SPD - jak si na ně nejlépe zvyknout?

70 nepřečtených
  • ŠAFA

    Zdravím místní bikery! Zkoušel jsem podobné téma hledat, ale nenašel, tak si dovolím položit pro někoho možná trochu směšný dotaz.

    Na biku jezdím od nepaměti, ale až letos s koupí nového kola jsem se rozhodl pro SPD. Zvolil jsem pedály XT a boty rovněž Shimano ale to není zas až tak podstatné. Při jízdě po lehkém terénu nebo silnici jsou nášlapy opravdu super, ale jakmile se přesunu do technicky náročnějších míst začínám mít pocit, že jsou mi SPD spíše na obtíž… :( Už několikrát jsem si díky nim pěkně namlel hubu a začínám mít při projezdu některých pasáží opravdu strach. Mám je už od jara, každej víkend na kole, ale stále si nemohu zvyknout a mám problém je zavčasu „vypnout“ když citím že ztrácím stabilitu. Jak vy ostatní jste na tom? Bylo to zezačátku taky horší a zvykli jste si pak a naučili se zavčasu nohu vypnout? Jsem z toho docela nešťastný, sjezdy které jsem si dříve dával s úsměvem na rtech teď jezdím poloviční rychlostí a stále myslím na to že při ztrátě stability nebo skluzu předního kola musím ihned vypínat. Některé úseky raději jezdím s úplně odepnutými tretrami, ale to pak zase klouže noha na pedálu. Vyplatí se za jízdy trénovat vypínání a posilovat tak nohu a zvykat s na tento pohyb? Po 50km už opravdu někdy nemám ani sílu botu vypnout, přesto že mám pedál nastaven na nejmenší tuhost. Díky za případné typy a rady do začátků s SPD, snad to bude časem lepší a zase si budu lesní sjezdy užívat.

    Díky všem za případné reakce!

    0 0
    • maajkee  

      Základ je nemyslet na to že máš nějaký nášlapy, ono stejně při pádu nohu reflexivně vytrhneš. Já si na ně zvyknul tak za 2 dny, po tejdnu už jsem o nich ani nevěděl :)

      0 0
      • Charles2k  

        Troufnu si nesouhlasit. Zdaleka ne vždy se zadaří reflexivně nohu vytrhnout, třeba když se člověk převáží na blbou stranu. Zrovna včera mi kamarád vyprávěl o svém známém, vášnivém zkušeném cyklistovi, který jezdí 25 let a má najeto desítky tisíc km, jak při objíždění závory najel na nějaký balvan či kořen, blbě se kolo naklonilo, vycvaknout nestihl a má vážně nadvakrát přelomený kotník. A takových obdobných případů znám více. S obyč. pedály člověk přece jen snáž s nohou vymanévruje.

        Já třeba na silničce nášlapy x let vozím, ale na horském ne a čím dál více nabývám dojmu, že dělám dobře. (možná je to i tím, že mám po vážném úrazu a jakýkoli pád bez včasného vycvaknutí nohy by již pro mě mohl mít fatální zdravotní důsledky)

        0 0
        • RendyD  

          To potvrzuji. Jednou jsem letěl takovým úvozem trávou a filutové lesáci tam „zapomněli“ kládu. Tak jsem na to hamstl a dokonce jsem se i vycvakl na jedné straně…bohužel na opačné, než jsem potřeboval. Být bez spd, tak jsem to dal s prstem v nose.

          0 0
          • blisterexist  

            nechápu, já dokážu vycvaknout aji když se převažuju, tzn.: jedna noha ve vzdudu, druhá nacvaklá v pedálu, a převážení na tu zacvaklou…… v pohodě:-)

            0 0
        • Pavel  

          Troufnu si souhlasit ;-). Bez SPD bych nedal to, co dávám. „Moja“ mne přezdívá kamzík :-) A taky (samozřejmě) šílenec… :-DD

          0 0
    • jIrI___  

      Jezdit těžké úseky s vycvaklou botou je strašná blbost. A na SPD si zvykneš tak, že budeš jezdit :). Po pár desítkách km už na ně nebudeš myslet a budeš vycvkávat instiktivně.

      0 0
    • bagr84  

      Proste ten mechanismus povol (malej imbus, 2 na kazdym pedalu) a zvykej si.

