Silniční nebo crosové kolo? - rozdíly

22 nepřečtených
  • Datel Stepní

    Prosím zkušené o radu.

    Jaký je rozdíl nezi silničním a crosovým kolem?

    Jezdím 80% po českých okreskách lepší či horší kvality. Momentálně na crosovém kole.

    Zvažuju nákup nového kola. V úvahu přichází i silnička.

    Nechci se ovšem vzdát občasného výjezdu na polní, nebo lesní cestu. Což by na silničce asi byl problém…

    Jaký je rozdíl mezi lehčím crosem, postaveným s pevnou vildlicí a naopak co nejpohodlněji a nejodolněji postavenou silničkou?

    0 0
    • jecnak  

      Rozdil je hlavne v beranech a variabilite uchopu. Pokud si das sirsi – 46cm a vic, tak ani nebudes mit pocit vratkosti. V tom jak to jede do cca 30km/h zas takovy rozdil neni. Hbitost a obratnost delaji hodne lehci kola a plaste, ktere si i na crose muzes nasadit.

      Pokud uvazujes o prechodu z crose a bojis se nepohodli, tak zvaz nejakou silnicku s turistictejsim ramem (vyssi hlavovka), pridej karbon sedlovku, karbon riditka + gel pod omotavku. Plaste bych spis volil klasicke 23mm, ale nejake zavodni, ktere jsou vetsinou pohodlnejsi, nez levne 25mm. Trojprevodnik asi taky ocenis. Mozna kratsi predstavec, n muj vkus se modne zbytecne dlouhe, ze se pak neda dlouhodobe jet v obloucich, coz je chyba.

      I tak to asi bude ze zacatku sok, ale bez problemu se da na silnicce obcas vzit nejakou polnacku a nebo zkratkou po hladkem singlu. Vadi jen ostre sutry. Chce to jen cvik a zvyk ;-)

      0 0
    • fousac  

      budu-li mluvit za sebe, tak silnicka je vhodna pouze na 100% hladkej asfalt… uz i horsi a rozbity silnice stoji za prd…

      ale jinak se bat nemusis, vesmes silnicky vydrzi fakt dost…

      u crossu s pevnou to bude drncat min, ale bude… neco poresi tlusty gumy…

      jeste existujou cyklokrosovy kola, tzn. silnicky na tlustejch (ehmmm… no 35mm) gumach, vhodne i do hladkych terenu…

      proti krosu rychlejsi na silnici, ale min obratny v terenu…

      0 0
      • Datel Stepní  

        Cros ted pouřívám téměř výhradně se zamknutou vidlicí. Když osadím širší gumy na silničku, bude to drncání o moc horší?

        Já si asi budu muset nějakou plečku silnici sehnat a vyzkoušet to.

        0 0
        • fousac  

          prave ze na silnicku sirsi gumy nedas… vetsina ma strop na 28mm.. a navic se ted vsichni vyrobci asi spolcili nebo co a slusny silnicni plaste se delaj jenom ve 23mm…

          ale kdyz frci testovacky biku, snad bude i nejaka moznost vyzkouset silnicky…

          jinak celkove pohodli ovlivni material ramu a vidle… az sem byl prekvapenej, o kolik je AL ram tvrdsi nez sem mel ocel silnici… na druhou stranu, pevna karbonova vidle zase pobere drobnych nerovnosti dost…

          0 0
    • Jorge 50  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      0 0
    • nooski  

      Ještě se to tu moc nezmínilo, ale silnička má o dost jinou geometrii a je o hodně hbitější, než cross. Větší úhel hlavy, kratší rozvor i zadní stavba. Nebo, jak se tady psalo, pohledat turistické modely nebo modely přímo určené na horší cesty – třeba Spešl Roubaix popř. tu cyklokrosku. Každopádně silnička není jen na 100% hladký asfalt, ale zvládne toho dost.

      0 0
      • Datel Stepní  

        Dá se někde dohledat k tomu rozdílu v geometrii více? Silnice má kola blíže sobě? (velikost kol je myslím stejná jako u crosu) Větší úhel hlavy? Bohužel vůbec nevím co je hlava. Jsem začátečník… :-)

        Je tedy rozdíl v tom jak člověk sedí na crosu a jak na silnici, že?

