Jen tak ze zvědavosti jsem si na stravě srovnával gravel pláště na převážně silniční trase s několika štěrokvými úseky a přejezdy přez obrubníky / stezky / hrubý asfalt ve městě. Takový „real world“ test (nerd alert :) ).
Páště:
- ZIPP G40 40mm, 12.11.2023
-- https://www.bicyclerollingresistance.com/…ipp-g40-xplr
-- bezduše, 23mm ráfek DT xm401, reálná šířka 42mm, tlak: 3,5bar dle sram kalkulatoru.
-- jsou to hodně rychlé pláště. Sjezdil jsem tufo speedero i thundero 40C, WTB Riddler 38c, Teravail cannonball 38c, panaracer gravelking slick 38c, specialized pathfinder pro 38c. G40 je nejrychlejší, srovnatelné jsou jen panaracer slick.
- Continental Grand Prix 5000 (starší neTLR) 32mm, 30.09.2023
-- https://www.bicyclerollingresistance.com/…ix-5000-2018
-- latexové duše, 17mm ráfek fulcrum DB6, reálná šířka 29mm :( tlak: 5bar dle sram kalkulatoru.
Záplety: oboje váha kolem 1700g. Stejný jezdec 100kg, stejné kolo 9,5kg. Stejná trasa, sucho, stejné úsilí / tepy. Snaha jet v Z2, povětrnostní podmínky v podstatě stejné, různé segmenty ukazují, že neměly vliv
Celá trasa: 42,4km, g40: 25,5 km/h, TPF 134; GP5000: 27,4 km/h, TPF 132
Zvlněná rovina hladký asfalt: g40: 26,3 km/h, GP5000: 29,7 km/h
Rovina klesání hrubý asfalt: g40: 31 km/h, GP5000: 33,4 km/h
Stoupání 3%: g40: 16,5 km/h, GP5000: 17,8 km/h
Stoupání 5%: g40: 13,3 km/h, GP5000: 13,9 km/h
Rovina štěrk: g40: 30,4 km/h, GP5000: 31,1 km/h
Pocity: gravel pláště podstatně pohodlnější ve městě, obrubníky, štěrkové zkratky, prudké sjezdy. Pří jízdě po rovině ale subjektivně jedou hůř a ukazuje to i průměrná tepovka na celé trase a jednotlivých segmentech :)
Závěr z čísel: rozdíl v průměrce čistě na silnici cca 3–4 km/h ⇒ 10–13% v těchto průměrkách. S vyšší rychlostí rozdíl roste více.
Rozdíl na celé trase cca 2km/h ⇒ 8–10%
Silniční gumy prostě na silnici sviští líp. S vyšší rychlostí bude rozdíl ještě výraznější.
Na druhou stranu, u pomalejších silničních plášťů bude rozdíl daleko menší.
Překvapivě tenké silniční pláště měly navrch i na štěrkovém úseku i hrubém asfaltu …