Zdravím všechny. Mám toto kolo http://www.trek-bikes.cz/2-3/p-297 (hliník, karbonová vidle, 2×10) v původním osazení a uvažuju o upgradu. Tak řeším dilema – jít do nového kola s karbonovým rámem (cca 40tis), nebo pořídit kvalitnější kola?
Zdravím všechny. Mám toto kolo http://www.trek-bikes.cz/2-3/p-297 (hliník, karbonová vidle, 2×10) v původním osazení a uvažuju o upgradu. Tak řeším dilema – jít do nového kola s karbonovým rámem (cca 40tis), nebo pořídit kvalitnější kola?
Kde, jak a jak moc jezdis a co si od toho slibujes? Slusny karbon kolo je samozrejme fajn, ale necekej, ze najednou pojede samo nebo tak neco… pohodli bude lepsi, ale skoro vetsi vliv na nej maji gumy, kdyz das hodne kvalitni 25 mm plaste s latexkama, tak i tohle pojede lip.. vaha se zlepsi, ale pokud nemas sam kolem 70kg a nejezdis vyhradne obr kopce, tak kilo sem nebo tam te taky az tak nevytrhne..
Nevim co presne jsou ta kola, ale mozna bych (pokud si vylozene nechces udelat radost novym kolem) postupoval tak, ze bych koupil slusne zaplety, FuRa3 pokud vydejchas ty diry v zadnim vypletu, lepsi Ksyria atd. Co nejlepsi plaste 25 (rozhodne Te nezpomali, na spravnem tlaku spis naopak), latex duse, karbon sedlovku pokud nemas.. jestli Ti to bude furt pripadat malo, kola Ti zustanou, na karbonu za 40 stejne lepsi nebudou (nebo muzes koupit jen ram a postavit to, klidne i na stavajici sade jestli je v pohode, na te hline udelat zimaka nebo ten ram prodat..)
Přesně tak, řešit záplety a jejich obutí, ty se na jízdním projevu podepisují nejvíc. Sedlovku karbonovou už má, sada 105 vydrží určitě hodně přes 30.000 km (spíš násobně).
Záleží, kolik váží a kde a kolik toho najezdí, jakou rychlostí a s jakým cílem.
Nepíše, co ho k myšlenkám na upgrade vede. Jestli jen nadbytek peněz, tak je raději utopit v ježdění, bude to asi přínosnější.
Jo jo, a jestli to chce vyzkouset, tak idealne se domluvit s nekym kdo ma karbon a 10 sp sadu, na jeden svih si to prohodit, ale dat na ten karbon jeho stavajici zaplety, on ten rozdil nebude tak propastnej..
Rozdíl bude cítit podle techniky šlapání, hmotnosti jezdce a kopců. Horší technika+těžší jezdec+prudké kopce a pocitově bude rozdíl značný.
Asi jo, ja mluvil treba o tom pohodli/vibracich od rozbiteho asfaltu a der, docela me prekvapilo jak relativne malej tozdil byl mezi tvrdou hlinou a endurance karbonem na stejnejch zakladnich kolech a obyc 23mm plastich… kolo jako takove jelo lip, geometrie a karbon delaly lepsi chovani ve sjezdech a ovladani, ale vytraslo me to (skoro) stejne… az s lepsimi a sirsimi gumami mnohem lepsi…
Lepší záplety = tvrdší záplety, takže k nim musíš hledat o hodně lepší pláště, aby se to vyrovnalo :-).
No pokud zustane u nizkeho alu rafku a ocel dratu a cca 1600g/par tak je to v poho, ja sel do vyssiho alu rafku a trochu tvrdsi to je, to je pravda..
Jsem spíš začínající/rekreační silničář, tak do 2kkm ročně (3–5kkm bike), 175/95 = to je důvod, proč jsem začal na silnici. Co očekávám – spíš pohodlí, než rychlost.
