Zdravím, chci se zeptat ohledně, jestli nevíte jak se ve výrobě spojí karbon s ocelí popř. hliníkem. Zda je tam nějaké speciální lepidlo. Mám to do své ročníkové práce. Děkuji za odpovědi
Zdravím, chci se zeptat ohledně, jestli nevíte jak se ve výrobě spojí karbon s ocelí popř. hliníkem. Zda je tam nějaké speciální lepidlo. Mám to do své ročníkové práce. Děkuji za odpovědi
Zkus se informovat třeba u Duratecu (Pellsu?), ti s tím mají zkušenosti.
jak psali ostatni, lepeni, k tomu nekdy „profilovani“ resp. nejake „kotvici“ prvky…
udajne lepsi je pro karbon spojeni bud s titanem nebo kvalitni cr-mo… hlinik neni pry tak dobry, presto se pouziva v 90% prave on:)
Hliník se do karbonu většinou lepí epoxidovou pryskyřicí. Těch je samozřejmě více druhů, podle konkrétní potřeby při výrobě nebo následných opravách.
Bral jsem tu otázku trošku jednosměrně, jakože se ptáš například na inserty a podobné části lepené přímo do výrobku. Ale když to vezmu zeširoka, tak další možnosti jsou například spoje nýtované, nebo klasicky šroubem. Například v letectví je to kompozitový potah(skin) nýtovaný nebo šroubovaný ke kovovým nosníkům a žebrům.
Zdar. lepidel je cela rada. Velice dulezite pro kvalitni spoj je priprava vlastniho povrchu alu dilu. Provadi se napr piklovani, tedy neco jako elox, kdy se na povrchu vytvari vrstva oxidu (Al2O3), ktera ma podstatne lepsi vlastnosti, nez oxid prirozene vznikajici ma povrchu. Lepe drzi s povrchem, ma lepsi smacivost, atd. Pouzivaji se ruzne metody (FPL,CAA,…).
Ve spojeni lepidlo/kompozit vetsinou nebyva problem.lepidlo se velice dobre spoji s matrici, zvlast, pokud je na stejne bazi.Hlavni problem je prave na strane kovu, kdy pri vystaveni nepriznivym podminkam (teplota,vlhkost,korozivni prostredi) muze dochazet k podkorodovani vrstvy lepidla. Prave proto se upravuje povrch kovu ke zvyseni odolnosti a dost take zalezi na vlastni povrchove ochrane spoje. Take ve spojeni Alu/uhlik muze dochazet k elektrochemicke korozi, ktera muze myt za nasledek selhani spoje. Proto je dulezite spravne lepit, aby uhlik od alu oddelovala vrstva lepidla a nebo se pouziva prechodova vrstva napr. ze skelnych vlaken.
Pak jsou pro pevnost a trvanlivost spoje potrebne i technologicke faktory, jako co nejkratsi doba od pripravy alu dilu po lepeni, priprava lepidla, vytvrzovani, technologicka kazen, atd.
Jeste jsem zapomnel na dalsi dulezity faktor a to je tloustka vrstvy lepidla. Mel by ji uvadet vyrobce lepidla a mela by se samozrejme dodrzovat.
Nový dotaz na staré téma – něco co mi vrtá hlavou = Pořídil jsem na přesuny rychlejší stroj Pells Aeron Tiagra 2010 a tak mě napadá – při zimní jízdě – v zimních teplotách práce materiálu tedy hliníku spojeného s karbonovou zadní stavbou. Nejsem fyzik, ale na ZŠ učili o různé roztažnosti různých materiálů v závislosti na teplotě. Druhá věc je životnost lepeného spoje… Víte někdo něco? Případné nasměrování a odkazy ocením!