      Preventivne vycvakavat je blbost. Nekdo si zvykne hned, nekomu to trva. Tobe to trva :)

      0 0
      • LRRTM1  

        Souhlas. Klidně povolit. Člověk si vytvoří takový reflex a vycvakne botu automaticky. Chce to jezdit. Já musím zaklepat, ale kvůli SPD jsem si nikdy hubu nerozbil. Vždycky nohu vycvaknu. Naopak je pro mě dost nepříjemný jezdit na FR kole bez SPD :o)

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • Hrabex1  

      nevim, co mas za pedaly, ze to jde tak ztuha?Shimano 520 chodi krasne zlehka…

      Ale jinak je to opravdu o tom treningu. Doporucuju nakou narocnou polni nebo lesni cestu do kopce, kde je blato a nejsou kameny. Budes spinavej jak prase, ale nenatluces si :-)

      0 0
    • děd (ek)  
      1. seřídit,
      2. jezdit,
      3. „preventivně“ nevycvakávat.
      0 0
    • Frostty  

      Jezdit, jezdit a nemít furt v hlavě že si „nacvaklé“. Já si na ně zvykl během týdne a rozhodně bych neměnil. Sjíždět nenacvaklé nějaké těžké terén je fakt nesmysl.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • ŠAFA  

      Díky za odpovědi, asi to bude tedy jen o tom zvyku… :) Najeto mám s nimi už docela dost, jsou to M540, seřízené je mám na nejmenší tuhost ale příjdou mi i tak docela tuhé. Problém je, že když citím že ztrácím balanc, začnu nohu škubat reflexně škubat nahoru a to už je většinou pozdě :D Tak aspoň jste mi zvedli náladu a snad i já si tedy zvyknu… ;)

      0 0
      • LRRTM1  

        No vidíš. Děláš to v zásadě dobře. Jen přestat reflexivně škubat a začít reflexivně vykrucovat :o) To chce asi fakt jezdit… nic jinýho nepomůže

        0 0
      • Sandrushe  

        Jestli mas problem s tuhosti, tak zkus vymenit Shimana trebas za Time :) Ty maj sice zase jiny problem a to ten, ze nejde nastavit tuhost, na/vycvakavani s novymi kufry jde dost tezko, ale staci par vyjizdek a vpohode se zajedou, a pak uz to jde jen lehceji a lehceji :).

        Ja si na naslapy taky zvykala hodne dlouho, ale zvykla jsem si, dokonce ani ty nove kufry na Time mi uz nedelaly takove problemy (akorat asi dvakrat jsem necekane spadla, protoze jsem byla zvykla, ze ty stare chodily hrozne lehce, zatimco nove ztuha).

        Mozna by jeste nebylo spatne zkusit naslapy s platformou, ta je tam prave proto, kdyz se ti nepodari rychle nacvaknout, aby ti noha nezklouzla a drzela. Ja je mam, a nemenila bych.

        0 0
        • MlokCZ  

          Prvních pár (odhaduju tak 50 cvaknutí) jde na nových kufrech opravdu znatelně hůře. Všechny Time, kromě nejnižší modelů ale nastavení tuhosti pružiny mají (tři polohy, které se poměrně liší – já jezdil a jezdím vždy tu střední polohu).

          0 0
          • jezevec2  

            Mloku, maji Timy stelovatelny uhel vycvaknuti. Mam ted 520 a cca po 1500 km jsem se vratil ke klasice – klícka za par stovek s klipsnou. U tech Shiman mi vadi ten (pro mne) naprosto nepřirozeny pohyb patou do strany. Mozna timy vycvaknou pod mensim uhlem – proto se Te ptam.

            Jinak s SPD byla radost z jezdeni polovicni. Zatacka s asfaltem s kluzkym sterkem a prachem nebyla driv problem – s SPD jedu o tretinu pomaleji. Nejhorsi to bylo u oblibenych a treba i 20× jetych sjezdu v lese – o tretinu pomaleji a vycvakla leva bota :-(

            0 0
            • MlokCZ  

              U Timů lze pouze prohozavat kufry. Dle toho mají různý úhel vycvaknutí.

              Ten větší úhel je nechutně velký, s tím když jsem to kdysi zkoušel jsem měl už problém vůbec vycvaknout.

              Jak přesně se ale liší ten menší úhel od úhlu vycvaknutí 520tek ti nepovím, už jsem delší dobu žádné Shimano pedály neměl ani na vyzkoušení.

              0 0
              • jezevec2  

                DIK ZA info. Tzn. ze s botama nebo i zvlast dostanu min. 2 pary kufriku a nasadim ty s nejmensim uhlem.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Kufry se dodávají vždy s pedály, s botame nedostaneš nic (výrobce bot nemůže tušit, co budeš vozit za systém).

                  A napsal jsem to trochu nejasně. Kufry se prohazují ne za jiné, ale levý za pravý. Kufr má z každé strany jiné zkosení a dle toho je pak úhel vycvaknutí.