Ty kola co tam jsou jsou celkem základ někde do 5tis. Jinak karbon sedlovka a vidla. Takže podle toho, co tady čtu, je vhodnější koupit kvalitnější záplety + pláště + duše. Přehazovat to celý na nový rám mi přijde jako hloupost – to bych spíš toto prodal a přidal na nové. Jako měl jsem v merku Focusa Cayo 6 na Ultegře za 42tis s tím, že bych později dokoupil záplety, ale zjistil jsem, že je velký.
Jinak, kolo je v cajku a jsem spokojen i s geometrií.
Jestli jsou ta kola kolem 5k, respektive parametry jako ploche draty, vaha cca kolem 1900g bez kazety, a funguji jak maji tak ani to neni uplna traga, staci ty plaste a duse, jestli maj obyc kulate krizene draty, tak i neco jako Fulcrum 5, Ksyrium, i ta lepsi Aksia budou lepsi, ale uplna nutnost to neni, s tim najezdem..
Kdyby ses pohyboval na JZ od Prahy, muzes u me vyzkouset karbon ram na 10sp nebo i kola na urovni FuRa quattro s lepsimi plasti..
A geometrii nepodcenuj, jestli ses zatim nespocital tak to udelej, plus zkus zkontrolovat nastaveni podle empirickych poucek a informaci.. ono pri malem najezdu se nejaky problem treba vylozene neprojevi, ale kdyz jej vychytas, je to o dost lepsi..
Základem je původní kola zvážit (bez plášťů, duší, rychloupínáků, kazety). Abys pak neutratil tisíce za kola podobných parametrů.
V rychlosti z internetu – váha 1020+700g. Ploché dráty.
A k těm plášťům – v tom se vůbec nevyznám. U biků je to jasný, ale tady. Co tam dát?
To je tak na urovni Aksii, kdyz das ±10k, tak se mozna dostanes na neco o 200g lehciho, coz za to mozna nestoji, ta kola bych klidne jezdil..
Lepsi plaste – co nejvyssi TPI, mekci smes, sirka 25–27 mm, ty sve doporucovat nebudu, kluci jsou tu na to haklivi, Conti GP4000 je oblibena klasika, Specialized Turbo cotton, Vittoria tusim open corsa, nekdo tady doporucoval neco od Michelinu, pohledej..
Duse Michelin Latex A1, vetsinou nejlepe z Decathlonu
Jo, díkec. Poohlídnu, objednám a obuju.
A az obujes, tak to hlavne nenaper na 8 baru… mene je vice, idealni (pohodli, prilnavost i valivy odpor) je 15% deformace plaste kdyz na tom sedis, tedy zadek foukat malinko vic.. je to kontraintuitivni, clovek si mysli ze kdyz to nabusi pojede to lip, ale neni to tak… nekde o tom byl dobrej clanek, ted nemuzu najit, tak jen tohle
A já myslel, že 8 je minimum.
No ja daval i 9–10… a jelo to pomalejc… teda s urcitum materialem na super hladkem asfaltu (ktery u nas ovsem vice mene tam kde se da jezdit nakole neexistuje) muze byt vyssi tlak plus, ale v praxi je nejlepsi na mensi deformace, kor u sirsich plastu, kde si ten nizsi tlak muzes dovolit, experimentuj a uvidis..
Určitě. Už jsem jezdil aj nižší tlaky – hlavně po defektu to malou pumpičkou tak dobře natlakovat nejde. 15% deformace se poznává dost těžko, leda by na to byla nějaká finta. Holt budu zkoušet – pořád je co se učit.
Finta na to je, a nemusi to byt ani ta apka v tom clanku, nafoukas, sednes na kolo opreny o zed, naklonis se do bezne polohy a koukas jak moc se rozvali plast… melo by to byt na obou stejne, mozna zadni malinko min abys mel rezervy na diry.. vidis o kolik se rozsiril, poprve kdyz tak zkoukne nekdo jinej z boku tech 10–15% vertikalne, ty si to das do oka shora a do prstu na omak a priste uz vis, plus tlak na pumpe s manometrem.. taky to poznas pri jizde, kdyz parkrat vyzkousis poznas plus minus ten optimalni bod..