        0 0
        • nooski  

          Silnička má kratší rozvor, tedy i kola blíže sobě. Díky tomu bude obratnější. To samé úhel hlavovové trubky (přední trubka rámu, kterou prochází krk vidlice) je u silniček větší o pár stupňů a to opět přispívá k obratnosti. Pokud by ale člověk u crosse vyměnil odpruženou vidlici za nižší pevnou, tak by se ten rozdíl v úhlech mohl smazat. Ona ta obratnost může být ze začátku zrádná, pokud člověk není zvyklý, ale časem se to poddá a naopak je pak přesednutí na delší kolo spíše k nevoli – aspoň u mě. Jízda v beranech je kapitola sama o sobě a přináší úplně nové možnosti posedu a úchopů.

          0 0
          • MlokCZ  

            U crossu může nižší vidlicí pořešit ten hlavový úhel (současně půjde dolu i střed a ten dostane také někam na úroveň silničky), tam se silničce dá přiblížit.

            Ale nikdy se nedostane na tu krátkou zadní stavbu. Crossy na tom bývají dost často ještě hůře se zadní stavbou než 29tky s krátkou zadní stavbou.

            Konkrétně nejkratší 29tky jsou někde na 435–440mm a hodně crossů je klidně na 445–450mm.

            A silničky, tam je to mnohem níže. Konkrétně třeba Spešl Roubaix má zadní stavbu dle velikosti rámu 412–420mm. Tedy pro menší velikosti ještě kratší než 26tky biky (tam se nejkratší běžně dělá 420mm).

            A je otázka co s tím bude jezdit. Tím nemyslím teď jen povrch, ale jaké výjezdy. Na silnicích s provozem u nás nic extrémního téměr není, ale když zamíří mimo a budou sem tam výjezdy i 20%, tak zadní stavba 415mm na to příjemná rozhodně není.

            A ta krátká zadní stavba u silničky přináší více výhod, i lepší odezvu na silovější záběr. A pak nepatrné zlepšení aerodynamiky.

            A ta obratnost a nestabilita silničky je hodně individuální. Někomu sedí skvěle, někomu vůbec. Já posledních pár let, co jsem měl biky i silničku, tak jsem to na silničce nesnášel.

            0 0
        • MlokCZ  

          Posed budeš mít takový jaký si uděláš a to jak na silničce, tak na crossu.

          Ta geometrie silničky způsobuje, včetně lepší akcelerace, mírně lepší aerodynamika (i při ± stejném posedu).

          Zase na druhou stranu je silnička oproti crossu nestabilní, mnohem citlivější na řízení, hůře brzdí.

          A pak srovnání k pohodlí. I když postavíš silničku nejpohodlnější co to jde ve stylu co jsem naposledy zkoušel já (Spešl Roubaix + bez duší na Fusion 3 s trošku nižším tlakem než bys foukal s dušemi + karbon řídítka + maximálně pohodlná omotávka), tak je to sice pohodlnější než jiné silničky (které nejsou stavěné tak na pohodlí), ale oproti celopevňáku s objemnějšími plášti (teď beru už spíše 29tku, u crossu to nikdy tak objemné pláště nebudou) se to pořád naprosto nedá srovna a je pořád hodně nepohodlná.

          Ale zase bude samozřejmě na asfaltu rychlejší než ten celopevňák.

          A tady se musíš rozhodnout dle sebe. Někdo nemá problém ani na méně pohodlné silničce jezdit i na hodně nabušených pláštích i ty hodně rozsekané silnice, někomu to bude nepříjemné i právě na silničce typu Roubaix.

          Takže pro někoho je silnička jen právě na ten pěkný asfalt, pro někoho klidně i na ten sem tam náznak terénu mimo asfalt + rozsekané silnice.