                  0 0
                  • jezevec2  

                    No jasne – kufry s pedalama. Uz mi hrabosi… Zkusim se poptata v prodejne na ten uhel nbo jeste popatram po pedalech se stelovanim uhlu.

                    0 0
          • Sandrushe  

            Hmm, a jak se to steluje? Nejak se nedari na to prijit.

            0 0
            • MlokCZ  

              Je tam na to šroubek, který je jasně viditelný a jsou tam i označený ty tří polohy. Pokud na to nemůžeš přijít, tak máš nejspíš model, co štelování nemá, přehlédnout to nejde.

              Jaké Timy vozíš?

              0 0
      • mr.antik  

        Tak se s nima nauč balancovat na „suchu“, kde máš na to vycvakávání dost času a klidu.

        0 0
        • Sandrushe  

          Jj to jsem delala taky (i kdyz jsem zajizdela nove Time :). Vyjela jsem na pole, a snazila se rychleji nacvakavat a rychle vycvakavat. V terenu je to sice vzdycky jine, tam to mnohdy necekas, ale pomuze to.

          0 0
      • RendyD  

        Buď v klidu, deset let jsem pořádně nelehnul a když, tak jsem spíš zahodil kolo, ale co jsem si letos pořídil nové kolo s SPD, byl jsem 3× na chirdě a teď jezdím na ortopedii se zánětem nervu v prstě po úrazu…:-D. Pokorně jsem se vrátil ke klasice a SPD si beru jen na lehčí terén, jak jedu v něčem náročnějším, „přezouvám“. Ale úplně to nevzdávám, je fakt, že šlapání je efektivnější. Jen mám pocit, jako bych ztratil rovnováhu a nemohu se toho pocitu zbavit:-(. Vím, že to není žádná rada, ale aspoň pochopení…:-D

        0 0
    • rud1k  

      Si zvyknes – kazdej si zvyknul. Naopak ja ted musel nedavno sjet kratkej rozbitej usek v normalnich botach a bylo to sileny, jak mi boty skakaly po pedalech. Kazdopadne pri padu nohy vzdycky ven nejak dostanes, neni to jako na lyzich nebo snowboardu.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • MlokCZ  

      Většina už byla napsána, jen doplním, že časem až si zvykneš a budeš vycvakávat reflexivně, tak přijde opačný problém. A to když nějakou pasáž nedáš, šlápneš si na zem a musíš se znovu rozjíždět. Největší problém pak může nastat pokud se nepodaři druhou nohu okamžitě zacvaknout a musíš jet technický úsek pár metrů nezacvaknutý. Tohle pak může mít slušně o ústa.

      0 0
    • Richi  

      Na silničních pedálech to je sranda, ale ty spd jsou trochu horší. Mě osobně vadí ten vakl který mají, klidně bych mohl mít menší. Musíš mít ty kufry dobře nastavený – natočený, aby jsi nevypínal někde na hranici možnosti vytočení kotníku ven.

      Když jsem měl zprasený kotník, tak „reflexivně vycvaknout“ nešlo ani náhodou, kotník to tak rychle prostě vytočit nedokázal a klidně jsem se v nějaké strouze složil.

      0 0
    • roud  

      Nic jinýho než že sedneš na kolo a budeš jezdit nevymyslíš tak to tu neřeš a upaluj si zvykat ;o]

      0 0
    • Lucky-x  

      Tohle je věc každého z nás. Resp. je to věc naší psychiky. Někomu to bude trvat měsíc, někomu rok. Já jsem si v nich začal být jistý, jakože opravdu jistý, tak po 1,5 sezony. Časem si prostě zvykneš.

      0 0
    • Trainman  

      Taky si myslím, že je dobré vědět DOPŘEDU před technickou pasáží co jsem chopen sjet/vyjet a včas se rozhodnout.

      0 0
      • ZuzicK  

        Jo jo, to je dobrá rada, protože pak si můžeš naplánovat i kam případně lehneš ;) Horší je to při pádu, kterej absolutně nečekáš. Jezdím na spd cca 7 let a do posledního pádu před měsícem jsem si byla jistá, že dokážu vždycky vypnout. Normálně by to šlo do nějakého parakotoulu, takhle jsem šla plnou vahou tříslem o představec :-/

        0 0
        • RendyD  

          Já při posledním neplánovaném letu vjel do díry a samozřejmě jsem měl blbě těžiště, takže mě to hodilo před kolo…A vycvaklo to samo, to jo, ale až jsem ryl držkou v zemi s kolem na zádech… Byl jsem z toho tak vybzikanej, že jsem po 100metrech lehl znova a úplně stejně. A protože mám dost bolestivé bebino na prstu, kterým brzdím, musely jít dolů, pokračování po rekonvalescenci…:-D. Mít volné nohy, tak jsem jen „vystoupil“.

