• vojbarz

    Ahoj,

    vysvetli mi nekdo rozdil mezi Super B TB-ST12 a Park Tool TM-1 (pripadne UNIOR)? Cena skoro 3× vyssi ale konstrukcne mi to prijde velmi podobne. Jedine ceho jsem si vsiml u park toolu jsou delsi ramena pruzinky a ocividne lepsi kalibracni mechanismus, ale furt to neni neco co by oduvodnilo skoro 2k rozdil

    0 0
    • Vilém  

      U nas je parktool silene drahej. Nechaval jsem si ho kupovat ve statech cca za 1500,–. i z GB to vychazi slusne, proti cene v CR.

      0 0
    • Rice  

      Mam Unior a kalibrační šroubek je sice v pohodě, ale ten kalibrační drát a univerzální převodní tabulka pro odečet napnutí drátů neni uplně ideální. Při napětí kolem 110 – 120kgf je jeden dílek ±10Kgf a s tim kalibračnim drátkem a převodní tabulkou jsem si nebyl moc jistej nakolik jsou dráty napnuty, takže jsem z jeklů zbastlil rám s váhou do 300kg, napnul tam drát a dodělal převodní tabulku pro dráty co používám. Pokud si uděláš vlastní převodní tabulku, tak pak asi mezi zmínejma tenzometrama nebude tak velkej rozdíl jako v ceně a značně tim zvýšíš přesnost měření.

      0 0
      • Rice  

        Teď jsem narazil na tohle video, takže asi by se dal udělat i bez CNC či laserový vypalovačky kovu, budík nejspíš z Aliexpressu. Tak aspoň taková hezká inspirace na dlouhý zimní večery…

        https://www.youtube.com/watch?…

        0 0
        • vojbarz  

          Schvalne jsem koukal maji ho tam za necelych $8. No ale za tu prdel to stoji – mam i 3D tiskarnu, takze to telo bych vytisknul na ni. Sice to nemam jak zkalibrovat (draty nemam, kola jsem nezapletal), ale vyresi to muj hlavni problem – komparaci tenze spic.

          Ale jako konstrukci bych pouzil spise trojuhelnik, treba jako tady tento

          Treba si pozdeji pohraji a vymyslim kalibraci

          0 0
          • Rice  

            Taky jsem na zkoušku objednal budík, jen je třeba ještě vychytat správný napětí pružiny (zkusim váhou oměřit ten Unior nebo s ní zatahat za dráty, ale nevim jestli něco rozumnýho změřim). Ten dřevěnej se mi libí víc, protože tam je ta pružina nahoře na budíku, kdežto u toho trojúhelníkovýho je pružina napojená na šoupátko vespodu, který tahá za drát. Když pogooglíš „homemade tensionmeter“, tak možná najdeš i nějaký nákresy.

            0 0
            • Rice  

              Budík je doma, měřící hrot i to mačkací kolečko nahoře se mi teflonovejma kleštěma podařilo povolit a vyšroubovat a půjde nahradit jinym šroubkem, podložkama apod. V diskusi na mtbr.com jsem našel, že by se na drát mělo působit boční silou v řádu jednotek kilogramů. Vrchní část měřáku, kam bych dal pružinku, má 12,5mm na délku a 4,5mm průměr, takže bych volil tlačnou pružinu s délkou cca 10 – 15mm a stlačitelností nejlíp až na 5mm, u který by byla síla při stlačení o 10mm asi 20 – 40N. Prošel jsem několik českých eshopů a nakonec jsem nic neobjednal, protože byla buď min objednávka 500 Kč, nebo za jednu pružinku chtěli 140 Kč, ale snad se do pár dní podaří něco dohledat.

              http://forums.mtbr.com/…72270-2.html#…

              0 0
            • Rice  

              Pružinky jsem nakonec objednal z nějakýho cz eshopu. A v domácích podmínkách jen se svěrákem a vrtačkou připravil z kusu tvrdýho dřeva ze starýho žebříku a šroubovacích nožiček ke stolu tu jednodušší verzi. Měřák je napasovanej jen za prodloužení měřící tyčky, v tvrdym dřevu to drží hodně pevně. Ale beru to jako testovací verzi a předpokládám, že se časem rozkalibruje (napínák drátů s váhou na kalibraci mam doma). Takže zbejvá jen M3 šroubek s větší hlavou nebo vypilovat háček na drát, nasadit pružinku a udělat převodní tabulku. Jestli časem seženu lepší materiál/destičku, tak asi udělám novou verzi a měřák přišroubuju zezadu přes šroubky víčka.

