Ahoj, řekněte mi prosím, jak se vyndavá tenhle ježek, abych mohl zkrátit krk vidlice. Děkuju
Ahoj, řekněte mi prosím, jak se vyndavá tenhle ježek, abych mohl zkrátit krk vidlice. Děkuju
Povolíš ten inbus a vyndáš to ven
Uvnitř toho závitu je ještě inbus?
Použij oči
Promiň, ono to je špinavý a nebylo to vidět. :D
Nastuduj si, jak funguje rozpěrný ježek do karbonové vidlice – přitahováním toho inbusu stlačuješ k sobě mechanismus, který naopak rozšiřuje průměr toho hliníkového ozubení, které se opírá do vnitřku krku.
zatluč ho trošku níže tam kde ho potřebuješ
U tohohle to nejde, ten „ježek“ má víčko, co sedí na horní hraně krku. Je to karbon vidle, takže jinej ježek.
Aspoň se na tu fotku koukni :D
to mám jak s článkama z novin, čtu jen nadpisy:-)
Dobrá rada, jak zničit/křápnout krk vidlice :)
To jsem zjistil hned, že to nejse zatlouct. A ani jsem to nezkoušel..????
To buď rád. Roman je tady místní Star a odborník na všechno
To nemohu říci
A seš si 100% jistej výškou řídítek, že chceš hned řezat?:-)
Jako na 100% nejsem, ale když jsem si to zkoušel na nečisto podložky vyndat, tak jsem se cítil líp. Takhle když jedu, tak mám pocit, že jsem jak plachta a těžko se mi choulí. Ale dobrá, dám tomu třeba 1000 km a mezi tím něco nastuduju. :D
Kdyby to šlo jako na bajku, jen prohodit podložky nad představec, tak by to bylo lepší, ale asi to nejde.
Nějak nechápu, proč by úplně nešlo, mimo estetického prohřešku většího komína (který se na BF trestá skoro smrtí).
Jedinej problém může bejt krátkej šroub víčka (což se samozřejmě dá vyřešit delším).
Obecně u vidlice patí to samé, co v životě – 2× měř (zkoušej) a jednou řež (až budeš o správné délce opravdu zkušeností přesvědčenej. Protože vejš to pak už nedáš, nebo budeš řešit věci jako hover řídítka, představec + 20 stupňů apod.
Ježek je hned nahoře a opírá se o vrch sloupku vidlice. Takže pokud nedá jako poslední nějakou ultra vysokou podložku, tak víčko bude hned nad ježkem
Jo, chápu, mám z toho vedra převařený obvody :)
Já mám ježka hodně dlouhého, takže můžu s představcem jít řádově o několik centimetrů nahoru/dolu a furt bude ježek rozpínat na úrovni představce.
Ty dlouhý obyčejný stojej řádově 2–3 kila, takže než nevratně řezat vidlici, radši bych to risknul zkusit s tím delším ježkem.
A mám takovej dojem, že jsem měl doma i právě ježka do karbonu, kterej neměl horní víčko, které by se opíralo o trubku a dal se tak „zapustit“, jak bylo potřeba a pak jen přes šroub „zavíčkovat“.
ten, kdo dela kominky nevyuzije takovou super vec, jako je extender sloupku vidlice. Je o to ochuzen.
Jsem rád, že o některé věci v životě zůstanu ochuzen… :)
Ale jde – já mám gravela Scott se stejným systémem a snižoval jsem bez řezání ( viz foto – lepší bohužel nemám ) – ale protože mám vidlici overdrive ( 1 1/4 namísto 1 1/8 ), musel jsem sehnat podložky s větším vnitřním průměrem ( v Giantu, který používá stejný průměr vidlice ).
Jasný, asi to chápu. Dal jsi jiného ježka, který jde strčit dovnitř, aby vycházel do úrovně představce a podložky nad představcem jsou opřené v tom žlábku, kde se opírá to origo víčko. A teď zloušíš a pak budeš žezat, nebo to necháš?
Taky mám dvě položky nad představcem a s ježkem jsem nic nedělal. Zas to tak nehroť.
Ne, s ježkem jsem nic nedělal. Prostě dáš tolik podložek, aby mezi horní stranou ježka a spodní strany krytky bylo minimálně 2–3 mm místa…když bude 4–5mm nevadí…
Ja ten system neznam, ale proc by mel menit jezka? Ten je tam stejne jak na klasice jen na pritazeni vicka a je jedno, kde je predstavec, kdyz da kulate podlozky misto aero nad predstavec.
přesně tak – s ježkem netřeba nic dělat…asi ho mate to přesazení přes kraj sloupku vidlice, ale to nemá na nic vliv…prostě ubrat podložky, dát představec a na něj přidat kulaté podložky, aby byla jejich vrchní hrana cca 3 mm nad hranou vidlice, dát víčko a dotáhnout šroubem…
Myslel jsem to kvůli karbonové vidlici. Nemám s tím zkušenost a nevím co to snese. Myslel jsem, že bude dobré, když bude ježek krk rozpírat v úrovni představce kvúli tlaku.