Dneska přišla dobírka, tak jsem to hned přezul a zítra jdu vyzkoušet. Akorát ty Latexky nebyly, tak jsem dal Schwalbe Ultralight 63g. V čem jsou lepší ty latexky?
valívý odpor
Necvakas, nepichas.
Jsou zeleny a lip jedou :) Empiricky overeno.. Prodavaj se malo a hlavne nebrat nic jinyho nez ty Michelinky, jine jsou obcas hrozne tenke a poskodi se uz pri nazouvani…
Zakoupeno, obuto, odzkoušeno. Je to fakt rozdíl! Super! Díky!
Teď se mi však naskytla možnost svoje kolo prodat za cenu, za kterou jsem ho koupil, takže bych si mohl dovolit jít do karbonu (prostě brouk v hlavě). Líbí se mi Canondale Synapse, ale bojím se, aby se to moc nekroutilo. Další volby jsou Dále je v hledáčku Canondale Supersix Evo a Trek Domaine, vše na Shimano 105.
http://www.xcrsvorada.cz/…-blk-48-2016
Synapse a Domain mají pohodovější geo, Supr Six je závodní geo (moc jsme si nerozuměli – nemám rád takovou geo) … Takže si spíš ujasni, jakou kategorii chceš jezdit.
Vsechno supr kola, po Synapsi jsem taky pokukoval.. Jak pise Breakpain Supersix je trochu jina geometrie (dlouha nizka zavodni)… spocitej se na kalkulatoru respektive si na to nasimuluj svuj posed..
A Synapse se kroutit nebude.. precti si recenze..
Kalkulátory jsou pro mě nefunkční. Jak jsem psal, vyhovuje mi geometrie toho Treku, ale tabulku už nemůžu nikde najít. Zítra jedu obě vyzkoušet. Ale Synapse je o 10tis dražší, Supersix za 43tis Kč.
To mě zajímá. Jak jsi přišel, že jsou pro Tebe kalkulátory nefunkční?
Krom toho, geometrie rámu je jedna věc, to, co na něm pak sedlovkou, podložkami, představcem a nastavením vytvoříš je věc druhá. Jediná věc, která je plně na Tobě, je drop řídítek oproti sedlu, ale při Tvých proporcích nečekám hodnoty nad 10 cm. U rámu záleží do značné míry jen na efektivní délce TTh a výšce hlavového složení (stack) – obojí se dá doladit právě představcem, podložkami a trochu i tvarem řídítek.
Zaklínat se geometrií stávajícího Treku není dostačující argument, spíš odrazový můstek.
Na milimetr identický posed se samozřejmě dá vytvořit na naprosto odlišných rámech, je jen otázka, jak to pak vypadá a jaký je výsledný pocit z jízdy.
Když to přeženu, je mi většinou docela jedno, na čem sedím, když to má mé nastavení.
V podstatě se vším souhlasím. Ten Trek taky uvádím jako vzor, ne jako argument. Kdyby existoval nějaký porovnávač geometrií, tak bych ho využil. Každopádně netvrdím, že pokud jsem z touto geometrií spokojen, nemůžu být s jinou spokojen víc.
Kalkulátory jsou pro mě nefunkční, protože mi vždy doporučovali kola, který mě pak stejně neseděli, respektive jsem se na nich necítil dobře. Mám radši kola nižší a delší. Takhle mi např. kalkulátor doporučil Meridu Mats v 19 a po 2 měsících snažení nastavit a zvyknout si jsem musel koupit jinej rám. Bike, na kterým teď jezdím zde například píše borec, že má 185cm a je pro něj dlouhý. Takže z těch dvou Canondalů se mi víc líbí Synapse, ale právě říkají že ta geometrie endurance je o něco kratší a vyšší. Každopádně mám možnost to vyzkoušet, tak to zítra půjdu vyzkoušet.