          0 0
    • Uruwashii  

      Ahoj, já s vycvakáváním měl problém jen párkrát na semaforu, když jsem zapomněl, že mám nohy zacvaknutý :))

      Jinak v technických pasážích mi vycvaknout problém nedělá.. nesmíš se toho bát a když cítíš, že už to neustojíš, tak tu nohu prostě vytrhni trošku stranou :) už několikrát jsem myslel, že sletím, ale vždy jsem to stihl.. A to mám tretry a SPD 1. sezonu :)

      0 0
    • Elwing  

      Jezdím 5 let, začínala jsem s spd, zvykla jsem si na ně celkem rychle, ale jak jsem začala jezdit víc z kopce a víc technicky, tak musely spd dolů. Nechávala jsem je jen na dlouhé xc vyjížďky, protože do kopce to je nesrovnatelné. Teď jsem ve fázi, že jsem kvůli spd v terénu už párkrát ublížila a rozhodla jsem se je prodat a jezdit jen na platformách. Nevím jak na nich ujedu 100 km, ale některý lidi to dávaj, tak proč ne já.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • mr.nobody  

        kup si kombinovaný pedály, ať nemusíš furt šroubovat :-)

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • Elwing  

          jo, to věčný přendavání pedálů mě taky vytáčí :)

          0 0
      • Sandrushe  

        A ja to mam presne naopak – kvuli technice bych radej jezdila s platformama (ne proto, ze mi to s naslapy v terenu nejde s tim nemam problem, ale proto, ze s platformama se musis vic snazit), ale moje obava z rozrezanych nohou od pinu (talentu na to mam dost) je natolik velka, ze platformy mam doma jen jako zalozni variantu kdyby neco… nastesti v terenu a sjezdech mi naslapy problemy vetsinou nedelaji…

        0 0
        • Elwing  

          mám na noze jizvy od pinů, z bikrosky, velká frajerka na to vzít si chrániče, ale frajeřina nezebe :) Když jedu jezdit z kopce, tak si stejně beru chrániče, takže jizvy nehrozí. No a teď uvidíme, zatím mám nateklý koleno (kvůli posraným spd) takže týden na kolo nesednu, ale dneska si jdu pro nové pedálky

          vypadají nebezpečně :)

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    • dobytek  

      Mám na dvou kolech SPD M520, obě maximálně povolené. Vycvakávají na první pokus bez problémů. Při jednom letu přes řidítka mi noha vycvakla, až když už jsem byl na zemi, ale jinak i v takových situacích většinou vycvakávají bez problémů. V rozbitých sjezdech noha v pedálech pěkně drží (bez nich by se hodně smekala) a i skákání přes odvodňovací kanály jsou s tím fajne.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • tekara  

      Já jsem si dlouho myslel, že nemám problém vypnout nohu (i v krizových situacích). Ale loni při Rusavské padesátce jsem bohužel narazil na jiný problém. Jsem zvyklý vycvakávat levou nohu a ve sjezdu při objíždění překážky (pěkná, leč zoufale pomalá slečna) mi podjelo přední kolo po kořenu a já šel vcelku rychle k zemi. Samozřejmě na pravou stranu. Levá noha byla vyplá, pravá nikoli a roh od řidítek vražený do levé nohy těsně pod tříslem. Jako hrdina jsem s tím dojel 20 km do cíle. Samozřejmě krvácení do celé nohy, několik punkcí a na kolo jsem sedl až letos v květnu.

      Letos se ve sjezdech opravdu bojím a mám k SPD respekt.

      0 0
      • MlokCZ  

        Reflexivní vycvakávání je třeba právě umět na obě strany a lépe i umět obě nohy současně. Až pak se dá mluvit o tom, že je to zvládnuté.

        A ta druhá noha, na kterou se běžně nevystupuju, ta může často být na reflexivní vycvakávání na naučení těžší než ta druhá na počátku.

        Jednu nohu jsem měl opravdu dobře zažitou po roce ježdění v nášlapech (to už bylo před hodně lety).

        Tu druhou nohu a také vycvaknutí obou najednou, to přišlo až o dost let později, když jsem začal jezdit více technické věci a přicházely situace s nutností rychle vycvaknout na druhou stranu.