Z fotky nejde vidět, jak je ten ježek dlouhej – pokud by to byl ten krátkej (cca 3cm) a přeházel by to řádově o několik cm. (nevím, zda to u toho sdruženého složení s vedením pro kabely jde), tak na místě představce bude mít „duté“ místo (ježek nebude podpírat vnitřní stranu trubky) Pak je třeba na dotahování představce obvzlášť s citem, respektive momenťákem). Větší dotažení by mohlo zbortit trubku (to se povede daleko snadněji, než když ti zevnitř trubku roztahuje a podpírá expanzní ježek).
Nicméně jsou i „gramaři“, co ježka po dotáhnutí přestavce nepoužívají, takže bych to taky úplně nehrotil :).
No ale od toho přece ježek vůbec není, aby podpíral trubku zevnitř. To je jen vedlejší efekt u některých tipů zanedbatelný. S tím není potřeba se omezovat.
S tím tvrzením, že ježek od téhle funkce vůbec není, bych u karbonových vidlic úplně nesouhlasil.
Základně je v krku samozřejmě proto, aby se díky němu dala vymezit vůle hlavového složení a přes představec jej přitáhnout. Druhotná funkce je právě „vyztužení“ krku vidlice v místě utažení představce.
U hliníkových a ocelových vidlí je to samozřejmě jedno – tam jde jen o primární funkci, jak dotáhnout hlavové.
Hele to je taková blbost, že nemá cenu se o tom bavit a dál s tím ztrácet čas. :) Jestli někdo věří tomu, že je potřeba zpevňovat něco tak pevného jako je karbonový krk dlouhým ježkem, tak ať si to užije a dělá si z toho omezení. Já si dál vystačím s utažením na předepsaný moment a budu od ježka dál jen čekat vymezení vůle v hlávku.
Přesně tak. Ten utahovací moment je tak malý, že je to naprostý nesmysl:)
OK, já ti to necpu – každej si může naložit se svým krkem vidlice, jak chce.
Jestli ti připadá karbonový krk vidlice jako ta nejpevnější část celého kola, tak taky OK – ono když se podíváš na internet, tak nikde nenajdeš zlomený krky, zborcený krky (údajně utažené přesně na moment), podélné praskliny či delaminace… Tohle neexistuje :) Některé typy karbonových řídítek se také nezpevňují hliníkovými vložkami, protože je to zbytečné… :)
Jak k tomu může přispět/ublížit ježek nebo neježek na správném/nesprávném místě nebo úplně chybějící, na to máme asi odlišněj názor – nechám ti ten tvůj a ponechám si ten svůj, OK? :)
Blbostí bych to úplně nenazval, když třeba Specialized měl u Tarmaca SL7 celkem nedávno recall na expander, kdy se měnil za delší, aby byl krk vidlice líp zpevněn zevnitř. Zrovna tak třeba u Aethose je Spešlem udávána max. jedna 5mm podložka nad představcem, což dle mého má jediný důvod – a sice, aby spodní šroub představce už nebyl mimo úroveň expanderu…
Mas ten recall nastudovany nebo si to jen domyslis? Problem je v cable guide krouzku, ktery po narazu predniho kola do prekazky mohl poskodit krk vidlice z VNEJSKU. Menil se jednak cable guide a uz tak dlouhy jezek za jeste delsi. Ano souhlas, ze tim krk zpevnovali, ale urcite ne kvuli jeho borceni utazenym predstavcem, ake kvuli omezeni flexe pri narazu.
Ok, co se týče toho recallu, máš pravdu, že neřeší borcení krku kvůli představci:
https://www.specialized.com/…afety-notice
Když ale kouknu na ten Aethos, tak nevidím jiný důvod pro stanovení max. 1 podložky nad představcem, než ten, aby spodek představce už nebyl pod úrovní expanderu. (S povoluje 5 nad, 35 pod, ale 15 nad, 25 pod už ne, přitom z hlediska flexe při nárazu je druhá možnost lepší…)
Promin, ale to si zase jen domyslis, protoze chces aby to tak bylo.
Mně je úplně jedno, jak to je :), jen mě zajímá důvod a na jiný, než že expander má podpírat u Aethose celý představec, jsem nepřišel, toť vše. Jaký je tedy důvod podle tebe?