Kdyz dobre meris a pocitas, vyjde Ti to spravne… porovnavac geometrii jsi Ty sam, nakresli si ramy v meritku a zkoumej drop a polohu hlavy..
Kalkulátor možná doporučuje kolo, ale to je jen vedlejší jev. Hlavně doporučuje nastavení posedu, který si následně namodeluješ na vybraný rám. Typicky je to výborné, když váháš mezi dvěma velikostmi téhož modelu, ušetříš si čas. Stejně tak si ušetříš ladění a hledání, co není úplně správně na novém kole.
Kalkulátory výrobců jsou velmi omezené jednou značkou, nezávislé kalkulátory počítají právě onu potřebnou ergonomii.
Když máš možnost vyzkoušet, zkoušej, není moc lepších možností. Jen je otázka, jestli máš dost velkou vlastní zkušenost, se kterou budeš nové kolo porovnávat.
Jenze vyzkouset… to by musel nastavit vse jak potrebuje (pokud by to vedel), vcetne treba predstavce jine delky a pak na tom ujet tak 100 km… za me lepsi napred pocitat a kreslit..
Souhlas. Navic by musel jako zacatecnik vedet, co ktera zmena a vymena komponentu za kratsi ci delsi ci s vetsim offsetem zpusobi. Casto je to slozite i pro nekoho, kdo jezdi roky a vyzkousel spousty kol.
JJ. Obávám se hlavně, že Sugar67 za kalkulátor považuje jen udělátka výrobců, která nezohledňují proporce těla, snad vyjma rozkroku.
Trochu si sám lehce protiřečí už v prohlášeních „začínající/rekreační silničář“ a " mám radši kola nižší a delší". 175/95 a nájezd na silnici do 2 kkm/rok (bez ohledu na mnohem větší nájezd na biku).
Takže delší a nižší kola jsou třeba vzpomínaný SuperSix, Merida Scultura (pro něj max. 52), Author 6600 a výš (vel. dle starého číslování cca 50), tedy nynější Charisma, co si vzpomínám tak i některé lepší Kellys … a mraky dalších, od každé značky minimálně jedno. Spíš samé závodnější kousky s živějším chováním, stačí si už jen vybrat dostatečně malý rám.
Ale nakonec, proč ne?
Nejsem si na 100% jist, zda to byly udělátka výrobců – myslím že se to jmenovalo Competitive list.
Tím prohlášením o delších kolech jsem mluvil o biku.
Takže kola jsem byl odzkoušet a rozhodnutí bylo jasné. Nejdříve jsem asi půl hodiny zkoušel Supersixa a pak asi 2 minuty Synapse (přeháním). Prostě při přesednutí z jednoho na druhé mi bylo hned jasné, která geometrie mi nesedí. Takže Supersixa jsem dovezl domů, přezul na 25 Contíky a jel hned druhý den projet. Čím déle jsem na něm jel, tím lépe se mi na něm jelo a nebýt nedostatku času, tak bych pokračoval v jízdě (85km). Takže jsem maximálně spokojen s výběrem. A cena 43tis je podle mě taky dobrá. Jen mě překvapilo, že sedlovka není karbonová, takže uvažuji nad koupí.
Ahoj,
zrovna jsem se stal stastnym majitelem Supersixu a ta sedlovka me taky prekvapila. Mas nejaky tip na nahradu za karbon? Za nejakou rozumna cenu? Diky
Zatím hledám a současně přemýšlím, jestli to má význam, když délka karbonu která vyčnívá z rámu, je 11cm. Možná spíš zainvestuji do lepších kol. Tyhle přece jenom mají kolem 1950g.