        0 0
    • Daf  

      Když jedeš z kopce, musíš hned vědět jestli to sjedeš, nebo ne. Jakmile začneš váhat a jsi nerozhodný je lepší rovnou slézt. Není to problém pedálů ale otázka zkušeností. Jezdit s vycvaklým pedálem je nesmysl a zlozvyk. Myslím si, že tvůj problém je míň zkušeností s jízdou v náročnějším terénu. Ideální by bylo vyjet si z někým kdo ty zkušenosti má a jet za ním. Když pak člověk vidí, že to ten před ním přejel bez problémů snáž to taky překoná.

      0 0
      • KOMOÒ  

        To bych slejzal furt ;-)

        0 0
      • pelhrimov  

        Přesně, ješitnost musí jít stranou a je dobré jezdit za někým, uklidnit se a něco se přiučit. Já třeba na závodech pouštím ve sjezdech před sebe děvčata a pak kopíruji jejich stopu. Když už nějaká jede při závodě mé tempo, tak je to relativně kvalitní závodnice, kdežto kluci mé výkonnosti zase tolik naježděno nemají.

        0 0
    • KOMOÒ  

      Mám cranbrůthry candy a vycvaknu nohu úplně lehce,kolikrát se jen trochu leknu a je noha venku a zacvákávám zpátky.

      Ale jinak nacvaknout není úplně snadný ve srovnání s spd je takový nejednoznačný spd nasednu cvaknu jedu(zkoušel sem a šlo mi to okamžitě hned snadno a rychle) s CB mám stále trochu honičku,když třeba jedu nějakej sjezdík seshora tak nahoře se nacvaknout je hoňka těžká..někdy.

      Ale to vycvakávání je fakt supr asi u nich zustanu,nicméně vycvakávání oproti spd nemám až tak vyzkoušený spd sem nejel v terénu kde bych potřeboval vycvaknout…ale přišlo mi že to de hůř.

      0 0
    • Polo21  

      nemysliet na to ze mas SPD a jazdit jazdit jazdit

      0 0
      • mr.antik  

        nopak, myslet na to, že máš SPD a umět s nima patřičně zacházet :-))

        0 0
    • bikerp1  

      Podobnou nejistotu s SPD jsem poprvé pocítil až letos na Lago di Garda, kdy některé úseky byly skoro o život. Při představě, že hodím tlamu a padám několik detítek metrů ze skály mi bylo celkem nevolno. Ale souhlasím, že to je spíš otázka psychiky.

      0 0
    • rš2  

      Jak nejlépe si zvyknout? Jezdit! Není na tom vůbec nic nad čím bys musel přemýšlet…prostě si sedni na kolo a jeď, kdybys někdy padal tak je to tak neuvěřitelně přirozené jak lehce nohu vycvakneš a potom marně přemýšlíš jak to šlo samo a přitom jsi na to vůbec nemyslel a ani neměl čas :-) Ještě se mi nestalo, že bych nevycvakl…nechápu ty komentáře typu – vycvakl jsem druhou stranu… – to mi fakt hlava nebere nebo mám štěstí a narodil jsem se motoricky v pohodě :-))

      0 0
    • Marsve  

      Ahoj, SPD jsem pořídil tento týden, taky po letech váhání (PD-M324, Specialized Tahoe). Zatím jsem na nich za dvě odpoledne najel 135 km, počáteční zkušenosti:

      (a) Je problém najít optimální polohu kufrů v tretrách, posouval jsem je na trase asi 10-krát než to bylo ono. Každý milimetr hraje roli, vyplatí se pohrát si s tím…

      (b) V terénu jsem z nich nadšený, mám lepší stabilitu a přes původní obavy jsem s pevnýma nohama mnohem jistější. Dřív když jsem uklouzl na kořenech nebo vlítnul do koryta v cestě, tak mě to katapultovalo z pedálů a musel jsem to krkolomně vybírat nebo rovnou zastavit. Teď se stačí vzepřít v nášlapech, pořádně zabrat rukama i nohama, a kolo se vrátí do stopy.

      © Vycvakávání je v pohodě, jde to úplně samo a reflexivně. Možná mám výhodu, že je mi odjakživa jedno na kterou nohu sesedám.

      (d) Menší problém mám při jízdě do prudších kopců. Byl jsem zvyklý lehce měnit polohu nohy na pedále, abych zatěžoval různé svaly na noze, kdykoliv jedny už měly dost. To teď jaksi nejde, takže všechno táhnu přes jednu kombinaci svalů a do některých výšlapů se pak drápu málem jak na začátku sezóny. Bikeři, máte s tím zkušenosti? Je to o zvyku, nebo mám zkusit ještě poladit kufry, nebo co s tím?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.