              https://www.youtube.com/watch?…

              0 0
            • Rice  

              Pružinky jsou doma. Jednu jsem zkušebně nasadil a oproti Unioru, kterej u kola ukazoval rozdíl mezi napětím některejch drátů 0,5 – 0,7 dílku to na tom budíku ukázalo rozdíl asi 4 dílky (s jinou pružinou a napnutí drátu se to asi bude měnit), přičemž na budíku je stupnice i ručička mnohem jemnější/přesnější. Nicméně je to dost provizorní řešení a knoflík nahoře na budíku při mačkání tlačí do ruky, šroubek s matkou a podložkou co tahá za drát taky neni uplně ideální. Další verzi asi udělám z 3 – 4mm laminátový desky. Nejvíc by se mi líbila ta klasická „klešťová“ verze, kde se pružina mačká přes páku.

              0 0
        • Cryzyy  

          ještě najít vhodnou pružinu, vlastní tenzometr nebude nic složitého, ani náročného na přesnost, výrobně náročnější mi v domácích podmínkách přijde něco na kalibrování, tohle se mi třeba líbí https://www.youtube.com/watch?…

          0 0
      • vojbarz  

        Na tomto videu https://www.youtube.com/watch?… jsem si vsiml, ze Unior ma nejakou kalibracni tycku a ze by to clovek mel kalibrovat pred kazdym pouzitim. Tusi nekdo jestli to same maji ostatni? Asi to nemaji jenom tak pro legraci.

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • DALIS  

      Tak sedím trochu unaven po nedělním švihu u pc.a čtu tady ty odkazy. Už centruji kola 40 let,můj strýc centoval kola klukům z favoritu Brno. Nikdy žádný tenzometr jsem já ani strýc jsme nepoužívali,ani v totáču nebylo nic takového k sehnání.A co mám zkušenost z centrováním,musí být špice citově stejně napnuté a dobrý ráfek a při kvalitě stávajících špic,není co řešit!

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • tomxxx  

        Kdyz mas cit, tak zapletes dobre. I v mavicu pletou podle zvuku a tenzometr meli jen na vystupni kontrole. Jina vec je, ze rafek za 20t kus bych nekomu bez tenzometru asi nesveril.

        0 0
        • Rice  

          Viděl jsem na Youtube video, jak týpek utáhnul niple aku-šroubovákem s „momenťákem“, docentroval do stran/nahoru dolu, přejel tenzometrem o kousek otočky dotáhnul, znovu přeměřil a bylo. Pletu jen pro sebe, takže si s tim hraju mnohem dýl se snažim se to vyladit co nejlíp (proto už koukám po tenzometru s budíkem) a kvuli těm kolíkům/svárům opravdu všechny dráty stejně napnout nejdou (možná u těžkýho dh ráfku). Každopádně na další záplety už budu mít na centrovací vidlici budík, takže půjde centrovat na nějakou rozumnou odchylku a ne uplně „na chlup“ přesně, jak jsem to dělal bez budíku.

          0 0
          • Vilém  

            Vicemene stejny postup tu popisoval kdysi JdS. AT to byl magor sebevetsi, tak jako technik a strojar na tom jiste nebyl spatne.

            0 0
          • tomxxx  

            Tak to ukazoval typek od DT na reportazi GCN.

            0 0
      • Georrge  

        Děláš to 40 let a přesto jsi ani jedny kola nezapletl pořádně :) nevím jestli bych se tím chlubil… jako jo, zapleteš je rovnoměrně a když to děláš tak dlouho, tak asi i odhadneš jak moc napnout, aby nic neprasklo a zároveň nebyly kola málo tuhé, ale furt je to jen odhad. Drahé kola bych si takhle zaplést nenechal, protože pak velmi snadno nevyužiješ jejich potenciál.