Tak zatím žádná reakce na poslední otázku. Pořád si myslím, že lepší bude investice do lepších kol. Zaujali mě tyhle http://www.koloshop.cz/…TS-2016.html
Těžko najít poslední otázku. A to jsem se i chvíli snažil.
Jestli má význam kupovat karbonovou sedlovku když z rámu vyčnívá pouze 11cm.
Ne, to je snad jasné ;-).
Teď jsem narazil na článek, který mě dodatečně hodně potěšil:
Silniční kolo Cannondale SuperSix Evo Ultimate dostalo prestižní ocenění v časopise Tour. Časopis za posledních 10let otestoval přes 2000kol a z nich kvalifikoval 6modelů do grand finále, které najdete v březnovém čísle Tour. Silnička Cannondale Supersix Evo Ultimate se stala absolutním vítězem testu a od časopisu dostala hodnocení „Best Bike of the World“.
No ono to je ale trochu jiné kolo ;)
Nekaž mi radost ;-)
No to ne, já ti Canonka přeju, jsou to super kola ;)
Děkuji ;-) Teď ještě víc času, ať můžu víc jezdit
Tak nemuze to vyhrat 6 let stary cervelo, tak to nefunguje.
A jakou máš pumpičku já na galusku mívával s duopístem a ta tlakovala dobře.
Existuju tie latexove Michelin duse aj pre sirky pneu 25mm? Nasiel som na webe iba na max. 23mm sirku.
Ty duse jdou pouzit i na 35mm plaste zcela bez problemu.
V to som dufal… Vdaka :-)
+1, mam je v CX plastich
Hodně solidní parametry. Znamená to, že ráfek je docela lehký (což je základ dobrých jízdních vlastností) a zadní náboj trochu těžší (na jízdní vlastnosti nemá větší hmotnost zadního náboje podstatný vliv). Takže, pokud záplety nedělají problémy, nechat a jezdit, rezervy hledat jinde (asi v nohách).
Nehledal jsem rezervy – ty jsou mi jasný ;-) jen jsem chtěl o něco polepšit a taky víc porozumět. +1
Otázka je jestli to je hmotnost zvážena nebo údaj výrobce.
Výrobci někdy kecají i o více než 100g.
A jak jsem vyrozuměl, váha taky neříká vše (pokud posuzujeme váhu) – myslím tím rozložení náboj vs ráfek.
Když si místo tohoto koupíš kolo za 40 tak si podle mě nepolepšíš, Pakliže to za těch 40 bude karbon tak to bude osekaný a paradoxně bude spíš horší. Kvalitní hliník je dle mé zkušenosti lepší volba než sračkový karbon. Raději bych tedy investoval do opravdu kvalitních kol.
105 na karbonu od stejného výrobce stojí více než 40.....http://www.trek-bikes.cz/emonda-sl-5/p-818
Tak s nejakym kompromisem se da, treba Willier s Tiagrou 4700 (coz je 10sp a srovnatelne ne-li lepe chodici nez 5700 105tka) je kolem 40k, zaplety pravda lepsi zaklad..
At si poradne vyzkousi jake jsou rozdily a jestli mu to za to stoji..
Tak tohle taky nebude špatná volba
http://www.decathlon.cz/…8339670.html
testy
http://www.cyclingweekly.co.uk/…ultra-720-af
nebo
Ta druha recenze je na AL verzi…
aha, jsem si nevšiml, sorry
Měl bych také dotaz momentalně jezdím Aksia a chtěl bych je vyměnit za 35mm kola mato cenu mohl bych jít cenově maximalně do SCH WH-RS81–35 dik za odpovedi
Má to cenu. Shimana jsou pevnější, o chlup lehčí a o dva chlupy pohodlnější. Když na to máš peníze, proč ne.
