Linkage (svojeho Sterea) a to není nic obtížného, to je jen o přesném zjištění rozmístění čepů.

          Takže jen zustávám u hledání ideálního průběhu z běžně dostupných staveb a teď jsem tomu ideálním průběhu (pro mě) u Sterea velmi blízko.

          Takže teď sem v další fázi dodat k tomu skoro ideálnímu průběhu (pro mě) co nejlepší tlumič, aby výsledek byl takový jakých chci.

          0 0
          • Cerberos  

            Stejně já co sem si takhle vybíral tak jsem se koukal jen na průběh tlumiče že na to má vliv rám sem samo věděl al eže so to dá řešit ještě takhle přes grafi a tak .. to mi bylo utajeno a celý nastavování sem dělal dle citu .. Ale frajeřina by to byla mít vlastní rám …

            0 0
            • MlokCZ  

              Pokud už máš konkrétní rám + konkrétní tlumič, tak pro nastavení žádné modely nepotřebuješ. Tam ti stačí opravdu dle pocitů, dle sagu a dle využití zdvihu.

              0 0
              • Cerberos  

                Tak já sem měl rám a vidli .. vybýral jsem jen tlumič .. a to nevim jak sem došel k tomu nevim jestli je to pravda ale vybýral sem tlumič který má charakteristiku co nejblíže vidlici .. a to byl pro mě fakt vrchol .. ale v létě chci svařit rám ale jen jako srandu udělat chopera na cestu k rybníku a tak .. na to taky žádný modely nepotřebuju :-)

                0 0
                • MlokCZ  

                  Vybírat charakteristiku tlumiče dle charakteristiky vidlice není dobrý nápad. To spolu nemá naprosto žádnou souvislost.

                  Když už tak by se musel řešit celek zadní stavba + tlumič x vidlice, ale ani to rozhodně nemusí mít stejný průběh. Naopak já čekám od každého velmi odlišné chování. U vidlice chci progresivnější průběh než u zadní stavby, protože při mojem stylu jízdy u vidlice dochází k mnohem větším rozdílům minimální a maximální síly působící na vidlici než u zadní stavby (u zadní stavby je to dané tím, že neskáču žádné větší skoky, jinak bych i tam potřebal o něco větší progresivitu než mi sedí pro současný styl jízdy).

                  Vidlice máš na rovině zatíženou menší částí váhy než zadní stavbu. Ve sjezdu se na ní přesune o něco větší část váhy a současně ve sjezdu budou největší podněty od terény.

                  U zadní stavby se ve sjezdu nepatrně zatížení sníží.

                  0 0
      • fluider  

        Díky. Ja by som sa nebránil ani tlmiču Dhx Air (alebo inému), je síce ťažší, ale mal by byť lineárnejší v porovnaní s RP23 (ak si dobre pamätám starší článok bike-magazínu).

        Škoda, že som tie krivky trochu viac nenatiahol, aby bolo lepšie vidno priebeh. Práve na toto je podľa mňa skvelý ten gradient Geometry. Áno, Stereo je degresívne asi do 3/4 chodu, tento je degresívny len mierne a aj to asi len do 1/3.

        0 0
        • MlokCZ  

          DHX by měl být průběhem přibližně ± to samé, co RP23 s větší komorou.

          Takže pak můžu poreferovat, jak na tom bude Stereo s RP23 s větší komorou, což ti napoví.

          Teď mi štve že nemůžu testovat. Kdybych věděl, že nový tlumič dorazí od Push tak brzo, tak jsem si to s kolem domluvil jinak, abych ho teď měl doma.

          0 0
        • MlokCZ  

          A DHX bych se také vůbec nebál, oproti PR23 s větší komorou máš možnost sám dost věcí nastavit v mnohem větším rozsahu než u RP23. Já to mám jednoduché, u Sterea nemám na DHX místo. Ale myslím, že se dopracuju k optimálnímu chování i s upravenou Push verzí RP23 (maximálně půjde ještě na pár přenastavení, jedno je stejně zdarma).

          0 0
          • fluider  

            Teraz mi napadlo, že ten model mám pre tlmič dåžky 200mm a Linkage vypočítal max. stlačenie tlmiča na 52mm alebo 55mm. A (neupravený) RP23 v dåžke 200mm (7,875") má deklarovaný max. zdvih 50,8mm (2.0"). Ale na webe majú aj verziu s max. zdvihom 2,25" :-/

            0 0
            • MlokCZ  

              200mm délka Fox tlumičů se dělá opravdu s různou délkou chodu, tedy jak 2, tak 2,25"

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.