        0 0
        • MlokCZ  

          U klasickych dratu to muze byt jeste velmi dobre s dlouholetou praxi. Ale u specifickych ala Mavic rovarni zaplety uz je to horsi. A u nich ani nebyva ta praxe se zapletanim. Preci jen kdo uz prepletal hodne tovarnich zapletu…

          0 0
          • Jakobo  

            Tak abysme se nekam posunuli, pac se tato diskuze zase stocila trochu jinym smerem a reaguje se na neco uplne jineho, nez bylo v otazce. Ja jsem puvodne reagoval na Pavku, ze vyska tonu ne vzdy odpovida napnuti. Mam to overene na hodne hodne hodne vypletech, cert vi proc, ale rozdily jsou i 4 dilky na stupnici Parktoolu. Imho je to zeslabovanymi draty, ktere pouzivam v drtive vetsine. Mozna se trosku lisi misto, kde zacina zeslabeni, nebo tloustka neni uplne konstantni a to ma zamozrejme vliv na vysku tonu.

            Dalsi vec je pak to rovnomerne napnuti vs. vystredene kolo. Mam jen vlastni zaplety s 32 a 36 draty a tam jak jsem psal, pokud rafek nekope na zadnou stranu tak ten rozdil v napnuti je minimalni. V zasade vertikalni vystredeni = napnuti dratu. Ale vim podle vlaken tady, ze neco jineho je to u vypletu treba s 18 draty.

            0 0
            • Georrge  

              U toho zvuku mě ještě napadá, přecijen máš výplet křížený, dráty se o sebe opírají a myslím že nikdy se nebudou po celém obvodu opírat všechny stejně, jsou tam prostě drobné rozdíly, ať už v ráfku (místo svaru a ventilku), v niplech, nějaké výrobní tolerance, pak se ani ty dráty neopírají všude stejně, ty rozdíly se posčítají a pak to zní jinak. Zajímavé by mohlo být porovnání u výpletu s přímými nekříženými dráty.

              0 0
    • jannk  

      Oplne k puvodni otazce – pouzivate nekdo treba ten Super B TB-ST12? Nechme stranou experty, co to ladi podle sluchu :)

      0 0
    • straky  

      Psal jsem v jinem vlakne, ze Unior ma pribalenou spatnou prevodovou tabulku. Doporucuji stahnout spravnou z ofiko webu.

      0 0
      • lidumil  

        web unioru nebo park tools?

        0 0
        • Jakobo  

          To si jako fakt myslis, ze Parktool bude uvadet spravne hodnoty pro konkurencni pristroj a Unior tise cekat, az ten jejich tenzometr inzenyri od Parktoolu premeri? A zvlast Parktool, ktery tak casto zduraznuje, jak jsou jeho produkty ty jedine spravne a pokud je nepouzijes nemas zaruku, ze se vratis z nedelniho svihu zivy a zdravy. To mi prijde hodne naivni.

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Morchella  

      Ahoj, mám zapletená kola Mavic Crossmax s 24 dráty a tenzometr používám bez převodní tabulky jen pro kontrolu napětí.

      Tenzometr má rozsah stupnice 0–45 „něčeho“ a rád bych věděl, jaká odchylka na stupnici mě má již znepokojovat.

      Pro příklad uvedu naměřené hodnoty jednotlivých drátů: 32–30–32–29-36-32–31-atd. Tam, kde je 36 upravím napětí na 31 a nebo hrají roli i jednotky? Jinak ale po najetí 5000 km jsem musel na zápletech dotahovat o pár jednotek pouze jednou jeden drát.

      0 0
      • Georrge  

        Bez te tabulky ti to nikdo nerekne.

        Jinak rovnomerne utazene draty jsou zaklad, ale stejne pak muze kolo hazet a tedy nektere draty utahnout vice ci mene.

        0 0
        • Morchella  

          Ráfek nehází, ale jde mi hlavně o to, aby se jednotlivé dráty zbytečně nepřetěžovaly rozdílným napětím..

          0 0
          • jecnak  

            Co jsem tak zahlédl, tak akceptovatelné je mít rozdíl do 5%. Problém měření tenzometrem, je značná nepřesnost metody v závislosti na konzitenci obsluhy.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.