Nevím, ale víc mně v tom návodu zaujal detail, jaká podložka může přijít pod představec a jaká nad představec. :) Taková milá drobnost. Pak bych čekal, když jdou do takového detailu, že uvedou minimální délku ježka a jeho typ, když by měl mít tak zásadní funkci, jako bránění zborcení krku vidlice. Možná je to jen kvůli designu, aby to vypadalo dobře.
Na otestování v případě tazatele bych se nebál to tak nemít a po odzkoušení správné polohy bych to řízl napřesno, ať to vypadá pěkně.
Jak píše gerrard. Ten ježura tam není od toho, aby trubku zpevnil, ale pouze od toho, aby si mohl utáhnout hlávko. Žádnou jinou funkci nemá. A momenťák je samozřejmostí. Většinou je všude na představcích do 6N-m.
Já se nehádám – jen je mi divný, že se ty ježci dělaj dlouhý řádově od 2 do cca. 6cm. Protože na vymezení a utažení by tedy stačil jakkoliv krátkej – nemuseli by se vyrábět ty „zbytečně“ dlouhý.
Já jsem rád, že mám ježka i na úrovni představce, myslím si, že na kola jako jsou gravely nebo MTB s karbon sloupkem vidlice to může při namáhání toho krku vidlice celkem pomoci.
V sedlovce taky přeci nic nepodpírá vnitřní stranu a ta je zadnicí namáhaná pořádně.
Jak říkám – nehádám se. Jen vím, že některá řídítka mají hliníkové vložky právě třeba pod představcem a ohledně ježka mi není tedy jasné, proč se vyrábí v mnoha rozměrech – některé i zbytečně dlouhé a zbytečně těžké, pokud jde hlávko utáhnout ježkem 2cm (což z principu jde), tak potom nevím, proč ty dlouhé rozměry.
Taky vím, že spousta gramařů na silničkách ježka po dotažení vyndavala z krku.
jj taky bych radši expander v místě představce nechal,
každopádně existují verze které můžeš zasunout libovolně hluboko a problém je vxřešen, nemají horní doraz
v odkaze je asi na jiný rozměr, ale stač pohledat,
Přesně, taky jsem to nahoře psal a na nějakým kole ho kdysi měl – horní hrana u něj nebyla, zalezel celý do krku a šel tím pádem přitáhnout tam, kde bylo potřeba, tedy za mne na úrovni představce.
Zda a jak moc ten expander pomůže tuhosti toho krku nevím, ale jak píše Rejdy, pokud jsou na to dokonce občas svolávačky, asi s tím výrobce (minimálně u některých modelů) nějak počítá.
Nicméně je samozřejmě na každém, jak si to nastaví a zda má tahle „teorie“ pro něj smysl.
za mě na vyzkoušení posedu a lehké projetí klidně bez, na běžný provoz bych ho tam radši měl
Tak jsem si objednal tohle, když tam je ten expandér zbytečný https://youtu.be/I5n2sWerSYk Je to asi nejlevnější poměr úspory g/Kč vůbec. Jen mě tak napadá, proč to tam nemají i profíci?
jak víš co tam mají a nemají profíci?
No, zrovna v tomhle videu od Trace Velo (kterého taky rád sleduju), teda zrovna nepadlo ani slovo o tom, že je tam expander zbytečný – ba naopak celé video varuje, aby si to lidi rozmysleli, pokud chtějí ušetřit pár gramů, že je potřeba ty krátké ultralight expandery umístit do krku vidlice jen v případě, že vychází na úroveň představce.
Mimochodem – celkem zajímavé video, jak dotáhne expander (někdo bude namítat, že ten expander neutahoval momenťákem a že může být tedy přetaženej) a po utažení už mu klasická podložka s vůlí určitě minimálně několika desítek setin z krku samovolně nesjede.
Rovněž se dá namítat, že on staví kola prakticky jen z levného čínského karbonu a že to je tedy opět neobjektivní.
Nicméně pro ty odmítače (že expander není vůbec potřeba a že rozhodně vnitřek toho krku nezpevňuje) rozhodně doporučuji ke shlédnutí alespoň odsud… :)
Díky za názory hoši. Každej den se tu naučím néco nového. Respektuji oba názory, zda je nebo není ježek potřeba v úrovni představce, ale z mojí logiky budu raději opatrnej a ježka se budu snažit řešit tak, aby mi krk vyztužil.
Chybu tím rozhodně neudělaš, ale nezbytné to není
Prosím o radu jak sundat tohohle ježka. Je to silnička z minulýho roku.
Zašroubuj co si vyndal a povolené do toho klepni.
Díky zkoušel jsem, ale asi málo. Jdu na to
Povedlo se, musel jsem klepnout rázněji.