ahoj, máte někdo zkušenost s výměnou sloupku u vidlice? Mám novej rám a potřebuji delší sloupek. Je to manitou black. Možná by to šlo i navařit, ale nevim no.
ahoj, máte někdo zkušenost s výměnou sloupku u vidlice? Mám novej rám a potřebuji delší sloupek. Je to manitou black. Možná by to šlo i navařit, ale nevim no.
Dovozce to asi neudela. Kratky sloupek se tu resil asi pred tydnem. Je nekolik reseni.
Z bezpecnostnych dovodov neodporucam!
Neviem ci zrovna Manitou, ale par dni nazad som videl upozornenie vyrobcu aby sa zakaznik nepokusal o vymenu stlipka ani vylisovanim a opatovnym nalisovanim, cize nejake navarovanie – IMHO velmi zly napad smrdiaci tazkou nehodou, v lepsom pripade zhorsenou funkciou riadenia. Je mozne ze to bol Suntour, narychlo to nezistim.
Ked sa pri motorkach v servise zisti, ze predtym niekto na krku vidlice nieco niekto v ramci zakamuflovania havarie zvaral, je to dovod aby majitel motorky siel a zlomil tomu „fachmanovi“ ruky.
Lepsie najst ram s nizsou hlavou :o) alebo zohnat druhu vidlicu…
Skutečně se to tu nedávno řešilo. Asi nejlepší řešení je nechat vysoustružit vložku, která se bude dát vsunout, do stavajícího sloupku a tam zalepit nějakým kvalitním epoxydovým lepidlem. Ovšem jednalo se o prodloužení cca1,5cm, takže představec byl z části přišroubovaný k původnímu slouplu. Pokud by měl představec držet jen na prodloužené části, tak bych do toho opravdu nešel.
jj, 1,5 cm by mě taky mohlo stačit. Já jsem totiž měnil představec a on drží vidlici jen svou spodní a horní částí (co jsem měl minulý představec tak to bylo v pohodě). Takže s tou vložkou by se to dalo.
To sry, že jsem to neuvedl hned, že jde jen o malý kousek, jinak bych si to netrouf, to je jasný.
Momentálně řeším stejný problém, sloupek sahá pouze po první šroub představce a potřebuju ho prodloužit o 1,5 – 2 cm. Napadlo mě provést spoj nalisováním (pro strojaře uložení s přesahem H/x – vysoustruženou vložku zmrazit a do sloupku nalisovat). Myslím že je to pevnější než lepidlo a řízení to (nějak radikálně) neovlivní.
Jen ještě sám sebe zkritizuju – riziko toho, že se to urve je zde pořád, ale dokud mě nebudou ze silnice seškrabávat, tak prostě budu věřit tomu že to bude držet:)
Ja bych to nelisoval, zvlášť pokud jde o duralový sloupek. Již jsem vlepoval uvolněný sedlovkový zámek do sedlovkové trubky. Už léta to drží velice dobře a to je podle mě ten spoj namáhaný mnohem víc, než bude ten sloupek.
Rád si necham poradit od zkušenějšího. Jaké lepidlo teda použít? A kolik má být tloušťka spáry? Dík za odpověď
Přesný typ lepidla nevím, ale bylo to dvousložkové epoxydové lepidlo na kovy. Myslím, že v hobymarketu nebude problém takové sehnat. Spojované plochy musí být samozřejmě odmaštěný a zdrsněný. Klidně do těch ploch vyškrábej rýhy něčím ostrým. Řiď se návodem na lepidle klidně to může tvrdnout 3 dny. Ty spojované díly by neměly být úplně natěsno. Měla by tam být vůle aby v tom spoji zůstalo lepidlo mezi materiály. Nechal bych vysoustružit ten vnitřní válec přibližně o 1,5 mm menší, než vnitřní průměr krku. Pokud ta vyrobená trubička bude zasunutá dostatečně hluboko v krku vidlice, bude ten spoj určitě spolehlivej.
Díky moc. Vyvstává ale další otázka: co je dostatečná hloubka v krku vidlice? Bude stačit cca 2-násobek nastavované délky (v mém případě by to bylo 1,5 x 2 = 3cm)? Tak jako tak budu muset ježka posunout o něco dolu a na seřizování vůle koupit delší šroub:-/
O 1,5 mm?!!!! Ty asi nejsi strojař. Chtěl bych lepidlo, které udrží pohromadě dvě trubky s vtakovou vůlí.