          0 0
    • Payia  

      Urcite bych doporucoval cyklokrosku. Jak pisou chlapi, tak berany jsou z hlediska variant uchopu mnohem lepsi jak rovny riditka, pokud jedes po silnici nebo rovne polnacce 3h v kuse, tak je to jasna volba.

      Navic cyklokroska uz je sportovni nacini, at vezmes jakou chces, tak to nebude totalni srot, takovy se proste nedelaj.

      Staci pak menit plaste nebo rovnou cely kola silnicni / cyklokrosovy a muzes na tom vsude, jezdil jsem na tom ve snehu nebo i na tratich s obtiznosti XC SP a druhej den jsem vzal silnicni kola a dal 150km s grupou silnicaru.

      Koukni na toto http://www.cyklonemcik.cz/…robnosti.php?… Sram Apex je podle me idealni sada na kolo s timhle ucelem vyuziti.

      0 0
      • MlokCZ  

        Doplnění k těm beranům.

        Úchopů poskytují nejvíce, to ale ještě neznamená, že každému sedí více. Někomu sedí skvěle, někomu vůbec, je třeba vyzkoušet a ujasnit si to.

        Já jsem třeba poslední silničku opustil právě proto, že už teď berany nesnesu (dříve jsem je jezdil více desítek tisíc km, takové problémy jako teď jsem nemíval, ale nikdy mi neseděly tak dobře jako vlajdy + Ergony teď) a pořád jsem na nich měl nějaký problém (vyzkoušenu více beranů různých tvarů, různý drop i reach).

        A oproti tomu užší vlajdy + Ergon gripy a naprostá pohoda, žádné problémy i na asfaltu/pěkné polňačce při 7h+ vyjížďce.

        A pak jedna obrovská výhoda beranů pro rychlejší jízdu díky lepší aerodynamice.

        A to je ta možnost spodní a horní úchop střídat. Tedy spodní se použije hlavně pro rychlé pasáže, kde se aerodynamika projeví nejvíce a díky tomu, že je tam horní úchop, tak ten spodní může být mnohem více „chrtější“ než můžeš mít jedinou výšku úchopu na rovných řídítkách/vlaš­tovkách.

        0 0
        • Payia  

          Berany jsou supr do sjezdu na silnici = lepsi aerodynamika + kdyz jedes ostrejc v zatackach, tak potrebujes teziste co nejniz a na rovnych riditkach se proste nemuzes tak predklonit – kdyz fest pokrcis ruce, tak se zhorsi ovladani kola, hur se ti brzdi a navic ty ruce zacnou brzo bolet.

          0 0
    • MlokCZ  

      A ještě si rozmysli také převody. Samozřejmě i na silničce se dají poladit i do hodně lehkých.

      Pokud využíváš teď na crossu převod typu 28/32 nebo 28/34, tak takové převody na silničce běžně nebývají a pokud bys takové převody chtěl, tak bys to musel ladit už hodně nestandardně (už by nestačila ani silniční trojplacka + lehčí silniční kazeta a musel bys sáhnout třeba po bikové kazetě).

      0 0
    • Neunzikger  

      Geometrií rámů silniček i crossů je mnoho. Hranici mezi těmito koly vymezuje mnohde jen užití beranů nebo rovných řidítek. Např. Scott dělal speedstery jak s berany tak ve stejném osazení i flat bar. Samozřejmě ultimativní žiletka x skoro29“ jsou naopak vzdáleni.

      0 0
      • jama  

        Silničnímu kolu se musí přijít na chuť. Zkus si ho někde půjčit a pojezdit. Ta cyklokroska je podle mně dobrou alternativou.

        0 0
    • Hroch obojzhivelnyj  

      Najdi si neco o kategorii kol „randonneur“. To je vec tady dost neznama a spousta lidi se ji pokousi simulovat cyklokroskama. V podstate silnicni kolo na dlouhe vyjizdky (brevet) az putaky.

      Ale urcite se zkus projet na slusne silnicce, na 100% souhlasim s Jecnakem ve druhem prispevku. Zvlast jestli jsi na ni jeste nesedel (favorita nepovazuju za silnicku), mozna zjistis ze je to to co hledas.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.