Hele jestli tě to fakt zajímá, tak si najdi teplotní roztažnost hliníku (myslim že je kolem 20*10–6 1/K), spočítej to a uvidíš (u karbonu by měla být ještě menší asi 10–6 1/K), bejvaj to tak miniaturní rozdíly v roztažení při změně o 20°C, že by se nic nemělo stát. Hlavně ten rám se smrští, když jdeš do zimy. Hlavně podobnej problém, ale s roztažností bys řešil v horku, což si myslim, že by tě ani nenapadlo, že může kolu uškodit. Takže v zimě se kolu nic nestane v rámci roztažnosti.
Přesně tak. Mám leta silničku s karbonovou zadní stavbou. Jezdím to v létě a zrovnatak, když ještě leží sníh a je na nule. A nic to neudělalo. Zatím. :-)
Já se ptám hlavně proto, že jsem po včerejší vyjížďce, kdy jsem mimo jiné srazil srnu a vysekal se, našel po zevrubnější prohlídce toto – viz foto :x
hm,pěkná vlásenka,kdybys měl celohliník tak žádnou srnku nesrazíš:-),karbon srnky nějak přitahuje nebo co..
myslím, že si bude pamatovat a řekne ostatním, až už na tu silnici nelezou :) řvala jak tygr…by mě zajímalo, zda někdo srazil prase – třeba divoké
si našel na svym kole brzdu? Jo, ta se občas hodí no
a chtěl bys to jakože svýst na přízemní mrazíky? To asi neprojde, najdou v tom srnčí chlupy :)
Na 90% je to jen popraskany lak. Vetsinou ten spoj je trochu pruznejsi nez okoli a pri vetsi namaze prave praska lak.
taky myslim…
spis nez zimy bych se bal v zime soli… ta dokaze ten spoj daleko vic proverit si myslim…
Postav si železobetonové kolo, tam je tepelná roztažnost prakticky stejná :)))
Zdravím všechny, už jsem s tím jednou prudil v jiným vlákně. Jedná se o přehazovačku Xtr, která má jednu část z karbonu, ve které se vylomil nerez váleček – původně možná za tepla zalisovaný, na konci opatřen nějakou vrstvou gumy. Na obrázku se jedná o dílek č. 1, který bych chtěl přilepit tou částí s gumou do dílu č. 2. Beru to jako pokus o záchranu přehazky aspoň na dětský kolo. Již jsem ji měl smontovanou, pomohl jsem si slabou podložkou, přes kterou jsem vodítko s kladkama stáhl – původně díky poškození vodítko nedrželo v ose a stáhnutím k sobě přes tenkou podložku to chvíli fungovalo ale ne na 100%. Někdy přidrhávalo.
Měl by jste někdo zkušenost, jaké lepidlo by bylo vhodné, případně jak postupovat? Čítám, že základ dobře odmastit.
Blbý je, že je to posléze i v prostředí maziva, je tam vratná pružina.
Tohle myslím je na vyhazov a ni na dětský kolo to není , ta styčná plocha je na čistě lepení moc malá v zhledem k následnému namáhání. Osobně bych spíš nechal redukci vyfrézovat, tedy válec který by byl místo toho materiálu co odpadnul. . …vše pokud nemáte materiálu techniku zadarmo vychází cenou bazarové neli nové. .
Upřímně raději se smotám sám, než aby se mi smotalo dítě.....
To namáhání mi po opravě v podstatě podržela dosud ta podložka navíc, díky které jsem to mohl celé stáhnout k sobě, aby drželo vodítko v ose. Jezdil jsem to tak nějakou dobu sám. K tomu dopnutí řetězu chybělo tak možná 1–2 cm posunu vodítka a projevovalo se to jen občas na dvou nejmenších pastorcích, kdy šlo vodítko zcela do krajní polohy. Každopádně to ale možná dopadne i tak, že poletí do koše. I tak děkuji oběma za názor, za každou cenu ji držet nebudu.
Nechat na náhradu díly a koupit novou klidně Deore
Vis jak, kdo nema R je amaterrr.