Je to spára 0,7 mm na každé straně.. S epoxydem jsem nikdy nelepil, takže já nevím
Ale je to dost:-D
0,15 mm je akorát, vzhledem k tomu, že vrstvička lepidla je namáhaná na střih, tak čím je menší tím líp. Já bych ale asi použil Aldurit- to je lepidlo přímo na kovy používané v průmyslu a tu vůli bych v tom případě ještě zmenšil.
Vycházím z toho jak byla vyrobená ta sedlovka co jsem opravoval. Konkrétně Syncros. Opravdu zámek tam byl velice volnej. Po očištění původního lepidla. Přesto to drží. Vůle tam není 1,5mm, ale 0,75mm.
Doporučuju rovněž použít přesnou vsuvnou vložku, kde vsunutá část bude mít výšku 20 mm a průměr o max. 0.1mm menší, než je vnitřní průměr sloupku vidlice. Zajistit (zalepit) lepidlem Loctite 638, popřípadě 603.
Pokud bys raději použil dvousložkovou pryskyřici pak 3421 pro spáru do 0.2mm.
Dobrej je i tmel na ložiska od firmy Berner,namáhatelné za 24h,pokud se to zahřeje třeba fénem tak i za půl hoďky,od sebe to dostaneš zahřátím na vyšší teplotu.Drží fest,slepil sem tím dvě trubky a když je chtěl pak kroucením rozdělat tak se jedna ukroutila ale spoj vydržel.
nechci vás provokovat, ale zrovna jdu jeden řezat :-))))
fotka
tak jim ten zbytek dej :-)
Nedoporučuji. Kdysi dávno jsem toto podstoupil-sloupek mi udělali na fréze.Nicméně po čase to ve spoji začalo lupat-hrozně mě to štvalo a z bezpečnostního hlediska jsem pak raději koupil novou vidlu.Existují nádstavce-šroubovatelné, kterými se dá sloupek prodloužit.
Kup si Extender a seš v pohodě. Mě na vidli chybělo cca 35 mm. Koupil jsem něco podobného tomu co je na obrázku a zatím se to ani nehlo. Bohužel jen moje 36ka má tlustší stěny krku, tak jsem musel soustružit na požadovaný průměr.
dík za rady,
ale nakonec to asi zkusim vyřešit koupí co nejnižšího představce a nízkého hlavového složení (tak jestli máte i na toto tipy tak pište).
každopádně ten nový představec tioga cube i s řidítkama tioga (pochybuji že seženu redukci z oversize na 28,5) jsou k mání.
sám sem to neni davno řešil.. nakonec mi jeden soustružník udělal nástavec kterej tam nalisoval.. ježek je vražen až v tom původním sloupku ( představec drží i na kousku původního sloupku) a je to v pohodě.. :)
nj, ale nevim jak na Dirt, na krosení po lese bych to asi taky tak řešil (a to nic ve špatnym), ale na dirt nebo na 4×ku se bojim. Asi to vyřešim ňejakou kombinací.
aha, no pokud to máš na dirt tak určitě nepřelisovávej… kámoš to dělal na Spacce asi 3× a vždy se mu to vyvyklako a nestalo to za nic… lepší koupit new vidlu..
Tak právě Manitou to ve starších manuálech přímo zakazuje.
Mám odzkoušeno jednoduché prodloužení o cca 1 cm. Použil jsem zbytek krku z jiné vidlice, do něj jsem dal půlku ježka obráceně a pak už jsem to normálně prošrouboval šroubem od představce – jěžci jdou proti sobě a drží to…
napadá mě docela bezpečný řešení: trubky krku a nadstavení by spojovala vložka, jako bylo zmíněno výše, ale vypiloval bys do nich čtyři zuby. Aby to do sebe zapadalo jako taková zubová spojka. Kdyby ti lepidlo povolilo, zabrání to pootočení řidítek. Aby se řidítka nedala vytáhnout nahoru, dal bych ježka pod spoj a s deklíkem hlavka (špuntem) ho spojil dlouhým šroubem.
No, já to vidim tak, že koupim ňákou starší manitou a prostě to tam sakumprdum prohodim i s vnitřníma nohama a bude klid.