To by me vazne zajimalo, jak muzou byt pevnejsi kola pohodlnejsi. Asi dobry marketing. Jeste bych prosil pohadku o nizke vaze a dobre setrvacnosti.
Laterally stiff, vertically compliant. Nectes testy? ;-)
Asi jen potvrdím, co píší ostatní. Osobně bych ani ty nové kola neřešil. Vyměň v kolech ložiska. Jestli se chceš plácnout přes kapsu, tak tam dej keramické a kup nové pláště nebo investuj do plášťovek. Lepší kolo tě nezrychlí, pokud rapidně nezvýšíš svoji výkonnost.
Mám podobnú otázku ako zakladateľ. Chcel by som upgrade svojich kolies, momentálne mám Giant S-R2 (vraj majú 2000gr.)
Mám 185/90, pneu Conti 4season 25mm, a jazdím aj roviny aj kopce. Od kolies by som chcel asi najviac väčší komfort a menšiu váhu.
Mám dilemu medzi:
Neviem najmä, od ktorých môžem čakať väčší komfort? Ten širší ráfik vraj pomáha ku lepšiemu komfortu, aj keď som čítal, že tie quattrá veľmi pohodlné nie sú. Ten váhový rozdiel 1725gr vs 1550gr ma mi pri mojich 90kg neláka vôbec.
Oplatí sa teda priplatiť za tie FuRa3?
Mam neco podobneho jako FuRa quattro (vyssi hlinikovy rafek), ve srovnani s Ksyriama a relativne podobnyma i kdyz lehcima FuRa3 je to tvrdsi, rafek je proste tuzsi..
Sirsi rafek malinko rozsiri profil plaste, proto teoreticky to vetsi pohodli, ale ve finale to bude nastejno, respektive pohodli nedelaj kola ale predevsim plaste, duse a tlak.. ja mam 25ty co jsou v reale 27, k tomu latexky, foukam na cca 4–4.5 baru (aby se plaste kdyz sedim na kole deformovaly o cca 15%) a pohodli velky a valivy odpor maly (mensi nez na nabusenejch 23jkach)..
U tech FuRa3 se mi proste nelibi ten zadni vyplet co je sama dira, netvrdim, ze to nic nevydrzi, ale proste mi to nesedi esteticky.. rozhodni se podle penez a vahy, komfort zarid obutim..
Dakujem. Tak ked si zratam vahu a cenu
FuRa3 = 1550gr. za 390 eur
Quattro LG = 1725 gr. za 250 eur
tak mi to vychadza, ze zoberiem Quattro LG + prezujem na GP4000Sii a tie latexove duse a vyjde to este stale lacnejsie ako FuRa3 :-)
Inak, zo zaujimavosti, aku mas vahu, ze fukas 4.5 baru? Ja mam 90kg, a podla tohto mi to vychadza na cca. 7.5 baru:
http://www.bikequarterly.com/…TireDrop.pdf
No ja mam cca 85 kg, ted i vic, ale ty tlaky jsou hlavne dany tim, jake mam plaste … chovaj se trochu jinak nez klasicke vulkanizovane (na komfort a valivej odpor kladne, na vydrz, spolehlivost a obcasne problemy s rozlepenim nebo vytrhnutim patky z rafku, coz se mi nastesti nestalo, zaporne..) .. plus ta sirka, i na uzkych rafcich maj 27 mm
A je taky mozny, ze mi spatne ukazuje pumpa a tech baru je vic, kazdopadne nejake tabulky neresim, foukam podle toho pravidla 15% stlaceni, kdyz jedu vylozene na sterk nebo do lesa tak i mene a funguje to..
Jo a jeste jedna vec, ta vaha u vyssich rafku je hlavne v rafku, tedy tam kde ji nejmene chces.. a treba naby a orech jsou odlehcene, coz zase takovy plus neni… je to proste trochu setrvacnejsi, no, ale tech par gramu pokud nezavodis a nepotrebujes akcelerovat asi neni takova traga..